ff Wintersporten worden korter PZC Alles over Mars en over piemels -Jjg x d£ jOHGrC OndEPZDEKER GEBOEKT Jamai wordt prins in Doornroosje woensdag 7 januari 2004 Tekeningen van Gunilla Kvamström Driehonderd miljoen euro naar de maan... en niet eens een simpel piepje, wat nog betekend zou hebben dat alles misschien goed kon komen. De teleurstelling bij menigeen over al op de wereld was zo groot als bij jongens na een poosje zwem men in ijskoud water. Op eerste kerstdag om 3.54 uur had Marslander Beagle-2 na een keer of twaalf stuiteren een zachte landing op Mars moeten maken. De glimmende ronde trommel ongeveer even groot als een fietswiel was een half jaar geleden met de Mars Express op weg gestuurd naar de Rode Pla neet. Vanaf de lancering op 2 juni 2003 was alles volgens plan gegaan en ook de landing - het riskantste deel van de reis - leek probleemloos te zullen verlo pen. Wat er mis ging? Misschien naderde de Beag le-2 Mars net ietsje te schuin, zodat hij - zoals een platte steen op het water - de ruimte werd ingekeild. De hoofdparachute kan zich te laat ge opend hebben, waardoor de maanlander te plet ter is geslagen. Er kan iets fout zijn gegaan met de drie airbags, met de computerklok, met de batterijen. In ieder geval heeft deJ3eagle-2 tot nu' toe niet ge daan wat hij had moeten doen: zich met een liedje melden en daarna als de wiedeweerga op zoek naar leven, hier minstens 56.000.000 kilometer vandaan. Over de reis van de Beagle-2 ver scheen eind vorig jaar Mars, Het rode raadsel. Het werd geschre ven door Govert Schilling, we tenschapsjournalist en geprezen om zijn heldere uitleg van aller lei moeilijks over sterrenkunde en ruimtevaart. Nu de Beagle-2 de landing niet overleefd lijkt te hebben, zou je kunnen denken dat zijn boek bij het oud papier kan. Onzin. Het hoofdstuk over de geplande landing op Mars blijft aardig om te lezen en in wat volgt over de planeet die je het kleine broertje van onze ei gen aarde zou kunnen noemen, kom je veel te weten over van al les dat onverminderd interes sant blijft. Zoals de 'geboorte' van de zon en de planeten, die ruim vier miljard jaar (4.000.000.000) geleden begon en miljoenen jaren duurde. Over hoe het heelal in elkaar zit. Over hoe de planeten om de zon heen draaien en over de Duitse ster renkundige Johannes Kepler (1571-1630) die zichzelf een suk kel vond, omdat hij maar bleef puzzelen en rekenen in plaats van te geloven wat hij met eigen ogen zag. En natuurlijk vooral veel we tenswaardigs over Mars zelf. Weet je bijvoorbeeld waar het vermoeden vandaan komt dat op Mars leven mogelijk is? Waar om Amerikaanse radioluiste raars op 30 oktober 1938 de schrik van hun leven kregen toen een muziekprogramma on derbroken werd voor een extra nieuwsbericht? Hoeveel er in de race naar de fascinerende pla neet is fout gegaan, maar dat er ook successen zijn behaald? Hoe de Marsvlag eruitziet? Dat een bemande reis naar Mars heus geen science-fiction blijft? Wat de mislukte reis van de Be agle-2 te maken heeft met jon gens en ijskoud zwemwater? Daarvoor moet je ervaringsdes kundige zijn, een piemel hebben dus. Of een ander boek lezen: Het kleine piemelboek van Dan Höjer. Deze journalist van een Zweedse kinderkrant kreeg ja renlang massa's vragen van le zers over het lichaam en het ge voelsleven, maar die brieven kwamen vrijwel altijd van meis jes. Jongens houden over zulke zaken blijkbaar liever hun mond. Vreemd, want ze zijn over hun lijf en over seks net zo bezorgd. Met dit voorlichtings- boek wordt