We scoren met z'n allen
Wie redt de wereld van de ondergang?
Wonderlijk mooi
Opbeurende feestplaat
Zon breekt soms door
Pure powerpop
Borsato vijf keer ii
Rotterdamse Kuip
Opleidingen in dance
woensdag 21 januari 2004 25
De Tilburgse formatie Wealthy Beggar. foto GPD
Mondo Leone heet de
Bourgondische theater
voorstelling van muzikant Leon
Giesen, waarin hij met veel lief
de en oog voor detail zijn eigen
minidocumentaires begeleidt.
De filmpjes van maximaal vijf
minuten gaan over de mooie din
gen van het leven: eten en drin
ken staan hoog op de lijst, even
als humor, seks en liefde. Zelfs
het tikken van een eitje is gezien
door de ogen van Leon Giesen
pure poëzie.
De cd Holland America Lijn die
de voormalige bassist van Toon
tje Lager maakte met Jack
Poels, de zanger van Rowwen
Hèze, ligt qua sfeer en gevoel he
lemaal in het verlengde van
Mondo Leone. De liedjes op de
ze plaat zijn eenvoudig en
zonder uitzondering wonderlijk
mooi. Wie Leon Giesen in het
theater aan het werk heeft ge
zien, kan zich moeiteloos beel
den vormen bij het sprankelen
de, instrumentale 'Regen'. Het is
één van de hoogtepunten van de
ze plaat, die nu al schreeuwt om
een vervolg
Martin Groenewold
Poels Giesen: Holland Ameri
ca Lijn (V2), speelduur: 41.28
min.
Met The God Machine maak
te zanger-songschrijver
Robin Proper-Sheppard in 1993
Scenes From The Second Sto
rey, een plaat met heftige gitaar
muren en oorstrelende contras
ten. Vlak voordat het tweede al
bum klaar was, overleed bassist
Jimmy Fernandez plotseling
aan een hersentumor. Pro
per-Sheppard trok zich terug en
wilde geen muziek meer maken.
En toen hij dat twee jaar later
met zijn nieuwe band Sophia
wel deed, was het kaal, desolaat
en soms intriest. Op Sophia's
derde studioalbum People Are
Like Seasons breekt hier en
daar de zon door. Ingetogen, pas
torale ballads met piano en strij
kers, zoals 'Fooi' en' I Left You',
die doen denken aan bands als
Sparklehorse en Tindersticks,
gaan vergezeld van uitspattin
gen als het hitgevoelige' Oh My
Love', de heerlijke, opwindende
drone van 'Desert Song No. 2'
en 'If A Change Is Gonna Come',
dat zaagt als een Stooges-num-
mer. Juist die afwisseling maakt
People Are Like Seasoiis tot een
ijzersterke plaat. De eerste hit
van 2004 is daar.
Rob Broere
Sophia: People Are Like
Seasons (City Slang/Labels),
speelduur: 49.06 min.
Eindelijk eens geen zoge
naamd nonchalant ge
scheurde spijkerbroeken, afge
dragen leren jasjes en warrig ge-i
stileerde kapsels. The Singles
zijn niet het zoveelste 'the' band- 1
je. Ze kleden zich in pak, ogen
niet bepaald hip en lijken dat
ook helemaal niet te willen zijn.
En dat terwijl ze alles mee heb
ben om de nieuwe rocksensatie
te zijn. The Singles komen uit
het volop in de belangstelling
staande Detroit en namen dit de
buut op met Jim Diamond, de
producer van The White
Stripes. Toch maken ze pure po
werpop, in de duidelijk hoorba
re traditie van The Beatles en
The Kinks. Goed en ook wel
enigszins schaamteloos afgeke
ken, maar zanger Vince Fre
derick schrijft daarbij zulke ster
ke, sprankelende en sympa
thieke liedjes dat The Singles
het voordeel van de twijfel krij
gen. Het is onbevangen en ener
giek op de plaat gezet en ver
raadt veel talent bij de vier jon
ge jongens. Alle veertien goed
en veel leuker dan al die preten
tieuze rockbandjes.
