Slavernijverleden geen taboe PZC De Smet en haar ode Ter-neuzen Cor van Gils tekent al vijfjaar lang één kop per dag k 4 4.L44 Leskist kunst lezers schrijven Noodvuurpijl Zeeuws I Zeeuws II Delta-geld XX Bush Begraafplaats Ontmoetingsdi Palazzoli Huis dinsdag Tl januari 2004 door Rinus Antonisse Pas dertig jaar na Engeland en vijf tien jaar na Frankrijk schafte Ne derland in 1863 de slavernij in de kolo niën - met name Suriname - af. Dat het zolang duurde was niet toevallig. Langere tijd bracht de slavenhandel bij heel wat kooplieden en regenten veel geld in het laatje. Huidige genera ties profiteren er nog van. In Zeeland was het big bussines. Via de West-Indische Compagnie (WIC) en later ook de Middelburgse Commer cie Compagnie werden duizenden ne gers onder erbarmelijke omstandighe den van Afrika naar Zuid-Amerika verscheept. Hollands glorie, uitgedragen via de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) krijgt graag en veel aandacht. De Republiek der Zeven Verenigde Ne derlanden als machtigste natie. Voor de Westindische Compagnie is de be langstelling veel geringer. Zeker een kernactiviteit van deze WIC - de sla venhandel - wordt liever niet nadruk kelijk in de schijnwerpers gezet. Zee land gaat dat dit jaar toch doen. De Stichting Zeeuws Slavernijverle den wil van de mensenhandel een the majaar maken, met allerlei activitei ten. Zoals onthulling van een Middel burgs slavernijmonument, een sympo sium 'wit over zwart en zwart over wit', bijeenkomsten over de mensen handel vroeger (slaven) en nu (kinder arbeid, vrouwenhandel), lezingen, film, muziek, theater, tentoonstellin gen en diverse publicaties, Eindigend bij de Maand van de Vrijheid, mei 2005. Project Vooruitlopend op het slavernij-jaar heeft de werkgroep Geboeid door het Verledengevormd door vijf studenten van de Hogeschool Zeeland, een pro ject voor het basisonderwijs ontwik keld. Bestaande uit een lessenserie en een historische wandelroute door Mid delburg, waar op menige plek nog her inneringen aan de slavenhandel te vin den zijn. Voor het vijftal vierdejaars studenten van de Pabo was het een afstudeerpro ject, dat afgelopen half jaar met stij gend enthousiasme is uitgevoerd. Tot De studenten die lesmateriaal over slavernij gemaakt hebben. Vlnr: Gwendolijn Meulenbroek, Paul Constandse, Johan van de Merbel en Tjerk Spaans. Op de achtergrond is het huidige pand van de Middelburgse Kunstuitleen te zien, dat vroeger ook een rol in slavenhandel heeft gespeeld. foto Dirk-Jan Gjeltema en met het zelf timmeren van een les kist. Paul Constandse, Johan van de Mer bel, Gwendolijn Meulenbroek, Tjerk Spaans en Gerard Verkuil heten ze. Op zoek naar een onderwerp voor hun afstudeerproject geschiedenis stuitten ze op een mailtje van de Stich ting Cultureel Erfgoed Zeeland (SCEZ) waarin aandacht werd ge vraagd voor het slavernijverleden van Zeeland. Hoewel net als bijna elke Zeeuw onbe kend met het onderwerp, wilden de vijf studenten er wel mee aan de slag. „We hebben ons er nader in verdiept en toen bleek dat voor het onderwerp slavernij heel veel mogelijkheden wa ren. Eigenlijk teveel", zegt Constand se. ,,De slavernij komt bijna niet in de les methoden voor het basisonderwijs voor. Daarom hebben we er ook voor gekozen", vult Spaans aan. „We heb ben een beetje een taboe doorbroken", meent Constandse. Ze hebben hun lessenserie voor de groepen een tot en met acht het thema 'hoe vrij ben jij?' meegegeven. Van de Merbel maakt duidelijk dat er bewust van de historische gebeurtenissen een verbinding met het heden is gelegd, dus ook aandacht voor kinderarbeid, discriminatie, rechten van het kind - kortom, allerlei vormen van onder drukking die vandaag spelen. Er is uiteraard rekening gehouden met de leeftijdsopbouw op de basis school. Groep een begint aan het on derwerp aan de hand van een prenten boek over pesten en groep acht moet zich bezig houden met zinloos geweld. Omdat er maar één leskist is, kunnen de onderwijzers de lessen van een