het leven voor hen iets eenvoudiger, omdat ze zich niet langer ongerust hoeven te maken over wat gemakkelijk be antwoord kan worden. Zo schijnen veel jongens te zit ten met de vraag of hun piemel wel groot genoeg is. Of het nor maal is dat ze van tijd tot tijd en soms tegen hun zin een stijve krijgen. Of ze zich moeten scha men omdat ze zich aftrekken en of masturberen ongezond is. Of een piemel per se kaarsrecht moet zijn. Of en hoe ze hun pie mel moeten wassen. Tamelijk ongewoon in een voor- lichtingsboek maai- des te interes santer zijn de ware verhalen over his torische piemels, heilige testikels, mannen zonder ballen, piemel- straf, macht en lief de, en over al dat andere waar jongens alles van willen weten, maar niet naar vragen. Of ook meisjes Het klei ne piemelboek mogen lezen? Ja, waarom niet! En of zij dan ook mogen lachen om de tientallen vermakelijke piemeltekeningen van Gunilla Kvarnström? Tuur- lijk, gewoon doen meiden! Jan Smeekens Govert Schilling: Mars, Het ro de raadsel. Met tekeningen van Peter-Paul Rauwerda en kleu renfoto's. Querido; 121 pag.; €13,50. Dan Höjer en Gunilla Kvarnström: Het kleine Piemel boek. Gottmer; 77 pag.; €9,95. j.'/fO Ruim een kwart van de wintersporters doet aan snowboarden en dan met name de jongeren. foto gpd Jongeren bepalen de trends in de wintersport. Zo wordt snowboarden en apres-skiën steeds populair der. In 2003 is er een nieu we ontwikkeling: kortere reizen (van donderdag tot maandag). En de winter sport is geen bijzondere va kantie meer; het wordt steeds gewoner. orte skivakanties schelen •^■^■tijd en geld", legt Jonas de Groot van de grote touroperator GoGo Tours uit. „Je gooit je snowboard op donderdag in de bus en je bent maandag terug. Dan heb je wel drie dagen op de piste gestaan." Jacqueline Alders van Husk Stu- dentenreizen in Utrecht: „Wij splitsen een volle wintersport- week eigenlijk in tweeën. Dat is echt voor mensen die nog een tweede keer op vakantie willen, maar niet zo veel geld op hun bankrekening hebben staan. De ze reizen worden alleen vanaf maart aangeboden en zijn erg gewild." Ook bij de Sportura in Eindho ven worden steeds meer korte skivakantie geboekt. Sander van Sloun: „De markt vraagt er nu eenmaal om. Mensen willen wel twee keer op vakantie, maar hebben er eigenlijk geen geld voor. Zo heb je wel een zesdaag se skipas, maar ben je maar acht in plaats van tien dagen op reis. Dan bespaar je op budget en op tijd vergeleken met een volledi ge wintersportvakantie." Hoe lang de reis duurt, het après-skiën blijkt het nog Steeds te winnen van de echte winter sporten: „Er zijn mensen die bij ons een wintersportvakantie boeken en de hele week niet op de piste staan", vertelt Harm-Jan de Boer van Do It-rei- zen. „Die gaan echt alleen maar voor de discotheken. Ze zitten tot half vier 's nachts in de kroeg, gaan dan slapen tot een uur of drie en gaan dan weer de kroeg in. Jongeren vinden het belangrijk dat er veel Neder landse uitgaansgelegenheden zijn. Ze willen geholpen worden door Nederlandse mensen ach ter de bar en vooral kunnen mee zingen met Paul de Leeuws Re genboog en Frans Bauers Heb je even voor mij. Zo is de afsluit- week eind april in Val Thorens vaak helemaal volgeboekt. Dan laten ze alleen Nederlandse dee jays draaien en zit het er vol met Nederlanders." Sander van Sloun: „Wij zijn een jongerenorganisatie en onze doelgroep is meer dan gemid deld een après-skigeoriënteerd publiek. Het uitgaan is een stuk belangrijker dan de kwaliteit van het skigebied." Jonas