watergang Zo deed Jezus het ook 4 PZC RUDEN RIEMENS De opkomst van de huiskerk zaterdag 10 januari 2004 FOTOGRAFIE De huiskerk is in opkomst. Een groeiend aantal christenen, van progressief tot behoudend, keert de traditionele kerken de rug toe en kiest ervoor om thuis bij elkaar te komen. Om te zingen, te bidden, te praten en \e eten. „Want zo deed Jezus het ook." De oprit van de familie Van Brunschot staat vol auto's. De rest van de woonwijk is deze zondagmorgen nog in diepe rust. Binnen lo pen en praten kinderen en volwassenen door elkaar. Als de laatste schaal is neerge zet, zoekt iedereen zijn plekje aan de ontbijt tafel op. Het is bijna half tien, tijd om te be ginnen. Iedere zondagmorgen komen in het huis van Albert en Sjannie van Brunschot in het Bra bantse Esch een stuk of veertien christenen bijeen. Met elkaar vormen ze een huiskerk, ook wel huisgemeente genoemd, waarvan er inmiddels in Nederland zón honderd zijn. De groep eet, zingt, bidt en praat met elkaar over God en alle andere dingen die hen be zighouden: een naderende operatie, de ko mende verjaardag, een gestolen fiets, de ver zameling kroonkurken en de te hoge bloed druk. Albert, die samen met zijn vrouw de huisge meente leidt, brengt de groeten over van een stel dat ook af en toe aan de ontbijttafel aan schuift en kondigt activiteiten aan die op stapel staan, een gitaar wordt opgepakt en door de huiskamer klinkt een opwekkend lied. Na een kort gebed begint de maaltijd. Tijdens het eten waaiert het gesprek al snel alle kanten uit. Cees van Rems, een van de oudste aanwezigen, smeert rustig een brood je. Vrijwel vanaf het begin bezoeken hij en zijn vrouw Anneke deze huisgemeente. „Ik voelde me hier direct thuis", vertelt hij. „Het kleine spreekt me enorm aan. In een grote kerk kun je drie weken afwezig zijn, zonder dat iemand daar iets over zegt. Hier is dat ondenkbaar. Als je een keer niet komt, krijg je een belletje. Niet om je te con troleren, maar om te vragen of alles goed gaat." Ook de actieve houding die van de gemeente leden wordt gevraagd, spreekt hem aan. Sjannie heeft deze week een spel bedacht. Achterop de naamkaartjes die op de borden lagen staat een deel van de bijbeltekst die vorige week is opgegeven. Om beurten moe ten de volwassenen en kinderen naar voren komen en hun kaartje ophangen op een bord. Daarna worden verschillende passa ges uit de bijbel gelezen, gepraat over wat er precies staat en veel gezongen. Het liefst staand en klappend. Tussendoor danken en loven de volwassenen om beurten hardop God en bidden ze voor elkaar en de rest van de wereld. „Voor sommige mensen kan de manier waar op wij met elkaar omgaan bedreigend zijn", had Albert van Brunschot enkele dagen eer der al gewaarschuwd. „Je kunt hier niet ano niem binnenlopen en ergens achteraan gaan zitten. Niet iedereen wil zich zo overgeven." Een half jaar zijn hij en zijn vrouw nu bezig met hun huiskerk. Van huis uit is het echt paar katholiek, maar een jaar of vijftien ge leden kwamen ze terecht bij de pinksterge meente Rafaël in Breda. Ze vonden daar een plek waar ze hun geloof actiever konden be lijden en waar minder structuur, hiërarchie en regels golden. Tot ze het gevoel kregen dat God iets anders met hun leven wilde. Dat ze de taak hadden een nieuwe kerk te stichten in de buurt van Den Bosch. Het idee dat het een huiskerk moest worden, hadden ze niet meteen. „Maar we wisten wel dat het iets anders moest zijn dan een grote kerk", zegt Albert. Ze wilden in eerste instantie een zaaltje hu ren. Maar dat lukte niet. Achteraf beschou wen ze dat als het werk van God. Want daar door kwamen ze ertoe thuis bijeenkomsten te organiseren. De Van Brunschots begonnen met een klein groepje dat met hen was meegekomen uit Breda. Langzamerhand vonden en vinden meer mensen de weg naar hun huis. Het stre ven is dat de groep uiteindelijk uit elkaar valt en in de omgeving nieuwe huiskerken begint onder de vlag van Rafaël. Albert en Sjannie bereiden al een aantal leden voor op een toekomstig leiderschap. Tegenbeweging Een huisgemeente die bij een bestaande kerk is aangesloten, is redelijk uniek. De meeste huiskerken vormen op zichzelf staan de gemeenten. De afgelopen jaren is hun aantal flink toegenomen, binnen zowel de behoudende als vrijere gezindten. De bewe ging beperkt zich niet alleen tot Nederland. Overal ter wereld komen de huiskerken op, tot in India en China. Juist op plaatsen waar het christendom lang is onderdrukt, is de stroming groot. 