zc Als ben ik ik niet teken, niemand erslavingszorg voor junkies in krijtstreep 27 Peter van Straaten zaterdag 24 januari 2004 Hij blijft tekenen totdat hij erbij neervalt. Peter van Straaten (68), die met zijn teke ning van Mabel Wisse Smit de beste politiek prent van 2003 maakte, kan zonder inktpen niet leven. „Na een week vakantie be gint het al weer te kriebelen. Dan zegt Els tegen me: Peter, ga maar weer aan het werk, anders word je ongelukkig'," Zijn vrouw Els is zijn beste advi seur. „Alle tekeningen laat ik aan haar zien. Die prent van Mabel wilde ik weggooien, maar Els hield me te gen. Ik had een schets liggen waarop Mabel een veel te kort rokje over haar knieën probeert te trekken. Het zag er niet uit, dat was echt een verkeerd idee. Toen heb ik haar zeven armen ge geven, waarmee ze wanhopig haar li chaamsdelen probeert te bedekken' een oranje slipje hangt op haar enkels. Ik vond 'm nog niet goed, maar Els wel. Uitgerekend met deze tekening heb ik de Inktspotprijs gewonnen." Een bescheiden tekenaar. Al ruim 35 jaar tekent Peter van Straaten spraak makende politieke prenten voor het weekblad Vrij Nederland, maar pas de laatste jaren heeft hij het gevoel dat hij het vak een beetje onder de knie heeft. „Om de vijf jaar heb ik gedacht: 'Ik stop ermee, ik kan het niet, ik kan het echt niet.' In een politieke prent draait het om eenvoud. Je moet de te kening niet mooier willen maken. Het is een affiche, het idee moet direct pakken. Dat was achteraf gezien goed aan 'Mabel'Het was een tekening zon der onderschrift. Ik heb vaak veel tekst nodig bij mijn politieke tekenin gen. Neem Gerrit Zalm, minister van Fi nanciën. Een ontzettende moeilijke kop om te tekenen. Ik weet niet waar om, maar hij lukt gewoon niet goed. Bij een prent van Zalm zet ik altijd zijn naam op zijn colbertje. Het is een zwaktebod, maar ik kan niet anders. WD-fractievoorzitter Van Aartsen vind ik ook heel moeilijk, die schuif ik voor mij uit, ik heb hem nog nooit ge tekend. Balkenende is, als het om teke nen gaat, op dit moment mijn favorie te politicus. Je tekent een Edammer kaas met daarop dat haar, dat brille tje en dat mondje Politiek zie ik he lemaal niets in die man. Ik denk dat Balkenende over vier jaar is afge brand. Ten eerste doet hij het niet zo goed, en als hij het wel goed doet, dan brengt hij het verkeerd. PvdA-fractievoorzitter Wouter Bos belde mij vorig jaar of hij het origi neel van een tekening kon krijgen. Het was een prent die ik had gemaakt tijdens de kabinetsformatie: Bos en Balkenende zitten aan een hele lange tafel met hun rug naar elkaar toe. Ie mand steekt zijn hoofd om het hoekje van de deur en zegt: 'Ze zitten tenmin ste nog wel aan een tafel'. Dat Bos zo'n tekening wil hebben, vind ik leuk. Ik voel me gevleid." Porno Een verlegen man met lef op papier. Zijn pornotekeningen, gepubliceerd in de bundels Aanstoot en Nastoot, zijn beroemd en berucht. De erotische schetsen verbeelden voornamelijk stel letjes die 'het' met elkaar doen in het openbaar: seks bij de bushalte, seks tijdens een receptie of seks op het bil jart. „Mijn inspiratiebron? Ik denk gei- ligheid. Eind jaren zestig maakte ik mijn eerste pornotekeningen. De sek suele revolutie was in volle gang, seks moest overal kunnen, dat zie je terug in mijn werk. Mijn vrouw keurt ook mijn pornotekeningen. Ze vindt ze leuk, ze is niet zo gauw geschokt. Els let puur op techniek. Ze heeft twintig jaar les gegeven op de Rietveldacade- Peter van Straaten: „Ik heb geprobeerd om socialist te worden, maar dat is niet gelukt." foto Phil Nijhuis/GPD Mabel, de winnende politieke tekening van Peter van Straaten mie, dus ze heeft er verstand van. In deze tekeningen werk ik ook met kleur. Als ik een detail slordig heb af gewerkt, ziet Els dat meteen. Ik neem haar kritiek altijd serieus