domineren Detroit Nog een fles whiskey mee 'for the roadEen Honda uit Hattem Bijdehand in samenwerking met AutoTrack.nl Volgende pagina: Een atleet op de verkeerde baan Serie Door Jos Kessels Volkswagen verkent nieuwe wegen met de Concept T. Lenige lantaarnpalen jdactie: 0113-315680 iwvv.pzc.nl/auto mal!: redactie@pzc.nl Etbus 31,4460 AA Goes feMIdÏn'Sand: 0113-315520 CsVlaanderen: 0114-372770 jalionaal: 0204562500 Vrijdag 9 januari 2004 uto Extreme pk sterke V12-motor de show in Detroit. Machines -»adat mijn eerste examen al mis- |V I liep voordat we de straat uit wa- ,1 ^1 ren, kreeg ik het dringende ad- vies om automaat te gaan rij- n- toeval slaagde ik de vierde keer, «.omdat de examinator meer geïnteresseerd was in mijn werk, de sportjournalistiek, aan in mijn rijvaardigheid. Van de krant mocht ik een nieuwe auto «open en ik nam een Honda Civic auto maat, omdat ik daarin gelest had. Ik had zo vaak in een Honda gezeten dat ik die j?ut0 °°kin het straatbeeld begon te her innen, wat mij een pluspunt leek. Het was een donkerblauwe, mijn lievelings- i eur. Ik had de auto al gekocht nog voor la t de verbaasde verkoper op gang was ge- simpT Sommige din§en in het leven zijn ft was best blij met mijn auto. Hoefde ik wet meer kilometers te rennen als be stuursleden van voetbalclubs verhaal wil- alen over een negatieve recensie, zo- *ls me een paar keer overkwam. e hots ging er af bij de eerste schram- j en. Het raakte uit met mijn toenmalige ynendm en overstuur ging ik bij de uitrit L^htaar ouclerlijk huis te kort door de Iharna poetste ik hem ook niet meer, wat opmerkingen in de straat leidde. Ieder- Een ijzeren wet in het verkeer is dat bomen en lan taarnpalen niet meegeven. Wat de palen betreft komt daar wellicht verandering in. In Groot-Brittannië is een proef gestart met vierhonderd flexibele lantaarnpa len. Bij een aanrijding buigen de palen, gemaakt van speciaal glasvezel, grotendeels mee. Het materiaal is re cyclebaar en duurzaam. De eerste ervaringen met aanrij dingen zijn hoopgevend. Onbekend is of de lantaarnpa len ook in Nederland verschijnen. Dodge komt naar Eüropa Chrysler heeft bekendgemaakt dat het merk Dodge te rugkeert voor personenauto's in Europa. De Dodge Viper, een populaire sportauto, vormt eind 2004 de af trap voor de marktintroductie van Dodge buiten de VS. Alleen in Duitsland was de Viper sinds kort al leverbaar. In 2006 komt een breder productgamma van Dodge naar ons toe. De nadruk komt te liggen op personenwagens en niet op de pickups en suv's van Dodge. Hyundai breekt eigen record Hyundai heeft vorig jaar in totaal een miljoen auto's geëxporteerd. Het merk begon ruim 27 jaar geleden met de verkoop van auto's buiten Zuid-Korea. In dat jaar, 1976, voerde het in totaal 1.042 auto's uit. Alles bij el kaar heeft Hyundai sinds 1976 ruim tien miljoen voer tuigen buiten Korea afgezet. Het merk heeft ook fabrie ken in India, China en Turkije. Ook in de VS wordt een nieuwe fabriek gebouwd, in Alabama. Tegen 2010 wil Hyundai jaarlijks drie miljoen auto's verkopen op de thuismarkt en twee miljoen daarbuiten. Te koop: roest en chroom Oud roest en glimmend chroom gaan komend week end hand in hand op de Motoren Oldtimerbeurs in Rosmalen. Het Autotron staat dan afgeladen vol met an tieke motoren, bromfietsen en onderdelen. De belang stelling voor oldtimer-tweewielers is nog altijd groeiend, zo blijkt uit het grote aantal standhouders en merken- clubs dat zich heeft aangemeld. De beurs is gesplitst in een brommer- en een motorafdeling. Motoren Oldtimerbeurs Autotron, zaterdag 10 en zondag 11 januari, 10 00-17 00 uur, toegangsprijs 8 euro, kinderen 4 t/m 11 jaar 5 euro. Info: www.expodia.nl Cabriorijders gezocht In het voorjaar besteedt Auto extra aandacht aan ca briolets. In dat verband zoekt de redactie cabrio-rijders die iets kwijt willen over hun open auto: hoe bijzonder die is, hoe geweldig of misschien wel hoe slecht. E-mail uw ervaring autoredactie@wegener.nl of schrijf: Redactie Auto, Emmaplein 25, 5211 VZ Den Bosch. 