Maaike Borst
The Singles: Better Than Before
(Rainbow Quartz/EMI), speel
duur: 37.33 min., release: 26 ja
nuari.
De debuut-EP 'Selling
The Vibe' van de Til
burgse formatie Wealthy
Beggar werd twee jaar gele
den algemeen bestempeld
als 'on-Nederlands goed'.
Een dubieus compliment na
tuurlijk, dat voortkomt uit
een in de Nederlandse pop
muziek gangbaar, maar mis
plaatst minderwaardig
heidsgevoel. Laten we het
er op houden dat Roxxx in
the Disco, hun debuutal
bum dat volgende maand
uitkomt, vooral 'on-Neder-
lands' klinkt.
Dat zit hem niet alleen in
songtitels als 'Leave Cali
fornia' en 'Virginia'. Nee, die
nummers klinken ook daadwer
kelijk Amerikaans. De eerste
smeuïg en tijdloos als westcoast-
pop uit de jaren zeventig. En
'Virginia' is een rootsy ballad,
compleet met slidegitaar. Maar
ook het Foo Fighters-gehalte
van 'Wonderful Thing' en be
paalde associaties met Billy Joel
en Hall Oates doen in eerste
instantie vermoeden dat we hier
te maken hebben met een band
uit de Verenigde Staten. Zan
ger-toetsenist Derrick Skyvan,
die de band vijf jaar geleden
met gitarist Tom Sikkers op
richtte, begrijpt de vergelijkin
gen.
Maar dat betekent niet, zegt hij,
dat ze bewust proberen om Ame
rikaans te klinken. „Onze muzi
kale voorkeuren lopen sterk uit
een. Misschien is er binnen de
band een lichte voorkeur voor
Amerikaanse rock en rootsmu-
ziek. Maar alle vijf bandleden
hebben hun eigen inbreng, en
dit is wat er uit komt." Bassist
Neelz Verwey: „Eén van ons
doet een voorzet, en we scoren
metz'n allen."
Roxxx in the Disco valt niet al
leen op door zijn on-Nederland-
se geluid en fraaie, gelaagde pro
ductie. De plaat is ook een bon
te aaneenschakeling van stijlen.
Pianogestuurde pop met een go
spel feel, electrodisco, america-
na, indie- en seventiesrock:
Wealthy Beggar draait zijn
hand nergens voor om. Daar
komt bij dat de instrumentatie
varieert van akoestisch en inge
togen tot versterkt en met een
stevige groove. En wordt hier en
daar wat moderne, functionele
elektronica toegevoegd.
Verwey en Skyvan vinden niet
In tijden niet zo'n opbeurende
feestplaat gehoord als de nieu
we (achtste) van Southern Cultu
re On The Skids. Met Mojo Box
gaat dit hechte trio uit Chapel
Hill, North Carolina, gewoon
verder waarmee het halverwege
de jaren tachtig begon. De for
mule blijkt ijzersterk en aller
minst aan slijtage onderhevig.
Met een sterk in Creedence
Clearwater Revival en The
Cramps verankerd geluid,
stampt deze meesterlijke band
vrolijk rond. Daarbij worden de
grenzen van genres met speels
gemak overschreden. In reverb
gedrenkte hillbilly surf, rocka
billy, swamp- en garagerock,
het klinkt prachtig sprankelend
als nooit tevoren, even authen
tiek als tijdloos. Dat Rick Miller
(gitaar) en Mary Huff (bas) vo
caal ook nog eens Fred Schnei
der en Kate Pierson van de
B-52's naar de kroon steken, is
de kers op de taart. Charmant
en heerlij k ontwapenend
Peter van der Heide
Southern Culture On The Skids:
Mojo Box (Yep Roc/Sonic Rende
zvous), speelduur: 41.30 min.
dat Wealthy Beggar door de ver
scheidenheid aan stijlen en sfe
ren een eigen gezicht mist. Ver
wey: „Het is juist onze kracht,
denk ik, dat je ons niet kunt
vastpinnen op één genre of truc
je. Veel bands beginnen te wer
ken vanuit een bepaald concept.