web site halen. In het kader van wat heet 'omgevings- onderwijs' is een looproute door Mid delburg uitgestippeld (die door het Zeeuws Archief wordt uitgegeven, zo dat iedereen er kennis mee kan ma ken). Van de Merbel: „We zijn een beetje geschrokken. Heel Middelburg zit nog vol elementen die aan de slaver nij herinneren. Die was hier geconcen treerd." Meulenbroek geeft aan dat voorwer pen die met de slavernij te maken heb ben, de lessen ondersteunen. Ze noemt als voorbeeld slavenkralen. „Die wer den onder meer in Middelburg ge maakt en ze werden in Afrika ge bruikt als betaalmiddel om er de sla ven mee te kopen. Het was een vorm van huisnijverheid. In de Blindenhoek in Middelburg was er in de tuin een oventje waar de kralen gebakken wer den. Restanten daarvan zijn opge spit." Ander voorbeeld: de kaurischelpen, ook een betaalmiddel. De VOC haalde die uit Ceylon (nu Sri Lanka), ver kocht ze door aan de WIC en die be taalde er in Afrika mee. Een schip met die schelpen aan boord verging voor de Westkappelse kust en zo komt het dat de tropische schelpen op de Zeeuwse kust gevonden zijn. De studenten constateerden dat sla venhandel destijds heel gewoon was. Zo kreeg een Engelsman een prijs voor de beste methode om slaven in een scheepsruim te sparen. „Toen wa ren het helden. Daar kijken we nu an ders tegenaan", merkt Van de Merbel op. Het vijftal ziet de aandacht voor de slavernij niet als het terugbetalen van een oude schuld. „Het was de geest van de tijd. Je moet er wel aandacht aan besteden. Het is een belangrijk stukje geschiedenis, dat niet wegge stopt mag worden", aldus Constandse. „Kinderen weten er weinig van af. On ze bedoeling is ze ermee kennis laten maken, niet ze een schuldgevoel aan te praten." door Ernst Jan Rozendaal KATS - Ruim vijftienhonderd portretten in vijf jaar, dat is een gemiddelde van iets minder dan één per dag. Goesenaar Cor van Gils heeft het gepresteerd. Van af zondag exposeert hij voor de eerste keer een ruime selectie, in Galerie Kats. „Ik vind ze te be langrijk om in een kistje te be waren." - De serie is ontstaan omdat Van Gils de dood van zijn vader moeilijk kon verwerken. „Onze verhouding was niet optimaal en plotseling overleed hij. Ik heb het daar moeilijk mee ge had. Ik had een schuldgevoel, er was nog zo veel dat ik hem wil de vragen. Ik ben toen in de psy chologie van Jung gedoken. Ik zocht naar antwoorden op vra gen als: 'Wat is een vader eigen lijk?' en 'Wat is een moeder?' Het was een psychologisch pro ces dat eindigde toen ik mijn va der in een droom ontmoette. Ik zag hem als het ware door de ja ren heen. Het was een oerkop die veranderde in mijn vader. Uiteindelijk gaf hij mij een hand. Voor mij was dat een gou den handdruk, want vanaf dat moment had ik er vrede mee dat hij er niet meer was. Maar die koppen bleven wel in mijn hoofd zitten. Ik wilde ze gaan te kenen." Van Gils had de kunstgeschiede nis nodig om daartoe te komen. ■Door het werk van kunstenaars als Picasso, Van Gogh, Dürer en Rembrandt te bekijken, besefte hij dat ook zij de koppen had den uitgebeeld die hem zo fasci neerden. „Ik ben door hun werk geïnspireerd, maar ik heb het vertaald in mijn eigen beelden." In Kats toont Van Gils ongeveer de helft van zijn portretten. Ze meten allemaal tien bij vijftien centimeter. Hij heeft ze telkens in zes of zeven rijen van vier op een paneel bevestigd. Daardoor heeft hij ze ook geordend. Teke ningen in balpen bij elkaar, die in potlood, die in viltstift. Ook aan de verschillende stijlen die hij hanteert, heeft hij panelen gewijd. „Als ik ze bij mij thuis op de vloer uitspreidde, was het een grote chaos. Hier wilde ik de kijkers enige houvast geven." Een deel van de portretten is duidelijk terug te brengen tot het werk van andere kunste naars. Vooral Picasso is een in spirator van belang. Andere kop pen komen rechtstreeks uit Van Gils' eigen hoofd. Het zijn men sen die hij ooit heeft gezien, hal ve zelfportretten of verzonnen personen, Een aantal