Straks wordt gymnastiek een examenvak topsporters krijgen ruimte om te groeien 25 Sportklas Scheldemond Km meenSchap 1 Ri;'ks in Bergen De Rede levert maatwerk V erpleegkundige is breed bezig zaterdag 17 januari 2004 desktop -pScheldemond in Vlissingen gaan stu- Jdieen sport tegenwoordig hand in hand. (stedelijke scholengemeenschap kent ids augustus 2003 het fenomeen van de „itklas. Leerlingen krijgen extra moge- iteden om zich ook op sportief gebied te ..plooien „Leren mag ook best leuk zijn", litduecteur Eugène Fagg. „Bovendien is „jrt heel goed voor je karaktervorming." Een oud-leerlinge zette de leiding van Scheldemond twee jaar geleden op het spoor van de sportklas. Ria Henderikx had op school in Alphen aan den Rijn, waar ze werkzaam was, prima ervaringen opgedaan met deze vorm van onder-wijs en ver moedde dat het ook wel iets voor haar vroegere school zou zijn. Ze vond in directeur en oud voetballer Eugène Fagg een ge willig oor. Gelukkig maar, want de sportklas blijkt een gat in de markt te zijn. ,,Het voorziet in een geweldige behoefte", weet Fagg inmiddels. Fagg en de gymsectie van Schel demond gingen niet over één nacht ijs. Ze lieten zich uitge breid voorlichten, namen een kijkje in Alphen aan den Rijn, zochten contact met de Zeeuwse sportraad, de sportopleiding cios, de gemeente en de provin cie. „Wij wilden een stevige ba sis leggen", zegt Fagg. „Als het fundament niet goed is, kun je niks bouwen. Vandaar dat we ook een convenant met de ge meente, Zeeuwse sportraad en het cios hebben gesloten." Zo helpt het cios met het opzetten van bepaalde bijeenkomsten, staat de sportraad de school met raad en daad bij en levert de ge meente onder meer een subsi- diebijdrage, net als de provincie trouwens. Enorme impuls Na een publiciteitscampagne op de basisscholen op Walche ren zetten Fagg en zijn man schappen vorig jaar voorzichtig in, op één brug-sportklas. Het werden er uiteindelijk drie, op vier niveaus (havo, vwo, vmbo t/havo en vmbo b/t), met in totaal 81 leerlingen. Fagg: „In Zeeland kijken de mensen vaak eerst de kat uit de boom, maar hier was een gigantische markt voor. We hebben zelfs kinderen uit Breskeris en Burgh-Haam- stede binnen gekregen. Het heeft onze verwachtingen over troffen. Het heeft onze school een enorme impuls gegeven." Wie voor de sportklas kiest, moet net als elke andere brug pieper 32 lesuren volgen. Alleen Sportklas op Scheldemond in Vlissingen de invulling is iets anders. Aan een aantal verplichte vakken valt natuurlijk niet te tomen, maar in plaats van een uurtje verzorging, techniek en infor matica krijgt de sportklasser drie uur extra lichamelijke op voeding. Zes uur gymnastiek in plaats van drie. Daarnaast vin den er veel sportactiviteiten buiten de normale lestijden plaats, een dagje snowboarden of vlotten bouwen bijvoorbeeld. Naast de praktijklessen krijgen de leerlingen ook nog theorie voorgeschoteld, zoals gezond heid, blessurepreventie en spel regelkennis. Het is een prima basis voor een vervolgopleiding in de sportsec tor, zoals de academie voor li chamelijke opvoeding en het cios. „Leerlingen die een sport klas hebben gevolgd, hebben te allen tijde recht op een plekje bij het cios", legt Fagg uit, „maar dat is niet de belangrijkste doel stelling hoor. Voor ons is die sportklas onderwijs op maat, ten dienste van de kinderen. Le ren mag ook leuk zijn. Verder is sporten heel erg goed voor je ka rakter. Je doet er tal van vaar digheden op. Je leert organise ren, leidinggeven, accepteren en je leert met winst en verlies om te gaan. Allemaal van die mentale dingen die steeds be langrijker worden in de maat schappij. Daarnaast is sporten heel gezond." Leerlingen van diverse pluima ge bevolken de sportklassen op Scheldemond. Een nationaal kampioen turnen, een jeugdspe ler van NAC, maar ook het meis je dat wandelen met haar hond als voornaamste sportieve be zigheid heeft, maakt deel uit van de sportklas. „Je hoeft geen topsporter te zijn om toegelaten te worden tot die sportklas", zegt docent Jan Nieuwdorp. „Na de aanmelding volgt er een intakegesprek en dan peilen we de interesse en motivatie. De be langstellenden moeten alles wat met sport te maken heeft leuk vinden. Bij ons moeten ze een programma van A tot Z volgen, van american football tot en met zwemmen. We hebben lie ver dat ze iets minder vaardig zijn, maar zich wel voor alles willen inzetten. Dat is beter dan die verwende topsporter, die heel eenzijdig is en zich maar