Twee wagons voor stoomtrein Zoveel verdien je nergens Molen houdt uit protest wieken stil Website N61 houdt informatie achter Schouwse populatie huiszwaluwen is dip nog niet te boven De Kanaalweg in Retranchement moet snel veiliger worden 7 Bedrijven die iets kwijt moeten weten SGB te vinden Dorpsraad praat over jeugd Tricity in I Porgy Bess Bibliotheek viert tienjarig bestaan Concert in Borssele zeeuwse almanak Grappig BEVELANDEN/THOLEN maandag 5 januari 2004 1 HnorMieke van der Jagt GOES - De Museum Stoomtrein j Goes-Borsele (SGB) lijkt zijn faam steeds meer te vestigen in 1 Nederland. Bedrijven die er gens nog vergeten materieel hebben staan of instellingen die iets lang hebben gekoesterd, denken steeds vaker aan de SGB als ze iets te vergeven hebben. Vandaag zijn het twee spiri- tustankwagons, die op diepla- dersnaar Goes komen. I Vincent Sparacino van de SGB is heel gelukkig met de gift van DSM Delft. ,,Het voegt weer een .stukje toe aan de geschiedenis van het spoorwezen, die wij in beeld willen brengen." De spirituswagons zijn rond j 1920 gebouwd door de Duitse HEINKENSZAND - De dorps raad van Heinkenszand houdt i donderdag 15 januari de jaarlijkse algemene ledenver gadering in de Stenge in Hein kenszand. Thema van de verga dering is de jeugd. De gemeente Borsele heeft wel iswaar een jeugdraad ingesteld maar ook de dorpsraden willen graag een eigen jeugdbeleid ontwikkelen. Tijdens de verga dering komen vragen aan de or de over voorzieningen voor de jeugd. Met de jongeren zelf, de gemeente en de politie wil de dorpsraad in gesprek komen over de zaken die de jeugd be wegen. Ook de gemeente Borsele heeft de dorpsraden als een belangrij - ke schakel in het jeugdbeleid aangewezen. Zeecontainers die de gemeente als JOP's beschik baar stelt, zijn officieel in be heer bij de dorpsraden. Die ra den onderhouden de directe mtacten met de jongeren. De jadering begint om 19.30 firma Gastell voor de Neder landse Gist Spiritusfabiek in Delft. De ketels waren aange wezen als zogenaamde Particu lier Wagens. Met die status mochten ze op het internationa le spoorwegnet rijden met spiri tus. Ze hebben jarenlang rond gereden totdat DSM nieuwe ketel wagons kreeg en de oude ging gebruiken voor de bedrijfs brandweer. Die oefende erop met het dichten van gefingeerde lekken. Toen onlangs het DSM- terrein in Delft moest worden opgeruimd, wees een van de me dewerkers erop dat de wagens wellicht aan de SGB konden worden geschonken. De SGB zei natuurlijk geen nee, en vandaag komen ze naar Goes. Origineel Volgens Sparacino zijn de ketel wagons nog helemaal in origi nele staat. „Er zijn wel wat dingen die in het langdurige ge bruik versleten zijn, maar er is niets aan verknoeid. Wij kunnen ze in de werkplaats zo opknap pen, dat ze als nieuw kunnen meerrijden." Sparacino ver wacht dat er op Hemelvaarts dag, een traditioneel drukke dag voor de stoomtrein, in ieder geval een ketelwagon kan wor den aangekoppeld. „Zonder spiritus, dat wel. Want spiritus is iets waar je tegenwoordig een dik pak vergunningen voor no dig hebt, en niet voor niks ook. Het is gevaarlijk spul." De diepladers met de twee wa gons worden net na de middag in Goes verwacht. [lERNEUZEN - Popgroep Tri- |i city geeft vrijdag 16 januari een 'rconcert in de Terneuzense jazz- club Porgy Bess. De band werd opgericht in 1990 om een eindexamenfeest muzi- caal op te luisteren. Uit deze eerste formatie zijn drummer dario Willaert, gitarist Richard toer en toetsenist Arno Boer verder gegaan. Met zangeres Anne-Martine Willaert groei den zij uit tot een dansorkest. Tricity speelt dan ook voorna melijk op bruiloften en partijen. In Porgy Bess keert het gezel- ichap terug naar de roots. Er vorden alleen