Met de boot
in de badkuip
Wil
Vraag antwoord
Reis boeken
)nzedelijk
Reis in 5 clicks
zaterdag 24 januari 2004
jeorHANS VAN ALEBEEK
Dankzij sluizen kun
nen zelfs schepen
traplopen. Daarom
blijft een sluis, hoe
root of klein ook, altijd een at-
sactie van jewelste. Maar je
een boot ook op een ande-
manier naar boven of bene-
bkrijgen: met de lift. Om zo-
van nabij mee te maken,
toet je wel naar
m zuiderburen,
lint Nederland
dan pochen
srzijnwaterkun-
'wereldwonde-
w te, in België lig-
31 er ook een
- ar. In de buurt
a Charleroi ligt
trosje oude en
n! diwe scheepslif-
abij elkaar,
tol, ik woon
Krop 20 kilome-
ivan de liften en
ns voor het eerst
mijn leven da'k
nu ben', lacht
vriendelijke Belg. 'Maar het
iSweldig. Niet dan? Kijk, we
ilken.' Het is ook overal het-
®e, We reizen de hele we-
üafom mooie dingen te zien
ide toeristische toppers in de
itertuin vergeten we. Maar
tijd ontdekt ook deze
k, samen met een paar afge-
Hollanders, dat België op
««bouwkundig gebied niet
Érdoet voor ons kaaskop-
L
varen op een grote schuit
:or het Canal du Centre, de
iie verbindingsvaart tussen
Maas en de Schelde. Ruim 21
keter lang en 18 meter
ftd en eind negentiende
w nog met de schop gegra
ven. Groot probleem voor de
schepen die er doorheen moes
ten was het enorme hoogtever
schil van ruim 66 meter. Om va
rend die 'trap' te kunnen ne
men waren 33 sluizen nodig.
Maar de Belgische bouwkoning
Leopold II zag in Engeland een
veel slimmere oplossing: hy
draulische scheepsliften. Daar
mee konden schepen 'reuzen
sprongen' door het kanaal ma
ken in plaats van
kleine en tijdro
vende stapjes
voorwaarts.
Tussen 1882 en
1917 werden vier
van deze impone
rende scheepslif
ten gebouwd.
Want imponeren
doen ze, deze mi-
ni-Eiffeltorens
van gietijzer waar
in twee enorme
bakken water de
schepen omhoog
of omlaag breng
en. Drie van die
vier scheepsliften
worden op dit moment gerestau
reerd. Maar de laatste, nummer
4, doet het nog net zo lekker als
bij de officiële opening in 1919.
Eerst gaat de schuif omhoog zo
dat onze boot voorzichtig de
enorme badkuip kan binnenglij
den. Een leuke manier ook om
iedereen nat te maken want
zo'n deur druipt verschrikke
lijk. Ons schip ligt in een enor
me 'schoenendoos vol water'
(maar wel 35 meter lang, vijf me
ter breed en drie meter diep) die
op een hydraulische paal rust.
Zeventien meter lager ligt net
zo'n zelfde doos. Terwijl wij zak
ken (vanwege 30 centimeter
extra water in onze bak) komt
de andere bak, bijna als vanzelf,
V..
V
Brussel O
Charleroi
omhoog. Een mooiere manier
om kinderen de wet van Archi
medes uit te leggen is er niet. De
hele boot zit dan ook ademloos
en aandachtig te kijken hoe we,
zo zacht als in een normale lift,
afdalen. En even later weer op
stijgen om terug te keren naar
het startpunt van de vaartocht,
de zogeheten kantine van de Ita
lianen.
Betonnen monster
Beide keren kun je ook mooi 'ge
nieten' van de nieuwe scheeps-
lift die pal naast het oude ka
naal ligt. Deze scheepslift van
Strépy-Thieu, in het nieuwe en
veel bredere Canal du Centre,
doet in zijn eentje het werk van
de vier oudjes die hem voorgin
gen. Het is een lelijk monster,
een niet te missen mastodont
van 112 meter hoog en 130 me
ter lang met een enorm 'kanaal
op pootjes' dat er naar toe loopt.
In dit gevaarte gaan de schepen
in één keer ruim 73 meter om
hoog of omlaag. Alleen het prin
cipe is iets anders. De bak met
water -goed voor schepen tot
1350 ton- wordt hier met 144
enorme staalkabels omhoog en
omlaag getakeld. Qua vernuft
kan deze lift wedijveren met
zijn gietijzeren voorgangers.
Maar dat geldt niet voor het aan
zien want deze moderne mo
loch ligt als een klomp beton in
het landschap. Vreselijk.
