Gedachteloos
cruisen op
Götakanaal
PZC
h
W
Beste Bed Breakfast van Nederland
zaterdag 10 januari 2004
Wil
Götakanaal-cruises van !§|jff
Stockholm naar Göte- ISS'
borgjof andersom) met
deJunoof de Wilhelm
Tham worden gemaakt
van eind mei tot half september.
Zo'n cruise duurt vier dagen. Een
zesdaagse cruise op dezelfde rou
te met Wilhelm Tham en Diana is
ook mogelijk, zelfs een tweedaag
se, maar dan van Motala naar Sö-
derköping of andersom.
Een vierdaagse Götakanaal-crui-
se met vertrek uit Stockholm of
GÖteborg kost tussen de 885 euro
(2-persoonshut, cat.C) tot 1545 eu
ro p.p. (cat.A).
Daarbij komt de vlucht, die onge
veer 450 euro kost, inclusief een
nachtje hotel vooraf in GÖteborg
of Stockholm,
De cruises kunnen in Nederland
geboekt worden bij InfoSkandic in
Groningen, tel. 050-314.32.00,
e-mail: info@scandinavie.com.
www.scandinavie.com Een
website met specifieke informatie
over het Götakanaal is
www.qotacanal.se.
Wie vooraf iets van de Götaka-
naal-sfeer wil proeven, moet 'De
vrouw in het Götakanaal' van
Sjöwall Wahlöö lezen.
Uitgeverij Signature heeft het kort
geleden opnieuw uitgegeven.
Info: www.siqna.nl
lee, geen tv of radio aan
loord. En laat je mobieltje
naaruit. Dat verstoort de
ust en het plezier van de
ledepassagiers, vindt de
apitein. We praten over een
ruise. Niet op zo'n varend
ijfsterrenhotel, maar op de
udimentairejuno, een
ichuit uit 1874, die toeristen
ran Stockholm naar
Steborgvervoert-of
ndersom. Voor een deel
iver het Götakanaal, een
raterweg die ook nog
imminent in
lisdaadliteratuur voorkomt.
Net als de Juno zelf.
jr ROB DE VRIES
Hé, dat lijkt wel een zusje van
de Juno, op dat brede stuk
Götakanaal tussen Trolhat-
tan en GÖteborg. En ja hoor,
iet is de Diana, op weg van GÖteborg
har Stockholm, terwijl de Juno de reis in
rongekeerde richting er bijna op heeft zit-
fiten. Er wordt vrolijk aan de stoomfluit op
Beide schepen getrokken en wij zwaaien
uitbundig naar de andere passagiers. Om
pirect weer terug te zakken in de gerieflij-
w stoelen op het achterdek.
Want cruisen op de Juno en ook op de Dia
na en de Wilhelm Tham, de twee andere
piseschepen van de Göta Canal
Steamship Company, is vooral een kwes
tie van rust, van relaxen, een paar dagen
piet willen weten wat er in de rest van de
peld gebeurt.
En een kwestie ook van op het dek leven,
pinchen en dineren doe je, in twee 'ploe
gen' van ongeveer 25 passagiers elk, in
pet knusse restaurantje. Als het echt
Slecht weer is kun je even wegduiken in
Be lounge, ook al van bescheiden om
vang.
je terugtrekken in je hut, je cabine, is
en voor de hand liggende optie. Die is
ein, niet groter dan een compartiment-
Jein een slaaptrein, waarschuwt de maat-
chappij van tevoren. En dat klopt. Twee
tedjes boven elkaar tegen de achter-
vand, een wastafeltje met koud en warm
rater, geen kasten, want daar is op die
yijfvierkante meter geen plaats voor. Toi
letendouche delen we met een aantal an-
iere passagiers op hetzelfde dek.
De Diana, zusterschip van de Juno en hoofdrolspeler in een beroemde thriller, op weg naar Stockholm. Foto's gpd/ROB DE VRIES
maar liefst 37 sluizen. Dan komt er een
stukje (Vattem)meer, en vervolgens het
Götakanaal-deel van Karlsborg tot
Sjötorp: 66 kilometer en 21 sluizen. En
bij Sjötorp houdt het kanaal in wezen op,
want dan kom je op het reusachtige Va-
ners-meer terecht, voor je op een laatste
stuk kanaal, van Trollhattan naar GÖte
borg, belandt.
