Radio 3FM moet verder
zonder Ruud de Wild
CJP wil af van duf imago
Uitje dak op het ijs
Originele kijk
Perfecte liedjes
Betoverende stem
Grillig en grimmig
Gitarist verlaat Krezip
woensdag 28 januari 2004
DJ Ruud de Wild: „Ik mag allemaal leuke dingen doen bij Radio 538."
foto Jaap de Boer/GPD
Bij 3FM zijn er door de
verschillende omroe
pen zeven bazen, zegt
top-dj Ruud de Wild. Het
is heel moeilijk om er iets ge
daan te krijgen. Radio en te
levisie maken is een onder-
buikgevoel. Daarbij moet je
niet te veel vergaderen om
dingen door te voeren."
Ruud de Wild wil graag uit
leggen waarom hij BNN in
ruilt voor Radio 538. „Mijn
BNN-gevoel zal niet weg
gaan. Deze omroep moet ab
soluut behouden blijven."
Na Edwin Evers en Jeroen
van Inkel is De Wild de vol
gende in de rij die de publie
ke omroep inruilt voor de
commerciële radio.
De verhalen over Ruud de
Wilds vertrek deden al lan
ger de ronde. Toch zijn veel men
sen verbaasd dat hij weggaat bij
BNN. Hij leek er namelijk zo op
zijn plaats. „Ik heb met veel ple
zier bij BNN gewerkt, dat was
de reden dat ik bij de publieke
omroep ging werken. Maar het
publieke bestel is een log appa
raat. Het is toch zo dat jongeren
van een jaar of zestien lid moe
ten worden van een club om hun
radio-en televisieprogramma's
te volgen", doelt De Wild op de
recente ledenwerfactie van
BNN
Om van alle frustraties af te
zijn, verhuist De Wild over vier
maanden naar Radio 538. De
zender waar hij al eerder de pro
gramma's The Jungle en Wild in
het Weekend presenteerde. „Ik
weet helemaal hoe het er daar
aan toe gaat, dat is erg fijn. Ver
der mag ik daar allemaal leuke
dingen doen. Ik ga me naast
mijn eigen programma ook be
zighouden met de reclamecam
pagnes, de muziekkeuze en er
komt vast ergens een muurschil
dering in het gebouw", grijnst
de dj die vorig jaar exposeerde
met zijn eigen schilderijen.
De Wild heeft geen moeite terug
te blikken op een viertal bewo
gen jaren. Op de radio neemt hij
ook geen blad voor de mond en
staat hij te boek als controversi
eel. Keiharde satire wordt afge
wisseld met platvloersheid vol
gens critici, maar de luistercij
fers vormen het bewijs voor zijn
gelijk. „We schoppen niet om te
schoppen, maar omdat we dat
eerlijk zo vinden Als ik bijvoor
beeld zeg dat ik Heieen van
Royen niet mag, vind ik dat
echt. Zolang we respect voor
mensen houden, kunnen we dat
doen. Florent Luijckx, de zen
dercoördinator van 3FM, heeft
het perfect gedaan. Maar het
blijft allemaal heel moeilijk
gaan. De publieke omroep is
veel te ouderwets."
Het is middag, twee minuten
over vier. De Wild loopt de stu
dio binnen met een klein blauw
radiootje in zijn handen. „Hey
jongens, ik heb een draagbaar
radiootje gekregen." Medepre
sentator Jeroen Kijk in de Vegte
roept meteen: „Oh, leuk, dan
kunnen we tijdens de uitzen
ding beluisteren of we echt op
de radio zijn!" Ook collega As-
trid de Jong reageert: „Ja, dat is
grappig, dat gaan we doen!"
Het drietal gaat doen waar ze
het beste in zijn. Een paar minu
ten later zit Ruud met hoofdtele
foon op achter zijn microfoon
om inderdaad aan de luisteraar
te laten horen dat het program
ma op de radio is. Het is type
rend voor ruuddewild.nl, het ra
dioprogramma tussen vier en
zes in de middag op 3FM.
