Fiats idee van doe-maar-gewoon PZC BMW M3 CSL, een atleet op de verkeerde baan TEST 23 Vraag antwoord Een elektronische ehho-kist in de auto Bl i Fiat heeft twee nieuwe motoren voor de Stilo: het gaat om een 1.4/95 pk en een 1.9/140 pk Multijet diesel. De achterlichten van de vijfdeurs zijn wat fraaier gewor den en er zijn wat detailwijzingen. Fiat verkocht de afge lopen twee jaar 350.000 Stilo's, waarvan bijna tiendui zend in Nederland. De vijfdeurs is het meest gewild. Voor de nieuwe 1.4 vraagt Fiat 16.395 euro. De motor is geen hardloper maar past goed bij de Stilo en is lekker zuinig. De 1.9 diesel is een indrukwekkende krachtcen trale waarmee je moeiteloos ^aravans trekt of 200 km per uur op de teller zet. Hij kost 26.995 euro. Op wij dag 23, zaterdag 24 en zondag 25 januari is in de Martiniplaza langs de A7 in Groningen de Noor delijke Motorbeurs met nieuwe en gebruikte motorfiet sen, accessoires, kleding, reisinformatie en demonstra ties. De Britse posterijen hebben DAF Trucks uitgeroepen tot First Class Supplier 2003. De Royal Mail heeft een vloot van 28.000 voertuigen en is daarmee een van de allergrootste transporteurs van Europa. DAF heeft zijn onderdelenleverantie zo goed op orde dat de Mail zijn trucks met een minimum aan tijdverlies en kosten op de weg kan houden. De uitstoot van schadelijke stoffen door het Neder landse verkeer is tussen 1980 en 2000 gedaald, on danks een flinke groei van het wagenpark. De emissie van CO, nam met 25 procent af. De emissie van NOx daalde met 21 procent dankzij de toepassing van kataly satoren en scherpere regels, en de emissie van fijn stof daalde met 27 procent dankzij de introductie van scho nere dieselmotoren. Dat heeft het ministerie van VROM berekend. vrijdag 9 januari 2004 Ik hoorde onlangs over de G3-regeling hij autogas. Wat houdt die in? Xander Zwaaf, marketingcoördinator bij marktleider BK-GAS: „Omdat autogas milieuvriendelijker is dan ben zine en diesel is in 1997 de G3-regeling ingevoerd. Het geeft autogasrijders recht op 317 euro korting per jaar op de houderschapsbelasting. Bij een jaarkilometrage van 16.000 en meer is autogas doorgaans voordelig. Niet temin is het aantal auto's dat er op rijdt de laatste jaren afgenomen. Daarom brengen we binnenkort een nieuw product op de markt, gasFX geheten, dat het rijden op autogas nog goedkoper maakt." Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenant- woord@wegener.nl Eerdere vragen en antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto Ifiat heeft met zijn Idea een mpv-achtige auto die een plekje moet veroveren tus sen een reeks zware 'tegenstanders. Een goed idee, zo'n Idea? DoorRien van der Steen Grote gezinstaxi busjes, multi-pur pose vehicles, zijn uit de mode. Maar iets compactere types met mpv-achtige trekjes daarentegen zijn hip. Het zijn hoog opgetrokken middenklas- sertjes als de Opel Meriva, Hyundai Matrix, Honda Jazz, Toyota Yaris Verso en Ford Fu sion die momenteel vrienden maken. Ze zweven zo'n beetje tussen de mini-mpv's als de Su zuki Wagon R+ en Opel Agila, en middenmoters als de Renault Scénic en Opel Zafira. Fiat heeft er nu ook eentje: de Idea. De auto is niet zomaar een idee. De typenaam is een zogenaamd acroniem: Idea is kort voor intelligentie, design, emotie en architectuur. Het ui terlijk is minder origineel - la ten we zeggen dat Giugiaro niet zijn beste week had toen hij de auto tekende. Van bin nen ziet de Fiat er leuk uit. De op basis van de Punto gebouw de Idea biedt een wat hogere zit