PZC Steeds gewonnen in de loterij der genen Laat niet de lengte van je tanden meten Pianist Menahem Pressler Gewoon een clip van Handel op MTV e laatste dagen? „Twee soloconcer ten en drie master- classes in Parijs. Toen naar Londen, waar we gisteren een concert hadden. Vanmor gen drie uur gerepeteerd en daarna de vlucht naar Neder land voor een concert in Rot terdam, maandag terug naar Londen..." Menahem Pressler is een befaamd musicus en: tachtig jaar. donderdag 22 januari 2004 27 Het moet er nu maar eens van komen, vindt Andreas Scholl. „Gewoon een spannende videoclip maken en daarmee naar TMF of MTV. Ik ken een aria van Handel, die het daar heel goed zou doen. Dat stuk moet je dan natuurlijk ook op een single zetten die je net als elk willekeurig popnummer uit brengt. Ik ben benieuwd naar wat er dan gebeurt." In elk ge val zou ook de inhoud van zijn jongste album Arcadia zich le nen voor op zijn minst aantrek kelijke televisiebeelden. Volgens de Duitse countertenor, specialist in oude muziek, moe ten de platenmaatschappijen maar eens durven. „Het publiek voor klassieke muziek zou tien keer groter kunnen zijn, als het genre niet zo'n elitair imago had. Maar zolang zo veel liefheb bers van klassieke muziek vin den dat hun genre niet populair, mag worden, zal de belangstel ling nooit echt toenemen. Want zodra het populair zou worden is voor hen de aardigheid eraf." „Kijk maar hoe die elite rea geert op het succes van Andrea Bocelli. Ze verwijten hem dat hij populair werd met hun mu ziek. Maar hoe zou het dan ko men dat zijn cd met Verdi-aria's een miljoenenoplage haalt, ter wijl de cd's van andere tenoren, die zeker zo goed zijn, daarbij ver achterblijven? Kennelijk kan hij contact maken met een groot publiek. Dit fenomeen, de ze volkstenor, vind ik toch te be langrijk om te negeren." „De klassieke muziek heeft zijn glamour verloren. Helaas. Toch is het nog niet zo lang geleden dat een Maria Callas zelfs nog de voorpagina's van de boule vardpers haalde. Maar wie inte resseert zich tegenwoordig voor het privé-leven van Cecilia Bar- toli? Veel mensen zijn zelfs een beetje bang geworden voor klas siek, bang iets niet te begrijpen. Zelfs de drempel van de klassie ke platenzaken vinden ze al te hoog." „Jammer, want stel je voor: je hoort iets wat je mooi vindt en zou willen kopen, maar je weet niet hoe het heet. Dan moet je toch naar zo'n winkel durven gaan en de melodie even voorzin gen? Klassieke muziek moet weer gewoon worden. Op de Vlaamse televisie zag ik een pro gramma waarin een presentator van popprogramma's op bezoek ging bij John Elliot Gardiner met een paar simpele vragen en kreeg toen een voor de 'gewone kijkers' helder antwoord. Prach tig idee." Feestelijk Zelf heeft Scholl over belangstel ling niet te klagen en al hele maal niet over de gemiddelde leeftijd van zijn publiek. „Die is naar verhouding jong. Ik zing veel barok en daarmee bereik je een relatief jong publiek. Die muziek is spontaner, vaak een beetje feestelijk. Trouwens, de falsetstem komt in de pop nog veel vaker voor, zoals bij Prince en The Bee Gees. Ik ga daarom ook zeker nog een popalbum ma ken, al zal een deel van mijn klassieke publiek me dat niet in dank afnemen. Maar soms moet je durven jezelf te zijn. Het is niet goed alleen te doen wat je publiek verwacht." Scholl stelt zijn albums samen rond een the ma. Zo ontstond Arcadia na het zien van een schilderij van Pous- sin in het Parijse Louvre. Het doek toont een landschap vol herders en