Bijzondere bakens in de stad PZC Jeko de Kuper vervoerde de zieken per koets Overdag bie de boer in 's aèves oefening van de spieren Nieuwe Raadkaart dinsdag 13 januari 2004 Een sturmram mee 'n paèr in kniebeschèrmers verpakte spierbundels. Een korte aon- loap. Een driftige bewegieng van 'n voet in 't kei-aard opge pompte leer vertrok fluitend naè 't tegenovergelege doel. Daè zag de doelverdediger 't brune moönster mee doadelijke snel-eid op z'n aof komme in percies over z'n oad ene, achter z'n in z'n eiligdom verdwiene. Ie ao per abuus te vérre vö de doel- paèlen estaè. Da mos je noait doe as de keeper van de tegen partij Jan Kraèmer eête. Eve daèvö was mien vrind Jan mït z'n medespelers op de fiets van Kr'tjeen naè Ierseke ereeje. Gin luxe touringcar, gin diner naè aofloap, neê, op 't fietsje de 'n miezerige regen over wegen mee pee-slik in gladde straètsteênen in de durpjes. Om de schiene van professionaliteit te verbèrrege ao d'n alleêne ma 'n pakje boterammen in 'n kwartje vö 'n kommetje koffie bie z'n. Kraante Iedere keer as ik oöns eige Nederlaandse èlleftal een wed strijd in mekaore zie brèië, zoönder tot 'n resultaot te kom me, mot ik dienke an die spelers van D.V.O. van Kr'tjeen op Noord-Beveland. 't Is nog èrre- ger oare sinds ik in de kraante elezen dat in die oranjeclub vuuf persoanen meedoe die tot de vuuftig riekste Nederlaan- ders oare. Noe ze eindelijk terug ekeerd bin tot 'n aander spèltype, meer rechttoe rechtan zöas vroeger, 'n paèr multi-miljonars op de bank liete zitte, in mee zes-nul wonne, is 't meteên wï van 'em- metje raèk m'n gatje nié. Ze ver- tikke 't om mee de pérs te praète, zódat wilder, die aol die miljoenen via entreegèlden in reclaomes bie mekaore ebrocht verstoke bluve van informao- sie. Daè kan ik noe zö verschrik kelijk kwaèd om oare eé. Wat 'n genot om nog 's terug te dienke an die veelziedige Jan Kraèmer. Ik zie nog 't eilig vuur in z'n oagen brande. De wil om te winne zag je totaol bezit van z'n neme. In je doch toch zeker nie dat dat 't eênige was dat t'n kon, voeballe? Je ao d'n motte zie in z'n glorietièd op de bühne bie van Maldegem in Kr'tjeen. As lid van de toneêlvereêniging ao d'n oait 'n oofdrolle in 't dra- maotische toneêlstik over moaie Juultje van Volendam. In mien eige bescheiden biedraège was t'r vö mien in 't vierde bedrief gin taèk. Dan zat ik achterin de zaèl in kon ik mien traènen de vrieë loap laète bie 't spél van Jan, as vaoder van 'n stèrreven- de Juultje. Wat 'n karakterspe ler was dat. Waèmee ik natuur lijk de aanderen niet te kort wil doe. Toch wil ik nie naèlaète om ein delijk 's mien arte te luchte over die voetbalmiljonairs. Ik erin- ner mien eige 't tiedvak van oefenmeêster Frank Riekaèrd. In z'n laoste wedstrijd bleke de beênen van z'n spelers, ten bedraège van zö'n twintig mil joen 't stik, nie bie machte om de strafschoppen tot 'n goed en- de te brienge. 't Oönvergetelijke geklungel dee Riekaèrd naè de wedstrijd beslute om de pupe an Maèrten te geve. Gemakshalve bin m'n die onverkwikkelijke ge- beurtenisse ma vergete. Ma noe wille diezèllefde prutsers van toen de media niet te woard staè. Oe durreve ze. Neê, dan mien goeie vriend Jan Kraèmer in aol z'n maoten. Ze verschene trouw op de fiets op iedere oefenaèvend, vier kilome ter buten 't durp, om in 't don- ker mee 'n paèr stallantaèrns in slecht weer, de beênen te strèk- ke. Niks Porsche, niks villa mee 'n parkachtige tuun mee bedien den. Overdag wèrreke bie de boeren in 's aèves oefening van de