Fiats idee van doe-maar-gewoon
PZC
BMW M3 CSL, een atleet op de verkeerde baan
TEST
23
Vraag antwoord
Een elektronische ehho-kist in de auto
Bl
i
Fiat heeft twee nieuwe motoren voor de Stilo: het gaat
om een 1.4/95 pk en een 1.9/140 pk Multijet diesel.
De achterlichten van de vijfdeurs zijn wat fraaier gewor
den en er zijn wat detailwijzingen. Fiat verkocht de afge
lopen twee jaar 350.000 Stilo's, waarvan bijna tiendui
zend in Nederland. De vijfdeurs is het meest gewild.
Voor de nieuwe 1.4 vraagt Fiat 16.395 euro. De motor is
geen hardloper maar past goed bij de Stilo en is lekker
zuinig. De 1.9 diesel is een indrukwekkende krachtcen
trale waarmee je moeiteloos ^aravans trekt of 200 km
per uur op de teller zet. Hij kost 26.995 euro.
Op wij dag 23, zaterdag 24 en zondag 25 januari is in
de Martiniplaza langs de A7 in Groningen de Noor
delijke Motorbeurs met nieuwe en gebruikte motorfiet
sen, accessoires, kleding, reisinformatie en demonstra
ties.
De Britse posterijen hebben DAF Trucks uitgeroepen
tot First Class Supplier 2003. De Royal Mail heeft
een vloot van 28.000 voertuigen en is daarmee een van
de allergrootste transporteurs van Europa. DAF heeft
zijn onderdelenleverantie zo goed op orde dat de Mail
zijn trucks met een minimum aan tijdverlies en kosten
op de weg kan houden.
De uitstoot van schadelijke stoffen door het Neder
landse verkeer is tussen 1980 en 2000 gedaald, on
danks een flinke groei van het wagenpark. De emissie
van CO, nam met 25 procent af. De emissie van NOx
daalde met 21 procent dankzij de toepassing van kataly
satoren en scherpere regels, en de emissie van fijn stof
daalde met 27 procent dankzij de introductie van scho
nere dieselmotoren. Dat heeft het ministerie van VROM
berekend.
vrijdag 9 januari 2004
Ik hoorde onlangs over de G3-regeling hij autogas. Wat houdt die
in?
Xander Zwaaf, marketingcoördinator bij marktleider
BK-GAS: „Omdat autogas milieuvriendelijker is dan ben
zine en diesel is in 1997 de G3-regeling ingevoerd. Het
geeft autogasrijders recht op 317 euro korting per jaar
op de houderschapsbelasting. Bij een jaarkilometrage
van 16.000 en meer is autogas doorgaans voordelig. Niet
temin is het aantal auto's dat er op rijdt de laatste jaren
afgenomen. Daarom brengen we binnenkort een nieuw
product op de markt, gasFX geheten, dat het rijden op
autogas nog goedkoper maakt."
Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenant-
woord@wegener.nl
Eerdere vragen en antwoorden vindt u op de website
van de krant, rubriek Auto
Ifiat heeft met zijn
Idea een mpv-achtige
auto die een plekje
moet veroveren tus
sen een reeks zware
'tegenstanders. Een
goed idee, zo'n Idea?
DoorRien van der Steen
Grote gezinstaxi
busjes, multi-pur
pose vehicles, zijn
uit de mode. Maar
iets compactere
types met mpv-achtige trekjes
daarentegen zijn hip. Het zijn
hoog opgetrokken middenklas-
sertjes als de Opel Meriva,
Hyundai Matrix, Honda Jazz,
Toyota Yaris Verso en Ford Fu
sion die momenteel vrienden
maken. Ze zweven zo'n beetje
tussen de mini-mpv's als de Su
zuki Wagon R+ en Opel Agila,
en middenmoters als de
Renault Scénic en Opel Zafira.
Fiat heeft er nu ook eentje: de
Idea. De auto is niet zomaar
een idee. De typenaam is een
zogenaamd acroniem: Idea is
kort voor intelligentie, design,
emotie en architectuur. Het ui
terlijk is minder origineel - la
ten we zeggen dat Giugiaro
niet zijn beste week had toen
hij de auto tekende. Van bin
nen ziet de Fiat er leuk uit. De
op basis van de Punto gebouw
de Idea biedt een wat hogere
zit en die zal veel mensen aan
spreken. Hij biedt ietsje min
der ruimte dan de Meriva. Net
De Fiat Idea moet het opnemen tegen een reeks kleine mpv's.