en ga terug naar de tekentafel om te corrigeren. De meeste vrouwen vinden mijn por notekeningen helemaal niks. Ze zijn aanstootgevend, daar houden vrou wen niet van. Ik teken vooral mannen- fantasieën. De vrouwen in mijn pren ten zijn zeer gewillig, daar raken man nen opgewonden van. De schrijfster Yvonne Kroonenberg heeft mij ooit ge zegd dat vrouwen vooral geprikkeld raken door geschreven porno," Peter van Straaten groeide op in Arn hem. Met vier oudere broers is hij op gevoed door vijf vaders. Als jongste jochie trok hij het meest naar zijn moe der toe. „Ik was verliefd op haar. Ik wilde altijd met haar trouwen. Ze was een mooie vrouw. Ik herinner mij dat ze er heel lang jong uitzag, ze werd pas laat grijs. Mijn moeder was zo'n vrouw die de boel bij elkaar hield. Als mijn vader na een dag hard werken - hij was architect - na het eten van ta fel ging, bleven mijn broers en ik nog urenlang met haar nazitten. Lekker keten, Mijn moeder had ontzettend veel humor, ze maakte altijd geestige opmerkingen Op zaterdagmiddag gin gen mijn broers en ik met haar naar een café. Lekker mensen kijken en grappen maken." Een tekenaarsfamilie. De vijf broer tjes Van Straaten waren niet buiten aan het voetballen, maar zaten binnen te tekenen. „We zijn er nooit toe ge dwongen, het ging vanzelf. Ik was een groot bewonderaar van mijn elf jaar oudere broer Gerard. Hij was illustra tor en ik wilde in zijn voetspoor tre den. Technisch was hij onverslaan baar. Hij kon alles, ik kon bijna niets. Vergelijk het met voetbal: ik ben een soort goaltjesdief die op het juiste mo ment en op de juiste plaats toeslaat, maar ik kan nooit iemand passeren." Vader en moeder Van Straaten waren echte WD'ers. „Ik ben erg anti-socia listisch opgevoed. Toen ik niet meer thuis woonde en aan mijn moeder ver telde dat ik PvdA had gestemd, zei ze: 'Hou jij zo van het volk?' Bij ons thuis werd neergekeken op de arbeiders. Vrouwen uit dat milieu werden 'juf frouw' genoemd. En mijn moeder was een echte mevrouw. Ik heb geprobeerd om socialist te wor den, maar dat is niet gelukt. Ik hoorde te veel onzin in linkse kringen. Vooral de opkomst van die hele welzijnssec tor vond ik vreselijk Uiteindelijk voel ik mij het meest thuis bij D66. Een beetje kleurloze partij, maar dat past wel bij mij. Ik ga het liefst op in de massa en verschuil mij achter mijn te keningen." Vrouwen en relaties: zijn werk staat er bol van. Wie kent niet zijn legendarische verhalen en teke ningen over Agnes, een alleenstaande moeder die verstrikt raakt in affaires met mannen die eigenlijk allemaal maar één ding willen: met haar naar bed. De tekeningen verbeelden door gaans traditionele rolpatronen: hij wil seks en zij, ach, zij doet wel mee als hij dat nou zo graag wil Zelf is Van Straaten een laatbloeier in de liefde, „Tussen mij en de meisjes is het pas goed gekomen na mijn schei ding, zo rond m'n 55ste. Als jongeman was ik heel erg bang voor vrouwen. Ik kende ze niet, ik had alleen maar broers en had geen idee wat ik met vrouwen aan moest. Ik wist nooit wat ik moest zeggen. Buitensporig verle gen. Bovendien vond ik mezelf onaan trekkelijk, lelijk zelfs." Zijn eerste huwelijk ging na 28 jaar kapot. „Onze relatie was zeer traditio neel. Ik werkte, mijn vrouw deed het huishouden en zorgde voor onze doch ter. Eigenlijk wilde ik dat mijn vrouw ook ging werken, maar van haar kant bleef dat bij goede voornemens, zij wil de niet echt. We groeiden uit elkaar. Op een gegeven moment zat het er niet meer in. De scheiding was een he le pijnlijke operatie." Als vrijgezelle vijftiger maakte Van Straaten een inhaalslag. „Ik kon moei lijk alleen zijn. Overdag ging het wel. Ik werkte, kookte, verwaarloosde me zelf niet. Maar 's avonds werd ik on rustig, ik had geen zitvlees. Dan ging ik de stad in, op vrouwenjacht. Tot