Een heel eind noordelijker, in
het kanaal van Charleroi naar
Le Roeulx
Nieuw kanaal
■Kra&ft
O' Lift van Strépy-Thieu
V Scheepslift 1
Scheepslift 2
jf) Scheepslift 3
J) Scheepslift 4
Vanaf de boot in het oude kanaal heb je een fraai uitzicht op de nieuwe scheepslift van
Brussel, ligt het derde water-
wonder waar de Belgen zo trots
op zijn: het Hellend vlak van
Ronquières. Ook dit is een
scheepslift maar weer anders
dan de vorige twee. Hollanders
maken per slot van rekening
ook niet overal dezelfde storm
vloedkering. In Ronquières
wordt het hoogteverschil van 70
meter overwonnen door een
bak water via een heling om
hoog en omlaag te laten rollen.
Als een skateboard maar dan ho
rizontaal de stuntbaan af. De
schepen doen daar zo'n drie
kwartier over.
Ook het Hellend vlak van Ron
quières is niet te missen. De bij
behorende uitkijktoren priemt
boven alles in de omgeving uit
en de 'glijbaan' zelf is maar
liefst 1500 meter lang. Maar gro
te getallen maken nog niet auto
matisch grote indruk. Het is
vooral kaal en doods.
Nee, de allerleukste scheepslift
is en blijft toch die eerste, die he
le oude. Afgeschreven voor de
beroepsvaart maar des te leuker
voor de toerist. Met enige pech
gaan de moderne scheepsliften
overigens ook die kant op want
in alle -en terechte- trots over de
ze bouwwerken vermelden de
folders niet dat 'Thieu' en 'Ron
quières' niet bepaald superpopu-
lair zijn bij de schippers. Gemid
deld komen er maar zo'n vijf
tien tot twintig schepen per dag
doorheen.
Bij elkaar praat je dan over een
investering van honderden mil
joenen euro's waarvan het nut
zeer betrekkelijk is. Maar mis
schien ook niet. Nieuwe attrac
ties in pretparken kosten ook
klauwen met geld. En deze Bel
gische badkuipen kunnen zich
daar moeiteloos mee meten.
Alle genoemde scheepsliften liggen ten noordwesten
van Charleroi in een straal van zo'n vijftien kilometer bij
elkaar. De lift van Strépy-Thieu en het Hellend vlak van
Ronquières zijn door een goede bewegwijzering en hun
enorme omvang vrij makkelijk te vinden.
Dat geldt niet voor het opstappunt van de vaartocht
over het historisch kanaal met de hydraulische scheeps
liften. Volg in het stadje La Louvière de (slecht aangege
ven en piepkleine) bordjes naar Cantine des Italiens. Het
is verstandig om de boot vooraf te reserveren. Dat kan
(en ook voor alle andere informatie over de streek) bij
het plaatselijke Huis voor Toerisme, Rue de Bouvy 11
7100 La Louvière; tel. 0032 - 64 261500.
Onder Charleroi, tegen het recreatierijke Lac W
de l'Eau d'Heure aan, heeft Landal GreenParks Lfl
vorig jaar een splinternieuw park geopend waar uitein
delijk iets meer dan 250 bungalows komen te staan
Een prima uitvalbasis voor verkenning van het groene
gebied met diverse toeristische attracties.
Voor informatie en reserveringen: tel. 0900 - 88 42 of
www.landal.nl
Algemene informatie over Wallonië is aan te vragen
bij het Belgisch Verkeersbureau, Postbus 2324, 2002
CH Haarlem, tel. 0900 - 20.20.107 of via e-mail:
belqisch.verkeersbureau@wxs.nl
Goed verzekerd skiën
Ik hoorde dat veel mensen onvoldoende verzekerd de
piste opgaan. Klopt dat?
Margreet Snaas, woordvoerder van reisverze-
keraar Elvia: 'Gewone ziektekostenverzekerin
gen dekken niet alles. Daar zitten gaten in. Je
krijgt dan wel vergoed wat in Nederland nor
maal zou zijn, maar daar vallen de helikopter
en de banaan niet onder. Een reisverzekering
met wintersportdekking dekt alles. Gewoon
doen dus. Ook een aansprakelijkheidsverzeke
ring is bijzonder handig. Mocht je tegen ie
mand aan skiën, dan hoefje zelf niet op te
draaien voor de kosten als die persoon ernstig
gewond is. Zo'n verzekering is trouwens sowie
so erg handig, want iemand anders schade be
rokkenen kan overal gebeuren. Heb je een
doorlopende reisverzekering, let er dan op dat
je een speciale wintersportdekking moet heb
ben. Anders draai je alsnog voor een deel van
de kosten op.'
Heeft u ook een vraag? Mail naar:
vraaqenantwoord@weqener.nl.
Voor meer vragen en antwoorden: ga naar de
website van deze krant en klik op de rubriek
Reizen.