Een vrijwel symmetrisch dashboard, met de pook plezierig dicht bij het
stuur.
als zijn Opel-rivaal heeft hij
van die dikke voorruitstijlen,
alleen zijn deze minder sto
rend voor het uitzicht dan in
de Duitser.
Het instrumentarium zit in het
midden, met daaronder een
modieuze 'hangende' console
waaruit de hooggeplaatste ver
snellingspook priemt. Boven
op het dashboard zitten twee
opbergkastjes met klep, en in
het dak zit een opbergvakje.
Van de passagiersstoel valt een
tafeltje te maken, net als van
het middendeel van de achter
bankleuning. De zittingen ach
terin kun je lichtjes verschui
ven, of platvouwen zodat er
iets bed-achtigs ontstaat. Eruit
kunnen ze niet.
Achterin biedt de Fiat genoeg
been- en hoofdruimte, maar
het kofferruim is nogal klein
voor vier man plus bagage. Zo
lang je met tweeën of met
drieën op stap bent biedt hij
door het flexibele interieur
weer stouwruimte zat.
Nu is zo'n Idea alleen nog te
koop met een 1.4 liter benzine
motor of een 1.3 diesel. De Idea
rijdt daarmee niet slecht, maar
motor, banden en onderstel ge
ven nogal wat geluid naar bin
nen door. De benzinemotor
heeft veel toeren nodig, waar
door hij over het algemeen een
tamelijk zwakke indruk maakt.
In het voorjaar komen er ook
een 1.2 en een 1.9 diesel, later
volgt nog een 1.6 benzinemo
tor.
De 1.4-versie ligt goed op de
weg, al mocht hij wat straffer
gedempt zijn, zoals de diesel
wél is. Het stuur staat nadruk
kelijk scheef en als je je gordel
vergeet klinkt een uiterst dra
matische zoemer. Handig: na
het uitschakelen van de motor
even met de koplampen flitsen
en de lampen blijven (instel
baar) tussen een halve minuut
en drie minuten branden.
Ook kun je programmeren wel
ke deuren met de afstandsbe
diening worden ontgrendeld
en of ze automatisch weer slui
ten. Naar wens kun je de Idea
laten uitrusten met bijvoor
beeld een gerobotiseerde ver
snellingsbak of een buiten
maats zonnedak.
Fiat Idea 1.4
Uitrusting: Standaard o.a. vier
airbags, cruise control, op
afstand te bedienen centrale
vergrendeling, elektrische
zijruitbediening vóór, in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel en
stuurwiel, instelbare stuurbe
krachtiging, tripcomputer, abs.
Motor: 1.4 16v/95 pk; ook als 1.2
16v/80 pk, 1.3 16v/70 pk
diesel, 1.9/100 pk diesel
Lxbxh: 3.93 x 1.69 x 1.66 meter
Wielbasis: 2.50 meter
Draaicirkel: 10.40 meter
Bagageruim: 320-1.420 liter
Tankinhoud: 47 liter
Gewicht: 1.155 kg.
Aanhanger geremd: 1.000 kg.
Verbruik: 1:13,5
Prijs: 1.4 benzine 15.595 euro
1.3 diesel: 19.495
1.9 diesel: 23.995
Conclusie: De Idea is Fiat's troef
bij de bijna-mpv's. Hij oogt saai,
maakt lawaai, maar rijdt goed
en is van binnen wel leuk uitge
rust. De 1.4-motor overtuigt
niet.
Voor
Extra's
Weggedrag
Leuk interieur
Tegen
Rumoer
Geen knalontwerp
1.4-motor zwak
Volgend jaar komt er een sjie-
ke Lancia-variant van de Idea.
Misschien dat die het acroniem
Idea wat geloofwaardiger
maakt. Want het is een leuke
auto die in een aantal opzich
ten heel goed kan concurreren
met zijn directe tegenstrevers.
Maar die buitenkant... zó ge
woontjes. Hij verdient beter.
tV heeft een nieuwe M3. Het is een sport-
coupé waar op de openbare weg vreemd te-
jgenaan gekeken wordt - voor woonwerkver
keer is hij nogal woest.