Zo van, 'we gaan rockmuziek
maken, of nu metal'. Bij ons is
het altijd maar de vraag wat er
uit rolt. Dat maakt het span
nend." Skyvan: „We doen graag
dingen die eigenlijk niet kun
nen. Rare wendingen, tempowis
selingen, ongebruikelijke combi
naties van instrumenten en elek
tronica. We schuwen het experi
ment niet. Dat is onze stijl."
Roxxx in the Disco werd in de
eigen studio opgenomen en door
de band zelf geproduceerd.
Daarbij maakten ze dankbaar
gebruik van de lessen die ze leer
den van Michel Schoots en Pie-
ter Kloos, de producers van hun
EP. „Toen w.e met deze band be
gonnen, wilden we nog wel eens
teveel verschillende dingen in
een nummer proberen te prop
pen", zegt Skyvan. „Van Michel
en Pieter leerden we hoe je afge
ronde nummers maakt, met kop
en staart."
Ze houden allemaal van goed ge
produceerde, gelaagde popmu
ziek. Skyvan zegt ook opgewon
den te kunnen raken van rauwe,
instinctieve rammelrock. Maai
de muziek van Wealthy Beggar
ontstaat geleidelijk en orga
nisch. „Het zijn losse ideeën, die
we samenvoegen. Dan gaan ze
groeien. Soms duurt het weken
voordat we het gevoel hebben
dat een nummer af is. En het re
sultaat is altijd heel anders dan
de eerste aanzet." De band uit
popstad Tilburg deed twee jaar
geleden al het nodige stof op
waaien met zijn EP en de gelijk
namige single, die veel 'airplay'
kreeg. Vara-discjockey Henk
Westbroek was er helemaal weg
van en ze speelden het nummer
live bij Barend en Van Dorp.
Een platencontract en optre
dens door het hele land, met als
hoogtepunt het Lowlands festi
val, volgden. Met een visite
kaartje als Roxxx in the Disco,
ziet ook de toekomst er rooskleu
rig uit voor Wealthy Beggar. Na
tuurlijk zijn ze een goede band,
lacht Verwey. En hebben ze er
alles aan gedaan om zichzelf te
promoten. Maar hij blijft erbij
dat het ook een kwestie van ge
luk geweest is. „Er zijn name
lijk best veel goede bandjes in
Nederland."
Rob Broere
Wealthy Beggar treedt de ko
mende tijd onder meer op in:
013 Tilburg (14 februari, cd-pre-
sentatie, met Venus in Flames)
en Bibelot Dordrecht (27 maart,
met 16 Down).
De cd Roxxx In The Disco ver
schijnt 16 februari bij Pias.
Marco Borsato trad al eerder op in de Kuip, maar
hiermee een Nederlands record.
Zanger Marco Borsato gaat in juni vijf keer
achter elkaar optreden in de Rotterdamse
Kuip en dat is een record voor een Nederlandse
artiest.
Gisteren ging zijn vierde concert in de verkoop en
die 45.000 kaartjes waren binnen twintig minuten
de deur uit.
Reden voor de artiest en organisator Mojo Con-
iit eerder vijf keer achter elkaar. Borsato vestigt
foto Rob Verhorst/GPD
certs een vijfde concert op 16 juni te regelen. De
voorverkoop daarvan begint vandaag.
Borsato vult het stadion op 9,10,12,14 en 16
juni. Ook in België maakt hij furore. Daar speelt
hij eind mei/begin juni vijf keer in het Sportpaleis
in Antwerpen. Deze week sleepte Borsato met het
nummer 'Afscheid nemen bestaat niet' zijn zesde
nummer 1-hit in de wacht.
