bermtoerisme mag wat kosten h knorrend lieveheersbeestje dat loenste Bijdehand Nieuwe Kia moet aanslaan in samenwerking met AutoTrack.nl MjsMltMISSSO .^•.v.pzc nl/au'o r- redactie pzc. n I 2js31,4460 aa Goes ®JeSPSeiand: 0113-315520 Kinderen:0114-372770 5.1:0204562500 vrijdag 16 januari 2004 Auto Volgende pagina: Donkervoort, een volhouder De Peilstok De woestijnrally Parijs-Dakar, die ko- mend weekend de finish beleeft, is een van de populairste races ter wereld. Maar ook de Formule 1, de Indy 500 en de 24 uur van Le Mans trekken miljoenen liefhebbers. Bij welke grote race of rally zit u op het puntje van uw stoel? Stem mee in de Kwes tie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Gratis en voor niets O Vorige week vroegen we u welke ver- keersproef in Nederland u het meest aanspreekt. Gratis busvervoer, dat onlangs in Den Haag werd geïntroduceerd, mag wat u betreft direct landelijk worden ingesteld. De proeven met verlichting, zoals het ritsen met lichtsporen en fellere wegverlichting bij regen en sneeuw, scoren ook hoog O Hans Wesseling van Wegen naar de Toekomst, een innovatieprogramma van het ministerie van Ver keer en Waterstaat: "Ik snap de populariteit van gratis openbaar vervoer, maar ik vind het vooral een maatregel om tijdelijk in te zetten bij drukke punten. Automobilis ten zullen immers hun eigen comfortabele wagen niet gauw inruilen voor een bus, ook al is die gratis. Breder toepasbaar zijn de lampjes waarmee je extra rijstroken creëert - volgens richtlijnen mag een weg bij lagere snel heden immers smaller zijn. Jammer dat het prefab weg dek zo laag eindigt. Je kunt het uitrollen als een tapijt, dat gaat veel sneller dan asfalteren." Het dak gaat eraf? Ons oproepje vorige week aan cabriorijders om te vertellen over hun ervaringen was niet aan dove mansoren gericht. Inmiddels hebben zich bijna honderd bezitters gemeld met anekdotes, foto's en verhalen. Pe perdure klassiekers mengen zich met eenvoudige canvastops, maar één ding hebben ze gemeen: het dak gaat eraf! Een selectie gaan we zeker terugzien in de ca- brio-special eind maart. Peugeot leert Chinees De Dong Feng-fabriek, waarin het Franse PSA-concern samen met de Chinezen auto's fabriceert, wil de productie verdubbelen. Tegen 2006 moeten er jaarlijks 300.000 stuks worden gemaakt. Er komt een 'Chinese' Peugeot op het platform van de 307, en in 2006 wordt ook de kleinere 206 in China gemaakt. De fabriek bouwt al Citroëns Picasso en Xsara. DeX3van BMW is een auto met een missie. Hij moet rij ders van andere mer ken uit hun auto lokken. Dat zal hem eerder lukken bij bezitters van vier- «ielaangedreven jationwagons dan 4e van terrein- «agens. Bromfiets kwartet Het blad Brom fiets dat zich zelf aanprijst als Tiet oudste bromfietsblad ter wereld' heeft een kwartetspel be dacht. Het spel wil verzamelaars, vet- kuiven-op-leeftijd, middelbare plei ners, gewezen artis- tiekelingen en ooit- nozems aanspre ken. Het bevat vie renveertig kaarten met foto's van oude bromfietsen plus de beschrijving. Het kwartet kent cate gorieën als sportmachines, werkpaarden, hulpmotoren en nozembrommers. Het kost 29,63 euro inclusief ver- f?ftBf%f$^£j6050 of www.bromfiets.nl De X3 is wat compacter en speelser gelijnd dan de BMW X5. Foto Mare Bolsius tieruimte kost en dat, indien nodig, een telefoontje naar Graz volstaat om de fabricage acuut op een laag pitje te zet ten. Want een gok is de X3 wel. Immers, wie echt een dikke terreinwagen wil kiest een X5, ook al is die duizenden euro's duurder. Andersom is de X3 weer niet voordelig genoeg ge prijsd om het concurrenten als de Landrover Freelander en de Mitsubishi Outlander moeilijk te maken. De X3 moet het dus meer hebben van lieden die hun luxe stationwagon beu zijn, die het gehad hebben met hun Volvo XC70 of Audi A4 Avant Quattro. Als een vis in het water Het is een compacte en speels gelijnde auto die zich op de weg als een vis in het water voelt. Hij is stevig geveerd, rondt bochten zonder te hellen en aarzelt bij het accelereren geen seconde. Een hoogst spor tief rijdende en precies sturen de auto. Pas in het uiterste