DoorRien van der Steen
Hij ziet eruit als een vette per
sonenauto, maar in wezen is
het niets anders dan een sport-
n waar je desnoods met
vieren in kunt. De nieuwe
BMW M3 CSL is vooral lichter
dan de gewone M3; hij weegt
1-385 kilo en dat scheelt ruim
honderd kilo. De fabriek in
Dingolfing bereikte dat door
hier en daar met koolstofvezel
versterkt kunststof te gebrui
ken. Het dak is hierdoor alleen
al zes kilo lichter dan een sta
len exemplaar.
Onder de motorkap ligt een 3,2
liter zescilinder lijnmotor met
360 pk en een koppel van 370
Nm. De CSL - die L staat dus
voor Leicht - sprint daarmee in
4,9 seconden naar de 100 km
per uur. Daar heeft een Porsche
911 eentiende langer voor no
dig. En het duurt in de BMW
Prachtige techniek, maar wel erg heftig, zo'n ultralichte BMW M3.
nog geen 17 seconden om van
uit stilstand de 200 aan te tik
ken. De zesversnellingsbak is
gerobotiseerd, maar dan op
een prachtig snelle manier.
Door het pookje of de vlinder
tjes aan het stuur aan te tik
ken, schakelt de bak over in
exact 0,08 seconde. Lust je nog
peultjes.
De remmen van deze super-
BMW zijn ook aangepast. Bij
honderd per uur komt hij in
krap 34 meter tot stilstand. De
auto blaft bijna letterlijk uit de
vier uitlaten en produceert zo
wel een ontzagwekkend in- als
uitlaatgeluid. Bij de koude start
lichten de toerentallen die je
nog üever niet moet gebruiken
geel op. Zodra die lichtjes uit
gaan, is de beer los. Hij drukt
je diep weg in je kuipstoeltje.
terwijl de motor het uitbrult
van plezier. Leuk, maar voor
het alledaagse forenzenverkeer
nogal aan de woeste kant.
De M3 CSL heeft een accelera
tie-assistent. Die met de Nasa-
achtige term launch control aan
geduide voorziening dient om
alle kracht te benutten bij een
sprint. Op het iets te dikke
stuur zit ook een knopje waar
mee je de elektronische stabili
teit pas te hulp kunt roepen als
het echt moet. Handig op het
circuit dus.
Dit Bommetje Met Wielen
moet 121.000 euro kosten. En
dat illustreert meteen, waar hij
eigenlijk het best op zijn ge
mak is. Op de openbare weg
wordt er, begrijpelijk, een beet
je vreemd tegen deze dik aan
gezette atleet angekeken.
ewust rijden kan bijdragen aan
een veiliger verkeer: weten wat je
doet achter het stuur, weten hoe
je een ongeluk kunt voorkomen.
(Waar je eigen invloed ophoudt, begint die
van de elektronica.
i ^ode hoeken' worden geëlimineerd met
optische en radar-sensoren. Als de be-
stuurder op de snelweg wil uitwijken
klinkt een waarschuwing zodra de elektro-
Nsche achteruitkijkspiegel een andere
verkeersdeelnemer in de buurt ontwaart.
o elektronische stabiliteitsregeling meet
11 et r°Uen' rond de verticale as en de zij-
^aartse acceleratie en remt zelfstandig.
0 0nlstaat een zesde zintuig voor auto's,
een virtuele copiloot. Die valt de bestuur
der niet lastig met informatie, maar han-
e t zelf. Elektrische remmen, stuurwielen
en SasPedalen die een tegendruk geven als
s urcorrecties of lagere snelheid nodig
?IJn' 's een elektromotor die stuur-
acht opwekt in de richting waarheen de
auto moet als de bestuurder in slaap
rergt te sukkelen. Bochtverlichting, pixel-
°P amPen die verblindingsvrij grootlicht
ogelijk maken, bluetooth voor draadlo-
IJ verbindingen. Fabrikanten testen zich
ezenloos om sensoren en chips aan el-
aar te knopen, want die gekunstelde vei-
nog altijd tot veel storingen.
Door Rien van der Steen
Veiligheid speelt een steeds grotere rol bij
het bouwen van auto's. Maar er is nog
één factor, die de fabrikant niet onder
controle heeft: de mens. Een serie in vier
delen. Aflevering 4 en slot: elektronica.