nimfen en een opper ste staat van geluk: Arcadië. „Poussin was lid van een soort geheim genootschap. Maar wat nu het mysterie was dat ze koes terden? Wisten ze waar het ge heime Evangelie in Zuid-Frank rijk lag begraven, ging het om een schat?" Scholl associeerde dat beeld met het werk van de Accademia Arcadia, een groep componisten in het Rome van rond 1700, die zich door een der gelijke idyllische wereld liet in spireren. „Jongens van rond de twintig, die op initiatief van ko ningin Christina van Zweden 's zondags bij elkaar kwamen voor een soort wedstrijd: 'Wie schrijft de mooiste cantate?' Handel is daar destijds ook nog te gast geweest." „Hun trefpunt was het paleis van een kardinaal die libretto's liet schrijven, nota bene toen de paus in Rome de opera had ver boden. Hij stak daar zelfs zo veel geld in dat hij uiteindelijk failliet ging en totaal van het to neel verdween. In wezen be stond de groep rond die kardi naal uit een stel hippies dat in de muziek het ideaalbeeld koes terde van het leven: een arcadia, een paradijs. Een boeddhistisch aandoende wereld van on schuld, liefde en geluk'." Eva „Maar dan wel het Paradijs waar God, na het eten van de verboden appel door Eva, nog niet heeft ingegrepen. Dus het paradijs waar de lichamelijke liefde bekend was. Een beetje in consequent natuurlijk. Met de simpele thema's van hun canta tes zetten ze zich af tegen de complexe klassieke Griekse go denverhalen uit de opera van die tijd. Het was ook muziek voor feesten die 's avonds om zes, zeven uur begonnen en duurden tot de volgende mor gen. Het leek mij een mooi uit gangspunt voor een nieuw al bum." „Onderzoek naar wat daarvan nog was terug te vinden leverde een schat aan muziek op die nooit in druk was verschenen, laat staan op cd gezet. Met de Accademia Bizantina, een zeer muzikaal barokensemble met Italiaanse spontaniteit, ben ik toen gaan experimenteren en vervolgens kozen we een serie stukken voor alt. Maar gezien de teksten moeten ze destijds zijn gezongen door een man, een castraat dus." „Het is ongelooflijk als je ziet hoe ze schreven. In een aria 'De- stati, Lidia mia', ofwel 'Mijn Li- dia, wordt wakker' van Gaspari- ni, hoor je een haan kraaien. Al die stukken zitten ook vol onver wachte wendingen. Ze probeer den bij voorbeeld middenin reci tatieven van toonsoort te veran deren. Ik denk wel eens dat ze zich thuis bij het schrijven za ten te verkneukelen van voor pret bij idee hoe verrast de ande ren op zo'n nieuw werk zouden reageren." En zo komt na eeuwen onbe kend werk van mannen als Gasparini, Marcello, Pasquini, Corelli, Bencini en Alessandro Scarlatti opnieuw tot leven. Mu ziek van jonge componisten die iets anders wilden en later alle maal een mooie baan bij een gro te opdrachtgever zouden vin den. „Hun kwaliteit had zich nu eenmaal ontwikkeld doordat ze elkaar in die beginjaren voortdu rend wilden verrassen en over troeven." Binnenkort gaat Scholl met Ac cademia Bizantina en dit oude Italiaanse repertoire op tournee. Hans Visser Andreas Scholl, Accademia Bizanti na'Arcadia', canates van Gasparini, Marcello, Pasquini, Corelli, Bencini en Scarlatti Decca 470 296-2. Te zien: Amsterdam, Concertgebouw, 1 februari; Rotterdam, Doelen, 3 fe bruari; Utrecht, Vredenburg, 5 fe bruari. In Washington had men van wege zijn 80e verjaardag mas saal voor hem gezongen en dat had hem deugd gedaan. In zover re zou Menahem Pressler voor een gewone opa kunnen door gaan. Maar trek de vergelijking niet door, want het zou al