PZC Wrakkenruiming is bijna gereed PZC De Watertoren laat zich ontdekken door het oor NS-fietsenstallingen flink duurder Marica werkt met afval en toeval Alleen resten sleepschip en hoop zandsteen moeten nog weggehaald kunst 0800 - 0231 231 (GRATIS) lezers schrijven Irak V erzor gingsstaat Concertzaal II Kristalnacht IV Kernergie VI Kernenergie! I woensdag 7 januari 2004 door Ben Jansen VLISSINGEN - De wrakken- ruimers in de Westersehelde zijn bijna klaar. Volgende week ver wijdert de bok Rambiz even ten oosten van de Bocht van Bath de resten van een sleepschip. Ook moet in de bocht nog een hoop zandsteen worden opgeruimd. Dan zit de grootste verwijde ringsoperatie van scheepsres- ten en andere obstakels sinds de Tweede Wereldoorlog erop. In verband met de in 1997 en 1998 uitgevoerde verdieping van de vaargeul in de Wester sehelde moesten ongeveer vijf tig wrakken, steenhopen, pon tons, containers en dergelijke obstakels worden weggehaald. In 1998 en 1999 zijn er elf opge ruimd. De Nederlands-Belgi sche aannemingscombinatie Consortium Wrakkenberging Westersehelde (CWW) is sinds begin vorig jaar bezig met de overige 38, die in één bestek zijn aanbesteed. CWW had twee jaar de tijd om de drempels in de vaargeul en de noodankergebieden vrij van ob stakels te maken. Mede dankzij de inzet van twee grote bokken, de Rambiz en de Taklift 4, ver liep het werk in een hoog tempo. De bokken konden overweg met een elf meter brede grijper, waarmee de wrakken schijn baar moeiteloos aan stukken werden gescheurd. De tijdwinst die deze manier van werken opleverde, ging overigens deels verloren omdat vervolgens meer kleinere brok stukken moesten worden opge ruimd dan de aannemerscombi natie had verwacht. Inmiddels zijn 33 van de 38 lo caties obstakel vrij opgeleverd. CWW is momenteel bezig met opschoonwerk op drie plekken. Eind deze week maakt een zui ger het wrak van het sleepschip bij de Bocht van Bath groten deels zandvrij, zodat de Rambiz erop aan het werk kan. Tenslotte wordt in de Bocht van Bath de hoop zandsteen aange pakt. Dit obstakel kreeg vorige maand extra aandacht omdat werd gesuggereerd dat het mo gelijk een rol heeft gespeeld bi] de aanvaring tussen de Pelican I en de Maersk Bahrein afgelopen zomer. Projectleider H. Ringel- berg van Rijkswaterstaat heeft zich daarover verbaasd: „We hadden het opruimen van die hoop al op het programma staan. Als hij echt risico's zou hebben opleverd, had toch wel iemand gezegd dat we hem met spoed moesten opruimen." Rijkswaterstaat en CWW zijn nog met elkaar in overleg over de nasleep van de berging van het grootste wrak: de Alan A. Dale die in mei en juni uit de Pas van Borssele is gehaald. Dit schip bleek veel munitie te be vatten. In Vlissingen-Oost, waar de scheepsresten aan wal worden gebracht, ligt nu nog een 3400 kubieke meter grote hoop zand en klei met staal- en hou tresten, waarvan wordt ver ondersteld dat er nog scherpe patronen in zitten. De verwer king van de scheepsresten is een zaak voor de aannemerscombi natie, maar in het contract is overeengekomen dat de veilig heid met het oog op eventuele munitie een zaak voor Rijkswa terstaat is. Beide partijen hebben nu beslo ten een deskundige van TNO in door Harmen van der Werf MIDDELBURG - Wie zijn fiets bewaakt wil stallen bij NS-sta- tions, is sinds begin dit jaar zo'n tien procent duurder uit. Voor bromfietsen is de verhoging nog forser. Een dagkaartje kost sinds 1 januari drie euro, terwijl dat vorig jaar nog 1,70 euro was. „Fietsers vinden het natuurlijk vervelend dat ze weer meer moeten betalen", laat een mede werker van de NS-fietsenstal- ling weten, „maar bromfietsers haken gewoon af. Zij laten hun bromfiets tegenwoordig liever buiten staan, ondanks het risico van diefstal of beschadiging." Een dagkaartje voor de fiets kostte vorig jaar één euro, nu 1,10 euro. „Als ze voor het eerst in het nieuwe jaar hier komen, geven ze die éne euro nog om te betalen", vertelt een perso neelslid van de Vlissingse stal ling, „maar dan moet je zeggen dat de prijs is verhoogd. 