spieren op 't véld of oefening van de geêst bie de toneêlvereêniging vö 't nieuwe draomao vö de kommende win ter. In dat aolles mee Jan z'n bekènde vriendelijke glimlach in leut in z'n leven. Oorlog Ik erinner mien die tied as eên van de moaiste uut mien leven. Was dat misschien omdat 't oor log was? Waère de ménsen meer 'n bie mekaore oarende gemeênschap? Waèrom dienken m'n noe mee zövee dankbaèreid terug an dat bloeiende vereênigingsleven? Natuurlijk verlangden wilder toen naè 't ènde van de oorlog. Ma toe t'r eênmaol was, begon kort daènaè de jacht op 't goud. Mee angeschèi'repte ellebogen stienge m'n tegenover mekaore, bereid om over lieken te gaèn in oönze zucht om mekaores vlie gen aof te vange. De auto as be zit vö aolle klassen dee z'n in tree. Eêl spoedig wiere de mén sen beoordeêld op 't bezit van de auto. De goedkoape-, de mid den- of de topklasse. Eigelijk bin m'n zèllef gin aèr beter dan Patrick, Frank, Marco en Ruud. Die Porsche mag ok best in oönze eige garage staè. M'n koape oöns aèrrem an loot jes van de staèsloterie, postcode- loterie in wat t'r aollemaèle nog meer vö ongein bestaèt. Nie mï om an 't goeie doel te geve, ma omda m'n ok zö graèg 'n zakke- vuller wille weze. Joop van Zijp poortersloge gebruikt voor ver gaderingen en feesten. Met de bouw van het laat-gotische stad huis met de belfortachtige toren van Middelburg werd in 1452 begonnen. Ook de 15de-eeuwse toren van de Sint-Bavokerk in Aardenburg wordt wel als moge lijk belfort genoemd. Wat stijl betreft sluit de toren aan bij de Scheldegotiek, die zich vanuit Doornik verder in Vlaanderen verspreidde. In het boek Vlaamse belforten. Werelderfgoed van Michiel Heir- man worden Sluis, Middelburg en Aardenburg slechts terzijde aangeduid. Doel van het boek is namelijk om duidelijk te maken waarom de Vlaamse belforten op de Werelderfgoedlijst zijn be land. Dat is gelukt. De 19 belforten en de zes kerkbelforten worden stuk voor stuk uitvoerig beschre ven, met fraaie foto's van Jan en Willem Decreton, die de uitstra ling van de gebouwen goed tot hun recht doen komen. Terecht merkt Heirman op dat de torens getuigenis afleggen van het laat-middeleeuwse ste delijke zelfbewustzijn. Het bel fort herbergde oorspronkelijk de stadsklok en later ook een uurwerk en beiaard. Die regel den het leven van de gemeen schap. De beiaard is bijna even typisch Vlaams als het belfort zelf, stelt Heirman. Buiten Vlaanderen en Nederland wordt het instrument in Europa wei nig aangetroffen. Vandaag- de-dag maakt het geluid van de klokken nog altijd onmisken baar deel uit van een levendige stad. Heirman gaat in zijn boek na tuurlijk in op de geschiedenis van de belforten, zowel product als symbool van de late Middel eeuwen. De meeste torens staan niet vrij, maar behoren tot een historisch gemeentelijk complex (zoals in Sluis). Dat geldt nog sterker voor de kerkbelforten, die onlosmakelijk bij een kerkge bouw behoren. De torens zijn ontstaan uit de behoefte van een gemeente om op monumentale en representatieve wijze uit drukking te geven aan haar vrij heid en welvaart. Model Het oude belfort van Doornik, een van de weinige vrijstaande stadstorens (uit 1187 of 1294, daarover verschillen de menin gen), stond model voor drie kwart van de latere belforten. De Nederlandse belforten date ren van na de 13de eeuw. Dat van Delft is het enige dat als vol ledig 14de-eeuws kan worden beschouwd. De torens hebben hongersnoden, ziektes (als de pest) en vele oorlogen getrot seerd, evenals de neergang