ge val bespeur je licht onderstuur, maar niks om ongerust over te worden. Hij heeft zes versnellingen en een nieuw x-Drive 4wd-sys- teem. Dat systeem verdeelt ra zendsnel het motorkoppel over voor- en achteras. Dat gaat via een lamellenkoppeling, waar bij een elektromotor uitmaakt hoe sterk de lamellen tegen el kaar gedrukt worden. Bij wiel- spin reageert het aandrijfsys teem door de kracht naar de as met de meeste tractie te bren gen. De dynamische stabili- teitscontrole grijpt links en rechts ook in door bij te rem men, en zo lijkt het of er sper- differentiëlen aan het werk zijn. Toch zijn die er niet. Als terreinwagen is de X3 in de verte niet geschikt, daarvoor heeft hij te korte veerwegen en bovendien ontbreekt de hoge en lage gearing. Het is wel een royale vierpersoons wagen die een zachte berm niet schuwt. Met de bank overeind biedt hij een fraai, verdienstelijk, maar BMW X3 3-Oi Executive Uitrusting: O.a. acht airbags, air co, bandenspanningsmeter, dag lichtschakeling, stabiliteitscon- trole, hill descent control. Motor: 3.0 zescilinder; 231 pk, koppel 300 Nm bij 3.500 toeren Lxbxh: 4.57 x 1.85 x 1.67 meter Bagageruim: 480-1.370 liter Tankinhoud: 67 liter Gewicht: 1.735 kg. Aanhanger geremd: 2.250 kg. Verbruik: 1:7 niet overdreven kofferruim. Er is een houder verkrijgbaar waarmee je twee mountainbi kes aan boord, kunt stallen. Ook heeft hij rails waar je mee geleverde sjorogen in kunt klikken. Voorlopig is de auto uit te rus ten met de fijne drieliter zesci- Prijs: 3.0i Executive: 73.532 euro 3.0i basis: 56.001 2.5/192 pk: 53.000 3.0 diesel: 58 000 Conclusie: De BMW X3 is een fij ne auto, maar duur en niet echt geschikt voor terrein. Deze drie liter is te slordig met brandstof. Voor Stilte Rijgedrag Verlichting Tegen Prijs Dorst Gewicht Score: 7,5 lindermotoren van BMW, naar keuze op benzine of diesel. La ter volgen wat minder vermo gende viercilinders, zodat de prijs misschien onder de halve ton zakt. De X3 maakt indruk met een werkelijk uitstekende verlichting, maar ons exem plaar had last - of liever: wij hadden last- van een kachel die nu eens heel warm en dan weer koud werd. Blikkerig Bij zo'n auto verwacht je een sonoor pof als een portier dicht valt. Maar bij de X3 klinkt dat gewoon blikkerig en dat hoort niet. Het interieur is ook tame lijk gewoon. We zeggen niet ar metierig, maar een auto waar voor je in het onderhavige ge val het torenhoge bedrag van bijna 75 euromille neertelt, zou wel wat meer mogen bie den. En zo'n brandstofverbruik van een liter op zeven kilome ter is gewoon schandelijk. Met de grote X5 scoort BMW goed. Vooral in Amerika, het land van de giga-suvs en de Hummers, wordt hij aanbeden. In Nederland gaan jaarlijks een stuk of duizend kopers aan de X5. Dat moet met de X3 min stens ook lukken, vinden ze bij BMW. De importeur krijgt er dit jaar 1.100 en daar zijn er 275 van verkocht. abrikanten zoeken doelgroepen. Nadat ze op grote schaal klanten hadden ge vonden voor het utiliteitsvoertuig, de ip, hebben ze het sportieve ac- no liteitsvoertuig, de sav, geïn- BMW heeft er nu eentje: de X3. Het is zeg een schaalmodel van de aonne X5, en hij moet de fa- 6ek helpen om moderne, ortieve klanten te vinden, ja charmes zijn daar hele- Bai op gericht: hij heeft het sak van een stationwagon, et hoog op de poten en is s bang van een beetje mod- rofrul zand. productie hebben de Duit ss uitbesteed aan het Oosten de Magna Steyr, dat voor trcedes de G, voor Chrysler en voor Saab de Ca- aolet maakt. Het voordeel »r al die fabrikanten is dat zelf geen dure produc- van der Steen De Kia Picanto, de Koreaanse tegenhanger van de Panda. Kia laat deze week op de Salon van Brussel de Cerato zien, een vier- en vijfdeurs middenklas ser. De auto staat in juni als op volger van de Shuma bij de dealers. Kia hoopt vurig dat hij aanslaat, want die Shuma heeft nooit potten kunnen breken. De wielbasis van 2.61 meter be looft een ruime achterbank. Er zijn benzinemotoren van 105 pk (1.6) en 143 pk (2.0), en die sels van 1.5 (102 pk) en 2.0 liter (112 pk). Als opvolger van de reeds lang verscheiden Pride komt in mei de Kia