popcovers ge tracht. Zo passeren nummers Van onder andere U2De Dijk en The Pointer Sisters de revue, ["ricity begint om 21.00 uur. door Mieke van der Jagt GOES - Daar zitten ze dan, met z'n twaalven. Een beetje lacherig, een beetje onzeker en een enkeling blikt brutaal terug naar wie hem ook aan kijkt. Een eindje onder de blik slikt ech ter een strottenhoofd wel erg vaak. Ze zijn ook nog geen 16 jaar, deze vuur werkdelinquenten. En hoewel sommi ge van hen het HALT-bureau al van binnen hebben gezien, weten ze niet wat hen nu te wachten staat. Eerst een preek, zoveel is wel duidelijk. Sjoukje de Koeijer van het HALT-bu- reau kijkt eerst even een laatkomer on der de pet. Ze maakt duidelijk dat het hier een serieuze zaak betreft, waar je met smoesjes niet onderuit komt. Dan neemt brandweerman Rinus het woord. Hij doet het al vijftien jaar en hij weet hoezeer ze zich hebben gewapend tegen morele verhandelingen. Die houdt Ri nus dan ook niet. Hij vertelt dat er wet ten zijn en dat die moeilijk zijn na te le ven als je zoiets leuks kunt gaan doen als vuui*werk afsteken. Hij vertelt ook dat ze eigenlijk mazzel hebben. Dat de regering die de wet instelde per ongeluk 10.00 uur opschreef, als tijdstip waarop je op 31 december mag beginnen met afsteken. Dat had 22.00 uur moeten zijn. De HALT-klanten begonnen ech ter al twee dagen eerder, meteen nadat ze hun vuurwerk hadden gehaald of ge kregen. Oerstom Daarom zitten ze nu in de brandweer kazerne en krijgen ze te horen waarom het zo oerstom is om illegaal vuurwerk als strijkers of widowmakers te gebrui ken. Rinus legt uit dat het strijkvlak van dat soort knallers in direct contact staat met het knalkruit in het buisje. Door afwisselend vocht en ujtdroging, iets wat in je hand of in je zak heel snel plaatsvindt, komen scheurtjes in het kruit en kunnen de strijkers in minder dan een seconde afgaan. Dat kost je je vingerseen oog of iets anders wat j e lie ver niet kwijt wilt. Vingers Hoewel er al een film in de video zit, met veel bloed en enge wonden, besluiten Sjoukje en Rinus een andere film te draaien. De film waarin Rik vertelt hoe hij drie vingers is kwijtgeraakt door il legale strijkers die hij via de vader van een vriendje had gekocht. Het leven van Rik is niet meer wat het geweest is. Alle daagse dingen kunnen niet meer en ook het leven van zijn ouders is door het on geluk veranderd. Door zijn nuchtere en eerlijke manier van vertellen, dwingt Rik respect af. Hij zegt het niet maar het signaal is duidelijk: afblijven van ille gaal vuurwerk Wie nog een grote mond had, is nu ook wel stil. Rinus montert de zaak op door voor te rekenen dat dit, goed be schouwd, hun dag is. Want wat moesten ze betalen als ze hadden moeten schik ken inplaats van een HALT-afdoening? Juist, 52 euro. En nu houden ze die met drie uurtjes werken in hun zak. „Zoveel verdien je nergens", weet Rinus en ver deelt het gezelschap in groepjes. Het enige meisje in de club gaat de bin nenkanten van de brandweerauto's poetsen, een clubje gaat vegen in de stad en een ander groepje gaat de auto's in de was zetten, die 's ochtends door de oudere vuurwerkdelinquenten zijn ge wassen. Rinus en Sjoukje hopen maar dat ze ze volgend jaar niet terugzien. Poetsen voor straf. foto Willem Mieras IdoorEugène Verstraeten TERNEUZEN - De Terneuzense LPF-fractie vindt dat op de I website over de Rijksweg 61 in formatie voor de 'burgerij' wordt achtergehouden. In schriftelijke vragen aan bur gemeester en wethouders van Terneuzen vraagt raadslid C. Freeke het college ervoor te zor gen dat de informatie op de website 'op de kortst mogelijke termijn correct en volledig wordt weergegeven Volgens de LPF had dat een jaar geleden al moeten