Zo groeit de elektronische ehbo-lcist in de
auto gestaag. Dat brengt ons bij een veel
vuldig gestelde vraag: blijft al die elektrici
teit wel werken wanneer je met de auto te
water raakt? Kunnen de portierruiten nog
wel open?
Het antwoord: de elektrische systemen
blijven nog een tijdje werken. De verlich
ting blijft nog even branden, de elektrisch
zijruiten werken nog. De expert zegt dat u
eerder verdronken bent dan dat de ver
lichting of zijruiten niet meer werken.
Toch een geruststellende gedachte.
Wanneer de auto te water raakt, probeer
dan de ontsnappingsmogelijkheden op
een rijtje te krijgen. Portieren, ruiten,
eventueel een schuifdak of de achterklep.
Nee, het was niet beter geweest als u uw
gordel had afgelaten: een landing op het
water gaat meestal gepaard met een af
schuwelijke klap, als bij een botsing.
Zorg dus altijd voor dat speciale hamertje,
een lifehammer, aan boord van de auto; je
kunt er de gordel mee lossnijden en bo
vendien een ruit mee inslaan. Je raakt aar
dig van je stuk in een gekantelde auto. Er
zijn scholen waar je dat kunt oefenen in
een autocarrosserie aan het spit. Het is
een rare gewaarwording: op zijn kop moet
je eerst je voeten tegen het dashboard zet
ten, krachtig duwen en dan de gordel pas
losgespen of -snijden met een hand boven
het hoofd. Op die manier val je niet op je
hoofd tegen het dak, maar laat je je gecon
troleerd op de hemelbekleding zakken.
Intelligente zescilinder
Yoor de komende generatie van de SLK komt Merce
des-Benz in 2005 met een nieuwe zescilinder 3,5 li
ter motor van 272 pk met een koppel van 350 Nm. De
lichtmetalen motor is de eerste V6 met variabele inlaat-
en uitlaatnokkenasverstelling. Dat systeem zorgt voor
een hoog verbrandingsrendement. Andere kenmerken
zijn een tweetraps inlaatspruitstuk, tuimelkleppen in de
inlaatkanalen en een intelligente warmteregeling met
een elektronisch geregelde thermostaat.
Kalmaan dan knalt de accu niet
Snel opladen is in het algemeen niet goed voor een ac
cu. Bovendien kan er dan zogeheten knalgas vrijko
men. Een druppellader kan dat voorkomen. Een micro
chip daarin voorkomt dat de accu overladen wordt. Als
de 12 volts accu een spanning van 13,8 volt bereikt slaat
de lader automatisch af. Dergelijke laders worden veel
gebruikt door motorrijders om de batterij in de winter
onder de juiste spanning te houden. Prijsindicatie: 65 eu-
Giga-suv van Mercedes
Mercedes grijpt de autoshow van Detroit aan om zijn
studiemodel Vision Grand Sports Tourer voor te
stellen. De auto biedt plek aan zes mensen en komt be
gin volgend jaar op de Amerikaanse markt. Hij moet
daar weerwerk bieden aan de grote vierwielaangedreven
concurrenten. Mercedes koppelt de 250 pk dieselmotor
uit de S-klasse in de Vision GST aan een elektromotor,
zodat de giga-suv een van de eerste hybrides is met per
manente vierwielaandrijving. De primeur is voor Lexus,
dat binnenkort een RX400 aanbiedt met hybride-aandrij
ving.
De Vision Grand Sports Tourer van Mercedes.
Stilo wordt sterker
De Fiat Stilo 5-deurs heeft nieuwe achterlichten.
Motorbeurs in Groningen
Noordelijke Motorbeurs, vrijdag 18.00-22.00 uur, zaterdag
en zondag 10.00-18.00 uur. Toegangsprijs 9,50 euro.
Engelse post blij met DAF
(Bron: RAI Voorrang)
Verkeer vervuilt minder
(Bron. RAI Voorrang)
Elke auto zou een lifehammer aan boord moeten hebben; je kunt er
de gordel mee lossnijden of een ruitje mee intikken.
Foto Mare Bolsius
Volgende week in Auto:
BMW X3: wie zal dat betalen...
Hoe rijdt zo'n vederlichte supermotard?
Klassieker: de NSU Ro80