Vismijnen bereiden fusie voor
PANDORA
Natuurclub en bewoners zijn
bezorgd over oprukkende wijk
Gimbrère
Waterfront wacht op betonnen elementen
Cafés Hulst akkoord
met regels carnaval
Gehele
20%
Gehele
t/m 2 februari
{slagen Vlissingen en Breskens komen onder één bestuur
Geen groot onderhoud
meer aan havenweg
WINTERCOLLECTIE
EXTRA
zeeuwse almanak
Onder de Zeeuwen
WINTERCOLLECTIE
VERBOUWINGS
OPRUIMING
O AutoTrack.nl
p:
ZEEUWS-VLAANDEREN
woensdag 21 januari 2004
ffSNEUZEN - De bouw van de
lw„ontorens aan de Schel-
Ltvard in Terneuzen ligt
K~nnrt De betonnen
Elementen voor de bui-
"„„denvaiidcappartemen-
jffluplesen kunnen met ecr-
jrKorden geleverd.
[Oplevering van Waterfront
komt niet in gevaar. De voorbe
reidingen en de bouw van de to
rens liepen tot nu toe sneller dan
gepland. De parkeerkelder en
de eerste verdieping van het
Temeuzense bouwproject zijn
inmiddels gereed.
In Terneuzen gingen de afgelo
pen weken geruchten rond dat
de bouw was vertraagd doordat
er scheuren in de fundering ont
stonden. Projectontwikkelaar
Jde Regt van aannemer Van der
Poel verwijst die verhalen naar
het rijk derfabelen. „Er staat nu
eenmaal een behoorlijke lever
tijd voor de betonnen wandele-
menten die nodig zijn voor Wa
terfront. De fabrikant maakt
alle elementen voor de hele to
ren in één keer, omdat het te veel
tijd en geld kost om telkens van
mal te wisselen."
De Regt en makelaar P. Saman
bezweren dat er geen vertraging
ontstaat voor de oplevering van
de veertig appartementen. Vóór
de bouwvakvakantie van 2005
moeten de eerste bewoners hun
flat kunnen betrekken. Saman,
verkoper namens makelaardij
Kindt en Biesbroeck, heeft in
tussen 21 van de veertig wonin
gen verkocht. „Bovendien zijn
er nog enkele appartementen in
optie. Als de eerste verdiepin
gen eenmaal boven de dijk uit
komen, zal het ongetwijfeld nog
harder gaan. Tot nu toe komen
de kopers vooral van buiten de
regio. De Zeeuws-Vlamingen
wachten vaak tot er wat meer
zichtbaar is van nieuwe bouw
projecten."
door Frank van Cooten
HULST - De horeca in Hulst
heeft met het gemeentebestuur
een compromis bereikt over de
sluitingstijden tijdens carnaval.
Vanaf drie uur 's nachts geldt
een gesloten deurbeleid. Leut-
gangers mogen het café niet
meer in, maar wie voor die tijd
binnen is, mag ook na drie uur
's nachts in het café blijven.
Burgemeester J.F. Mulder nam
het voorstel van de horeca giste
ren over na overleg met de overi
ge college-leden.
„De horeca neemt zijn verant
woordelijkheid voor een veilig
carnaval. Daar is het mij om te
doen."
Onder de horeca-ondememers
in de gemeente Hulst ontstond
grote commotie toen B en W het
voorstel lanceerden tijdens car
naval een sluitingstijd van drie
uur in het leven te roepen. Het
college wil een veilig carnaval
garanderen en zag een slui
tingsuur als geijkt middel hier
voor.
Het dagelijks gemeentebestuur
wil eventuele problemen voor
blijven en streeft naar een paar
uur rust in de stad.
Fel protest
Horeca-ondememers en jonge
ren protesteerden fel tegen het
voorstel. Onder de jongeren
werden via internet ruim 900
handtekeningen tegen het slui
tingsuur verzameld.
Tijdens een emotionele bijeen
komst van vorige week tussen
een groot aantal horeca-onder-
nemers en het gemeentebestuur
liepen de gemoederen soms
hoog op.
De horeca ziet geen enkele aan
leiding tot het instellen van een
sluitingstijd omdat met carna
val geen problemen zijn. Poli
tieman E. Kint was met bij
machte concrete cijfers over
vermeende vechtpartijen en
overlast te noemen. Voor de ho
reca het bewijs dat er met carna
val geen noemenswaardige pro
blemen zijn.
