Te vroeg gebouwd, te laat geprezen
Een Husqvarna die niet maalt om de naald
25
klassieker
loop Donkervoort, verhaal van een volhouder
motortest
vrijdag 16 januari 2004
Vraag antwoord
I—-
'Is dit niet die nieuwe
Peugeot?'
NSU Ro 80-bezitter
Christian von Klöster-
lein kijkt niet meer
op van dat soort vra
gen. De oude NSU,
door de lezers verko
zen tot nummer twee
inde 'Auto van het
Jaar Top 40', was zijn
tijd ver vooruit.
De NSU Ro 80 bij zijn jongste eigenaar, Christian von Klösterlein. Foto Mare Bolsius
varing. Van nostalgie is geen
sprake, het mooie interieur
doet modern aan, terwijl het
grote glasoppervlak een pano
ramisch uitzicht op de 21ste
eeuw verschaft.
De rij eigenschappen en het
comfort staan op een hoog ni
veau. De halfautomatische
drieversnellingsbak, zonder
koppelingspedaal, laat zich ge
makkelijk bedienen. De 115 pk
sterke Wankel-motor komt vlot
op toeren en produceert een
karakteristiek, huilend geluid.
De NSU lijkt te zijn geschapen
voor de linkerbaan en heeft
een top van 180 km per uur.
Zuinigheid is geen NSU-term:
als je één op zeven haalt doe je
het heel netjes. Is er tenminste
iets wat verraadt dat de Ro 80
niet van deze tijd is.
Door Gert te Lintelo
Als student auto
techniek raakte
Christian von
Klösterlein in de
jaren zestig geïnte
resseerd in de Wankelmotor, de
door ingenieur Felix Wankel
iotwikkelde rotatiemotor. Zijn
«langstelling sloeg om in lief
de toen NSU in 1967 de revolu
tionaire Ro 80 uitbracht. Toch
zou Von Klösterlein nog tot
1990 geduld moeten hebben
voor hij zich de aanschaf kon
permitteren.
Zijn huidige Ro 80 dateert van
1975 en is ruim acht jaar gele
den gerestaureerd. Sindsdien
gebruikt Von Klösterlein de au-
n to 5.000 tot 8.000 km per jaar.
Dat maakt ons nieuwsgierig
naar de Wankel-motor, want
gezien zijn reputatie zal dat
blok inmiddels wel weer gere
viseerd zijn. Von Klösterlein
slaakt een zucht.
„Ach ja, die motor. De eerste
jaren ging er inderdaad van al
les mis, maar in 1970 werden
de motoren ingrijpend verbe
terd. Te laat om de slechte
naam te redden."
Het probleem werd volgens de
Ro 80-bezitter nog verergerd
door het garantiebeleid van de
NSU-fabriek.
„Bij de minste twijfel mocht de
motor worden vervangen. Dat
pakte verkeerd uit, omdat het
dealerpersoneel voor die rota
tiemotor nauwelijks was ge
schoold. Motoren werden on
nodig naar de fabriek terugge
stuurd. Vaak konden ze na een
afstelbeurtje weer als 'fabrieks-
gereviseerd' de deur uit. Zelf rij
ik acht jaar zonder problemen.
Ik ken er die 200.000 km op
het klokje hebben, zonder dat
het blok open is geweest!"
De vroege exemplaren zijn nu
vrijwel allemaal volgens de la
tere stand der techniek gerevi
seerd. De aandacht gaat nu uit
naar de carrosserie, aldus Von
Klösterlein. „Carrosserieherstel
is duur en moeilijk te calcule
ren." Onderdelen zijn geen pro
bleem. Ro 80's zijn nu in han
den van liefhebbers en d'r ver
dwijnt er niet eentje meer naai
de sloop. Binnen de clubs tiert
een levendige handel in twee
dehands onderdelen. Slijtage-
gevoelige spullen, zoals rub
bers, worden nagemaakt.
Rijden met een Ro 80 is een er-
Gebouwd: 37.400 stuks
Nog rijdend: 3.000
In ons land: 120
Waarde: 4.000-8.000 euro
Voor
Rijeigenschappen
Bouwkwaliteit
Actieve clubs
Tegen
Benzineverbruik
Olieverbruik
Onderdelen alleen via clubs
De Ro 80 was opvallend popu
lair bij beoefenaars van vrije be
roepen, zoals architecten, advo
caten en acteurs.
Terroristen van de Rote Armee
Faktion (RAF) gebruikten begin
jaren zeventig een Ro 80 als
vluchtwagen.
Lezers van Auto kozen hem
onlangs als tweede in de top 40
van Auto's van het Jaar, achter
de Citroen CX
Internet: www.ro80dub.de
www.nsu.nl
www.nsu-ro80.com
Qj NSU Ro 80
1967 - 1977
Dikke diesel voor 307
Peugeot gaat zijn best verkochte model, de 307, uit
rusten met een 2.0 HDi dieselmotor met 16 kleppen
en 136 pk. Hij komt straks ook in de nieuwe 407. In de
307 hangt de diesel aan een zesversnellingsbak. De mo
tor is afgeleid van Peugeots bestaande 2.0 HDi met acht
kleppen. De turbo maakt nogal gierende geluiden en de
motor is niet bijzonder stil. Indrukwekkend is wel het
koppel van 320 Nm. Het roetfilter kan volgens Peugeot
120.000 km onderhoudsvrij mee.
