Te vroeg gebouwd, te laat geprezen Een Husqvarna die niet maalt om de naald 25 klassieker loop Donkervoort, verhaal van een volhouder motortest vrijdag 16 januari 2004 Vraag antwoord I—- 'Is dit niet die nieuwe Peugeot?' NSU Ro 80-bezitter Christian von Klöster- lein kijkt niet meer op van dat soort vra gen. De oude NSU, door de lezers verko zen tot nummer twee inde 'Auto van het Jaar Top 40', was zijn tijd ver vooruit. De NSU Ro 80 bij zijn jongste eigenaar, Christian von Klösterlein. Foto Mare Bolsius varing. Van nostalgie is geen sprake, het mooie interieur doet modern aan, terwijl het grote glasoppervlak een pano ramisch uitzicht op de 21ste eeuw verschaft. De rij eigenschappen en het comfort staan op een hoog ni veau. De halfautomatische drieversnellingsbak, zonder koppelingspedaal, laat zich ge makkelijk bedienen. De 115 pk sterke Wankel-motor komt vlot op toeren en produceert een karakteristiek, huilend geluid. De NSU lijkt te zijn geschapen voor de linkerbaan en heeft een top van 180 km per uur. Zuinigheid is geen NSU-term: als je één op zeven haalt doe je het heel netjes. Is er tenminste iets wat verraadt dat de Ro 80 niet van deze tijd is. Door Gert te Lintelo Als student auto techniek raakte Christian von Klösterlein in de jaren zestig geïnte resseerd in de Wankelmotor, de door ingenieur Felix Wankel iotwikkelde rotatiemotor. Zijn «langstelling sloeg om in lief de toen NSU in 1967 de revolu tionaire Ro 80 uitbracht. Toch zou Von Klösterlein nog tot 1990 geduld moeten hebben voor hij zich de aanschaf kon permitteren. Zijn huidige Ro 80 dateert van 1975 en is ruim acht jaar gele den gerestaureerd. Sindsdien gebruikt Von Klösterlein de au- n to 5.000 tot 8.000 km per jaar. Dat maakt ons nieuwsgierig naar de Wankel-motor, want gezien zijn reputatie zal dat blok inmiddels wel weer gere viseerd zijn. Von Klösterlein slaakt een zucht. „Ach ja, die motor. De eerste jaren ging er inderdaad van al les mis, maar in 1970 werden de motoren ingrijpend verbe terd. Te laat om de slechte naam te redden." Het probleem werd volgens de Ro 80-bezitter nog verergerd door het garantiebeleid van de NSU-fabriek. „Bij de minste twijfel mocht de motor worden vervangen. Dat pakte verkeerd uit, omdat het dealerpersoneel voor die rota tiemotor nauwelijks was ge schoold. Motoren werden on nodig naar de fabriek terugge stuurd. Vaak konden ze na een afstelbeurtje weer als 'fabrieks- gereviseerd' de deur uit. Zelf rij ik acht jaar zonder problemen. Ik ken er die 200.000 km op het klokje hebben, zonder dat het blok open is geweest!" De vroege exemplaren zijn nu vrijwel allemaal volgens de la tere stand der techniek gerevi seerd. De aandacht gaat nu uit naar de carrosserie, aldus Von Klösterlein. „Carrosserieherstel is duur en moeilijk te calcule ren." Onderdelen zijn geen pro bleem. Ro 80's zijn nu in han den van liefhebbers en d'r ver dwijnt er niet eentje meer naai de sloop. Binnen de clubs tiert een levendige handel in twee dehands onderdelen. Slijtage- gevoelige spullen, zoals rub bers, worden nagemaakt. Rijden met een Ro 80 is een er- Gebouwd: 37.400 stuks Nog rijdend: 3.000 In ons land: 120 Waarde: 4.000-8.000 euro Voor Rijeigenschappen Bouwkwaliteit Actieve clubs Tegen Benzineverbruik Olieverbruik Onderdelen alleen via clubs De Ro 80 was opvallend popu lair bij beoefenaars van vrije be roepen, zoals architecten, advo caten en acteurs. Terroristen van de Rote Armee Faktion (RAF) gebruikten begin jaren zeventig een Ro 80 als vluchtwagen. Lezers van Auto kozen hem onlangs als tweede in de top 40 van Auto's van het Jaar, achter de Citroen CX Internet: www.ro80dub.de www.nsu.nl www.nsu-ro80.com Qj NSU Ro 80 1967 - 1977 Dikke diesel voor 307 Peugeot gaat zijn best verkochte model, de 307, uit rusten met een 2.0 HDi dieselmotor met 16 kleppen en 136 pk. Hij komt straks ook in de nieuwe 407. In de 307 hangt de diesel aan een zesversnellingsbak. De mo tor is afgeleid van Peugeots bestaande 2.0 HDi met acht kleppen. De turbo maakt nogal gierende geluiden en de motor is niet