pzc Van catwalk naar de winkel om de hoek ILBUM Trends voor de komende zomer 25 Fris, origineel en eigen Pop met een ruw randje Liedjes kabbelen voort Sentiment ligt er dik op Nieuw trancefeest Britney neemt wraak woensdag 14 januari 2004 'ifrans Bauer L g voor mij (V j Marco Borsato - Meid nemen bestaat niet (2) jThe Black Eyed Peas - L Up 13) /ei lAventura - Obsesion (6) 5Carel Kraaijenhof, Trijnt- ,03! ij er bent (4) Chip i-Cowboy 15) Dj Maurice Heb je even voor ftlMlcence - My Immortal Ump Bizkit - Behind Blue Eyes 0Nelly Furtado - Powerless (Say jjlVou Want) (23) 1 Girls Aloud -jump (12) 2Christina Aguilera - The Voice jfliary Duff - So Yesterday (10) 4Sugababes - Hole In The Head 5 Kevin Lyttle Turn Me On (11) 6Blue ft Stevie Wonder And- md Sealed, Delivered (19) Gary Jules - Mad World (26) Dj Tiesto Traffic (15) Wio -WhiteFlag (16> iSpecial D. - Come With Me (18) iKelis Milkshake {-) llGirlz Berichtje (39) [The Darkness -I Believe In A k Celled Love (17) I Meg W years from now (82) iBntney Spears ft Madonna - ifasmstTheMusic (20) iG-Spott - No Comment (25) iSugababes Hole In The Head IBellePerez-HijoDeLa Luna Alicia Keys - You Don't Know 'Heme 122! Phil Collins - Look Through My 5'24! Nana Kim Wilde Anyplace, fttere, Anytime (21) No Doubt - It's My Life (-) Kelly Clarkson - The Trouble tLowis(59) Westlife - Mandy (27) iDido - Life For Rent (65) Benny Benassi Presents th - tTo Love (33) Michael Jackson - One More ite (311 Atomic Kitten - Ladies Night (-) The Underdog Project - Winter m Peran - We Want To Be Free (40) 5kent p.i.m.p. (29) Motorcycle - As The Rush Co- ill Fragment - Beautiful (76) Jules Raoul Rob D - Pro- is'ambulance (68) Chipz - Chipz In Black (Who You tui Cat (30) Fight Club ft. Laurent Ko - >J Love (43) Feest dj Maarten dj Mau - leen lekkere kont!! (48) Justin Timberlake - I'm Lovin' Ui Junkie XI ft Anouk - Between se Walls (41) Treble - Ramaganana (51) ,1 Dido - Life For Rent 1) Alicia Keys - The Diary Of Alicia m Frans Bauer - Dicht Bij Jou (4) Frans Bauer - 'n Ons Geluk (2) Evanescence - Fallen (10) Simply Red - Home (5) 'Red Hot Chili Peppers - Grea t's and Videos (8) Sugababes - Three (6) De Poema's - Best Of (7) Ike Delange - Here I Am imii2) p Joe Cocker - The Ultimate Col- IRobbie Williams - Live Summer B 'Sting - Sacred Love (9) ICharly Lownoise Mental - Wei ty(14) Norah Jones - Come Away With ||I6J 'Son Jovi - This Left Feels Riqht - mi (15) 'Michael Jackson - Number F I") gMack Eyed Peas - Elep- ®K3 OyaLele(20) "The Lord Of The Rings 3 - Origi- mndtrack (33) J R.E.M. - /n Timp IR.E.M. - In Time 1988-2003 (18) TColdplay -A Rush Of Blood The WI24) Rove Actually - Original Sound- |5".n P«ul-Dut<y Rock (27) o Andre Rieu - Romantic Paradise ■Christina Aguilera - Stripped 'Pink Try This (26) [Jute Stripes - Elephant (45) 'nind - Around The World (23) 'Anouk - Update (-) [«'of-Omarm (28) 'JustinTimberlake - Justified Atomic Kitten - Ladies Night ^Robbie Williams - Escapology -Tasty (51) nestlife - Turnaround (40) "Aventura - We Broke The Rules !!!lu?eGu''tw34j Stewart-4s Time Goes nZl^ger'Misrress(32J ^ssandro Safina - Musica Di pintje Oosterhuis - Trijntje Jul ftfeSPeakerboxxx (70) ^-25>™-Heta„er- 5^ Beatles Let It BeNaked ^Soyonce- Dangerously In Love Britney Spears - In The Zone i fr^at0 0nderweg (58) De grote merken en winkelketens