Mulder benadrukte dat hij pro
blemen wil voorblijven. Hij
deed een beroep op de horeca de
eigen verantwoordelijkheid te
nemen. De horeca pakte deze
handschoen op. Horeca Neder
land, afdeling Oost-Zeeuws-
Vlaanderen, hield gistermorgen
een bijeenkomst. Het compro
misvoorstel rolde uit de bus.
„Wij vinden een sluitingsuur
nog steeds discutabel. We heb
ben immers nog steeds geen ar
gumenten gehoord die een slui
tingstijd rechtvaardigen. Maar
ook bij ons moet een veilig car
naval voorop staan", zegt hore-
caman B. Picavet.
Deurbeleid
Volgens voorzitter H. Beaart
van de plaatselijke horeca-af-
deling gaat met carnaval vanaf
drie uur een gesloten deurbeleid
gelden. „Wie voor die tijd bin
nen is, mag binnen blijven, maar
er komen dan geen nieuwe
klanten meer bijHiermee voor
komen we eventuele proble
men."
Problemen zouden volgens de
horeca bij een sluitingsuur wel
onvermijdelijk zijn. Alle cafés
om drie uur dicht betekent im
mers in één keer meer dan dui
zend man op straat „En dan
ontstaat overlast en rumoer. De
ze mensen moeten dan immers
uren wachten op een taxi. Als
honderd man wacht op een taxi,
krijg je problemen. Urineren op
straat en vechtpartijen. Met ons
compromisvoorstel wordt dit
voorkomen. Mensen gaan im
mers veel meer over de nacht
verspreid naar huis", zegt Pica-
vet.
De horeca vraagt de gemeente
wel na afloop van carnaval om
een evaluatie. Ook moet zwart
op wit worden gezet dat in de
gemeente Hulst geen algeheel
sluitingsuur ingevoerd wordt.
Volgens burgemeester Mulder
gaat dat laatste niet gebeuren.
„Ik heb geen behoefte aan een
algehele sluitingstijd Er zijn
nauwelijks problemen dus is er
geen aanleiding dat te doen. Ik
heb vorige week al toegezegd
dat er een evaluatie van carna
val komt. Ik vind het in ieder ge
val heel mooi dat de horeca de
verantwoordelijkheid neemt
We hopen op een leuk carnaval
zonder rottigheid."
door Frank van Cooten
KLOOSTERZANDE - Rijks
waterstaat inspecteerde giste
ren de vierbaansweg vanaf
Kuitaart naar de voormalige
veerhaven in Perkpolder. Direc
te aanleiding is de verontrusting
van wethouder B. Pauwels van
de gemeente Hulst over de ver
paupering van deze weg.
Pauwels vindt de verloedering
van de vierbaansweg een aan
fluiting voor Zeeuws-Vlaande-
ren en roept Rijkswaterstaat op
actie te ondernemen.
Sinds het verdwijnen van de
veerboot wordt de weg met na
me vanaf Kloosterzande nog
maar mondjesmaat gebruikt.
Volgens woordvoerder E. de
Feyter van Rijkswaterstaat
wordt daarom geen duurzaam
onderhoud meer gepleegd aan
deze weg.
„De weg heeft immers de func
tie niet meer van route van en
naar de boot. Dat we geen duur
zaam onderhoud meer doen wil
echter zeker niet zeggen dat de
veiligheid in het geding is. Waar
nodig maaien we en repareren
we het wegdek."
Proef
De Feyter weet nog niet wat er
met de weg zal gebeuren. „Wel
licht dat een deel van de weg als
proef gebruikt kan worden voor
markeringen en belijningen.
Maar dat is nog maar een idee
voor de korte termijn. Op lange
re termijn wordt de weg wellicht
overgedragen aan de gemeente
Hulst. De toekomst van de vier
baansweg is ook weer afhanke
lijk van wat met het gebied zal
gebeuren."
Wethouder Pauwels is niet zo
gecharmeerd van de opstelling
van Rijkswaterstaat. „Ik wil
niet negatief doen maar volgens
mij zijn maar twee oplossingen
denkbaar voor de vierbaans
weg. Ontmantelen of goed on
derhouden. Met name op het
traject vanaf Kloosterzande
naar het voormalige veerplein
lijkt het net alsof het oorlog is.
Ik wil graag met Rijkswater
staat praten over oplossingen.
Bepaalde delen van de vier
baansweg kunnen bijvoorbeeld
worden gebruikt voor de
rondweg Terhole. Twee banen
van de weg zouden dan afgebro
ken kunnen worden. Dan blijft
nog altijd een tweebaansweg
over."
