Straks wordt gymnastiek een examenvak
topsporters krijgen ruimte om te groeien
25
Sportklas Scheldemond
Km meenSchap 1 Ri;'ks in Bergen
De Rede levert maatwerk
V erpleegkundige
is breed bezig
zaterdag 17 januari 2004
desktop
-pScheldemond in Vlissingen gaan stu-
Jdieen sport tegenwoordig hand in hand.
(stedelijke scholengemeenschap kent
ids augustus 2003 het fenomeen van de
„itklas. Leerlingen krijgen extra moge-
iteden om zich ook op sportief gebied te
..plooien „Leren mag ook best leuk zijn",
litduecteur Eugène Fagg. „Bovendien is
„jrt heel goed voor je karaktervorming."
Een oud-leerlinge zette de
leiding van Scheldemond
twee jaar geleden op het spoor
van de sportklas. Ria Henderikx
had op school in Alphen aan den
Rijn, waar ze werkzaam was,
prima ervaringen opgedaan met
deze vorm van onder-wijs en ver
moedde dat het ook wel iets voor
haar vroegere school zou zijn.
Ze vond in directeur en oud
voetballer Eugène Fagg een ge
willig oor. Gelukkig maar, want
de sportklas blijkt een gat in de
markt te zijn. ,,Het voorziet in
een geweldige behoefte", weet
Fagg inmiddels.
Fagg en de gymsectie van Schel
demond gingen niet over één
nacht ijs. Ze lieten zich uitge
breid voorlichten, namen een
kijkje in Alphen aan den Rijn,
zochten contact met de Zeeuwse
sportraad, de sportopleiding
cios, de gemeente en de provin
cie. „Wij wilden een stevige ba
sis leggen", zegt Fagg. „Als het
fundament niet goed is, kun je
niks bouwen. Vandaar dat we
ook een convenant met de ge
meente, Zeeuwse sportraad en
het cios hebben gesloten." Zo
helpt het cios met het opzetten
van bepaalde bijeenkomsten,
staat de sportraad de school met
raad en daad bij en levert de ge
meente onder meer een subsi-
diebijdrage, net als de provincie
trouwens.
Enorme impuls
Na een publiciteitscampagne
op de basisscholen op Walche
ren zetten Fagg en zijn man
schappen vorig jaar voorzichtig
in, op één brug-sportklas. Het
werden er uiteindelijk drie,
op vier niveaus (havo, vwo,
vmbo t/havo en vmbo b/t), met
in totaal 81 leerlingen. Fagg: „In
Zeeland kijken de mensen vaak
eerst de kat uit de boom, maar
hier was een gigantische markt
voor. We hebben zelfs kinderen
uit Breskeris en Burgh-Haam-
stede binnen gekregen. Het
heeft onze verwachtingen over
troffen. Het heeft onze school
een enorme impuls gegeven."
Wie voor de sportklas kiest,
moet net als elke andere brug
pieper 32 lesuren volgen. Alleen
Sportklas op Scheldemond in Vlissingen
de invulling is iets anders. Aan
een aantal verplichte vakken
valt natuurlijk niet te tomen,
maar in plaats van een uurtje
verzorging, techniek en infor
matica krijgt de sportklasser
drie uur extra lichamelijke op
voeding. Zes uur gymnastiek in
plaats van drie. Daarnaast vin
den er veel sportactiviteiten
buiten de normale lestijden
plaats, een dagje snowboarden
of vlotten bouwen bijvoorbeeld.
Naast de praktijklessen krijgen
de leerlingen ook nog theorie
voorgeschoteld, zoals gezond
heid, blessurepreventie en spel
regelkennis.
