PZC Het moet van twee kanten komen Integratie in Axel en Rilland Redactie: 0113-315680 A\VW-pZC*^ ?.mail:redactie@ pzc.nl postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Ld-en Midden-Zeeland: 0113-315520; 7«uws-Vlaanderen: 0114-372770; Stionaal: 020-4562500. zaterdag 24 januari 2004 Turkse Kulturele Vereniging in Rilland foto Willem Mieras Mehmet Saglam: „Op een gegeven moment werd de Julianastraat van A tot Z door Turken bewoond." foto Peter Nicolai Deze week presenteeerde de commissie-Blok haar eind rapport: de politiek, luidde de conclusie, heeft de afgelopen der tig jaar een potje gemaakt van het integratiebeleid. Dat er toch nog iets van integratie terecht is gekomen, is vooral te danken aan de direct betrokkenen zelf: allochtonen én autochtonen. Veel inwoners van Rilland en Axel delen die mening. Beide dor pen hebben al decennialang gro te Turkse gemeenschappen, die zonder noemenswaardige proble men naast de Nederlandse inwo ners leven. Nederlanders en Tur ken vinden dat de integratie er een heel eind is voltooid; „Als het integratieprobleem over al in Nederland was benaderd als in Axel, dan hadden we nu een heel ander verhaal gehad." Een schap met uitheemse produc ten. Daar zag de uitbater van de plaatselijke supermarkt wel brood in. „Tien procent van de Rillandse bevol king is van Turkse afkomst, dus ik dacht: laat ik eens wat proberen." Steef Houweling zag zijn experiment mislukken, omdat de Turken volgens hem massaal naar de toko in Bergen op Zoom gaan. En dus verdwijnen de gestampte aubergines, de cous-cous en alle Turkse producten na amper een half jaar weer uit het assortiment. Voorzitter Ismail Kepil van de Turkse Kulturele Vereniging (TKV) in Ril land waardeert de poging van Houwe ling. „Maar hij kan nooit op tegen de Turkse winkels waar wij naartoe gaan. Die zijn goedkoper en hebben een veel groter assortiment." Turken die hun boodschappen doen in de Turkse winkel, dat is niet echt inte gratie. En dan gaan ze 's avonds ook nog eens bij elkaar zitten in hun club gebouw aan de Burgemeester van Gor- selstraat in Rilland „Nederlanders zijn hier ook altijd welkom, hoor", zegt de onlangs afgetreden voorzitter Musa Dolgun. „Maar ze komen niet, en integratie moet wel van twee kan ten komen. Ik ben een keer alle basis scholen langs geweest om de Neder landse kinderen uit te nodigen voor een kindermiddag. Er kwamen er drie. Dat was een teleurstelling. Pas geleden hebben we de buurtbewoners uitgenodigd voor een koffieochtend. Dat was wel een succes. Er kwamen heel veel oude mensen uit de Vlied berg. Hopelijk mogen we ook een keer bij hen komen, want zoals ik al zei: het moet van twee kanten komen." Rilland kent, net als buurdorp Krab- bendijke, een behoorlijke Turkse ge meenschap. Het gaat om zo'n zeventig gezinnen, ongeveer evenredig ver deeld over beide kernen. „Vroeger wil den we allemaal bij elkaar wonen", zegt Kepil. „In sommige straten woon den wel tien Turkse gezinnen. Daar gingen de Nederlanders over klagen, waarna de woningbouwvereniging heeft ingegrepen. Dat was eind jaren tachtig, geloof ik. Nu wonen nergens meer dan drie Turkse gezinnen in één straat." De woningbouwcorporatie is niet al tijd doordrongen geweest van het nut van spreiding, zo herinnert oud-raads lid Marjan de Koster uit Rilland zich. Zij zat twintig jaar geleden namens de gemeenteraad in de woningverdeel- commissie, toen een Turks gezin be langstelling toonde voor een huis in de nieuwbouwwijk aan de Hoofdweg in Rilland. „Ik was daar voor, maar de vertegenwoordiger van de woning bouwvereniging vond dat de allochto nen beter bij elkaar konden wonen. Burgemeester en wethouders kozen uiteindelijk mijn kant," Kepil is blij dat de Turken zich geleidelijk hebben verspreid. „Als je wilt integreren, moet je niet met z'n allen in één straat gaan wonen." Kepil woonde voor hij in Krabbendij- ke neerstreek twee jaar in Waarde. „Daar word je als buitenstaander echt niet geaccepteerd. Dat