bijzonder stil. Indrukwekkend is wel het koppel van 320 Nm. Het roetfilter kan volgens Peugeot 120.000 km onderhoudsvrij mee. Hoogpotige Polo Hoe een doorsnee auto met kleine ingrepen kan ver anderen bewijst de Polo Fun die eind februari in de VW-showroom staat. Dankzij onder meer een dakreling, 'n twee centimeter verhoogd onderstel en voor deze au to extreem grote 17 inch wielen ziet de Polo eruit als een terrein wagen. Dat is-ie niet, want hij heeft geen vier- wielaandrijving. Leuk is hij wel. Het plezier be gint bij 20.695 De Volkswagen Polo Fun. euro. Spanning rally loopt op i Tijdens de voorlaatste rally van Auto in de zandbak van Beekse Bergen tobnden achttien rijders hun stuurmanskunst. Drie daarvan lieten zien dat de prijzen voor de finale op 6 maart niet zomaar vergeven worden. Uitslag: A.C. de Wagt 1.02,07 H. Dirksen 1.02,14 D.E. van den Heuvel 1.02,58 Wie denkt dat hij goed genoeg is voor de beste 25 lezers van Auto, kan dat nog bewijzen op de dag van het slot- evenement. Kijk op de website van deze krant en klik op de ru briek Auto. SLK met oorwarmers fe exclusieve Nederlandse automerk Don- kervoort viert zijn zilveren jubileum. In het koek No Compromise belicht het bedrijf de konturen van Joop Donkervoort. fc'Rien van der Steen tot een bouwpakket prutste Donkervoort 25 jaar gele- on zijn eigen auto in elkaar, zoals zo vaak bevatte de minder onderdelen dan ^ar zoals doos - en geërgerd dacht nkervoort dat zoiets veel be- kon. in i978 verwierf hij et 'mporteurschap van Cater- maar die zeer Engelse din- 2® mochten met hun smalle wSIS Nederlandse weg op. Tegenslag nummer 1 «voort zocht steun bij de -mEindhoven en ging in En- gd aan de slag met het - We^Van een eigen chassis, verkocht hij een stuk of twintig bouwpakketten van de Super Seven, met Ford Cortina-motor. Met de komst van de Super Eight was het afge lopen. Deze kits waren populair in Engeland, maar niet in nuchter Nederland. Tegenslag nummer 2. Donkervoort zat niet bij de pakken neer. De S8A met nieuw chassis verscheen, opge volgd door de D10, en Donker voort ging zelfs even een eigen motor ontwikkelen. Later kreeg een 140 pk krachtbron van Ford en Cosworth een plekje in de D8, tot dan de al lersnelste Donkervoort. De Ne derlander vond een luisterend oor bij toenmalig Audi-topman en huidig Bentley-baas Franz- Josef Paefgen. Hij hielp Don kervoort diens onderneming professioneler op te zetten. De ontwikkeling van de D20 kwam in zicht, maar die auto is tot heden toe nooit goedgekeurd. Net zo min als de J25, waaraan nog altijd geschaafd wordt. De Nederlandse constructeur mocht de windtunnels van Au di gaan gebruiken en de fabri kant levert hem turbomotoren. Intussen zat Donkervoort in een nieuwe fabriek in Lelystad, waar nieuwe tegenslagen hem niet bespaard bleven. De Engel se chassisleverancier stopte er mee en een half jaar lang kon Donkervoort nagenoeg geen auto bouwen. Hij keek weder om in een financiële put. Die andere Nederlandse fabri kant, Spyker, bouwt sinds kort ook sportauto's met de hand, maar eigenaar Victor Muller beschikt over een enorme som geld. En dat heb je, behalve uit houdingsvermogen, hard no dig. Maar Donkervoort leeft. Joop zweert bij zijn snelle si gaar op wielen. Auto's met veel vermogen, een minimum aan elektronica en geen koffer ruimte. Een Donkervoort kost tussen de 41.000 en 82.500 eu ro. In Lelystad bouwen 32 men sen er zestig per jaar. Dat zul len er honderd moeten worden wil er ooit een volgend jubi leumboek komen. Jubileumboek 25 jaar Donkervoort 'No Compromise'; prijs 55 euro. www.donkervoort.nl. Joop Donkervoort. In maait verschijnt de tweede generatie SLK van Merce des. In de nieuwe sportauto kun je hoofdverwarming bestellen. Via de hoofdsteunen stroomt dan warme lucht langs je oren, zodat je zelfs in snijdende kou met open dak kunt rijden. De auto is wat langer en heeft een iets sneller werkend stalen vouwdak dan zijn voorganger, die in 1996 werd geïntroduceerd. De SLK komt er ook met een 5.5 liter achtcilinder motor en 360 pk. jfSk 1-,',y De