Ontroering
Wij beginnen onze reis in het swingende
Stockholm en zitten al snel op het eerste
meer: Malaren. Dan gaat het richting
Oostzee met onderweg nog een mooie
blik op het fraaie kasteel Drottningholm,
waar de Zweedse koninklijke familie
woont. Maar voor wij op zee zijn, is er
eerst nog een stop in het buitengewoon
charmante havenplaatsje Trosa met z'n
lange pier vol met bootjes en gezellige
terrasjes in het centrum. Een toeristische
trekpleister van formaat. Trosa is trou
wens niet alléén de naam van het plaats
je; het woord betekent ook, zo vertellen
Zweedse medepassagiers gniffelend, 'da
mesondergoed'.
Maar toch weer indrukwekkender dan
Trosa is de vaart over het Götakanaal
zelf, dat soms heel smal is en dan het no
dige van de manoeuvreerkunst van de
schipper vraagt. Een aparte belevenis
vormt ook het schutten in de sluizen. Bij
Berg zijn het er zeven achter elkaar, ze
vormen als het ware een trap. Het duurt
wel even voor de boot daar doorheen is,
dat biedt ons de gelegenheid een wande
lingetje te maken. Zoals ook in Motala,
waar een mooi motormuseum is.
En dan is er, de avond voor de aankomst
in GÖteborg, nog de passage van het
Lacko Kasteel aan het Vanem-meer. Het
witgekalkte kasteel werd in 1298 als resi
dentie van de bisschop gebouwd en wan
neer om middernacht, op» een meer-dat
er bij ligt als een superspiegel, de Juno er
haar de spotlight op richt, ja, dan maakt
zich toch wel een licht gevoel van ontroe
ring van je meester.
Dat meer, dat mooie kasteel, dat weer
spiegeld wordt in het water, de als ge
beeldhouwde wolkenpartijen erboven,
wie heeft er dan nog behoefte aan tv, ra
dio of mobieltje?
Maar wat maakt het uit. Als je een cruise
als deze gaat maken weet je waarvoor je
kiest. Wat wij aan luxe tekortkomen
wordt ruimschoots gecompenseerd door
de ontspannen sfeer aan boord, de plezie
rige contacten met Zweden, Noren, Duit
sers, Amerikanen. Bovendien is het eten
en drinken op de Juno prima verzorgd en
is het personeel buitengewoon aardig en
voorkomend.
En dan zitten wij ook nog eens op een
boot die tot Zwedens culturele erfgoed ge
rekend mag worden. Helaas is de Juno
geen echte stoomboot meer. Nadat het
schip, het oudste geregistreerde schip ter
wereld met slaapcabines, in 1904 al eens
Cruisen op de juno is
vooral een kwestie van
rust, relaxen
grondig gerenoveerd werd op dezelfde
werf in Motala, waar hij eerder gebouwd
was, werd de Juno in 1956 uitgerust met
twee praktische dieselmotoren.
'Blikken geval'
In de uit 1965 daterende politieroman
'De vrouw in het Götakanaal' van het be
roemde Zweedse schrijverspaar Maj
Sjöwall en Per Wahlöö, een boek dat gere
kend wordt tot de Europese thrillers van
wereldniveau, treft inspecteur Martin
Beek de Juno in de buurt van Motala,
waar het lijk van een vrouw in het kanaal
is gevonden.
Zijn oordeel is niet zó lovend. 'De
scheepsromp had weliswaar een strakke
vorm, maar de mast was gekapt en de ei
genlijke schoorsteen - die vast en zeker
hoog, recht en mooi was geweest - was
vervangen door een eigenaardig ge
stroomlijnd blikken geval.' Tja, de Juno
wekt inderdaad de indruk een beetje uit
losse onderdelen in elkaar gezet te zijn,
maar dat geeft het schip toch ook wel
weer een apart karakter. En een boot
hoeft ook niet per se mooi te zijn om je er
thuis te voelen. In het boek van Sjöwall
en Wahlöö speelt de Diana trouwens een
nog prominentere rol, omdat aan boord
van dit schip de Amerikaanse 'Roseanna'
(de oorspronkelijke titel van het boek)
wordt vermoord en vervolgens in het
Götakanaal wordt gedumpt.