zijn al ver van tevoren bezig met nieuwe collecties. Het is nog maar half januari, maar Cool Cat heeft de kledingontwerpen voor de komende zomer al klaar lig gen. Susanne Vegter: „Voor het nieuwe seizoen hebben we veel rui ten en strepen, de retrolook. Verder zijn er veel felle kleuren en zwart. Ook zullen er weer baggy broeken in de winkels hangen, American school. Verder komen er strepen met prints erop gedrukt, heel veel minirokken, afhangende shirts en driekwart leggings. Ook is de boothals weer te zien. Voor de komende lente heeft Gsus drie kleurfamilies bedacht: 'sport', gebaseerd op baseball, American football en cheerleaders. Dat betekent veel china blue, rood en zwart. De tweede kleurfami- lie is 'comics', oude Amerikaanse stripverhalen en manga cartoons. Kleuren die hierbij horen zijn bijvoorbeeld rood, zwart en azul blue. Daarnaast is er nog 'Asian waitress'. Hierbij horen echte pastelkleu ren als lichtroze en limoengroen. In de rekken van Hennes en Mauritz zal komend voorjaar de kuit broek en de minirok vaak te zien zijn. Alles zal smal zijn en de des sins bestaan vooral uit strepen, stippen, grote bloemen en vruchten en sixtieprints. De mannen kunnen de 'preppy' look weer uit de kast halen. Nog meer kleding uit de nieuwe 'Amelica-lijn' van Gsus. Ruitrokjes, gestreepte broeken en truien met hippe Mickey Mouse-prints. Kledingdesigners schudden hun ontwerpen niet zomaar uit hun mouw. Ze reizen van de grote catwalks in Pa rijs en Milaan naar de stra ten van Tokyo. Een kijkje achter de schermen van drie grote kledingmerken: Cool Cat, Gsus en Hennes en Mauritz. De grote modeshows zijn voor ons heel belangrijk. Die geven de eventuele tenden sen voor de toekomst aan, ver telt Susanne Vegter van modeke ten Cool Cat. „Maar omdat we graag willen weten wat die ten densen met de doelgroep doen, kijken we veel naar tijdschrif ten waar reportages van die shows in staan." Ze noemt het View on Colour Magazine. Hierin is al een hele boel gefilterd, waardoor de kle ding toegankelijker is voor de mogelijke Cool Cat-bezoeker. „We kijken ook erg veel naar vi deoclips. De meiden die Cool Cat-kleding kopen, willen er graag hetzelfde uitzien als Brit ney Spears en Christina Aguile ra. Daar spelen wij op in." Maar ook als de mensen van Cool Cat iets tegenkomen wat 'het helemaal moet gaan wor den', stellen ze nog de vraag of ze er groot op ingaan of niet. „Soms hangen we van een be paalde kleur maar een paar kle dingstukken in de winkel. We vernachten dan dat het niet erg zal aanslaan maar vinden dat we het wel in de winkel moeten hebben. Of het is een soort test manier. Dan weten we niet ze ker of die kleur populair zal wor den en beginnen we met bijvoor beeld een paar oranje broeken. Als het vervolgens aanslaat, kun nen we er altijd meer van ma ken." Het Nederlandse modemerk Gsus industries gaat heel anders te werk. De wereldtrends laten ze links liggen. Gsus-woordvoer- der Martijn Vermin: „Wij kijken helemaal niet naar de mode shows; hebben zelfs geen idee wat daar te zien is. Wij willen niet veel trends volgen. We ma ken wat wij mooi vinden. Het is een soort gevoel wat we er bij hebben. Het klinkt heel arro gant, maar wij maken trends." Sinds kort werken de mensen achter het populaire kleding merk Gsus aan de hand van een bepaald thema, bijvoorbeeld een land. „Als