Met de boot in de badkuip Wil Vraag antwoord Reis boeken )nzedelijk Reis in 5 clicks zaterdag 24 januari 2004 jeorHANS VAN ALEBEEK Dankzij sluizen kun nen zelfs schepen traplopen. Daarom blijft een sluis, hoe root of klein ook, altijd een at- sactie van jewelste. Maar je een boot ook op een ande- manier naar boven of bene- bkrijgen: met de lift. Om zo- van nabij mee te maken, toet je wel naar m zuiderburen, lint Nederland dan pochen srzijnwaterkun- 'wereldwonde- w te, in België lig- 31 er ook een - ar. In de buurt a Charleroi ligt trosje oude en n! diwe scheepslif- abij elkaar, tol, ik woon Krop 20 kilome- ivan de liften en ns voor het eerst mijn leven da'k nu ben', lacht vriendelijke Belg. 'Maar het iSweldig. Niet dan? Kijk, we ilken.' Het is ook overal het- ®e, We reizen de hele we- üafom mooie dingen te zien ide toeristische toppers in de itertuin vergeten we. Maar tijd ontdekt ook deze k, samen met een paar afge- Hollanders, dat België op ««bouwkundig gebied niet Érdoet voor ons kaaskop- L varen op een grote schuit :or het Canal du Centre, de iie verbindingsvaart tussen Maas en de Schelde. Ruim 21 keter lang en 18 meter ftd en eind negentiende w nog met de schop gegra ven. Groot probleem voor de schepen die er doorheen moes ten was het enorme hoogtever schil van ruim 66 meter. Om va rend die 'trap' te kunnen ne men waren 33 sluizen nodig. Maar de Belgische bouwkoning Leopold II zag in Engeland een veel slimmere oplossing: hy draulische scheepsliften. Daar mee konden schepen 'reuzen sprongen' door het kanaal ma ken in plaats van kleine en tijdro vende stapjes voorwaarts. Tussen 1882 en 1917 werden vier van deze impone rende scheepslif ten gebouwd. Want imponeren doen ze, deze mi- ni-Eiffeltorens van gietijzer waar in twee enorme bakken water de schepen omhoog of omlaag breng en. Drie van die vier scheepsliften worden op dit moment gerestau reerd. Maar de laatste, nummer 4, doet het nog net zo lekker als bij de officiële opening in 1919. Eerst gaat de schuif omhoog zo dat onze boot voorzichtig de enorme badkuip kan binnenglij den. Een leuke manier ook om iedereen nat te maken want zo'n deur druipt verschrikke lijk. Ons schip ligt in een enor me 'schoenendoos vol water' (maar wel 35 meter lang, vijf me ter breed en drie meter diep) die op een hydraulische paal rust. Zeventien meter lager ligt net zo'n zelfde doos. Terwijl wij zak ken (vanwege 30 centimeter extra water in onze bak) komt de andere bak, bijna als vanzelf, V.. V Brussel O Charleroi omhoog. Een mooiere manier om kinderen de wet van Archi medes uit te leggen is er niet. De hele boot zit dan ook ademloos en aandachtig te kijken hoe we, zo zacht als in een normale lift, afdalen. En even later weer op stijgen om terug te keren naar het startpunt van de vaartocht, de zogeheten kantine van de Ita lianen. Betonnen monster Beide keren kun je ook mooi 'ge nieten' van de nieuwe scheeps- lift die pal naast het oude ka naal ligt. Deze scheepslift van Strépy-Thieu, in het nieuwe en veel bredere Canal du Centre, doet in zijn eentje het werk van de vier oudjes die hem voorgin gen. Het is een lelijk monster, een niet te missen mastodont van 112 meter hoog en 130 me ter lang met een enorm 'kanaal op pootjes' dat er naar toe loopt. In dit gevaarte gaan de schepen in één keer ruim 73 meter om hoog of omlaag. Alleen het prin cipe is iets anders. De bak met water -goed voor schepen tot 1350 ton- wordt hier met 144 enorme staalkabels omhoog en omlaag getakeld. Qua vernuft kan deze lift wedijveren met zijn gietijzeren voorgangers. Maar dat geldt niet voor het aan zien want deze moderne mo loch ligt als een klomp beton in het landschap. Vreselijk. Een heel eind noordelijker, in het kanaal van Charleroi naar Le Roeulx Nieuw kanaal ■Kra&ft O' Lift van Strépy-Thieu V Scheepslift 1 Scheepslift 2 jf) Scheepslift 3 J) Scheepslift 4 Vanaf de boot in het oude