Personeel hield kerncentrale open Passie voor kunst en water PZC Michiel Borstlap Band erkent geen grenzen in de muziek j lezers schrijven Eigen bijdrage Slachtoffers Rookverbod I Borssele kunst Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op deinrf.p* schenen redactionele berichten, artikelen of commentaren n tijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent"*1 de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onders Sr Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendinq» niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten 0. weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Wij werden overvallen door de van overheidswege opgelegde ei gen bijdrage zorg zonder ver blijf. Wat betekent dat in de praktijk, zorg zonder verblijf Welnu, dat wil zeggen, de men sen verblijven overdag in de Cor nelia gedurende een dagdeel en ontvangen daar de zorg die op dat moment nodig is, zoals fy- sio,ergo en logopedie. En boven dien krijgen zij hun 'natje en droogje'. Daar hangt een prijs kaartje aan, zegt u. Dat is zo, maar u vergeet de kostenbespa rende factor, en dat zijn het le gertje mantelzorgers en -sters die dag en nacht klaarstaan om hun partner te helpen. Soms is dat een zware tot zeer zware taak. Het is te hopen dat diege nen die hun best doen niet extra gepakt worden. A.Keijzer Haverstraat 23 Bruinisse geren de terreur en tie tegen niet-islamietS bische landen. Ze laten J loofsgenoten in de kou si knuffelen de islamieten twee maal is Europa'^ gebleven voor een overheersing. Hoe verbijsterend ïsdanj, ze, waarop men gedure^ laatste drie decennia depoj van Europa bewust openi; de Islam. Europese gi leiders zijn opzettelijk l Christendom met de Isfc der één noemer te brenge. PZC zou haar aandaeki meer moeten schenken g vervolgden in de Ai den. 120 Kopten zijn deï pen jaren vermoord oa niét- islamiet zijn in sinds 1953 zijndrie ai- zwarte christenen uitgered Soedan (volgens Newsweek jm Westètöil De PZC schijnt met de foto (PZC 5-1) een demonstrant be langrijker te vinden, dan het mi ni-artikeltje naast de foto (slach ting onder burgers enz). Als Is- raël-critici oprecht zouden zijn in hun aversie tegen onrecht vaardigheid, dan moet zij de Arabische apartheidsideologie eens aanpakken. Onderdrukker boycotten? Prima! Laten we be ginnen met apartheidsstaat Sa- oedi-Arabië, gevolgd door Chi na (Tibet). Voor Saoedi-Arabië gelden andere normen. Waar ble ven de massale demonstaties te gen de niet-islamietverklaring?. Waar bleven de demonstraties van links en islamieten tegen de massamoorden van Osama en Sadam en Bali, Ambon? Er is geen enkele demonstratie van is lamieten voor mensenrechten of democratisering geweest. Ooit christelijke landen in Europa ne- Ervan uitgaande dat helt in de PZC van 8 jam heid berust, verbaast heli zeerste dat de werkkamg' de heer Marijnissen (SPi staat van de rook en a weet van niets. weet ondertussen iedere i de en niet rokende Nedeila van deze wet - maar demi voor of tegen deze welga heeft - is quasi verb dien is hij nu al aan hetja ren deze wet te omzeilen baasd ben ook ik. Zou dan helemaal niet weleni ze voor of tegen ster®: klaarblijkelijk mooi weerc te spelen in de Tweede en alleen maar van hun nes ken als het verkiezingen^» Trrnm Jm dinsdag 13januari 2004 door Harmen van der Werf Rond de kerncentrale Borssele is in de jaren negentig een merkwaar dig ambtelijk en politiek spel ge speeld. Dat blijkt niet alleen uit de in terne stukken van het ministerie van Economische Zaken, die het VPRO-ra- dioprogramma Argos vrijdag onthul de. Ook oud-minister Jorritsma van Economische Zaken heeft Borssele ge holpen. Vlak voor een cruciale rechtszaak bij de Raad van State over de kern centrale, eind 1999, kwam de WD-coryfee in haar Energierap port met een opmerkelijk positief verhaal over kernenergie. Jorritsma heeft er nooit een geheim van ge maakt dat zij de kerncentrale Bors sele liever open wilde houden, maar zij realiseerde zich dat er (nog) een politieke meerderheid voor sluiting begin 2004 was. Tijdens Kamerde batten zei zij verschillende keren niet aan een dood paard te willen trekken. Jorritsma voerde het eind 1994 ge nomen besluit over Borssele loyaal uit, in elk geval naar buiten toe. Na de door EZ kansloos verloren proce dure voor de Raad van State, waar