Solliciteren
Eind mei is de laatste uitzen
ding op 3FM. Niet door het ge
brek aan populariteit, maar
doordat de drie radiomakers ie
der een andere kant opgaan
Ruud de Wild gaat zijn succes
formule voortzetten bij het com
merciële Radio 538. Zijn mede
presentatoren zullen niet met
hem meegaan. Jeroen Kijk in de
Vegte vertrekt als eerste om van
af 6 februari televisie te maken
bij Veronica en Astrid de Jong
'weet nog niet wat ze gaat doen,
solliciteren of zo'.
Hoe De Wild zijn succesformule
voort gaat zetten, weet hij nog
niet. „Er gaat zeker wat veran
deren en ik heb er ook al plan
nen voor, maar ik weet nog niet
of dat goede plannen zijn. Bij
mij is het vaak zo dat de beste
ideeën op het laatste moment ko
men. Als ik het al heel lang van
tevoren bedenk, vind ik het la
ter vaak niet meer leuk. Daarom
ga ik het rustig nog even bekij
ken."
Trots
Hoewel Jeroen en Ruud allebei
zin hebben in hun nieuwe pro
gramma's, zullen ze het team
wel missen. Jeroen: „Ik zal voor
al de onvoorspelbare kant van
Ruud missen. Bij Ruud is het zo:
als je bij wijze van spreken in
zijn arm prikt, weet je nooit hoe
hij reageert." „Ja, en wanneer
ik die klap terug geef", reageert
De Wild direct. „Vier jaar lang
heb ik het geluk gehad dat ik
een programma met Ruud
mocht maken", gaat Jeroen ver
der. „En dat was zo leuk om te
doen, dat voelde zo goed. Daar
ben ik echt trots op. Ik wil nu
een tijdje geen radioprogramma
met iemand anders maken. Ge
woon omdat ik nu te lui ben om
weer een heel nieuw radiopro
gramma met iemand te starten."
„Ik zal de pluche kant van
Jeroen missen en de intelligen
tie van Astrid. Jeroen geeft over
al franje aan, hij is heel kleur
rijk. Hij heeft een heel ander le
ven dan ik. Kent andere mensen
en gaat in hele andere kroegen
uit dan ik Maar aan de andere
kant kom ik bij 538 weer met
mijn vriend Niels Hoogland te
werken, daar kijk ik ook naar
uit."
Marloes Orij
Het Cultureel Jongeren Pas
poort (CJP) krijgt een 'ex
treme makeover'. De organisa
tie wil af van het duffe imago
van 'Vrij Nederland-clubje'
voor cultuurfreaks. In plaats
van zich te laten leiden door het
aanbod uit de culturele sector,
gaat CJP meer aandacht beste
den aan muziek, film en reizen,
omdat deze zaken nu eenmaal
bovenaan het verlanglijstje van
jongeren staan.
De CJP-kortingspas die sinds
Heb je zin om te feesten en
tegelijkertijd te schaatsen?
Dan moet je op 6 februari in het
winterpaviljoen Winterplein in
Rotterdam zijn
Dan vindt namelijk de 'Viva la
full moon' van Red Bull plaats
Tijdens dit spektakel kun je in
de coolste locatie van Rotter
dam je ijzers onderbinden met
een drankje in je hand. In een
overdekt winterpaviljoen met
verwarmd terras zullen grote na-
mpn al»c I .nirlhnclr I .iiWp hun kun-
sten achter de draaitafels verto
nen. Op een ijsbaan van twaalf
honderd vierkante meter kun je
uit je dak gaan tijdens de Se
rious Skate Dancing, compleet
met koek en zopie en warme
glühwein.
De Serious Skate Dancing
duurt van 21.00 uur tot 00.00
uur. Daarna is er tot vier uur
's nachts in het winterpaviljoen
de 'Full moon fabulous celebra
tion'. Entree acht euro. Voor
1961 bestaat, werd voorheen
vooral ingezet om jongeren te
verleiden van het bestaande cul
tureel aanbod gebruik te ma
ken. Met name theaters en mu
sea probeerden via CJP jonger
publiek naar hun zalen te trek
ken, onder het motto 'cultuur is
goed voor je'.