en die zal veel mensen aan spreken. Hij biedt ietsje min der ruimte dan de Meriva. Net De Fiat Idea moet het opnemen tegen een reeks kleine mpv's. Een vrijwel symmetrisch dashboard, met de pook plezierig dicht bij het stuur. als zijn Opel-rivaal heeft hij van die dikke voorruitstijlen, alleen zijn deze minder sto rend voor het uitzicht dan in de Duitser. Het instrumentarium zit in het midden, met daaronder een modieuze 'hangende' console waaruit de hooggeplaatste ver snellingspook priemt. Boven op het dashboard zitten twee opbergkastjes met klep, en in het dak zit een opbergvakje. Van de passagiersstoel valt een tafeltje te maken, net als van het middendeel van de achter bankleuning. De zittingen ach terin kun je lichtjes verschui ven, of platvouwen zodat er iets bed-achtigs ontstaat. Eruit kunnen ze niet. Achterin biedt de Fiat genoeg been- en hoofdruimte, maar het kofferruim is nogal klein voor vier man plus bagage. Zo lang je met tweeën of met drieën op stap bent biedt hij door het flexibele interieur weer stouwruimte zat. Nu is zo'n Idea alleen nog te koop met een 1.4 liter benzine motor of een 1.3 diesel. De Idea rijdt daarmee niet slecht, maar motor, banden en onderstel ge ven nogal wat geluid naar bin nen door. De benzinemotor heeft veel toeren nodig, waar door hij over het algemeen een tamelijk zwakke indruk maakt. In het voorjaar komen er ook een 1.2 en een 1.9 diesel, later volgt nog een 1.6 benzinemo tor. De 1.4-versie ligt goed op de weg, al mocht hij wat straffer gedempt zijn, zoals de diesel wél is. Het stuur staat nadruk kelijk scheef en als je je gordel vergeet klinkt een uiterst dra matische zoemer. Handig: na het uitschakelen van de motor even met de koplampen flitsen en de lampen blijven (instel baar) tussen een halve minuut en drie minuten branden. Ook kun je programmeren wel ke deuren met de afstandsbe diening worden ontgrendeld en of ze automatisch weer slui ten. Naar wens kun je de Idea laten uitrusten met bijvoor beeld een gerobotiseerde ver snellingsbak of een buiten maats zonnedak. Fiat Idea 1.4 Uitrusting: Standaard o.a. vier airbags, cruise control, op afstand te bedienen centrale vergrendeling, elektrische zijruitbediening vóór, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en stuurwiel, instelbare stuurbe krachtiging, tripcomputer, abs. Motor: 1.4 16v/95 pk; ook als 1.2 16v/80 pk, 1.3 16v/70 pk diesel, 1.9/100 pk diesel Lxbxh: 3.93 x 1.69 x 1.66 meter Wielbasis: 2.50 meter Draaicirkel: 10.40 meter Bagageruim: 320-1.420 liter Tankinhoud: 47 liter Gewicht: 1.155 kg. Aanhanger geremd: 1.000 kg. Verbruik: 1:13,5 Prijs: 1.4 benzine 15.595 euro 1.3 diesel: 19.495 1.9 diesel: 23.995 Conclusie: De Idea is Fiat's troef bij de bijna-mpv's. Hij oogt saai, maakt lawaai, maar rijdt goed en is van binnen wel leuk uitge rust. De 1.4-motor overtuigt niet. Voor Extra's Weggedrag Leuk interieur Tegen Rumoer Geen knalontwerp 1.4-motor zwak Volgend jaar komt er een sjie- ke Lancia-variant van de Idea. Misschien dat die het acroniem Idea wat geloofwaardiger maakt. Want het is een leuke auto die in een aantal opzich ten heel goed kan concurreren met zijn directe tegenstrevers. Maar die buitenkant... zó ge woontjes. Hij verdient beter. tV heeft een nieuwe M3. Het is een sport- coupé waar op de openbare weg vreemd te- jgenaan gekeken wordt - voor woonwerkver keer is hij nogal woest. DoorRien van der Steen Hij ziet eruit als een vette per sonenauto, maar in wezen is het niets anders dan een sport- n waar je desnoods met