de Groot van GoGo Tours kan niet anders dan dit beamen. „Jonge ren gaan nu eenmaal minder puur voor het skiën dan oudere wintersporters." Kroegen Ook Alders is het hiermee eens: „Wij hoeven geen wintersportge bied aan te bieden zonder après-skimogelijkheden. In Val Thorens zijn er meer dan dertig kroegen en disco's, terwijl dat er in andere, kleinere gebieden maar één of twee zijn. Daarom staat Val Thorens bij ons boven aan. Het wordt ook wel het Sa- lou van Frankrijk genoemd. Er zijn twee grote winkelcentra en een sportcentrum Centre Spor- tif met fitness, klimwand en sau na. Verder zijn er drie tennishal len en een bioscoop. Eigenlijk is er dus alles voor iedereen: voor de snowboarder en voor de uit- gaansfreak." Frankrijk blijkt verreweg het po pulairste wintersportland onder jongeren. „Vroeger was Oosten rijk het bekendst en populairst, maar tegenwoordig heb je daar vooral pensionnetjes met don zen dekbedden", vertelt Jacque line Alders. „Frankrijk is vooral populair om de après-skigele- genheden. Van de meest bezoch te wintersportplaatsen steekt Val Thorens er met kop en schouders bovenuit. Het bijbeho rende gebied Les Trois Vallees is ruim zeshonderd kilometer groot en is op ruim 2300 meter het hoogste skidorp van Frank rijk." Budget Hoewel het dure Val Thorens nog steeds bovenaan het wintei- sportlijstje staat, letten jonge ren steeds meer op hun budget. De kleinere bestemmingen met een kleiner skigebied en minder uitgaansgelegenheden worden steeds meer bezocht. Want, des te kleiner, des te goedkoper. Al ders: „De reis naar grote plaat sen is vaak duurder dan die naar de kleine dorpjes. En als de reis duurder is, kost het levens onderhoud daar ook vaak meer. In Val Thorens betaal je al snel drie euro voor een biertje, ter wijl je in Le Corbier niet meer dan twee euro kwijt zal zijn. Je ziet dan ook dat Le Corbier in opkomst is wat betreft populai re bestemmingen." Van Sloun: „Jongeren willen al les op een steenworpafstand heb ben. Ze willen van hun bed zo de piste op kunnen, van de piste direct de kroeg in en daarna snel weer terug naar het appar tement." „De prijs is heel belangrijk en het alles-in-één-pakket is erg populair. Dan boek je in één keer de busreis, het apparte ment, de skipas en de materiaal- huur. Meer dan zestig procent boekt bij ons zo'n reis via inter net." Ook Harm-Jan de Boer merkt dat mensen steeds meer vanuit Nederland de hele vakantie boe ken. „Jongeren gaan voor de al- les-in-één-pakketten waar de reis. appartement, eten, skipas al in zitten. Zo weten ze van te voren hoeveel alles kost en ko men ze niet meer voor verrassin gen te staan. Skiën en snowboarden blijven de belangrijkste wintersporten. De Boer: „Skiën blijft bovenaan het lijstje staan. Maar het snow boarden is wel erg in opkomst. Ik denk dat zeventig procent bij ons nog skiet en dertig procent snowboardt." De Groot: Ik denk toch dat de meeste jongeren gaan snowboar den. Mensen die met skiën zijn opgegroeid, blijven vooral ski- en, maar de jeugd begint met boarden." Bij Sportura zijn andere plaat sen heel populair: Risoul, Tig- nes, Les Menuires, Alpe d'Huez en Les Deux Alpes zijn gewild. Per seizoen, dat is negentien we ken, sturen zij ongeveer 4500 jongeren naar Risoul. Sander van Sloun: „Het gaat vooral om de plaatsen waar wij een eigen kroeg hebben: de Yeti-bar. Een après-skibar die heel populair is onder jongeren. We hebben die een paar jaar geleden opgezet omdat wij vonden dat Frankrijk op het gebied van uitgaan te kort schoot. De