Twee wagons voor stoomtrein
Zoveel verdien je nergens
Molen houdt uit
protest wieken stil
Website N61 houdt
informatie achter
Schouwse populatie
huiszwaluwen is
dip nog niet te boven
De Kanaalweg in
Retranchement moet
snel veiliger worden
7
Bedrijven die iets kwijt moeten weten SGB te vinden
Dorpsraad praat
over jeugd
Tricity in
I Porgy Bess
Bibliotheek viert
tienjarig bestaan
Concert
in Borssele
zeeuwse almanak
Grappig
BEVELANDEN/THOLEN
maandag 5 januari 2004
1 HnorMieke van der Jagt
GOES - De Museum Stoomtrein
j Goes-Borsele (SGB) lijkt zijn
faam steeds meer te vestigen in
1 Nederland. Bedrijven die er
gens nog vergeten materieel
hebben staan of instellingen die
iets lang hebben gekoesterd,
denken steeds vaker aan de SGB
als ze iets te vergeven hebben.
Vandaag zijn het twee spiri-
tustankwagons, die op diepla-
dersnaar Goes komen.
I Vincent Sparacino van de SGB
is heel gelukkig met de gift van
DSM Delft. ,,Het voegt weer een
.stukje toe aan de geschiedenis
van het spoorwezen, die wij in
beeld willen brengen."
De spirituswagons zijn rond
j 1920 gebouwd door de Duitse
HEINKENSZAND - De dorps
raad van Heinkenszand houdt
i donderdag 15 januari de
jaarlijkse algemene ledenver
gadering in de Stenge in Hein
kenszand. Thema van de verga
dering is de jeugd.
De gemeente Borsele heeft wel
iswaar een jeugdraad ingesteld
maar ook de dorpsraden willen
graag een eigen jeugdbeleid
ontwikkelen. Tijdens de verga
dering komen vragen aan de or
de over voorzieningen voor de
jeugd. Met de jongeren zelf, de
gemeente en de politie wil de
dorpsraad in gesprek komen
over de zaken die de jeugd be
wegen.
Ook de gemeente Borsele heeft
de dorpsraden als een belangrij -
ke schakel in het jeugdbeleid
aangewezen. Zeecontainers die
de gemeente als JOP's beschik
baar stelt, zijn officieel in be
heer bij de dorpsraden. Die ra
den onderhouden de directe
mtacten met de jongeren. De
jadering begint om 19.30
firma Gastell voor de Neder
landse Gist Spiritusfabiek in
Delft. De ketels waren aange
wezen als zogenaamde Particu
lier Wagens. Met die status
mochten ze op het internationa
le spoorwegnet rijden met spiri
tus. Ze hebben jarenlang rond
gereden totdat DSM nieuwe
ketel wagons kreeg en de oude
ging gebruiken voor de bedrijfs
brandweer. Die oefende erop
met het dichten van gefingeerde
lekken. Toen onlangs het DSM-
terrein in Delft moest worden
opgeruimd, wees een van de me
dewerkers erop dat de wagens
wellicht aan de SGB konden
worden geschonken. De SGB zei
natuurlijk geen nee, en vandaag
komen ze naar Goes.
Origineel
Volgens Sparacino zijn de ketel
wagons nog helemaal in origi
nele staat. „Er zijn wel wat
dingen die in het langdurige ge
bruik versleten zijn, maar er is
niets aan verknoeid. Wij kunnen
ze in de werkplaats zo opknap
pen, dat ze als nieuw kunnen
meerrijden." Sparacino ver
wacht dat er op Hemelvaarts
dag, een traditioneel drukke
dag voor de stoomtrein, in ieder
geval een ketelwagon kan wor
den aangekoppeld. „Zonder
spiritus, dat wel. Want spiritus
is iets waar je tegenwoordig een
dik pak vergunningen voor no
dig hebt, en niet voor niks ook.
Het is gevaarlijk spul."
De diepladers met de twee wa
gons worden net na de middag
in Goes verwacht.
[lERNEUZEN - Popgroep Tri-
|i city geeft vrijdag 16 januari een
'rconcert in de Terneuzense jazz-
club Porgy Bess.
De band werd opgericht in 1990
om een eindexamenfeest muzi-
caal op te luisteren. Uit deze
eerste formatie zijn drummer
dario Willaert, gitarist Richard
toer en toetsenist Arno Boer
verder gegaan. Met zangeres
Anne-Martine Willaert groei
den zij uit tot een dansorkest.
Tricity speelt dan ook voorna
melijk op bruiloften en partijen.