in haar Energierapport even ter sprake kwam, begon het kabinet on der haar bewind een civiele rechts zaak tegen kerncentrale-eigenaar EPZ. Ook in die procedure trok de rijksoverheid aan het kortste eind, waarna het 'Borssele vriendelijke' eerste kabinet-Balkenende defini tief een streep zette door de beslis sing tot sluiting van de kerncentra le. Klungelig Tijdens de civiele rechtszaak die voor de rechtbank in Den Bosch diende, bleek in volle omvang hoe klungelig het ministerie van EZ wat betreft de sluiting van Borssele heeft geopereerd. De rijksoverheid dacht eind 1994 voldoende te heb ben aan een afspraak met de koepel van elektriciteitsbedrijven, de SEP, en aan een na 2004 te betalen scha devergoeding van zeventig miljoen gulden.. Een contract is nooit afge sloten, wat EZ voor de rechtbank in van. De vergunning voor onbepaalde tijd werd automatisch weer van kracht. Dé vraag is waarom eind 1994 niet is besloten de Kernenergiewet te wijzi gen. Ook linkse partijen die Borssele dicht wilden hebben, drongen daar niet op aan. In de Eerste Kamer, waar nooit een meerderheid voor sluiting is geweest, zou zo'n wetswijziging waar schijnlijk toch gesneuveld zijn. Dat was niet het motief, volgens de oud-EZ-ambtenaar die direct bij de procedure voor de Raad van State be trokken was. EPZ had met recht een forse schadevergoeding kunnen eisen, als de Kernenergiewet zou zijn gewij zigd. In Zweden is zoiets gebeurd en daar heeft de overheid, aldus de amb tenaar, één miljard gulden aan een elektriciteitsbedrijf moeten betalen. Het huidige kabinet, dat Borssele in 2013 gesloten wil hebben, zit met het zelfde probleem. Vragen GroenLinks heeft inmiddels vragen ge steld naar aanleiding van het VPRO-radioprogramma Argos, onder meer over de rol van de ministers Wfjers en Jorritsma. Voorzitter J. Wie man van de personeelsstichting Bors sele 2004-plus ergert zich aan de com motie. Zijn organisatie stapte naar de Raad van State en won die procedure. „En", verklaart Wieman met de hand op het hart, „wij zijn absoluut niet ge holpen door ambtenaren van EZ. Juist in de tijd dat wij bezig waren met een omvangrijke modernisering vari de kerncentrale, in 1997, kwam EZ met de nieuwe vergunning om Borssele be gin 2004 te kunnen sluiten. We heb ben dat ervaren als een dolkstoot in de rug." In de visie van Wieman hebben ambte- riaren van EZ dan ook niet de kerncen trale opengehouden. „Dat hebben wij als personeel gedaan. Eigenaar EPZ heeft daar ook bij niet geholpen." Zon der officieel partij te zijn, stuurde het bedrijf eind 1999 wel een advocaat naar de Raad van State, iets waarop een EZ-ambtenaar 20 juli 1999 in een intern stuk al zinspeelde. „EPZ zou zijn positie eventueel kunnen verster ken door partij te worden, want", stel de hij, „wij zijn zelf niet in een positie het tij te keren." Personeelsstichting Borssele 2004-plus zegt absoluut niet geholpen te zijn door ambtenaren van EZ bij de strijd om de kerncentrale open te houden. foto Lex de Meester Den Bosch opbrak. Bij EZ werd het afsluiten van een contract eind 1994 niet nodig gevonden. De elek triciteitssector was nog niet gelibe raliseerd, maar er bestonden al wel plannen om de Elektriciteitswet aan te passen, wat in 1998 gebeur de. In een interne EZ-notitie van 1 oktober 1998 wordt vervolgens op die wet gewezen én gesteld dat 'de juridische grond van het beëindi- gingsbesluit zwak is'. Want: 'Het be sluit regeerde ver over het graf van de motiveringsgrondslag waarop het was gebaseerd'. De nieuwe Elek triciteitswet had die grondslag ach terhaald. In de tijd dat het beëindigingsbesluit werd genomen, was de uit het bedrijfs- leven afkomstige D66'er Wijers minis ter van Economische Zaken. Hij was net aangetreden en liet veel over aan zijn ambtelijke staf, zo bleek tijdens zijn getuigengehoor voor de recht bank in Den Bosch, begin 2002. En die staf was eind 1994 niet gelukkig met de beslissing van de Tweede Kamer en het kabinet om Borssele te sluiten, laat een voormalig EZ-beleidsambte- naar desgevraagd weten. Dat het beëindigingsbesluit vervol gens niet loyaal is uitgevoerd, ontkent hij evenwel. Het was volgens hem niet gemakkelijk om een juridische basis te vinden op grond waarvan EPZ ge dwongen kon worden om Borssele te sluiten. De kerncentrale was en is im mers een veilig