portretten verbeeldt de schaduwkant van zijn karakter. Ze kijken boos, droevig of angstig en zijn vaak krachtig (in balpen) op papier gezet. De titel van de expositie, Archetypisch getekend, is een verwijzing naar de psychologie van Carl Gustav Jung. Serie Van Gils werkt vaker in serie vorm. Hij fotografeert veel en maakt assemblages uit afval. Vrijwel nooit blijft het bij één beeld. „Ik fotografeer graag af gezaagde boomstronken. Dat wordt altijd een serie van dertig of veertig foto's. Als je het we zenlijke van iets wil zien, moet je meerdere facetten tonen, iets van verschillende kanten bekij ken en op verschillende tijdstip pen terugkomen. Zo is het ook met deze portretten. Soms vari eer ik maar door op één kop. Het is dan- misschien dezelfde persoon, maar toch is elk por tret anders." Van Gils is ver knocht aan zijn portretten. Hij noemt ze zijn vriendenkring. „Ik heb er nog nooit één wegge gooid. Ook de minder geslaagde zijn voor mij gelukt, omdat ze iets van mezelf weergeven. Door ze nu allemaal te laten zien, stel ik me kwetsbaar op. Bewust heb ik ze zo clean en rustig mogelijk gepresenteerd. Misschien is de ze expositie wel een afsluiting van dit project. Wie weet ga ik hierna koppen schilderen of beeldhouwen. Dan kan ik dit als een grote oefening beschouwen. Want tekenen is toch de basis van alle kunst." Expositie Cor van Gils, t/m 14 maart in Galerie Kats in Kats, open do t/m zo van 12.30-17.30 uur. door Anita Tournois TERNEUZEN - Ter-neuzen is geen ode aan de stad Terneuzen zoals men misschien zou ver wachten. Annie de Smet zin speelt met het woord en brengt op haar manier een ode aan de stad waar zij woonachtig is. De twee wanddoeken, waarin vele soorten neuzen op katoen zijn gedrukt laat een van de verschil lende technieken zien die de kunstenares tot eind februari ex poseert in Echo-Audio. De Smet is oorspronkelijk af komstig uit de textielstad Til burg. Hier geniet zij een naald vakopleiding. Na verhuizing naar Terneuzen behaalt ze via avondstudie diverse diploma's, waarna ze docent textiele werk vormen wordt. Naast het lesge ven bekwaamt zij zich verder in de textielkunst aan de Acade mie voor Schone kunsten in St. Niklaas. Hier wordt haar in teresse gewekt voor het werken met papier. Ze verdiept zich in de verschillende soorten en maakt er thans gretig gebruik. De tentoonstelling toont enkele sierlijke waaiers in handge schept papier, versierd met ba tik en veertjes. Opmerkelijk zijn de objecten, waarin zij experimenteert met papier en nylon, zoals een toren tje en een slingervorm. Opge- Een waaier in handgeschept papier gemaakt door Annie de Smet. foto Peter Nicolai bouwd uit kleine rolletjes recy- clingpapier in verschillende kleurgradaties, die De Smet laat oplopen in tint. De Smet: „Dit werk vertoont duidelijk een link naar textiel. De rolletjes worden verwerkt met visdraad, een tex tiele techniek, waardoor het pa pier en zekere souplesse krijgt." Speelsheid Een specifiek eigen concept dat opvalt door een flinke dosis speelsheid. Het zouden maquet tes voor speeltoestellen kunnen zijn, waar men doorheen kan lo pen of zich kan verstoppen. De Smet: „Dit werk spreekt kinde ren erg aan en ik noem het dan ook Kunst om mee te spelen". Fraai en fragiel zijn ook de wit te wanddecoraties met pirami des, verwerkt met washi, een Ja pans zijdevloeipapier, dezelfde nylontechniek, maar met span nende kleuraccenten of een vormgeving waarin open en ge sloten wordt toegepast. In Ritme met 24 vierkanten, een wanddoek met een abstracte compositie en vervaardigd uit canvas, denim en acryl en Ter-neuzen deel 1 en 2 toont De Smet dat je met textiel vele kan ten op kan. Voor Ter-neuzen maakte de kunstenares gebruik van 30 witte batisten zakdoek jes, die met allerlei neuzen be drukt zijn: kleine en grote, waar van sommige met snor of verge zeld van teksten. Soms met een minder opwekkende tekst en woorden als vogelpest, sars en griepvirus maar ook vrolijk in de vorm van een kinderversje. Na het zien