Veiligheid gaat voor alles PZC Diango Hernandez is liever amateur E Wijnberg uit woede over terugkeerbeleid in gedicht 10 jaar vast Laatste container geborgen iELICHT GS draagt meer bij aan onderdak voor asielzoekers Provincie wil stelsel culturele subsidies vereenvoudigen kunst Gifvaten Uitspraak steekpartij Kunstkring exposeert bij Covra TERNEUZEN - Na de berging van de derde en laatste gifcon tainer van het Ethiopische vrachtschip Andinet zit het werk van Multraship Salvage er voorlopig op. Het Terneuzense bergingsbedrijf haalde de con tainer met het houtverduurza- mingsmiddel arseenpentoxide maandagavond ten noorden van Texel uit de Noord zee. Woordvoerster E. Muller van Multraship sluit niet uit dat het bedrijf wederom wordt inge schakeld bij de berging van de overige 63 losse gifvaten die nu nog spoorloos zijn. De Koninklij ke Marine zoekt nog steeds naai de vaten. „Als de vaten worden gevonden, komen wij vermoede lijk weer in beeld. Vooralsnog is dit niet aan de orde. Ook is kans aanwezig dat dit nooit gebeurt. Waarschijnlijk worden ze dan nooit geborgen", aldus Muller. De Andinet verloor de drie con tainers en de 63 vaten op 21 de cember. Vijftig vaten aan boord raakten lek, waardoor 5000 liter gif de Noordzee instroomde. Het bergingswerk begon drie weken geleden, maar moest meerdere keren worden gestaakt wegens slecht weer. De eerste container werd vorige week donderdag uit zee getakeld, de tweede kwam maandagochtend naar boven. Evenals de andere twee was ook de laatste container lek. Het ge vaarte is gelost in een waterdich te bak op het achterdek van het bergingsvaartuig Multraship Commander. Het schip is giste ren in Rotterdam aangekomen, waar het de laatste twee contai ners afleverde. Rijkswaterstaat onderzoekt de gevolgen voor het milieu. Uit de analyse van de wa termonsters die zijn genomen bij de berging van de eerste con tainers, blijkt dat een lichte ver hoging van de concentratie ar seen in het zeewater is gemeten „Dit betekent dat er veel min der gif uit de container is gelekt dan werd gevreesd", aldus W. de Heij van Rijkswaterstaat. woensdag 28 januari 2004 'door René van Stee Spraakmakende bergings- en wrak- opruimingsactiviteiten, de expan sie in Oost-Europa en innovatieve in vesteringen in onder meer een nieuw type sleepboot leverden sleep- en ber gingsbedrijf Multraship Towage en Salvage in Terneuzen de Prijs Crea tief Ondernemerschap 2004 op. In relatief korte tijd heeft Multraship zich binnen de sleepvaartsector we ten op te werken tot een van de grote re familiebedrijven in de wereld. De vloot telt inmiddels 25 vaartuigen. Het bedrijf van de familie Muller heeft meer dan 75 werknemers in dienst. De zorgvuldig opgebouwde naam en faam heeft het bedrijf tot dusver geen windeieren gelegd. De berging van de Pelican I in het Nauw van Bath en de deelname aan de berging stl^il De eerste gifcontainer uit de waterdichte bak op het achterdek van de Multraship Commander wordt aan wal gehesen om te worden gelost bij Afvalverwerking Rijnmond in Rotterdam. foto Multraship van het autoschip Tricolor in het Ka naal vormen hiervan recentelijk de tastbare bewijzen. Woordvoerster Eli- ne Muller van Multraship stelt dat die successen het bedrijf niet naar het hoofd zijn gestegen of tot zelf overschatting zouden kunnen leiden. Zij bezweert dat de firma nooit klus sen aanneemt die een onaanvaard baar risico voor zowel mens en mate riaal als het milieu opleveren. „Prestige is geen criterium om met een opdrachtgever in zee te gaan. Ook voor hem of haar is dit overigens van ondergeschikt