Vismijnen bereiden fusie voor PANDORA Natuurclub en bewoners zijn bezorgd over oprukkende wijk Gimbrère Waterfront wacht op betonnen elementen Cafés Hulst akkoord met regels carnaval Gehele 20% Gehele t/m 2 februari {slagen Vlissingen en Breskens komen onder één bestuur Geen groot onderhoud meer aan havenweg WINTERCOLLECTIE EXTRA zeeuwse almanak Onder de Zeeuwen WINTERCOLLECTIE VERBOUWINGS OPRUIMING O AutoTrack.nl p: ZEEUWS-VLAANDEREN woensdag 21 januari 2004 ffSNEUZEN - De bouw van de lw„ontorens aan de Schel- Ltvard in Terneuzen ligt K~nnrt De betonnen Elementen voor de bui- "„„denvaiidcappartemen- jffluplesen kunnen met ecr- jrKorden geleverd. [Oplevering van Waterfront komt niet in gevaar. De voorbe reidingen en de bouw van de to rens liepen tot nu toe sneller dan gepland. De parkeerkelder en de eerste verdieping van het Temeuzense bouwproject zijn inmiddels gereed. In Terneuzen gingen de afgelo pen weken geruchten rond dat de bouw was vertraagd doordat er scheuren in de fundering ont stonden. Projectontwikkelaar Jde Regt van aannemer Van der Poel verwijst die verhalen naar het rijk derfabelen. „Er staat nu eenmaal een behoorlijke lever tijd voor de betonnen wandele- menten die nodig zijn voor Wa terfront. De fabrikant maakt alle elementen voor de hele to ren in één keer, omdat het te veel tijd en geld kost om telkens van mal te wisselen." De Regt en makelaar P. Saman bezweren dat er geen vertraging ontstaat voor de oplevering van de veertig appartementen. Vóór de bouwvakvakantie van 2005 moeten de eerste bewoners hun flat kunnen betrekken. Saman, verkoper namens makelaardij Kindt en Biesbroeck, heeft in tussen 21 van de veertig wonin gen verkocht. „Bovendien zijn er nog enkele appartementen in optie. Als de eerste verdiepin gen eenmaal boven de dijk uit komen, zal het ongetwijfeld nog harder gaan. Tot nu toe komen de kopers vooral van buiten de regio. De Zeeuws-Vlamingen wachten vaak tot er wat meer zichtbaar is van nieuwe bouw projecten." door Frank van Cooten HULST - De horeca in Hulst heeft met het gemeentebestuur een compromis bereikt over de sluitingstijden tijdens carnaval. Vanaf drie uur 's nachts geldt een gesloten deurbeleid. Leut- gangers mogen het café niet meer in, maar wie voor die tijd binnen is, mag ook na drie uur 's nachts in het café blijven. Burgemeester J.F. Mulder nam het voorstel van de horeca giste ren over na overleg met de overi ge college-leden. „De horeca neemt zijn verant woordelijkheid voor een veilig carnaval. Daar is het mij om te doen." Onder de horeca-ondememers in de gemeente Hulst ontstond grote commotie toen B en W het voorstel lanceerden tijdens car naval een sluitingstijd van drie uur in het leven te roepen. Het college wil een veilig carnaval garanderen en zag een slui tingsuur als geijkt middel hier voor. Het dagelijks gemeentebestuur wil eventuele problemen voor blijven en streeft naar een paar uur rust in de stad. Fel protest Horeca-ondememers en jonge ren protesteerden fel tegen het voorstel. Onder de jongeren werden via internet ruim 900 handtekeningen tegen het slui tingsuur verzameld. Tijdens een emotionele bijeen komst van vorige week tussen een groot aantal horeca-onder- nemers en het gemeentebestuur liepen de gemoederen soms hoog op. De horeca ziet geen enkele aan leiding tot het instellen van een sluitingstijd omdat met carna val geen problemen zijn. Poli tieman E. Kint was met bij machte concrete cijfers over vermeende vechtpartijen en overlast te noemen. Voor de ho reca het bewijs dat er met carna val