bermtoerisme mag wat kosten
h knorrend lieveheersbeestje dat loenste
Bijdehand
Nieuwe Kia moet aanslaan
in samenwerking met AutoTrack.nl
MjsMltMISSSO
.^•.v.pzc nl/au'o
r- redactie pzc. n I
2js31,4460 aa Goes
®JeSPSeiand: 0113-315520
Kinderen:0114-372770
5.1:0204562500
vrijdag 16 januari 2004
Auto
Volgende pagina: Donkervoort, een volhouder
De Peilstok
De woestijnrally Parijs-Dakar, die ko-
mend weekend de finish beleeft, is een
van de populairste races ter wereld. Maar
ook de Formule 1, de Indy 500 en de 24 uur
van Le Mans trekken miljoenen liefhebbers.
Bij welke grote race of rally zit u op het
puntje van uw stoel? Stem mee in de Kwes
tie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
Gratis en voor niets
O Vorige week vroegen we u welke ver-
keersproef in Nederland u het meest
aanspreekt. Gratis busvervoer, dat onlangs
in Den Haag werd geïntroduceerd, mag wat
u betreft direct landelijk worden ingesteld.
De proeven met verlichting, zoals het ritsen
met lichtsporen en fellere wegverlichting bij
regen en sneeuw, scoren ook hoog
O Hans Wesseling van Wegen naar de Toekomst, een
innovatieprogramma van het ministerie van Ver
keer en Waterstaat: "Ik snap de populariteit van gratis
openbaar vervoer, maar ik vind het vooral een maatregel
om tijdelijk in te zetten bij drukke punten. Automobilis
ten zullen immers hun eigen comfortabele wagen niet
gauw inruilen voor een bus, ook al is die gratis. Breder
toepasbaar zijn de lampjes waarmee je extra rijstroken
creëert - volgens richtlijnen mag een weg bij lagere snel
heden immers smaller zijn. Jammer dat het prefab weg
dek zo laag eindigt. Je kunt het uitrollen als een tapijt,
dat gaat veel sneller dan asfalteren."
Het dak gaat eraf?
Ons oproepje vorige week aan cabriorijders om te
vertellen over hun ervaringen was niet aan dove
mansoren gericht. Inmiddels hebben zich bijna honderd
bezitters gemeld met anekdotes, foto's en verhalen. Pe
perdure klassiekers mengen zich met eenvoudige
canvastops, maar één ding hebben ze gemeen: het dak
gaat eraf! Een selectie gaan we zeker terugzien in de ca-
brio-special eind maart.
Peugeot leert Chinees
De Dong Feng-fabriek, waarin het Franse PSA-concern
samen met de Chinezen auto's fabriceert, wil de
productie verdubbelen. Tegen 2006 moeten er jaarlijks
300.000 stuks worden gemaakt. Er komt een 'Chinese'
Peugeot op het platform van de 307, en in 2006 wordt
ook de kleinere 206 in China gemaakt. De fabriek bouwt
al Citroëns Picasso en Xsara.
DeX3van BMW is
een auto met een
missie. Hij moet rij
ders van andere mer
ken uit hun auto
lokken. Dat zal hem
eerder lukken bij
bezitters van vier-
«ielaangedreven
jationwagons dan
4e van terrein-
«agens.
Bromfiets kwartet
Het blad Brom
fiets dat zich
zelf aanprijst als Tiet
oudste bromfietsblad
ter wereld' heeft een
kwartetspel be
dacht. Het spel wil
verzamelaars, vet-
kuiven-op-leeftijd,
middelbare plei
ners, gewezen artis-
tiekelingen en ooit-
nozems aanspre
ken. Het bevat vie
renveertig kaarten
met foto's van oude
bromfietsen plus de beschrijving. Het kwartet kent cate
gorieën als sportmachines, werkpaarden, hulpmotoren
en nozembrommers. Het kost 29,63 euro inclusief ver-
f?ftBf%f$^£j6050 of www.bromfiets.nl
De X3 is wat compacter en speelser gelijnd dan de BMW X5. Foto Mare Bolsius
tieruimte kost en dat, indien
nodig, een telefoontje naar
Graz volstaat om de fabricage
acuut op een laag pitje te zet
ten. Want een gok is de X3 wel.
Immers, wie echt een dikke
terreinwagen wil kiest een X5,
ook al is die duizenden euro's
duurder. Andersom is de X3
weer niet voordelig genoeg ge
prijsd om het concurrenten als
de Landrover Freelander en de
Mitsubishi Outlander moeilijk
te maken. De X3 moet het dus
meer hebben van lieden die
hun luxe stationwagon beu
zijn, die het gehad hebben met
hun Volvo XC70 of Audi A4
Avant Quattro.
Als een vis in het water
Het is een compacte en speels
gelijnde auto die zich op de
weg als een vis in het water
voelt. Hij is stevig geveerd,
rondt bochten zonder te hellen
en aarzelt bij het accelereren
geen seconde. Een hoogst spor
tief rijdende en precies sturen
de auto. Pas in het uiterste ge
val bespeur je licht onderstuur,
maar niks om ongerust over te
worden.