'Al weer', krijg je dan regelmatig te horen." Risico De Vlissinger heeft evenmin als zijn collega in Middelburg ge merkt dat fietsers wegblijven. „Ik kan me ook niet voorstellen dat mensen voor zo'n bedrag een risico nemen. En de vaste klanten, zoals scholieren, hou je toch." Zij moeten nu voor een maandkaart 9,80 euro betalen tegen vorig jaar negen euro en voor een jaarkaart 84 in plaats van tachtig euro. De NS-fietsenstallingen zijn niet vrij om hun tarieven vast te door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - De exposities in het Vlissingse kunstcentrum deWillem3 lopen gelijk op met die in De Watertoren Oost-Sou burg. Behalve van Hans Wil schut (al beschreven in de PZC) is in deWïllem3 ook werk te zien van de Surinaamse Rotterdam mer Dwight Marica. Met thea ter De Wegwijzer in Nieuw- en Sint Joosland wordt samenge werkt voor een expositie van fo to's van Erwin Olaf. De beelden van Marica zijn een pleidooi voor de verbeeldings kracht. Ze zijn grotendeels ge maakt van afval en mede onder invloed van toeval tot stand ge komen. Dat laatste geldt in ie der geval voor de dertig video- stills die in Vlissingen worden getoond. Het lijken kleurige ab stracte schilderijen. Dat klopt in feite ook, want Marica laat verf in een bamibakje lopen en roert daarin. Dat proces filmt hij. Uit de video's kiest hij ver volgens beelden die hij wil af drukken, een werkwijze die hij 'gestuurd toeval' noemt. De kleuren en vormen suggereren van alles, uiteindelijk blijft het verf. Net als bij een schilderij. Marica heeft ook ready mades in zijn expositie opgenomen. Hij laat instructieplaten zien die kennelijk uit een academisch ziekenhuis komen, of wellicht uit het biologielokaal van een middelbare school. Door ze in een tentoonstellingsruimte te hangen, krijgen ze een andere functie. Temeer omdat er een sa menhang is met andere beelden. Zo heeft Marica ook een sculp tuur gemaakt van een oud ziek- huisbed uit het Amsterdamse Wilhelmina Gasthuis. Bij hem is het een soort draaimolen ge worden waarin twee figuren hangen, volgens hem vader en Advertentie) Fietsen bij het station in Goes. stellen. Overal, van Goes tot in Groningen, moet dezelfde prijs worden betaald. De NS die de stallingen ook subsidieert, be paalt. „Wij krijgen de nieuwe tarieven voor het nieuwe jaar in decem ber binnen en we moeten die doorvoeren", aldus de stalling medewerker in Vlissingen. Ronduit belachelijk noemt hij overigens de kosten voor een ba- gagekluis. Die zijn verhoogd van 2,70 naar drie euro per dag. Bij de Fietsersbond zijn nog geen opmerkingen over de nieu we stallingtarieven binnenge komen, laat persvoorlichtster A. de Jong weten. „Een beetje verhoging heb je altijd", zegt zij „ook wij hebben de contributie foto Willem Mieras iets omhoog gedaan. Voor ons is belangrijker dat de fietsenstal lingen bij de stations van de eer ste tot de laatste trein openblij ven. Daar richten wij ons op, want aan een gesloten stalling heeft niemand iets." zoon. Het is een dubbelzinnig beeld. Hangen de twee figuren vol overgave in een kermistoe- stel of hangen ze voor lijk in een ziekenhuis? Met simpele middelen weet Ma rica sterke beelden te maken. Zoals de twee zwarte kleifigu- ren die met oude kleren zijn aangekleed. Een jongen in een Polizei-jasje neemt een oudere man bij de hand. De man is van af het middel afgebeeld, de jon gen helemaal. Het jasje sticht verwarring. Wordt de man ge holpen of ingerekend? In al zijn eenvoud is het beeld van een ge le stembus met daarboven een verscheurde lap skai het mooist. Wie er afval in wil zien, ziet er afval in. Maar is dat niet een en gel die zich uit die rommelton losmaakt? Olaf Werk van de succesvolle foto graaf Erwin Olaf is eerder in deWillem3 te zien geweest. Dit maal hangen foto's uit zijn Wag- nerserie (tien werken in zwart wit) in Studio 7 van het kunst centrum. In theater De