vieren in kunt. De nieuwe BMW M3 CSL is vooral lichter dan de gewone M3; hij weegt 1-385 kilo en dat scheelt ruim honderd kilo. De fabriek in Dingolfing bereikte dat door hier en daar met koolstofvezel versterkt kunststof te gebrui ken. Het dak is hierdoor alleen al zes kilo lichter dan een sta len exemplaar. Onder de motorkap ligt een 3,2 liter zescilinder lijnmotor met 360 pk en een koppel van 370 Nm. De CSL - die L staat dus voor Leicht - sprint daarmee in 4,9 seconden naar de 100 km per uur. Daar heeft een Porsche 911 eentiende langer voor no dig. En het duurt in de BMW Prachtige techniek, maar wel erg heftig, zo'n ultralichte BMW M3. nog geen 17 seconden om van uit stilstand de 200 aan te tik ken. De zesversnellingsbak is gerobotiseerd, maar dan op een prachtig snelle manier. Door het pookje of de vlinder tjes aan het stuur aan te tik ken, schakelt de bak over in exact 0,08 seconde. Lust je nog peultjes. De remmen van deze super- BMW zijn ook aangepast. Bij honderd per uur komt hij in krap 34 meter tot stilstand. De auto blaft bijna letterlijk uit de vier uitlaten en produceert zo wel een ontzagwekkend in- als uitlaatgeluid. Bij de koude start lichten de toerentallen die je nog üever niet moet gebruiken geel op. Zodra die lichtjes uit gaan, is de beer los. Hij drukt je diep weg in je kuipstoeltje. terwijl de motor het uitbrult van plezier. Leuk, maar voor het alledaagse forenzenverkeer nogal aan de woeste kant. De M3 CSL heeft een accelera tie-assistent. Die met de Nasa- achtige term launch control aan geduide voorziening dient om alle kracht te benutten bij een sprint. Op het iets te dikke stuur zit ook een knopje waar mee je de elektronische stabili teit pas te hulp kunt roepen als het echt moet. Handig op het circuit dus. Dit Bommetje Met Wielen moet 121.000 euro kosten. En dat illustreert meteen, waar hij eigenlijk het best op zijn ge mak is. Op de openbare weg wordt er, begrijpelijk, een beet je vreemd tegen deze dik aan gezette atleet angekeken. ewust rijden kan bijdragen aan een veiliger verkeer: weten wat je doet achter het stuur, weten hoe je een ongeluk kunt voorkomen. (Waar je eigen invloed ophoudt, begint die van de elektronica. i ^ode hoeken' worden geëlimineerd met optische en radar-sensoren. Als de be- stuurder op de snelweg wil uitwijken klinkt een waarschuwing zodra de elektro- Nsche achteruitkijkspiegel een andere verkeersdeelnemer in de buurt ontwaart. o elektronische stabiliteitsregeling meet 11 et r°Uen' rond de verticale as en de zij- ^aartse acceleratie en remt zelfstandig. 0 0nlstaat een zesde zintuig voor auto's, een virtuele copiloot. Die valt de bestuur der niet lastig met informatie, maar han- e t zelf. Elektrische remmen, stuurwielen en SasPedalen die een tegendruk geven als s urcorrecties of lagere snelheid nodig ?IJn' 's een elektromotor die stuur- acht opwekt in de richting waarheen de auto moet als de bestuurder in slaap rergt te sukkelen. Bochtverlichting, pixel- °P amPen die verblindingsvrij grootlicht ogelijk maken, bluetooth voor draadlo- IJ verbindingen. Fabrikanten testen zich ezenloos om sensoren en chips aan el- aar te knopen, want die gekunstelde vei- nog altijd tot veel storingen. Door Rien van der Steen Veiligheid speelt een steeds grotere rol bij het bouwen van auto's. Maar er is nog één factor, die de fabrikant niet onder controle heeft: de mens. Een serie in vier delen. Aflevering 4 en slot: elektronica. Zo groeit de elektronische ehbo-lcist in de auto gestaag. Dat brengt ons bij