voorbereiding gaan we dan naar dat land toe om inspiratie op te doen. We kij ken naar het straatbeeld en naar wat er daar in de bladen staat." Ook voor het modeconcern Hen nes en Mauritz (H&M) is het straatbeeld heel belangrijk. An ne Bergere van het Zweedse moederbedrijf: „Wij werken met meer dan honderd ontwer pers en die reizen samen naar verschillende landen. Vooral het straatbeeld van Japan is belang rijk voor ons, dat is heel vooruit strevend. Verder kijken we naar kunst, muziek en theater, en be zoeken we trendseminars. In principe zijn de ontwerpers heel open minded. Dat moet ook wel want ze moeten zo veel mogelijk in zich op kunnen nemen." Na de reis gaan de H&M-ers vervol gens bij elkaar zitten om te kij ken in welke trends ze geloven. „Welke zullen belangrijk wor den en echt doorzetten? Dan spreken de ontwerpers van alle verschillende kledmgafdelingen Gsus heeft voor komende lente het thema 'Amelica' gekozen: een combinatie van Amerika en Azië. per van mannenkleding moet de zelfde trend volgen als die van de vrouwenkleding. Als dat ge beurd is, gaan de designers alle maal apart aan het werk om hun collectie te maken." Regels Het liefst zouden de ontwerpers zo vrij mogelijk te werk gaan. Helaas moeten ze zich aan de re gels van het bedrijf houden. An ne Bergere van H&M: „Onze ont- Topje van Gsus. werpers worden redelijk vrij ge laten, maar natuurlijk niet zo vrij als de grote designers in Pa rijs of Milaan. De kleding moet namelijk in het H&M-beeld pas sen. Het moet modieus zijn, maar ook commercieel zodat ie dereen het kan dragen." H&M werkt met een soort pira mide met in de bovenste, klein ste laag de hele hippe kleding. „Daar hebben we niet zo heel wel in onze rekken hebben han gen om te laten zien dat we ook trendsettend zijn." Onderin de driehoek, in de grootste laag, zit de commerciële basiskleding. „Op die manier kunnen mensen met de hippe kleding en de basis mode hun eigen look creëren." Ook de designers van Cool Cat hebben regels waar ze zich aan moeten houden. Zo moet hun kleding voldoen aan één van de drie woorden 'sexy', 'fun' of 'stoer'. Ook hebben ze een drie deling in de Cool Cat-kopers: sporty, casual of party. En tot slot kunnen ze niet zomaar alles wat op de modeshows te zien is, in de winkel hangen. „Dat heeft onder meer te maken met het au teursrecht van de ontwerper. Na tuurlijk kun je wel een beetje met zo'n ontwerp spelen. Als we bijvoorbeeld een oranje rok zien met vijf ritsen en knopen op spe cifieke plaatsen, kunnen we het soort model wel gebruiken. Dan gebruiken we gewoon een ande re stof en plaatsen we een knoop op de heup in plaats van op de kont. We gebruiken de buiten landse ontwerpen als inspiratie en vertalen dat naar onze eigen collectie." Bovendien is catwalk-kleding haute couture en Cool Cat is een stuk commerciëler. „Als we bij voorbeeld een leuke broek op de catwalk zien, gaan we eerst be denken wat die broek zo leuk maakt. Dat proberen we er dan uit te pikken en te gebruiken in onze eigen collectie. Een grote rok van de catwalk die eigenlijk het model van een hobbezak heeft, zullen we niet snel in onze winkels hangen. Die moeten we dus vertalen naar de Cool beeld een stukje korter en van doorzichtige stof." De ontwerpers van Gsus wor den zo vrij mogelijk gehouden, en hun modethema's verdienen dan ook de nodige uitleg. Mar