op één sport wil richten." Nieuw elan „Het niveau is heel verschil lend, inderdaad van het wande lende meisje met hond tot de voetballer van NAC, maar dat is geen enkel probleem. Je moet die voetballer eens een handstandje laten doen. Het mooie van zo'n sportklas is dat iedereen wel een keer uitblinkt, is het niet met vlotten bouwen dan wel op de racketdag of met het leiding geven." Nieuwdorp en zijn collega's zijn na ruim vier maanden dolent housiast. „Het heeft ook onder de docenten voor nieuw elan ge zorgd", stelt hij vast. „Het is een feest om met zo'n sportklas te mogen werken. In een normale klas kost het nog wel eens moei te om iedereen gemotiveerd te krijgen voor die gymles. Dan moet je echt sleuren aan zo'n klas. Je kent dat wel. Er zijn al tijd afzeggingen en sommige meisjes zijn wel drie keer per maand ongesteld. Nou, dan moet je zo'n sportklas eens zien. Die leerlingen zijn binnen vijf minuten omgekleed en willen alles doen. Je moet ze eerder af remmen dan motiveren." De afwisseling tussen theorie en praktijk werpt zijn vruchten af, zo hebben de docenten onder vonden. „Er was een sportklas bij, die nogal beweeglijk was, een beetje onrustig", vertelt Nieuwdorp. „Maar sinds we er een paar keer op uit zijn ge weest, kregen we van andere do centen te horen dat die klas zo was opgeknapt. Ze gingen beter met elkaar om, de groepsbin- ding was groter geworden en er was meer respect voor elkaar. Sport had z'n effect op die ande re lessen." Fagg: „Sporten is een leuk ex traatje, maar het draait niet al leen om de sport. Het mag niet ten koste gaan van de andere lessen. Het halen van het diplo- fotografie Lex de Meester ma blijft het belangrijkste. Als de prestaties onvoldoende zijn, kunnen we overwegen om ie mand uit de sportklas over te plaatsen naar een normale klas. Dat is geen dreigement hoor, maar we geven het de leerlingen en ouders wel mee. Tot nu toe scoren de sportklassen heel goed en daar zijn we blij mee. Het geeft ook ons houvast." Het begin is er. De verwachting is dat ook komend schooljaar weer vele sportievelingen zich zullen aanmelden. De leerlin gen van dit jaar zullen uiteinde lijk doorstromen en krijgen dan in hun tweede jaar opnieuw ex tra sportonderwijs. Het is uit eindelijk de bedoeling dat in de bovenbouw de sportklassen een vervolg krijgen, maar dat moet nog wel nader worden ingevuld. Fagg: „Iedereen is nu zo enthou siast. We overwegen zelfs om gymnastiek als eindexamenvak aan te gaan bieden. We zijn voorbereidingen aan het treffen voor 2005, 2006." „Weet je wat het ook allemaal zo mooi maakt? Wij worden nu door sportverenigingen en bon den benaderd met het verzoek of ze bij ons langs mogen komen en de leerlingen kennis te laten maken met de sport. Het mes snijdt wat dat betreft aan twee kanten. Wij profiteren ervan, maar ook de verenigingen en de bonden." Jan Dagevos Tim Schaling polengemeenschap De Rede in Terneu- «en begint zich meer en meer te profileren p«n school waar (top)sport uitstekend te Ptoeren is met het volgen van voortgezet pwijs. Met een nieuwe vmbo-opleiding Ft, Dienstverlening Veiligheid (SDV) P" de eerste stap gezet en niet veel later pna enkele obstakels ook de tweede. De F mag zich daarom tegenwoordig een pa-school noemen. om toe te treden tot het selecte Fjchap van scholen die deel uitmaken Poet Landelijke Overleg Onderwijs en Jport(LOOT) kreeg in eerste instantie een Zwoord De beleidsbepalers van pseaedegden zich echter met neer bij dat L inwonertal van Zeeland zou te ''jn voor een LOOT-school en daarom L ptpmenwerkingsverband aangegaan Lf®?enwerking is voor Zeeuws-Vlaande- p xpüciet voorbehouden aan De Rede en Lrfzijn we uniek te noemen", zegt sec- De li i ^ack BeSiJn met gepaste trots, bonkt Jen kunnen profiteren van de die een LOOT-school met zich L, en 'k ben ervan overtuigd dat dit K-tfl!lgLe,nde werking zal hebben. Op dit fep i ,en we bier 22 leerlingen die in r."m g,komen voor bet LOOT-onder- penen" 83 vanu*t ^at ^at aantal zal feenk!8611 (ke§ebruik maken van de faci- tèi'n n?en onder meer rekenen op stu- 2 werkbegeleiding, beperkte of F:d]no°SterS' VTi]stelling van vakken en t «pi Van examens. De scholieren moe- 1 eerst door de school als LOOT-leer- Juriën Dam (derde van links) en Peter Reijn (tweede van rechts) voetballen bij de Belgische profclub AA Gent. ling erkend worden en vervolgens worden de aanpassingen per leerling bekeken Het pre dikaat LOOT-leerling kan verkregen worden als een sporter tot