mijn stomme verbazing had ik veel sjans. Ik was inmiddels een bekend te kenaar, vrouwen vielen voor mijn roem." Hij had meerdere vriendinnen tege lijk, maar achteraf gezien was dat los bollige bestaan niet leuk. „Je wordt steeds wakker in weer een ander bed. Al die onrust, heel vermoeiend. Het ligt me ook niet echt, ik ben liever met iemand, ik hou van vastigheid Na twee jaar ontmoette hij Els. Zij was op slag verliefd, bij hem duurde het even. „Wel had ik direct het ge voel: 'Hier is iemand met wie ik kan lezen en schrijven, iemand bij wie ik me nooit zal vervelen. Els lijkt op mijn moeder. Een kordaat type met wie je kunt lachen." Hij blijft tekenen totdat hij erbij neer valt. Van Straaten heeft de afgelopen jaren twee hartinfarcten gehad, wordt volgend jaar zeventig, maar peinst er niet over om te stoppen met werken. „Als ik niet teken, voel ik mij nie mand. Dan besta ik niet. Ik ben in de eerste plaats tekenaar en dan pas een privé-persoon." Een hardwerkende hartpatiënt. „Ja, dat ben ik. Weet je wat zo moeilijk is met hartpatiënten? Ze zijn optimistisch. Ze denken: 'Ach, niks aan de hand. Dat komt wel goed'. Wel ben ik minder gaan drinken en meer gaan sporten. Drie keer per week ga ik naar de sportschool, onder begeleiding. Ik vind er niks aan, maar het is heerlijk om het gedaan te heb ben. Na afloop lekker samen koffie drinken en uit m'n nek zwetsen." Zenuwachtig „Werk waar ik gestressed van raak, vermijd ik. Ik teken geen reclameop drachten meer en ik ben gestopt met schrijven. Daar werd ik doodzenuw achtig van. Zondag is mijn belangrijk ste werkdag. De hele week volg ik het nieuws, ik lees de krant, kijk riaar No va, Barend en Van Dorp en tot slot op zondag Buitenhof. Daarna kruip ik achter mijn tekentafel om mijn politie ke prent voor Vrij Nederland te ma ken. Het idee komt pas als ik een wit vel zie." Hij vindt zichzelf geen worka holic. „Ik kan heel goed niks doen. Maar niet te lang achter elkaar. Na een week vakantie begint het al weer te kriebelen. Els ziet dat aan me. Dan zegt ze: 'Peter, ga maar weer aan het werk, anders word je ongelukkig'." Carine Neefjes pizaak en drie huwelijken offerde re- "me-wonderboy Don Schothorst (55) •hol en cocaïne. Nu is hij, samen ropagnon Edy Eland (52), het bureau gonnen, voor verslavingszorg ■en uit de hogere maatschappelijke Qen van zijn verslaving ver jon Schothorst soms wel voor vijf- «deuro cocaïne per dag. Voor elk tele- fcsloeg hij twee wodka's achterover, ^ipthij captains of industry en ande- ^tveel kunnen betalen van hun versla- '4«Don's ellende is nu zijn marketing- inlaat met de Nederlandse versla- lrg, komt terecht tussen een stelletje l^ld, zegt Don Schothorst. Zelf speel- v"ijftien jaar geleden in het voetbalelf- verslavingskliniek met een kin- ordenaar en een bankovervaller. Die Ftofvermindering als ze zich lieten ..Je zit op de eerste plaats voor talleman te kijk in de wachtkamer", ■^Schothorst zich zijn eerste be- de verslavingszorg. „Dat is de eer- «Pop weg naar de ondergang van je r^'ng. Vervolgens mag je na je ge tover vier weken terugkomen, wat ^Weken gebruiken betekent. De ••«jdvoor de kliniek was voor mij ■tonden. Eindelijk mag je erin: zaal raan> allemaal loser of crimineel. Ik ben er weggevlucht." De aardappel in Scho- thorsts keel is authentiek, Hij komt uit Bla- ricum, uit een keurig en welvarend nest. Elands enige verslaving is haar werklust, tot voor kort zat zij in de raad van bestuur van uitgeversmaatschappij Audax. Zij is het zakelijke type, spreekt niet van het ver slavingsprobleem, maar van de 'verslavings- markt'. Schothorst bouwde in de jaren tachtig zijn eigen reclamebureau uit tot het grootste in Nederlandse handen. Vooral hij is wat je noemt een character: bretels over wit over hemd, dikke sigaar zelfverzekerd in de mondhoek. „Dat