Verleiden zonder opdringerig te zijn Hollywood zag graag glamour tijdens de crisis Proust in meerdere afleveringen Edward Steichen ^jrtie: 0113-315680 1^31,4460 AA Goes ErfddCT'zeeiand: 0113-315520; ^Vlaanderen: 0114-372770; 1:020-4562500. 22 januari 2004 uy Cassiers, de voor man van het Rotter damse Rotheater, is halverwege zijn theateravon tuur waarin hij de romancy clus 'Al la recherche du temps perdu' van de Franse romancier Marcel Proust ver taalt in een theaterepos van vier delen. Verbluffend', 'uiterst geniet baar', 'onvervalste theater- magie' en zelfs 'meesterwerk'. Critici lieten zich in overwe gend lovende bewoordingen uit over Proust 1: De kant van Swann en Proust 2: De kant van Albertine, waarin theatermaker Guy Cassiers de hem kenmer kende multimediale aanpak ten volle tentoon spreidt. Nog meer dan in zijn eerdere werk laat hij muziek, videobeel den, foto's, belichting, tekstpro jecties en toneelspel-dialogen met elkaar aangaan om het pu bliek mee te voeren in sferen waarin het kan wegzinken in zijn eigen verloren tijd. Toch kreeg Proust 1 - waarin de jonge Marcel Proust ten tijde van de belle époque de wereld van de liefde, de aristocratie en de kunst betreedt - ook hier en daar het predikaat 'afstande lijk' mee. Terwijl in Proust 2, over de tot onheil gedoemde re latie tussen Proust en Albertine, juist de emotie werd geroemd. Waardering Guy Cassiers snapt wel hoe dat komt. Dat verschil in waarde ring zit hem niet in de emotie, denkt hij. Het is de vorm - die in Proust 1 indirect is en in Proust 2 intiem - die onwennigheid met zich meebrengt. „Het is nogal wat voor acteurs en publiek om zo af te wijken van de gangbare theaternor men", zegt hij. „In Proust 1 is het personage om wie het draait niet in levende lijve aanwezig op het podium. Dat is een vorm die men in de film accepteert, maar die in de theaterzaal in het geheel nog niet evident is." Guy Cassiers ziet zijn Op zoek naar de verloren tijd als een avontuurlijke reis die hij samen met het publiek is aangegaan. De keuze voor Proust destijds hield risico's in, maar nu heeft hij vertrouwen. Niet alleen biedt de cyclus kansen op verdie ping en vernieuwing bij het ge zelschap, ook zorgt de Proust-reeks voor een inniger band met het publiek. De be langstelling is groot. „Dat is voor mij het grootste cadeau", zegt Cassiers. De paradox van Proust zit in de spanning tussen de literaire taal en de 'verloren tijd' een gebied aan de overkant van de taal. Deze zone noemt Proust de 'onvrijwillige herinne- De jonge Proust wordt gespeeld door Eelco Smits, de oude Proust (acteur Paul R. Kooij) is een videoprojectie in 'Proust 1'. foto Jaap Ruurs/GPD ring', ofwel: dat wat de smaak van een madeleinekoekje op roept of het beeld van drie bo men op een rij. Cassiers zoekt naar de grens waar woorden te kort schieten, waar beelden dat tekort opvullen en opnieuw woorden nodig hebben om te verschijnen. „Ik probeer een theatrale vorm te vinden voor de zintuiglijk heid", zegt hij. „Daarvoor reik ik de toeschouwer het gereed schap aan om in zijn hoofd zijn eigen verhaal te maken. Om zélf kunstenaar te worden. Een heel wankel evenwicht. Want geef je te weinig, dan wordt het afstan delijk. Terwijl je manipuleert wanneer je te veel invult. Het is de kunst van het verleiden zon der opdringerig te zijn." Zijn gewaagde stap met het chef d'oeuvre van Marcel Proust aan de haal te gaan heeft Cassiers de Prijs van de Kritiek opgeleverd. Ook is de productie geselecteerd voor het Theaterfestival. „Ik ben veel blijer met de reactie van het publiek. Dat is mijn hoofdprijs." Het Rotheater begon 11 januari met een tournee van Proust 1 en Proust 2 langs theaters in Neder land en Vlaanderen. In mei volgt Proust 3: De kant van Charlus. In deze reeks ziet het publiek dat hoe langer hoe meer personages worden gespeeld door twee acteurs. Is in Proust 1 de persoon van Marcel Proust zowel in zijn jonge jaren als op leeftijd te zien, in Proust 2 wordt bovendien de figuur van Albertine door twee speelsters vertolkt. Deel drie telt alleen maar 'dub bele' personages, wat hen allen iets ongrijpbaars meegeeft. „We gebruiken film en theater naast elkaar waardoor twee werelden worden gecreëerd die regelma tig samen lopen maar