kanaal heb je een fraai uitzicht op de nieuwe scheepslift van Brussel, ligt het derde water- wonder waar de Belgen zo trots op zijn: het Hellend vlak van Ronquières. Ook dit is een scheepslift maar weer anders dan de vorige twee. Hollanders maken per slot van rekening ook niet overal dezelfde storm vloedkering. In Ronquières wordt het hoogteverschil van 70 meter overwonnen door een bak water via een heling om hoog en omlaag te laten rollen. Als een skateboard maar dan ho rizontaal de stuntbaan af. De schepen doen daar zo'n drie kwartier over. Ook het Hellend vlak van Ron quières is niet te missen. De bij behorende uitkijktoren priemt boven alles in de omgeving uit en de 'glijbaan' zelf is maar liefst 1500 meter lang. Maar gro te getallen maken nog niet auto matisch grote indruk. Het is vooral kaal en doods. Nee, de allerleukste scheepslift is en blijft toch die eerste, die he le oude. Afgeschreven voor de beroepsvaart maar des te leuker voor de toerist. Met enige pech gaan de moderne scheepsliften overigens ook die kant op want in alle -en terechte- trots over de ze bouwwerken vermelden de folders niet dat 'Thieu' en 'Ron quières' niet bepaald superpopu- lair zijn bij de schippers. Gemid deld komen er maar zo'n vijf tien tot twintig schepen per dag doorheen. Bij elkaar praat je dan over een investering van honderden mil joenen euro's waarvan het nut zeer betrekkelijk is. Maar mis schien ook niet. Nieuwe attrac ties in pretparken kosten ook klauwen met geld. En deze Bel gische badkuipen kunnen zich daar moeiteloos mee meten. Alle genoemde scheepsliften liggen ten noordwesten van Charleroi in een straal van zo'n vijftien kilometer bij elkaar. De lift van Strépy-Thieu en het Hellend vlak van Ronquières zijn door een goede bewegwijzering en hun enorme omvang vrij makkelijk te vinden. Dat geldt niet voor het opstappunt van de vaartocht over het historisch kanaal met de hydraulische scheeps liften. Volg in het stadje La Louvière de (slecht aangege ven en piepkleine) bordjes naar Cantine des Italiens. Het is verstandig om de boot vooraf te reserveren. Dat kan (en ook voor alle andere informatie over de streek) bij het plaatselijke Huis voor Toerisme, Rue de Bouvy 11 7100 La Louvière; tel. 0032 - 64 261500. Onder Charleroi, tegen het recreatierijke Lac W de l'Eau d'Heure aan, heeft Landal GreenParks Lfl vorig jaar een splinternieuw park geopend waar uitein delijk iets meer dan 250 bungalows komen te staan Een prima uitvalbasis voor verkenning van het groene gebied met diverse toeristische attracties. Voor informatie en reserveringen: tel. 0900 - 88 42 of www.landal.nl Algemene informatie over Wallonië is aan te vragen bij het Belgisch Verkeersbureau, Postbus 2324, 2002 CH Haarlem, tel. 0900 - 20.20.107 of via e-mail: belqisch.verkeersbureau@wxs.nl Goed verzekerd skiën Ik hoorde dat veel mensen onvoldoende verzekerd de piste opgaan. Klopt dat? Margreet Snaas, woordvoerder van reisverze- keraar Elvia: 'Gewone ziektekostenverzekerin gen dekken niet alles. Daar zitten gaten in. Je krijgt dan wel vergoed wat in Nederland nor maal zou zijn, maar daar vallen de helikopter en de banaan niet onder. Een reisverzekering met wintersportdekking dekt alles. Gewoon doen dus. Ook een aansprakelijkheidsverzeke ring is bijzonder handig. Mocht je tegen ie mand aan skiën, dan hoefje zelf niet op te draaien voor de kosten als die persoon ernstig gewond is. Zo'n verzekering is trouwens sowie so erg handig, want iemand anders schade be rokkenen kan overal gebeuren. Heb je een doorlopende reisverzekering, let er dan op dat je een speciale wintersportdekking moet heb ben. Anders draai je alsnog voor een deel van de kosten op.' Heeft u ook een vraag? Mail naar: vraaqenantwoord@weqener.nl. Voor meer vragen en antwoorden: ga naar de website van deze krant en klik op de rubriek Reizen. Stappen met een trombone Zoals bij de