gebeuren, omdat de ministers van Verkeer en Waterstaat en Volkshuisves- ting begin 2003 al een stand punt innamen over het tracé voor de verbetering van de rijksweg. Dat standpunt houdt in dat ter hoogte van de Braak man niet ten zuiden van de hui dige weg mag worden uitge breid. De N61 wordt daar in noordelijke richting verscho ven. Reden daarvoor is de na tuurwaarde van het Braakman- gebied direct ten zuiden van het huidige wegtracé. „Ik constateer dat op de website Www.rijksweg61 ,nl het correcte ontwerptracé nog steeds niet JJjPjjdt getoond", aldus Freeke. „Alle oude alternatieven staan er nog op, maar zoals het vol gens de minister zou moeten Worden is niet te zien. Die versie Pntbreekt gewoon. De LPF- fractie ontleent hieraan het - al- huns tot nu toe - niet ontze- nuvvd vermoeden dat de burge- nJ niervan geen kennis mag nemen teneinde commentaar te voorkomen." Volgens Freeke staat de website vol met achterhaalde zaken en 'is de werkelijke bedoeling niet voor de buitenwereld zicht baar'. „Dit bedekken, de tegen hanger van transparantie, is on zuiver", betoogt Freeke. „Dit is bestuurlijk onaanvaardbaar en schaadt het vertrouwen in het ambtelijk apparaat." 's-GRAVENPOLDER - De Openbare Bibliotheek 's-Gra- venpolder viert vrijdag 9 janua ri haar tiende verjaardag. De feestdag duurt van 14.00 tot 20.30 uur. Op het programma staan diver se activiteiten, zoals een foto tentoonstelling van de biblio theek en een bezoek van schrijver Ben Slingenberg om 16.00 uur. Ook is er een kleur- wedstrijd voor kinderen tot 9 jaar. Van 18.00 tot 20.30 uur is er muziek van Erna en Marjolein Nederveen. Ook worden minia- tuurvoorwerpen van Christi van Soelen tentoongesteld, met van 18.00 tot 20.00 uur een de monstratie poppetjes maken. Er wordt op de dag geen leengeld gevraagd voor boeken en van 14.00 tot 16.00 en van 18.00 tot 20.00 uur is er gratis internet. Alle activiteiten vinden plaats in de bibliotheek aan de Magno liastraat in 's-Gravenpolder. Zo lang molen d'Arke niet wordt gerestaureerd, laten de molenaars de wieken niet meer draaien. foto Lex de Meester door Nadia Berkelder OOSTKAPELLE - Molen d'Ar ke in Oostkapelle draait niet meer. De molenaars hebben be sloten met hun werk te stoppen tot de molen gerestaureerd is. Volgens hen is het niet veilig om bezoekers op de molen te ont vangen. Op 24 december heeft de molen voor het laatst gedraaid. „We hebben hem ontmanteld en ge zorgd dat alles goed vast staat", zegt Leendert van der Torren, die elke week op de molen werkt. De molen draait één keer in de week, vooral voor toeris ten. „Het is voor ons hobby- werk. We hebben de gemeente vaak genoeg ingelicht." Volgens Van der Torren is het gevaarlijk om de molen nog te draaien. Het 'gaande werk', de tandraderen en de assen, zijn in slechte staat. De staart achter de kap en de stelling rond de molen waar het bezoek op loopt zijn ook slecht. „Er zitten gaten in die net zo groot zijn als een kindervoet." Gemalen De molen is gebouwd in 1858. Het is eigenlijk een korenmolen, maar ér wordt niets meer in ge malen. „Dat zouden we graag willen, de mensen vragen er ook altijd naar. Maar dat kan nu niet doordat de molen in slechte staat is." De molen is in 1988 nog gerestaureerd. Van der Torren zegt dat er daarna weinig aan het onderhoud is gedaan. De molenaars hebben zelf wel wat door Esme Soesman OOSTERLAND - Er zijn het af gelopen jaar iets meer bewoon de huiszwaluwnesten geteld op Schouwen-Duiveland dan het jaar ervoor. Maar dat zijn er te weinig om van een opleving te kunnen spreken. In elf jaar tijd is de huiszwaluwpopulatie met meer dan de helft gedaald. In 2003 werden 397 bewoonde nesten geteld. Het jaar ervoor 383. Dat getal markeerde tpen een enorme