Strijd om troon Prodi begonnen PZC Bot doet frisse wind waaien in nationaal Europees beleid PZC Mislukt Chronologisch overzicht affaire-Oudkerk Regeringsleiders moeten rekening houden met wankel machtsevenwicht 21 januari 1954 woensdag 21 januari 2004 Vijf jaar lang heeft Romano Pro di vergeefs geprobeerd om het politieke gezag te verwerven dat hij als voorzitter van de Europe se Commissie nodig heeft. Nu het tijd wordt voor zijn opvol ging, staan de EU- regeringslei ders voor dezelfde moeilijke keu ze als vijf jaar geleden. Zoeken ze een zwaargewicht die het hen moeilijk kan makenOf verval len ze in hun oude fout, en wordt het opnieuw een m/v die ze de baas kunnen? door Hetty van Rooij Het gebeurde in maart 1999 in Berlijn, en het was al voorbij voordat de journalisten het in de gaten hadden. De ver kiezing door de EU-chefs van Romano Prodi tot voorzitter van het dagelijks bestuur van de Europese Unie was binnen een uur gepiept. Na afloop bejubelde de Duitse kanselier Schroder de daad kracht van de staatshoofden en regeringsleiders. „Ze hebben ie mand uit hun eigen kring geko zen en ze dachten dat het dus wel goed zat", meesmuilt een di plomaat vijf jaar later. Romano Prodi, ex-premier van Italië en ooit onder luid applaus in de EU gehaald als 'het visite kaartje van zijn land' en 'de man die Italië rijp maakte voor de euro', bleek in Brussel geen krachtpatser. Hij afficheerde zich als 'Mr. Europe' en zijn Commissie als 'de Europese re gering'. Maar zijn gebrek aan charisma, onhandige presenta tie, publicitaire blunders en ha perende talenkennis, zorgden in de loop der jaren voor een heel ander beeld. Er is zelfs hardop gespeculeerd over een voortij dig vertrek, maar zover kwam het niet Het zou in niemands belang zijn geweest, zeker niet in dat van de regeringsleiders die hem in het zadel hielpen. Binnen de Europese Unie be staat een moeizaam machtseven wicht. Een zwakke voorzitter van de Europese Commissie be tekent onherroepelijk dat de lid staten, en vooral de grote, meer macht naar zich kunnen toetrek ken. Daarom is de vraag interes sant wat de regeringsleiders in juni van dit jaar gaan doen, als ze een opvolger voor Prodi moe ten aanwijzen. Kiezen ze uit de eigen gelederen opnieuw een re latief 'lichte' Commiosievoorzit- ter? Dat zou dan, na de kleurlo ze Luxemburger Santer en de blunderende Italiaan Prodi, voor de derde keer zijn. Of over heerst het besef dat de EU ge baat is met een sterke Europese Commissie, en kiezen ze voor een politieke krachtpatser? Er valt nog geen verstandig woord over te zeggen, al wordt in Brussel het spelletje 'namen noemen' al volop gespeeld. Offi ciële kandidaten zijn er nooit voor dit soort functies, omdat niemand aan het einde van de rit een afgewezen kandidaat wil zijn. Het ontkennen van enige interesse voor zon baan is dan ook normaal. Jaap de Hoop Scheffer hield vorig jaar tot het laatste moment vol dat Neder land géén kandidaat had voor de post van secretaris-generaal van de Navo, omdat hij wist dat anders zijn kansen verkeken zouden zijn. Hoe pijnlijk een openbare afwijzing is heeft Ruud Lubbers ervaren in 1994, toen hij voor het oog van de he le wereld werd gepasseerd om dat de Duitse kanselier Kohl hem niet zag zitten. Zo ongeveer iedereen wordt ge noemd als mogelijke kandidaat voor de opvolging van Prodi, met uitzondering van Balkenen de, die nog te kort in functie is. Zo zijn daar de Belgische pre mier Guy Verhofstadt, de Spaanse premier José Aznar en de Deense premier Rasmussen. Alledrie kregen ze tijdens het EU-voorzitterschap van hun land de smaak van de grote in ternationale politiek te pakken. De naam van de Oostenrijkse premier Schüssel valt, evenals die van zijn Luxemburgse colle ga Juncker, de Belgische ex-pre mier Dehaene en de Finse voor malige premier Lipponen. De politieke kleur van de 'kandida ten' speelt een rol, hun nationa liteit, de vraag of hun land on langs 'aan de