>zc n een huis an stro is het iltijd warm Ik mag gewoon overal legaal binnenkijken WOON jterdag 24 januari 2004 I Bijna vijfhonderd balen strak geperst stro en vele duizenden kilo's leem vormen, op een stenen funde ring, het strohuis van Ouwerkerk. Ruim vijf jaar gele den begon Jan Sonneveld met de bouw ervan. Inmid dels wonen zijn zoon Jasper, schoondochter Saskia Rijs- dijk en kleindochter IJfke er ruim twee jaar. Zij hebben enkele aanpassingen gedaan om het huis naar hun wen sen in te kunnen richten. Maar het principe van wonen in stro en leem is gehandhaafd. ,,Ik denk niet dat we hier ooit nog weggaan", zegt Saskia. Het strohuis in Ouwerkerk foto's Dirk-Jan Gjeltema Van buiten valt het huis in Ouwerkerk vooral op door de ronde vormen van de muren en het grote overstek van het dak. Maar wie de geschiedenis niet kent, zal in deze witte, mo derne woning nooit het eerste strohuis van Nederland herken nen. Initiator Jan Sonneveld wilde na zijn pensionering in Ouwer kerk gaan wonen. Hij kon er ech ter geen huis vinden dat hem be viel. Daarom kocht hij een kavel waar hij zelf wat kon gaan bou wen. En na een cursus leem- en strobouw moest dat een strohuis worden. Een strohuis is milieu vriendelijk, betaalbaar, isole rend en heeft een regulerende luchtvochtigheid. In samenwer king met de Stichting Strobouw uit Den Haag werd in 1998 en 1999 het huis gebouwd. De stich ting organiseerde workshops waarbij de internationale groep deelnemers hun kennis in prak tijk kon brengen. Ook familie, vrienden en bouwvakkers werk ten mee om muren te stapelen van compacte strobalen en af te smeren met drie lagen leem en een afdekkende laag kalkspecie. De hele constructie wordt ge steund door de stalen binten die ook het dak dragen. Eenmaal binnen valt vooral de ruimtelijkheid op. De woonka mer is groot en hoog. Het vuur knappert in de gesloten houtka chel die in een lemen schouw is gebouwd. Op de lemen bank er naast is het heerlijk zitten, soms - als de kachel al een tijdje brandt - is het er zelfs bijna te warm. „De kachel heeft een goe de verbranding", zegt Saskia Rijsdijk. „Bij koud weer hoeven we 'm maar twee keer per dag te stoken en dan blijft het hier heerlijk warm. Het leem blijft warmte uitstralen." Aanpassingen Rijsdijk en Jasper Sonneveld wo nen bijna drie jaar in Ouwer kerk. In 2001 overleed Jan Son neveld en moest er beslist wor den wat er met het strohuis moest gebeuren. „Wij wilden vanuit de randstad al deze kant uit komen maar hadden tot op dat moment nog niet serieus naar een huis gezocht", vertelt Rijsdijk. „Jaspers zus en zwager hadden geen belangstelling en dus was voor ons de keuze snel gemaakt." Saskia en Jasper had den destijds geholpen bij de bouw en wisten wat het huis te bieden heeft. Wel wilden ze een aantal aanpassingen doorvoeren om het huis geschikt te maken voor een gezin. „De keuken was maar klein en open in de woonkamer ge plaatst", zegt Rijsdijk. „Wij heb ben een van de twee logeerka mers ingericht als keuken. Daar door is de woonkamer ruimer ge worden." De berging, die los van het huis stond, is inmiddels De woonkamer van Jasper Sonneveld, Saskia Rijsdijk en hun doch tertje IJfke met het huis verbonden door een ruime en lichte eetkamer. In de berging zijn een kleinere lo geerkamer, de slaapkamer van IJfke en een toilet onderge bracht, De garage doet nu dienst als berging en de voorma lige bijkeuken is werkruimte ge worden. Hoewel stro zeer brandbaar is, zorgen de strak samengeperste strobalen er voor dat er geen zuurstof bij komt. En het leem, dat door hitte juist hard wordt, dekt het stro af en zorgt ervoor dat het strohuis net zo brandvei lig is als elk ander huis. „De ver zekering is daar overigens niet van overtuigd", zegt Rijsdijk. „Wij moeten de premie betalen van een huis met een rieten dak." Wonen in een strohuis met leem is in principe hetzelfde als in elk ander huis. Toch zijn er af en toe van die zaken die net even anders zijn. Zo moeten de bui tenmuren elk jaar met kalkspe cie bestreken worden. Door weersinvloeden kunnen er klei ne scheurtjes in de muren ont staan waardoor vocht bij het