In Porgy Bess keert het gezel-
ichap terug naar de roots. Er
vorden alleen popcovers ge
tracht. Zo passeren nummers
Van onder andere U2De Dijk en
The Pointer Sisters de revue,
["ricity begint om 21.00 uur.
door Mieke van der Jagt
GOES - Daar zitten ze dan, met z'n
twaalven. Een beetje lacherig, een
beetje onzeker en een enkeling blikt
brutaal terug naar wie hem ook aan
kijkt. Een eindje onder de blik slikt ech
ter een strottenhoofd wel erg vaak. Ze
zijn ook nog geen 16 jaar, deze vuur
werkdelinquenten. En hoewel sommi
ge van hen het HALT-bureau al van
binnen hebben gezien, weten ze niet
wat hen nu te wachten staat. Eerst een
preek, zoveel is wel duidelijk.
Sjoukje de Koeijer van het HALT-bu-
reau kijkt eerst even een laatkomer on
der de pet. Ze maakt duidelijk dat het
hier een serieuze zaak betreft, waar je
met smoesjes niet onderuit komt. Dan
neemt brandweerman Rinus het woord.
Hij doet het al vijftien jaar en hij weet
hoezeer ze zich hebben gewapend tegen
morele verhandelingen. Die houdt Ri
nus dan ook niet. Hij vertelt dat er wet
ten zijn en dat die moeilijk zijn na te le
ven als je zoiets leuks kunt gaan doen
als vuui*werk afsteken. Hij vertelt ook
dat ze eigenlijk mazzel hebben. Dat de
regering die de wet instelde per ongeluk
10.00 uur opschreef, als tijdstip waarop
je op 31 december mag beginnen met
afsteken. Dat had 22.00 uur moeten
zijn. De HALT-klanten begonnen ech
ter al twee dagen eerder, meteen nadat
ze hun vuurwerk hadden gehaald of ge
kregen.
Oerstom
Daarom zitten ze nu in de brandweer
kazerne en krijgen ze te horen waarom
het zo oerstom is om illegaal vuurwerk
als strijkers of widowmakers te gebrui
ken. Rinus legt uit dat het strijkvlak
van dat soort knallers in direct contact
staat met het knalkruit in het buisje.
Door afwisselend vocht en ujtdroging,
iets wat in je hand of in je zak heel snel
plaatsvindt, komen scheurtjes in het
kruit en kunnen de strijkers in minder
dan een seconde afgaan. Dat kost je je
vingerseen oog of iets anders wat j e lie
ver niet kwijt wilt.
Vingers
Hoewel er al een film in de video zit, met
veel bloed en enge wonden, besluiten
Sjoukje en Rinus een andere film te
draaien. De film waarin Rik vertelt hoe
hij drie vingers is kwijtgeraakt door il
legale strijkers die hij via de vader van
een vriendje had gekocht. Het leven van
Rik is niet meer wat het geweest is. Alle
daagse dingen kunnen niet meer en ook
het leven van zijn ouders is door het on
geluk veranderd. Door zijn nuchtere en
eerlijke manier van vertellen, dwingt
Rik respect af. Hij zegt het niet maar het
signaal is duidelijk: afblijven van ille
gaal vuurwerk
Wie nog een grote mond had, is nu ook
wel stil. Rinus montert de zaak op door
voor te rekenen dat dit, goed be
schouwd, hun dag is. Want wat moesten
ze betalen als ze hadden moeten schik
ken inplaats van een HALT-afdoening?
Juist, 52 euro. En nu houden ze die met
drie uurtjes werken in hun zak. „Zoveel
verdien je nergens", weet Rinus en ver
deelt het gezelschap in groepjes.
Het enige meisje in de club gaat de bin
nenkanten van de brandweerauto's
poetsen, een clubje gaat vegen in de
stad en een ander groepje gaat de auto's
in de was zetten, die 's ochtends door de
oudere vuurwerkdelinquenten zijn ge
wassen. Rinus en Sjoukje hopen maar
dat ze ze volgend jaar niet terugzien.
Poetsen voor straf.
foto Willem Mieras
IdoorEugène Verstraeten
TERNEUZEN - De Terneuzense
LPF-fractie vindt dat op de
I website over de Rijksweg 61 in
formatie voor de 'burgerij'
wordt achtergehouden.
In schriftelijke vragen aan bur
gemeester en wethouders van
Terneuzen vraagt raadslid C.