'Tegenbeweging' is misschien een nog bete re omschrijving voor het ontstaan van huis kerken. De aanhangers, vaak gelovigen die zijn afgeknapt op de bestaande kerken, spre ken zelf liever van een nieuwe 'reformatie'. Zoals Maarten Luther de kerk in de zestien de eeuw zuiverde van dwalingen als aflaat handel, willen zij de samenkomsten ont doen van de structuren en hiërarchie die in de loop van de eeuwen door de mensen zijn bedacht. Oervorm Ze gaan terug naar de basis: kijken naar hoe Jezus te werk ging in Zijn tijd op aarde. Hij bezocht juist gewone huizen om het evangelie te verkondigen en nieuwe discipe len te maken. De huiskerk is dus simpelweg de oervorm van de kerk. Naast de bijbel is de belangrijkste inspira tiebron voor veel christenen het boek Hui zen die de wereld veranderen, van Wolf gang Simson. De Duitser wordt algemeen gezien als een van de belangrijkste profeten van de huiskerk-beweging. Zijn droom is een gemeente 'die niet alleen een boodschap heeft, maar ook een .boodschap is'. „Een plek waar mensen zich met open mond ver bazen en waar zij leren hoe ze moeten le ven", schrijft hij. „Een gemeente die zich verspreidt als een virus: ze besmet alles waarmee ze in aanraking komt, totdat de he le aarde vol is." Ondanks de naam 'huiskerk' hoeven de groe pen, vaak niet groter dan vijftien tot twintig personen, niet per se samen te komen in een woning. Dat gebeurt net zo goed in de open lucht of in een café. Iedere gemeente vult de bijeenkomsten op zijn eigen manier in. De een kiest ervoor iedere zondag samen te ko men, de ander ontmoet elkaar op wisselen de tijdstippen doordeweeks. Bij de een is er een duidelijke leider, bij de ander juist niet. Wel wordt er in veel gevallen samen gege ten. Want dat deed Jezus ook. Bovendien creëert het een ongedwongen sfeer. Ook wordt er in huiskerken getrouwd en ge doopt. „Je moet de huisgemeente zien als een ver lengstuk van een gezin", zegt Henk Vink, initiatiefnemer voor een landelijk netwerk van huiskerken en goede vriend van Simson. „Het gaat veel verder dan een serie samenkomsten. Het is een manier van le ven." Dat betekent dat groepen niet alleen praten Kerkdienst in de woonkamer; steeds meer gelovigen zoeken de beschutting van huis en haard om hun geloof te belijden. foto Mare Bolsius/GPD en zingen over het geloof, maar elkaar ai vanzelfsprekend helpen bij verhuizingen verbouwingen of als babysitter inspringa als een ander daarom verlegen zit. „He! maakt eigenlijk niet zoveel uit wat jed« met elkaar", vindt Vink. „Het gaateroc; je het leven dat God geeft, met elkaard£ Je kan ook gewoon koffiedrinken of eer film kijken." Hij haalt Mattheüs 18 veis" aan: Waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn naam, ben Ik in hun midden. Waar een huiskerk een gezin is, ziet VifÖ: veel traditionele kerken als een bedrijffe tioneren. Met alle problemen van comnri catie, financiën en het delegeren van take tot gevolg. „Een voorganger moet er ali«= leen doen. Pastoraal werk, dienstenvocp reiden, noem maar op. Veel voorgangen ken niet voor niets snel opgebrand. Inejjt huiskerk deel je de taken." Behoefte Juist jongeren spreekt die vorm ontzetfc aan, verwacht hij. „En niet-christenen,Ö: dat de drempel om binnen te stappen,!^ is. En een vast stramien ontbreekt. leek? bijeenkomst is anders, al naar gelang ne waar de mensen op dat moment behte aan hebben en wat er in hun leven spe|! is geen dominee die vanaf de kansel op-6t dreunt wat wel en niet mag. Jongeren nu zitten niet te wachten op preken. len antwoorden, echtheid, zien hoe je leC In een gewone kerk zie je mensen bijna^ veranderen of opbloeien. Hier wel", heej Vink ervaren. Het gevaar van de huiskerk schuilt volgS critici in het leiderschap. Iedereen die| ergens niet mee eens is, kan opstaanen$ eigen koninkrijkje beginnen. Sjannie e?-" bert van Brunschot hebben nauw contafi met de moederkerk Rafaël. Maar voor® Vink is die band niet direct noodzakelijk „Natuurlijk bestaat de kans dat mens# mee aan de loop gaan, dat het sektansft wordt." Maar als er onderling een op<""* betrokken relatie is, gebeurt dat niet verwacht hij. „Als ik bijvoorbeeld zoi draven, kunnen de anderen makkelijk if me zeggen: Henk, je gaat pausneiging&? tonen. Tegen een dominee kun je dat du zeggen." *1 De bijeenkomst in het huis van Albert Sjannie van Brunschot zit er inmiddels! De meeste mensen maken aanstalten op vertrekken. Over en weer worden hanü| geschud. Een aantal heeft de afspraak^ 's middags alweer bij elkaar langs tegf Cees van Rems noemt de grote onderlig betrokkenheid 'mooi, maar benadrukt® het soms ook zwaar is. "Je komt heus^i altijd even blij thuis;" zegt hi] eerlijk nou dat iemand zwanger is en je krijgt ren dat het is misgegaan. Dan raakt je$i en ga je in mineur weg." Angela «J*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 24