geen noemenswaardige pro blemen zijn. Mulder benadrukte dat hij pro blemen wil voorblijven. Hij deed een beroep op de horeca de eigen verantwoordelijkheid te nemen. De horeca pakte deze handschoen op. Horeca Neder land, afdeling Oost-Zeeuws- Vlaanderen, hield gistermorgen een bijeenkomst. Het compro misvoorstel rolde uit de bus. „Wij vinden een sluitingsuur nog steeds discutabel. We heb ben immers nog steeds geen ar gumenten gehoord die een slui tingstijd rechtvaardigen. Maar ook bij ons moet een veilig car naval voorop staan", zegt hore- caman B. Picavet. Deurbeleid Volgens voorzitter H. Beaart van de plaatselijke horeca-af- deling gaat met carnaval vanaf drie uur een gesloten deurbeleid gelden. „Wie voor die tijd bin nen is, mag binnen blijven, maar er komen dan geen nieuwe klanten meer bijHiermee voor komen we eventuele proble men." Problemen zouden volgens de horeca bij een sluitingsuur wel onvermijdelijk zijn. Alle cafés om drie uur dicht betekent im mers in één keer meer dan dui zend man op straat „En dan ontstaat overlast en rumoer. De ze mensen moeten dan immers uren wachten op een taxi. Als honderd man wacht op een taxi, krijg je problemen. Urineren op straat en vechtpartijen. Met ons compromisvoorstel wordt dit voorkomen. Mensen gaan im mers veel meer over de nacht verspreid naar huis", zegt Pica- vet. De horeca vraagt de gemeente wel na afloop van carnaval om een evaluatie. Ook moet zwart op wit worden gezet dat in de gemeente Hulst geen algeheel sluitingsuur ingevoerd wordt. Volgens burgemeester Mulder gaat dat laatste niet gebeuren. „Ik heb geen behoefte aan een algehele sluitingstijd Er zijn nauwelijks problemen dus is er geen aanleiding dat te doen. Ik heb vorige week al toegezegd dat er een evaluatie van carna val komt. Ik vind het in ieder ge val heel mooi dat de horeca de verantwoordelijkheid neemt We hopen op een leuk carnaval zonder rottigheid." door Frank van Cooten KLOOSTERZANDE - Rijks waterstaat inspecteerde giste ren de vierbaansweg vanaf Kuitaart naar de voormalige veerhaven in Perkpolder. Direc te aanleiding is de verontrusting van wethouder B. Pauwels van de gemeente Hulst over de ver paupering van deze weg. Pauwels vindt de verloedering van de vierbaansweg een aan fluiting voor Zeeuws-Vlaande- ren en roept Rijkswaterstaat op actie te ondernemen. Sinds het verdwijnen van de veerboot wordt de weg met na me vanaf Kloosterzande nog maar mondjesmaat gebruikt. Volgens woordvoerder E. de Feyter van Rijkswaterstaat wordt daarom geen duurzaam onderhoud meer gepleegd aan deze weg. „De weg heeft immers de func tie niet meer van route van en naar de boot. Dat we geen duur zaam onderhoud meer doen wil echter zeker niet zeggen dat de veiligheid in het geding is. Waar nodig maaien we en repareren we het wegdek." Proef De Feyter weet nog niet wat er met de weg zal gebeuren. „Wel licht dat een deel van de weg als proef gebruikt kan worden voor markeringen en belijningen. Maar dat is nog maar een idee voor de korte termijn. Op lange re termijn wordt de weg wellicht overgedragen aan de gemeente Hulst. De toekomst van de vier baansweg is ook weer afhanke lijk van wat met het gebied zal gebeuren." Wethouder Pauwels is niet zo gecharmeerd van de opstelling van Rijkswaterstaat. „Ik wil niet negatief doen maar volgens mij zijn maar twee oplossingen denkbaar voor de vierbaans weg. Ontmantelen of goed on derhouden. Met name op het traject vanaf Kloosterzande naar het voormalige veerplein lijkt het net alsof het oorlog is. Ik wil graag met Rijkswater staat