Gedachteloos cruisen op Götakanaal PZC h W Beste Bed Breakfast van Nederland zaterdag 10 januari 2004 Wil Götakanaal-cruises van !§|jff Stockholm naar Göte- ISS' borgjof andersom) met deJunoof de Wilhelm Tham worden gemaakt van eind mei tot half september. Zo'n cruise duurt vier dagen. Een zesdaagse cruise op dezelfde rou te met Wilhelm Tham en Diana is ook mogelijk, zelfs een tweedaag se, maar dan van Motala naar Sö- derköping of andersom. Een vierdaagse Götakanaal-crui- se met vertrek uit Stockholm of GÖteborg kost tussen de 885 euro (2-persoonshut, cat.C) tot 1545 eu ro p.p. (cat.A). Daarbij komt de vlucht, die onge veer 450 euro kost, inclusief een nachtje hotel vooraf in GÖteborg of Stockholm, De cruises kunnen in Nederland geboekt worden bij InfoSkandic in Groningen, tel. 050-314.32.00, e-mail: info@scandinavie.com. www.scandinavie.com Een website met specifieke informatie over het Götakanaal is www.qotacanal.se. Wie vooraf iets van de Götaka- naal-sfeer wil proeven, moet 'De vrouw in het Götakanaal' van Sjöwall Wahlöö lezen. Uitgeverij Signature heeft het kort geleden opnieuw uitgegeven. Info: www.siqna.nl lee, geen tv of radio aan loord. En laat je mobieltje naaruit. Dat verstoort de ust en het plezier van de ledepassagiers, vindt de apitein. We praten over een ruise. Niet op zo'n varend ijfsterrenhotel, maar op de udimentairejuno, een ichuit uit 1874, die toeristen ran Stockholm naar Steborgvervoert-of ndersom. Voor een deel iver het Götakanaal, een raterweg die ook nog imminent in lisdaadliteratuur voorkomt. Net als de Juno zelf. jr ROB DE VRIES Hé, dat lijkt wel een zusje van de Juno, op dat brede stuk Götakanaal tussen Trolhat- tan en GÖteborg. En ja hoor, iet is de Diana, op weg van GÖteborg har Stockholm, terwijl de Juno de reis in rongekeerde richting er bijna op heeft zit- fiten. Er wordt vrolijk aan de stoomfluit op Beide schepen getrokken en wij zwaaien uitbundig naar de andere passagiers. Om pirect weer terug te zakken in de gerieflij- w stoelen op het achterdek. Want cruisen op de Juno en ook op de Dia na en de Wilhelm Tham, de twee andere piseschepen van de Göta Canal Steamship Company, is vooral een kwes tie van rust, van relaxen, een paar dagen piet willen weten wat er in de rest van de peld gebeurt. En een kwestie ook van op het dek leven, pinchen en dineren doe je, in twee 'ploe gen' van ongeveer 25 passagiers elk, in pet knusse restaurantje. Als het echt Slecht weer is kun je even wegduiken in Be lounge, ook al van bescheiden om vang. je terugtrekken in je hut, je cabine, is en voor de hand liggende optie. Die is ein, niet groter dan een compartiment- Jein een slaaptrein, waarschuwt de maat- chappij van tevoren. En dat klopt. Twee tedjes boven elkaar tegen de achter- vand, een wastafeltje met koud en warm rater, geen kasten, want daar is op die yijfvierkante meter geen plaats voor. Toi letendouche delen we met een aantal an- iere passagiers op hetzelfde dek. De Diana, zusterschip van de Juno en hoofdrolspeler in een beroemde thriller, op weg naar Stockholm. Foto's gpd/ROB DE VRIES maar liefst 37 sluizen. Dan komt er een stukje (Vattem)meer, en vervolgens het Götakanaal-deel van Karlsborg tot Sjötorp: 66 kilometer en 21 sluizen. En bij Sjötorp houdt het kanaal in wezen op, want dan kom je op het reusachtige Va- ners-meer terecht, voor