dip in de Schouwen- Duivelandse huiszwaluwpopu latie. Er werd toen, ten opzichte van 2001, een achteruitgang van 23 procent geconstateerd. Een absoluut dieptepunt in een toch al negatieve ontwikkeling. Elf jaar geleden telde de regio nog 832 nesten. In de tussentijd is de huiszwaluwpopulatie meer dan gehalveerd. De achteruitgang is een lande lijke tendens, schetst Gijs van den Ende van de Natuur- en Vo gelwacht Schouwen-Duive land. Opmerkelijk is echter dat die negatieve ontwikkeling in het Deltagebied veel rapper gaat dan elders in het land. Een duidelijke verklaring is er niet. Wel wordt gedacht aan een ver band tussen luchtverontreini ging - en daarmee samenhan gend een tekort aan insecten die als voedsel dienen - en de dalen de populatie. Dat verband moet echter nog nader worden onder zocht, aldus Van den Ende. Kunstnesten Met het vervaardigen en uitde len van kunstnesten probeert de Natuur- en Vogelwacht het de huiszwaluw zo makkelijk mo gelijk te maken zich ergens op Schouwen-Duiveland te vesti gen. Inmiddels zijn er bijna 150 kunstnesten opgehangen. Het afgelopen broedseizoen werden daarvan vijftien daadwerkelijk door de huiszwaluw bezet. Het zijn kieskeurige dieren, licht Van den Ende toe. De meeste kans op bezetting van de nesten maak je op een plek waar ze al zitten of ooit gezeten hebben Desalniettemin beschouwt hij de 'kunstnestenactie' als nuttig, omdat het op z'n minst mensen bewust maakt van de huiszwa luw. De vogel vangt allerlei 'lastige' insecten als vliegen en muggen en verdient beter dan dat hun nesten simpelweg worden afge stoken, zoals in het verleden vaak gebeurde. De daling die de huiszwaluwpo pulatie over de langere termijn laat zien, is een optelsom van hoogte- en dieptepunten. In Oosterland werd afgelopen jaar een - vermoedelijk al langer be staande - kolonie van zestien nesten ontdekt op een boerderij. In de buurt van Nieuwerkerk groeide een bestaande kolonie van negen naar dertig broedpa- ren. In Noordgouwezijn na twee jaar van absolute stilte zeven nesten geteld. In Westenschou- wen daarentegen is een grote kolonie van dertien nesten zon der aanwijsbare reden verdwe nen In Schuddebeurs is de huis zwaluw door een renovatie van overstekken op de vlucht ge gaan. In Zierikzee zijn al jaren geen huiszwaluwen meer te vinden. In 't Vrije hingen er vroeger wel veertig, weet Van den Ende. Elf jaar geleden telde hij er op die plek nog maar vijf. Als dichtstbijzijnde broed plaats voor de huiszwaluw in Zierikzee is alleen een boerderij aan de Gouweveerseweg over gebleven. In die ontwikkeling speelt vermoedelijk verstening van het gebied een rol. BORSSELE - De Bergmuzie- kanten komen vrijdagavond 16 januari in Vijverzicht in Borsse le. Vanaf 20.00 uur speelt de band in het dorpshuis. De band be staat uit bewoners van Huize den Berg in Goes. geschilderd, maar de grotere klussen kunnen ze niet zelf. Van der Torren vindt dat de gemeen te Veere, de eigenaar van de mo len, aan zet is. „In mei is er een opzichter langs geweest. Daar hebben we wat dingen aan doorgegeven. Daar is weinig mee gebeurd." Volgens wethouder L. Wisse moet binnenkort duidelijk wor den of de opknapbeurt dit jaar nog kan plaatsvinden. „Er staat geld op de begroting voor 2004, voor zowel de molen als de kerk toren. Maar de kosten zijn hoger dan het bedrag dat is opgeno men. We moeten een keuze ma ken: of eerst de toren, of eerst de molen. Daarom gaan we nu eerst kijken of er dit jaar een molenreparateur beschikbaar is. Als dat zo is, wordt de molen dit jaar nog gerestaureerd." Boykot De molen gaat pas weer draaien als daar zekerheid over is, zegt Van der Torren. „Het is eigenlijk een soort boycot. We werken graag op de molenmaar als je er zoveel