bedrijf, dat voldoet aan alle wettelijke eisen. Als oplossing rolde uit de bus dat de vergunning voor onbepaalde tijd werd ingetrokken en vervangen door een vergunning voor bepaalde tijd, tot be gin 2004. De Raad van State maakte daar ruim drie jaar geleden, met de Kernenergiewet in de hand, gehakt door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Formeerde hij tot enkele jaren geleden voor elk project een apart en semble, tegenwoordig neemt hij het liefst zijn eigen Michiel Borstlap Band als vertrek punt. Donderdag speelt de groep in Middel burg, met zangeres Edsilia Rombley als spe ciale gast, een mix van jazz en pop. „Het is maar net wat er op de lessenaar staat." De naam jazzpianist doet Michiel Borstlap geen recht. Hij mag dan winnaar zijn van de Thelonious Monk Award voor jazzcomponis- ten (in 1996) en zijn stukken worden ge speeld door grootheden als saxofonist Way ne Shorter en pianist Herbie Hancock, toch heeft hij altijd de grenzen van het genre overschreden. Zo treedt hij regelmatig op met popzangeres Trijntje Oosterhuis, heeft hij muziek opgenomen met de danceforma- tie Soulvation en componeerde hij onlangs de klassieke opera Ibn Sadr, die in oktober vorig jaar zijn première beleefde in Qatar. In de Michiel Borstlap Band spelen gitarist Jesse van Ruller (ook een winnaar van de prestigieuze Thelonious Monk Award, in 1995) en bassist Stefan Lievestro - muzikan ten die doorgaans met de jazz worden geas socieerd - maar ook drummer Hans Eijke- naar, een van de vaste begeleiders van An ouk. „Ik ben opgegroeid met Gustave Mahler, Thelonious Monk en de Rolling Stones", ver telt Borstlap. „Dat werd thuis gedraaid. Mijn ouders vonden het allemaal even leuk. Ik heb als muzikant ook nooit het ene gen re boven het andere verkozen. Ik hou ge woon van mooie muziek. Het is net zo'n kick een opera te schrijven als een popsong. Het draait altijd om een mooie melodie en wat mooie harmonieën. Een popnummer moet wel een goede groove hebben en een klassiek stuk niet. Het verschil zit 'm dus zeg maar in de onderkant van de muziek. Maar ik ga eigenlijk veel liever uit van de overeenkomsten tussen verschillende gen res." Onwetendheid Dat vanuit de jazz nogal eens op de popmu ziek wordt neergekeken en vanuit de klassie ke hoek op zowel jazz als pop, wijt Borstlap aan onwetendheid. „Misschien is het wel typisch Nederlands om neer te kijken op iemand die iets anders doet. Ik ga om met popsterren, deejays en ca baretiers. Het is een beetje aandoenlijk zo als daarop soms wordt gereageerd. Veel pop muzikanten vinden klassieke muziek een verschrikking, gewoon omdat ze er geen reet van af weten. Voor klassieke musici die James Brown te hard vinden, geldt hetzelf de. Het moet maar eens afgelopen zijn met dat calvinistische gedoe. Het is gewoon zie- Ug" In de Michiel Borstlap Band spelen muzi kanten die vooral in de pop en de jazz uitste kend uit de voeten kunnen. Lievestro speelt zowel contrabas als elektrische bas, Van Ruller kan met de elektrische gitaar net zo goed overweg als met de akoestische en Borstlap heeft de beschikking over een vleu gel maar ook over keyboards. Hij opent het concert solo (als presentatie van een nieuwe 'midmidmidprice' solo-cd van 6 euro), doet een aantal stukken met Lievestro en Eijke- naar, vervolgens sluit Van Ruller aan en met Rombley erbij neemt het concert een wending van funk en jazzrock naar soul. „De muzikanten zijn allemaal goede vrien den van me", zegt Borstlap over zijn band. „Wat we gemeen hebben, is dat we geen compromissen sluiten en ons met hart en ziel en vooral veel plezier op de muziek stor ten. Het komt steeds vaker voor dat ik mijn projecten uitvoer met deze band en een aan tal gasten. Dit keer hebben we Edsilisi bley gevraagd. Ik vind het leuk onmli listen te werken. De piano is een wil stract instrument. Als een melodie c«( j| goede zanger wordt vertolkt, komt L veel dieper bij een luisteraar naar bma g Laag „Edsilia is een geweldige zangeres, Zij B bijvoorbeeld ongelooflijk laag zinge gi dwingt mij ook weer om anders te s» vt Verder is ze fris van geest, wat heel .e kt voor muzikanten als wij. We'heblE tu beetje met de hele wereld sameng® P Nu hebben we zo'n dartel vogeltjeop!