Dat belerende vingertje wil CJP
niet meer heffen, bezweert de
organisatie. Via commercials
met zangeres Birgit Schuurman,
acteur Sander Foppele en rap
per Ali B. op de muziekzenders
MTV, TMF en The Box doet CJP
kond van haar facelift. CJP zegt
zich te richten op alle jongeren
tussen 15 en 26 jaar, 'die cultu
reel actief willen zijn of dat wil
len worden. Jongeren die bij
voorbeeld in een bandje spelen
of musicals en cabaretvoorstel
lingen bezoeken, maar ook voor
jongeren die wel eens naar de
film gaan of cd's kopen'. CJP
wil deze groep haar eigen cultu
rele smaak laten ontwikkelen
rlmr miHHnl vnn tine nn nnHor
andere zijn website www.cjp.nl
en in het eigen magazine UN
ZIP
Nieuw in het aanbod van CJP is
het mini-magazine UNZIPxs op
A6-formaat dat reportages en
interviews over cultuur, lifesty
le en nieuwe media omvat. UN
ZIPxs richt zich op het lesvak
Culturele en Kunstzinnige Vor
ming, verschijnt drie maal per
jaar en wordt verspreid op mid
delbare scholen.
Het CJP kost 12,50 euro per
jaar. Daarmee krijgt de bezitter
op meer dan honderdduizend
plaatsen in 38 landen korting op
films, reizen, cd's, tijdschriften,
attractieparken, theater en ten
toonstellingen. Zo kan een CJP'
er tot vijftig procent korting
krijgen op musicals als Mamma
Mia en The Lion King, die in
maart in première gaat. Verder
zijn de bioscoopkaartjes doorde
weeks goedkoper en krijgt de
paspoorthouder korting op
dvd's en cd's bij filialen van een
mir/inlfiirinl/al l/nton
Theaterpop noemen ze het
zelf, de vijf leden van het
Zwolse Blz.15. En da's eigenlijk
best een aardige omschrijving.
Op het door Egon Kracht (de
bassist van Maarten van Roozen-
daal) geproduceerde debuut
Saai Zijn draait alles om het vol
strekt eigen geluid van zanger
Jack Weijkamp. In zijn pracht-
teksten geeft hij blijk van een
originele kijk op alledaagse din
gen Zijn intonatie en uitspraak
maken hem uniek. Jammer is
wel dat de arrangementen matig
zijn uitgewerkt; niet alle liedjes
blijven boeiend tot het eind. Het
neemt niet weg dat deze cd enke
le juweeltjes bevat, zoals Ikke:
'Ik zag laatst Mat Herben spee
chen ik denk: hé, dat kan ik
ook Ik zag Bergkamp een balle
tje aannemen ik denk: hé. zo
speel ik ook Ik zag Connie Pal
men een boek signeren ik
denk: hé, zo schrijf ik ook alle
maal zo eenvoudig, zo gemakke
lijk zo stoer, zo nonchalant
allemaal zo mooi en puur en
ik. ik fop mijn kind, ik fop mijn
kind met een speen.'
Martin Groenewold
Blz.15: Saai Zijn (Marista),
speelduur: 45.42 min.
Achttien jaar Zolang duur
de het tot de eerste plaat
van countryband The Flatlan-
ders, opgenomen in 1972, de ver
diende waardering kreeg. Pas
toen Joe Ely, Jimmie Dale Gil
more en Butch Hancock afzon
derlijk een plek veroverden tus
sen de Texaanse muziekgroothe-
den, verkreeg de magie uit hun
gezamenlijke verleden een legen
darische status. More A Legend
Than A Band was daarom de ti
tel van de heruitgave in 1990.