geldt net zo goed voor Nederlanders, hoor. Die mensen zijn gewoon heel erg op hun eigen. Ze vinden het al twijfelachtig als je met iemand van buiten Waarde trouwt." Over Krabbendijke en Ril land spreken Kepil en Dolgun geen on vertogen woord. Daar is het allemaal anders. „Ik heb nog nooit problemen gehad", zegt Rillander Dolgun. „De twee bevolkingsgroepen leven hier pri ma samen." Taalachterstand Daarmee is niet gezegd dat de integra tie helemaal is voltooid. Zo valt op het gebied van de Nederlandse taal nog veel te winnen Volgens directeur Cor Meijer van openbare basisschool de Reigersberg in Rilland hebben de meeste Turkse kinderen nog altijd een taalachterstand als ze zich aanmel den. Met extra geld uit het potje voor voor- en vroegschoolse educatie en het onderwij s-kansengeld wordt het probleem aangepakt, „Sommige kin deren lopen hun achterstand in, maar anderen gaan er mee van school af", zegt Meijer. Hij wil de schuld niet al leen bij de ouders leggen, want de meesten van hen spreken naar zijn me ning heel behoorlijk Nederlands. Kepil denkt wel dat de ouders een bij drage kunnen leveren aan de taalvaar digheid van hun kinderen. „Er wordt thuis nog altijd heel veel in het Turks gesproken. Bovendien, en dat is in mijn ogen de hoofdoorzaak van taal achterstand, staat de televisie bijna altijd op Turkse zenders." Ook in het clubgebouw van de TKV praten de meeste bezoekers nog steeds hoofdzakelijk in het Turks. „Ik schat zestig tot zeventig procent", zegt Ke pil. „Als iemand koffie wil, gaan de woorden 'breng eens een bak' in het Turks en 'koffie' in het Nederlands." Toch meent de kersverse voorzitter van de TKV dat het wel goed komt. „Elke generatie spreekt weer beter Ne derlands. Mijn kinderen lachen mij weieens uit. Zo van: pa, hoe zeg jij dat nou? De eerste generatie spreekt geen of heel slecht Nederlands, Bij de twee de, waartoe ik behoor, gaat het rede lijk, maar de derde generatie doet het uitstekend. Ik hoor Turkse jongeren steeds vaker in het Nederlands met el kaar praten. Dat is toch positief? We moeten gewoon een beetje geduld heb ben met z'n allen." Van geduld moesten ze in Axel niets weten. Daar pakte de gemeente de in tegratie voortvarend aan. „Als het in tegratieprobleem overal in Nederland was benaderd zoals in Axel, dan had den we nu een heel ander verhaal ge had", zegt wethouder Co van Schaik van de gemeente Terneuzen met gepas te trots. Als voormalig wethouder van de ge meente Axel hield hij zich intensief be zig met de integratie van Turken in de kern Axel. Overleggen met bewoners, scholen en diverse instanties, werkbe zoeken afleggen met onder andere po litie, landbouwers, onderwijzers en vertegenwoordigers van de Turks-Axelse gemeenschap aan Emir dag in Turkije, dat een zustergemeen- te van Axel werd en waarmee ook de nieuwe gemeente Terneuzen banden onderhoudt. Er werden dus de nodige inspanningen verricht om de Turken in Axel een goed leven te bieden. Met als eerste vereiste en uitgangspunt: de wil van de Turkse Axelaars om te inte greren. Spreiding In Axel wonen 35 Turkse gezinnen, verspreid door de hele kern. Eind ja ren zestig was dat wel anders. Alle Turkse gastarbeiders belandden in de Julianastraat. Zo ook voorzitter van de Turkse Culturele Vereniging Meh met Saglam (43), wiens vader in Ne derland werk kon krijgen. „Op een ge geven moment werd die straat van A tot Z door Turken bewoond. Toen de huizen moesten wijken voor nieuw bouw, hebben de gemeente, politie, woningbouwvereniging en de Turkse bewoners de koppen bij elkaar gesto ken. We konden zelf aangeven waar we naartoe wilden verhuizen. Een spreiding leek ons het beste. Want als je bij elkaar blijft zitten, integreer je niet. Je praat dan alleen maar in je moedertaal, omdat je enkel met land genoten omgaat. Op die manier leer je de Nederlanders niet kennen. Je moet je aanpassen aan het land waarin je woont, al heeft iedereen het recht om de eigen cultuur en religie te behou den. Dat