belang. Het moet vaststaan dat een klus op veilige en verantwoordelijke wijze kan woren geklaard. Zoniet, dan beginnen we ex- niet aan. Hoe uitdagend en luci*atief zo'n opdracht ook is, we kunnen het ons gewoonweg niet pei-mittei-en", legt ze uit. Hoewel alarmerende kran tenkoppen anders deden vermoeden, kleefden er volgens Muller dan ook geen onoverkomelijke bezwaren aan de berging van drie containei-s met het uiterst giftige arseenpentoxide in de Noordzee bij Texel. Die laatste spraakmakende klus werd maandag succesvol volbracht. Bescherming „Allereerst moeten we werken volgens wettelijke normen. Verder hebben we ons natuurlijk uitgebreid laten informe ren over de de lading die aan booi*d was. Vervolgens hebben we chemici in geschakeld om adviezen over de risico's in te winnen. Die bleken er bij een be paalde aanpak niet of nauwelijks te zijn", aldus Muller. Zij illustreert die aanpak aan de hand van veiligheidsmaatregelen zoals volle dige bescherming voor de duikei-s ter plaatse -inclusief hun ontsmetting zo- di-a ze aan boord kwamen-, adem- en lichaamsbescherming en een rook- en eetvei'bod voor het personeel aan boord. Muller begrijpt dat de publieke opinie anders tegen de bergingsopex-atie bij Texel aankijkt dan de specialisten op dit gebied. Zij wijt dit vooral aan het feit dat er giftige stoffen in het spel wa ren die - al dan niet terecht - de alarm- bellen deden rinkelen. Volgens haar was er echter nauwelijks verschil met een reguliere berging in soortgelijke om standigheden. Afgezien van het feit dat ook zij zich zorgen maakt over mogelij ke schade aan het zeemilieu, hecht ze dan ook weinig waarde aan dergelijke bei-ichtgeving. „Het naar boven halen van de contai- nei's was in principe niet zo heel. inge wikkeld. De zwai-e weersomstandighe den, de aanwezigheid van giftige stof fen en het feit dat de bewegingsvrijheid van het personeel bepex-kt was, maak ten extra expertise en een omzichtige benadering noodzakelijk. Het feit dat we de klus zonder aarzelen hebben aan genomen, zegt in dit vei'band voldoen de. Want nogmaals, bij de minste of ge ringste twijfel waren we er nooit aan be gonnen." Muller is opgelucht dat Multraship zijn laatste bergingsklus tot een goed einde heeft gebracht. Desondanks zijn er ont wikkelingen gaande die haar zorgen ba ren. Vooral de steeds verdei-gaande aan sprakelijkheid voor bergers tijdens het uitvoeren van een karwei maakt haar somber. „Als het fout gaat worden de ri sico's steeds meer bij de bergingsbedrij- ven gelegd. Mijns inziens een verkeerde ontwikkeling. Zij zijn immers niet de veroorzakex-s van een calamiteit en hoe ven dus ook niet voor de gevolgen op te di-aaien." door Mieke van der Jaqt GOES - Gedeputeerde staten verhogen de bijdrage aan de stichting Onder Dak met 31.000 euro voor de jaren 2003 en 2004. Onder Dak is door de interkerke lijke organisatie Inlia speciaal opgericht voor de opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers. Inlia, dat tot voor kort asielzoe kers opving die officieel niet in Nederland mogen blijven maar die om een of andere reden ook niet terug naar hun land van her komst kunnen, had in Zeeland in twee jaar tijd te maken met 220 uitgeprocedeerde asielzoe kers. De Zeeuwse gemeenten, die deze mensen ook niet op straat willen zetten, maken dankbaar gebruik van de dien sten van Inlia en betalen daar voor. De gemeenten samen heb ben hun bijdragen voor dit en vorig jaar opgetrokken van 140.000 tot 240.000 euro. Om ta ken en zaken zuiver te houden, heeft Inlia speciaal voor de op vang van mensen zonder