Wegwij zer in Nieuw- en Sint Joosland zijn foto's te zien uit zijn serie Theater en Filmproducties (vijftien werken in kleur). Olaf is zowel een societyfotograaf als een kunstenaar die graag zijn publiek shockeert. Vaak combi neert hij beide kanten. Behalve confronterend zijn Olafs foto's ook humoristisch. De exposities van Dwight Mari ca en Hans Wilschut zijn t/m 18 jan te zien in deWillem3 in Vlis singen, de foto's van Olaf t/m 15 febr. Open do t/m zo van 12-17 uur. De foto's van Olaf in De Wegwijzer in Nieuw- en Sint Joosland zijn te zien t/m 28 febr, za van 13-17 uur, tijdens voorstellingen en op af spraak (0118-602741) Een van de installaties in de Watertoren. foto Lex de Meester Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen door Ernst Jan Rozendaal OOST-SOUBURG - Ki jken is bij kunst vaak belangrijker dan luisteren. Bij de geluidsin stallaties die Petra Dubach (1954) en Mario van Horrik (1956) in de Watertoren in Oost- Souburg hebben gecreëerd, gaat het luiste ren aan het kijken vooraf. Het geluid stuurt de manier waarop bezoekers naar de ruimte kijken. Van Horrik is popmuzikant geweest en Dubach danseres. Ruim twintig jaar wer ken ze samen. Met de tijd zijn hun projecten steeds meer opgeschoven in de richting van de beeldende kunst. Uiteindelijk zijn ze ge luidssculpturen gaan maken. Hun werk is behoorlijk abstract. Wie arge loos de Watertoren binnenstapt, zal in eer ste instantie geen touw kunnen vastknopen aan de kakofonie van geluid die hem over valt. Maar wie de geluidsbeelden van Van Horrik en Dubach op zich laat inwerken, begint anders aan te kijken tegen de ruimte waarin ze staan opgesteld. De twee kunstenaars hebben de gehele Wa tertoren tot hun beschikking. Op de eerste verdieping hebben ze zesendertig gedeelte lijk met water gevulde glazen kommen op gesteld met sensoren die trillingen meten en twee boxen die versterkt het geluid weerge ven dat daarvan het gevolg is. Een verdie ping hoger zijn het zeven koperen buizen die fungeren als orgelpijpen. Onderaan de bui zen zijn ventilatoren bevestigd. Ook in deze ruimte registreren sensoren de bewegingen van bezoekers. Van de sensoren gaat een signaal naar de ventilatoren. Opnieuw hebben de bewegin gen van de bezoeker dus invloed op het ge luid dat via boxen weerklinkt. De variant in het waterreservoir is de mooi ste. Daar hangen zes koperen platen die lichtjes trillen als bezoekers er langs lopen. Bovendien registreren ook hier sensoren de bewegingen. Uit drie boxen klinkt keihard het resultaat, nog het best te omschrijven als industrieel gebrom. Doordat in de ronde ruimte spotjes staan opgesteld, is een in drukwekkend schouwspel van schaduw en weerspiegeling gecreëerd. Op de onder het waterreservoir gelegen derde verdieping is de voortgang waarneembaar van een pro ject dat zich uitstrekt naar de Vlissingse zusterstad Taganrog in Rusland en Govan Mbeki in Zuid-Afrika. Via e-mail wordt het woord geluidskunst dagelijks naar die ste den gestuurd, waar iemand het opschrijft en het naar een van de andere steden mailt. Daar leest iemand het weer op. Dat lijkt op het bekende spelletje van het woord dat een aantal mensen in eikaars oor fluisteren en dat stap voor stap verandert. Met kleine ko peren pijpjes wordt het woord in morse op de grond gelegd. Een sculptuur in wording. Door de geluidskunst van Van Horrik en Dubach wordt iedereen die de Watertoren bezoekt zich plotseling zeer bewust van zijn eigen bewegingen, de routes die hij in de to ren loopt en de vorm van de ruimte. Waar hangen de sensoren? Verandert het geluid als ik nog een extra rondje loop? Zo wordt via het oor aandacht gevraagd voor de vorm van deze markante tentoonstellingsruimte. Dé expositie wordt 18 januari afgesloten door muziekvereniging Vlijt en Volharding die een speciale compositie speelt voor drie trompetten, vijf bugels, één sopraansax, twee hoorns, twee trommels en één euphori- um. Expositie: 'Cu. 29' van Petra Dubach en Mario van Homk, t/m 18 jan in De Watertoren in Oost- Souburg, open do t/m zo van 12-17 uur de arm te nemen die een bindend advies zal uitbrengen over de manier waarop dit restant van de Alan A. Dale het best kan worden aangepakt. Het is de bedoeling dat eind fe bruari officieel wordt stilge staan bij de voltooiing van de wrakruiming. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC» nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reaal beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet# redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrëli Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen *X niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Q,. 'I1 weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Een Nederlandse militair wordt verdacht van het doden van een Iraakse plunderaar (PZC 3-1). U kunt zich niet voorstellen welke gevoelens bij mij, als mi litair, naar boven kwamen bij het lezen van dit artikel. Aan de ene kant zijn wij opgeleid om in het voorkomend geval te doden en heeft de regering het besluit genomen om ons gewapend naar dit land uit te zenden. Het feit dat er onder onze mensen doden kunnen vallen noemt men een aanvaardbaar risico. Ben je het er niet mee eens, dan is daar de poort. Aan de andere kant vallen er dagelijks doden onder de militairen van de coa litie tijdens hun patrouilles om o.a. deze situaties (plunderin gen) te voorkomen, veroorzaakt door lieden die hun eigen leven ondergeschikt achten en het le ven van hun vermeende vijand nog geringer schatten als dat van een hond. Ik zou in deze si tuatie, denk ik, ook op mijn te nen lopen en wat waarschu wingsschoten lossen en daarbij zou best wat mis kunnen gaan. Maar Nederland, alweer als braafste jongetje van de klas, neemt gelijkhet woord moord in de mond en offert daarmee een man op om zodoende de kool en de geit te sparen. Dan heb ik meer respect voor de Verenigde Staten, die hun mensen, ook in ternationaal, juridisch uit de wind houden en daarmee als na tie de verantwoording nemen. G.H. de Kleijn Bramestraat 22 Krabbendijke Met belangstelling heb ik het stuk gelezen over Eveline Janse die bij Sociale Zaken werkt (PZC 27-12). Gelukkig zijn er nog jongeren die zich de proble men aantrekken van hun mede mens. Zij ervaart ook hoe moei lijk het is voor oudere mensen om bijstand te vragen, zij zijn dit van huis uit niet gewend, zij willen er liever zelf voor wer ken. Het zijn dan ook meestal de wat oudere mensen die opmer kingen maken over het mis bruik van de sociale voorzienin gen. Gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn is goed, maar misbruik zorgt er voor dat deze onbetaalbaar worden. Er zijn te veel jongeren die te gemakkelijk de hand op houden. Ook bij Sociale Zaken is de controle niet goed. Als men op kosten van de Sociale dienst een opleiding heeft gevolgd moet men aan het werk en niet thuis blijven lopen. Toch ge beurt dit door jongeren van de zelfde leeftijd als Eveline. Dat dit ook gebeurt bij jongeren, wier vriend zelf bij Sociale Za ken werkt, is natuurlijk onbe grijpelijk. Ook bij de Sociale dienst zouden de normen en waarden eens nader bekeken moeten worden. Als men in de problemen komt is het goed dat er recht is op een uitkering, maar werken is nog altijd een plicht tegenover de samenle ving. A. B. Brouwer Klein Vlaanderen 39 Middelburg Oud-wethouder Van der Weel heeft het in zijn reactie in 'Le zers schrijven' (2 jan.) over 'de meer dan duizend bijeenge brachte handtekeningen voor het behoud van de Concertzaal'. Dat hadden er ongetwijfeld veel meer kunnen zijn, als men in tensiever actie zou hebben ge voerd. Zo wil ik bij deze mijn handtekening toevoegen. Het behouden van goede dingen (Concertzaal, Zeeuwse Biblio theek) lijkt in de politiek vaak minder aan te spreken dan het entameren van nieuwe initiatie ven (bijv. museum voor heden daagse kunst). Waarom is het niet mogelijk om de Concertzaal zonder toeters en bellen te be houden, dus