Hoogpotige Polo
Hoe een doorsnee auto met kleine ingrepen kan ver
anderen bewijst de Polo Fun die eind februari in de
VW-showroom staat. Dankzij onder meer een dakreling,
'n twee centimeter verhoogd onderstel en voor deze au
to extreem grote
17 inch wielen
ziet de Polo eruit
als een terrein
wagen. Dat is-ie
niet, want hij
heeft geen vier-
wielaandrijving.
Leuk is hij wel.
Het plezier be
gint bij 20.695
De Volkswagen Polo Fun. euro.
Spanning rally loopt op
i
Tijdens de voorlaatste rally van Auto in de zandbak
van Beekse Bergen tobnden achttien rijders hun
stuurmanskunst. Drie daarvan lieten zien dat de prijzen
voor de finale op 6 maart niet zomaar vergeven worden.
Uitslag:
A.C. de Wagt 1.02,07
H. Dirksen 1.02,14
D.E. van den Heuvel 1.02,58
Wie denkt dat hij goed genoeg is voor de beste 25 lezers
van Auto, kan dat nog bewijzen op de dag van het slot-
evenement.
Kijk op de website van deze krant en klik op de ru
briek Auto.
SLK met oorwarmers
fe exclusieve Nederlandse automerk Don-
kervoort viert zijn zilveren jubileum. In het
koek No Compromise belicht het bedrijf de
konturen van Joop Donkervoort.
fc'Rien van der Steen
tot een bouwpakket prutste
Donkervoort 25 jaar gele-
on zijn eigen auto in elkaar,
zoals zo vaak bevatte de
minder onderdelen dan
^ar zoals
doos
- en geërgerd dacht
nkervoort dat zoiets veel be-
kon. in i978 verwierf hij
et 'mporteurschap van Cater-
maar die zeer Engelse din-
2® mochten met hun smalle
wSIS Nederlandse weg
op. Tegenslag nummer 1
«voort zocht steun bij de
-mEindhoven en ging in En-
gd aan de slag met het
- We^Van een eigen chassis,
verkocht hij een
stuk of twintig bouwpakketten
van de Super Seven, met Ford
Cortina-motor. Met de komst
van de Super Eight was het afge
lopen. Deze kits waren populair
in Engeland, maar niet in
nuchter Nederland. Tegenslag
nummer 2.
Donkervoort zat niet bij de
pakken neer. De S8A met
nieuw chassis verscheen, opge
volgd door de D10, en Donker
voort ging zelfs even een eigen
motor ontwikkelen. Later
kreeg een 140 pk krachtbron
van Ford en Cosworth een
plekje in de D8, tot dan de al
lersnelste Donkervoort. De Ne
derlander vond een luisterend
oor bij toenmalig Audi-topman
en huidig Bentley-baas Franz-
Josef Paefgen. Hij hielp Don
kervoort diens onderneming
professioneler op te zetten. De
ontwikkeling van de D20 kwam
in zicht, maar die auto is tot
heden toe nooit goedgekeurd.
Net zo min als de J25, waaraan
nog altijd geschaafd wordt.
De Nederlandse constructeur
mocht de windtunnels van Au
di gaan gebruiken en de fabri
kant levert hem turbomotoren.
Intussen zat Donkervoort in
een nieuwe fabriek in Lelystad,
waar nieuwe tegenslagen hem
niet bespaard bleven. De Engel
se chassisleverancier stopte er
mee en een half jaar lang kon
Donkervoort nagenoeg geen
auto bouwen. Hij keek weder
om in een financiële put.
Die andere Nederlandse fabri
kant, Spyker, bouwt sinds kort
ook sportauto's met de hand,
maar eigenaar Victor Muller
beschikt over een enorme som
geld. En dat heb je, behalve uit
houdingsvermogen, hard no
dig. Maar Donkervoort leeft.
Joop zweert bij zijn snelle si
gaar op wielen. Auto's met veel
vermogen, een minimum aan
elektronica en geen koffer
ruimte. Een Donkervoort kost
tussen de 41.000 en 82.500 eu
ro. In Lelystad bouwen 32 men
sen er zestig per jaar. Dat zul
len er honderd moeten worden
wil er ooit een volgend jubi
leumboek komen.
Jubileumboek 25 jaar Donkervoort
'No Compromise'; prijs 55 euro.
www.donkervoort.nl.
Joop Donkervoort.