Freeke het college ervoor te zor
gen dat de informatie op de
website 'op de kortst mogelijke
termijn correct en volledig
wordt weergegeven
Volgens de LPF had dat een jaar
geleden al moeten gebeuren,
omdat de ministers van Verkeer
en Waterstaat en Volkshuisves-
ting begin 2003 al een stand
punt innamen over het tracé
voor de verbetering van de
rijksweg. Dat standpunt houdt
in dat ter hoogte van de Braak
man niet ten zuiden van de hui
dige weg mag worden uitge
breid. De N61 wordt daar in
noordelijke richting verscho
ven. Reden daarvoor is de na
tuurwaarde van het Braakman-
gebied direct ten zuiden van het
huidige wegtracé.
„Ik constateer dat op de website
Www.rijksweg61 ,nl het correcte
ontwerptracé nog steeds niet
JJjPjjdt getoond", aldus Freeke.
„Alle oude alternatieven staan
er nog op, maar zoals het vol
gens de minister zou moeten
Worden is niet te zien. Die versie
Pntbreekt gewoon. De LPF-
fractie ontleent hieraan het - al-
huns tot nu toe - niet ontze-
nuvvd vermoeden dat de burge-
nJ niervan geen kennis mag
nemen teneinde commentaar te
voorkomen."
Volgens Freeke staat de website
vol met achterhaalde zaken en
'is de werkelijke bedoeling niet
voor de buitenwereld zicht
baar'. „Dit bedekken, de tegen
hanger van transparantie, is on
zuiver", betoogt Freeke. „Dit is
bestuurlijk onaanvaardbaar en
schaadt het vertrouwen in het
ambtelijk apparaat."
's-GRAVENPOLDER - De
Openbare Bibliotheek 's-Gra-
venpolder viert vrijdag 9 janua
ri haar tiende verjaardag. De
feestdag duurt van 14.00 tot
20.30 uur.
Op het programma staan diver
se activiteiten, zoals een foto
tentoonstelling van de biblio
theek en een bezoek van
schrijver Ben Slingenberg om
16.00 uur. Ook is er een kleur-
wedstrijd voor kinderen tot 9
jaar. Van 18.00 tot 20.30 uur is er
muziek van Erna en Marjolein
Nederveen. Ook worden minia-
tuurvoorwerpen van Christi
van Soelen tentoongesteld, met
van 18.00 tot 20.00 uur een de
monstratie poppetjes maken. Er
wordt op de dag geen leengeld
gevraagd voor boeken en van
14.00 tot 16.00 en van 18.00 tot
20.00 uur is er gratis internet.
Alle activiteiten vinden plaats
in de bibliotheek aan de Magno
liastraat in 's-Gravenpolder.
Zo lang molen d'Arke niet wordt gerestaureerd, laten de molenaars
de wieken niet meer draaien. foto Lex de Meester
door Nadia Berkelder
OOSTKAPELLE - Molen d'Ar
ke in Oostkapelle draait niet
meer. De molenaars hebben be
sloten met hun werk te stoppen
tot de molen gerestaureerd is.
Volgens hen is het niet veilig om
bezoekers op de molen te ont
vangen.
Op 24 december heeft de molen
voor het laatst gedraaid. „We
hebben hem ontmanteld en ge
zorgd dat alles goed vast staat",
zegt Leendert van der Torren,
die elke week op de molen
werkt. De molen draait één keer
in de week, vooral voor toeris
ten. „Het is voor ons hobby-
werk. We hebben de gemeente
vaak genoeg ingelicht." Volgens
Van der Torren is het gevaarlijk
om de molen nog te draaien. Het
'gaande werk', de tandraderen
en de assen, zijn in slechte staat.
De staart achter de kap en de
stelling rond de molen waar het
bezoek op loopt zijn ook slecht.
„Er zitten gaten in die net zo
groot zijn als een kindervoet."
Gemalen
De molen is gebouwd in 1858.
Het is eigenlijk een korenmolen,
maar ér wordt niets meer in ge
malen. „Dat zouden we graag
willen, de mensen vragen er ook
altijd naar. Maar dat kan nu niet
doordat de molen in slechte
staat is." De molen is in 1988 nog
gerestaureerd. Van der Torren
zegt dat er daarna weinig aan
het onderhoud is gedaan. De
molenaars hebben zelf wel wat
door Esme Soesman
OOSTERLAND - Er zijn het af
gelopen jaar iets meer bewoon
de huiszwaluwnesten geteld op
Schouwen-Duiveland dan het
jaar ervoor. Maar dat zijn er te
weinig om van een opleving te
kunnen spreken. In elf jaar tijd
is de huiszwaluwpopulatie met
meer dan de helft gedaald.