zonder er nu direct voor 2,4 miljoen aan te verbou wen? S.P. van der Zee Spanjaardstraat 46 Middelburg In de PZC van 31 december rea geert de heer N. J. van Duyn op Ineke Wildeboer in een ingezon den schrijven over de Kristal nacht op het volgens haar Oudrussische gebruik de drankglazen na het leegdrinken in de open haard te gooien Vol gens hem is deze uitleg niet ge fundeerd, maar door de filmwe reld in het leven geroepen. Ik wil de heer Van Duyn attenderen op een passage van een van Rus- lands meest bekende schrijvers, Leo Tolstoj (1828-1910), in zijn el el lie jn ii M; roman 'Oorlog en vrec: schrijver vertelt daarin v> ai grote bijeenkomst van me? 300 mensen in de Engelse! in Moskou ter ere van ga, Bagration. Tijdens het brengt de jonge Rostoj heildronk uit op de keizer1 zen dan: 'Hij leegde zijngj r smeet het op de vloer, volgden zijn voorbeeld Daarna wordt er de dronk na de andere uiige en steeds worden daarbi de gasten de glazen op de'i gesmeten (zie boek 2, hooit 1-4). Uit deze passage hlijjlc het stukgooien van glazen! geen verzinsel was van dei industrie, zoals de heer Duyn beweert. Het is uita geen bewijs dat het omeen ud russisch gebruik gaat (in land was men erg op Fraa du gericht in die periode), ma maakt wel duidelijk dath Rusland voorkwam. Oven deel ik volledig het stanj van de heer Van Duyn tij benaming 'Kristalnacht' J. Al L. J. A. Hoogenboomsm I Midét Net als de heer Balk Schrijven, PZC 2-1) benü P wat milieufanaten, zeg nu et natuur- en milieumaffia! trs ZMF en NatuurmonHe voorop, nu allemaal wee di zinnen om veel geld uit te van de belastingbetalei ook vind ik subsidieven king om iets verkoopbaar ken onzinnig, maar dat dan helemaal voor de k< giesector in Nederland schien werkt de heer Balk*a de kerncentrale en we wiens brood men eet woord men spreekt, dus: hem vergevenWat de kern gie-industrie sinds 1969: lastingbetaler heeft honderden malen de die aan alternatieve energ besteed. Sinds 1969 h«! kernenergie-avontuur dei-: cl tingbetaler al meer dan 21 jard gulden gekost. In 192 de totale subsidie 750 gulden verstrekt door EZ slechts 20 dagen van dies die had de verlenging u WW kunnen blijven. 2 Borssele als Dodewaardc den uitsluitend voor Pt: !|e,u; Afval dat (tien) duizendea radioactief blijft en t- moet wordenD at is uiter de kostprijs niet meegeri Dus meneer Balk, hoezoi koper, beter voor het mis fc veiliger? Wat mij bevrea dat er geen enkele serieus nalist of politicus induik: ben die dan allemaal aaa in Pechiney? CeesM School,ltt Oud-Vost K Uit de reactie van de hee Heijer (Lezers Schrijven; blijkt een oprechte bezo:: Ij voor het milieu. Dit bmm We kunnen deze binair; gie vrijmaken en positie, wenden door de discuss damenteler te voeren di Hl beperkingen die het nsi van stokpaardjes toes'.;; '01 milieu lijdt onder het mende egoïsme van de me: ot£ leidt tot het streven naaipN stoffelijke bezittingen comfortabeler leven voorf laag mogelijke prijs. Df mercie en de techniek' hierop in. Dat daarbij etl normen vaak ondergeschil is helaas een feit. Een k:; jor is dankzij de legbatterijn jni zo goedkoop als voordesJsl1 Zo zijn tal van schnjj voorbeelden te noemen, de energiesector. De lil ring van de energiemarkt^ leert de concurrentie w de economie bepaalt energiebronnen geëxplup worden. Ik ben een groot' stander van de door de hl Heij er genoemde alterna maar zolang de consume^ bereid is de hogere hiervoor te betalen, zal laas een vrome wens blij verdere uitbreiding var dies van de overheid, kend voor groene altei mogen we ook niet rekaj oplossing moet dus uit ff viduele bereidheid k< enerzijds minder enei$-|L- bruiken en dus bereid z 1 der comfortabel te leveku te willen betalen voorsc ügj ternatieven en andeizjK, dekentje om de aarde di aV(JI maken door de uitstoot" j gassen te beperken enz^1 ^an de opwarming te beperkt pectievelijk te stoppen 130 T. J. van» Esdoorn: 's-Gra«*$e; puis

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 28