Radio 3FM moet verder zonder Ruud de Wild CJP wil af van duf imago Uitje dak op het ijs Originele kijk Perfecte liedjes Betoverende stem Grillig en grimmig Gitarist verlaat Krezip woensdag 28 januari 2004 DJ Ruud de Wild: „Ik mag allemaal leuke dingen doen bij Radio 538." foto Jaap de Boer/GPD Bij 3FM zijn er door de verschillende omroe pen zeven bazen, zegt top-dj Ruud de Wild. Het is heel moeilijk om er iets ge daan te krijgen. Radio en te levisie maken is een onder- buikgevoel. Daarbij moet je niet te veel vergaderen om dingen door te voeren." Ruud de Wild wil graag uit leggen waarom hij BNN in ruilt voor Radio 538. „Mijn BNN-gevoel zal niet weg gaan. Deze omroep moet ab soluut behouden blijven." Na Edwin Evers en Jeroen van Inkel is De Wild de vol gende in de rij die de publie ke omroep inruilt voor de commerciële radio. De verhalen over Ruud de Wilds vertrek deden al lan ger de ronde. Toch zijn veel men sen verbaasd dat hij weggaat bij BNN. Hij leek er namelijk zo op zijn plaats. „Ik heb met veel ple zier bij BNN gewerkt, dat was de reden dat ik bij de publieke omroep ging werken. Maar het publieke bestel is een log appa raat. Het is toch zo dat jongeren van een jaar of zestien lid moe ten worden van een club om hun radio-en televisieprogramma's te volgen", doelt De Wild op de recente ledenwerfactie van BNN Om van alle frustraties af te zijn, verhuist De Wild over vier maanden naar Radio 538. De zender waar hij al eerder de pro gramma's The Jungle en Wild in het Weekend presenteerde. „Ik weet helemaal hoe het er daar aan toe gaat, dat is erg fijn. Ver der mag ik daar allemaal leuke dingen doen. Ik ga me naast mijn eigen programma ook be zighouden met de reclamecam pagnes, de muziekkeuze en er komt vast ergens een muurschil dering in het gebouw", grijnst de dj die vorig jaar exposeerde met zijn eigen schilderijen. De Wild heeft geen moeite terug te blikken op een viertal bewo gen jaren. Op de radio neemt hij ook geen blad voor de mond en staat hij te boek als controversi eel. Keiharde satire wordt afge wisseld met platvloersheid vol gens critici, maar de luistercij fers vormen het bewijs voor zijn gelijk. „We schoppen niet om te schoppen, maar omdat we dat eerlijk zo vinden Als ik bijvoor beeld zeg dat ik Heieen van Royen niet mag, vind ik dat echt. Zolang we respect voor mensen houden, kunnen we dat doen. Florent Luijckx, de zen dercoördinator van 3FM, heeft het perfect gedaan. Maar het blijft allemaal heel moeilijk gaan. De publieke omroep is veel te ouderwets." Het is middag, twee minuten over vier. De Wild loopt de stu dio binnen met een klein blauw radiootje in zijn handen. „Hey jongens, ik heb een draagbaar radiootje gekregen." Medepre sentator Jeroen Kijk in de Vegte roept meteen: „Oh, leuk, dan kunnen we tijdens de uitzen ding beluisteren of we echt op de radio zijn!" Ook collega As- trid de Jong reageert: „Ja, dat is grappig, dat gaan we doen!" Het drietal gaat doen waar ze het beste in zijn. Een paar minu ten later zit Ruud met hoofdtele foon op achter zijn microfoon om inderdaad aan de luisteraar te laten horen dat het program ma op de radio is. Het is type rend voor ruuddewild.nl, het ra dioprogramma tussen vier en zes in de middag op 3FM. Solliciteren Eind mei is de laatste uitzen ding op 3FM. Niet door het ge brek aan populariteit, maar doordat de drie radiomakers ie der een andere kant opgaan Ruud de Wild gaat zijn succes formule voortzetten bij het com merciële Radio 538. Zijn mede presentatoren zullen niet met hem meegaan. Jeroen Kijk in de Vegte vertrekt als eerste om van af 6 februari televisie te maken bij Veronica en Astrid de Jong 'weet nog niet wat ze gaat doen, solliciteren of zo'. Hoe De Wild zijn succesformule voort gaat zetten, weet hij nog niet. „Er gaat zeker wat veran deren en ik heb er ook al plan nen voor, maar ik weet nog niet of dat goede plannen zijn. Bij mij is het vaak zo dat de beste ideeën op het laatste moment ko men. Als ik het al heel lang van tevoren bedenk, vind ik het la ter vaak niet meer leuk. Daarom ga ik het rustig nog even bekij ken." Trots Hoewel Jeroen en Ruud allebei zin hebben in hun nieuwe pro gramma's, zullen ze het team wel missen. Jeroen: „Ik zal voor al de onvoorspelbare kant van Ruud missen. Bij Ruud is het zo: als je bij wijze van spreken in zijn arm prikt, weet je nooit hoe hij reageert." „Ja, en wanneer ik die klap terug geef", reageert