ver blijfsstatus en zonder terugkeer- mogelijkheid Onder Dak opge richt. Degenen die subsidie ge ven: gemeenten en provincie, hebben zodoende een helder zicht op waar de middelen blij ven. De provincie die nu de bijdrage heeft opgetrokken van 150.000 MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg heeft gisteren een 34-jarige inwoner van Zie- rikzee voor een steekpartij ver oordeeld tot anderhalf jaar ge vangenisstraf, waarvan vijf maanden voorwaardelijk. De agressieve Zierikzeeënaar trok 28 oktober vorig jaar in zijn wo ning een mes en stak daarmee in de linkerzij van zijn halfbroer, na een hoogoplopende ruzie. naar 181.000 euro, heeft duide lijk gemaakt dat aan de bijdra. ge geen rechten voor volgi jaren kan worden ontleend. Of na 2004 nog uitgeprocedeert de asielzoekers moeten worden opgevangen, hangt af van het rijksbeleid. Naar het zich laat aanzien blijven na het p don voor mensen die al meer dan vijf jaar op een uitspraak op hun eerste aanvraag wach ten, nog veel asielzoekers over die geen status krijgen maar ook niet terug kunnen. Dikwijls omdat het land van herkomst de vluchtelingen niet als burgers wil erkennen. De grote gemeenten hebben al j gezegd niet akkoord te gaan met een dergelijke aanpak. Ook de Zeeuwse gemeenten varen al ja ren de koers die leidt tot opvang van mensen die nergens heet kunnen. Gedeputeerde Staten hebben Onder Dak laten weten de situa tie na 2004 opnieuw te bekijken tegen het licht van het dende rijksbeleid. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De Cubaanse kunstenaar Diango Hernandez tekent vrijwel dagelijks. In uit eenlopende stijlen geeft hij weer wat hij om zich heen ziet of wal hij bedenkt, de ene keer als schets de andere keer tot in de puntjes uitgewerkt. Hij heeft de wanden van de drie Kabinetten van de Vleeshal in Middelburg volgehangen. „Je zou dit een dagboejx van ideeën kuniTen noe- Het is de eerste keer dat Hernan dez solo in Nederland expo seert. Hij is in 1970 op Cuba ge boren, maar woont en werkt in middels in het Italiaanse Tren- to. De vraag of je op Cuba blijft of er weggaat - iets wat volgens Hernandez iedereen daar bezig houdt - komt in zijn tekeningen terug. Bij een tekening van een lieflijk plantsoentje staat de tekst geschreven: 'Goodbye my friends. I am going to capita lism.' Hernandez: „Het is een ironische tekst die iedereen op Cuba begrijpt. Voor mensen die niet weten dat ik een Cubaan ben, heeft zo'n tekening een heel andere betekenis. Dat is ook prima." Veel van Hernandez' tekeningen hebben een politieke lading. In de Kabinetten van de Vleeshal hangt bijvoorbeeld een sei'ie uit spieken als: 'Today the war starts' en: 'Today the sniper shot again.' Het lijken reacties op het nieuws, maar er wordt ook een link naar het persoonlij ke handelen gelegd: 'Today I kil- Diango Hernóndez: „Het is net propaganda, ik wil op geen enkele manier de suggestie wekken dat het kunst is." foto Ruben Oreel led a fly Veel onderwerpen zijn vrij absurd. Over de zalen ver spreid hangen bijvoorbeeld teke ningen van hondendrollen. Op één plek heeft Hernéndez naast zo'n sei'ie stronthopen de loca- (Advertenüe) 4.9%' Fortis Bank verlaagt de rente op hypotheken met langere looptijd. De bank van vandaag www.fortisbank.nl of bel gratis 0800-8182 'Rentewijzigingen voorbehouden. Effectieve rente 51% Vraag naar de voorwaarden. ties getekend waar hij ze heeft aangetroffen. „Mensen kunnen die twee series met elkaar ver binden, maar het hoeft niet", verklaart hij. „Dat geldt voor al le tekeningen. Je kunt op één te kening inzoomen, je