De promotiegids is oogver
blindend mooi, waarbij
niet op een euro meer of minder
gekeken is. Het spectaculaire
intro-filmpje van het spel roept
bij kenners van de Lord of the
Rings-trilogie een sterk dé ja
vu-gevoel op. Dat wordt alleen
maar sterker als je de fantasie
wereld van Spellforce, the order
of dawn binnenstapt.
Spellforce beweegt zich qua gen
re tussen de klassieke strategie-
en rollenspel-games in. De ma
kers hebben zich laten inspire
ren door schrijver J.R. Tolkien
en hebben geen moeite gedaan
om dat te verbergen. Ores, trol
len, dwergen, elfen, goede en bo
ze magiërs: ze zijn allemaal van
de partij. En de verschrikkelijke
Titan van de Ores heeft opval
lend veel weg van de Balrog uit
het eerste deel van LOTR.
Als een soort Frodo de ringdra-
ger mag jij op campagne om de
wereld van de definitieve onder
gang te redden. Daarin sta je
niet alleen. Tijdens je tocht ont
moet je helden die zich aan
jouw zijde scharen. Nu kun je
kiezen: recht op je doel afgaan
of dit af en toe vergeten en zijwe
gen inslaan. Dat laatste loont de
moeite, want als je de vijanden
die je dan op je weg tegenkomt
verslaat, win je aan kracht en
neemt je uitrusting toe.
In Spellforce komt het gelukkig
niet alleen aan op vechten, waar
bij je je tegenstanders met wa
pens en magische spreuken te
lijf gaat. Je moet ook nederzet
tingen uit de grond stampen en
een leger zien te formeren.
De graphics zijn prachtig, maar
dat heeft ook een prijs. De sys
teemeisen zijn zeer pittig. De
patch met noodzakelijke correc
ties die je van de officiële websi
te moet downloaden is 20 MB
groot. Het spel, dat de leeftijds
indicatie 12+ heeft meegekre
gen, is geheel in het Engels. Ook
de uitgebreide handleiding.
Bijzonder trots zijn de makers
op de introductie van het click
fight-systeem. Daardoor heb
je minder muisklikken nodig om
je tegenstanders een kopje klei
ner te maken,
Rsi-vriendelijk knokken dus.
Marcel Luyckx
Spellforce van Jo Wood Produc
tions: €49,99. Minimale systeem
eisen: Windows98 op Pentium
III 1 GHz, 256 MB RAM, 2 GB
vrije schijfruimte, 32 MB
3D-grafische kaart. Zie ook
www.spellforce.com.
Ben je danceliefhebber en op
zoek naar een leuke studie?
Dan is de Fontys Bedrijfshoge-
school misschien iets voor jou.
Daar start dit voorjaar nog de
opleiding Dance Event Manage
ment.
Deze compleet nieuwe opleiding
is bedoeld voor (toekomstige) or
ganisatoren van dance evene
menten en voor mensen die
graag een baan in de dance-in-
dustrie willen. De dance-scene
groeit nog steeds, net als de
vraag naar de bijbehorende eve
nementen. Giganten als ID&T
en Q-Dance geven dit zelf aan.
De behoefte aan professionele
mensen in dit vak neemt dan
ook toe. Dit was de reden voor
de Fontys Bedrijfshogeschool in
Tilburg om een speciale oplei
ding in het leven te roepen, Dan
ce Event Management. De les
sen worden trouwens niet in Til
burg maar in Amsterdam gege
ven. En de studie duurt slechts
een half jaar. Het is niet de eni
ge dancemove die Tilburg
maakt. De Rockacademie start
namelijk in september met de
opleiding 'dance-producer'.
Slechts tien uitverkorenen mo
gen dit eerste jaar van start
gaan. Interesse voor deze stu
dies? Neem dan een kijkje op
www.fontys.nl/bedrijfshoge-
school of op www.rockacade-
mie.nl.