Het is een prima basis voor een
vervolgopleiding in de sportsec
tor, zoals de academie voor li
chamelijke opvoeding en het
cios. „Leerlingen die een sport
klas hebben gevolgd, hebben te
allen tijde recht op een plekje bij
het cios", legt Fagg uit, „maar
dat is niet de belangrijkste doel
stelling hoor. Voor ons is die
sportklas onderwijs op maat,
ten dienste van de kinderen. Le
ren mag ook leuk zijn. Verder is
sporten heel erg goed voor je ka
rakter. Je doet er tal van vaar
digheden op. Je leert organise
ren, leidinggeven, accepteren
en je leert met winst en verlies
om te gaan. Allemaal van die
mentale dingen die steeds be
langrijker worden in de maat
schappij. Daarnaast is sporten
heel gezond."
Leerlingen van diverse pluima
ge bevolken de sportklassen op
Scheldemond. Een nationaal
kampioen turnen, een jeugdspe
ler van NAC, maar ook het meis
je dat wandelen met haar hond
als voornaamste sportieve be
zigheid heeft, maakt deel uit
van de sportklas. „Je hoeft geen
topsporter te zijn om toegelaten
te worden tot die sportklas",
zegt docent Jan Nieuwdorp.
„Na de aanmelding volgt er een
intakegesprek en dan peilen we
de interesse en motivatie. De be
langstellenden moeten alles wat
met sport te maken heeft leuk
vinden. Bij ons moeten ze een
programma van A tot Z volgen,
van american football tot en
met zwemmen. We hebben lie
ver dat ze iets minder vaardig
zijn, maar zich wel voor alles
willen inzetten. Dat is beter dan
die verwende topsporter, die
heel eenzijdig is en zich maar op
één sport wil richten."
Nieuw elan
„Het niveau is heel verschil
lend, inderdaad van het wande
lende meisje met hond tot de
voetballer van NAC, maar dat is
geen enkel probleem. Je moet
die voetballer eens een
handstandje laten doen. Het
mooie van zo'n sportklas is dat
iedereen wel een keer uitblinkt,
is het niet met vlotten bouwen
dan wel op de racketdag of met
het leiding geven."
Nieuwdorp en zijn collega's zijn
na ruim vier maanden dolent
housiast. „Het heeft ook onder
de docenten voor nieuw elan ge
zorgd", stelt hij vast. „Het is een
feest om met zo'n sportklas te
mogen werken. In een normale
klas kost het nog wel eens moei
te om iedereen gemotiveerd te
krijgen voor die gymles. Dan
moet je echt sleuren aan zo'n
klas. Je kent dat wel. Er zijn al
tijd afzeggingen en sommige
meisjes zijn wel drie keer per
maand ongesteld. Nou, dan
moet je zo'n sportklas eens zien.
Die leerlingen zijn binnen vijf
minuten omgekleed en willen
alles doen. Je moet ze eerder af
remmen dan motiveren."
De afwisseling tussen theorie en
praktijk werpt zijn vruchten af,
zo hebben de docenten onder
vonden. „Er was een sportklas
bij, die nogal beweeglijk was,
een beetje onrustig", vertelt
Nieuwdorp. „Maar sinds we er
een paar keer op uit zijn ge
weest, kregen we van andere do
centen te horen dat die klas zo
was opgeknapt. Ze gingen beter
met elkaar om, de groepsbin-
ding was groter geworden en er
was meer respect voor elkaar.
Sport had z'n effect op die ande
re lessen."
Fagg: „Sporten is een leuk ex
traatje, maar het draait niet al
leen om de sport. Het mag niet
ten koste gaan van de andere
lessen. Het halen van het diplo-
fotografie Lex de Meester
ma blijft het belangrijkste. Als
de prestaties onvoldoende zijn,
kunnen we overwegen om ie
mand uit de sportklas over te
plaatsen naar een normale klas.
Dat is geen dreigement hoor,
maar we geven het de leerlingen
en ouders wel mee. Tot nu toe
scoren de sportklassen heel
goed en daar zijn we blij mee.
Het geeft ook ons houvast."
Het begin is er. De verwachting
is dat ook komend schooljaar
weer vele sportievelingen zich
zullen aanmelden. De leerlin
gen van dit jaar zullen uiteinde
lijk doorstromen en krijgen dan
in hun tweede jaar opnieuw ex
tra sportonderwijs. Het is uit
eindelijk de bedoeling dat in de
bovenbouw de sportklassen een
vervolg krijgen, maar dat moet
nog wel nader worden ingevuld.