In 2003 werden 397 bewoonde
nesten geteld. Het jaar ervoor
383. Dat getal markeerde tpen
een enorme dip in de Schouwen-
Duivelandse huiszwaluwpopu
latie. Er werd toen, ten opzichte
van 2001, een achteruitgang
van 23 procent geconstateerd.
Een absoluut dieptepunt in een
toch al negatieve ontwikkeling.
Elf jaar geleden telde de regio
nog 832 nesten. In de tussentijd
is de huiszwaluwpopulatie
meer dan gehalveerd.
De achteruitgang is een lande
lijke tendens, schetst Gijs van
den Ende van de Natuur- en Vo
gelwacht Schouwen-Duive
land. Opmerkelijk is echter dat
die negatieve ontwikkeling in
het Deltagebied veel rapper
gaat dan elders in het land. Een
duidelijke verklaring is er niet.
Wel wordt gedacht aan een ver
band tussen luchtverontreini
ging - en daarmee samenhan
gend een tekort aan insecten die
als voedsel dienen - en de dalen
de populatie. Dat verband moet
echter nog nader worden onder
zocht, aldus Van den Ende.
Kunstnesten
Met het vervaardigen en uitde
len van kunstnesten probeert de
Natuur- en Vogelwacht het de
huiszwaluw zo makkelijk mo
gelijk te maken zich ergens op
Schouwen-Duiveland te vesti
gen. Inmiddels zijn er bijna 150
kunstnesten opgehangen. Het
afgelopen broedseizoen werden
daarvan vijftien daadwerkelijk
door de huiszwaluw bezet. Het
zijn kieskeurige dieren, licht
Van den Ende toe. De meeste
kans op bezetting van de nesten
maak je op een plek waar ze al
zitten of ooit gezeten hebben
Desalniettemin beschouwt hij
de 'kunstnestenactie' als nuttig,
omdat het op z'n minst mensen
bewust maakt van de huiszwa
luw.
De vogel vangt allerlei 'lastige'
insecten als vliegen en muggen
en verdient beter dan dat hun
nesten simpelweg worden afge
stoken, zoals in het verleden
vaak gebeurde.
De daling die de huiszwaluwpo
pulatie over de langere termijn
laat zien, is een optelsom van
hoogte- en dieptepunten. In
Oosterland werd afgelopen jaar
een - vermoedelijk al langer be
staande - kolonie van zestien
nesten ontdekt op een boerderij.
In de buurt van Nieuwerkerk
groeide een bestaande kolonie
van negen naar dertig broedpa-
ren. In Noordgouwezijn na twee
jaar van absolute stilte zeven
nesten geteld. In Westenschou-
wen daarentegen is een grote
kolonie van dertien nesten zon
der aanwijsbare reden verdwe
nen In Schuddebeurs is de huis
zwaluw door een renovatie van
overstekken op de vlucht ge
gaan.
In Zierikzee zijn al jaren geen
huiszwaluwen meer te vinden.
In 't Vrije hingen er vroeger wel
veertig, weet Van den Ende. Elf
jaar geleden telde hij er op die
plek nog maar vijf.
Als dichtstbijzijnde broed
plaats voor de huiszwaluw in
Zierikzee is alleen een boerderij
aan de Gouweveerseweg over
gebleven. In die ontwikkeling
speelt vermoedelijk verstening
van het gebied een rol.
BORSSELE - De Bergmuzie-
kanten komen vrijdagavond 16
januari in Vijverzicht in Borsse
le.
Vanaf 20.00 uur speelt de band
in het dorpshuis. De band be
staat uit bewoners van Huize
den Berg in Goes.
geschilderd, maar de grotere
klussen kunnen ze niet zelf. Van
der Torren vindt dat de gemeen
te Veere, de eigenaar van de mo
len, aan zet is. „In mei is er een
opzichter langs geweest. Daar
hebben we wat dingen aan
doorgegeven. Daar is weinig
mee gebeurd."
Volgens wethouder L. Wisse
moet binnenkort duidelijk wor
den of de opknapbeurt dit jaar
nog kan plaatsvinden. „Er staat
geld op de begroting voor 2004,
voor zowel de molen als de kerk
toren. Maar de kosten zijn hoger
dan het bedrag dat is opgeno
men. We moeten een keuze ma
ken: of eerst de toren, of eerst de
molen. Daarom gaan we nu
eerst kijken of er dit jaar een
molenreparateur beschikbaar
is. Als dat zo is, wordt de molen
dit jaar nog gerestaureerd."