ik een beetje gek ben, werkte in de reclamewereld in mijn voor deel." Maar het succes had zijn keerzijde. Al jong dronk Schothorst veel. „Ook wat dat be treft was ik eredivisionist", grijnslacht hij. Op een feestje leerde hij cocaïne snuiven Hij was de man van de Hollywoodmix: wod ka in combinatie met cocaïne. „Dan voel je je helemaal het mannetje en dat was nu net wat ik nodig had. Ik moest altijd de populai re boy zijn." Hij scheidde drie keer, zijn bedrijf verloor hij halverwege de jaren negentig. „Mijn le ven was een puinhoop, ik isoleerde me vol komen, ging alleen nog met andere dronk aards om. Uiteindelijk kwam ik tot de con clusie dat ik hulp nodig had. Maar in Neder land kun je die niet vinden." De wachtlijsten, de lange tussenpozen tus- Afkicken voor welgestelden; een weekje in een kliniek kan tienduizend euro kosten. foto Cees Mooij/GPD sen hulpverleningsgesprekken, de slechte klinieken waarin je te lang zit. Schothorst en Eland stellen dat de Nederlandse versla vingszorg, de ambulante én de klinische, de achterlijkste is van West-Europa. Terwijl de nood hoog is: driekwart miljoen Neder landers is aan de drank, 65.000 mensen ge bruiken cocaïne, 80.000 XTC, 30.000 heroï ne of een ander opiaat. „Wie kan er nu een half jaar weg van zijn zaak of van zijn baan?" zegt Eland. Schot horst: „Er wordt zonder methode gewerkt, je lult wat en gaat dan therapeutisch afwas sen of voetballen. Er is geen meting van re sultaten, de begeleiding is absoluut onder maats. Geitenwollen sokken, sandalen, ver keerde truien. Het is een gesloten bastion dat niet aan zich laat tornen." Toch is dat nu precies datgene wat Eland en Schot horst willen doen. Clapton Schothorst kickte uiteindelijk af in een du re privékliniek in Londen. Zijn prominent ste medepatiënt was Eric Clapton. Hij be schouwt het nu als zijn missie om de An- gelsaksiche verslavingsaanpak in Neder land bekend te maken. Samen met Eland volgde hij er een opleiding voor. Solutions werkt met het Amerikaanse Twelve Steps Minnesota Model. Aan de hand van vragenlijsten voert de cliënt met een hulpverlener gedetailleerde gesprek ken. Doel is in twaalf stappen een steeds ho gere graad van bewustzijn en erkenning van de verslaving te bereiken, In het besef dat afkicken op eigen kracht niet kan, legt de verslaafde aan het begin van deze sessies zijn leven denkbeeldig in de handen van een macht buiten zichzelf. Dat kan God zijn, maar ook je vrouw die je altijd trouw is gebleven. Deze gedachten- constructie, plus een nauwgezette analyse van het verslavingsgedrag, zijn het geheim van de methode. Ongeveer de helft van de cliënten blijft thuis tijdens het programma, de andere helft laat zich gedurende niet meer dan een paar weken opnemen in een kliniek in Amerika, Engeland, Duitsland, Zwitserland of Zuid-Afrika Dit kan voor de buitenwacht een vakantie lijken. Ook van de intensieve nazorg hoeft iemand iets te merken. Naast de methode zelf zijn het ongetwijfeld de afwezigheid van wachtlijsten, de absolute anonimiteit, de onmiddellijke beschikbaarheid van hulp verleners en klinieken die de aantrekkelijk heid moeten uitmaken van het aanbod van Solutions. De prijs die de drinkende, spuitende of snui vende bankdirecteur, wetenschapper of ma nager hiervoor betaalt, is uiteraard fors en van het ziekenfonds heeft bij Solutions nog nooit iemand gehoord. Een week in een kli niek kan wel tienduizend euro kosten, Vijf gesprekken van een uur met Schot horst, Eland of een van hun vijf medewer kers komen op 875 euro. „Peanuts", zegt Schothorst, wiens taal na de lectuur van de Amerikaanse hulpverlenerssboeken door spekt is met Engels. „Verslaving leidt hoe dan ook naar de ondergang. Wie zich inzet, krijgt zijn leven terug." Piet Venhuizen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 27