Hij heeft zes versnellingen en
een nieuw x-Drive 4wd-sys-
teem. Dat systeem verdeelt ra
zendsnel het motorkoppel over
voor- en achteras. Dat gaat via
een lamellenkoppeling, waar
bij een elektromotor uitmaakt
hoe sterk de lamellen tegen el
kaar gedrukt worden. Bij wiel-
spin reageert het aandrijfsys
teem door de kracht naar de as
met de meeste tractie te bren
gen. De dynamische stabili-
teitscontrole grijpt links en
rechts ook in door bij te rem
men, en zo lijkt het of er sper-
differentiëlen aan het werk
zijn. Toch zijn die er niet.
Als terreinwagen is de X3 in de
verte niet geschikt, daarvoor
heeft hij te korte veerwegen en
bovendien ontbreekt de hoge
en lage gearing. Het is wel een
royale vierpersoons wagen die
een zachte berm niet schuwt.
Met de bank overeind biedt hij
een fraai, verdienstelijk, maar
BMW X3 3-Oi Executive
Uitrusting: O.a. acht airbags, air
co, bandenspanningsmeter, dag
lichtschakeling, stabiliteitscon-
trole, hill descent control.
Motor: 3.0 zescilinder; 231 pk,
koppel 300 Nm bij 3.500 toeren
Lxbxh: 4.57 x 1.85 x 1.67 meter
Bagageruim: 480-1.370 liter
Tankinhoud: 67 liter
Gewicht: 1.735 kg.
Aanhanger geremd: 2.250 kg.
Verbruik: 1:7
niet overdreven kofferruim. Er
is een houder verkrijgbaar
waarmee je twee mountainbi
kes aan boord, kunt stallen.
Ook heeft hij rails waar je mee
geleverde sjorogen in kunt
klikken.
Voorlopig is de auto uit te rus
ten met de fijne drieliter zesci-
Prijs: 3.0i Executive: 73.532 euro
3.0i basis: 56.001
2.5/192 pk: 53.000
3.0 diesel: 58 000
Conclusie: De BMW X3 is een fij
ne auto, maar duur en niet echt
geschikt voor terrein. Deze drie
liter is te slordig met brandstof.
Voor
Stilte
Rijgedrag
Verlichting
Tegen
Prijs
Dorst
Gewicht
Score: 7,5
lindermotoren van BMW, naar
keuze op benzine of diesel. La
ter volgen wat minder vermo
gende viercilinders, zodat de
prijs misschien onder de halve
ton zakt. De X3 maakt indruk
met een werkelijk uitstekende
verlichting, maar ons exem
plaar had last - of liever: wij
hadden last- van een kachel
die nu eens heel warm en dan
weer koud werd.
Blikkerig
Bij zo'n auto verwacht je een
sonoor pof als een portier dicht
valt. Maar bij de X3 klinkt dat
gewoon blikkerig en dat hoort
niet. Het interieur is ook tame
lijk gewoon. We zeggen niet ar
metierig, maar een auto waar
voor je in het onderhavige ge
val het torenhoge bedrag van
bijna 75 euromille neertelt,
zou wel wat meer mogen bie
den. En zo'n brandstofverbruik
van een liter op zeven kilome
ter is gewoon schandelijk.
Met de grote X5 scoort BMW
goed. Vooral in Amerika, het
land van de giga-suvs en de
Hummers, wordt hij aanbeden.
In Nederland gaan jaarlijks een
stuk of duizend kopers aan de
X5. Dat moet met de X3 min
stens ook lukken, vinden ze bij
BMW. De importeur krijgt er
dit jaar 1.100 en daar zijn er
275 van verkocht.
abrikanten zoeken
doelgroepen. Nadat
ze op grote schaal
klanten hadden ge
vonden voor het
utiliteitsvoertuig, de
ip, hebben ze het sportieve ac-
no liteitsvoertuig, de sav, geïn-
BMW heeft er nu
eentje: de X3. Het is zeg
een schaalmodel van de
aonne X5, en hij moet de fa-
6ek helpen om moderne,
ortieve klanten te vinden,
ja charmes zijn daar hele-
Bai op gericht: hij heeft het
sak van een stationwagon,
et hoog op de poten en is
s bang van een beetje mod-
rofrul zand.
productie hebben de Duit
ss uitbesteed aan het Oosten
de Magna Steyr, dat voor
trcedes de G, voor Chrysler
en voor Saab de Ca-
aolet maakt. Het voordeel
»r al die fabrikanten is dat
zelf geen dure produc-
van der Steen
De Kia Picanto, de Koreaanse tegenhanger van de Panda.
Kia laat deze week op de Salon
van Brussel de Cerato zien, een
vier- en vijfdeurs middenklas
ser. De auto staat in juni als op
volger van de Shuma bij de
dealers. Kia hoopt vurig dat hij
aanslaat, want die Shuma heeft
nooit potten kunnen breken.
De wielbasis van 2.61 meter be
looft een ruime achterbank. Er
zijn benzinemotoren van 105
pk (1.6) en 143 pk (2.0), en die
sels van 1.5 (102 pk) en 2.0 liter
(112 pk). Als opvolger van de
reeds lang verscheiden Pride
komt in mei de Kia Picanto.