Fagg: „Iedereen is nu zo enthou
siast. We overwegen zelfs om
gymnastiek als eindexamenvak
aan te gaan bieden. We zijn
voorbereidingen aan het treffen
voor 2005, 2006."
„Weet je wat het ook allemaal zo
mooi maakt? Wij worden nu
door sportverenigingen en bon
den benaderd met het verzoek of
ze bij ons langs mogen komen en
de leerlingen kennis te laten
maken met de sport. Het mes
snijdt wat dat betreft aan twee
kanten. Wij profiteren ervan,
maar ook de verenigingen en de
bonden."
Jan Dagevos
Tim Schaling
polengemeenschap De Rede in Terneu-
«en begint zich meer en meer te profileren
p«n school waar (top)sport uitstekend te
Ptoeren is met het volgen van voortgezet
pwijs. Met een nieuwe vmbo-opleiding
Ft, Dienstverlening Veiligheid (SDV)
P" de eerste stap gezet en niet veel later
pna enkele obstakels ook de tweede. De
F mag zich daarom tegenwoordig een
pa-school noemen.
om toe te treden tot het selecte
Fjchap van scholen die deel uitmaken
Poet Landelijke Overleg Onderwijs en
Jport(LOOT) kreeg in eerste instantie een
Zwoord De beleidsbepalers van
pseaedegden zich echter met neer bij dat
L inwonertal van Zeeland zou te
''jn voor een LOOT-school en daarom
L ptpmenwerkingsverband aangegaan
Lf®?enwerking is voor Zeeuws-Vlaande-
p xpüciet voorbehouden aan De Rede en
Lrfzijn we uniek te noemen", zegt sec-
De li i ^ack BeSiJn met gepaste trots,
bonkt Jen kunnen profiteren van de
die een LOOT-school met zich
L, en 'k ben ervan overtuigd dat dit
K-tfl!lgLe,nde werking zal hebben. Op dit
fep i ,en we bier 22 leerlingen die in
r."m g,komen voor bet LOOT-onder-
penen" 83 vanu*t ^at ^at aantal zal
feenk!8611 (ke§ebruik maken van de faci-
tèi'n n?en onder meer rekenen op stu-
2 werkbegeleiding, beperkte of
F:d]no°SterS' VTi]stelling van vakken en
t «pi Van examens. De scholieren moe-
1 eerst door de school als LOOT-leer-
Juriën Dam (derde van links) en Peter Reijn (tweede van rechts) voetballen bij de
Belgische profclub AA Gent.
ling erkend worden en vervolgens worden de
aanpassingen per leerling bekeken Het pre
dikaat LOOT-leerling kan verkregen worden
als een sporter tot de hoogste categorie van
sporters (de zogenaamde A- of B-categorie)
volgens de indeling van sportkoepel
NOCNSF behoort, jeugdsporter is op het
hoogste landelijke niveau in zijn of haar leef
tijdscategorie of deel uitmaakt van een regio
nale en/of nationale jeugdselectie.
Daarnaast wil De Rede met ingang van ko
mend schooljaar ook zogenaamde sportklas
sen in het leven roepen. „De sportievere leer
lingen krijgen dan naast hun lesrooster nog
eens vier extra uren aangeboden", legt rector
Edwin van den Hooven uit. „Het is een plus
programma op het gebied van sport, maar
niet enkel en alleen voor echte toppers. Ze
moeten bijvoorbeeld clinics organiseren en
kunnen sportevenementen bezoeken."