van steden als bloeiende, welvaren de handelscentra. Het belang dat aan het belfort werd ge hecht, blijkt uit de wederop bouw na verwoestingen door brand en oorlogsgeweld (bijvoor beeld Middelburg 1940 en Sluis 1944). Tijdens het Jaar van de Boerde rij is nadrukkelijk de aandacht Alweer enkele jaren prij ken 25 Vlaamse (kerk) belforten, samen met zes Waalse, op de Werelderf goedlijst van Unesco. Het is een erkenning van de torens als één van de oudste voor beelden van burgerlijke en openbare architectuur uit de Middeleeuwen. In de historische Vlaamse ste den vormen de belforten even opvallende als indrukwekkende bakens. In bijvoorbeeld Brugge en Gent onderstrepen de torens de historische grandeur, maar ook het jongste belfort in Eeklo mag er zijn. De inschrijving van de belforten op de Unesco-lijst van het cultu rele- en natuurlijke werelderf goed beperkt zich tot België. On danks het streven naar eenwor ding via de Europese Unie zijn staatsgrenzen nog altijd een dui delijke barrière. Bij de aanwij zing van de stadstorens is geen rekening gehouden met het feit dat het graafschap Vlaanderen destijds ook het huidige Zeeuws- en Frans-Vlaanderen omvatte. Zodoende zijn het bel fort van Sluis en de toren van het Middelburgse stadhuis bui ten beschouwing gebleven. Beide passen naadloos in de reeks van Vlaamse torens. Het in het stadhuis ingebouwde bel fort van Sluis kwam tussen 1390-1393 tot stand. Het ge bouw werd aanvankelijk als Het belfort in Eeklo. foto en illustraties uit besproken boek gevestigd op de typisch Zeeuw se hofstedes, met de kenmerken de zwart-witte schuren. Buiten de provinciegrenzen zijn ze niet te vinden, evenmin in het naaste Vlaanderen. Daar hebben ze hun eigen kenmerkende boerde rijen, die zeker zo mooi zijn als de Zeeuwse. In haar boek De mooiste boerderijen in Vlaande ren en Wallonië geeft Rosine de Dijn daar, samen met fotograaf Siegfried Himmer, een gloedvol le indruk van. België herbergt een rijke ver scheidenheid aan hofstedes, maakt De Dijn duidelijk. „Er lig gen werelden tussen de versterk te hofstede van de Ardennen, de besloten vierkantshoeve van Limburg, de langgerekte, witge kalkte doening van de West-Vlaamse boeren, de feo daal aandoende ferme-chateau van Brabant, Namen en Hene gouwen, het Kempische keu ter boerderijtje en het bescheiden erf in het Oost-Vlaamse heuvel land. Zo hebben de geaardheid van de bodem, de richtingen van de wind en het karakter van het klimaat het beslist." Wonen en werken in één ge meenschappelijke ruimte: ach ter een langgerekte gevel woon huis en stallen naast elkaar. Dat doet nog het meest denken aan de oudere situatie in Zeeland, alhoewel daar toch al vrij snel huis en bedrijfsgebouwen ge scheiden werden. Opvallend is ook dat de Vlaamse boeren hun bedoeningen een kleurrijker ui terlijk gaven dan de Zeeuwse. Wit, roze of oker geverfde mu ren ogen heel anders dat zwart-wit. Rinus Antonisse Vlaamse belforten. Werelderf goed. Door Michiel Heirman; fo tografie Jan en Wim Decreton. Uitgave Davidsfonds, Leuven. Het belfort van Brugge, gete kend in 1917 door V. Vaerwyck. De mooiste boerderijen in Vlaan deren en Wallonië. Door Rosine de Dijn; fotografie Siegfried Himmer. Uitgave Davidsfonds, Leuven. Prijs 44 euro. Het Gentse belfort (hier op een aquarel van J. Baes uit ca. 1889) heeft er niet altijd uitgezien als nu. Toen in 1944 het eiland onder water werd gezet door de Duitse weermacht, werd het ziekenhuis gesloten. Dat was tijdelijk, want de toenmalige chirurg dokter