kunt een blokje van tekeningen bekijken en je kunt ook proberen alle te keningen met elkaar te verbin den, waardoor het geheel een soort groot stripverhaal wordt. De mogelijkheden zijn er, maar het hoeft niet. Waar het om gaat is dat ik de vrijheid heb geno men te doen wat ik zelf wil. Die vrijheid is vaak ook het onder werp van mijn tekeningen." Havana Om die laatste uitspraak te illus treren, wijst Hernandez op een serie tekeningen die hij maakte vanuit een appartement in Hava na. Vandaar had hij uitzicht op het Havana Libre Hotel. De neonletters waarmee de naam op de gevel staat aangegeven, haperen nogal eens. Dat heeft geresulteerd in een serie tekenin gen waarin hij met de letters heeft gespeeld. Dat het uitgere kend gaat over het Vrijheidsho tel in Havana maakt het moge lijk allerlei diepzinnige interpre taties aan de tekeningen te ver binden. Hernandez legt niet alleen vast wat hij ziet of hoort, hij tekent ook projecten die hij nog wil uit voeren. Een mooi voorbeeld is de tekening van een expositie zaal waarin bezoekers met ste nen kunnen gooien naar een wand met lichtpeertjes. Uit het werk van Hernandez spreekt een grote sociale betrokkenheid. Hij geeft aan zich verbonden te voelen met de anti-globalisten die hun vraagtekens stellen bij het functioneren van de wester se democratie. „Ik wil mijn idee ën kwijt over democratie en vrij heid. Je kunt met de wereld doen wat je wilt. Ik denk dat het besef groeit dat we onze verant woordelijkheid moeten nemen. Het is niet meer alleen muziek en fun, we gaan ons afvragen wat voor wereld we willen ach terlaten voor onze kinderen," Bewust heeft Hernandez de wan den van de Kabinetten van de Vleeshal volgehangen met zijn werk. De tekeningen sluiten di rect op elkaar aan, als posters op een schutting. Hernandez: „Het is net propaganda. Het is ook werk van de straat, ik wil op geen enkele manier de sugges tie wekken dat het kunst is. Ik heb iets te vertellen, ik wil mijn ervaringen en observaties met zoveel mogelijk mensen delen. Er is geen code nodig om dit werk te begrijpen. De tekenin gen zijn voor iedereen toeganke lijk, het heeft vrijwel niets ge kost om ze te maken en wie dat wil mag ze gewoon aanraken. Er zit geen art strategy achter. Mijn manier van werken is dus ook geen kritiek op de kunstwe reld. Dan zou ik het namelijk toch weer op een hoger plan trekken. Het is wat het is. Niet voor niets luidt de titel van de tentoonstelling Amateur Expositie: Diango Hernandez: Amateur, t/m 21 maart in De Kabi netten van de Vleeshal in Middel burg, open di. t/m zo. van 13-17 uur. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De stadsdich ter van Middelburg, Chawwa Wijnberg, is woedend op minis ter Verdonk van Vreemdelingen zaken. Ze is geschokt door het plan zesentwintigduizend uitge procedeerde asielzoekers die al jaren in Nederland verblijven uit te wijzen. Haar verontwaar diging heeft ze verwoord in een gedicht. De titel luidt 'Beschaafd land'. Het gedicht gaat als volgt: Mevrouw Verdonk wij komen u evacueren uw papieren deugen niet u bent de vreemdeling na korte 'tijd evalueren komen wij met wapenstok, wij zijn uw politie naar uw protest wordt niet geluisterd verkoop uw spullen u wordt uitgezet de noorderzon zal u omarmen geen christelijke naastenliefde VLISSINGEN - De expositie 'Voorbij de tijd', waarmee de Zeeuwse Kunstkring zich rond de jaarwisseling presenteerde in Middelburg, is vanaf vrijdag te zien bij Covra in Vlissin- gen-Oost. Onder het motto 'Veilig mooi' presenteert de Centrale Organi satie voor Radioactief Afval een aantal