Opvolger Now Again verscheen
pas in 2002, maar het was met
een raak met juichende recen
sies en een succesvolle tour. Een
maal weer thuis doken de heren,
barstensvol energie, onmiddel
lijk Ely's studio in voor Wheels
Of Fortune Wederom een bij
zondere combinatie van perfec
te liedjes (Hancock), rockinvloe-
den (Ely) en prachtige coun-
try-klaagzang (Gilmore). Omdat
ze dit keer geen nieuw materi
aal schreven maar eikaars lied-
jes opnamen, is de bandmagie
wel wat afgenomen Bovendien
heeft rocker Ely Wheels Of For
tune wat gelikter geproduceerd
dan de puristische voorgangers.
Toch blijven The Flatlanders
hoogstaande en eigenzinnige
country leveren.
Maaike Borst
The Flatlanders: Wheels Of For
tune (New West/Sonic Rende
zvous), speelduur: 49.49 min.
voeringen gedragen door de be
toverende stem van Anneke van
Giersbergen.
Peter van der Heide
The Gathering: Sleepy Buil
dings - A Semi Acoustic Even
ing (Century Media/Suburban),
speelduur: 72.41 min.
Het kan verkeren. Ooit kon
The Gathering in het extre
me muzikale hoekje death metal
worden geplaatst. Vervolgens is
het trendsettende zuidelijke ge
zelschap langzaam richting de
symfonische rock geschoven. Te
genwoordig klinkt het interna
tionaal gewaardeerde vijftal toe
gankelijker dan ooit tevoren. De
ze cd Sleepy Buildings bevat
een live in Nijmegen opgenomen
semi-akoestische set. Opnieuw
gearrangeerd ouder werk van
Always en Almost A Dance
mengt moeiteloos met nieuwere
stukken van If Then Else en het
kersverse titelnummer. Zo geeft
deze registratie een intiem beeld
van de imposante veertienjarige
carrière. De veertien donkere en
melancholieke nummers wor
den in deze uitgeklede versies
nog meer dan in de hardere uit-
Om zich te laten inspireren
door de diversiteit, hectiek
en hardheid van het leven in
New York, nam de Duitse
dj-producer Heil zijn nieuwe al
bum daar op. Dat NY Muscle
zijn grilligste en grimmigste pro
ductie tot nu toe is, verbaast dus
niet. Maar de inspirator van de
italodisco- en electrorevival, te
vens eigenaar van het gerespec
teerde platenlabel International
Deejay Gigolos, verbaast wel
met zijn openingsnummers. De
symfonische rock-break in het
industriële Keep On Waiting,
het gekrijs van Suicide-zanger
Alan Vega over de hypnotise
rende beats van Listen To The
Hiss, het is zonder meer vernieu
wend. Vreemd genoeg laat Heil
daarna pas zijn echte visie op de
toekomst van de techno zien.
Het extreme old school-acid-
nummer Let No Men Jack zet de
toon voor een back to the
roots-trip met uitgeklede rit
mes, zware baslijnen en mecha
nische vocalen. 'Lucht' geeft
zangeres Billie Ray Martin in
het ambient soulnummer Je Re-
grette Every- thing. Verder is
het zware, naargeestige kost.
Maar o zo lekker!
Rob Broere
Hell: NY Muscle (Universal),
speelduur: 64.58 min.
Na twee jaar heeft gitarist
Thomas Holthuis de band
Krezip verlaten. Volgens de pla
tenmaatschappij hebben Tho
mas en de andere bandleden sa
men besloten om de samenwer
king te stoppen.
Het lag niet aan zijn gitaarkun
sten, volgens beide partijen. Tho
mas vertrekt vooral om persoon
lijke redenen, waar hij verder
geen uitspraken over doet. Hij
viel ooit in voor Annelies Kuijs-
ters, nu de toetsenist van Kre
zip. Zij speelde oorspronkelijk
maar moest daarmee stoppen
vanwege een blessure. Thomas
werkte onder meer mee aan het
succesvolle tweede album van
Krezip Days Like This. De overi
ge bandleden hebben al een
voorlopige vervanger gevonden.
Bij de komende optredens zal
Jan Peter Hoekstra de snaren be
dienen. Jan Peter speelt en zingt
in de band The Hot Smugs. Ook
bracht hij samen met de Rock
academie het nummer Burnt
Out Firefly uit, te beluisteren op
de speciale OOR-cd Oorgasm 15