Vrijgevochten juf schudt tuttige studentes wakker PZC Snerpende zaag komt weer dichterbij 31 donderdag 22 januari 2004 jonge Afghanen zoeken hun weg aaar Engeland Het enige waar je bi] de Brit se regisseur Michael Win- j «bottom zeker van kunt zijn, «datzijn films altijd een bijzon- Lpolitieke of op zijn minst «cialerelevantie hebben. In In pns World wordt verteld over •jee Afghaanse neven (de jong veen jaar of veertien) die puiteen Pakistaans vluchte- wenkamp een weg zoeken V Engeland Daar hopen ze $iaas te vinden voor de armoe- 'jeian hun familie Zeieggen ia lot in de handen van men- jefilm biedt een sober, rauw -:arzeer realistisch verslag Biaun baiTe tocht via Afgha an, Iran, Turkije. Italië en Sjsnkrijk. Slechts één van de ne- Bozal Londen bereiken, de geer komt om in een container Vee tussen Istanboel en ifSrbottom construeerde de- 8sani-documentaire met twee jgegenheidsacteurs: Afghaanse Echtelingen die werden gere geerd in een kamp in Pesha- e en nooit eerder een ander ihadden bezocht. Het ver- naakte dat ze op veel van de Ven die ze meemaken reage nt een combinatie van schuchterheid, schrik en verba- die dus niet geacteerd hoef je te worden. ga maken van de film zelf laf: erg geleken op de clandes- operatie die het onder op vormt. Het plan voor In eWorld dateert nog van voor September 2001 en dus van nor de oorlog tegen Al Qaeda 2 de Taliban. üuterbottom was verontwaar digd over de statements die tij- jas de verkiezingscampagnes jzijnland in 2000 werden ge- aakt over legale en illegale cuchtelingen, politieke en eco- jaische asielzoekers. Hei onderscheid valt volgens km niet temaken. Speciaal het it van al die Aziaten in het CEpm Sagatte in Frankrijk, jijde Kanaal-tunnel, greep hem sa. Beocamera opnamen werden evenwel bierhand genomen na het uit een van de Afghaanse oorlog ïder.soms zeer gevaarlijke om- andigheden (en met vervalste üisdocumenten voor de hoofd spelers) over precies het tra jectwaar de echte smokkelrou te lopen. Gedraaid werd er met een enke- lekleine digitale videocamera, rat het was niet de bedoeling andacht te trekken met toestan- jadiebij een normale speel- Imhoren, aangezien dat de risi co's nog zou vergroten. De pro- üemen die men toch al onder- mi, bij voorbeeld bij een mili taire wegversperring buiten de r.aéQuetta, werden intussen in verwerkt in de toedracht ran hét filmverhaal. Pieter van Lierop hThis World: regie Michael Rinterbottom, met Jamal Udin lorabi,Enayatullah, Iniran Pa- tache,Lai Zarin, te zien in Schuttershoftheater Middel- Bij een bepaald type per sonage denken ze in Hollywood meteen aan Julia Roberts. Als geen an der kan zij, zo vindt men, een vrouw neerzetten die zo wel onafhankelijk en op standig als kwetsbaar en warm is. Deze aanvechtba re casting-maatstaven cq marketing-strategieën heb ben van haar, na Pretty Wo man (1990), een megaster ge maakt. In Mona Lisa Smile van regis seur Mike Newell speelt Rob erts de vrijgevochten en onge trouwde docente Katherine Watson, die in de jaren vijftig haar handen vol heeft aan een stel conservatieve studentes. Niet een diploma is voor hen het hoogst