soms ook een eigen weg gaan. Kortom: niets is meer echt", zegt Guy In De kant van Swann is Marcel Proust jong en oud tegelijk. Hij kijkt uit naar de toekomst en terug op zijn verleden. Zijn gedachtegang wordt bepaald door herinneringen en verwachtingen. Hij is onzeker over zijn capaciteiten als kunste naar, maar meester over zijn schrijverstalent. Het verhaal gaat over de jonge Marcel Proust, die de wereld van de liefde, de aristocratie en de kunst betreedt. Maar de liefde blijkt te bestaan uit jaloe zie. En de hogere kringen worden gaandeweg ont maskerd als hypocriet en immoreel. Het is alleen de kunst die niet ontluistert. Na veel amoureuze verwikkelingen ontdekt Marcel zijn artistieke roe ping. De acteurs Paul R. Kooij en Eelco Smits ge ven vorm aan dat voortdurend verschuivend per spectief. Ze ontmoeten elkaar twee maal, Paul R. Kooij als videobeeld en Eelco Smits in vlees en bloed. Proust 2: De kant van Albertine beschrijft op nieuw in zintuiglijke theaterbeelden een liefdesre latie. Nu tussen de inmiddels wat ouder geworden Marcel en het meisje Albertine (actrices Marlies Heuer en Fania Sorel). Op het strand van Balbec hebben ze elkaar leren kennen. Deze genegenheid verstikt door de obsessieve jaloezie van Marcel en zijn angstige vermoeden dat Albertine lesbisch is. In Parijs verliest Albertine door het wantrouwen van Marcel haar bewegingsvrijheid. Guy Cassiers, regisseur van het Rotterdamse Rotheater. foto Marc van der Kort/GPD Cassiers. „Waardoor de fagades, de illusies en de codes van het sociale leven in de hoogste Fran se kringen sterk naar voren ko men. Proust 3 gaat over het mo rele en ethische verval dat schuilt achter die fagades. Wan neer in 2005 ook Proust 4: De kant van Marcel het levenslicht heeft gezien, zal pas blijken hoe de delen zich tot elkaar verhou den. Samen moeten ze een ge heel vormen. Een totaalpakket, in de juist verhoudingen, waar van de afzonderlijke delen een nieuw licht werpen op elkaar." Annemiek Veelenturf Op zoek naar de verloren tijd, een theaterserie van het RO theater naar Marcel Proust; regie Guy Cassiers Proust 1: De kant van Swann: Schouwburg De Kring in Roosen daal, 12 februari, met Theater Salon om 19.00. Proust 2: De kant van Albertine: De Bourla schouivburg in Antwerpen, 2 en 3 maart; Chassé Theater in Breda, 20 maart, aanvang 20.30 uur Proust 3: De kant van Charlus: Schouwburg De Kring in Roosen daal, 7 mei (try out). -^"Temple toont zich als brutaaltje. Greta Garbo, net als in haar kt mysterie rond zichzelf in stand I Heel andere dan Mariene Dietrich, naar geloken ogen haar sensuele uit bracht bij zet. li portretten verhief fotograaf ^Steichen (1879-1973) de sterren lywood tot iconen van zijn tijd. De ibij maakte voor het society-maga- KtyFair, maakte hem in één klap be- De Kunsthal in Rotterdam toont in wtie Hollywood Celebrity' hoe Steichen met deze foto's de moder- tbinnen de fotografie haalde 1 de blik die fotograaf Edward 'rangt in het portret van Paul Robe acteur die zijn glorietijd beleefde in All God's Chillun got Wings' The Emperor Jones' (1925). Een J«rop betrapt hij Douglas Fair- °P een intiem onderonsje met te- ®lcr Joan Crawford. Charlie [portretteert hij in vogelperspectief, "lantische schaduw op de achter- 'f Steichen daarmee heeft willen ®dat een klein lichaam een grote in de weg hoeft te staan. Wart-wit foto's die de Rotterdamse toont in 'Hollywood Celebrity' re- de zorgvuldig samengestelde Nan de Amerikaanse sten-en van het «inde jaren twintig en dertig van Beeuw Het was in die tijd voor het Scteurs en actrices als 'product' in werden gezet en de foto's van «speelden daarbij een belangrijke strategie had groot succes, want het beleefde hoogtijdagen, f'^ood draaide alles om geld", ver- plotte van Lingen, curator van de Mariene Dietrich foto Edward Steichen Kunsthal. „De sterren waren praktisch ei gendom van gróte filmstudio's zoals Warner Brothers en MGM. Ze figureerden in een droomwereld van glamour en rijkdom waar in het publiek, in die zware crisisjaren, even heerlijk kon wegdromen. Het was uiteinde lijk een illusie die Steichen schiep met zijn foto's. Een illusie die voor de sterren zelf overigens vaak niet best uitpakte. Meestal werden ze na een jaar of tien sterrendom