tijn Vermin: „Voor de komende lente hebben we het thema 'Amelica', een combinatie van Amerika en Azië. We zijn afge reisd naar Amerika om daar in spiratie op te doen. Wat we daar zien, omschrijven we in tref woorden. Voor 'Amelica' kwa men we bijvoorbeeld op Comics, Origami, Sushi en Chinatown." Mengelmoes Aan de hand van deze trefwoor den gaan de ontwerpers te werk en bedenken ze hun collectie. Zo laat de komende lentekle- ding prints zien die duidelijk geïnspireerd zijn door China town, een bonte mengelmoes van verschillende lettertypen. „Ze hebben wel een duidelijk Oosters karakter, maar met een Amerikaanse tintje. Vaak zijn de Oosterse tekens verzonnen, bijvoorbeeld een Chinees letter teken als opdruk dat eigenlijk een afbeelding is van een ren nend mannetje." Daarnaast heeft Gsus ook vaste stijlelementen bij het bedenken van een nieuwe collectie „Zo proberen we altijd felle kleuren te gebruiken en willen we hu mor in de collectie." Een knoop je van de Milaanse catwalk, een teken uit een Chinees woorden boek, een kleur uit een Ameri kaans stripboek. Verschillende inspiratiebronnen, verschillen de regels, met een ding gemeen: alle details eindigen uiteindelijk in de winkel om de hoek. Howie Payne kent zijn klas siekers. De jonge sin ger-songwriter uit Liverpool worstelde zich eerst door decen nia folk-, blues- en popliedjes, voordat hij zelf begon te compo neren en zijn band The Stands oprichtte. Het is niet gek dat in de twaalf liedjes van The Stands' debuutalbum All Years Leaving invloeden uit meerdere genres en tijdperken zijn te ho ren. Maar Payne heeft de zeldzame gave om die invloeden te verwer ken tot liedjes die fris, origineel en eigen klinken. Dat vond ook Noel Gallagher van Oasis, die The Stands hoorde spelen en ze meteen uitnodigde om te komen opnemen in zijn studio. AU Years Leaving is een lekkere, so ber geproduceerde plaat met veel akoestische gitaren en stem mige vocale harmonieën. Ban jo's, slidegitaren en mondorgels zorgen voor een voor Britse be grippen ongewoon hoog ameri- canagehalte. Rob Broere The Stands: All Years Leaving (Echo/Pias), release 16 februari, speelduur: 41.03. Nog voor het debuut van het Belgische Mintzkov Luna uit kwam, prijkte de cd al hoog in de Nederlandse Moordlijst. Een vliegende start derhalve voor dit stel dat in 2000 al Hu- mo's Rock Rally won. Deze groep zoekt het vooral in vlotte en toegankelijke pop- en roek- songs met een ruw randje. De synthesizer voegt de vervreem dende geluidjes toe waardoor de jaren tachtig door het hoofd spo ken. Het struikelblok is de manier van zingen van Philip Bosscha- erts. Wie er precies mee begon nen is, ik weet het niet (Tom Bar man wellicht?), maar veel Bel gen hebben sinds een jaar of wat allemaal dezelfde overdre ven en gekunstelde articulatie. In het verleden stonden Bel gische bands als Das Pop, Millio naire en Soul wax al op popfesti val EuroSonic. Peter van der Heiden Mintzkov Luna: M For Means And L For Love (EMI), tijds duur 38:53. Venus In Flames is de band van de Belgische sin ger-songwriter Jan De Campe- naere, die onlangs zijn 29ste ver jaardag vierde. In eigen land is zijn ster rijzende, na een derde plaats op Humo's Rock Rally en tientallen optredens in het voor programma van K's Choice. Geen wonder dat Gert Bettens het eerste album Notes Of Ten derness produceerde