haalbare, maar een echt genoot. Plaats van handeling is het echt bestaande Wellesley College, waar begin jaren vijftig de vrou wenemancipatie nog niet is door gedrongen. Dat gebeurde naar verluidt pas in de jaren zestig toen bijvoorbeeld Hillary Clin ton er studeerde, die echter pas na haar kennismaking met Bill haar republikeinse ideeën defini tief overboord gooide. De fictieve Katherine Watson is de bohémienne uit het toen nog liberale Californië die een jaar lang binnen het conservatieve bolwerk de boel flink op stelten zet. Haar lesmethoden, maar vooral haar levensvisie stuiten op de nodige weerstand, niet al leen bij de puriteinse ouders en schoolleiding, maar zelfs bij de (aanvankelijk) net zo kortzichti ge leerlingen. Watson doceert kunstgeschiedenis en dat is bin nen de geijkte scenariometho des het vak bij uitstek om deze pedante, zelfingenomen jongeda- Julia Roberts (midden) als juf Watson in Mona Lisa Smile. mes de les te lezen. Van de oude, traditionele kunstwerken weten ze alles al, maar het modern-ab stracte werk van Jackson Pol lock doet ze gruwen. Je hoeft het niet mooi te vinden, als je je er maar voor openstelt, doceert Roberts. Regisseur Mike Newell deed vooral van zich spreken met Four Weddings And A Funeral, en staat sindsdien te boek als ie mand die weet hoe hij met ac teurs moet omgaan. De cast van Mona Lisa Smile, bestaat, naast Roberts, uit een aantal jonge, zeer talentvolle Amerikaanse ac trices, onder wie Kirsten Dunst, Julia Stiles en Maggie Gyllen- haal. Het originele scenario biedt de aankomende sterren zelfs meer speelruimte dan hun meervoudig gelauwerde tegen speelster. Het is Dunst die als de bitse Bet ty Warren lekker tekeer kan gaan tegen haar dominante moe der en overspelige echtgenoot. Gyllenhaal speelt op vileine wij ze de uitdagende Giselle, die het met de seksuele moraal niet zo nauw neemt en Stiles is de uit muntende leerling die lijkt te kiezen voor haar carrière, maar uiteindelijk concludeert dat ze als huisvrouw net zo goed diep gang aan haar leven kan geven. Uit de verbluffende artdirection en authentieke kleding spreekt opnieuw het onovertroffen vak manschap, waar ze in Hol lywood patent op hebben. De ja ren vijftig herleven in de prach tige beelden van het rustieke landschap, de historische interi eurs en de tuttige jurken. Hoe onverbloemd seksistisch dit tijdperk was, blijkt uit de com mercials uit die tijd, die juf Watson tijdens haar lessen fel bekritiseert en die aan het einde onder de aftiteling zijn gemon teerd. De vrouw hoort thuis in de keuken, achter het aam-echt, terwijl de man krantlezend een pijp rookt, zo suggereren de re clamespots van wasipachines, stofzuigers en bh's. Francois Stienen Mona Lisa Smile: regie Mike Ne well, met Julia Roberts, Kirsten Dunst, Julia Stiles en Maggie Gyllenhaal, te zien in Cine City Vlissingen. In 1973 besloot een groepje filmstudenten onder leiding van Tobe Hooper de gruwelijk ste film aller tijden te maken. Het resultaat was een bizarre nachtmerrie over een groepje jongelui dat in een afgelegen ge hucht in handen valt van een psychopathische familie met