Koning Bhumibol geniet een goddelijke status PZC manier om miljonair te worden is een religie beginnen Scientology is geen kerk Staatsbezoek aan Thailand zaterdag 17 januari 2004 W7 Koningin Beatrix en prins Willem-Alexan- der beginnen maandag aan een vijfdaags staatsbezoek aan Thailand. Ze zijn daar te gast bij koning Bhumibol en koningin Sirikit. Het bezoek staat in het teken van 400 jaar be trekkingen tussen beide landen. Hoogtepunt is naast een bezoek aan de opgra vingen van de eerste VOC-vestiging, het be zoek aan de" erevelden van Kanchanuburi en Chungkai, Beatrix was al eerder op staatsbe zoek in Thailand. In 1963 vergezelde ze haar ouders en in 1962 bezocht ze het Thaise ko ningspaar tijdens een anderhalve maand du rende rondreis door Azië- Willem-Alexander vertegenwoordigde zijn ouders in 1987 bij de viering van de zestigste verjaardag van Bhumi bol, de langst regerende monarch van de we reld. De koning (76) komt zelf nauwelijks buiten Thailand. Hij was in oktober 1960 in Neder land en bezocht onder meer Delft en Rotter dam en werd getrakteerd op door hemzelf ge componeerde muziek. De koning speelt saxo foon en is een groot jazz-liefhebber en -ken ner. De Thai geloven dat iedere koning uit de sinds 1782 regerende Chakri-dynastie een in carnatie is van de hindoe-God Rama. Behalve hun eigen naam hebben de Thaise ko ningen dan ook een 'volgnummer' dat daarvan is afgeleid. Koning Bhumibol is Rama IX. In het Westen is verder vooral Rama IV (koning Mongkut) bekend door het boek en de film The King and I. De Thaise koning Bhumibol heeft tientallen erenamen en titels. Om er een paar te noe men: Vader van de Natie, de Na tionale Godheid, Heer van het Land, Ziel van de Natie, Eige naar van de 24 Gouden Para plu's, de Heer boven Ons Hoofd. Maar de titel die de vorst het bes te karakteriseert is die van: Kam pioen van het Slappe Koord. Op meesterlijke wijze is de nu 76-jarige koning erin geslaagd al 57 jaar op de troon te blijven zitten, balancerend tussen elkaar bestrijden de supermachten, buurlanden, gene raals, smokkelaars, politici en hofhou ding. Bhumibol, die van de regering de titel 'de Grote' achter zijn naam kreeg, heeft angstige uren meege maakt, moest vrezen voor zijn leven, maar wist zich steeds weer staande te houden. De gastheer van koningin Beatrix ge niet onder de Thaise bevolking een welhaast goddelijke status. „We moe ten hem echter niet als een god en evenmin als een hogepriester zien, maar als een leidend figuur bij de handhaving van het boeddhisme als geloof en levensfilosofie", meent Thai- land-kenner Sjon Hauser. Bhumibol is het bindmiddel van de roerige, licht ontvlambare Thaise sa menleving. „Een Thailand zonder Bhu mibol kunnen we ons niet voorstel len", werd gezegd bij zijn 75ste ver jaardag. Maar die verheven en centra le positie was aan het begin van zijn lange regeringsperiode helemaal niet zo vanzelfsprekend. Integendeel, de jonge koning was zijn leven in het ko ninklijke paleis van Bangkok niet ze ker. Eén mysterieus schot, door het voorhoofd van koning Ananda op de vroege ochtend van 9 juni 1946, bracht Bhumibol op de troon van Thai land. „Het was geen ongeluk, geen zelfmoord, wat er is gebeurd is erg mysterieus", aldus Bhumibol over de tragische dood van zijn oudere broer, die in bed werd gevonden met een ko gel door zijn hoofd. De ware dader is nooit gevonden, het moordwapen evenmin. Bhumibol moest ter plekke beslissen of hij het koningschap zou aanvaar den. Veel bedenktijd had hij niet, maar het was géén eenvoudig besluit. Bhumibol werd op 5 december 1927 geboren in de Amerikaanse stad Boston. Zijn in 1929 gestorven vader, prins Mahidol, een arts, was één van de 32 zonen