neus van de nieuwe Mercedes SLK doet denken aan die van de supersportwagen SLR McLaren. Volgende week in Auto: Test: Mitsubishi Lancer Wagon Hip op drie wielen met 'n Ape-car Oude liefde: Ik had 'm liefst naast mijn bed gepar keerd Er is een nieuwe motorklasse: de supermo- tards. Vederlichte, Spartaanse machines die je trakteren op dynamiek, zonder dat de snelheidsmeter op 200 hoeft te staan. De Husqvarna SM450R is er zo een. Door Rob van Ginneken Op de rondweg van Parijs flit sen ze je links en rechts voor bij. En je hoeft eigenlijk maar een paar minuten met zo'n nieuwe Husqvarna SM450R te sturen om te begrijpen waar om supermotards rond de Eiffel- toren al jaren populair zijn. In middels verovert deze kruising tussen crosser en racemotor de wereld. Er bestaat zelfs een Su- perMoto-wereldkampioen- schap met fabrieksteams die spektakel laten zien op een combinatie van asfalt en onver hard. De SM450R is onpraktisch. Husqvarna heeft zijn best ge daan om het begrip Spartaans naar nieuwe hoogten te voe ren. Bagagemogelijkheden? Nul. Zitcomfort? Een spijker harde buddy en twee minuscu le voetsteuntjes maken een lange rit tot een verfijnde mar teling. Het instrumentarium is een digitaal luciferdoosje en de bijterige koppeling moet je be dienen met een hendeltje dat op een speelgoedmotor thuis hoort. Maar zo gauw je de weg opgaat werken al die simplis tische onderdelen eensgezind naar hun doel toe: een fenome nale wendbaarheid en dyna miek. Op één oor De SM450R weegt maar 122 ki logram. Dat pakketje rust op sportbanden, een vering op wedstrijdniveau en relatief kleine 17 inch aluminium spaakwielen. Het motortje ligt al op één oor voor je het beseft. Na een druk op de elektrische startknop - onder supermo tards een ongekende luxe - perst de eencilinder er 52 pk uit. Enorme klappen, die de ve dergewicht met grote stappen vooruit stuwen. Voorzichtig gas geven is gebo den om het voorwiel in de tweede en derde versnelling op straat te houden. De zes ver snellingen sluiten enorm kort op elkaar aan. Een slingerende binnenweg wordt een feest, maar op de snelweg heb je niks te zoeken. Dat hoort zo, menen supermo- tard-liefhebbers. Specialist en coureur Paul Collombon: „Als je tien keer naar Duitsland bent geweest om daar 280 te rijden met je dikke Suzuki, heb je het wel gezien. Deze ma chientjes bieden minstens evenveel spektakel, maar bij normale snelheden en gewoon thuis om de hoek." Husqvarna SM450R: 9.699 euro. Dynamiek en spektakel bij legale snelheden: de SM450R. Hoe werkt eigenlijk een airbag, en zijn er nog nieuwigheden op dit gebied? Koen Peeters, woordvoerder bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW): „Het woord air in airbag staat niet voor lucht, maar voor 'automotive inflatable restraint'. Bij een aanrijding vullen verschillende gassen de zak razendsnel. Die zet met een gemiddelde van 320 km per uur uit en vult zich in een mum van tijd. Dat moet, want een botsing duurt maar ongeveer 0,125 seconden. De bestuurder raakt-de zak pas wanneer die al weer leeg loopt. Een van de laatste ontwikkelingen is de autogordel die tevens als airbag fungeert. En de nieuwste airbags passen zich aan bij de rijsnelheid en het gewicht van de bestuurder." Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenant- woord@wegener.nl Eerdere vragen en antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto. Stoere scooters De motorscooter is populair in België en dus toont marktleider Piaggio op de auto- en motorsalon in Brussel de Piaggio X9-500 Evolution en de Gilera Nexus 500. De grote Evolution is het vlaggenschip: hij kost 7.699 euro en heeft een geïntegreerd communicatiesys teem, elektro-hydraulische standaard en ingebouwde ra dio. Het 460cc metende motorblok krijgt volgende maand gezel schap van een 125cc viertakt versie en later van een 250 cc. De Gilera Nexus 500 is een sportieve, middelzware motorscooter. Hij heeft een 460cc viertakt blok van 40 pk en kost 7.799 euro. De Gilera Nexus van Piaggio.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25