een kannibalistische liefhebbe rij. Tot de hoogstandjes van The Texas Chainsaw Massacre be hoorde een langdurige achtervol ging van de nog enige overleven de, een ijselijke en hysterische gilpartij onder begeleiding van een woest ronkende ketting zaag. Veel weldenkende critici spra ken destijds het oordeel 'misse lijkmakend' uit, maar hoe gaat dat, The Texas Chainsaw Massa ere was toch ook wel een uni cum en inmiddels geldt deze cultfilm als een heuse horror klassieker. Zodat de ware lief hebber zich er nu weer druk over kan maken dat men het heeft gewaagd met een remake te komen. De als speelfilmma ker debuterende clipregisseur Marcus Nispel volgt het origi neel tamelijk getrouw, al is dui delijk te zien dat er deze keer een echt budget was. Camera man Daniel Pearl is dezelfde die in 1973 de oerversie schoot. In tussen heeft hij bijgeleerd, zo dat het er met al dat spookachti ge licht en uitgebleekte kleuren beslist heel luguber uitziet. Of dat een verbetering is, valt over te twisten, want het verra derlijke van de eerste 'Chain saw' was nu juist dat die kale en soms quasi-onhandige fotogra fie een heel realistisch gevoel gaf. Niettemin steekt ook de 'Chainsaw' uit 2003 qua nacht- merriegevoel gunstig af bij de populaire hedendaagse tiener horror. Wat we hier zien, gaat holderdebolder richting af grond, en er zijn geen grappen (nu ja, een wrange dan) die ma ken dat je er toch wel om kunt lachen. Ook verklaringen om trent het gedrag van het mon ster blijven achterwege - het is pure, dolzinnige moordlust, en juist omdat het soms zo wild is gefilmd dat je niet precies kan zien wat er gebeurt, voelt het heel erg gevaarlijk als die sner pende zaag weer eens dichtbij komt. De jongelui lijken weliswaar weggelopen uit een nostalgische spijkerbroekenreclame, maar ze zijn overtuigend genoeg en Erin (Jessica Biel) en haar onfortuin lijke vrienden spreken meer aan dan de stereotypen uit de 'Scream'-imitaties. Nog steeds weinig expliciete splatter-beel- den, wel meer bloed in het decor deze keer. Heel akelige dingen met vleeshaken ook. Leo Bankersen The Texas Chainsaw Massacre: regie Marcus Nispel, met Jessica Biel, R. Lee Ermey, Andrew Bryniarski, te zien in Cine City Vlissingen, Metropolis Antwer pen, Decascoop Gent en Beverly Sereens Knokke. DINSDAG RUL Het cabaretduo RUL brengt de voorstelling Gehakt. Ramses Graus en Edo Brunner (foto) zijn goed op elkaar in gespeeld en de rolverdeling is uitstekend: de vileine Ramses die de ontwapenend onnozele Edo belachelijk maakt. Tij dens het programma verschuift deze machtsverhouding op subtiele wijze en aan het einde is het dan ook Edo die volle dig superieur is. Ramses Graus studeerde in 1998 als regisseur af aan de Ho geschool voor de Kunsten in Utrecht (HKU) en speelde bij Theatergroep Aluin onder meer in Julius Ceasar en De Heili ge Antonio. Edo Brunner voltooide in 1995 de acteursopleiding aan de HKU en speelde in verschillende toneel- en jeugdtheaterpro ducties. In 2001 won RUL de jury- en publieksprijs van het Leids Cabaret Festival. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Nostall Jazz Five Het combo The Nostall Jazz Five verzorgt een optreden. Veel nummers uit de jaren twintig tot en met vijftig worden op een swingende wijze ten gehore gebracht. Met een knip oog naar Sidney Bechet spelen ze composities van George Gershwin tot Joe Young. Het combo bestaat uit Peter Koning (sopraan/tenorsax, kla rinet), Menno Radema (piano), Gerrit Kooger (slagwerk), Jan vander Putten (gitaar) en Tony Wesdijk (contrabas). De Mug, Middelburg, 21.30 uur WOENSDAG Sim Bolus Poppentheater Sim Bolus speelt de voorstelling Ei, ei, dit ben jij! Ze hebben het flink met elkaar aan de stok, de kippen van het kippenhok. Er wordt gekakeld over wie de allermooiste kip is. Geen ei wordt er meer gelegd. Kukel, de haan, ziet het met lede ogen aan. Was alles maar weer koek en ei! Hij be denkt een bijzonder plan. Een humoristisch verhaal met veel muziek voor volwassenen en kinderen vanaf 5 jaar. Poppentheater Ambachtscentrum, Goes, 15.00 uur Jeugdtheater Theater Bronks brengt de jeugdtheatervoorstelling Zolder- ling. Zolderling gaat over hoe een kind speelbal kan worden in en door (volwassen) gezins- en relatieproblematieken en wat dat voor gevolgen kan hebben: een productie over pesten en gepest worden; over stoer (willen) zijn, maar tegelijk met een klein hartje zitten; over vriendschap en de dunne gren zen ervan, en vooral ook over verliefd zijn en dat boven alles zo geheim mogelijk willen houden. Podium 't Beest, Goes, 15.00 uur Rubens Kwartet Het Rubens Kwartet verzorgt het derde concert in een serie van vijf strijkkwartetten. Op het programma staan werken van Purcell, Andriessen, Haydn en Walton. Het kwartet bestaat uit Quirine Scheffers (viool), Eefje Habraken (viool), Roeland Jagers (altviool) en Joachim Eijlander (cello). Burgerzaal Stadhuis, Middelburg, 20.00 uur 22 t/m 28 januari VLISSINGEN CINE CITY (Belbios 0900-9363/ www.cinecity.nl) Mona Lisa Smile: dagelijks 13.45, 16.15, 19 en 22 u, zo 11, 13.45, 16.15. 19 en 22 u; The Texas Chainsaw Mas sacre: do. di, wo 19 en 21.45 u, vr, za, zo, ma 21.45 u, za extra 24.15 u; Ram ses: di 13.45 en 19 u; The Fighting Temptations: dagelijks 13.45 en 19 u, do. ma. cli, wo 13.45. 19 en 22 u, zo 11,13.45 en 19 u, za extra 24.15 u, ma niet om 13.45 u; Underworld dage lijks 21.45 u, za extra 24.15 u: The Last Samurai: dagelijks 13.45, 18.45 en 22 u: Calendar Girls: dagelijks 13.45. 16.15, 19 en 21.45 u, zo extra 11 u. ma niet om 21 45 u; Scary Mo vie 3. dagelijks 19 u; Pietje Bell 2: da gelijks 13.45 en 16.15 u. zo 11, 13.45 en 16.15 u; Lord of the Rings 3: do, ma, di, wo 13.45 en 20 u, vr, za, zo 13.45, 19 en 20 u, za extra 23 u; Fin- ding Nemo (Ned): dagelijks 13.45 en 16.15 u, zo extra 11 u: Finding Nemo (origineel): dagelijks 16.15 u; Sneak. ma 22 u; GOES 't BEEST (0113-228142/ www.tbeest.nl) Dirty Pretty Things: do en vr 20.30 u; Whale Rider: di en wo 20.30 u; MIDDELBURG SCHUTTERSHOFTHEATER (0118- 613482/www.schuttershoftheater.nl) Le Velo de Ghislain Lambert: do 22 u; Good Bye Lenin: vr en za 22 u, zo en di 20 u; In This World: vr en za 19.30 u, ma 20 u: Het Levende Bos wo 14 u.; HULST DE KONING (0114-312030/ www.merral-theaters.nl) White Oleander: do en vr 20.30 u, za, zo, wo 13.30, 16 en 20.30 u, ma 21 u; Nowhere in Africa: ma en di 20 u; The Last Samurai: do en zo t/m wo 20 u, vr, za 19 en 22 u; Calendar Girls: do, zo, wo 18.45 en 21 u, vr 16, 19 en 22 u, za 19 en 22 u, ma 19 u, di 20.30 u; Lord of the Rings 3: do 20 u, vr 21.30 u, za 13, 18 en 22 u, ma en di 19.45 u, zo en wo 13 en 20 u; Finding Nemo (Ned) vr 16 u, za, zo en wo 13.15 en 16 u, Finding Nemo (origi neel): do 19 u, vr 16 en 19 u, za 13 en 15.30 u, zo en wo 13, 15.30 en 18 u; Scary Movie 3: do 21.15 u, vr 16, 18, 20.30 en 22 u, za 18, 20.30 en 22 u, zo en wo 19 en 21.15 u, di 18.45 u; Pietje Bell 2: za, zo en wo 13.15 en 15.30 u; ZIERIKZEE FIZI FILMTHEATER (0111-411223/ www.fizi.nl) Swimming Pool: vr 20.30 u; Phileine zegt sorry: za 20.30 u.; OOSTBURG LEDELTHEATER (0117-452735/ www.ledeltheater.nl) Finding Nemo (Ned): za 13.30 en 15.30 u; Love Actually: za en zo 19 u; BERGEN OP ZOOM CINEM'ACTUEEL (0164-254886) Lord of the Rings 3: do, ma, di, wo 19.30 u, vr, za 18.30 en 20.30 u, zo 16 en 19.30 u; Pietje Bell 2: za en wo 14 u, zo 13.45 en 16 u; The Last Samu rai: do, ma, di. wo 20 u, vr en za 21 u, zo 16 en 20 u; Scary Movie 3: vr 18.30 u, za 14 en 18.30 u, zo 13.45 en 18.30 u, wo 14 u; Finding Nemo (Ned): za en wo 14 u, zo 13.45 u; Underworld: vr 22 u, za 18.30 en 22 u, zo 21 u, wo 20 u; Sneak: do 20 u; Les Triplettes de Belville: zo 19 u, ma 20.30 u; City of No Limits: di 20.30 u; ROXY (0164-233434) The Last Samurai: do en zo t/m wo 20 u, vr en za 21 u; Pietje Bell 2: vr 18.30 u, za 13.45, 16 en 18.30 u, zo 13.45 en 16 u, wo 14 u; Finding Nemo (Ned): za 13.45 en 16 u, zo 13.45 u., wo 14 u; Calendar Girls: do en ma t/m wo 20 u, vr en za 18.45 en 21.30 u, zo 16 en 20 u; ROTTERDAM PATHE (010-4111511/ www.pathe.nl) 22 jan. t/m 2 febr.: 33ste Internatio nal Film Festival Rotterdam LANTAREN/VENSTER (010- 4361311/ www.lantaren-venster.nl) 22 jan. t/m 2 febr.: 33ste Internatio nal Film Festival Rotterdam ANTWERPEN t/m 27 jan. METROPOLIS (0032-35443600/ www.kinepolis.nl) Anything Else: dagelijks 15, 17.30, 20.30 en 22.45 u, niet op vr, za en zo; Bad Boys 2: dagelijks 22.30 u; Calen dar Girls: dagelijks 14.30, 17 en 20 u; De zaak Alzheimer: dagelijks 15, 17.30, 20.30 en 22.45 u: Finding Ne mo (Ned): dagelijks 14.30, 17.30 en 20 u; Finding Nemo (origineel): dage lijks 14.30, 17, 20 en 22.30 u; Freaky Friday: dagelijks 15,17.30 en 22.45 u; do niet om 14.30, vr met om 17.30 u; Good Boy: dagelijks 14.30 en 17 u; In the Cut: dagelijks 17, 20.30 en 22.45 u; Kill Bill: dagelijks 15, 17.30, 20.30 en 22.45 u, ma niet om 15 en 17 u; Looney Tunes: dagelijks 14.30 u; Lord of the Rings 3: dagelijks 14. 