Stappen met een trombone
Zoals bij de meeste pelgrims het geval is,
had ook de Engelsman Ben Nimmo een
goede reden om op reis te gaan. Kortgeleden
was zijn vriendin door gangsters vermoord.
Dat gebeurde in Belize, waar beiden aan een
vrijwilligersproject verbonden waren.
Nimmo is wel zo verstandig niet in een opwel
ling te vertrekken, maar zijn reis naar Santia
go de Compostela goed voor te bereiden. Hij
oefent in Engeland, beklimt in Wales de berg
Snowdon en stopt dertig kilo bagage in zijn
rugzak, inclusief zijn zes kilo wegende trom
bone. De reis begint slecht, want al na zes da
gen arriveert hij in de omgeving van Gent,
waar hij in een kanaal een lijk aantreft. In de
regen overnacht hij in zijn tentje en wordt
overvallen door heimwee. Daarna kan het al
leen maar beter gaan, en dat gebeurt dan ook.
Nimmo wandelt via een omweg door Lotharin
gen en de Vogezen, en gaat via Bourgondië en
de Pyreneeën naar zijn einddoel toe. Op pak-
e wijze beschrijft hij het landschap en
rigen gevoelens, en uit zijn verbazing
de vele aardige en behulpzame mensen
tegenkomt. Van de in totaal
legt hij er dagelijks 30 tot 35
is hij liefst negen maanden on
bene: de terugvlucht van Spanje
duurt twee uur.
y/
In slakkengang op pelgrimstocht, Ben Nimmo, uit
geverij BZZTÓH, 15 euro, ISBN 9045303140.
Och was ik maar...
Chagrijnig omdat er zo'n lange rij voor de
incheckbalie staat? Neem dan dit boek ter
hand. Er staan verhalen in die kort genoeg
zijn om in enkele minu
ten te lezen, maar ook
belevenissen die je met
een doen beseffen dat
het altijd nog erger
kan. Veel erger zelfs.
Wat te denken van die
toeriste die een nachte
lijk avontuur beleeft in
een -letterlijk- vervallen
Brussels hotel. Of een
safariganger die onver
wacht afgevoerd wordt
naar een gevangen
kamp. Of een gestrande vliegtuigpassagier die
in een wel heel eng motel verzeild raakt. 'Was
ik in vredesnaam maar thuis bij de warme ka
chel gebleven' is het derde deel in een reeks,
waarvan de titel steeds iets langer wordt,
maar de inhoud vergelijkbaar blijft. Lees en
huiver.
Was ik in vredesnaam maar thuis bij de warme
kachel gebleven, diverse auteurs, uitgeverij BZ-
ZTÖH, 12,50 euro. ISBN 904530288829.
ALICE PLEKKENPOL
(etboot en al in een 'megabadkuip' omhoog worden gehesen. Zoiets
naak je niet elke dag mee. Wel in België, want daar hebben ze
dieepsliften. Heel veel zelfs. Wereldwonderen van vernuft en techniek
jjnhet. Nuttig? Da's de vraag, maar wel heel leuk om te beleven.
Shall we dance?'
Elke middag om half zes, schalde
die uitnodiging over het water.
!*asde stem van Anthony Quinn, een
-to zo Grieks als een taco. Maar dat be-
ljhem niet om de hoofdrol te spelen in
SmZorba the Greek. Na zijn wellui-
*l 'Shall we dance?' kwamen de begin-
!n van de Sirtaki uit de luidspreker.
'ctling in de mast van een vissersboot, af-
«ienniet toeristen. Het vaartuig ver-
s ochtends uit het haventje van Pytha-
"to'Op Samos. De zeereis voerde naar
idyllisch strand, datje over land alleen
iffn steile afdaling kon bereiken.
"iet eind van de dag keerde het schip
imaar niet nadat er eerst een rondje
■^de kade werd gevaren. Dit had een
^nde bedoeling. De mensen die op de
langs de haven zaten konden nu
öenen horen hoe gezellig zo'n dag-
%wel niet was. En wellicht zouden
besluiten om de volgende dag ook
^gaan,
^Sirtaki volgde steevast een tweede
jtoer, Dit was niet instrumentaal, het
^noni de haverklap terugkerend.
Door DIRK MULDER
zeer aanstekelijk refrein. In mijn oren
klonk dat als 'kar-lakki-lakki-la!' en hoe
wel het niet geheel logisch is, doopte ik
het schip daarom de takki-takki-boot.