Atris, die ook gewonde Duitse militairen verzorgde, eiste dat het ziekenhuis weer open moest en dat Noordgouwe drooggema len moest worden. Deze eis werd ingewilligd." Volgens J.H. Roelvink uit Mid delburg is de koets op de foto een ambulance. Klopt, weet A.J. Hubregtse, ook uit Middel burg. „Voor het gebouw staat de ziekenwagen met de koetsier, ziekenrijder Jacobus Remeeus, ook bekend als Jeko de Kuper. Het paard voor de koets was zijn eigendom. Behalve zieken rijder was hij ook vrachtrijder. Hij voerde zo de materialen aan voor de bouw van het zieken huis, maar ook de turf voor de kerkelijke armen in de winter. Later is deze ziekenwagen ver vangen door een auto. Dat was een vrachtwagen waarop door de wagenmaker van Noordgou we een koets was gebouwd." Voor I.J.M. van Vossen-Janssen roept de foto een goede herinne ring op. „In de kamer Noordzij de is mijn oudste zoon geboren in 1956." O. bij de Vaate uit Kerkwerve noemt als opleve ringsjaar 1903 en als bouwbe- drag (met inbegrip van inventa ris) 26.000 gulden. „In 1918 zijn er 104 patiënten verpleegd in vier verschillende klassen." Deze inzender vertelt dat het nog even de bedoeling was om van het ziekenhuis een verpleeg huis te maken. Dat ging niet door en het werd verkocht. Na geruime tijd van leegstand werd een bestemming gevonden in de sociale sector, namelijk een bui tenverblijf van de Vereniging voor Openbaar Onderwijs, met de naam A. de Rooshuis. Het doet tot op heden nog steeds dienst, aldus Bij de Vaate. C.P. Fase uit Sint-Annaland geeft aan dat het gebouw nu van een internationale reisorganisa tie is (Kontiki), maar A. Vandie- Uilg. R. W. J. Ochtmain, Appelmarkt. Zierikzee. Het gebouw op de raadkaart van vorige week is ruim honderd jaar oud en het geniet ruime bekendheid. Vooral bij de inwoners van Schouwen-Dui- veland. Het gaat om het voorma lige ziekenhuis in Noordgouwe, dat in 1902 werd gebouwd on der architectuur van W. Brüyn- zeel, meldt C.F. Stevense uit Middelburg. „In 1943 werd er een nieuwe vleugel aangebouwd en in 1957 werd het ziekenhuis opgeheven, in verband met de opening van een nieuw zieken huis in Zierikzee." Dat betreft het inmiddels ook opgeheven Zweedse Rode Kruisziekenhuis, dat Zweden na de Februari- ramp 1953 aan het eiland schonk. De kaart dateert uit het begin van het kleine streekziekenhuis. De bouw was een initiatief van burgemeester Van Citters, dok ter Wortman en dominee Nauto, schrijft D. Viergever uit Zierik zee. De bouwkosten bedroegen 32.500 gulden. „De eerste chi rurg was dokter J.F.O. Heuse en die had de beschikking over 12 bedden en twee operatiekamers. rendonck uit Rotterdam schrijft dat het een kuuroord is voor al ternatieve geneeswijzen onder de naam De Schouw. N. Nelis- se-Jumelet uit Schuddebeurs be vestigt dit. Eén inzender dacht dat het gebouw het vroegere RTM-station in Zierikzee was. De waardebonnen worden toege zonden aan: C.G. Bekenkamp, Serooskerke (W), C. Minder- houd, Nieuwerkerk en N. J. de Hooge-Kort, Zierikzee. Rinus Antonisse Uit de collectie van Hans Lindenbergh een 'grens geval'. Vraag is: om welk dorp gaat het? Nadere informatie over de situatie toen en nu is welkom. Oplossingen kunnen tot en met uiterlijk zaterdag 17 januari worden gezonden naar: Redactie PZC Buitengebied, postbus 31, 4460 AA Goes; of fax 0113-315661; of per e-mail redactie@pzc.nl. Onder de inzenders van goede oplossingen zijn drie waardebonnen te verloten. Het Ziekenhuis te Noordgouwe

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 18