^ j>' dium. Zij neemt ons minstens zovö J sleeptouw als wij haar," Concert: Michiel Borstlap Band (tö j| Edsilia Rombley, donderdag Stadssé burg Middelburg, aanvang: 20 uur re 01 ifi Michiel Borstlap: „Ik heb als muzikant nooit het ene genre boven het andere verke hou gewoon van mooie muziek. Het is net zo'n kick een opera te schrijven als eenP-' Het draait altijd om een mooie melodie en wat mooie harmonieën." door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De galerie is nieuw, maar galeriehoudster Dimp Nelemans is een ervaren rot. Vijf jaar lang runde zij een galerie voor jonge kunstenaars op een industrieterrein in Raamsdonksveer. Nu ze naar Middelburg is verhuisd, richt ze zich in Gallery Maritime op kunst over zee en scheepvaart. In het pand aan de Middelburg se Gortstraat was vroeger een 'schildersaffaire' gevestigd, ver telt Nelemans. „Met een galerie zit ik hier dus prachtig op mijn plaats." Het monumentale pand is prach tig opgeknapt. In de mime voor zaal en een wat kleinere achter kamer is werk te zien van de kunstenaars Paul Visser, Ingrid Dingjan. Jan Michielsen, Marco Kaller en Ludo van Well. Op ter mijn wil Nelemans achter het pand de 'kleinste beeldentuin' van Middelburg inrichten. Ze is naar Zeeland verhuisd van wege haar liefde voor water. Haar echtgenoot, Ludo van Well, is behalve beeldend kun stenaar ontwerper van jachten. Beiden zijn verwoede waterspor ters. „De omgeving is hier mooi, Middelburg staat vol oude pan den en er is volop water in de buurt", motiveert Nelemans hun verhuizing. In Gallery Maritime kan ze twee passies combineren: die voor kunst en die voor water. Het werk dat ze in de galerie ten toonstelt moet in de breedste zin van het woord iets te maken hebben met de zee. In de kennis makingstentoonstelling ligt de nadruk op schepen, maar de kustlijn of het leven in de zee ko men als onderwerp evengoed in aanmerking. „Water is zo belangrijk 'voor de mensen", legt Nelemans uit. „Er is te veel, er is te weinig, mensen houden ervan of vinden het be dreigend. Het begint al in de baarmoeder. Ik stel me voor dat een kind daarin hetzelfde gevoel heeft als iemand op een schip. Dat wiegende. Ik voel me gewel dig zodra ik aan boord ben. In deze expositie heb ik werk ver zameld van kunstenaars die hun liefde voor varen en water uit beelden." Marco Kaller legt in een dynami sche stijl de snelheid van het wedstrijdzeilen vast. In zijn schilderijen gaat het om de con frontatie van het door de mens gebouwde jacht met het natuur geweld van wind en water. Paul Visser beeldt uit wat hij zelf heeft gezien. Met zijn zee tjalk Horizon is hij langs de Eu ropese kusten gevaren. Wie zijn schilderijen met visserschepen ziet, waant zich bijna aan de Zuid-Franse kust. Met minima le middelen weet Visser sfeer op te roepen. Laat hij details weg, in de schilderijen van Leon de, Wijs zijn ze juist allemaal aan wezig. Voor hij zich op schilde ren toelegde, fotografeerde hij. Dat is te merken. Zijn schilder stijl benadert het fotografisch realisme. De stijl van Ingrid Dingjan is eerder documentair te noemen. Zij vaart regelmatig mee op vis- kotters en marinefregatten. In haar atelier werkt ze haar in drukken uit op aquarellen die af en toe experimenteel van opzet zijn. In Jan Michielsen schuilt een ouderwetse schilder. Op zijn ma ritieme schilderijen staat de da tum 2003, maar ze hebben de al lure van naturalistische schilde rijen uit de negentiende eeuw. Humor De objecten van Van Well zijn combinaties van vakmanschap en humor. De kunstenaar combi neert graag verschillende mate rialen. Of hij laat brons eruit zien als hout. Ook inhoudelijk maakt hij combinaties. Als hij uitbeeldt wat hem bezighoudt, levert dat bijvoorbeeld een beeld op van van een hoofd waar een boot in zit. Even letter lijk wórdt een veerboot een boot waarvan de voor- en achterkant door een spiraalveer zijn verbon den. „De kunst die we hier laten zien, is niet elitair", besluit Nele mans. „Volgens mij is kunst be doeld om de wereld te versieren. Dan moet je ook iedereen in de gelegenheid stellen ervan te ge nieten." De eerste expositie van Gallery Maritime, Gortstraat 43 Middel burgduurt t/m 28febr. Open do t/m zo van 12-18 uur. Alle kunst in de onlangs aan de Middelburgse Gortstraat geopende Galerie Maritime heeft iets te maken met de zee en de scheepvaart. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 42