praten over oplossingen. Bepaalde delen van de vier baansweg kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt voor de rondweg Terhole. Twee banen van de weg zouden dan afgebro ken kunnen worden. Dan blijft nog altijd een tweebaansweg over." (Advertentie KASSAKORTING OP DE REEDS AFGEPRIJSDE PRIJS! LANGE DELFT 16 MIDDELBURG Hij was zo blij, die verslagge ver, die eindelijk weer Zeeuw onder de Zeeuwen mocht zijn. Verlost was-ie van die dagelijks rit tussen Kapelle en het verre Breda en terug verlost van die Brabo's, die er in zijn ogen toch een andere kijk op het leven op nahou den. Nee, de overplaatsing naar Zeeuws-Vlaanderen deed 'm echt goed. Het was per slot van rekening tegen woordig - dankzij de Wester- scheldetunnel - maar even tikken. De overkanten in Zeeland waren in tijd stuk ken dichter bij elkander ko men liggen. Nee, hij was echt blij, opgelaten zelfs, tot-ie te rug moest van Terneuzen naar zijn woonplaats. Inci dentje in de tunnel, rook- pluimpje gesignaleerd en beide rijkokers afgesloten. Uren duurde het voor hij zijn auto voor de deur van zijn woning kon parkeren. Zo lang was-ie nog nooit onder weg geweest van werk naar woonstee. De tweede dag begon-ie wat minder blij als Zeeuw onder de Zeeuwen. KASSAKORTING OP DE REEDS AFGEPRIJSDE PRIJS! moae WALSTRAAT 199 VLISSINGEN GROOTS IN GROTERE MATEN 42 T/M 60 j^rmen van der Werf fllSSlNGEN - De vismijnen 0 Vlissingen en Breskens «ailjanuari 2005 fuseren. De feingse wethouder P. van der ïidenen zijn collega R. Leent- jjvan Sluis hebben dit giste- 5bekendgemaakt. Visserijbe- pjrder J. Fenijn uit Breskens it de fusie toe. „Anders it l'rk ons op." Inslagen in Breskens en Vlis- cen blijven bestaan, maar 2.n onder één bestuur. Vlis- jges blijft zich richten op de njjhandel. De Vlissingse vis- :draait alleen vrijdag, als de se kotters na vier dagen van terugkeren. In Breskens mit ook door de week aange- «d voor de kleinhandel, on teer garnalen. j termijn wacht Breskens (uwbouw. De gemeente Sluis bet havengebied van Bres- is herinrichten. „De plek arwij zijn gevestigd, is goud aid", stelde F. Lokerse, di- aeurvan de Zeeuwse Visvei- s Breskens. „Voor een ithaven zitten we op een A- Qtie"De nieuwe afslag zou ^'haventerrein moeten blij- t De vismijn van Vlissingen |t in elk geval op de bestaan- ixatie aan de binnenhavens, ssers zijn erg tevreden over tiek'aldus wethouder Van rlladen. „Omdat er geen ge- breging is, hoeven ze in het Kewde geen wacht te hou- top de schepen. Dat zou an- iwoiden, als we de vismijn r Vlissingen-Oost zouden worden verdeeld in de fusie-af slag, is nog niet bekend, even min wie directeur wordt. Vlis singen had vorig jaar een omzet van zo'n 28 miljoen euro, Bres kens ruim 11 miljoen euro. Visserij bestuurder Fenijn is ronduit vóór fusie. Die is vol gens hem nodig om een visaf slag in Zeeland te houden. „Vroeger werd gedacht dat de fruitveiling in Kapelle sterk was, maar die is toch ook verdwenen." Fenijn vreest dat hetzelfde in de vissec- tor gebeurt, als de afslagen in Zeeland niet een vuist maken. „Urk slokt ons anders op en dan ben je alles kwijt." verplaatsen. Dat willen we per se niet." Het personeelsbestand van bei de vismijnen blijft gelijk: vijf formatieplaatsen in Breskens en 6,5 in Vlissingen. Van der Ma den en Leent faar verwachten dat er doelmatiger kan worden gewerkt, waardoor tijd vrij komt voor nieuwe taken als pro motie en marketing. Volgens de twee bestuurders is de fusie be langrijk om een sterke vismijn combinatie in het zuidwesten van Nederland te krijgen, zeker in