skigebieden wa ren veel beter dan die van Oos tenrijk en Zwitserland, maar après-ski was er niet. Wij wil den die twee dingen combineren en dat is zeker gelukt. Ik durf te zeggen dat de Yeti-bar Risoul groot heeft gemaakt. Maar ook op andere plaatsen hebben wij het uitgaan laten bloeien." Inhaalslag Val Thorens en Les Deux Alpes in Frankrijk en Mayrhofen en Gerlos in Oostenrijk zijn vol gens Jonas de Groot van GoGo Tours de populairste bestemmin gen. „Frankrijk is wel met een inhaalslag bezig, maar de mees te mensen gaan nog steeds naar Oostenrijk. De sfeer is daar be ter. In Frankrijk kun je perfect skiën door een hogere sneeuwze kerheid, maar het is er niet ge zelliger. Alles is er massaler, er zijn daar echt complete skista tions neergezet. Kijk naar Les Menuires. Dat is eigenlijk gewoon een industriegebied, met een enorme oppervlakte waar je kan skiën. In Oostenrijk zijn er meer gezellige dorpen." Ook Harm-Jan de Boer vindt dat Oostenrijk nog steeds popu lair is. „Kirchberg, Mayrhofen en Gerlos zijn de belangrijkste bestemmingen. In Frankrijk zijn dat Val Thorens en Les Deux Alpes. Jongeren die puur op de prijs letten, gaan vooral naar Frankrijk. Ze gaan dan in grote groepen, met z'n allen in een goedkoop appartement." Groepsreizen zijn ook bij Husk en Sportura steeds gewilder. Jongeren gaan steeds meer met groepen vrienden, met sport clubs of studentenverenigingen op wintersport. De meeste stu denten gaan eind januari of be gin februari, dan zijn net alle tentamens voorbij. Studenten kunnen in principe altijd op va kantie. Werkende jongeren daar entegen moeten het echt van hun vrije dagen hebben. Zij gaan vooral op 21 of 28 februa ri, in de krokusvakantie. Dat is samen met de periode rond oud en nieuw de duurste tijd. „Maar dan heeft een groot deel van Europa ook vakantie en is het wel de drukste tijd op de pis tes", vertelt Harm-Jan de Boer. „Dat betekent ellenlange wacht tijden bij de liften en voor de bar in de discotheek. Eigenlijk is het dan niet leuk meer." Hoewel nog steeds veel jongeren afreizen naar de Alpen, merkt Jonas de Groot dat het voor men sen steeds gewoner wordt om op wintersport te gaan. „De laatste tijd boeken mensen veel later hun wintersportvakan tie. Het zijn vaak koopjesjagers die last minute boeken. Dat komt aan de ene kant doordat die reizen goedkoper zijn, maar aan de andex-e kant zie je dat de vakantie steeds minder belang rijk woi'dt. Het maakt mensen niet zo veel meer uit of ze gaan: Ach, we zien wel of we gaan en waar naar toe. Het wordt steeds meer een ad hoe aankoop." Marloes Orij World Idol 2003 viel voor hem in het water, maar op ander gebied is Jamai wel succesvol. De ex-Idol speelt van 21 januari tot 24 maai't in de mu sical Doornroosje in het Efte- lingtheater. De 17-jarige zanger krijgt de rol van tuinmanszoon Jonathan, die pi*ins wordt als hij Doorn roosje wakker kust. „Een droom gaat voor mij in vervulling. Ik ben enorme fan van de Efteling. Vóór Idols kwam ik er minimaal één keer per jaar. Binnenkort dus elke avond." Jamai had al eerder aangegeven dat hij graag in een musical wil de spelen. „Als kind stond ik in elk ama teurtoneelstukje op de planken. En ik wilde professioneel ook graag verder in de musical. Met een hele groep applaus ontvan gen op een podium is veel leuker dan er alleen staan." Het musicaluitstapje betekent niet het eind van Jamai's zang- cairièi'e. In februari komt er een "U, urayi fakASi<jLtl«rl> UnjJi htj nasw, oh

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 24