voor doet terwijl je er zo weinig voor terug krijgt, dan heb je er op den duur ook geen zin meer in." Volgens Wisse is het niet nodig om actie te voe ren. „De gemeenteraad is er al van overtuigd dat het nodig is om de molen op te knappen. Of het ook onverantwoord is op de molen, daar heb ik geen mening over. Van de technische dienst heb ik niet begrepen dat het gevaarlijk door Raymond de Frel RETRANCHEMENT - Op de Kanaalweg bij Retranchement moeten zo snel mogelijk maat regelen worden genomen om tot een veiligere verkeerssituatie te komen. Daarvoor pleit wethou der L. Wille van de gemeente Sluis naar aanleiding van een ongeval, waarbij vorige week een 24-jarige automobilist het> leven liet. Wille reageert hiermee op een pleidooi van Dorpsbelangen en Toerisme-raadslid B. Basting uit Retranchement. Basting vroeg het college van burge meester en wethouders van de voormalige gemeente Sluis- Aardenburg en de nieuwe ge meente Sluis al meerdere keren om maatregelen te treffen om dat op de Kanaalweg in de afge lopen jaren al diverse dodelijke slachtoffers door te hoge snel heden waren te betreuren. Op soortgelijke wegen werd de maximumsnelheid al terugge bracht tot zestig kilometer, maar tot zijn frustratie werd aan zijn verzoek voor eenzelfde maatregel op de Kanaalweg geen gehoor gegeven In af wachting van een definitieve beslissing over Sluis aan Zee (het plan om een open verbin ding tussen Sluis en de Noord zee te realiseren) is er nog geen actie ondernomen, maar nog langer wachten acht Basting ui terst onverstandig. Sluis aan Zee Wethouder Wille, ook nauw be trokken bij het project Duur zaam Veilig Verkeer West- Zeeuws-Vlaanderen, geeft Bas ting helemaal gelijk. „Deze weg is nog niet door Duurzaam Vei lig aangepakt. Ik vind nu ook dat we snel aan de slag moeten, in ieder geval met tijdelijke maatregelen. Ik wil daarom vandaag of morgen in contact treden met projectcoördinator Uitterhoeve van Duurzaam Vei lig en mensen van het Water schap Zeeuws-Vlaanderen." De wethouder denkt aan het aanbrengen van drempels voor bochten „Wegversmallingen zie ik met zitten, want die hel pen alleen als er sprake is van veel tegenliggend verkeer. Bo vendien staan aan beide kanten van de Kanaalweg al bomen, waardoor de weg al smal lijkt." Slachtoffers Wille betreurt het dat in 2003 in West-Zeeuws-Vlaanderen vier dodelijke slachtoffers meer vie len dan het jaar daarvoor. „In een volgend Duurzaam Veilig- overleg wil ik duidelijk hebben hoeveel ongelukken er op reeds aangepakte wegen zijn gebeurd. Het is wel zo dat de meeste onge vallen in 2003 op binnenwegen plaatsvonden. Als de doorgaan de routes zijn aangepakt, ver mindert automatisch het aantal ongelukken op binnenwegen. Ja, natuurlijk ook op de door gaande wegen blijven ongeluk ken gebeuren. Maar ik heb wel het idee dat het rijgedrag op de N61 is verbeterd." In 2002 toonden de participan ten van Duurzaam Veilig een bescheiden trots over het lage aantal dodelijke verkeers slachtoffers in het projectge- bied (slechts één). Ondanks een forse toename met vier slachtof fers blijft Wille overtuigd van de positieve effecten van het pro ject. Het echtpaar lag al een paar uur op één oor en was diep in slaap toen rond twee uur 's nachts de telefoon ging. Sla perig nam de man des huizes de telefoon op. Het duurde dan ook even voor het tot hem doordrong wie er aan de andere kant van de lijn was. „Bel morgen maar terug", was het enige dat de man zei en hij legde de hoorn weer neer. Op de vragende blik van zijn vrouw antiooordde hij „Kinderen die grappig wa ren." „Nou, "zei de vrouw, „ik vind kinderen die om twee uur 's nachts bellen helemaal niet grappig!"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 19