Zijn collega Begijn geeft een aantal voorbeel
den van leerlingen die school al combineren
met (top)sport. „Stephanie Elve is een bas
ketbalster die in de selectie van Zuid-Neder
land zit", vertelt Jack Begijn,Ze heeft weke
lijks training in Boxtel en Oost-Souburg en
volgt daarnaast nog bondstrainingen. Simo-
ne de Klerk tafeltennist bij SAR in Klooster-
zande en komt daarnaast voor het Neder
lands jeugdteam uit. Zij moet wel eens naar
het buitenland en dan geven we haar toetsen
verzegeld met de bondscoach mee. Op die
manier trachten we de voortgang veilig te
stellen." Volgens Van den Hooven en Begijn
komt het aan op maatwerk. Ieder individu
heeft een ander programma en er wordt reke
ning gehouden met de sporters, hun ouders én
de docentenJuriën Dam en Peter Reijn, jeug
dige voetballers van de Belgische profclub
AA Gent, beamen dat.
Peter Reijn (15) zit in het vierde jaar van het
atheneum, traint vier keer per week en heeft
daarom geen maatschappijleer en gymnas
tiek meer. „Na een training hoef ik meestal
niets meer aan mijn huiswerk te doen", zegt
hij. „In Gent vragen ze geregeld hoe het gaat
op school en ik heb iedere twee weken een ge
sprek met de jeugdcoördinator. Ik zit in de zo
genaamde tweede fase op school en daardoor
kan ik veel vooruit werken."
„Ik train nu drie keer per week bij Gent", zegt
de twaalfjarige brugklasser Juriën Dam. „We
trainen om half zes, dus het is vaak snel eten
en meteen naar Gent. Ik heb nu geen hand
vaardigheid en gymnastiek meer en daardoor
heb ik iets meer tijd voor mijn huiswerk. In
het begin was het moeilijk om alles goed te
plannen, maar dat gaat steeds beter. En iede
re maand heb ik een gesprek met meneer Be
gijn, dus ik word goed in de gaten gehouden."
Barrv van der Hooft
Wil je snel wat weten, dan ben je vaak beter af
met de telefoon of met een boek. Want het
internet, dat is tijdrovend. Je vindt er zoveel zin
nige, en vooral onzinnige informatie, en dan ook
nog vaak amateuristisch opgediend, dat je uren
aan het surfen bent, en dan soms nog niet hebt ge
vonden wat je zoekt. Frustrerend, vindt Tim
Schaling (15) uit Zierikzee. Toch ziet de havo-4
leerling van scholengemeenschap Pieter Zeeman
ook voordelen. „Heb je internet, dan kan je daar
ieder moment van de dag gebruik van maken.
Zoek je een boek, dan moet je daar eerst voor naar
de bibliotheek."
Een voordeel is ook dat Tim zich nu alvast kan
verdiepen in de vele aspecten van de verpleeg
kunde. Dankzij de Virtual Learning Desktop van
de Zeeuwse hogeschool volgt hij thuis nu alvast
de leermodule van de hbo-opleiding verpleeg
kunde. Die stelt hem in staat zich te oriënteren op
het beroep. Wat doet een verpleegkundige zoal,
en hoe breed is het werkveld9 Daar weet hij
straks, als hij er 40 uren studie op heeft zitten, al
les van.
Veel mensen zien je als broeder of zuster meteen
aan een ziekenhuisbed staan. Maar zo simpel is
het niet. Een hbo-verpleegkundige bestrijkt het
hele veld van de gezondheidszorg, vervangt soms
de arts als eerstverantwoordelijke, en kan net zo
goed in de psychiatrie als in de wijkzorg werk
zaam zijn. Tim volgt de lesmodule omdat hij mis
schien verpleegkunde gaat studeren. Hij schat
die kans op 30 tot 40 procent.
„Als ik die kant op ga, dan heb ik alvast een voor
sprong." In dat geval heeft hij op voorhand een
studiepunt verdiend Althans wanneer hij in
Vlissingen naar de hogeschool gaat. Mogelijk
kiest hij voor Gent. Daar hebben ze een verpleeg-
kunde-opleiding die zeer goed aangeschreven
staat. Maar het liefst gaat hij iets in de biologie
doen. „Een heel leuk vak, en ik ben er goed in."
Tenzij zijn ervaringen met de digitale leeromge
ving van de Zeeuwse hogeschool zo positief zijn,
dat het hem op andere gedachten brengt.