je op een laatste stuk kanaal, van Trollhattan naar GÖte borg, belandt. Ontroering Wij beginnen onze reis in het swingende Stockholm en zitten al snel op het eerste meer: Malaren. Dan gaat het richting Oostzee met onderweg nog een mooie blik op het fraaie kasteel Drottningholm, waar de Zweedse koninklijke familie woont. Maar voor wij op zee zijn, is er eerst nog een stop in het buitengewoon charmante havenplaatsje Trosa met z'n lange pier vol met bootjes en gezellige terrasjes in het centrum. Een toeristische trekpleister van formaat. Trosa is trou wens niet alléén de naam van het plaats je; het woord betekent ook, zo vertellen Zweedse medepassagiers gniffelend, 'da mesondergoed'. Maar toch weer indrukwekkender dan Trosa is de vaart over het Götakanaal zelf, dat soms heel smal is en dan het no dige van de manoeuvreerkunst van de schipper vraagt. Een aparte belevenis vormt ook het schutten in de sluizen. Bij Berg zijn het er zeven achter elkaar, ze vormen als het ware een trap. Het duurt wel even voor de boot daar doorheen is, dat biedt ons de gelegenheid een wande lingetje te maken. Zoals ook in Motala, waar een mooi motormuseum is. En dan is er, de avond voor de aankomst in GÖteborg, nog de passage van het Lacko Kasteel aan het Vanem-meer. Het witgekalkte kasteel werd in 1298 als resi dentie van de bisschop gebouwd en wan neer om middernacht, op» een meer-dat er bij ligt als een superspiegel, de Juno er haar de spotlight op richt, ja, dan maakt zich toch wel een licht gevoel van ontroe ring van je meester. Dat meer, dat mooie kasteel, dat weer spiegeld wordt in het water, de als ge beeldhouwde wolkenpartijen erboven, wie heeft er dan nog behoefte aan tv, ra dio of mobieltje? Maar wat maakt het uit. Als je een cruise als deze gaat maken weet je waarvoor je kiest. Wat wij aan luxe tekortkomen wordt ruimschoots gecompenseerd door de ontspannen sfeer aan boord, de plezie rige contacten met Zweden, Noren, Duit sers, Amerikanen. Bovendien is het eten en drinken op de Juno prima verzorgd en is het personeel buitengewoon aardig en voorkomend. En dan zitten wij ook nog eens op een boot die tot Zwedens culturele erfgoed ge rekend mag worden. Helaas is de Juno geen echte stoomboot meer. Nadat het schip, het oudste geregistreerde schip ter wereld met slaapcabines, in 1904 al eens Cruisen op de juno is vooral een kwestie van rust, relaxen grondig gerenoveerd werd op dezelfde werf in Motala, waar hij eerder gebouwd was, werd de Juno in 1956 uitgerust met twee praktische dieselmotoren. 'Blikken geval' In de uit 1965 daterende politieroman 'De vrouw in het Götakanaal' van het be roemde Zweedse schrijverspaar Maj Sjöwall en Per Wahlöö, een boek dat gere kend wordt tot de Europese thrillers van wereldniveau, treft inspecteur Martin Beek de Juno in de buurt van Motala, waar het lijk van een vrouw in het kanaal is gevonden. Zijn oordeel is niet zó lovend. 