3oor Mario Vos ls vanouds gaat op de autoshow van Detroit alle aan dacht uit naar de meest extreme au- Mnobielen. Zo staat op de id van Chrysler het prototy pe van een extravagante super- :|portwagen, de ME-FourTwelve. de Amerikanen is het de eerste productieauto die pninder dan drie seconden no- :dig heeft om vanuit stilstand lar de 100 km per uur te Jprinten. De meternaald houdt jet pas bij 400 km per uur mee >p. Aanjager achter dat race- pektakel is een enorme Jyaalfcilinder Mercedes-motor ijiet vier turbo's en 850 pk. De kans is overigens klein dat de auto er echt komt - hij zou gehakt maken van Mercedes' gloednieuwe klapstuk, de McLaren SLR. En dat vinden de Duitse bazen bij Daim ler/Chrysler vast niet goed. Het Chryslermerk Dodge laat de Slingshot zien, een kleine sportwagen die in wezen ge woon een omgebouwde Smart Roadster is. De Chrysler Crossfire rijdt nog maar net op straat, of er staat al een open versie op stapel. Dat lag voor de hand, want de Crossfire is gebaseerd op de Mercedes SLK en die is er al leen maar in open vorm. Ver der heeft Chrysler een snelle versie klaar. Ford liet vorig jaar al zien hoe de herboren Mustang moest worden, en nu staat hij in De troit klaar voor productie. Het is een prachtige sportwagen ge worden met achterwielaandrij ving, gebouwd naar het voor beeld van de populaire Mus tangs uit de jaren zestig. Er ko men uitvoeringen met 4.0 liter V6-motor van 202 pk en 4.6 li ter V8 met 300 pk. Helaas is of ficiële import in Nederland (nog) niet voorzien, want Ame rikaanse Fords worden bij ons niet meer gevoerd. Hetzelfde lot wacht de Pontiac Solstice. De roadster is samen gesteld uit componenten van allerlei partners en merken van General Motors. Hij heeft een 2,4 liter Opel-motor, de achteras van de Cadillac CTS, dashboarddelen en buitenspie gels van de Fiat-groep, maar ook een nieuw onderstel dat straks meer modellen moet gaan dragen. Deze aanpak leidt tot een aantrekkelijke prijs: in Amerika kost de Solstice nog geen 20.000 dollar. De nieuwe Chevrolet Corvette komt wel naar Nederland, maar pas in 2005. Hij is com pacter geworden, maar nog steeds herkenbaar. De V8-mo- tor is vergroot tot zes liter en levert nu 400 pk. In Nederland laat men de merknaam Che vrolet overigens vallen - die gaat naar Daewoo! De Corvette is uiteindelijk het enige model dat men zal importeren naast enkele modellen van Cadillac. Aston Martin onthulde de open versie van de DB9, die traditie getrouw de toevoeging Volante krijgt. Land Rover deed voor het eerst mee aan de Detroitse mode om een wild studiemodel te presenteren. De Range Stor- mer is een hoogpotige, sportie ve sports utility vehicle met vleugeldeuren en een 400 pk V8-motor met compressor. De ze storm zal wel overwaaien, maar er komt een kleinere, sportieve Range Rover aan waaraan we zeker details van de Range Stormer terugzien. Volkswagen trekt bekijks met een studie voor een vierwiel- aangedreven offfoad coupé, de Concept T. Want die variant kenden we nog niet. Oude liefde roest niet Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. een stond daar 's zaterdags de auto te schonen, en iedere zaterdag leek mijn le ven minder zin te hebben. De vuile Honda haalde volgens de poetsers de buurt naar beneden. Een flinke bui en hij blinkt weer, zei ik dan. Daarom gooide ik er 's nachts in de regen soms nog een emmer water overheen, om mijn gelijk te bevestigen. Ilc was in die jaren nog jong en onbezon nen en nam het niet zo nauw met het rij den onder invloed. Integendeel, ilc beweer de altijd stoer