gauw beledigend kunnen worden. Me nahem Pressler voelt zich nog maar 30. Een musicus, klein van stuk ('5 voet 2 en als ik heel goed speel misschien 5 voet 3...'), maar met een reusachtige reputatie. Veelgevraagd concertpianist en pianoleraar en medeoprichter leider van het vermaarde Beaux Arts Trio, dat al bijna vijf decen nia meedraait in de top van de internationale kamermuziek. De interpretaties, muzikaliteit en instrumentbeheersing van het Beaux Arts Trio zijn spreek woordelijk. De podiumpresenta tie, beminnelijkheid en ongebrei delde werklust van Pressler bijna legendarisch. De Beaux Arts-pianist is ook buitenge woon communicatief. Volgens sommigen is dat juist de sleutel tot het succes van zijn ensem ble. Pressler kan met z'n ge zichtsuitdrukking en lichaams taal medemuzikanten boven zichzelf uit laten stijgen. Mede daardoor zou het Beaux Arts Trio ondanks ingrijpende perso nele wisselingen altijd aan de top zijn gebleven. Communicatie betekent ook een goed contact met orkesten, diri genten, concertzalen, platenba zen en met pers en publiek. Menahem Pressler loopt lang ge noeg mee om precies te weten wat 'men' wil horen. „Ik vind het heerlijk om weer in Nederland te zijn. Ik hou van Holland en zijn mooie muziekza len. Van het Concertgebouw in Amsterdam en van, hoe heet het ook alweer, het Philipscentrum in Eindhoven. Ik hou van the wonderful people in Holland..." En alsof dat niet genoeg is: „Weet je waar ik ook zo van hou? Van de haring. Ik ben een enorme haringliefhebber, maar nergens is ie zo lekker als in Hol land!" Huzarenstuk Menahem Pressler werd gebo ren in het Duitse Magdeburg en moest als geboren jood al jong op de vlucht voor het nazisme en de holocaust. Zijn muzikale vorming kreeg hij in Palestina, nog voordat de staat Israël was geproclameerd. In 1946 vestigde Pressler zijn naam tijdens het Debussy Piano Concours in San Francisco met een waar huzarenstukje. Hij kon pas onderweg aan de mu ziek komen die hij daar moest spelen. Zonder piano en prakti Menahim Pressler geeft tips aan de leden van het Amsterdamse Storioni Trio. foto Annemiek Mommers/GPD sche oefening maakte Pressler zich onderweg de partituren ei gen en won het concours. Daar na pendelde hij een paar jaar als concertpianist tussen Palestina en Amerika, om zich uiteinde lijk in de nieuwe wereld te vesti gen. In 1955 werd hij medeop richter van het Beaux Arts Trio. Pressler is zich ervan bewust dat hij als hoogbejaard kamer musicus bijna een curiositeit is geworden. Dat er misschien zelfs critici zijn die hem graag op 'verval' zouden betrappen. „Maar zolang ik zelf mijn groot ste criticus ben, maak ik me geen zorgen", zegt hij. „Het per fecte concert bestaat niet en er valt altijd iets te verbeteren. Juist dat inspireert me om door te gaan. Het voelt nog altijd ge weldig om mezelf te overtref fen." Voor het geld hoeft Pres sler de wereld niet meer over. Roem telt ook niet meer en ap plaus, och, hij zegt het te kun nen missen. „Toch ga ik door. Bij mijn ge boorte heb ik een hoofdprijs ge wonnen in de loterij der genen. Ik ben gezegend met vingers die na tachtig jaar nog altijd soepel over de toetsen glijden en met hersenen die het allemaal nog kunnen vatten. De vreugde daar over kan ik alleen uiten door ac tief te blijven." „Zelfs goede mu- ziekvrienden vinden me crazy dat ik me nog zo uitsloof. Waar om ga je niet van het leven genie ten in Florida of Arizona, vra gen ze dan. Maar ze vergeten dat ik het meeste geniet als ik dicht bij mijn