Picanto. Het is een compacte stadsauto die je de Koreaanse tegenhan ger van de Fiat Panda zou kun nen noemen. Het autootje heeft achttien opbergplekjes en om te beginnen een 1.1 liter benzinemotor van 65 pk. Later volgt een 70 pk diesel. Deze Packard Super Eight Convertible uit 1929 wordt verkocht in Leiden. Kan eigenlijk niet De grote broer van de X3, de BMW X5, wordt enorm goed verkocht Roland van Kralingen, directeur van een advies bureau voor merkstrategie, zegt in het blad RaiVoorrang dat zulke auto's eigenlijk niet kunnen. „Maatschappelijk nauwelijks te accepteren is dat er auto's worden gemaakt die 400 pk leve ren en zo groot en zwaar zijn als een truck, terwijl je vrijwel nergens harder mag dan 120." Wat Van Kralingen zelf rijdt? Ehhh ...een X5, hoezo? Het was oktober 1966 en een neef bood mij een Renault 4cv te koop aan. „Voor 35 gulden," zei hij, „want zelf heb ik hem dooreen appel en een ei te pakken ge- jSrt Hij heeft een elektrische Ferlec- "pehng en technisch is hij prima. Dat .ft wat scheef uitziet komt alleen maar spatborden." - J^Pkmpen hadden inderdaad een on- mg hoogteverschil van dik vijf centi- 10 Maar kom dacht ik, voor die prijs fpon karretje toch wel wat loensen. Je toen nog geen apk, het verkeer was *h° intensief als nu. Een ANWB-keu- arvoor? ^en Proefrit? Voor dat Jk SPng er met een paar studiegeno- n 'rec' mee op uit van Amsterdam naar j 1 ^aar moesten we het lustrumfeest «nons dispuut regelen. Het was bijzon- s echt weer. De koplampen bleken 'meerdan gloeiende spijkers. mij op, dat er wel erg veel vracht- ^ensop de weg zaten. Aan die koplam- moest dus nodig wat worden gedaan. 3an carTosse"e was het een er°p te knappen. Toen kon je nog ^een setje ringsleutels naar een au- J*^0® een paar voorspatborden te Mijn Renault deed me nog het Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. meest aan mijn Meccanodoos denken. Steekassen vervangen en zelfs remleidin gen vernieuwen was geen probleem. Na de succesvolle facelift besloot ik het wagentje van een lik verf te voorzien. Dat moet u letterlijk nemen. Ik schilderde de Renault helemaal met de kwast. Waar wij toen woonden was nog geen sprake van garageboxen of iets dergelijks. Dus ik be gon gewoon buiten te schilderen, voor de deur op straat. Even later begon het te motregenen en na mijn aanvankelijke te leurstelling vond ik dat prima: het karre tje kreeg een prachtig, uniek craquelé-ef- fect. De roestplekken en wratjes moesten worden bewerkt met menie. Zo kreeg het Renaultje geleidelijk het uiterlijk van een lieveheersbeestje: groen met rode stippen. De van de kentekenplaat af te leiden leef tijd was aanleiding voor het feit dat ik re gelmatig uit het verkeer werd genomen. Altijd was er wel een uit de kluiten gewas sen agent die zich in het wagentje perste en probeerde door de handrem of door de vloer te gaan. Het lukte nooit. Maar mis schien lagen de normen ook lager dan nu. De zucht van een tegenliggende, hoog met hooi opgeladen vr achtwagen trok een keer de voorklep open en vouwde die als een deken over de voorruit. Dat probleem loste ik op met rubberen klemmen aan de kap, dat zag er nog snel uit ook. En het motortje knorde altijd onmiddellijk. Het was zijn tijd na één jaar en twee da gen. Hij werd in Amsterdam-Noord links in de flank geramd door een Volkswagen uit Geldermalsen. De verzekering ver klaarde de Renault total loss en keerde 350 gulden uit. Mijn kilometerprijs heb ik later berekend op 0,06 cent. Dat is 0,027 eurocent! Welke verkeersproef spreekt u het meest aan? Gratis busvervoer Meer rijbanen door lampjes Ritsen met lichtsporen Schermen bij files Weersafhankelijke verlichting Tekstwagens bij files Doorgetrokkenstreep-alarm Motorveilige vangrails Prefab wegdek Blokrijden 28% 14% 12% 11% Oldtimerbeurs in Leiden In de Leidse Groenoordhallen wordt op zaterdag 24 en zondag 25 januari het Super Oldtimerfestival gehou den. Miniaturen, oude en klassie ke auto's, onder delen en gereed schappen zijn op beide dagen tussen 10.00 en 18.00 uur te be kijken. De toe gangsprijs is tien euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 23