domineren Detroit
Nog een fles whiskey mee 'for the roadEen Honda uit Hattem
Bijdehand
in samenwerking met AutoTrack.nl
Volgende pagina: Een atleet op de verkeerde baan
Serie
Door Jos Kessels
Volkswagen
verkent nieuwe
wegen met de
Concept T.
Lenige lantaarnpalen
jdactie: 0113-315680
iwvv.pzc.nl/auto
mal!: redactie@pzc.nl
Etbus 31,4460 AA Goes
feMIdÏn'Sand: 0113-315520
CsVlaanderen: 0114-372770
jalionaal: 0204562500
Vrijdag 9 januari 2004
uto
Extreme
pk sterke
V12-motor de show in Detroit.
Machines
-»adat mijn eerste examen al mis-
|V I liep voordat we de straat uit wa-
,1 ^1 ren, kreeg ik het dringende ad-
vies om automaat te gaan rij-
n- toeval slaagde ik de vierde keer,
«.omdat de examinator meer geïnteresseerd
was in mijn werk, de sportjournalistiek,
aan in mijn rijvaardigheid.
Van de krant mocht ik een nieuwe auto
«open en ik nam een Honda Civic auto
maat, omdat ik daarin gelest had. Ik had
zo vaak in een Honda gezeten dat ik die
j?ut0 °°kin het straatbeeld begon te her
innen, wat mij een pluspunt leek. Het
was een donkerblauwe, mijn lievelings-
i eur. Ik had de auto al gekocht nog voor
la t de verbaasde verkoper op gang was ge-
simpT Sommige din§en in het leven zijn
ft was best blij met mijn auto. Hoefde ik
wet meer kilometers te rennen als be
stuursleden van voetbalclubs verhaal wil-
alen over een negatieve recensie, zo-
*ls me een paar keer overkwam.
e hots ging er af bij de eerste schram-
j en. Het raakte uit met mijn toenmalige
ynendm en overstuur ging ik bij de uitrit
L^htaar ouclerlijk huis te kort door de
Iharna poetste ik hem ook niet meer, wat
opmerkingen in de straat leidde. Ieder-
Een ijzeren wet in het verkeer is dat bomen en lan
taarnpalen niet meegeven. Wat de palen betreft
komt daar wellicht verandering in. In Groot-Brittannië is
een proef gestart met vierhonderd flexibele lantaarnpa
len. Bij een aanrijding buigen de palen, gemaakt van
speciaal glasvezel, grotendeels mee. Het materiaal is re
cyclebaar en duurzaam. De eerste ervaringen met aanrij
dingen zijn hoopgevend. Onbekend is of de lantaarnpa
len ook in Nederland verschijnen.
Dodge komt naar Eüropa
Chrysler heeft bekendgemaakt dat het merk Dodge te
rugkeert voor personenauto's in Europa. De Dodge
Viper, een populaire sportauto, vormt eind 2004 de af
trap voor de marktintroductie van Dodge buiten de VS.
Alleen in Duitsland was de Viper sinds kort al leverbaar.
In 2006 komt een breder productgamma van Dodge naar
ons toe. De nadruk komt te liggen op personenwagens
en niet op de pickups en suv's van Dodge.
Hyundai breekt eigen record
Hyundai heeft vorig jaar in totaal een miljoen auto's
geëxporteerd. Het merk begon ruim 27 jaar geleden
met de verkoop van auto's buiten Zuid-Korea. In dat jaar,
1976, voerde het in totaal 1.042 auto's uit. Alles bij el
kaar heeft Hyundai sinds 1976 ruim tien miljoen voer
tuigen buiten Korea afgezet. Het merk heeft ook fabrie
ken in India, China en Turkije. Ook in de VS wordt een
nieuwe fabriek gebouwd, in Alabama. Tegen 2010 wil
Hyundai jaarlijks drie miljoen auto's verkopen op de
thuismarkt en twee miljoen daarbuiten.
Te koop: roest en chroom
Oud roest en glimmend chroom gaan komend week
end hand in hand op de Motoren Oldtimerbeurs in
Rosmalen. Het Autotron staat dan afgeladen vol met an
tieke motoren, bromfietsen en onderdelen. De belang
stelling voor oldtimer-tweewielers is nog altijd groeiend,
zo blijkt uit het grote aantal standhouders en merken-
clubs dat zich heeft aangemeld. De beurs is gesplitst in
een brommer- en een motorafdeling.