dat ik juist gemakkelijker en beter reed met wat alcohol onder de le den. Voor mijn gevoel was het nog waar ook. Op een avond reed ilc met een autoloze collega naar een feest. Het was er onver wacht gezellig en mijn collega nam na af loop nog een fles whiskey mee: for the road. Ilc verdwaalde echter in de bossen en de road werd langer en langer, totdat de tijd ineens stilstond. Ilc kwam bij en wist meteen dat er iets vre selijk mis was, maar wat wist ilc niet. Het dashboard drukte zwaar op mijn borst en mijn collega was verdwenen. Ilc kroop uit de auto en waggelde in het donker naar een boerderij, waar de lichten aan waren. Mijn collega zat daar al op een stoel, met bloed op het kruis van zijn broelc, waar hij eerder de whislceyfles bewaard had. Voor hem voorlopig geen vrouwen meer. Na een medisch onderzoek werd ik door de politie naar een militaire kazerne gere den voor de (ongunstige) bloedproef en vervolgens naar huis gebracht. De volgende dag werd ilc wakker en dacht eerst dat ilc het allemaal gedroomd had. Daarom liep ik naar het raam om te con troleren of de auto er stond. Mijn blauwe Honda Civic was nergens te zien. De Peilstok Overal in Nederland zie je voortdurend verkeersproeven; straatverlichting die zich aanpast aan het weer, instant wegdek datje razendsnel kunt aanleggen, automati sche lichtsporen om het ritsen te bevorde ren. Welke vinding spreekt u erg aan? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. 0 Rood 0 Zilver 0 Zwart 0 Blauw Groen 0 Grijs 0 Wit 0 Beige 0 Geel 0 Anders Als een tomaat Vorige week vroegen we wat uw favo- riete autokleur is. Rood blijkt het meest in trek, met liefst 30 procent van de stem men. Zilver, het meest verkocht, volgt op ge paste afstand. Sommige lezers misten de nuance en noemden bordeauxrood, ko ningsblauw en metallic-tinten als voorkeur. Wat is uw favoriete autokleur? MIfe 30% 19% 16% 14% 7% 6% O Peter Zitman, kleurenspecialist bij Akzo Nobel Autolakken: "Ik sta er van te kijken dat rood op de eerste plaats eindigt. We zijn in Nederland immers verzot op grijs en zilver. In slechte tijden valt men vaak terug op donkere autokleuren, dus wit, beige en geel zijn nu het minst populair. Felle kleuren gaat men vaak uit de weg uit vrees dat zo'n auto later moeilijk in te ruilen is. Voorlopig verwacht ik geen spectaculaire veranderingen. Metallic en parelmoeraccenten blijven." |De North American International Autoshow (NALAS) in Detroit heeft jeen naam hoog te houden. De grote automerken tonen er 1 itudiemodellen die weer groter, sneller en onbereikbaarder zijn. ïewoon productnieuws gaat wat verloren. Net als vorig jaar staat een au to-ontwerp van de 22-jarige Steven van der Veen uit Hat tem op de North America Inter national Auto Show in Detroit. Op uitnodiging van bandenfa brikant Michelin - dat ellc jaar een wereldwijde wedstrijd voor innovatief autodesign op touw zet - tekende Van der .Veen een kleine vierpersoons Honda. Het model, Asp genaamd, is be stemd voor de Chinese markt. De Nederlandse ontwerper be reikte vorig jaar al de finale met zijn Peugeot Ulzer. De Honda Asp die nu in Detroit te kijk staat wordt voortbewogen door een verbrandingsmotor op waterstof. Het interieur is eenvoudig en functioneel. Alle functies behalve sturen, gas ge ven, remmen en het instellen van de temperatuur, zijn auto matisch of spraalcgestuurd. Ste ven van der Veen houdt zich als stagiair bij Donkervoort Au tomobielen in Lelystad bezig met het ontwerp van de nieu we Donkervoort J25. De voor China ontworpen Honda Asp van de Nederlandse designstudent Steven van der Veen. De Range Stormer geeft een voor proefje van een nieuwe sportieve Range Rover. Foto links: De zesde generatie Corvette komt in 2005 naar Nederland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 21