We scoren met z'n allen Wie redt de wereld van de ondergang? Wonderlijk mooi Opbeurende feestplaat Zon breekt soms door Pure powerpop Borsato vijf keer ii Rotterdamse Kuip Opleidingen in dance woensdag 21 januari 2004 25 De Tilburgse formatie Wealthy Beggar. foto GPD Mondo Leone heet de Bourgondische theater voorstelling van muzikant Leon Giesen, waarin hij met veel lief de en oog voor detail zijn eigen minidocumentaires begeleidt. De filmpjes van maximaal vijf minuten gaan over de mooie din gen van het leven: eten en drin ken staan hoog op de lijst, even als humor, seks en liefde. Zelfs het tikken van een eitje is gezien door de ogen van Leon Giesen pure poëzie. De cd Holland America Lijn die de voormalige bassist van Toon tje Lager maakte met Jack Poels, de zanger van Rowwen Hèze, ligt qua sfeer en gevoel he lemaal in het verlengde van Mondo Leone. De liedjes op de ze plaat zijn eenvoudig en zonder uitzondering wonderlijk mooi. Wie Leon Giesen in het theater aan het werk heeft ge zien, kan zich moeiteloos beel den vormen bij het sprankelen de, instrumentale 'Regen'. Het is één van de hoogtepunten van de ze plaat, die nu al schreeuwt om een vervolg Martin Groenewold Poels Giesen: Holland Ameri ca Lijn (V2), speelduur: 41.28 min. Met The God Machine maak te zanger-songschrijver Robin Proper-Sheppard in 1993 Scenes From The Second Sto rey, een plaat met heftige gitaar muren en oorstrelende contras ten. Vlak voordat het tweede al bum klaar was, overleed bassist Jimmy Fernandez plotseling aan een hersentumor. Pro per-Sheppard trok zich terug en wilde geen muziek meer maken. En toen hij dat twee jaar later met zijn nieuwe band Sophia wel deed, was het kaal, desolaat en soms intriest. Op Sophia's derde studioalbum People Are Like Seasons breekt hier en daar de zon door. Ingetogen, pas torale ballads met piano en strij kers, zoals 'Fooi' en' I Left You', die doen denken aan bands als Sparklehorse en Tindersticks, gaan vergezeld van uitspattin gen als het hitgevoelige' Oh My Love', de heerlijke, opwindende drone van 'Desert Song No. 2' en 'If A Change Is Gonna Come', dat zaagt als een Stooges-num- mer. Juist die afwisseling maakt People Are Like Seasoiis tot een ijzersterke plaat. De eerste hit van 2004 is daar. Rob Broere Sophia: People Are Like Seasons (City Slang/Labels), speelduur: 49.06 min. Eindelijk eens geen zoge naamd nonchalant ge scheurde spijkerbroeken, afge dragen leren jasjes en warrig ge-i stileerde kapsels. The Singles zijn niet het zoveelste 'the' band- 1 je. Ze kleden zich in pak, ogen niet bepaald hip en lijken dat ook helemaal niet te willen zijn. En dat terwijl ze alles mee heb ben om de nieuwe rocksensatie te zijn. The Singles komen uit het volop in de belangstelling staande Detroit en namen dit de buut op met Jim Diamond, de producer van The White Stripes. Toch maken ze pure po werpop, in de duidelijk hoorba re traditie van The Beatles en The Kinks. Goed en ook wel enigszins schaamteloos afgeke ken, maar zanger Vince Fre derick schrijft daarbij zulke ster ke, sprankelende en sympa thieke liedjes dat The Singles het voordeel van de twijfel krij gen. Het is onbevangen en ener giek op de plaat gezet en ver raadt veel talent bij de vier jon ge jongens. Alle veertien goed en veel leuker dan al die preten tieuze rockbandjes. Maaike Borst The Singles: Better Than Before (Rainbow Quartz/EMI), speel duur: 37.33 min., release: 26 ja nuari. De debuut-EP 'Selling The Vibe' van de Til burgse formatie Wealthy Beggar werd twee jaar gele den algemeen bestempeld als 'on-Nederlands goed'. Een dubieus compliment na tuurlijk, dat voortkomt uit een in de Nederlandse pop muziek gangbaar, maar mis plaatst minderwaardig heidsgevoel. Laten we het er op houden dat Roxxx in the Disco, hun debuutal bum dat volgende maand uitkomt, vooral 'on-Neder- lands' klinkt. Dat zit hem niet alleen in songtitels als 'Leave Cali fornia' en 'Virginia'. Nee, die nummers klinken ook daadwer kelijk Amerikaans. De eerste smeuïg en tijdloos als westcoast- pop uit de jaren zeventig. En 'Virginia' is een rootsy ballad, compleet met slidegitaar. Maar ook het Foo Fighters-gehalte van 'Wonderful Thing' en be paalde associaties met Billy Joel en Hall Oates doen in eerste instantie vermoeden dat we hier te maken