Motoren Oldtimerbeurs Autotron, zaterdag 10 en zondag 11
januari, 10 00-17 00 uur, toegangsprijs 8 euro, kinderen 4
t/m 11 jaar 5 euro. Info: www.expodia.nl
Cabriorijders gezocht
In het voorjaar besteedt Auto extra aandacht aan ca
briolets. In dat verband zoekt de redactie cabrio-rijders
die iets kwijt willen over hun open auto: hoe bijzonder
die is, hoe geweldig of misschien wel hoe slecht.
E-mail uw ervaring autoredactie@wegener.nl of schrijf:
Redactie Auto, Emmaplein 25, 5211 VZ Den Bosch.
3oor Mario Vos
ls vanouds gaat op
de autoshow van
Detroit alle aan
dacht uit naar de
meest extreme au-
Mnobielen. Zo staat op de
id van Chrysler het prototy
pe van een extravagante super-
:|portwagen, de ME-FourTwelve.
de Amerikanen is het
de eerste productieauto die
pninder dan drie seconden no-
:dig heeft om vanuit stilstand
lar de 100 km per uur te
Jprinten. De meternaald houdt
jet pas bij 400 km per uur mee
>p. Aanjager achter dat race-
pektakel is een enorme
Jyaalfcilinder Mercedes-motor
ijiet vier turbo's en 850 pk.
De kans is overigens klein dat
de auto er echt komt - hij zou
gehakt maken van Mercedes'
gloednieuwe klapstuk, de
McLaren SLR. En dat vinden de
Duitse bazen bij Daim
ler/Chrysler vast niet goed. Het
Chryslermerk Dodge laat de
Slingshot zien, een kleine
sportwagen die in wezen ge
woon een omgebouwde Smart
Roadster is.
De Chrysler Crossfire rijdt nog
maar net op straat, of er staat
al een open versie op stapel.
Dat lag voor de hand, want de
Crossfire is gebaseerd op de
Mercedes SLK en die is er al
leen maar in open vorm. Ver
der heeft Chrysler een snelle
versie klaar.
Ford liet vorig jaar al zien hoe
de herboren Mustang moest
worden, en nu staat hij in De
troit klaar voor productie. Het
is een prachtige sportwagen ge
worden met achterwielaandrij
ving, gebouwd naar het voor
beeld van de populaire Mus
tangs uit de jaren zestig. Er ko
men uitvoeringen met 4.0 liter
V6-motor van 202 pk en 4.6 li
ter V8 met 300 pk. Helaas is of
ficiële import in Nederland
(nog) niet voorzien, want Ame
rikaanse Fords worden bij ons
niet meer gevoerd.
Hetzelfde lot wacht de Pontiac
Solstice. De roadster is samen
gesteld uit componenten van
allerlei partners en merken
van General Motors. Hij heeft
een 2,4 liter Opel-motor, de
achteras van de Cadillac CTS,
dashboarddelen en buitenspie
gels van de Fiat-groep, maar
ook een nieuw onderstel dat
straks meer modellen moet
gaan dragen. Deze aanpak leidt
tot een aantrekkelijke prijs: in
Amerika kost de Solstice nog
geen 20.000 dollar.
De nieuwe Chevrolet Corvette
komt wel naar Nederland,
maar pas in 2005. Hij is com
pacter geworden, maar nog
steeds herkenbaar. De V8-mo-
tor is vergroot tot zes liter en
levert nu 400 pk. In Nederland
laat men de merknaam Che
vrolet overigens vallen - die
gaat naar Daewoo! De Corvette
is uiteindelijk het enige model
dat men zal importeren naast
enkele modellen van Cadillac.
Aston Martin onthulde de open
versie van de DB9, die traditie
getrouw de toevoeging Volante
krijgt. Land Rover deed voor
het eerst mee aan de Detroitse
mode om een wild studiemodel
te presenteren. De Range Stor-
mer is een hoogpotige, sportie
ve sports utility vehicle met
vleugeldeuren en een 400 pk
V8-motor met compressor. De
ze storm zal wel overwaaien,
maar er komt een kleinere,
sportieve Range Rover aan
waaraan we zeker details van
de Range Stormer terugzien.
Volkswagen trekt bekijks met
een studie voor een vierwiel-
aangedreven offfoad coupé, de
Concept T. Want die variant
kenden we nog niet.
Oude liefde roest niet
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
een stond daar 's zaterdags de auto te
schonen, en iedere zaterdag leek mijn le
ven minder zin te hebben. De vuile Honda
haalde volgens de poetsers de buurt naar
beneden. Een flinke bui en hij blinkt weer,
zei ik dan. Daarom gooide ik er 's nachts
in de regen soms nog een emmer water
overheen, om mijn gelijk te bevestigen.