van koning Chulalong- korn en was getrouwd met een aan het hof opgegroeid weeskind, Sang- wal Talapat. Die had zich na de dood van haar man in Zwitserland geves tigd, waar de jongens opgroeiden en naar school gingen. Saxofoon Met Thailand, waar een bloedeloze staatsgreep in 1932 een einde had ge maakt aan de absolute macht van hun oom, hadden ze maar weinig bemoeie nis. Thai leren en spreken ging Bhumi bol, die vooral in praktische weten schap en saxofoonspelen was geïnte resseerd, moeilijk af. De van zijn macht beroofde koning Prajadhipok besloot in 1935 dat hij er geen zin meer in had. Dat betekende dat de kroon overging op de negenjarige Ananda. De ongekroonde koning bleef echter in Lausanne verder leren, terwijl een regent de koninklijke ta ken waarnam. Aan het einde van de Tweede Wereld oorlog kwam het prinselijk gezin voor een bezoek terug in Thailand. De in middels tot 'hare koninklijke hoog heid prinses-moeder' verheven Sang- wal probeerde haar zoons te bescher men tegen de intriges en het gekonkel aan het hof. Daar trachtten honder den afstammelingen van vorige konin gen, hun gewezen vrouwen en concubi nes en dienaren volgens een verstik kend protocol elk hun positie te ver sterken, Tegelijkertijd echter probeer de het militaire regime de monarchie zo veel mogelijk te marginaliseren. In dit klimaat, waarbij op de achter grond de supermachten al vochten om invloed in Zuid-Oost Azië. werd Anan da om het leven gebracht. Bhumibol liet een onafhankelijk onderzoek in stellen, dat concludeerde dat er spra ke was van moord. Vermoedelijk was er een Japanse connectie - de Japanse militairen hadden het land nog maar net verlaten en er waren verschillende groeperingen die belang hadden bij het destabiliseren van Thailand. Bhumibols tegenstanders hebben lan ge tijd het gerucht verspreid dat hij er zelf op een of andere manier bij be trokken zou zijn geweest. Ook in het buitenland werd dat lang geloofd. Bhumibol besloot de taken van zijn ge liefde 'grote broer Nan' over te ne men, maar keerde uit veiligheidsrede nen en voor studie terug naar Zwitser land. Pas in 1950 liet Bhumibol zich kronen en een jaar later, hij was in middels getrouwd met zijn nichtje Si rikit, kwam de koning definitief terug naar Bangkok. Hij moest voorzichtig balanceren, maar wist zich langzaam een positie te verwerven door het geld dat hij kreeg te gebruiken voor ont- wikkelingsproj ecten Regenwolken Hij kon zo buiten de militairen om werken aan de opbouw van Thailand. Bhumibol is tot op de dag van van daag in de weer met zijn 'koninklijke projecten'. Hij heeft zelfs verschillen de patenten op zijn naam staan. Vorig jaar werd octrooi aangevraagd voor een methode om regenwolken te 'zaaien' om op die manier een einde te kunnen maken aan perioden van droogte. Irrigatie, herbebossing, land bouwhervorming, verkeersregeling - de koning heeft overal ideeën over. „Men zegt wel dat een koninkrijk als een piramide is opgebouwd, met de ko ning aan de top en de mensen beneden hem. Maar in ons land is het omge keerd. Daardoor doen mijn nek en schouders soms pijn", zei Bhumibol jaren geleden in een vraaggesprek met de BBC. Hij zag de afgelopen 57 jaar zijn macht en invloed toenemen. De toege nomen macht van de monarch ver sterkte tegelijkertijd de democratie omdat corrupte politici en generaals minder hun eigen gang kunnen gaan uit vrees in conflict te komen met het paleis. Waarnemers zeggen ook wel eens dat Bhumibol de ontwikkeling van een volwassen democratie in de weg staat. De Thai rekenen er name lijk op dat de koning met een oplos sing komt wanneer de problemen het land boven het hoofd groeien. Zo greep de koning in 1973 en 1992 in toen het