meeste pelgrims het geval is, had ook de Engelsman Ben Nimmo een goede reden om op reis te gaan. Kortgeleden was zijn vriendin door gangsters vermoord. Dat gebeurde in Belize, waar beiden aan een vrijwilligersproject verbonden waren. Nimmo is wel zo verstandig niet in een opwel ling te vertrekken, maar zijn reis naar Santia go de Compostela goed voor te bereiden. Hij oefent in Engeland, beklimt in Wales de berg Snowdon en stopt dertig kilo bagage in zijn rugzak, inclusief zijn zes kilo wegende trom bone. De reis begint slecht, want al na zes da gen arriveert hij in de omgeving van Gent, waar hij in een kanaal een lijk aantreft. In de regen overnacht hij in zijn tentje en wordt overvallen door heimwee. Daarna kan het al leen maar beter gaan, en dat gebeurt dan ook. Nimmo wandelt via een omweg door Lotharin gen en de Vogezen, en gaat via Bourgondië en de Pyreneeën naar zijn einddoel toe. Op pak- e wijze beschrijft hij het landschap en rigen gevoelens, en uit zijn verbazing de vele aardige en behulpzame mensen tegenkomt. Van de in totaal legt hij er dagelijks 30 tot 35 is hij liefst negen maanden on bene: de terugvlucht van Spanje duurt twee uur. y/ In slakkengang op pelgrimstocht, Ben Nimmo, uit geverij BZZTÓH, 15 euro, ISBN 9045303140. Och was ik maar... Chagrijnig omdat er zo'n lange rij voor de incheckbalie staat? Neem dan dit boek ter hand. Er staan verhalen in die kort genoeg zijn om in enkele minu ten te lezen, maar ook belevenissen die je met een doen beseffen dat het altijd nog erger kan. Veel erger zelfs. Wat te denken van die toeriste die een nachte lijk avontuur beleeft in een -letterlijk- vervallen Brussels hotel. Of een safariganger die onver wacht afgevoerd wordt naar een gevangen kamp. Of een gestrande vliegtuigpassagier die in een wel heel eng motel verzeild raakt. 'Was ik in vredesnaam maar thuis bij de warme ka chel gebleven' is het derde deel in een reeks, waarvan de titel steeds iets langer wordt, maar de inhoud vergelijkbaar blijft. Lees en huiver. Was ik in vredesnaam maar thuis bij de warme kachel gebleven, diverse auteurs, uitgeverij BZ- ZTÖH, 12,50 euro. ISBN 904530288829. ALICE PLEKKENPOL (etboot en al in een 'megabadkuip' omhoog worden gehesen. Zoiets naak je niet elke dag mee. Wel in België, want daar hebben ze dieepsliften. Heel veel zelfs. Wereldwonderen van vernuft en techniek jjnhet. Nuttig? Da's de vraag, maar wel heel leuk om te beleven. Shall we dance?' Elke middag om half zes, schalde die uitnodiging over het water. !*asde stem van Anthony Quinn, een -to zo Grieks als een taco. Maar dat be- ljhem niet om de hoofdrol te spelen in SmZorba the Greek. Na zijn wellui- *l 'Shall we dance?' kwamen de begin- !n van de Sirtaki uit de luidspreker. 'ctling in de mast van een vissersboot, af- «ienniet toeristen. Het vaartuig ver- s ochtends uit het haventje van Pytha- "to'Op Samos. De zeereis voerde naar idyllisch strand, datje over land alleen iffn steile afdaling kon bereiken. "iet eind van de dag keerde het schip imaar niet nadat er eerst een rondje ■^de kade werd gevaren. Dit had een ^nde bedoeling. De mensen die op de langs de haven zaten konden nu öenen horen hoe gezellig zo'n dag- %wel niet was. En wellicht zouden besluiten om de volgende dag ook ^gaan, ^Sirtaki volgde steevast een tweede jtoer, Dit was niet instrumentaal, het ^noni de haverklap terugkerend. Door DIRK MULDER zeer aanstekelijk refrein. In mijn oren klonk dat als 'kar-lakki-lakki-la!' en hoe wel het niet geheel logisch is, doopte ik het schip daarom de takki-takki-boot. Van de mensen aan boord werd wel ver wacht dat ze een beetje meededen, dus de kapitein en zijn maten spoorden ze drin gend aan tot een Griekse dans. Dat valt niet mee op het dek van een vol schip, maar een flinke hoeveelheid retsina kan veel schroom wegnemen. Armen werden om schouders geslagen, roodverbrande le dematen bewogen min