(Advertentie
KASSAKORTING
OP DE REEDS
AFGEPRIJSDE PRIJS!
LANGE DELFT 16 MIDDELBURG
Hij was zo blij, die verslagge
ver, die eindelijk weer Zeeuw
onder de Zeeuwen mocht
zijn. Verlost was-ie van die
dagelijks rit tussen Kapelle
en het verre Breda en terug
verlost van die Brabo's, die er
in zijn ogen toch een andere
kijk op het leven op nahou
den. Nee, de overplaatsing
naar Zeeuws-Vlaanderen
deed 'm echt goed. Het was
per slot van rekening tegen
woordig - dankzij de Wester-
scheldetunnel - maar even
tikken. De overkanten in
Zeeland waren in tijd stuk
ken dichter bij elkander ko
men liggen. Nee, hij was echt
blij, opgelaten zelfs, tot-ie te
rug moest van Terneuzen
naar zijn woonplaats. Inci
dentje in de tunnel, rook-
pluimpje gesignaleerd en
beide rijkokers afgesloten.
Uren duurde het voor hij zijn
auto voor de deur van zijn
woning kon parkeren. Zo
lang was-ie nog nooit onder
weg geweest van werk naar
woonstee.
De tweede dag begon-ie wat
minder blij als Zeeuw onder
de Zeeuwen.
KASSAKORTING
OP DE REEDS
AFGEPRIJSDE PRIJS!
moae
WALSTRAAT 199 VLISSINGEN
GROOTS IN GROTERE MATEN
42 T/M 60
j^rmen van der Werf
fllSSlNGEN - De vismijnen
0 Vlissingen en Breskens
«ailjanuari 2005 fuseren. De
feingse wethouder P. van der
ïidenen zijn collega R. Leent-
jjvan Sluis hebben dit giste-
5bekendgemaakt. Visserijbe-
pjrder J. Fenijn uit Breskens
it de fusie toe. „Anders
it l'rk ons op."
Inslagen in Breskens en Vlis-
cen blijven bestaan, maar
2.n onder één bestuur. Vlis-
jges blijft zich richten op de
njjhandel. De Vlissingse vis-
:draait alleen vrijdag, als de
se kotters na vier dagen van
terugkeren. In Breskens
mit ook door de week aange-
«d voor de kleinhandel, on
teer garnalen.
j termijn wacht Breskens
(uwbouw. De gemeente Sluis
bet havengebied van Bres-
is herinrichten. „De plek
arwij zijn gevestigd, is goud
aid", stelde F. Lokerse, di-
aeurvan de Zeeuwse Visvei-
s Breskens. „Voor een
ithaven zitten we op een A-
Qtie"De nieuwe afslag zou
^'haventerrein moeten blij-
t De vismijn van Vlissingen
|t in elk geval op de bestaan-
ixatie aan de binnenhavens,
ssers zijn erg tevreden over
tiek'aldus wethouder Van
rlladen. „Omdat er geen ge-
breging is, hoeven ze in het
Kewde geen wacht te hou-
top de schepen. Dat zou an-
iwoiden, als we de vismijn
r Vlissingen-Oost zouden
worden verdeeld in de fusie-af
slag, is nog niet bekend, even
min wie directeur wordt. Vlis
singen had vorig jaar een omzet
van zo'n 28 miljoen euro, Bres
kens ruim 11 miljoen euro.
Visserij bestuurder Fenijn is
ronduit vóór fusie. Die is vol
gens hem nodig om een visaf slag
in Zeeland te houden. „Vroeger
werd gedacht dat de fruitveiling
in Kapelle sterk was, maar die is
toch ook verdwenen." Fenijn
vreest dat hetzelfde in de vissec-
tor gebeurt, als de afslagen in
Zeeland niet een vuist maken.
„Urk slokt ons anders op en dan
ben je alles kwijt."
verplaatsen. Dat willen we per
se niet."
Het personeelsbestand van bei
de vismijnen blijft gelijk: vijf
formatieplaatsen in Breskens
en 6,5 in Vlissingen. Van der Ma
den en Leent faar verwachten
dat er doelmatiger kan worden
gewerkt, waardoor tijd vrij
komt voor nieuwe taken als pro
motie en marketing. Volgens de
twee bestuurders is de fusie be
langrijk om een sterke vismijn
combinatie in het zuidwesten
van Nederland te krijgen, zeker
in het licht van de gedaalde vis
quota.