Dat kanaal is los van z'n rol in dat boek
ook om andere redenen bijzonder: het
werd al tussen 1810 en 1832 aangelegd
en bestaat in wezen uit twee delen. Er is
een oostelijk stuk tussen Mem en Motala,
met een lengte van ruim 92 kilometer en
De Juno ontmoet op z'n cruise soms heel
nauwe doorvaarten.
Een gezellige stop kan in Trosa gemaakt worden.
Tijdens de cruise passeer je al kort na Stockholm het
koninklijk paleis Drottningholm.
NOOR-
WEGEN''
Stockholm
8.V-—
|r 1
Soderköping
GÖteborg
ZWEDEN
Beurs van Berlage,
Amsterdam
Hendrik Petrus Berlage deed meer
Mn gebouwen schetsen, hij ont-
rerP °°k onder meer meubels, lam
pen en (siervoorwerpen van glas en
1 ver. Wie zijn befaamde Beurs aan
"et Damrak bezoekt kan tijdens
een rondleiding met een kunsthisto-
ens kennismaken met vele aspec
tenvan Berlages werk. De rondlei-
g voert bezoekers naar plekken
waar je gewoonlijk niet komt. Veel
Mn acht natuurlijk voor de trouw-
taal, waar Willem-Alexander en
■pma elkaar het jawoord gaven,
•informatie: 020-530.41.41,
-0-620.Sl.i2 (bureau Artifex voor
rondleidingen),
^^lülvgnberlaae.nl
Reis in vijf clicks
Na het doorlezen van deze rei-
zenbijlage en een bezoek aan
de Vakantiebeurs heeft u vast
de nodige ideeën opgedaan
voor een vakantiebestemming.
Na inspiratie volgt oriëntatie:
een diepgravend onderzoek
naar alle ins en outs van de ge
kozen bestemming.
Denk aan geheime restaurant
jes, verlaten stranden en gezel
lige familiehotels. Maar ook
meer globale informatie zoals
het klimaat, de valuta en het
landschap zijn welkom. Wat is
hierbij een beter hulpmiddel
dan internet? Elke zichzelf res
pecterende streek en stad
heeft inmiddels wel een eigen
website. Om u alvast een hand
je op weg te helpen zetten wij
onze vijf favoriete reissites op
een rijtje.
www.landenweb.com
www.cntraveller.co.uk
www.qorp.com
www.lonelyplanet.com
www.timeout.com
De Linde Zathe in het Friese Nij-
land is gekozen tot beste bed
breakfast-adres van Nederland.
De prijs werd onlangs uitge
reikt door Hans van Driem, di
recteur van toerisme Recreatie
Nederland. In totaal waren drie
B&B-adressen genomineerd. De
prijs voor de beste Bed Break
fast is dit jaar voor het eerst uit
gereikt.
Het is een initiatief van de
Stichting ter Bevordering van
Karakteristieke Bed Breakfast
(SBKBB).
Deze club wil B&B-logeeradres-
sen in het wat duurdere seg
ment promoten als goed alter
natief voor een hotel. Vandaar
ook de naam van de bijbehoren
de
website: www.qeenhotel.nlBij
de stichting zijn 147 bijzondere
Bed Breakfast-onderkomens
aangesloten. Allemaal werden
die bezocht door een anoniem
Het winnende Bed&Breakfast-adres Linde Zathe in Nijland.
Foto GPD
inspectieteam dat de drie aller
beste adressen nomineerde
voor de prijs.
Volgens de juiy onderscheidt
winnaar Tieneke Pottinga van
de Linde Zathe zich door zeer
persoonlijke gastheerschap in
haar uit 1877 daterende boerde
rij.
Nummer 2 bij deze verkiezing
werd hotelsuite 's Gravenhof in
Zutphen; op de derde plaats ein
digde Bellefleur, een B&B-adres
in Margraten.