OT EN SIEN
Laat mij eerst maar groeien
HET BOEK VAN
PZC
Ot en Sien wordt
nog steeds gelezen
./'O 1
Blazin' Squad moet nog wennen aan fans
0E jOflG-E OROEPZOEKER
Polleke naar
filmfestival
in Berlijn
woensdag 14 januari 2004
Tekening van Cornelis Jetses in de Indische versie van Ot en Sien
(1915, vijfde druk).
Nog maar net bekomen van
de festiviteiten rondom Jip
en Janneke staat weer zo'n jubi
leum op stapel: honderd jaar Ot
en Sten. De entree in 1904 van
het befaamde duo wordt her
dacht met boeken, een reizende
expositie en een serie 'voorlees
programma's' op televisie.
Ot en Sien zijn een creatie van
de in Groningen geboren Corne
lis Jetses (1873-1955). Deze illus
trator werd ruim een eeuw gele
den door de Groningse uitgeve
rij J.B. Wolters gevraagd teke
ningen te maken bij de kinder
boekenreeks 'Nog bij moeder'
van Jan Ligthart en Rieks
Scheepstra
over twee
kleuters die j||
net hebben
leren lezen.
In 1906 ver- ggj
schenen de
op het Drent
se platteland
gesitueerde
verhaaltjes
voor het eerst
onder de titel Het boek van Ot
en Sien. Hoewel de in Roden ge
boren onderwijzer Scheepstra
als de schrijver van Ot en Sien
moet worden beschouwd - Ligt
hart gaf vooral aanwijzingen -
wordt vooral Jetses ook nu nog
met hen geassocieerd. Minstens
zo bekend is hij echter van
schoolplaten en het beroemde
'leesplankje'.
Taalgebruik.
^De boekjes van Ot en Sien wor
den nog steeds geTefcen. Dat
blijkt wel uit de heruitgaven",
vertelt Ebru Umaj van uitgeve
rij Wolters-Noordhoff.
„Tegenwoordig staan ze voor
een oud en verdwenen Neder
land, het taalgebruik is ook wat
ouderwets. Met een serie televi
sieprogramma's voor televisie
willen we een poging doen ze
moderner te maken."
Als eigenaar van de originele Ot
en Sien-tekeningen onderhan
delt Wolters-Noordhoff nog
over de uitzending van een
reeks programma's waarbij de
oude Ot en Sien naar het heden
worden vertaald. „Je moet bij
voorbeeld denken aan Ot op ska
teboard", vertelt Umar. Bedoe
ling is dat de eigentijdse versie
na de zomer wordt uitgezonden
op televisie.
Expositie
Tegelijkertijd werkt Wol
ters-Noordhoff aan een reizen
de tentoonstelling met prenten.
Het spits wordt afgebeten met
een expositie die vanaf eind juni
is te zien in het Stedelijk Mu
seum in Zwolle en daarna naar
de Fraeylema-
borg in Sloch-
teren ver
huist. In
2005 doet de
tentoonstel
ling ook ande
re plaatsen
aan.
In Roden, de
geboorte
plaats van
medeauteur Rieks Scheepstra
(1859-1913), wordt nog nage
dacht over een eventuele jubi
leumviering. Boekhandel Daan
Nijman is in onderhandeling
met Kok in Kampen, uitgever
van de boeken die de Groninger
auteur Jan A. Niemeijer over Jet
ses en Ot en Sien schreef. Mu
seum Kinderwereld in Roden
toont voorts zijn Ot en Sien-ten-
toonstelling.
Wat boeken betreft, blijft het re
latief rustig. Uitgeverij De Fon
tein brengt in april een Ot
Sien Jubileumpakket op de
markt met Het boek van Ot en
Sien en Het prentenboek van Ot
en Sien.
Uitgeverij Kok komt met een
heruitgave van Kijk, Ot en Sien
van Jetses-biograaf Jan A. Nie
meijer. Die laatste titel ver
scheen in 1991 voor het eerst.
Joep van Ruiten
l\\ IIUHU U~
H.NCHmVTlA
Een plakboek? Hoezo?
Tafeltennisster Simone
de Klerk (13) kijkt ver
baasd. Sorry, zoiets heeft ze
echt niet in haar boeken
kast staan. Geen enkel arti
kel over haar sportpresta
ties heeft ze tot nu toe be
waard. „Misschien komt
dat nog", lacht ze, „maar ik
heb daar nooit zo bij stilge
staan. Tuurlijk, ik lees de
wedstrijdverslagen, maar
dan ga ik weer over tot de
orde van de dag."
Nuchter kijkt ze terug op
haar sportieve hoogtepun
ten. Die zijn - ondank haar jeug
dige leeftijd - imposant. In 2001
en 2002 pakte ze de nationale ta-
feltennistitel bij de pupillen en
in 2003 eindigde ze bij de meer
kamp - in de categorie tot en
met vijftien jaar - op de tweede
plaats.