Boykot
De molen gaat pas weer draaien
als daar zekerheid over is, zegt
Van der Torren. „Het is eigenlijk
een soort boycot. We werken
graag op de molenmaar als je er
zoveel voor doet terwijl je er zo
weinig voor terug krijgt, dan
heb je er op den duur ook geen
zin meer in." Volgens Wisse is
het niet nodig om actie te voe
ren.
„De gemeenteraad is er al van
overtuigd dat het nodig is om de
molen op te knappen. Of het ook
onverantwoord is op de molen,
daar heb ik geen mening over.
Van de technische dienst heb ik
niet begrepen dat het gevaarlijk
door Raymond de Frel
RETRANCHEMENT - Op de
Kanaalweg bij Retranchement
moeten zo snel mogelijk maat
regelen worden genomen om tot
een veiligere verkeerssituatie te
komen. Daarvoor pleit wethou
der L. Wille van de gemeente
Sluis naar aanleiding van een
ongeval, waarbij vorige week
een 24-jarige automobilist het>
leven liet.
Wille reageert hiermee op een
pleidooi van Dorpsbelangen en
Toerisme-raadslid B. Basting
uit Retranchement. Basting
vroeg het college van burge
meester en wethouders van de
voormalige gemeente Sluis-
Aardenburg en de nieuwe ge
meente Sluis al meerdere keren
om maatregelen te treffen om
dat op de Kanaalweg in de afge
lopen jaren al diverse dodelijke
slachtoffers door te hoge snel
heden waren te betreuren. Op
soortgelijke wegen werd de
maximumsnelheid al terugge
bracht tot zestig kilometer,
maar tot zijn frustratie werd
aan zijn verzoek voor eenzelfde
maatregel op de Kanaalweg
geen gehoor gegeven In af
wachting van een definitieve
beslissing over Sluis aan Zee
(het plan om een open verbin
ding tussen Sluis en de Noord
zee te realiseren) is er nog geen
actie ondernomen, maar nog
langer wachten acht Basting ui
terst onverstandig.
Sluis aan Zee
Wethouder Wille, ook nauw be
trokken bij het project Duur
zaam Veilig Verkeer West-
Zeeuws-Vlaanderen, geeft Bas
ting helemaal gelijk. „Deze weg
is nog niet door Duurzaam Vei
lig aangepakt. Ik vind nu ook
dat we snel aan de slag moeten,
in ieder geval met tijdelijke
maatregelen. Ik wil daarom
vandaag of morgen in contact
treden met projectcoördinator
Uitterhoeve van Duurzaam Vei
lig en mensen van het Water
schap Zeeuws-Vlaanderen."
De wethouder denkt aan het
aanbrengen van drempels voor
bochten „Wegversmallingen
zie ik met zitten, want die hel
pen alleen als er sprake is van
veel tegenliggend verkeer. Bo
vendien staan aan beide kanten
van de Kanaalweg al bomen,
waardoor de weg al smal lijkt."
Slachtoffers
Wille betreurt het dat in 2003 in
West-Zeeuws-Vlaanderen vier
dodelijke slachtoffers meer vie
len dan het jaar daarvoor. „In
een volgend Duurzaam Veilig-
overleg wil ik duidelijk hebben
hoeveel ongelukken er op reeds
aangepakte wegen zijn gebeurd.
Het is wel zo dat de meeste onge
vallen in 2003 op binnenwegen
plaatsvonden. Als de doorgaan
de routes zijn aangepakt, ver
mindert automatisch het aantal
ongelukken op binnenwegen.
Ja, natuurlijk ook op de door
gaande wegen blijven ongeluk
ken gebeuren. Maar ik heb wel
het idee dat het rijgedrag op de
N61 is verbeterd."
In 2002 toonden de participan
ten van Duurzaam Veilig een
bescheiden trots over het lage
aantal dodelijke verkeers
slachtoffers in het projectge-
bied (slechts één). Ondanks een
forse toename met vier slachtof
fers blijft Wille overtuigd van de
positieve effecten van het pro
ject.
Het echtpaar lag al een paar
uur op één oor en was diep in
slaap toen rond twee uur 's
nachts de telefoon ging. Sla
perig nam de man des huizes
de telefoon op. Het duurde
dan ook even voor het tot
hem doordrong wie er aan de
andere kant van de lijn was.
„Bel morgen maar terug",
was het enige dat de man zei
en hij legde de hoorn weer
neer. Op de vragende blik van
zijn vrouw antiooordde hij
„Kinderen die grappig wa
ren."
„Nou, "zei de vrouw, „ik vind
kinderen die om twee uur
's nachts bellen helemaal niet
grappig!"