van dit werk consta teert men dat de Smet een flinke ontwikkeling doormaakt, waar bij enkele van haar eerdere wer ken, als een batik op papier en een blauwe reiger in goüache, al zijn ze niet onverdienstelijk, in het niet vallen. Om zich meer op eigen werk te richten is zij ge stopt met lesgeven. De textiel- kunstenares probeert tal van mo gelijkheden uit en blijkt van ve le markten thuis. Ook legt zij zich toe op het schilderen en te kenen met aquarel, pastel en acryl, maar deze geëxposeerde werken zijn toch minder spran kelend dan haar papier- en tex tielkunst, waarin een duidelijke kunstzinnige eigenheid en origi naliteit te bespeuren valt. Tentoonstelling tot 1 maart in Echo-Audio, de Jongestraat 1 in Terneuzen. Openingstijden: di. t/m vr. 11.00 - 18.00 uur, vr. ook 19.00- 21.00 uur en za. 11.00- 17.00 uur. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op de in de PZc schenen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De react tijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent nietd* de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen word niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden dJ- redactïe behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Overn» weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Ruim vijftienhonderd portretten schilderde Goesenaar Cor van Gils in vijf jaar. De helft van dat aantal is te zien in Galerie Kats. foto Willem Mieras Als voorzitter van Racon, het Gilde van Verkeersleiders, heb ik met afgrijzen gelezen dat een mevrouw bezweken is aan haar verwondingen, veroorzaakt door de gevolgen van een val scherm noodvuurpijl (PZC 20-1). Het is haast te luguber voor woorden dat er juist een slachtoffer moet vallen door een instrument dat speciaal ge maakt en bedoeld is om juist mensen of schepen in nood te redden. Al meerdere malen heb ben wij gewaarschuwd in deze krant dat het afvuren van zo'n valschermpijl grote gevolgen kan hebben. Als zo'n pijl is ge signaleerd, worden mensen het water op gestuurd en zoektoch ten in gang gezet. Ook de ver keersleiders aan het water heb ben handen vol werk om de zoektochten te coördineren. Het is echter van de zotte dat ie mand met een fles bier in zijn of haar hand voor de 'fun' een noodsein afschiet omdat het een mooie rode vuurbal is die zo lek ker lang blijft hangen in de lucht. Het registreren van de vuurpijlen heeft niet het gewens te effect. Er zal een verplicht sys teem moeten komen waarbij de oude noodsignalen moeten wor den omgewisseld voor nieuwe. Daarbij zal er een verplichting moeten komen dat een geregi streerd aantal pijlen aan boord moet zijn. Zo kan het misbruik worden tegengegaan. Er is tegen de jaarwisseling genoeg veilig siervuurwerk te krijgen dat dooft hoog in de lucht. Voor de veroorzaker van deze tragedie was dit misschien een leerles, laat dit voor on-s allen een leer les zijn zodat iedereen dit oudjaar kan genieten van het mooie vuurwerk. Ko Goud Nrd. Achterweg 70 Wemeldinge Het verheugt ons dat de Schouw- se gedeputeerde Van Waveren, die volgens de PZC van 22 janua ri 'keurig Algemeen Beschaafd Nederlands' spreekt, zich zo in spant voor de niet minder keu rig sprekende Zeeuwen, die hun net zo beschaafde moedertaal dagelijks gebruiken. De term 'Algemeen Beschaafd Neder lands' is achterhaald. Wij spre ken tegenwoordig van 'Alge meen Nederlands' of 'Nederland se Standaardtaal'. Daarmee is meteen duidelijk dat bescha ving niets te maken heeft met het al dan niet spreken van dia lect. Dr. C. Rooze-Stouthamer Hellewoudstraat 1 Ellewoutsdijk 'Provincie eist klaarheid over taal', zo kopt de PZC van 22 ja nuari. Misschien ten overvloede wil ik er op wijzen dat een derge lijke kop misverstanden kan op wekken. In vorige jaren is de zo genaamde 'discussie' in de Zeeuwse media over de erken ning van het Zeeuws namelijk ook onder een verkeerde vlag ge voerd. Het gaat niet over de er kenning van het Zeeuws als taal, wat mensen doet denken aan chauvinisme, trots, uitslui