idolen ben. Bij Rachmaninoff, Beethoven en de anderen. Nooit kan ik hen dich ter naderen dan door hun mu ziek te spelen." Componisten „Componisten vervelen me nooit. Ik kan een trio van Beet hoven voor de 150e keer uitvoe ren en er nog nieuwe dingen in ontdekken. Het is zoiets als met jullie Nachtwacht. Daar raak je toch ook nooit op uitgekeken?" Menahem Pressler heeft bewon dering voor componisten, maar een slaafse volgeling wil hij niet zijn. „Als uitvoerend musicus kan ik een compositie groter ma ken dan een componist heeft ge droomd. Ik kan er iets in ontdek ken en uit halen dat hij zelf niet gezien heeft. Juist dat maakt zijn creatie groot. Maar altijd blijft een compositie de schep ping van de maker." Een favorie te componist of voorkeurscom positie heeft Pressler niet. „Speel ik vandaag Ravel, dan is het Ravel. Speel ik Dvorak, dan is het die. In de loop der jaren ben ik wel tot de overtuiging ge komen dat Beethoven en Schu bert tijdens hun leven al een kijkje hebben mogen nemen in het hiernamaals. Het is een ge not om over hun rug te mogen meekijken!" Van de hedendaag se toondichters vindt Pressler de Hongaarse componist Györgi Kurtag de moeite waard. Maar die heeft dan ook van het Am sterdamse Concertgebouw op dracht gekregen om in 2005 een stuk klaar te hebben voor het ju bilerende Beaux Arts Trio. Pressler, buitengewoon hoogle raar aan de Indiana University School of Music en eredoctor in muziek aan de Universiteit van Nebraska, is ook geliefd als le raar. Dit weekend zal hij in het Eindhovense Muziekcentrum tussen twee Beaux Arts-concer ten door in een masterclass het Storioni Trio Amsterdam bijspij keren. „Ik heb die jongens al ge zien en gehoord in Oxford en Pa rijs. Een heel goed trio. In Eind hoven gaan we een paar delen van Dvoraks Dumky Trio door nemen", besluit Pressler. Piet Snijders Concert Beaux Arts Tno met werken van Rachmaninov, Schubert en Bridge. Zaterdag 24 januari (uitver kocht) en zondag 25 januari om 20.15 uur m de Rabobank Zaal van het Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven. Masterclass Pressler met Storioni Trio: zondag 25 januari om 11 uur in dezelfde zaal. isteren begon in Rotterdam de 33ste 'editie van het International Film Festi- «tterdam, het druk bezochte festival ■dekunstzinnige film. Voor de Brit Si- ^•ieldis het de laatste aflevering als di- fflffie verkeerd' bestellen in het Neder- gaat hem moeiteloos af, maar verder Field er in zeven jaar tijd niet in ge- ^onze moerstaal onder de knie te krij- ;Het is hem nagedragen, net als zijn te ■ge kennis van de Hollandse filmwe rk kan het me voorstellen", zegt de ■wnde festivaldirecteur, „maar het was ■"sequentie van het leven in twee lan- v u! Ve'e reizen- En dat reizen was de kracht van wat ik deed, het versterk- uitstraling van het festival in het bui- p Zelfs als ik Nederlands geleerd ik er niet genoeg geweest zijn om 'witte wortelen. .^ook nooit de bedoeling: mijn vrouw M werkt in Londen." Zowel het be- -- a's de directeur zelf vonden dat het ïer" v°or iets anders, zo benadrukt r Simon Field van het Filmfestival Rot- foto Fred Libochant Field: „Het is goed voor het festival en het is goed voor mij. Het gaat goed met het festi val, alleen maar beter eigenlijk. En voor me zelf: als ik nog een periode gebleven was, dan was ik bij vertrek 62 geweest. Dan gaan mensen 'de lengte van je tanden meten' - zeg je dat in Nederlands ook zo? - en dat wil de ik voorkomen." Rationeel mag het besluit kloppen, de emo ties zijn