tot bloedige rellen kwam tus sen militaire regering en oppositie. De koning had ook scherpe kritiek op de huidige premier Thaksin Shinawa- tra, een schatrijke populist die in 2001 aan de macht kwam. Bhumibol typeer de hem tijdens zijn traditionele ver jaardagstoespraak - een van de hoog tepunten van het Thaise koninklijke jaar - als 'arrogant' en in het bezit van een 'dubbele moraal'. De gezondheid van koning Bhumibol geeft reden tot zorg. De afgelopen tien jaar is de monarch herhaaldelijk opge nomen in het ziekenhuis. Vorig jaar nog onderging hij éen tweede hernia operatie. Bij een auto-ongeluk in 1949 verloor hij een deel van zijn gezichts vermogen en liep hij rugletsel op, maar van dat laatste had hij naar bui ten niets laten merken. Ook is de vorst behandeld voor prostaatkanker en hartproblemen. Bhumibol wil van be zorgdheid niets weten en werkt ook in het ziekenhuis gewoon door. „Koning ben je 24 uur per dag", aldus Bhumi bol. Vergrijp Majesteitsschennis is in Thailand een ernstig vergrijp. De schrijver Sulak Saviraksa belandde korte tijd in het gevang omdat hij in een vraaggesprek zei dat de koning 'feilbaar' is. Van daar dat er niet openlijk wordt ge praat over de vraag die veel Thai be zighoudt: wie volgt de koning op? Nor maal gesproken is dat kroonprins Vaji- ralongkorn (51), maar er zijn ook men sen die liever zijn zus, kroonprinses Sirindhorn (48), op de troon zien ko men. Het imago van Vajiralongkom is niet best. In het geruchtencircuit is hij al van alles en nog wat beschuldigd: bescherming van bordelen, gesjoemel met de nationale loterij, buitenechte lijke relaties, roekeloos rijgedrag. Ko ningin Sirikit (71) heeft haar oudste zoon omschreven als een 'Don Juan', zelf zei de prins half schertsend dat iedere familie een 'zwart schaap' no dig heeft. Het huwelijksleven van de kroonprins is niet voorbeeldig. Zijn overgrootva der Chulalongkorn kon zich nog 153 vrouwen permitteren, maar sinds Bhu mibol is één echtgenote de norm. Vaji ralongkom, generaal van de koninklij ke garde, heeft inmiddels al drie vrou wen (gehad), waarbij hij zover bekend zes kinderen heeft. Zijn zus kroonprin ses Sirindhorn is door haar niet afla tende werk voor de minderbedeelden populairder, maar ze heeft al op vroe ge leeftijd besloten niet te trouwen. De dynastie kan via haar dus niet ver der. Het is trouwens niet ongebruikelijk dat potentiële troonopvolgers het er in de publieke opinie slecht vanaf brengen. Prinses Beatrix werd des tijds ook niet echt geschikt geacht om haar moeder Juliana op te volgen. De verlegen Vajiralongkom zou dus best wel eens mee kunnen vallen. Maar zijn taak als neutrale geschillenbe- slechter en bewaker van de stabiliteit en eenheid van Thailand is niet een voudig, dat heeft het behoedzame koorddansen van zijn vereerde en ge liefde vader Bhumibol aangetoond. 4 Hans Jacobs ïlTanneer mag je je in Nederland een jfV kerk' noemen? Is de Scientology sk Amsterdam eigenlijk wel een kerk? wat doet de overheid, de fiscus voorop, kerk in de praktijk gewoon een com- (Öêleonderneming blijkt te zijn? ia 1947 proclameerde L. Ron Hubbard - anog gewoon science-fictionschrijver - iln)kworden eigenlijk een fluitje van een 'is: „The way to make a million dollars tostart a religion." Ofwel: dé manier om pjonairte worden is een religie beginnen, "bard zette in de VS vervolgens de arak of Scientology op. Sedert de jaren totig heeft Scientology ook een filiaal in pland; de Scientology Kerk Amster- gevestigd aan de Nieuwezijds Voor hal En de volgelingen van L. Ron heb- zijn woorden goed in hun oren ge- Scientology wordt, wereldwijd, op ^en geschat. ®eermag je je, in Nederland, eigenlijk «noemen?Moet je dan