De speelster van het eerste da
mesteam van Sar/Rabobank uit
Kloosterzande heeft ook al de
nodige stempels in haar pas
poort staan. Vorige maand speel
de ze met een nationaal selectie
team een internationaal team-
toernooi in het Portugese Fado.
„Een prima ervaring, want je
speelt dan tegen toppers uit heel
Europa."
De buitenlandse uitstapjes be
vallen uitstekend. „Vliegen
vond ik in het begin doodeng,
maar alles went. In 2002 deed ik
Simone de Klerk: „Ik moet nog zoveel leren."
in Moskou mee aan het Euro
pees jeugdkampioenschap.
Loop je daar toch maar mooi
over het Rode Plein te wande
len. Heel apart. Afgelopen zo
mer speelde ik het Europees
toernooi in Joegoslavië, in Novi-
sad. Hartstikke mooi om dat
mee te maken. Gelukkig krijg ik
van school alle medewerking,
zolang ik maar goede punten
scoor."
In 2002 werd Simone uitgeroe
pen tot Talent van het Jaar. De
trofee - een verzilverd half tafel-
tennisbatje - staat te pronken
op het keyboard. Een wisseltro
fee, die ooit ook in huis stond
bij Trinko Keen, de veelvoudig
Nederlands kampioen bij de he
ren.
Promotie
Momenteel speelt Simone met
haar team - opnieuw - in de eer
ste divisie. In Schiedam verlo
ren de dames van SAR vorige
maand de promotiewedstrijd te
gen Amsterdam '78. Jammer?
„Ach, eerlijk gezegd vind ik het
niet erg. Het niveau in de eredi
visie is voor ons team iets te
hoog op dit moment. In de eredi
visie tref je veel sterke Chinese
speelsters, waar ikzelf zeker
kansloos tegen zou zijn. Laat
mij voorlopig nog maar even in
de eerste divisie spelen. Ik moet
nog zoveel leren. Ik train tien
uur per week met de club en één
keer per maand train ik in Pa
pendal met de landelijke talent-
groep. Bovendien ben ik flink
aan het groeien. Da's gek joh,
sla je ineens ballen mis, die je
normaal wel raakt. Het 'dansen'
achter de tafel loopt ineens ook
anders; langere benen, kortere
passen zal ik maar zeggen. Nou
ja, kom ik qua lengte misschien
straks in de buurt van m'n team
foto Rob Kamminga
genoten Kimberly 't Hooft
(19)en Naomi Schelfhout (25).
Nu voel ik me wel eens - letter
lijk - het 'kleine zusje' als we
een sportzaal binnenstappen.
Voor de sfeer in de ploeg maakt
het niks uit; die is uitstekend.
Maar een paar decimeter lan
ger? Ja, daar teken ik voor. Za
terdag starten we de voorjaars
competitie met een thuiswed
strijd tegen het tweede team
van Branderstad. Voor ons hope
lijk de eerste stap op weg naar
de play-offs medio april."
Hans Segboer
In de categorie fans heb je verschillen
de soorten. Zo heb je rustige mensen
die stil genieten, maar ook fans die de
raarste capriolen uithalen om zo dicht
mogelijk bij hun favoriete artiest te ko
men. Dat dat enorm angstaanjagend kan
zijn, weten Spike-E (18) en Krazy (17)
van de tienkoppige boyband Blazin'
Squad uit Londen.
„De eerste keer dat iemand ons om een
handtekening vroeg, was heel raar. Wij
zijn toch ook maar gewone mensen? Wat
moet iemand met een handtekening van
ons, vroegen we ons af", vertelt Krazy
van de Engelse boyband Blazin' Squad.
De band scoorde een grote hit met de Bo-
ne-Thugs-N-Harmony-cover
'Crossroads' en is nu razend populair in
met name Groot-Brittannië. In Neder
land is net een nieuw album uit: Now or
Never.
Eigenlijk timmeren de jongens nog maar
kort aan de weg. Een fan is daarom nog
redelijk nieuw voor de jongens. Spike-E:
„Het is een vreemde gewaarwording. We
kwamen nog maar net uit de schoolban
ken en opeens waren we heel bekend in
Engeland. We waren echt amazed hoe
snel het ging. De eerste keer dat we
merkten dat we fans hadden, was onge
veer twee jaar geleden. We waren op een
roadshow en merkten dat twee fans ons
de hele tijd volgden. Overal waar wij
moesten optreden, waren zij ook. Het is
heel leuk om te weten dat mensen jou he
lemaal geweldig vinden, maar ook wel
heel raar. Soms denken we wel eens
'Waarom zijn jullie hier en wat doen jul
lie hier?"'