Dit jaar gaan de gemeente Vlis
singen en de Zeeuwse Visveiling
Breskens gebruiken om de fusie
voor te bereiden. Het gemeente
lijk vismijnbedrijf Vlissingen
wordt tegelijk met de fusie ver
zelfstandigd. De afslag in Bres
kens is dat al. De gemeente Sluis
is enig aandeelhouder. Hoe de
aandelen en de zeggenschap
iubsidie voor
roject met geld
ïren omgaan
INEUZEN - Het Zeeuws -
bamse project 'De knip in de
Bdhouden' krijgt van de pro-
irie een eenmalige subsidie
sraim 12.000 euro. Het pro-
ami mensen helpen die meer
uitgeven dan ze binnen
igen en wordt uitgevoerd
«het Algemeen Maatschap-
i)k Werk Zeeuws-Vlaande-
i in samenwerking met het
ÖC.
e subsidie van de provincie
k de helft van de kosten. De
tdere helft past het maat-
tappehjk werk uit eigen mid-
sknbij. De doelgroep is ieder-
b in Zeeuws-Vlaanderen die
Kite heeft met zijn of haar
Mom te gaan.
-gaandeop landelijke progno
se berekend dat in Zeeuws
anderen dit jaar ongeveer
5 gezinnen zullen aanklop-
Evoor schuldhulpverlening.
project verwacht dan ook
'•'wee groepen per jaar te
indraaien. De deelnemers
"enaan het eind van de cur-
saleerd hoe ze met hun geld
uitkomen.
Zeeuws-Vlaanderen is dit
'•sisteproject in zijn soort-
De visafslagen van Breskens (zie foto) en Vlissingen gaan fuseren, omdat ze bang zijn dat ze anders door Urk opgeslokt worden.
foto Peter Nicolai
Advertentie
door Conny van Gremberqhe
TERNEUZEN - Natuurbe
schermingsvereniging De Stelt-
kluut maakt zich zorgen over de
bouwontwikkelingen bij de
Otheense Kreek. De voorbije
week zijn de nieuwe kreekgeu
len in de aanleg zijnde wijk De
Rietlanden in open verbinding
gesteld met de Otheense kreek.
De kreekgeulen worden het
exclusieve domein voor de nieu
we bewoners van de ruim beme
ten bungalowwijk op de ooste
lijke oever van de Otheense
Kreek.
teraad een lijst met handteke
ningen tegen het doortrekken
van de Laan van Othene tot aan
Rijksweg 61. De bewoners vre
zen voor horizonvervuiling, ge-
luids- en stankoverlast en aan
tasting van de natuur. Ook delen
zij de vrees van De Steltkluut
dat de ontwikkelingen aan de
oostzijde van de waterpartij een
bedreiging vormen voor de na
tuur en met name de vogelstand
Wethouder Hamelink was giste
ren niet bereikbaar voor com
mentaar.
Advertentie
Naast de Rietlanden vorderen
ook de bouwwerken in de nieu
we wijk Othene-Zuid in ijltem
po. Voorzitter A. Paau we van De
Steltkluut wil op korte termijn
overleg met de gemeente Ter
neuzen om te redden wat er nog
te redden valt.
De natuurbeschermers willen
namelijk dat tussen de nieuwe
wijk en de waterplas een
ruime bufferzone wordt aange
legd waarmee voorkomen
wordt dat het natuurgebied
volledig ingekapseld wordt
door bebouwing. Paauwe vrees
de di;ie jaar geleden al dat de
kreek zou verworden tot een
grote stadsvijver zonder veel
natuurwaarden. Overleg vorig
jaar zomer met wethouder
P. Hamelink (milieu en natuur)
over de ontwikkelingen leverde
niets op. De Steltkluut heeft de
hoop evenwel nog niet opgege
ven.
Handtekeningen
Overigens zijn ook Temeuzena-
ren die op de westelijke oever
wonen niet gelukkig met de ont
wikkelingen aan de oostzijde
van de kreek.
In december overhandigden be
woners van de Katspolder en
hof Zeldenrust en Langs de
Kreek de Temeuzense gemeen-
De bouw bij de Otheense Kreek vordert snel.
foto Peter Nicolai
(Advertentie
Moscou
Ook voor occasions bij jou in de buurt kijk je op AutoTrack.nl
ferminnestraat 10. Sluis, tel. 0117/462586
De outoirte voor heef Nederland