PZC Vla. Van Gogh naar robotmens Leuk om te zien, nog leuker om te proeven jfiedactie: 0113-315680 «*W-PZC'nl j-mairiedactie s> pzc.nl ^ostbus 31, 4460 A A Goes idvertentie-exploitatie ji^rd-en Midden-Zeeland: 0113-315520; [jseuws-Vlaanderen: 0114-372770; i\3tionaal: 020-4562500. noensdag 28 januari 2004 De vakgroep Informatica in Maastricht heeft een computerprogramma ontwikkeld dat échte en valse schilderijen van Vincent van Gogh en Herman Brood kan onderscheiden. Een nuttig instrument voor kunstexperts en justitie, maar ook een nieuwe stap op weg naar de robot lie handelt en denkt als een mens. Boven twee afbeeldingen van een echte Brood. Het computerbeeld rechtsboven toont punten in het schilderij waar kleuren zijn gebruikt die typerend zijn voor Herman Brood. In de onderste afbeeldingen is een aantal door Brood gebruikte kleuren afwezig. Het beeld linksonder toont de kleuren die niet in het echte schilderij van Brood voorkomen. Dit schilderij is dan ook vals. Foto's Universiteit Maastricht Door RON BUITENHUIS Ooit was de schil der Paul Gauguin in het Franse Ar ies op bezoek bij zijn goede vriend Vincent van Gogh. Van Gogh had net zijn - later zo beroem de- schilderij met de zonne bloemen gemaakt. 'Geweldig', vond Gauguin, 'kun je er niet ook een voor mij maken?' Dat deed van Gogh en toen waren er dus twee Zonnebloemen van Van Gogh. Het verhaal wil dat maanden later ook de geslepen schil der/handelaar Emile Schuffen- ecker bij Van Gogh was. Ook hij wilde de Zonnebloemen graag hebben. Of Van Gogh in derdaad een derde versie van de bloemen heeft geschilderd of dat Schuffenecker het schil derij zelf heeft nagemaakt, is onbekend. Feit is dat er nu drie Zonnebloemen zijn die aan Van Gogh worden toegeschre ven. „Binnen afzienbare tijd kun nen we weten of dat derde schilderij écht is of een verval sing", zegt Jaap van den Herik, hoogleraar bij het Maastrichtse Instituut voor Kennis en Agent Technologie (IKAT) vastbera den. Samen met collega profes sor Eric Postma en enkele stu denten heeft hij een computer programma ontwikkeld dat kari berekenen of een schilde rij door Van Gogh zelf is ge maakt. Het programma - De Kunsther- kenner - scant en vergeüjkt schilderijen onder meer op het kleurgebruik, de penseelvoe ring en de compositie. Iedere schilder heeft namelijk zijn ei gen karakteristieke manier van werken, waardoor hij als het ware zijn vingerafdruk achter laat op een schilderij. Komen de honderdmiljoen vakjes die de computer per schilderij scant (grotendeels) met elkaar overeen, dan kan met relatieve zekerheid worden bepaald of het schilderij door Van Gogh zélf is gemaakt. Daarnaast analyseert de com puter het gebruikte canvas. Het programma kan op die wijze niet alleen herleiden of het schildersdoek inderdaad uit de tijd van Van Gogh stamt, het kan zelfs bepalen of het canvas van dezelfde rol komt als ande re schilderijen uit diezelfde tijdsperiode. Om het Maastrichtse compu terprogramma nog meer te 'voeden' met informatie heeft het Van Goghmuseum in Am sterdam onlangs 112 digitale reproducties beschikbaar ge steld aan Igor Berezhnoy. een Oekraïense student die op het project wil promoveren. Uitein delijk moet de computer van alle Van Gogh's van deze we reld (inclusief de 'derde Zonne bloemen') kunnen berekenen of ze echt of vals zijn. Mogelijke consequentie is wel dat musea en galeries thans schilderijen in hun bezit heb ben die bij nader inzien vals blijken te zijn. Dat gaat ten koste van de reputatie en de waarde van de collectie. Van daar dat niet alle musea en ga leries meteen dolenthousiast zijn over het Maastrichtse com puterprogramma. „Wij willen niet op de stoel van de kunst experts gaan zitten", aldus pro fessor Van den Herik. „Ons sys teem kan experts wel helpen bij het maken van een echt heidsanalyse." Om de betrouwbaarheid van de Maastrichtse Kunstherkenner verder te ontwikkelen en te testen, werden onlangs dertig schilderijen van Herman Brood ingescand. Bij de politie in Am sterdam werden acht werken gefotografeerd die bewezen vals zijn. Via de weduwe van Brood konden 22 schilderijen worden gefotografeerd die wel echt zijn. Onder meer via ana lyse van de kleuren en de ge bruikte spraytechniek (Brood gebruikte vaak spuitbussen) werd een databank gemaakt van typische Broodkenmerken. Uiteindelijk wist de computer 27 van de dertig schilderijen correct te classificeren. Een score van negentig procent is vrij goed. Het Maastrichtse computerpro gramma is een nuttig hulpmid del voor kunstexperts en justi tie bij het opsporen van verval ste kunst, maar in de wereld van de informatica is het ook een stap met evolutionaire waarde. Hoogleraar Van den Herik: „Jaren te mg bewees de schaakcomputer al dat compu ters cognitieve ftmcties kun nen vervullen. Onze Kunsther kenner toont aan dat moderne computers ook dingen kunnen waarnemen en herkennen (per ceptie)." „Er zijn op dat vlak meerdere ontwikkelingen gaande. On langs is in Delft iemand afge studeerd op een computerpro gramma dat kan liplezen. Een volgende stap