Het is een compacte stadsauto
die je de Koreaanse tegenhan
ger van de Fiat Panda zou kun
nen noemen. Het autootje
heeft achttien opbergplekjes
en om te beginnen een 1.1 liter
benzinemotor van 65 pk. Later
volgt een 70 pk diesel.
Deze Packard Super Eight Convertible uit 1929 wordt verkocht in
Leiden.
Kan eigenlijk niet
De grote broer van de X3, de BMW X5, wordt enorm goed
verkocht Roland van Kralingen, directeur van een advies
bureau voor merkstrategie, zegt in het blad RaiVoorrang dat
zulke auto's eigenlijk niet kunnen. „Maatschappelijk nauwelijks
te accepteren is dat er auto's worden gemaakt die 400 pk leve
ren en zo groot en zwaar zijn als een truck, terwijl je vrijwel
nergens harder mag dan 120."
Wat Van Kralingen zelf rijdt? Ehhh ...een X5, hoezo?
Het was oktober 1966 en een
neef bood mij een Renault 4cv
te koop aan. „Voor 35 gulden,"
zei hij, „want zelf heb ik hem
dooreen appel en een ei te pakken ge-
jSrt Hij heeft een elektrische Ferlec-
"pehng en technisch is hij prima. Dat
.ft wat scheef uitziet komt alleen maar
spatborden."
- J^Pkmpen hadden inderdaad een on-
mg hoogteverschil van dik vijf centi-
10 Maar kom dacht ik, voor die prijs
fpon karretje toch wel wat loensen. Je
toen nog geen apk, het verkeer was
*h° intensief als nu. Een ANWB-keu-
arvoor? ^en Proefrit? Voor dat
Jk SPng er met een paar studiegeno-
n 'rec' mee op uit van Amsterdam naar
j 1 ^aar moesten we het lustrumfeest
«nons dispuut regelen. Het was bijzon-
s echt weer. De koplampen bleken
'meerdan gloeiende spijkers.
mij op, dat er wel erg veel vracht-
^ensop de weg zaten. Aan die koplam-
moest dus nodig wat worden gedaan.
3an carTosse"e was het een
er°p te knappen. Toen kon je nog
^een setje ringsleutels naar een au-
J*^0® een paar voorspatborden te
Mijn Renault deed me nog het
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
meest aan mijn Meccanodoos denken.
Steekassen vervangen en zelfs remleidin
gen vernieuwen was geen probleem.
Na de succesvolle facelift besloot ik het
wagentje van een lik verf te voorzien. Dat
moet u letterlijk nemen. Ik schilderde de
Renault helemaal met de kwast. Waar wij
toen woonden was nog geen sprake van
garageboxen of iets dergelijks. Dus ik be
gon gewoon buiten te schilderen, voor de
deur op straat. Even later begon het te
motregenen en na mijn aanvankelijke te
leurstelling vond ik dat prima: het karre
tje kreeg een prachtig, uniek craquelé-ef-
fect. De roestplekken en wratjes moesten
worden bewerkt met menie. Zo kreeg het
Renaultje geleidelijk het uiterlijk van een
lieveheersbeestje: groen met rode stippen.
De van de kentekenplaat af te leiden leef
tijd was aanleiding voor het feit dat ik re
gelmatig uit het verkeer werd genomen.
Altijd was er wel een uit de kluiten gewas
sen agent die zich in het wagentje perste
en probeerde door de handrem of door de
vloer te gaan. Het lukte nooit. Maar mis
schien lagen de normen ook lager dan nu.
De zucht van een tegenliggende, hoog met
hooi opgeladen vr achtwagen trok een
keer de voorklep open en vouwde die als
een deken over de voorruit. Dat probleem
loste ik op met rubberen klemmen aan de
kap, dat zag er nog snel uit ook. En het
motortje knorde altijd onmiddellijk.
Het was zijn tijd na één jaar en twee da
gen. Hij werd in Amsterdam-Noord links
in de flank geramd door een Volkswagen
uit Geldermalsen. De verzekering ver
klaarde de Renault total loss en keerde
350 gulden uit. Mijn kilometerprijs heb ik
later berekend op 0,06 cent. Dat is 0,027
eurocent!
Welke verkeersproef
spreekt u het meest aan?
Gratis busvervoer
Meer rijbanen door lampjes
Ritsen met lichtsporen
Schermen bij files
Weersafhankelijke verlichting
Tekstwagens bij files
Doorgetrokkenstreep-alarm
Motorveilige vangrails
Prefab wegdek
Blokrijden
28%
14%
12%
11%
Oldtimerbeurs in Leiden
In de Leidse Groenoordhallen wordt op zaterdag 24 en
zondag 25 januari het Super Oldtimerfestival gehou
den. Miniaturen,
oude en klassie
ke auto's, onder
delen en gereed
schappen zijn
op beide dagen
tussen 10.00 en
18.00 uur te be
kijken. De toe
gangsprijs is
tien euro.