16.30, 20.30 en 22.15 u; Lost in Trans lation: dagelijks 15, 17.30, 20.30 en 22.45 u; Love Actually: dagelijks 14.15, 17, 20 en 22.45 u; Master and Commander: dagelijks 14.15, 17, 20 en 22.45 u; Rosenstrasse: dagelijks 14.15,17, 20 en 22.45 u; S.W.A.T.: da gelijks 14.30, 17, 20 en 22.30 u; Scary Movie 3: dagelijks 15, 17.30, 20, 20.30 en 22.45 u; Sneak: dagelijks wo 20 u; Spy Kids 3: dagelijks 14.30 en 17 u: Stuck on you: dagelijks 14.30, 17, 20 en 22.30 u; Team Spirit 2: dagelijks 14.30, 17, 20.30 en 22.30 u, vr, za en zo ook om 20 u; The Texas Chainsaw Massacre: dagelijks 15, 17.30, 20.30 en 22.45 u. The Humain Stain: dage lijks 14, 15, 17, 17.30, 20, 20.30 en 22.45 u; CARTOON'S (0032-3232 9632) Uzak: dagelijks 18 en 22.20 u, A mi madre le gustan las mujeres: dage lijks 16 en 22.30 u, di niet om 22.30 u: Le tango des Rashevski: dagelijks 20 u, niet op di; La meglio gioventu 1: da gelijks 15.45 en 19.15 u; La meglio gioventu 2: dagelijks 16 en 19.30 u; Good Bye Lenin dagelijks 22 u; Swimming Pool: wo, za en zo 14 u, Pas sur la bouche: wo, za en zo 14 u; Mariken: wo, za en zo 14 u; The Con versation: di 22.30 u; Depuis qu'Otar est parti: di 20 u; Anyway the Wind Blows: vr en za 24.10 u; Young Adam. vr en za 24.10 u; GENT DECASCOOP (0032-92650600) Stuck on You, The Last Samurai. De zaak Alzheimer (do. 14.00 uur i.p.v. 14.30 uur), dag. t/m di. 14.30, 17.00, 20.00 en 22.30 uur; The Texas Chain- saw Massacre, Scary Movie 3, Team Spirit 2, dag. t/m di. 15.00, 17.30, 20.30 en 22.45 uur; Lord of the Rings 3, dag. t/m di. 14.30, 17.00, 20.00 en 21.30 uur; Lost in Translation, dag t/m di. 17.30, 20.30 en 22.45 uur, di. niet om 20.30 uur; The Human Stain, dag. t/m di. 20.00 en 22.45 uur; S.W.A.T., dag. t/m ma. 22.45 uur; Lo ve Actually, dag. t/m di. 17.00 uur; In the Cut, dag. t/m ma. 20.00 uur; Fin ding Nemo, NV, dag. t/m di. 14.30 en 17.30 uur, Looney Toones NV, za. zo. ma. en di. 15.00 uur, Freaky Friday, dag. t/m di. 14.30 uur; Good Boy NV, dag. t/m di. 14.30 uur; Rosenstrasse. dag. t/mdi. 14.30, 17.00, 20.00 en 22.45 uur; LUMIERE (0032-50343465) Lost in Translation, do. za. zo. ma. di. en wo. 20.00 uur, vr. 20.00 en 22.30 uur; The Human Stain, do. en di. 22.15 uur, vr. en ma. 20.00 uur, za. 22.30 uur, zo. 15.00 uur, wo. 15.00 en 20.00 uur; De zaak Alzheimer, vr. en zo. 22.30 uur, za. 17.30 uur, ma. en wo. 22.15 uur; Finding Nemo, NV, za. en zo. 14.30 uur, wo. 15.00 uur; De Koning en de Kraai, za. en zo. 14.30 uur; Le Tango des Rashevski, ma. en wo. 22.15 uur; La Meglio Gioventu, deel 1, do. en di. 20.00 uur, za. en zo. 16.30 uur; La Meglio Gioventu, deel 2, za. en zo. 20.30 uur, wo. 20.00 uur; Lord of the Rings 3, do. vr ma. en di. 20.00 uur, za. en zo. 16.30 en 20.30 uur, wo. 15.00 uur; The Conversation, zo. 17.30 uur; KNOKKE BEVERLY SCREENS (0032- 50620620) Stuck on You, do. vr. ma. di. en wo. 20.00 uur, za. en zo. 14.30, 17.30 en 20.00 uur; The Texas Chainsaw Mas sacre, do. ma. di. en wo. 20.00 uur, vr. 20.00 en 22.45 uur, za. 17.30, 20.00 en 22.45 uur, zo. 17.30 en 20.00 uur; The Last Samurai, do. ma. di. en wo. 20.00 uur, vr. 20.00 en 22.30 uur, za. 14.30, 20.00 en 22.30 uur, zo. 14.30 en 20.00 uur; Calendar Girls, za. en zo. 17.30 uur; Scary Movie 3, vr. en za. 22.30 uur; Lord of the Rings 3, dag. 20.00 uur; Team Spirit, Finding Ne mo, NV, za. en zo. 14.30 uur; Finding Nemo, OV, za. en zo. 17.30 uur; De zaak Alzheimer, za. en zo. 17.30 uur. Scène uit de remake van The Texas Chainsaw Massacre.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 31