In maait verschijnt de tweede generatie SLK van Merce
des. In de nieuwe sportauto kun je hoofdverwarming
bestellen. Via de hoofdsteunen stroomt dan warme lucht
langs je oren, zodat je zelfs in snijdende kou met open
dak kunt rijden. De auto is wat langer en heeft een iets
sneller werkend stalen vouwdak dan zijn voorganger,
die in 1996 werd geïntroduceerd. De SLK komt er ook
met een 5.5 liter achtcilinder motor en 360 pk.
jfSk
1-,',y
De neus van de nieuwe Mercedes SLK doet denken aan die van
de supersportwagen SLR McLaren.
Volgende week in Auto:
Test: Mitsubishi Lancer Wagon
Hip op drie wielen met 'n Ape-car
Oude liefde: Ik had 'm liefst naast mijn bed gepar
keerd
Er is een nieuwe motorklasse: de supermo-
tards. Vederlichte, Spartaanse machines die
je trakteren op dynamiek, zonder dat de
snelheidsmeter op 200 hoeft te staan. De
Husqvarna SM450R is er zo een.
Door Rob van Ginneken
Op de rondweg van Parijs flit
sen ze je links en rechts voor
bij. En je hoeft eigenlijk maar
een paar minuten met zo'n
nieuwe Husqvarna SM450R te
sturen om te begrijpen waar
om supermotards rond de Eiffel-
toren al jaren populair zijn. In
middels verovert deze kruising
tussen crosser en racemotor de
wereld. Er bestaat zelfs een Su-
perMoto-wereldkampioen-
schap met fabrieksteams die
spektakel laten zien op een
combinatie van asfalt en onver
hard.
De SM450R is onpraktisch.
Husqvarna heeft zijn best ge
daan om het begrip Spartaans
naar nieuwe hoogten te voe
ren. Bagagemogelijkheden?
Nul. Zitcomfort? Een spijker
harde buddy en twee minuscu
le voetsteuntjes maken een
lange rit tot een verfijnde mar
teling. Het instrumentarium is
een digitaal luciferdoosje en de
bijterige koppeling moet je be
dienen met een hendeltje dat
op een speelgoedmotor thuis
hoort. Maar zo gauw je de weg
opgaat werken al die simplis
tische onderdelen eensgezind
naar hun doel toe: een fenome
nale wendbaarheid en dyna
miek.
Op één oor
De SM450R weegt maar 122 ki
logram. Dat pakketje rust op
sportbanden, een vering op
wedstrijdniveau en relatief
kleine 17 inch aluminium
spaakwielen. Het motortje ligt
al op één oor voor je het beseft.
Na een druk op de elektrische
startknop - onder supermo
tards een ongekende luxe -
perst de eencilinder er 52 pk
uit. Enorme klappen, die de ve
dergewicht met grote stappen
vooruit stuwen.
Voorzichtig gas geven is gebo
den om het voorwiel in de
tweede en derde versnelling op
straat te houden. De zes ver
snellingen sluiten enorm kort
op elkaar aan. Een slingerende
binnenweg wordt een feest,
maar op de snelweg heb je niks
te zoeken.
Dat hoort zo, menen supermo-
tard-liefhebbers. Specialist en
coureur Paul Collombon: „Als
je tien keer naar Duitsland
bent geweest om daar 280 te
rijden met je dikke Suzuki, heb
je het wel gezien. Deze ma
chientjes bieden minstens
evenveel spektakel, maar bij
normale snelheden en gewoon
thuis om de hoek."
Husqvarna SM450R: 9.699 euro.
Dynamiek en spektakel bij legale snelheden: de SM450R.
Hoe werkt eigenlijk een airbag, en zijn er nog nieuwigheden op
dit gebied?
Koen Peeters, woordvoerder bij de Rijksdienst voor
het Wegverkeer (RDW):
„Het woord air in airbag staat niet voor lucht, maar voor
'automotive inflatable restraint'. Bij een aanrijding vullen
verschillende gassen de zak razendsnel. Die zet met een
gemiddelde van 320 km per uur uit en vult zich in een
mum van tijd. Dat moet, want een botsing duurt maar
ongeveer 0,125 seconden. De bestuurder raakt-de zak
pas wanneer die al weer leeg loopt. Een van de laatste
ontwikkelingen is de autogordel die tevens als airbag
fungeert. En de nieuwste airbags passen zich aan bij de
rijsnelheid en het gewicht van de bestuurder."
Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenant-
woord@wegener.nl
Eerdere vragen en antwoorden vindt u op de website
van de krant, rubriek Auto.
Stoere scooters
De motorscooter is populair in België en dus toont
marktleider Piaggio op de auto- en motorsalon in
Brussel de Piaggio X9-500 Evolution en de Gilera Nexus
500. De grote Evolution is het vlaggenschip: hij kost
7.699 euro en heeft een geïntegreerd communicatiesys
teem, elektro-hydraulische standaard en ingebouwde ra
dio. Het 460cc metende motorblok krijgt volgende
maand gezel
schap van een
125cc viertakt
versie en later
van een 250
cc. De Gilera
Nexus 500 is
een sportieve,
middelzware
motorscooter.
Hij heeft een
460cc viertakt
blok van 40
pk en kost
7.799 euro. De Gilera Nexus van Piaggio.