hebben met een band uit de Verenigde Staten. Zan ger-toetsenist Derrick Skyvan, die de band vijf jaar geleden met gitarist Tom Sikkers op richtte, begrijpt de vergelijkin gen. Maar dat betekent niet, zegt hij, dat ze bewust proberen om Ame rikaans te klinken. „Onze muzi kale voorkeuren lopen sterk uit een. Misschien is er binnen de band een lichte voorkeur voor Amerikaanse rock en rootsmu- ziek. Maar alle vijf bandleden hebben hun eigen inbreng, en dit is wat er uit komt." Bassist Neelz Verwey: „Eén van ons doet een voorzet, en we scoren metz'n allen." Roxxx in the Disco valt niet al leen op door zijn on-Nederland- se geluid en fraaie, gelaagde pro ductie. De plaat is ook een bon te aaneenschakeling van stijlen. Pianogestuurde pop met een go spel feel, electrodisco, america- na, indie- en seventiesrock: Wealthy Beggar draait zijn hand nergens voor om. Daar komt bij dat de instrumentatie varieert van akoestisch en inge togen tot versterkt en met een stevige groove. En wordt hier en daar wat moderne, functionele elektronica toegevoegd. Verwey en Skyvan vinden niet In tijden niet zo'n opbeurende feestplaat gehoord als de nieu we (achtste) van Southern Cultu re On The Skids. Met Mojo Box gaat dit hechte trio uit Chapel Hill, North Carolina, gewoon verder waarmee het halverwege de jaren tachtig begon. De for mule blijkt ijzersterk en aller minst aan slijtage onderhevig. Met een sterk in Creedence Clearwater Revival en The Cramps verankerd geluid, stampt deze meesterlijke band vrolijk rond. Daarbij worden de grenzen van genres met speels gemak overschreden. In reverb gedrenkte hillbilly surf, rocka billy, swamp- en garagerock, het klinkt prachtig sprankelend als nooit tevoren, even authen tiek als tijdloos. Dat Rick Miller (gitaar) en Mary Huff (bas) vo caal ook nog eens Fred Schnei der en Kate Pierson van de B-52's naar de kroon steken, is de kers op de taart. Charmant en heerlij k ontwapenend Peter van der Heide Southern Culture On The Skids: Mojo Box (Yep Roc/Sonic Rende zvous), speelduur: 41.30 min. dat Wealthy Beggar door de ver scheidenheid aan stijlen en sfe ren een eigen gezicht mist. Ver wey: „Het is juist onze kracht, denk ik, dat je ons niet kunt vastpinnen op één genre of truc je. Veel bands beginnen te wer ken vanuit een bepaald concept. Zo van, 'we gaan rockmuziek maken, of nu metal'. Bij ons is het altijd maar de vraag wat er uit rolt. Dat maakt het span nend." Skyvan: „We doen graag dingen die eigenlijk niet kun nen. Rare wendingen, tempowis selingen, ongebruikelijke combi naties van instrumenten en elek tronica. We schuwen het experi ment niet. Dat is onze stijl." Roxxx in the Disco werd in de eigen studio opgenomen en door de band zelf geproduceerd. Daarbij maakten ze dankbaar gebruik van de lessen die ze leer den van Michel Schoots en Pie- ter Kloos, de producers van hun EP. „Toen w.e met deze band be gonnen, wilden we nog wel eens teveel verschillende dingen in een nummer proberen te prop pen", zegt Skyvan. „Van Michel en Pieter leerden we hoe je afge ronde nummers maakt, met kop en staart." Ze houden allemaal van goed ge produceerde, gelaagde popmu ziek. Skyvan zegt ook opgewon den te kunnen raken van rauwe, instinctieve rammelrock. Maai de muziek van Wealthy Beggar ontstaat geleidelijk en orga nisch. „Het zijn losse ideeën, die we samenvoegen. Dan gaan ze groeien. Soms duurt het weken voordat we het gevoel hebben dat een nummer af is. En het re sultaat is altijd heel anders dan de eerste aanzet." De band uit popstad Tilburg deed twee jaar geleden al het nodige stof op waaien met zijn EP en de gelijk namige single, die veel 'airplay' kreeg. Vara-discjockey Henk Westbroek was er helemaal weg van en ze speelden het nummer live bij Barend en Van Dorp. Een platencontract en optre dens door het hele land, met als hoogtepunt het Lowlands festi val, volgden. Met een visite kaartje als Roxxx in the Disco, ziet ook de toekomst er rooskleu rig uit voor Wealthy Beggar. Na tuurlijk zijn ze een goede band, lacht Verwey. En hebben ze er alles aan gedaan om zichzelf te promoten. Maar hij blijft erbij dat het ook een kwestie van ge luk geweest is. „Er zijn name lijk best veel goede bandjes in Nederland." Rob Broere Wealthy Beggar treedt de ko mende tijd onder meer op in: 