beurt' is geweest (zoals Nederland met de benoe ming van De Hoop Scheffer bij de Navo) en vooral de vraag of zij voor '25 regeringsleiders op zijn minst acceptabel zijn. Op die manier wordt het makke lijk afstrepen. Verhofstadt speelde onder een hoedje met Frankrijk en Duitsland op het terrein van de Europese defen sie en dat is in Londen niet lek ker gevallen, Juncker komt uit een dwergland dat al twee maal een Commissievoorzitter mocht leveren, Aznar heeft zich door zijn keiharde opstelling tijdens de onderhandelingen over de Europese grondwet niet popu lair gemaakt. Uit de tien landen die per 1 mei toetreden tot de Unie wordt overigens niet één serieuze 'kandidaat' genoemd. Weifelaar En Wim Kok? Onze voormalige premier heeft in Brussel de re putatie van een weifelaar, ie mand die zich laat smeken om een baan te aanvaarden en op het laatste moment dan toch 'nee' zegt. In 1999 had hij voor zitter van de Europese Commis sie kunnen worden, en zijn advi seurs dachten tot het allerlaat ste moment dat hij dat ook am bieerde. Het werd Romano Pro di. In 2002 viel Koks naam voor de prestigieuze functie van voor zitter van de Conventie, de praatclub die een ontwerp voor de Europese grondwet heeft ge leverd. Het werd Giscard d'Estaing. Twee keer heeft Kok vervolgens een werkgroep geleid die in op dracht van de Europese Com missie een rapport schreef, en beide keren werd dat gezien als een 'opstapje' voor het grote werk. Was dat zo? Wil hij echt, heeft hij nog een kans als hij echt wil? Dan zal hij daar duide lijk over moeten zijn. „Kok is te lang weg en te ver weg" oor deelt een Britse diplomaat'gena deloos. Onmogelijk is een keus voor Kok echter niet. Want mocht de benoeming van een nieuwe voor zitter van het dagelijks bestuur van de Unie in juni op een tota le verrassing uitlopen, dan is dat niet voor het eerst. GPD pagina 5: Zalm noemt Brussel geen suikeroom EU-voorzitter Romano Prodi deze week tijdens een openbare lezing over de Europese Grondwet in Londen. In Brussel wordt het spelletje 'namen noemen' voor de vrijkomende voorzittersstoel al volop gespeeld. foto Jim WATSON/AFP Het integratiebeleid van allochtonen is mi$. lukt in Nederland. Vrijwel alle politie^ partijen rollen over elkaar heen om die conclusie te verbinden aan het rapport dat de com- missie-Blok heeft gemaakf. Dat de commissie on der leiding van WD-Kamerlid Stef Blok een ande re mening is toegedaan na grondig onderzoek doet er weinig toe. Zeker WD, CDA en LPFhad den. het rapport Bruggen Bouwen helemaal niet no dig. Zij wisten het al van tevoren. Sinds Pim Fortuyn het vraagstuk op tafel leg de beer los. Zo politiek correct als het was 0 thema niet te bespreken, zo politiek correct is f nu harde maatregelen te eisen om allochtonen a het gareel te krijgen. De conclusie van de commis. sie-Blok dat het integratiebeleid 'deels is ge. slaagd', komt veel politieke partijen niet uit. Voor nuances is even geen plaats. Dat zich in Nederland problemen voordoen die met name allochtonen treffen en betreffen, is hel der. Zij wonen veelal in wijken met mindere wo ningen. Zij zijn meer dan gemiddeld werkloos. Zij zijn vaker dan autochtone Nederlanders actief in de criminaliteit. Tot voor een jaar of vijf a tien mocht daar niet over worden gesproken in het openbaar, of het predikaat 'racist' lag al klaar De slinger is anno 2004 de andere kant uitgeslagen. Het is blijkbaar nodig om een nieuw evenwicht te vinden, maar het is ook pijnlijk. Succesvolle al lochtonen moeten meer onder de aandacht worden gebracht om negatieve beeldvorming te voorko men. Als het goed is, passen ze voor die rol. Wi? om zich heen kijkt zonder al te veel vooroordelen ziet genoeg immigranten die het in de Nederlandse samenleving ondanks alles redden. Tal van voorstellen als spreiding van allochtonen, verplichte inburgeringscursussen en een minimum leeftijd voor huwelijkspartners uit het buitenland, komen uit de Kamer