De Wild direct. „Vier jaar lang heb ik het geluk gehad dat ik een programma met Ruud mocht maken", gaat Jeroen ver der. „En dat was zo leuk om te doen, dat voelde zo goed. Daar ben ik echt trots op. Ik wil nu een tijdje geen radioprogramma met iemand anders maken. Ge woon omdat ik nu te lui ben om weer een heel nieuw radiopro gramma met iemand te starten." „Ik zal de pluche kant van Jeroen missen en de intelligen tie van Astrid. Jeroen geeft over al franje aan, hij is heel kleur rijk. Hij heeft een heel ander le ven dan ik. Kent andere mensen en gaat in hele andere kroegen uit dan ik Maar aan de andere kant kom ik bij 538 weer met mijn vriend Niels Hoogland te werken, daar kijk ik ook naar uit." Marloes Orij Het Cultureel Jongeren Pas poort (CJP) krijgt een 'ex treme makeover'. De organisa tie wil af van het duffe imago van 'Vrij Nederland-clubje' voor cultuurfreaks. In plaats van zich te laten leiden door het aanbod uit de culturele sector, gaat CJP meer aandacht beste den aan muziek, film en reizen, omdat deze zaken nu eenmaal bovenaan het verlanglijstje van jongeren staan. De CJP-kortingspas die sinds Heb je zin om te feesten en tegelijkertijd te schaatsen? Dan moet je op 6 februari in het winterpaviljoen Winterplein in Rotterdam zijn Dan vindt namelijk de 'Viva la full moon' van Red Bull plaats Tijdens dit spektakel kun je in de coolste locatie van Rotter dam je ijzers onderbinden met een drankje in je hand. In een overdekt winterpaviljoen met verwarmd terras zullen grote na- mpn al»c I .nirlhnclr I .iiWp hun kun- sten achter de draaitafels verto nen. Op een ijsbaan van twaalf honderd vierkante meter kun je uit je dak gaan tijdens de Se rious Skate Dancing, compleet met koek en zopie en warme glühwein. De Serious Skate Dancing duurt van 21.00 uur tot 00.00 uur. Daarna is er tot vier uur 's nachts in het winterpaviljoen de 'Full moon fabulous celebra tion'. Entree acht euro. Voor 1961 bestaat, werd voorheen vooral ingezet om jongeren te verleiden van het bestaande cul tureel aanbod gebruik te ma ken. Met name theaters en mu sea probeerden via CJP jonger publiek naar hun zalen te trek ken, onder het motto 'cultuur is goed voor je'. Dat belerende vingertje wil CJP niet meer heffen, bezweert de organisatie. Via commercials met zangeres Birgit Schuurman, acteur Sander Foppele en rap per Ali B. op de muziekzenders MTV, TMF en The Box doet CJP kond van haar facelift. CJP zegt zich te richten op alle jongeren tussen 15 en 26 jaar, 'die cultu reel actief willen zijn of dat wil len worden. Jongeren die bij voorbeeld in een bandje spelen of musicals en cabaretvoorstel lingen bezoeken, maar ook voor jongeren die wel eens naar de film gaan of cd's kopen'. CJP wil deze groep haar eigen cultu rele smaak laten ontwikkelen rlmr miHHnl vnn tine nn nnHor andere zijn website www.cjp.nl en in het eigen magazine UN ZIP Nieuw in het aanbod van CJP is het mini-magazine UNZIPxs op A6-formaat dat reportages en interviews over cultuur, lifesty le en nieuwe media omvat. UN ZIPxs richt zich op het lesvak Culturele en Kunstzinnige Vor ming, verschijnt drie maal per jaar en wordt verspreid op mid delbare scholen. Het CJP kost 12,50 euro per jaar. Daarmee krijgt de bezitter op meer dan honderdduizend plaatsen in 38 landen korting op films, reizen, cd's, tijdschriften, attractieparken, theater en ten toonstellingen. Zo kan een CJP' er tot vijftig procent korting krijgen op musicals als Mamma Mia en The Lion King, die in maart in première gaat. Verder zijn de bioscoopkaartjes doorde weeks goedkoper en krijgt de paspoorthouder korting op dvd's en cd's bij filialen van een mir/inlfiirinl/al l/nton Theaterpop noemen ze het zelf, de vijf leden van het Zwolse Blz.15. En da's eigenlijk best een aardige omschrijving. Op het door Egon Kracht (de bassist van Maarten van Roozen- daal) geproduceerde debuut Saai Zijn draait alles om het vol strekt eigen geluid van zanger Jack Weijkamp. In zijn pracht- teksten geeft hij blijk van een originele kijk op alledaagse din gen Zijn intonatie en uitspraak maken hem uniek. Jammer is wel dat de arrangementen matig zijn uitgewerkt; niet alle liedjes blijven boeiend tot het eind. Het neemt niet weg dat deze cd enke le juweeltjes bevat, zoals Ikke: 'Ik zag laatst Mat Herben spee chen ik denk: hé, dat kan ik ook Ik zag Bergkamp een balle tje aannemen ik denk: hé. zo speel ik ook Ik zag Connie Pal men een boek