officieel wor- iMgekeurd7 En wat voor rechtsper- ben je als kerk? Een bv, een stichting, ^vereniging? Als een groepje mensen met voor religieuze beleving dan ook een kerk wenst te stichten, dan zijn zij volledig vrij in, zegt T. van der Ploeg, i^ar kerkrecht aan de Vrije Universi- 'nAmsterdam. „Je hebt alleen maar .van een gemeenschappelijke godsvere- ™D°dig, statuten, en een bestuur." lasting zijn (met uitzondering van succes- Min geval van nalatenschappen) ont- fivitl?18^e b)elastingplicht. „Over hun L. ®1 hoeven ze geen belasting te be- 'zegt M. van Overbeeke, hoogleraar ^cht aan de VU. „behalve als ze activiteiten ontwikkelen waar- concurrentie treden met andere ^nhële ondememingei «nscaie vriidnm maakt h, zicht is de Satanskerk van 'magister tem- pli' Maarten Lamers op de Amsterdamse Wallen. Lamers vestigde zijn Satanskerk (een sekstheater compleet met live shows en bananen-acts) eind jaren zestig op de Oudezijds Voorburgwal. Tegenover de belastingdienst hield hij ja renlang vol dat het hier geen seksclub be trof, maar een kerk die slechts dreef op de 'donaties' van 'gelovigen', en dat hij dus vrijgesteld was van onder meer de vennoot- schaps- en omzetbelasting. De belasting slikte dat verhaal ongeveer een decennium, en ontwaakte pas begin jaren tachtig: de fis cus viel de seksclub binnen, de 'kerk' kreeg een navordering van vijftien miljoen gul den, en Lamers werd veroordeeld wegens belastingfraude. De Scientology Kerk Amsterdam is een vrij wel identiek geval. Die 'kerk' presenteert zich tegenover de belastingdienst en het grote publiek ook steevast als een religieu ze beweging zonder ook maar de geringste commerciële bijbedoelingen, maar fungeert in de praktijk als een op winstmaximilisa- tie gerichte multinational. Exorbitant De 'kerk' houdt haar volgelingen voor dat ieder mens boordevol 'engrammen' en 'the- tanen' zit, die de 'Weg naar het Geluk' ern stig belemmeren. Wie van die beesten af wil moet bij Scientology een eindeloze reeks cursussen volgen tegen betaling van tiendui zenden euro's, soms zelfs tonnen. Alleen al vanwege die exorbitante tarieven kan Scientology niet anders dan als een com merciële onderneming worden gekwalifi ceerd, te meer daar nieuwe 'gelovigen' ac tief worden geronseld op straat. Mede van wege die extreem commerciële inslag, en vanwege het rigide sektarisme, hebben de ^jdom maakt de stichting van ^bootschappen vanzelfsprekend aantrekkelijk. Klassiek in dat op- afgelopen maanden tientallen volgelingen Scientology de rug toegekeerd. Hoe heeft de overheid, het ministerie van Financiën en de belastingdienst in het bijzonder, se dert de opening van het Nederlandse filiaal op Scientology gereageerd? Sterk wisse lend. Een greep: - Begin jaren tachtig legde de belasting dienst Amsterdam Scientology als donder slag bij heldere hemel éen navordering van tien miljoen gulden op. Scientology ging in beroep tegen die aanslag, en vervolgens heeft niemand er ooit meer van gehoord. - In 1985 oordeelde het gerechtshof in Den Haag in het geval van een individuele scien- toloog dat deze zijn giften aan de 'kerk' (cursusgelden en donaties) in zijn belastin gaangifte niet als aftrekposten mocht op voeren, wat bij giften aan traditionele ker ken wel is toegestaan. - In 1986 bepaalde het hof in Amsterdam in een soortgelijke zaak dat Scientology moet worden aangemerkt als 'ondernemer' aange zien er 'tegen betaling' wordt voorzien 'in behoeften van derden'. - In 1988 liet een inspecteur van de Amster damse belastingdienst Scientology daaren tegen weer schriftelijk weten ermee ak koord te gaan dat de 'kerk' niet opereerde 'met een winstoogmerk', en derhalve 'bui ten de heffing van omzetbelasting' zou