stro kan komen. Dat moet voor komen worden omdat het stro anders gaat rotten. Om die re den staat het huis op een zestig centimeter hoge strasmuur, lig gen er schelpen die het vocht moeten absorberen rond en on der het huis en is het overstek ook groot gehouden. „De archi tect heeft bij een muur het over stek verkeerd berekend. Daar is het korter. Gelukkig heeft dat tot op heden geen problemen op geleverd," Bij het aanbrengen van de eer ste leem en kalklagen na de bouw zorgden overvloedige re genbuien ervoor dat enkele stro balen van het huis en de berging nat werden. Deze moesten ver vangen worden. Nu alle leemla- gen goed uitgehard zijn en de kalkspecie er jaarlijks opge bracht wordt, is er van vocht geen sprake meer. Het leem en stro doen hun isolerende en vochtregulerende werk waarom zij bekend staan. „Zelf merk ik het niet meer, maar vrienden die hier komen, vinden het bin nenklimaat altijd aangenaam", zegt Rijsdijk. Muizen Dat vonden de muizen ook. Het begon met een schattig muisje maar het werden er, naar mate het buiten kouder werd, snel heel veel. „Muizen vinden stro aantrekkelijk en ondanks alle leem- en stucwerk wisten ze al snel hun toegang te vinden", ver telt Rijsdijk. „Het stro kwam ge woon naar beneden. Nu hebben we twee katten." Binnen is het niet altijd even makkelijk om iets op te hangen. „Ik heb gehoord dat je het leem kan weghalen, een houten pin in het stro moet slaan en de boel dan weer kan dichtsmeren. Zo ver zijn wij nog niet gegaan." De binnenmuren van het huis zijn van leemstenen gemaakt, daar kan wel in geschroefd wor den. De plaatsing van de keu kenkastjes leverden daarom geen problemen op. „Maar de binnenmuren van de eetkamer en IJfkes kamer zijn van hout met riet ertussen en dat werd weer met leem afgesmeerd. Hout en riet zijn veel lichter dan de leemstenen. Hiermee voor kwamen we dat we fundering voor de binnenmuren moesten aanleggen. Het blijkt echter niet zo handig te zijn want het is heel lastig iets in haar kamertje op te hangen. In het net blijft niets zitten, we moeten altijd zoeken naar de houten balkjes." Lemen muren hebben wel het voordeel dat gaten eenvoudig dichtgesmeerd kunnen worden. Jasper Sonneveld heeft in de keuken boven de deur wat leem weggehaald en er drie antieke tegeltjes uit het huis van zijn grootmoeder aangebracht. Met een laagje vers leem was dat een makkelijk klusje. In de woonka mer heeft Jan Sonneveld in vier muren lemen lampen laten aan brengen. Twee ervan zijn op ori ginele wijze met leemstructuren versierd. Saskia: „De lampen zijn wel midden in de muur ge plaatst. Zouden wij er een schil derij willen hangen, dan hoeven we slechts de uitstekende delen van de lampjes weg te halen en de muren glad af te strijken. Maar die lampjes zijn veel te leuk." De bouwers hebben zich ook uit geleefd in de grote logeerkamer. Daar zijn aan de muren sculptu ren aangebracht in het leem. In de ouderslaapkamer heeft een muur lichte reliëfs gekregen die geaccentueerd worden door ver schillende kleuren stuc te ge bruiken. Slechts één idee van Jan Son neveld is nog steeds niet uitge voerd. Voor optimale isolatie zou het dak een sedum begroei ing krijgen. Dat is alleen op de voormalige berging gebeurd maar niet op het huis zelf. „Dat vergt een behoorlijke investe ring die we nog niet hebben kun nen doen. Maar dat zal ongetwij feld nog eens gebeuren." Studenten Er is nog steeds veel internatio nale belangstelling voor hèt stro huis. Inmiddels is er in Fries-- land eveneens een strohuis ge bouwd door een echtpaar dat nu overweegt ook een loods van stro te gaan bouwen „Mijn schoonvader wilde zijn kennis over en de mogelijkheden van zijn strohuis altijd graag over dragen", zegt Rijsdijk. „Wij pro beren dat in ere te houden. Men sen komen soms van heinde en ver. Zowel particulieren die zelf willen gaan bouwen, als studen ten en adviseurs op dit gebied." Rijsdijk is heel tevreden met het huis en denkt hier nooit meer weg te gaan. „Trouwens, wie zou het willen kopen? Er is bij voorbeeld nog weinig bekend over de duurzaamheid. Ik denk dat de belangstelling heel be perkt zou zijn." Inge