signeren ik denk: hé, zo schrijf ik ook alle maal zo eenvoudig, zo gemakke lijk zo stoer, zo nonchalant allemaal zo mooi en puur en ik. ik fop mijn kind, ik fop mijn kind met een speen.' Martin Groenewold Blz.15: Saai Zijn (Marista), speelduur: 45.42 min. Achttien jaar Zolang duur de het tot de eerste plaat van countryband The Flatlan- ders, opgenomen in 1972, de ver diende waardering kreeg. Pas toen Joe Ely, Jimmie Dale Gil more en Butch Hancock afzon derlijk een plek veroverden tus sen de Texaanse muziekgroothe- den, verkreeg de magie uit hun gezamenlijke verleden een legen darische status. More A Legend Than A Band was daarom de ti tel van de heruitgave in 1990. Opvolger Now Again verscheen pas in 2002, maar het was met een raak met juichende recen sies en een succesvolle tour. Een maal weer thuis doken de heren, barstensvol energie, onmiddel lijk Ely's studio in voor Wheels Of Fortune Wederom een bij zondere combinatie van perfec te liedjes (Hancock), rockinvloe- den (Ely) en prachtige coun- try-klaagzang (Gilmore). Omdat ze dit keer geen nieuw materi aal schreven maar eikaars lied- jes opnamen, is de bandmagie wel wat afgenomen Bovendien heeft rocker Ely Wheels Of For tune wat gelikter geproduceerd dan de puristische voorgangers. Toch blijven The Flatlanders hoogstaande en eigenzinnige country leveren. Maaike Borst The Flatlanders: Wheels Of For tune (New West/Sonic Rende zvous), speelduur: 49.49 min. voeringen gedragen door de be toverende stem van Anneke van Giersbergen. Peter van der Heide The Gathering: Sleepy Buil dings - A Semi Acoustic Even ing (Century Media/Suburban), speelduur: 72.41 min. Het kan verkeren. Ooit kon The Gathering in het extre me muzikale hoekje death metal worden geplaatst. Vervolgens is het trendsettende zuidelijke ge zelschap langzaam richting de symfonische rock geschoven. Te genwoordig klinkt het interna tionaal gewaardeerde vijftal toe gankelijker dan ooit tevoren. De ze cd Sleepy Buildings bevat een live in Nijmegen opgenomen semi-akoestische set. Opnieuw gearrangeerd ouder werk van Always en Almost A Dance mengt moeiteloos met nieuwere stukken van If Then Else en het kersverse titelnummer. Zo geeft deze registratie een intiem beeld van de imposante veertienjarige carrière. De veertien donkere en melancholieke nummers wor den in deze uitgeklede versies nog meer dan in de hardere uit- Om zich te laten inspireren door de diversiteit, hectiek en hardheid van het leven in New York, nam de Duitse dj-producer Heil zijn nieuwe al bum daar op. Dat NY Muscle zijn grilligste en grimmigste pro ductie tot nu toe is, verbaast dus niet. Maar de inspirator van de italodisco- en electrorevival, te vens eigenaar van het gerespec teerde platenlabel International Deejay Gigolos, verbaast wel met zijn openingsnummers. De symfonische rock-break in het industriële Keep On Waiting, het gekrijs van Suicide-zanger Alan Vega over de hypnotise rende beats van Listen To The Hiss, het is zonder meer vernieu wend. Vreemd genoeg laat Heil daarna pas zijn echte visie op de toekomst van de techno zien. Het extreme old school-acid- nummer Let No Men Jack zet de toon voor een back to the roots-trip met uitgeklede rit mes, zware baslijnen en mecha nische vocalen. 'Lucht' geeft zangeres Billie Ray Martin in het ambient soulnummer Je Re- grette Every- thing. Verder is het zware, naargeestige kost. Maar o zo lekker! Rob Broere Hell: NY Muscle (Universal), speelduur: 64.58 min. Na twee jaar heeft gitarist Thomas Holthuis de band Krezip verlaten. Volgens de pla tenmaatschappij hebben Tho mas en de andere bandleden sa men besloten om de samenwer king te stoppen. Het lag niet aan zijn gitaarkun sten, volgens beide partijen. Tho mas vertrekt vooral om persoon lijke redenen, waar hij verder geen uitspraken over doet. Hij viel ooit in voor Annelies Kuijs- ters, nu de toetsenist van Kre zip. Zij speelde oorspronkelijk maar moest daarmee stoppen vanwege een blessure. Thomas werkte onder meer mee aan het succesvolle tweede album van Krezip Days Like This. De overi ge bandleden hebben al een voorlopige vervanger gevonden. Bij de komende optredens zal Jan Peter Hoekstra de snaren be dienen. Jan Peter speelt en zingt in de band The Hot Smugs. Ook bracht hij samen met de Rock academie het nummer Burnt Out Firefly uit, te beluisteren op de speciale OOR-cd Oorgasm 15

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25