in reactie op het rappor. Bruggen Bouwen. Al te gek zijn die niet, maar tege lijkertijd wordt vergeten dat het huidige bezuini gingsbeleid zulke maatregelen teniet doet. Het schrappen van gesubsidieerde banen is een voor beeld, terwijl juist dankzij die banen veel allochto ne én autochtone Nederlanders aan de slag zijn ge komen. Dat er niet veel meer wordt geïnvesteerd in de vernieuwing van achterstandswijken, ook ii Zeeuwse steden als Vlissingen, is even schrijnend Het integratiebeleid is niet mislukt, het dr mislukken door de gure politieke wind. door Judith Katstra De Amsterdamse PvdA-wet- houder Rob Oudkerk is in de nacht van maandag op dins dag afgetreden. De commotie ovei4 Oudkerk liep de afgelopen tijd hoog op. Hieronder volgt een chronologisch overzicht 10 januari, columniste Heieen van Royen schrijft in Het Pa rool dat Oudkerk pornosites en prostituees .'bezoekt en cocaïne gebruikt. Van Royen heeft dat opgetekend, (dén zij samen wat gingen drinken na deelname aan het Groot Dictee eind vorig jaar. Burgemeester Job Cohen (ook PvdA) heeft daarop in het weekeinde contact met Oud kerk. 12 januariOudkerk spreekt in een verklaring aan burgemees ter Cohen tegen dat hij cocaïne heeft gebruikt. Cohen blijkt de wethouder erop te hebben aan gesproken dat hij thuis op een computer die eigendom is van de gemeente, pornosites heeft bekeken. In een uitzending van Nova ver klaart Van Royen nog steeds achter haar verhaal te staan. 14 januari: tijdens de gemeente raadsvergadering tikt Cohen Oudkerk publiekelijk op de vin gers. Hij noemt het 'naïef' om op deze manier met een colum niste te praten. De gemeente raad beschouwt de hele affaire vooral als een privé-kwestie. Oudkerks positie komt niet in gevaar. Chantabel 17 januari Van Royen schrijft in haar Parool-column dat onbe kenden in maart 2000 hebben gedreigd beeld- en fotomate riaal openbaar te maken van een bezoek van Oudkerk aan een prostituee. De politie onder zocht - na Oudkerks aangifte - de zaak, maar vond niets. Oud kerk (destijds Tweede-Kamer lid) bevestigt de bedreigingen, maar zegt nooit chantabel te zijn geweest. De wethouder neemt de colum niste niets kwalijk en zegt er niet over te denken om op te stappen. De Volkskrant meldt dat de Al gemene Inlichtingen- en Veilig heidsdienst destijds een dossier heeft aangelegd over de bedrei gingen aan het adres van Oud kerk. De dienst ontkent dat. De wethouder biecht partijleden schriftelijk excuses aan voor de ontstane commotie over zijn per soon. Hij stelt dat hij nooit iets onwettigs heeft gedaan. „Wat ik in mijn privé-tijd doe, wens ik als privé te beschouwen(...)." 18 januari: Cohen vindt dat Oudkerk zich moet rehabilite ren door keihard aan het werk te gaan. In het tv-programma Buitenhof zegt Cohen dat hij laat uitzoeken hoe politiegege vens over de wethouder in de publiciteit zijn gekomen. Cohen zegt sinds vorig najaar op de hoogte te zijn van het be zoek van Oudkerk aan prosti tuees, ook op de tippelzone aan de Theemsweg. In november be- ëloot de gemeenteraad deze zo ne te sluiten. 19 januari: de zaak-Oudkerk is niet alleen schadelijk voor de Amsterdamse wethouder, maar ook voor zijn partij en de poli tiek in het algemeen. Dat zegt PvdA-partijvoorzitter R. Koole voor het Radio 1 Journaal. 20 januari: na een lange verga dering besluit de PvdA-fractie in Amsterdam dat Oudkerk niet langer kan aanblijven als wet houder. Een geëmotioneerde Oudkerk maakt zijn aftreden zelf bekend. Volgens voorzitter T. Halbertsma is het vertrou wen en gezag zo geschaad dat hij niet meer kan functioneren. Coalitiegenoot WD stelt dat het vertrek van de wethouder 'uitermate droevig' is voor Oud kerk, maar dat het voor de stad goed is dat er nu weer rust komt. ANP Met het aantreden van minister Bot van Buitenlandse Zaken verstommen de schrille antige- luiden die de regering-Balken ende tot nog toe produceerde in de discussie over Europa. Bot slaat een andere