013 Tilburg (14 februari, cd-pre- sentatie, met Venus in Flames) en Bibelot Dordrecht (27 maart, met 16 Down). De cd Roxxx In The Disco ver schijnt 16 februari bij Pias. Marco Borsato trad al eerder op in de Kuip, maar hiermee een Nederlands record. Zanger Marco Borsato gaat in juni vijf keer achter elkaar optreden in de Rotterdamse Kuip en dat is een record voor een Nederlandse artiest. Gisteren ging zijn vierde concert in de verkoop en die 45.000 kaartjes waren binnen twintig minuten de deur uit. Reden voor de artiest en organisator Mojo Con- iit eerder vijf keer achter elkaar. Borsato vestigt foto Rob Verhorst/GPD certs een vijfde concert op 16 juni te regelen. De voorverkoop daarvan begint vandaag. Borsato vult het stadion op 9,10,12,14 en 16 juni. Ook in België maakt hij furore. Daar speelt hij eind mei/begin juni vijf keer in het Sportpaleis in Antwerpen. Deze week sleepte Borsato met het nummer 'Afscheid nemen bestaat niet' zijn zesde nummer 1-hit in de wacht. De promotiegids is oogver blindend mooi, waarbij niet op een euro meer of minder gekeken is. Het spectaculaire intro-filmpje van het spel roept bij kenners van de Lord of the Rings-trilogie een sterk dé ja vu-gevoel op. Dat wordt alleen maar sterker als je de fantasie wereld van Spellforce, the order of dawn binnenstapt. Spellforce beweegt zich qua gen re tussen de klassieke strategie- en rollenspel-games in. De ma kers hebben zich laten inspire ren door schrijver J.R. Tolkien en hebben geen moeite gedaan om dat te verbergen. Ores, trol len, dwergen, elfen, goede en bo ze magiërs: ze zijn allemaal van de partij. En de verschrikkelijke Titan van de Ores heeft opval lend veel weg van de Balrog uit het eerste deel van LOTR. Als een soort Frodo de ringdra- ger mag jij op campagne om de wereld van de definitieve onder gang te redden. Daarin sta je niet alleen. Tijdens je tocht ont moet je helden die zich aan jouw zijde scharen. Nu kun je kiezen: recht op je doel afgaan of dit af en toe vergeten en zijwe gen inslaan. Dat laatste loont de moeite, want als je de vijanden die je dan op je weg tegenkomt verslaat, win je aan kracht en neemt je uitrusting toe. In Spellforce komt het gelukkig niet alleen aan op vechten, waar bij je je tegenstanders met wa pens en magische spreuken te lijf gaat. Je moet ook nederzet tingen uit de grond stampen en een leger zien te formeren. De graphics zijn prachtig, maar dat heeft ook een prijs. De sys teemeisen zijn zeer pittig. De patch met noodzakelijke correc ties die je van de officiële websi te moet downloaden is 20 MB groot. Het spel, dat de leeftijds indicatie 12+ heeft meegekre gen, is geheel in het Engels. Ook de uitgebreide handleiding. Bijzonder trots zijn de makers op de introductie van het click fight-systeem. Daardoor heb je minder muisklikken nodig om je tegenstanders een kopje klei ner te maken, Rsi-vriendelijk knokken dus. Marcel Luyckx Spellforce van Jo Wood Produc tions: €49,99. Minimale systeem eisen: Windows98 op Pentium III 1 GHz, 256 MB RAM, 2 GB vrije schijfruimte, 32 MB 3D-grafische kaart. Zie ook www.spellforce.com. Ben je danceliefhebber en op zoek naar een leuke studie? Dan is de Fontys Bedrijfshoge- school misschien iets voor jou. Daar start dit voorjaar nog de opleiding Dance Event Manage ment. Deze compleet nieuwe opleiding is bedoeld voor (toekomstige) or ganisatoren van dance evene menten en voor mensen die graag een baan in de dance-in- dustrie willen. De dance-scene groeit nog steeds, net als de vraag naar de bijbehorende eve nementen. Giganten als ID&T en Q-Dance geven dit zelf aan. De behoefte aan professionele mensen in dit vak neemt dan ook toe. Dit was de reden voor de Fontys Bedrijfshogeschool in Tilburg om een speciale oplei ding in het leven te roepen, Dan ce Event Management. De les sen worden trouwens niet in Til burg maar in Amsterdam gege ven. En de studie duurt slechts een half jaar. Het is niet de eni ge dancemove die Tilburg maakt. De Rockacademie start namelijk in september met de opleiding 'dance-producer'. Slechts tien uitverkorenen mo gen dit eerste jaar van start gaan. Interesse voor deze stu dies? Neem dan een kijkje op www.fontys.nl/bedrijfshoge- school of op www.rockacade- mie.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25