het licht van de gedaalde vis quota. Dit jaar gaan de gemeente Vlis singen en de Zeeuwse Visveiling Breskens gebruiken om de fusie voor te bereiden. Het gemeente lijk vismijnbedrijf Vlissingen wordt tegelijk met de fusie ver zelfstandigd. De afslag in Bres kens is dat al. De gemeente Sluis is enig aandeelhouder. Hoe de aandelen en de zeggenschap iubsidie voor roject met geld ïren omgaan INEUZEN - Het Zeeuws - bamse project 'De knip in de Bdhouden' krijgt van de pro- irie een eenmalige subsidie sraim 12.000 euro. Het pro- ami mensen helpen die meer uitgeven dan ze binnen igen en wordt uitgevoerd «het Algemeen Maatschap- i)k Werk Zeeuws-Vlaande- i in samenwerking met het ÖC. e subsidie van de provincie k de helft van de kosten. De tdere helft past het maat- tappehjk werk uit eigen mid- sknbij. De doelgroep is ieder- b in Zeeuws-Vlaanderen die Kite heeft met zijn of haar Mom te gaan. -gaandeop landelijke progno se berekend dat in Zeeuws anderen dit jaar ongeveer 5 gezinnen zullen aanklop- Evoor schuldhulpverlening. project verwacht dan ook '•'wee groepen per jaar te indraaien. De deelnemers "enaan het eind van de cur- saleerd hoe ze met hun geld uitkomen. Zeeuws-Vlaanderen is dit '•sisteproject in zijn soort- De visafslagen van Breskens (zie foto) en Vlissingen gaan fuseren, omdat ze bang zijn dat ze anders door Urk opgeslokt worden. foto Peter Nicolai Advertentie door Conny van Gremberqhe TERNEUZEN - Natuurbe schermingsvereniging De Stelt- kluut maakt zich zorgen over de bouwontwikkelingen bij de Otheense Kreek. De voorbije week zijn de nieuwe kreekgeu len in de aanleg zijnde wijk De Rietlanden in open verbinding gesteld met de Otheense kreek. De kreekgeulen worden het exclusieve domein voor de nieu we bewoners van de ruim beme ten bungalowwijk op de ooste lijke oever van de Otheense Kreek. teraad een lijst met handteke ningen tegen het doortrekken van de Laan van Othene tot aan Rijksweg 61. De bewoners vre zen voor horizonvervuiling, ge- luids- en stankoverlast en aan tasting van de natuur. Ook delen zij de vrees van De Steltkluut dat de ontwikkelingen aan de oostzijde van de waterpartij een bedreiging vormen voor de na tuur en met name de vogelstand Wethouder Hamelink was giste ren niet bereikbaar voor com mentaar. Advertentie Naast de Rietlanden vorderen ook de bouwwerken in de nieu we wijk Othene-Zuid in ijltem po. Voorzitter A. Paau we van De Steltkluut wil op korte termijn overleg met de gemeente Ter neuzen om te redden wat er nog te redden valt. De natuurbeschermers willen namelijk dat tussen de nieuwe wijk en de waterplas een ruime bufferzone wordt aange legd waarmee voorkomen wordt dat het natuurgebied volledig ingekapseld wordt door bebouwing. Paauwe vrees de di;ie jaar geleden al dat de kreek zou verworden tot een grote stadsvijver zonder veel natuurwaarden. Overleg vorig jaar zomer met wethouder P. Hamelink (milieu en natuur) over de ontwikkelingen leverde niets op. De Steltkluut heeft de hoop evenwel nog niet opgege ven. Handtekeningen Overigens zijn ook Temeuzena- ren die op de westelijke oever wonen niet gelukkig met de ont wikkelingen aan de oostzijde van de kreek. In december overhandigden be woners van de Katspolder en hof Zeldenrust en Langs de Kreek de Temeuzense gemeen- De bouw bij de Otheense Kreek vordert snel. foto Peter Nicolai (Advertentie Moscou Ook voor occasions bij jou in de buurt kijk je op AutoTrack.nl ferminnestraat 10. Sluis, tel. 0117/462586 De outoirte voor heef Nederland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 39