af gedankt en verdwenen ze in een min of meer anoniem bestaan." Dat de foto's van Edward Steichen zo goed slaagden in hun opzet, kwam door zijn ver nieuwende werkwijze Tot Steichen op het toneel verscheen, toonde een portretfoto vaak niet meer dan een hoofd tegen een ega le achtergrond. Steichen zocht naar wegen om dynamiek in het genre te brengen. Hij liet zich daarbij beïnvloeden door de moder ne kunst uit Europa, zoals het kubisme, fu turisme en de eerste abstracte kunst. Vijf hoedjes op de grond, telt Charlotte van Lingen op de foto die Edward Steichen maakte van Fred Astaire. „Dan liggen er nog twee op een sokkel en heeft hij er ook één in zijn hand. In deze foto speelt Steichen met abstractie door de vorm van die hoed steeds te herhalen, ook in de scha duwen." In de foto van Shirley Temple valt, behalve haar zelfbewuste blik, ook de ach tergrond op. We zien hier twee grote knuffel beesten - giraffen? - die zo zijn uitgesneden dat ze amper meer herkenbaar zijn. „In de tijd voor Steichen zouden die beesten vrij wel zeker in hun geheel zijn getoond." In het portret van Mariene Dietrich gebruikt Edward Steichen het lichaam van de diva als onderdeel van de compositie. „Het men selijk lichaam is ook een vorm. Men experi menteerde daarmee", zegt Van Lingen. „Dat deden meer kunstenaars. Denk maar aan Picasso." De foto's tonen dat Steichen graag speelde met licht en donker Het duo-portret van Douglas Fairbanks en Joan Crawford laat dit mooi zien. Gezicht en pak van Fairbanks verdwijnen deels in een scha duw waardoor alle aandacht valt op de schoonheid van Crawford, de vrouw die ook zijn volle attentie heeft. „Fotografie was beeldende kunst voor Steichen", stelt Char lotte van Lingen. Edward Steichen werd in 1879 in Luxem burg geboren als Eduard Jean Steichen. Met zijn familie emigreerde hij als 3-jarige naar de Verenigde Staten. Al vroeg toonde Steichen interesse in kunst, iets wat zijn moeder aanmoedigde. Samen bezochten ze onder meer de 'World's Columbian Exposi tion' in Chicago in 1893, waar de jonge Steichen kennis maakte met belangrijke he dendaagse kunst. Als 15-jarige kwam hij in de leer bij een be drijf voor lithografie. In die tijd begon hij ook te schilderen. Nadat hij in 1895 de foto camera ter hand nam, bleef hij nog twintig jaar lang zijn carrière als schilder volhou den. Van groot belang voor zijn ontwikkeling als kunstenaar was Steichens ontmoeting met Alfred Stieglitz, die in 1900 drie foto's van hem kocht. Stieglitz, een invloedrijke gale riehouder in New York, was een van de eer sten die ervan overtuigd was dat de fotogra fie tot de scheppende kunsten behoorde. Fo tografen waren in zijn ogen eerder 'pictu re-makers' dan 'picture-takers'. Steicher verhuisde naar Parijs, waar hij zich specialiseerde in landschapsfoto's met soft-focus. Dat veranderde radicaal na de Eerste Wereldoorlog, die hij doorbracht als commandant van de fotografiedivisie van de Army Expeditionary Forces Steicher werd aanhanger van het nieuw realisme. In deze tijd vestigde hij zijn naam als uitzon derlijk portrettist met onder meer de serie 'Great Man', waarin enkele heroïsche, hu meurige foto's van beeldhouwer Auguste Ro din. In zijn ambitie om van fotografie een kunstdiscipline te maken, schreef hij artike len voor het fototijdschrift Camera Work en organiseerde hij samen met Alfred Stieglitz spraakmakende tentoonstellingen in galerie 291 in New York Vanaf 1923 fotografeerde Steicher vijftien jaar lang beroemdheden voor het socie- ty-blad Vanity Fair. Dikwijls had hij hier over strijd met zijn vriend Stieglitz, die te gen commercieel werk was. Maar Steichen geloofde dat hij in het celebrity-portret com mercie en artisticiteit hand in hand kon la ten gaan. Intussen groeide de erkenning voor zijn kun de en inzicht. Van 1947 tot 1962 was Steichen hoofd van de afdeling fotografie van het Museum of Modern Art in New York. Hij maakte zelf geen foto's in die ja ren, maar was wel verantwoordelijk voor bijna vijftig tentoonstellingen, waaronder 'The Family Man'. Annemiek Veelenturf Fototentoonstelling Hollywood Celebrity met 61 zwart-wit foto's van Edward Steichen t.m. 25 april te zien m de Kunsthal in Rotterdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25