toon aan; hij be seft dat er geen kruit gewassen is tegen de Europese zwaarte kracht. door Thijs Wöltgens Een maand is Bernard Bot nu minister van Buitenlandse Zaken, als opvolger van Jaap de Hoop Scheffer. Deze laatste zag zijn loyaliteit aan Bush beloond met de hoogste functie in de Na vo: secretaris-generaal. Loyali teit aan Bush betekende af stand nemen van Schroder en Chirac in de gevoelige Irak-kwestie. Bot is bezig om deze kloof weer te overbruggen. Daarom was hij afgelopen week in Berlijn. Zijn Duitse ambtgenoot Josch- ka Fischer vond dit bezoek een bijdrage aan de verbetering van de onderlinge relatie. Dat komt omdat Bot een ander toon aan slaat dan het kabinet-Balkenen de tot nu toe. In de discussies over het Stabiliteitspact en over de Grondwet produceerde het kabinet schrille anti-geluiden. Beoogde beeldvorming was die van een dappere David tegen twee Goliaths - Duitsland en Frankrijk. Feitelijk was het min der een ruzie van klein tegen groot, maar stonden twee opvat tingen over Europese samenwer king tegenover elkaar. De Nederlandse regering denkt meer nationaal en minder Euro pees. Vandaar de eis voor een ei gen commissaris, vermindering van de eigen bijdrage en de eis om in de Grondwet uitgavenpla fonds vast te leggen. Het zijn geen eisen die getuigen van groot Europees enthousiasme. Nederland is geen motor meer van de Europese integratie, eer der een remmer. Door deze op stelling laat Nederland zelf het initiatief aan de as Berlijn-Pa- rijs. Wij hebben ons gedegra deerd tot vaste mopperaar in de kantlijn. Bot heeft zich kennelijk voorge nomen om uit die marginale po sitie te geraken. Niet omdat hij een blinde Eurofiel is. Daarvoor kent deze ervaren diplomaat de binnenwereld van de EU te goed. Hij is eerder een Euro-rea list, die weet hoe de hazen lo pen. En die weet, dat er voor Ne derland niets te verdienen valt als het zich voortdurend keert tegen de Europese zwaarte kracht. Die zwaartekracht ligt nu eenmaal bij de Frans-Duitse samenwerking. In de tweede helft van dit jaar is ons land voor zes maanden voorzitter van de EU. Het is 'not done' dat een voorzitter zijn eigen hobby's uitleeft. En zeker niet als het om zoiets be langrijks als de Europese Grondwet gaat. De kans is groot dat de huidige voorzitter, Ierland, dit onderwerp door schuift naar ons land. Een suc cesvol voorzitterschap van Ne derland is alleen mogelijk als wij ons onthouden van vaste stellingnames. Vandaar dat Bot probeert onze manoeuvreer ruimte te vergroten. Op de achtergrond speelt nog een andere kwestie: welke mi nister is veraptwoordelijk voor het Europees beleid? Deze vraag speelt meestal tussen de minister van Buitenlandse Za ken en de minister-president, tussen Van den Broek en Lub bers of tussen Van Mierlo en Kok. Balkenende heeft op het terrein van buitenlandse zaken nog een laag profiel. Een keer passeerde hij De Hoop Scheffer (bij de inzage van Britse gehei me documenten over de massa vernietigingswapens in Irak) maar daarna hield hij zich rede- sr Minister van Buitenlandse Zaken Bernard Bot is bezig de kloof met Duitsland en Frankrijk te overbruggen, die tijdens de gevoelige Irak-kwestie was ontstaan. foto Phil Nijhuis/GPD lijk gedeisd. Het vacuüm, dat op die manier ontstond, is ge vuld door Zalm. Ondergeschikt De minister van Financiën vindt geld te belangrijk om aan diplomaten over te laten. Dat vinden in principe alle minis ters van Financiën, maar die worden gelukkig in toom gehou den door hun premiers. Voor echte staatsheden geldt het ge zegde van de grote generaal De Gaulle: de intendance volgt, dat wil zeggen het geld is onderge schikt aan de politiek. Begro ting en wisselkoers zijn instru menten in dienst van politieke doeleinden. In Nederland lijkt al jaren het omgekeerde het ge val: de politiek dient het begro tingssaldo. Een Nederlander zou nooit de grootheid van Kohl hebben op gebracht om de ijzersterke D-Mark in te ruilen