Ilc was in die jaren nog jong en onbezon
nen en nam het niet zo nauw met het rij
den onder invloed. Integendeel, ilc beweer
de altijd stoer dat ik juist gemakkelijker
en beter reed met wat alcohol onder de le
den. Voor mijn gevoel was het nog waar
ook.
Op een avond reed ilc met een autoloze
collega naar een feest. Het was er onver
wacht gezellig en mijn collega nam na af
loop nog een fles whiskey mee: for the road.
Ilc verdwaalde echter in de bossen en de
road werd langer en langer, totdat de tijd
ineens stilstond.
Ilc kwam bij en wist meteen dat er iets vre
selijk mis was, maar wat wist ilc niet. Het
dashboard drukte zwaar op mijn borst en
mijn collega was verdwenen. Ilc kroop uit
de auto en waggelde in het donker naar
een boerderij, waar de lichten aan waren.
Mijn collega zat daar al op een stoel, met
bloed op het kruis van zijn broelc, waar hij
eerder de whislceyfles bewaard had. Voor
hem voorlopig geen vrouwen meer.
Na een medisch onderzoek werd ik door
de politie naar een militaire kazerne gere
den voor de (ongunstige) bloedproef en
vervolgens naar huis gebracht.
De volgende dag werd ilc wakker en dacht
eerst dat ilc het allemaal gedroomd had.
Daarom liep ik naar het raam om te con
troleren of de auto er stond. Mijn blauwe
Honda Civic was nergens te zien.
De Peilstok
Overal in Nederland zie je voortdurend
verkeersproeven; straatverlichting die
zich aanpast aan het weer, instant wegdek
datje razendsnel kunt aanleggen, automati
sche lichtsporen om het ritsen te bevorde
ren. Welke vinding spreekt u erg aan?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
0 Rood
0 Zilver
0 Zwart
0 Blauw
Groen
0 Grijs
0 Wit
0 Beige
0 Geel
0 Anders
Als een tomaat
Vorige week vroegen we wat uw favo-
riete autokleur is. Rood blijkt het meest
in trek, met liefst 30 procent van de stem
men. Zilver, het meest verkocht, volgt op ge
paste afstand. Sommige lezers misten de
nuance en noemden bordeauxrood, ko
ningsblauw en metallic-tinten als voorkeur.
Wat is uw
favoriete autokleur?
MIfe 30%
19%
16%
14%
7%
6%
O Peter Zitman, kleurenspecialist bij Akzo Nobel
Autolakken: "Ik sta er van te kijken dat rood op de
eerste plaats eindigt. We zijn in Nederland immers verzot
op grijs en zilver. In slechte tijden valt men vaak terug op
donkere autokleuren, dus wit, beige en geel zijn nu het
minst populair. Felle kleuren gaat men vaak uit de weg
uit vrees dat zo'n auto later moeilijk in te ruilen is.
Voorlopig verwacht ik geen spectaculaire veranderingen.
Metallic en parelmoeraccenten blijven."
|De North American International Autoshow (NALAS) in Detroit heeft
jeen naam hoog te houden. De grote automerken tonen er
1 itudiemodellen die weer groter, sneller en onbereikbaarder zijn.
ïewoon productnieuws gaat wat verloren.
Net als vorig jaar staat een au
to-ontwerp van de 22-jarige
Steven van der Veen uit Hat
tem op de North America Inter
national Auto Show in Detroit.
Op uitnodiging van bandenfa
brikant Michelin - dat ellc jaar
een wereldwijde wedstrijd voor
innovatief autodesign op touw
zet - tekende Van der .Veen een
kleine vierpersoons Honda. Het
model, Asp genaamd, is be
stemd voor de Chinese markt.
De Nederlandse ontwerper be
reikte vorig jaar al de finale
met zijn Peugeot Ulzer. De
Honda Asp die nu in Detroit te
kijk staat wordt voortbewogen
door een verbrandingsmotor
op waterstof. Het interieur is
eenvoudig en functioneel. Alle
functies behalve sturen, gas ge
ven, remmen en het instellen
van de temperatuur, zijn auto
matisch of spraalcgestuurd. Ste
ven van der Veen houdt zich
als stagiair bij Donkervoort Au
tomobielen in Lelystad bezig
met het ontwerp van de nieu
we Donkervoort J25.
De voor China ontworpen Honda Asp van de Nederlandse designstudent
Steven van der Veen.
De Range Stormer geeft een voor
proefje van een nieuwe sportieve
Range Rover.
Foto links: De zesde generatie
Corvette komt in 2005 naar
Nederland.