en dat Sa rah Bettens een gastrol vervul de. Uit het persbericht blijkt dat de platenmaatschappij over eenkomsten hoort met Jeff Buck ley en Nick Drake, hetgeen nog al hoog is gegrepen. Achter elk liedje op dit debuutalbum zit een goed idee, een briljante zin of een pakkende lick, maar niet zelden verdwijnt na een minuut of twee de spanning. Te vaak kabbelen de liedjes dan nog een paar minuten door. Omdat Jan De Campenaere is gezegend met een mooie, warme en emotierii- ke stem, is het toch de moeite waard om de cd te beluisteren Martin Groenewoid Venus In Flames: Notes Of Ten derness (Lipstick Notes/PIAS), speelduur: 54.34 min. VENUS IN KAMt: Tim Chnstensen is in thuis land Denemarken een veel gevraagde gast op bruiloften. Sinds zijn 'Right next to the right one', een charmant zoet liefdesliedje met zwierig walsre- freintje, is gebruikt in de popu laire serie Nikolaj en Julie wordt hij overstelpt met uitnodi gingen. Christensen weigert. De man die twee jaar geleden in ei gen land succes had met zijn eer ste soloalbum Secrets on Parade is ambitieuzer en veelzijdiger. Zo is de eerste single van Honey- burst een rocknummer dat klas siek begint met een startende motor: 'Jump the Gun'. Christen- sens composities zijn ijzersterk, de melodietjes klinken perfect, de refreintjes blijven snel han gen. Christensens uitstekende stem vertoont daarbij wel een lichte- li^ke neiging tot drama en de ar rangementen zijn vindingrijk maar ook behoorlijk bombas tisch. Het sentiment ligt er dik bovenop. In 'Right next to the right one' komt hij er glansrijk mee weg, soms zou een beetje so berheid de liedjes meer recht doen. Maaike Borst Tim Christensen: Honeyburst (Medley records/EMI), speel duur: 53.36. Star Trek... eh Star Trance. Het moet een buitenaardse ervaring worden, een reis door de ruimte. Met in die ruimte alleen maar de lekkerste tran ce. Star Trance is een nieuw trance feest in Nederland. De locatie is Zwijndrecht, een plaats waar je als danceliefhebber eerder met snel zou komen. De organisatie verwacht dat dit na de eerste editie van Star Trance, op vrij dag 23 januari, gaat veranderen. Met de deejays Johan Gielen, Cor Fijneman, Misja Helsloot, Erik de Koning en Mark van Da- Ie worden de draaitafels die nacht bediend door vijf toppers. Ze bezetten de twee verschillen de area's van de Zwijdrechtse club Blue Lagoon. Kaarten kos ten in de voorverkoop €12,50 en aan de deur €15. Wil je deze 'ruimtevaart' meema ken, kijk dan op www.dubfoun- dation.com/startrance voor meer informatie. Britney Spears wil in haar nieuwe videoclip wraak ne men op haar ex-vriendje Justin Timberlake. In Timberlakés videoclip van het nummer 'Cry me a river' stalkte hij een Britney-lookali- ke nadat zij was vreemdgegaan. La Spears was daar niet zo blij mee en nu is het haar beurt om terug te slaan. In de clip voor 'Toxic' speelt Britney een femme fatale die moorden door hem te vergifti gen. Of de ex-lover een Jus- tin-lookalike zal zijn, is nog on duidelijk. Zeker is wel dat Brit ney een statement maakt naar popidool Timberlake. Britney-fans kunnen uitkijken naar de nieuwe clip. De zange res is gekleed in niets onthullen de outfits, zoals een stewardess- uniform, een zwart catsuit en voor de laatste scène draagt ze opgeplakte diamanten met hele-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25