voor de eu ro. Kohl op zijn beurt zou het nooit hebben toegelaten, dat zijn minister van Financiën de toon zou zetten in de Europese discussies. En dat geldt ook voor een beetje minister van Buitenlandse Zaken. Bot eist het primaat van de Europese po litiek op. Daarin verdient hij al le steun, ook die van de minis ter-president. Nederland heeft veel te winnen bij een slagvaardige EU. Bij die slagvaardigheid horen geen ve to's, ook niet van Zalm. De Irak-crisis heeft overduidelijk de politieke zwakte van Europa gedemonstreerd. Op het wereld toneel speelt Europa geen rol zo lang het met meerdere tongen spreekt. Wie dat anders wil, zal moeten accepteren dat democra tische meerderheden beslissen. Zoals ik als PvdA'er accepteer dat Balkenende voor Nederland spreekt, zo zal Nederland zich moeten neerleggen bij een Euro pese meerderheid. Het is aan Bot en zijn diplomaten om er voor te zorgen dat Nederland zich zo min mogeüjk bij de over stemde minderheid bevindt. Thijs Wöltgens is voormalig fractieleider van de PvdA in de Tiueede Kamer en thans voorzit ter van de Kamer van Koophan del Zuid-Limburg en bestuurs voorzitter van de Open Universi teit. pagina 5: Bot wil Thaise minister spreken UITBREIDINGSPLAN - Tij dens een officieuze vergade ring van de gemeenteraad van Goes is gisteren het ont- werp-uitbreidingsplan van de stad gepresenteerd. Het plan voorziet in de bouw van ruim duizend woningen tot 1960. De meeste huizen (406) staan gepland voor de nieuwe woon wijk Noord-Oost I, ten noor den van de Heernisseweg. Met de nieuwe woonwijken zou het inwonertal van Goes tot onge veer 16.000 kunnen stijgen. MOERDIJKBRUG - De werk zaamheden aan de Moerdijk- brug vorderen gestaag. De brug krijgt een dubbel spoor en bestaat uit een stuk van der tig meter op twee steunpuntal en uit rijf stukken van 208me ter op drie steunpunten. Het is de bedoeling dat de Moerdijk- brug eind volgend jaar in ge- bruik wordt genomen. AMBTSWONING - meester J. Stieger krij ambtswoning in Hoedekss-J kerke. Het voorstel is g in de gemeenteraad met vier ie- gen drie stemmen verworpen,. Er wordt al ruim een h gezocht naar een geschikte lo catie voor de burgemeesters»* ning. Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationpark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax: (0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax:(0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (0111)454647 Fax: (0111 >454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30 tot 17,00 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden, zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 (bij acceptgïrobetaling geldt een toeslag) per maand: 19,45 per kwartaal: 56,60 per jaar: €217.00 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maandvoc het einde van de betaalperiode. PZC, t.a.v lezersservice, Postbus 314460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1,20 zaterdag: 1,70 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertentiewezen. Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18-00 uur Tel. (0113)315555 Fax (0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel: (0113)315540 Fax:(0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintjes/ Tel. (0113)315550 Fax. (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord-en Midden-Zeeland Tel (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax:(0114)372771 Internet: www.pzc.nl/adverteren Uilgeverii Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van aan ons verstrekte gegevens hebben wi| opgenomen in een bestand dat wordtg<00™ (abonnementen/administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante eit aesertt* ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvu 4'0 8 f de derden. Als u op deze informatie geen prijs steil dan kunt u dit schriftelijk merte :e, Postbus 314460 AA Goes. Behoort tot meqener

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 4