ting van anderen, 'Friese toe standen', bindende taalregels, enz. Waar Gedeputeerde Staten voor pleiten is erkenning vSn het Zeeuws als streektaal, dus gewoon als 'erkend' dialect, Maurits Sep geeft dit in zijn arti kel ook uitstekend aan: streek taal is waardevol 'cultureel erf goed' en het Zeeuws wordt eni germate bedreigd door ontwik kelingen in de taal die op zich niemand kwalijk te nemen zijn. Jammer dat de PZC in zijn kop dus het woord 'taal' gebruikt, al zal dat misschien gebeurd zijn om ruimte te winnen ('streek taal' is natuurlijk wat langer). Mocht er in de loop van 2004 weer een discussie losbarsten over de erkenning van het Zeeuws, dan hoop ik dat men de juiste terminologie zal gebrui ken. Het woord 'taal' zonder toe voeging, hoort daarin niet thuis. Dr. J.P. Zwemer Van Wouwestraat 8 Serooskerke De heer J. Hennekeij vergeet zelf nog een argument (PZC 21-1) voor de salarisverhoging naar 25,000 euro. Omdat hij het anker heeft uitgeworpen in Bres- kens moet hij helemaal omrij den door de tunnel om zijn ver gaderingen bij te wonen, sinds, mede door hem, de pont geen au to's meer overzet. En hij we# als geen ander dat tijd kost! P .R.Ja A J Molstraten Gore (de voormalige Araei se vice-president) vindt Bl een morele lafaard (PZC lf.] Omdat Bush de milieubelar van de bevolking (Amerika1 de wereld) terzijde schoof, zijn financiers ter wille te zijl Soms lijkt het alsof de regering Bush en Cheney volledig hete gendom is van de nutsbedrijf en de kolen-, olie- en mijnwe kersindustrie. De regering Bin holt de milieuwetten uit en doe niets tegen het broei Dan denk ik dat Gore toch gea onzin uitkraamt. Bush is eennw rele lafaard. Bleef het hier maai bij, maar wat veel erger is. Bui is een misdadiger en Den Haag ter verantwoord^ geroepen te worden door de Va enigde Naties, Want noemde beschuldigingen ri misdaden tegen de menselij heid. Misdaden tegen onze kil deren en kleinkinderen, wantz zullen er het zwaarst troffen worden. Bush rij schuld maar zeker ook van ot zelf: de regeringsleiders volksvertegenwoordigers geen verzet bieden. De krant* hoofdredacteuren, nieuwsrubri ken, geestelijken. Gore zou genodigd moeten worden verdere toelichting te geva Maar wij besteden onze tijd m Mabel Smit, Oudkerk, deAntü len. Wanneer zullen onzeogt eens open gaan. Mogelijk alsi niet meer verblind worden da dollars en eurotekens. Hopj dus maar dat het niet te laat is. Burg. Stemerdinglam Qost-Soén Allereerst willen wij journal Henk Postma bedanken vo het verhelderende artikel in i PZC van zaterdag 17 j over de begraafplaats te Oiitë lande. Het is alleen jammer da in het artikel wordt j reerd dat de groep verontru bewoners gefraudeerd zou tab ben met de enquête die in dorp gehouden is. Juist om I voorkomen dat dit soort frain mogelijk zou zijn, stelden i herhaaldelijk aan de dorpsra voor duidelijke kenmerken (a als bijvoorbeeld nummering op naamstelling) enquêteformulieren te venvi ken. Helaas zijn zij daarnieti ingegaan. De enquête isuitei delijk helemaal door de dorpf raad (zélf partij in deze kwesti in eigen hand gehouden, teg! eerder gemaakte afsprakenin De dorpsraad heeft de enquê opgesteld, verspreid, ingenom én geteld en aan de 'op': uiteindelijk alleen het results meegedeeld. Wij konden zodos de niet controleren hoeveel to muiieren er verspreid zijn (fl gens de dorpsraad 300!), w naar het percentage van den pons is berekend. Er is voort evenmin zicht geweest op de-fl muiieren die binnengekoo zijn. De groep verontrustebe» ners heeft naar eer en gewet gehandeld. De verantwoord voor de eventuele fraude daarom niet in onze schoenen schoven worden. Het proble waar wethouder Tollenaar i zit is niet zo moeilijk als denkt. De uitslag van deenq te is namelijk ondubbelzini 36 van de formulieren tégen* van de bomen en 27 voor, I schien moet hij de uitslag maar eens goed doorlezen, dei fers in het artikel waren nai lijk niet juist. Gf«# Wilhelminasm Oudela

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 22