er niet minder sterk om: „Het is gek: het festival is het nog een heel intense, alles opslokkende ervaring, over drie weken is er niks meer. Nou ja, bijna niks." Field vreest het zwarte gat overigens niet: „Ik voel ook opwinding over de toekomst: ik ga speciale programma's voor festivals samen stellen, ik ben gevraagd voor jury's. Dat is een mooie manier om deel te blijven uitma ken van de filmgemeenschap." Verder heeft hij plannen om films te gaan produceren en te distribueren. „Ik denk aan een soort ge specialiseerd dvd-label, zoals je ook specia le muzieklabels hebt. De dvd maakt het mo gelijk om films iets extra's mee te geven - een introductie, uitleg, interviews - en die vervolgens wereldwijd te distribueren, onaf hankelijk van landsgrenzen. Dat is ideaal voor het type film dat in Rotterdam te zien is. Die film is verder aangewezen op festi vals en hooguit een bescheiden vertoning in de filmhuizen. Met de dvd kun je er ook op het platteland van meegenieten. Natuurlijk had video ook al zulke mogelijkheden, maar de dvd heeft Filmdirecteur Simon Field voor een doorbraak gezorgd. De dvd legt ook de geschiedenis van de film open. Oude films worden opnieuw gepresenteerd, gere censeerd, dat is een reden tot optimisme." Niet dat Field in het verleden wil vluchten, daarvoor gaat het volgens hem veel te goed met de hedendaagse film: „Er zijn mensen die zeggen dat er geen grote films meer wor den gemaakt. Dat is totale nonsens. De film wordt zelfs opnieuw uitgevonden dankzij de digitale revolutie, neem Russian Ark (een in één camerabeweging opgenomen film van Aleksander Sokoerov), of Elephant (een in de VS omstreden film over een schietpar tij op een Amerikaanse school) van Gus van Sant. Er gebeurt echt van alles, je moet al leen goed om je heen kijken. In China zie je energieke jonge filmmakers die met digitale camera's buiten de officiële kanalen om films maken. Nog geen meesterwerken, maar het borrelt en bruist er. De Balkan be gint ook actief te worden, logisch want daar zijn samenlevingen die sterk in beweging zijn, dat levert altijd wat op." Zelfs in het in Rotterdam vaak verguisde Hollywood zijn lichtpuntjes, aldus Field: „Natuurlijk is Hol lywood in de eerste plaats een op bezoekcij fers gerichte herhalingsmachine, maar Lord Of The Rings is een sterke film die inventief gebruik maakt van een groot budget zonder in simplificaties te vervallen. En aan de rand van Hollywood heb je mensen als Ste ven Soderbergh en Gus van Sant. Ze wer ken soms binnen het systeem, soms erbui ten. Hollywood lijkt alles plat te drukken, maar als je goed kijkt zie je er op elk niveau wel iets interessants gebeuren. Daarom zit Hollywood ook altijd in het programma van Rotterdam." Gevraagd naar zijn beste herinnering aan zijn Rotterdamse periode laat Field een lan ge stilte vallen. Aarzelend: „Het gaat denk ik om de combinatie van een bijzondere film, een bijzondere filmmaker en het unie ke publiek hier. Het waren eigenlijk twee hoogtepunten tegelijk. De avond dat ik Ca therine Breillat aan een volle grote zaal voorstelde, voorafgaand aan de vertoning van Romance, een film die ook het festival van Berlijn graag wilde hebben maar die wij toch veroverd hadden. Vijftien minuten later gevolgd door het presenteren van de Taiwanees Hou Hsiao-hsien, die lang niet op het festival was geweest, aan alweer een bomvolle zaal. Zo'n soort combinatie vind ik geweldig, daar doe ik het voor. Rob de Kam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 27