een veel vuldig gestelde vraag: blijft al die elektrici teit wel werken wanneer je met de auto te water raakt? Kunnen de portierruiten nog wel open? Het antwoord: de elektrische systemen blijven nog een tijdje werken. De verlich ting blijft nog even branden, de elektrisch zijruiten werken nog. De expert zegt dat u eerder verdronken bent dan dat de ver lichting of zijruiten niet meer werken. Toch een geruststellende gedachte. Wanneer de auto te water raakt, probeer dan de ontsnappingsmogelijkheden op een rijtje te krijgen. Portieren, ruiten, eventueel een schuifdak of de achterklep. Nee, het was niet beter geweest als u uw gordel had afgelaten: een landing op het water gaat meestal gepaard met een af schuwelijke klap, als bij een botsing. Zorg dus altijd voor dat speciale hamertje, een lifehammer, aan boord van de auto; je kunt er de gordel mee lossnijden en bo vendien een ruit mee inslaan. Je raakt aar dig van je stuk in een gekantelde auto. Er zijn scholen waar je dat kunt oefenen in een autocarrosserie aan het spit. Het is een rare gewaarwording: op zijn kop moet je eerst je voeten tegen het dashboard zet ten, krachtig duwen en dan de gordel pas losgespen of -snijden met een hand boven het hoofd. Op die manier val je niet op je hoofd tegen het dak, maar laat je je gecon troleerd op de hemelbekleding zakken. Intelligente zescilinder Yoor de komende generatie van de SLK komt Merce des-Benz in 2005 met een nieuwe zescilinder 3,5 li ter motor van 272 pk met een koppel van 350 Nm. De lichtmetalen motor is de eerste V6 met variabele inlaat- en uitlaatnokkenasverstelling. Dat systeem zorgt voor een hoog verbrandingsrendement. Andere kenmerken zijn een tweetraps inlaatspruitstuk, tuimelkleppen in de inlaatkanalen en een intelligente warmteregeling met een elektronisch geregelde thermostaat. Kalmaan dan knalt de accu niet Snel opladen is in het algemeen niet goed voor een ac cu. Bovendien kan er dan zogeheten knalgas vrijko men. Een druppellader kan dat voorkomen. Een micro chip daarin voorkomt dat de accu overladen wordt. Als de 12 volts accu een spanning van 13,8 volt bereikt slaat de lader automatisch af. Dergelijke laders worden veel gebruikt door motorrijders om de batterij in de winter onder de juiste spanning te houden. Prijsindicatie: 65 eu- Giga-suv van Mercedes Mercedes grijpt de autoshow van Detroit aan om zijn studiemodel Vision Grand Sports Tourer voor te stellen. De auto biedt plek aan zes mensen en komt be gin volgend jaar op de Amerikaanse markt. Hij moet daar weerwerk bieden aan de grote vierwielaangedreven concurrenten. Mercedes koppelt de 250 pk dieselmotor uit de S-klasse in de Vision GST aan een elektromotor, zodat de giga-suv een van de eerste hybrides is met per manente vierwielaandrijving. De primeur is voor Lexus, dat binnenkort een RX400 aanbiedt met hybride-aandrij ving. De Vision Grand Sports Tourer van Mercedes. Stilo wordt sterker De Fiat Stilo 5-deurs heeft nieuwe achterlichten. Motorbeurs in Groningen Noordelijke Motorbeurs, vrijdag 18.00-22.00 uur, zaterdag en zondag 10.00-18.00 uur. Toegangsprijs 9,50 euro. Engelse post blij met DAF (Bron: RAI Voorrang) Verkeer vervuilt minder (Bron. RAI Voorrang) Elke auto zou een lifehammer aan boord moeten hebben; je kunt er de gordel mee lossnijden of een ruitje mee intikken. Foto Mare Bolsius Volgende week in Auto: BMW X3: wie zal dat betalen... Hoe rijdt zo'n vederlichte supermotard? Klassieker: de NSU Ro80

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 45