wor den gelaten. Scientology schermt graag met die brief, tot op de dag van vandaag: ziet u nu wel dat we een officiële kerk zijn! - Begin vorig jaar oordeelde het hof in Am sterdam dat Scientology kan worden aange merkt als een (evenals reguliere kerken)'het algemeen nut beogende' instelling volgens artikel 47 van de wet op de Inkomstenbelas ting, en dat giften aan de 'kerk' wel aftrek baar zijn. Ook met die uitspraak loopt Scientology graag te zwaaien. - Eind vorig jaar vernietigde de Hoge Raad die uitspraak weer. De raad is van oordeel dat in het geheel niet vast staat dat Sciento logy een 'het algemeen nut beogende' instel ling is, en verwees de zaak voor verdere be handeling door naar het hof Den Haag. „Ik verwacht dat Scientology die zaak gaat verliezen, en eerlijk gezegd hoop ik dat ook, want wat zij doen is naar mijn smaak ge woon bedrog", zegt hoogleraar Van Over beeke. Als Scientology de procedure bij het hof Den Haag inderdaad verliest, dan staat niets de 'kerk' in de weg opnieuw naar de Hoge Raad te stappen. Toch geld zat. Sladjana Labovic en Bart Middelburg Scientology probeert met een informatietent op de Dam nieuwe leden te weiwen. foto Juan Vrijdag/ANP Het ministerie van Financiën en de belastingdienst hebben ten aanzien van de Scientology Kerk Amsterdam te lang een zwal kend beleid gevoerd. „Het is hoog tijd dat het ministerie krachtiger optreedt en zegt: dit is helemaal geen kerk, maar gewoon een com merciële onderneming. En dat ze voortaan ook fiscaal als een com merciële instelling worden behandeld." Dat zegt M. van Overbeeke, hoogleraar fiscaal recht aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. „Scientology is welbewust in het grijze gebied gaan zitten tussen een kerkgenootschap en een onderne ming, en dat gebied vraagt nu eenmaal om duidelijkheid. Dat kun je als overheid lang voor je uit schuiven, maar je moet het een keer oplossen", aldus Van Overbeeke, „De staatssecretaris van Financiën is bevoegd om nu eindelijk eens een eenduidig besluit te nemen: wij, de Nederlandse staat, beschou wen Scientology als bedrijf, niet als kerk. Daar gaan ze dan zonder twijfel weer tegen procederen, maar dat zie je dan wel weer." Scientology maakt gelovigen wijs dat zij de staat van 'clear' kunnen bereiken als zij - tegen betaling van tienduizenden euro's, soms zelfs tonnen - allerhande cursussen en opleidingen bij de 'kerk' vol gen. Nieuwe volgelingen worden doorgaans op straat geronseld. De beweging gedraagt zich daarbij als een sekte. Zo worden tegen af valligen (zogeheten Suppressive Persons) uitgebreide lastercampag nes gevoerd. De Scientology Kerk Amsterdam presenteert zichzelf sedert de ja ren zeventig tegenover de fiscus en het publiek steevast als een heu se 'religie', en als een 'kerk' die recht zou hebben op belastingvrij dom. Ministerie, fiscus en ook belastingrechters zijn daar in de loop der jaren sterk wisselend mee omgesprongen: soms wordt Sciento logy daadwerkelijk als 'kerk' aangemerkt, dan weer als commer cieel bedrijf „Dat gezwalk komt doordat belastinginspecteurs en rechtere ook niet altijd even standvastig zijn in hun opvattingen. Sommigen la ten zich overdonderen door hun mooie verhalen over godsdienstvrij heid. Het is soms ook lastig om vast te stellen waar de grens ligt tus sen een commerciële instelling die zich als kerk voordoet, en een echt kerkgenootschap. Daarom moet er nu eens duidelijkheid ko men", aldus de hoogleraar. Het ministerie van Financiën wil niet reageren op de kwestie. 1963; kroonprinses Beatrix op bezoek bij koning Bhumibol en koningin Sirikit van Thailand foto Spaarnestad Fotoarchief/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 39