Krazy: „We raken er steeds meer aan ge
wend en zien er nu de lol van in, maar in
het begin vond ik het angstaanjagend. Ik
vond het doodeng dat ik elke keer wan
neer ik aan het winkelen was, werd aan
gesproken voor een foto of een handteke
ning. Ik was erg verlegen en voelde me
iedere keer aangevallen. Daarom sloot
ik me de eerste tijd op in mijn huis, ik
durfde echt niet naar buiten te komen."
Maar dat is raar voor iemand die muziek
maakt en het liefst op een podium staat,
in het centrum van de belangstelling.
„Op het podium sta ik met negen ande
ren. Die zag ik toen als bescherming
waarachter ik mij kon verschuilen. Ik
ging dan ook het liefst met een paar
bandleden winkelen, dan was de aan
dacht van de fans verdeeld."
Professioneler
Maar de jongens van de Squad zijn pro
fessioneler geworden en weten nu steeds
beter hoe ze ermee om moeten gaan. Kra
zy: „We gaan altijd even naar wachten
de fans toe om wat te kletsen en handte
keningen uit te delen. Ook als we eigen
lijk geen zin hebben of heel moe zijn.
Die mensen hebben namelijk vaak een
hele tijd buiten in de wind en kou ge
staan en dan kun je het niet maken om
door te lopen."
Bizar
Gewend of niet, toch presteren fans het
om de jongens van Blazin' Squad ver
steld te doen staan. Krazy: „Fans doen
echt de meest bizarre dingen. Ze trekken
hun T-shirts uit tijdens een optreden of
blijven ons achterna rennen terwijl wij
in de auto wegrijden. Er is één fan die
me al heel lang volgt. Dat is echt onze
trouwste fan. Ze geeft heel veel cadeaus,
met kerst kreeg ik bijvoorbeeld een tas
vol kerstcadeaus. Daar heb ik wel dubbe
le gevoelens bij: aan de ene kant is het
natuurlijk leuk dat je zoveel dingen
krijgt. Maar aan de andere kant: zij be
steedt vaak al haar zakgeld aan cadeaus
voor ons. En dat is natuurlijk niet goed.
Maar ja, je kunt het ze niet verbieden."
Kleding
Terwijl de jongens duizenden meisjes
het hoofd op hol brengen, hebben ze zelf
ook hun idolen. „Eminem en Jay Z!
roepen Krazy en Spike-E tegelijk. „R.
Kelly en Justin Timberlake zijn ook erg
goed. Maar we zijn niet zulke hysteri
sche fans, hoor! We staan niet gillend
om ze heen en vallen bijvoorbeeld niet
flauw als we ze zien. Alleen Jay Z vroeg
ik om een handtekening en een foto voor
mijn broertje", vertelt Krazy. „En ik heb
een handtekening van Gareth Gates ge
vraagd voor mijn zusje", grijnst Spi
ke-E.
Ze gaan niet door het dolle heen als ze
hun idolen zien, toch is het duidelijk dat
ze fan zijn. „Wij dragen veel kleding van
Amerikaanse merken die Eminem en Jay
Z bijvoorbeeld ook dragen. En hun beats
en teksten vinden we te gek. Daar zijn
we helemaal weg van. Eminem bijvoor
beeld, die is zo slim in zijn lyrics. Hij
kan zo goed rappen wat hij echt wil ver
tellen", legt Krazy uit.
„Natuurlijk kunnen we hun muziek niet
kopiëren. Ten eerste mag dat wettelijk
gezien niet, ten tweede zingen wij over
onze eigen ervaringen en zijn die heel an
ders dan die van hen. Maar we gebrui
ken het wel als inspiratie waarna we het
vertalen naar onze eigen stijl."
Marloes Orij
De boyband Blazin' Squad, met Krazy (derde van links) en Spike-E (vijfde van links).
iTP-n. '-ZsJvjru 4/T. (si OJJccJJJjOJZ.
De Nederlandse speelfilm
Polleke, geregisseerd door
Ineke Houtman, is geselecteerd
voor de kinderfilm-competitie
van het Filmfestival van Berlijn.
Eerder werd al bekend dat
Shouf Shouf Habibi (van Albert
ter Heerdt) door dit festival was
uitgenodigd voor een plek in het
niet-competatieve nevenpro
gramma Panorama. Beide films
gaan over Marokkaanse kinde
ren in hun relatie tot de Neder
landse maatschappij. Shouf
Shouf Habibi zal eerst nog tij
dens het Film Festival Rotter
dam in wereldpremière gaan.
Polleke draait sinds oktober in
de bioscopen en heeft inmiddels
80.000 belangstellenden getrok
ken. De door Egmond geprodu
ceerde film gaat over de hechte
vriendschap tussen een elfjarige
Nederlands meisje en een Ma
rokkaans jongetje.