zal zijn dat com puters driedimensionale voor werpen kunnen herkennen. Halverwege de volgende eeuw kan alles perfect worden geïmi teerd. Dat zou een revolutie zijn. Maar voorlopig hebben we het nog druk genoeg om een programma te schrijven dat Van Goghs werk voor honderd procent herkent en classifi ceert, maar in de geschiedenis van de toekomst zal het werk hier in Maastricht één van de vele stappen zijn op weg naar de robosapiens." Door Rien van Reems Een tafeltje aan het raam van restaurant Katseveer is een felbegeerde plek. Het uitzicht over het water verveelt nooit. Ook 's winters niet. Afgelopen herfst hebben twee jonge mensen het restaurant overgenomen. Rutger van der Weel komt uit de keuken van Inter Scaldes en dal is te mer- ten. Ook zijn levenspartner jessica Brasser werkte daar. Het laatste jaar stond zij als gastvrouw in Katseveer. Rut ger en Jessica droomden van een eigen bedrijf en toen Erik van Dalen te kennen gaf te willen stoppen, was de zaak gauw beklonken. Katseveer heeft altijd een bij zondere plaats ingenomen in de Zeeuwse culinaire wereld. Het restaurant bouwde een goede naam op en wist on danks wisselingen van de wacht hel hoge niveau te handhaven. Hoewel Rutger van der Weel duidelijk eigen opvattingen heeft over koken, blijft het ty pische Katseveerkarakter ook onder hem bestaan. Zeeuwse producten hebben hier altijd een grote rol gespeeld. Rutger van der Weel houdt de 'Oos- terscheldekeuken' in ere en dat betekent veel vis en schaal- en schelpdieren. Hij bereidt die op een moderne manier, stoelend op de klas sieke Franse keuken maar dankzij mediterrane en ande re invloeden tot speelse ge rechten leidend. Katseveer behoort niet tot de goedkoopste eetgelegenhe- den. maar de aard van de pro ducten en de kwaliteit van de keuken in aanmerking geno men, vind ik de kwaliteit prijsverhouding goed. Het ni veau is in alle opzichten hoog. En de prijs van de me nuutjes is zelfs heel redelijk. Het lunchmenu van 35 euro bijvoorbeeld is het geld meer dan waard. Om te beginnen krijg ik een prachtig ogende salade van coquilles met ge bakken bloemkool en een ha zelnoot-truffeldressing die a la carte 15,50 euro moet kos ten. De coquilles, met de hand van de zeebodem geplukt, zijn perfect. Ze zijn heel kort ge grild. secondenwerk in feite, en ze liggen keurig in het ge lid. geflankeerd aan de ene zijde door een streepje ge mengde slasoorten en aan de andere kant door drie gebak ken bloemkoolroosjes, even eens op rij. Daarnaast staan drie flinterdunne rolletjes Parmezaanse kaas als wach ters geposteerd. De vinaigret te accentueert de ziltzoete smaak van de delicate schelp- diertjes. Leuk om te zien. maar nog leuker om te proe ven. Op de kaart zie ik nog meer mooie voorafjes: twee ver schillende bereidingen van ganzenlever (20,75 euro), ter rine van ganzenlever met druivencompóte en aceto-ka- ramelsaus (19,50 euro), car paccio van het rund met ge bakken zwezerik (12,50 euro), salade van kreeft met korian dervinaigrette (19 euro), een half dozijn Zeeuwse platte oesters, vijf nullen, naturel of gegratineerd (18 euro), bon bon van zalm met garnaaltjes en limoencrème (14 euro), ba- silicumrisotto met gebakken gambastaartjes en aceto bal- samico (15 euro), met oude kaas gegratineerde mosselen (12 euro) en gevogeltebouil lon met oesterzwammen en ganzenlever (9,50 euro). De zee is bepalend voor de hoofdgerechten: in de oven gegaarde scholfilet met peter- selie-basilicumcroute en kreeftensaus (22,50 euro), ge bakken zeetong met aardap- pelschuim, krokante kool en kerrieknoflookboter (dag prijs), gebakken kabeljauw met smeuïge aardappel-prei- puree en kappertjessaus (22 euro) gegrilde zalmfilet met spies van mosselen, groene asperges en kruidensaus (21,50 euro) en rogvleugel met olijfolie, aardappelstamp potje. peterseliesaus en au- berginepuree (24 euro). Een variatie op dit laatste ge recht zit in mijn lunchmenu. In plaats van het stamppotje gaat de rog vergezeld van een venkelmousseline. De vis rust op een auberginepuree waar in Rutger naar hij verklapt onder meer ansjovis heeft verwerkt Een brunoise van courgette maakt alles extra mediterraan. Het resultaat is bijzonder lekker. Mijn dessert bestaat uit met vanille gebakken ananas, mango-crème fraïche ijs en chocolademousse op yoghurt- mousse. Al deze heerlijkhe den vormen rijtjes op het bord wat een bijzonder visu eel effect aan het gerecht geeft. Rutger is trouwens een kei in zoete nagerechten die allemaal 9 euro kosten. Patis serie is zijn passie en de met zorg en liefde zelfgemaakte friandises bij de koffie vor men een prachtig slot. Restaurant Katseveer Katseveerweg 2 4475 PB Wilhelminadorp Tel. 0113-227955 Fax. 0113-232047 www.katseveer.nl Gesloten op zondag en maandag Keuken open van 12.00 tot 14.00 uur en van 18.00 tot 21.00 uur, zaterdags geen lunch Creditcards: Visa, Mastercard en Amex Kinderen menuutje tevoren he stellen Rolstoel: moeilijk, trap naar toilet Vegetarisch: in overleg Roken: niet gescheiden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 19