'De scheepsromp had weliswaar een strakke vorm, maar de mast was gekapt en de ei genlijke schoorsteen - die vast en zeker hoog, recht en mooi was geweest - was vervangen door een eigenaardig ge stroomlijnd blikken geval.' Tja, de Juno wekt inderdaad de indruk een beetje uit losse onderdelen in elkaar gezet te zijn, maar dat geeft het schip toch ook wel weer een apart karakter. En een boot hoeft ook niet per se mooi te zijn om je er thuis te voelen. In het boek van Sjöwall en Wahlöö speelt de Diana trouwens een nog prominentere rol, omdat aan boord van dit schip de Amerikaanse 'Roseanna' (de oorspronkelijke titel van het boek) wordt vermoord en vervolgens in het Götakanaal wordt gedumpt. Dat kanaal is los van z'n rol in dat boek ook om andere redenen bijzonder: het werd al tussen 1810 en 1832 aangelegd en bestaat in wezen uit twee delen. Er is een oostelijk stuk tussen Mem en Motala, met een lengte van ruim 92 kilometer en De Juno ontmoet op z'n cruise soms heel nauwe doorvaarten. Een gezellige stop kan in Trosa gemaakt worden. Tijdens de cruise passeer je al kort na Stockholm het koninklijk paleis Drottningholm. NOOR- WEGEN'' Stockholm 8.V-— |r 1 Soderköping GÖteborg ZWEDEN Beurs van Berlage, Amsterdam Hendrik Petrus Berlage deed meer Mn gebouwen schetsen, hij ont- rerP °°k onder meer meubels, lam pen en (siervoorwerpen van glas en 1 ver. Wie zijn befaamde Beurs aan "et Damrak bezoekt kan tijdens een rondleiding met een kunsthisto- ens kennismaken met vele aspec tenvan Berlages werk. De rondlei- g voert bezoekers naar plekken waar je gewoonlijk niet komt. Veel Mn acht natuurlijk voor de trouw- taal, waar Willem-Alexander en ■pma elkaar het jawoord gaven, •informatie: 020-530.41.41, -0-620.Sl.i2 (bureau Artifex voor rondleidingen), ^^lülvgnberlaae.nl Reis in vijf clicks Na het doorlezen van deze rei- zenbijlage en een bezoek aan de Vakantiebeurs heeft u vast de nodige ideeën opgedaan voor een vakantiebestemming. Na inspiratie volgt oriëntatie: een diepgravend onderzoek naar alle ins en outs van de ge kozen bestemming. Denk aan geheime restaurant jes, verlaten stranden en gezel lige familiehotels. Maar ook meer globale informatie zoals het klimaat, de valuta en het landschap zijn welkom. Wat is hierbij een beter hulpmiddel dan internet? Elke zichzelf res pecterende streek en stad heeft inmiddels wel een eigen website. Om u alvast een hand je op weg te helpen zetten wij onze vijf favoriete reissites op een rijtje. www.landenweb.com www.cntraveller.co.uk www.qorp.com www.lonelyplanet.com www.timeout.com De Linde Zathe in het Friese Nij- land is gekozen tot beste bed breakfast-adres van Nederland. De prijs werd onlangs uitge reikt door Hans van Driem, di recteur van toerisme Recreatie Nederland. In totaal waren drie B&B-adressen genomineerd. De prijs voor de beste Bed Break fast is dit jaar voor het eerst uit gereikt. Het is een initiatief van de Stichting ter Bevordering van Karakteristieke Bed Breakfast (SBKBB). Deze club wil B&B-logeeradres- sen in het wat duurdere seg ment promoten als goed alter natief voor een hotel. Vandaar ook de naam van de bijbehoren de website: www.qeenhotel.nlBij de stichting zijn 147 bijzondere Bed Breakfast-onderkomens aangesloten. Allemaal werden die bezocht door een anoniem Het winnende Bed&Breakfast-adres Linde Zathe in Nijland. Foto GPD inspectieteam dat de drie aller beste adressen nomineerde voor de prijs. Volgens de juiy onderscheidt winnaar Tieneke Pottinga van de Linde Zathe zich door zeer persoonlijke gastheerschap in haar uit 1877 daterende boerde rij. Nummer 2 bij deze verkiezing werd hotelsuite 's Gravenhof in Zutphen; op de derde plaats ein digde Bellefleur, een B&B-adres in Margraten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 39