Heuff K$?ne tooonberoepen Wekelijks een beroep w gebied van wonen centraal. De meest Slopende personen komen aan bod: van en architect tot ambtenaar ^fondscommissie of iïenwasser. Vandaag de taxateur foto Ruben Oreel Naam: Ruben Elenbaas Beroep: Taxateur Woonplaats: Arnemuiden Belangrijkste gereedschap: schrijfmap De privaatrechterlijke aspecten of de onder handse verkoopwaarde; de onderbouwing waardeoordeel of de wet voorkeursrecht gemeen ten, voor Ruben Elenbaas (26) is het gesneden koek. De terminologie doet hem niet fronsend ach ter de oren krabben. Het is dagelijkse kost voor de taxateur. Wie hem door de straten van plaatsen als Middel burg ziet struinen - fototoestel in de aanslag - hoeft niet bang te zijn met een voyeur van doen te hebben. Want, zoals hij het zelf vertelt: „Ik mag gewoon overal legaal binnenkijken Dat is eigen lijk heel leuk. Ik kom in hele verschillende objec ten. Met evenzoveel verschillende mensen en inte rieurs. Soms kom ik hele leuke dingen tegen, of doe ik een ideetje op voor mijn interieur thuis. Soms denk ik ook wel eens dat je zó kunt leven'. Gelukkig gebeurt dat niet zo vaak. Bovendien mag dat nooit meespelen in mijn taxatie. Ik moet blanco een huis binnengaan. Hoe groot de rotzooi er ook is. Daar kijk ik wel doorheen. Dat moet ik ook wel." Lachend. „Ondanks de afwas kan ik toch wel zien hoe de keuken eruit ziet. Of het een nieuwe is of een oudje. Wat er aan apparatuur staat." De Walchenaar wist al snel wat hij wilde worden. „Mijn vader heeft zich altijd met huizen bezig ge houden. Zowel voor zijn werk als privé. Mijn opa was uitvoerder. Ik werd al vrij jong met de huizen- business geconfronteerd. Als mijn vader bezig was met een transactie, zat ik er met mijn neus bo venop. Bovendien kan ik niet zo lang stilzitten. Ik ben daar te ongedurig voor, ik moet elke dag een andere agenda hebben. De ene dag binnen op kan toor, de andere dag buiten." „Het is ook spannend. Je weet soms niet wat je achter een deur aantreft. In een eengezinswoning bijvoorbeeld in Dauwendaele, weet ik zo onge veer wat ik kan verwachten. Maar als ik voor een oud pand sta, kan dat een verrassing zijn. Wat is er al die jaren in gedaan? Het is een afwisselend vak. Ik ben namelijk ook makelaar. Als je een ma kelaarsopleiding volgt, zit daar tevens de oplei ding voor taxateur in. Ik ben nu trouwens gecerti ficeerd taxateur. Financiële instellingen eisen dat." Daarnaast is Elenbaas projectleider van een aan tal verkooprojecten van Orisant, de makelaardij waaraan hij sinds zijn opleiding verbonden is. Er is een verschil tussen een waardebepaling en een taxatierapport. Het laatste wordt bijvoor beeld opgesteld op verzoek van een financiële in stelling in verband met het aangaan van een hypo theek. Of op verzoek van een advocaat bij een boe delscheiding. „Bij een waardebepaling wordt al leen gekeken naar de waarde van een pand. Voor ons betekent dat bijvoorbeeld 'hoe zetten we dat objectpand in de markt'. Het is geen uitgebreid verslag. Voor een verkoper geeft het een indicatie van wat hij kan verwachten als verkoopsom." „Het taxatierapport is een onafhankelijke waarde bepaling van een object, maar dan veel uitgebrei der. Vóór ik zo'n huis in ga, heb ik al gerecher cheerd: eigendomsbewijs en kadastrale gegevens nagaan, zijn er bijzondere erfdienstbaarheden en dergelijke. Ik weet dan al veel van de historie van zo'n pand. Eenmaal binnen kijk ik naar de inde ling, de algemene onderhoudstoestand, zijn er re novaties verricht, de afwerking enzovoorts. Ik heb geen vaste route door een huis. Het hangt er een beetje vanaf wat de bewoner doet, als die aan wezig is. Soms krijgen we ook een sleutel en dan kun je zelf je loop bepalen." Het beeld van een in het pak gestoken heerschap die met een schroevendraaier in het kozijnhout staat te prikken is voor Elenbaas volstrekt onher kenbaar. „Dat doe ik niet, je ziet snel genoeg of een kozijn verrot is of niet." Het pak is er wel. „Dat hoort er voor mij bij. Een stropdas hoeft niet altijd, dat pak wel." Annemarie Zevenbergen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 29