Van de mensen aan boord werd wel ver
wacht dat ze een beetje meededen, dus de
kapitein en zijn maten spoorden ze drin
gend aan tot een Griekse dans. Dat valt
niet mee op het dek van een vol schip,
maar een flinke hoeveelheid retsina kan
veel schroom wegnemen. Armen werden
om schouders geslagen, roodverbrande le
dematen bewogen min of meer in de
maat, terwijl de takki-takki-boot vaart te
rugnam om aan te meren. Het publiek aan
de kant keek belangstellend toe. Zelf voel
de ik me nog het meest verbonden met de
dansweigeraars, de drie of vier opvaren
den die niet in beweging waren te krijgen.
Ze keken ver weg en probeerden onzicht
baar te zijn. Ik herkende dat onvermogen
om je schaamteloos belachelijk te maken,
terwijl je diep in je hart best eens zou wil
len.
De exploitanten van de takki-takki-boot
waren drie gebroeders. Ze zaten 's avonds
met ontbloot bovenlijf aan dek te kaarten.
Er was een reclamebord bij de loopplank
gezet met kleurenfoto's van het dagtripje,
prijs inclusief barbecue en drank. De
broers heetten Jiannis, Andreas en Geraso-
mas en ze leken erg veel op elkaar, ook
vanwege hun identieke zwarte baarden.
Een zonnig bestaan, zou je zeggen, maar
wat deden ze de rest van het jaar? De eige
naresse van de bar waar ik 's middags al
tijd een ijskoud biertje dronk, kende het
antwoord.
'In de winter dansen ze de Sirtaki', zei ze
met een strak mondje. Ze keek snel om
zich heen of er niemand meeluisterde en
boog zich naar me toe. 'In een Duitse
nachtclub...' fluisterde ze.
Het klonk opeens een beetje onzedelijk.
Voor duikliefhebbers is Nederland in
de winter geen pretje. Gelukkig heeft
de wereld meer te bieden. Een bijzon
dere plek om de Rode Zee te verken
nen is Dahab. Boek een kameelsafari
de woestijn in en plons ter water bij
een maagdelijk stuk koraal. Het Bun
aken National Marine Park in Indone
sië trekt onderwaterfotografen aan
van over de hele wereld. Daal af en
aanschouw de vreemdste en zeldzaam
ste zeewezens ter wereld. In Zuid-Afri-
ka bieden ijzeren kooien bescherming
tegen witte visjes met grote tanden:
The Great White. Cozumel in Mexico
heeft niet alleen wereldberoemde ko
raalriffen maar ook de Cenotes. Dit
zijn kalksteengrotten die nu vol kristalhelder regenwater staan. En
dat is heel bijzonder duiken. Het Great Barrier Reef in Australië
staat al zo lang bekend als prachtige duiklocatie dat door afgeladen
boten veel rif is beschadigd. Toch zijn er nog onaangetaste riffen te
vinden, met name in het noorden bij Cod Hole of Lizard Island.
Rode Zee: www.dahab.nl/locaties
Indonesië: www.aquanautmanado.com
Zuid-Afrika: www.scuba-shack.co.za
Mexico: www.cenotes.com
Australië: www.mikeball.com
Fietsvakanties
Dat een fietsvakantie zich niet per se in Afrika of Amerika hoeft
af te spelen, blijkt binnenkort tijdens de Fietsvakantiebeurs in
Nieuwegein. Bert Sitters presenteert daar zijn nieuwste boek 'Fiet
sen bij de buren', waarin hij het Nederlands-Duitse grensgebied
beschrijft. De beurs heeft 31 januari en 1 februari plaats in het
Sportcomplex Merwestein te Nieuwegein, beide dagen van
10.00-17.00 uur, entree 10 euro. De lezingen beginnen telkens om
13.15 uur. Meer informatie: www.fietsvakantiebeurs.nl.
Kamperen en Recreëren
Voor het eerst wordt de beurs Kamperen Recreëren gehouden,
en wel van 30 januari tot en met 1 februari. In het Autotron te
Rosmalen presenteren zich diverse campings en vakantieparken,
ook zijn er aanbieders van caravans, campers en vouwwagens. De
openingstijden zijn vrijdag van 13.00-22.00 uur, zaterdag en zon
dag van 10.00-18.00 uur, entree 7,50 euro.
Meer informatie: www.kamperenenrecreeren.nl.
Wijs op Reis
jongeren van 18 tot 24 jaar zijn een belangrijke doelgroep voor
het ministerie van Buitenlandse Zaken. Tenminste, waar het gaat
om een goede voorbereiding op de zomervakantie. Vanaf deze
maand is de gratis brochure Wijs op Reis weer verkrijgbaar bij
reisbureaus, gemeentehuizen en GGD's. Bestellen kan ook via fax
nummer 070-3484820 o.v.v. brochure Wijs op Reis 2004, of via
www.wijsopreis.nl. Bij de brochure hoort het piepkleine boekje
Mee op reis, waarin vakantiegangers belangrijke telefoonnum
mers en andere gegevens kunnen noteren.