moeten ook de Nederlanders respecteren." Dolletje Saglam betrok in 1981 een woning aan de Bachstraat. Nu voelen hij en zijn gezin zich op en top burgers van Axel. De contacten met buurtgenoten zijn uitstekend, er wordt zo nu en dan een dolletje gemaakt en Saglam is zelfs in die mate ingeburgerd dat hij moeiteloos kan switchen tussen Turks, Nederlands en Zeeuws dialect. Dat is een proces van jaren geweest, want met name in de beginperiode na de verhuizing was het andere koek. „Het lastige voor veel Nederlanders is om de stap richting een andere cul tuur te nemen. Om bijvoorbeeld bij hun Turkse buren aan te bellen om een kopje suiker te lenen. Toen wij hier kwamen wonen, gingen er al snel verhalen als 'Zeg maar niets tegen ze. Niet groeten die mensen, want voor je het weet heb je een mes tussen je rib ben.' Ik wist niet wie hier in de buurt woonden, dus groette ik voorbijgan gers niet. Nederlanders zeggen onbe kenden toch ook geen goedendag? Je moet elkaar vrij laten in cultuur en re ligie, dat is de basis. Staat ook in de Koran en in de Bijbel, je mag ander mans rechten niet schenden." In Nederland weten veel mensen niet hoe ze integratie moeten aanpakken. Je moet het niet grootschalig benade ren. Nee, doe het zoals in Axel. Ga wijk voor wijk te werk. Hoe ze het in Den Haag doen moeten ze zelf weten, maar hier werkt het heel anders. Zeeuwen zijn over het algemeen best bereid om mee te werken aan de inte gratie van buitenlanders in hun pro vincie, al hebben ze vaak een houding van 'we zien wel hoe het uitpakt'." Saglam kan zich daarom ook niet vin den in de conclusies en aanbevelingen van het rapport van de commissie Blok. „Ik wil in Den Haag best eens uitleggen hoe we het in Axel hebben gedaan. Wij hebben met een oriënta- tiegroep - waarin onder andere Tur ken, politie, gemeente en woningbouw waren vertegenwoordigd - behoorlijk wat bereikt op het gebied vhn integra tie. Met dank aan de voormalige ge meente Axel. Zo is er een tijd geweest dat in het Axelse uitgaansleven bijna wekelijks relletjes uitbraken. (Met als dieptepunt een conflict tussen Neder landse en Turkse jongeren in januari 1991, dat uitmondde in een steekpar tij-red.) Die ontwikkeling hebben wij de kop ingedrukt. Door niet te veel hooi op ons vork te nemen, maar het heel rustig aan te pakken. Zo zijn we na die steekpartij bijvoorbeeld in ge sprek gegaan met de familie van de da der." Het zijn incidenten die het gros van de Turkse gemeenschap een doorn in het oog zijn. Het bemoeilijkt het inte gratieproces Heb je net een stap in de goede richting gezet, word je weer machteloos teruggeworpen. Saglam: „Neem het incident op het Terra Colle ge in Den Haag. Die jongen verpest het voor de rest. Wij worden hierdoor als Turkse gemeenschap weer in een negatief daglicht gezet Jammer is dan dat je overal leest en hoort dat de dader 'een Turk' is. Dat belemmert an dere Turken om te integreren." Negatieve beeldvorming is voor veel Turken dus het grootste struikelblok voor een goede integratie. „De eerste gedachte van veel Nederlanders is vaak fout. Zien ze een groepje Turken staan, denken ze gelijk dat ze iets in hun schild voeren. Nee, die mensen kunnen het ook gewoon over het weer of over voetbal hebben." Saglam heeft de moord op docent Hans van Wieren als schokkend erva ren. De reacties en berichtgeving over de nationaliteit van de dader doen hem zeer, maar ook het incident op zich baart hem zorgen. „Ik heb daar om wethouder Van Schaik gepolst om de oriëntatiegroep weer eens bij el kaar te roepen. Ik wil graag weten of er in Zeeuws-Vlaanderen ook leraren met angstgevoelens voor buitenlandse leerlingen kampen. Als dat zo blijkt te zijn, dan wil ik proberen een helpende hand toe te steken. Ik zou zo'n leraar bijvoorbeeld best willen uitnodigen om zijn gevoelens aan de familie van de desbetreffende leerling(en) uit te leggen." Rob Paardekam en Raymond de Frel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 21