of meer in de maat, terwijl de takki-takki-boot vaart te rugnam om aan te meren. Het publiek aan de kant keek belangstellend toe. Zelf voel de ik me nog het meest verbonden met de dansweigeraars, de drie of vier opvaren den die niet in beweging waren te krijgen. Ze keken ver weg en probeerden onzicht baar te zijn. Ik herkende dat onvermogen om je schaamteloos belachelijk te maken, terwijl je diep in je hart best eens zou wil len. De exploitanten van de takki-takki-boot waren drie gebroeders. Ze zaten 's avonds met ontbloot bovenlijf aan dek te kaarten. Er was een reclamebord bij de loopplank gezet met kleurenfoto's van het dagtripje, prijs inclusief barbecue en drank. De broers heetten Jiannis, Andreas en Geraso- mas en ze leken erg veel op elkaar, ook vanwege hun identieke zwarte baarden. Een zonnig bestaan, zou je zeggen, maar wat deden ze de rest van het jaar? De eige naresse van de bar waar ik 's middags al tijd een ijskoud biertje dronk, kende het antwoord. 'In de winter dansen ze de Sirtaki', zei ze met een strak mondje. Ze keek snel om zich heen of er niemand meeluisterde en boog zich naar me toe. 'In een Duitse nachtclub...' fluisterde ze. Het klonk opeens een beetje onzedelijk. Voor duikliefhebbers is Nederland in de winter geen pretje. Gelukkig heeft de wereld meer te bieden. Een bijzon dere plek om de Rode Zee te verken nen is Dahab. Boek een kameelsafari de woestijn in en plons ter water bij een maagdelijk stuk koraal. Het Bun aken National Marine Park in Indone sië trekt onderwaterfotografen aan van over de hele wereld. Daal af en aanschouw de vreemdste en zeldzaam ste zeewezens ter wereld. In Zuid-Afri- ka bieden ijzeren kooien bescherming tegen witte visjes met grote tanden: The Great White. Cozumel in Mexico heeft niet alleen wereldberoemde ko raalriffen maar ook de Cenotes. Dit zijn kalksteengrotten die nu vol kristalhelder regenwater staan. En dat is heel bijzonder duiken. Het Great Barrier Reef in Australië staat al zo lang bekend als prachtige duiklocatie dat door afgeladen boten veel rif is beschadigd. Toch zijn er nog onaangetaste riffen te vinden, met name in het noorden bij Cod Hole of Lizard Island. Rode Zee: www.dahab.nl/locaties Indonesië: www.aquanautmanado.com Zuid-Afrika: www.scuba-shack.co.za Mexico: www.cenotes.com Australië: www.mikeball.com Fietsvakanties Dat een fietsvakantie zich niet per se in Afrika of Amerika hoeft af te spelen, blijkt binnenkort tijdens de Fietsvakantiebeurs in Nieuwegein. Bert Sitters presenteert daar zijn nieuwste boek 'Fiet sen bij de buren', waarin hij het Nederlands-Duitse grensgebied beschrijft. De beurs heeft 31 januari en 1 februari plaats in het Sportcomplex Merwestein te Nieuwegein, beide dagen van 10.00-17.00 uur, entree 10 euro. De lezingen beginnen telkens om 13.15 uur. Meer informatie: www.fietsvakantiebeurs.nl. Kamperen en Recreëren Voor het eerst wordt de beurs Kamperen Recreëren gehouden, en wel van 30 januari tot en met 1 februari. In het Autotron te Rosmalen presenteren zich diverse campings en vakantieparken, ook zijn er aanbieders van caravans, campers en vouwwagens. De openingstijden zijn vrijdag van 13.00-22.00 uur, zaterdag en zon dag van 10.00-18.00 uur, entree 7,50 euro. Meer informatie: www.kamperenenrecreeren.nl. Wijs op Reis jongeren van 18 tot 24 jaar zijn een belangrijke doelgroep voor het ministerie van Buitenlandse Zaken. Tenminste, waar het gaat om een goede voorbereiding op de zomervakantie. Vanaf deze maand is de gratis brochure Wijs op Reis weer verkrijgbaar bij reisbureaus, gemeentehuizen en GGD's. Bestellen kan ook via fax nummer 070-3484820 o.v.v. brochure Wijs op Reis 2004, of via www.wijsopreis.nl. Bij de brochure hoort het piepkleine boekje Mee op reis, waarin vakantiegangers belangrijke telefoonnum mers en andere gegevens kunnen noteren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 39