de hoogste categorie van sporters (de zogenaamde A- of B-categorie) volgens de indeling van sportkoepel NOCNSF behoort, jeugdsporter is op het hoogste landelijke niveau in zijn of haar leef tijdscategorie of deel uitmaakt van een regio nale en/of nationale jeugdselectie. Daarnaast wil De Rede met ingang van ko mend schooljaar ook zogenaamde sportklas sen in het leven roepen. „De sportievere leer lingen krijgen dan naast hun lesrooster nog eens vier extra uren aangeboden", legt rector Edwin van den Hooven uit. „Het is een plus programma op het gebied van sport, maar niet enkel en alleen voor echte toppers. Ze moeten bijvoorbeeld clinics organiseren en kunnen sportevenementen bezoeken." Zijn collega Begijn geeft een aantal voorbeel den van leerlingen die school al combineren met (top)sport. „Stephanie Elve is een bas ketbalster die in de selectie van Zuid-Neder land zit", vertelt Jack Begijn,Ze heeft weke lijks training in Boxtel en Oost-Souburg en volgt daarnaast nog bondstrainingen. Simo- ne de Klerk tafeltennist bij SAR in Klooster- zande en komt daarnaast voor het Neder lands jeugdteam uit. Zij moet wel eens naar het buitenland en dan geven we haar toetsen verzegeld met de bondscoach mee. Op die manier trachten we de voortgang veilig te stellen." Volgens Van den Hooven en Begijn komt het aan op maatwerk. Ieder individu heeft een ander programma en er wordt reke ning gehouden met de sporters, hun ouders én de docentenJuriën Dam en Peter Reijn, jeug dige voetballers van de Belgische profclub AA Gent, beamen dat. Peter Reijn (15) zit in het vierde jaar van het atheneum, traint vier keer per week en heeft daarom geen maatschappijleer en gymnas tiek meer. „Na een training hoef ik meestal niets meer aan mijn huiswerk te doen", zegt hij. „In Gent vragen ze geregeld hoe het gaat op school en ik heb iedere twee weken een ge sprek met de jeugdcoördinator. Ik zit in de zo genaamde tweede fase op school en daardoor kan ik veel vooruit werken." „Ik train nu drie keer per week bij Gent", zegt de twaalfjarige brugklasser Juriën Dam. „We trainen om half zes, dus het is vaak snel eten en meteen naar Gent. Ik heb nu geen hand vaardigheid en gymnastiek meer en daardoor heb ik iets meer tijd voor mijn huiswerk. In het begin was het moeilijk om alles goed te plannen, maar dat gaat steeds beter. En iede re maand heb ik een gesprek met meneer Be gijn, dus ik word goed in de gaten gehouden." Barrv van der Hooft Wil je snel wat weten, dan ben je vaak beter af met de telefoon of met een boek. Want het internet, dat is tijdrovend. Je vindt er zoveel zin nige, en vooral onzinnige informatie, en dan ook nog vaak amateuristisch opgediend, dat je uren aan het surfen bent, en dan soms nog niet hebt ge vonden wat je zoekt. Frustrerend, vindt Tim Schaling (15) uit Zierikzee. Toch ziet de havo-4 leerling van scholengemeenschap Pieter Zeeman ook voordelen. „Heb je internet, dan kan je daar ieder moment van de dag gebruik van maken. Zoek je een boek, dan moet je daar eerst voor naar de bibliotheek." Een voordeel is ook dat Tim zich nu alvast kan verdiepen in de vele aspecten van de verpleeg kunde. Dankzij de Virtual Learning Desktop van de Zeeuwse hogeschool volgt hij thuis nu alvast de leermodule van de hbo-opleiding verpleeg kunde. Die stelt hem in staat zich te oriënteren op het beroep. Wat doet een verpleegkundige zoal, en hoe breed is het werkveld9 Daar weet hij straks, als hij er 40 uren studie op heeft zitten, al les van. Veel mensen zien je als broeder of zuster meteen aan een ziekenhuisbed staan. Maar zo simpel is het niet. Een hbo-verpleegkundige bestrijkt het hele veld van de gezondheidszorg, vervangt soms de arts als eerstverantwoordelijke, en kan net zo goed in de psychiatrie als in de wijkzorg werk zaam zijn. Tim volgt de lesmodule omdat hij mis schien verpleegkunde gaat studeren. Hij schat die kans op 30 tot 40 procent. „Als ik die kant op ga, dan heb ik alvast een voor sprong." In dat geval heeft hij op voorhand een studiepunt verdiend Althans wanneer hij in Vlissingen naar de hogeschool gaat. Mogelijk kiest hij voor Gent. Daar hebben ze een verpleeg- kunde-opleiding die zeer goed aangeschreven staat. Maar het liefst gaat hij iets in de biologie doen. „Een heel leuk vak, en ik ben er goed in." Tenzij zijn ervaringen met de digitale leeromge ving van de Zeeuwse hogeschool zo positief zijn, dat het hem op andere gedachten brengt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25