tentoonstellingen van beeldende kunst, In het kader van deze serie is de expositie van de Zeeuwse Kunstkring overgenomen. De opening is vrijdag om 15.30 uur in het kantoorgebouw van Covra aan de Spanjeweg 1 in Vlissingen-Oost. De expositie duurt tot en met 19 maart en is geopend tijdens kan tooruren. noch erbarmen u wordt morgen zonder mededogen door uw landgenoten afgezet Het is voor Wijnberg niet onge bruikelijk haar emotie direct te verwoorden in een gedicht. „Dit is mijn vakgebied. Ik ben driftig van aard. Nu ben ik ontzettend kwaad en ik voel me machte loos." Het gedicht over de problema tiek van de asielzoekers hoort niet direct tot haar taak als stadsdichter, erkent Wijnberg, maar ligt volgens haar wel in het verlengde daarvan. „Als stadsdichter reageer ik op din gen uit mijn directe omgeving. Ik ken asielzoekers die hier al ja ren wonen en helemaal niet te rug kunnen naar hun land. Hé staat dus dicht bij me. Aan de andere kant overstijgt dit na tuurlijk de gemeente Middd burg. Het is een landelijke kweS tie. Ik zie dit niet als een pof tiek gedicht. Het onderwerp j algemeen menselijk.Ik zie dit ook niet als een gelegenheidsgtt dicht. Dit overtreft de vrijschrij verij. Het schrijven van zo'ngf dicht is pure noodzaak." Wijnberg is ervan overtuigd d een gedicht als 'Beschaafd lan iets uithaalt. „Veel mensen zi len denken: 'Ja, zo is het precis Dat vind ik nou ook.' Ik woon Nederland. Ik voel me medé plichtig aan dit soort maatregt len en dat wil ik niet zijn. Ik bi echt niet de enige. Gezamenli moeten we in opstand komen te gen dit beschamende plan." door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Het dagelijks provinciebestuur wil een driede ling aanbrengen in het stelsel van culturele subsidies. Vijf or ganisaties van essentieel belang krijgen als directe uitvoerders van het provinciale cultuurbe leid een structurele subsidie. Daarnaast komen er vierjarige en éénjarige subsidies. Dat schrijven Gedeputeerde Sta ten in een verduidelijking van de startnotitie 'Cultuur conti nu'. Dit beleidsstuk, dat dient als voorbereiding op een nieuwe cultuurnota voor de periode 2005-2008, werd onlangs door zowel de Raad voor Cultuur Zee land als Provinciale Staten als onduidelijk bestempeld. Gede puteerde H. van Waveren (CDA, cultuur) beloofde daarop een verhelderende toelichting. Een punt daarin is de vereenvou diging van het subsidiestelsel. De vijf organisaties die een structurele subsidie kunnen ver wachten zijn de Stichting Cultu reel Erfgoed Zeeland, de Zeeuw se Bibliotheek, Scoop, het Cen trum voor Beeldende Kunst Ze land (nu nog de Stichting Kia stuitleen Zeeland) en b* Zeeuws Museum. Welke orga» saties voor vier jaar of voor et jaar worden gesteund, zal lat' worden beslist. Het provinciebestuur streeft va der naar concentratie van orgi nisaties in verschillende cultui le sectoren. Zo wordt, bijvofl beeld als het gaat om ai kunst en cultureel erfgoed, deaf hankelijkheid van vrijwillig kleiner, wat een waarborg voor continuïteit. Het provinci bestuur benadrukt ook nal kwaliteit en vernieuwing te stil ven, maar ziet continuïteit al een voorwaarde daarvoor. Het meest uitgewerkt is de coi centratie op het gebied van b cultureel erfgoed. Daar wor gedacht aan de vorming van j clusters: maritiem erfgoed,®' sea, gebouwd erfgoed, immal rieel erfgoed en archeologie- De provincie wil vrijdagmido 20 februari een informatie®!* dag organiseren voor insteui gen die voor de Pen® 2005-2008 een meerjarige suM dieaanvraag willen indienen-1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 28