Alertheid rond cacaoboten blijft
Vurig einde van kerstvakantie
LPF30 km zones
noodzakelijk in Sas
20%
KORTING
Politie ziet afname
Irugstransporten
da Zeeuwse havens
Broekmans ziet
nieuwe kansen
voor veerverbinding
TOP bezorgd over
veiligheid schepen
op Westerschelde
zeeuwse almanak
Taart
Vanaf maandag wordt lossen schepen versneld uitgevoerd
mm
door Frank Gijsel.
CADZAND-BAD - Er moest
heel wat olie op het vuur ge
gooid worden door de plaatse
lijke brandweerlieden om een
grote stapel kerstbomen tot een
vlammenzee te veranderen. On
danks de ijzige vrieskou was het
door Eugène Verstraeten
SAS VAN GENT - Op de door
gaande straten in de kern Sas
van Gent moet een 30 kilometer
zone worden ingesteld en met
name in de omgeving van het
Bolwerk. De Terneuzense LPF-
fractie zegt dat in vragen aan
burgemeester en wethouders.
Raadslid C. Freeke vraagt de
vrijdagavond tijdens de jaar
lijkse kerstboomverbranding
op het strand bij Cadzand-Bad
erg druk. Vooral veel toeristen
kwamen een kijkje nemen.
De brandweer het in het begin
druk met het oprakelen van het
vuur omdat de bomen niet droog
aandacht van het college voor
het onophoudelijke racen van
automobilisten in Sas van
Gent'. „Volgens ooggetuigen
durft er bijna niemand het ze
brapad aan het Bolwerk te be
treden omdat de automobilisten
aldaar keihard doorrijden", be
toogt Freeke. „Daardoor wordt
dit zebrapad zijn functie ontno
men. Maatregelen zijn gebo
den."
waren. Na een tiental minuten
laaiden de vlammen toch flink
op.
Heel wat toeristen stonden al
enige tijd voor het aansteken
ongeduldig te wachten op de af
sluiter van hun kerstvakantie.
In een mum van tijd was de ketel
in het kraampje met gratis
glühwein leeggeschept. Ook de
warme chocolademelk met de
oliebollen waren erg in trek. In
allerijl moest nog chocolade
melk worden aangevoerd om al
le aanwezigen te kunnen bedie
nen.
Na een half uurtje in de vlam
menzee te hebben gestaard,
zochten de meesten toch wat
warmere oorden op. Voor Gijs (6
en zijn broertje Wouter (4) uit
Naarden kon op dat moment het
vuur echter niet lang genoeg
branden. Ze genoten toen nog
met open mond van het vuur. De
laatste oliebollen en de restan
ten van het oudejaarsvuurwerk
zorgden er voor dat de laatste
vakantiedag in Zeeland niet
meer stuk kon.
De kerstboomverbranding
vond dit jaar een week eerder
plaats dan in het verleden. Vol
gens Herman van Liere, die sa
men met zijn college onderne
mers al jaren de verbranding
organiseert, was er bewust voor
gekozen het festijn nog in kerst
vakantie te laten plaatsvinden.
„Op die manier kunnen we de
aanwezige toeristen toch nog
wat extra's aanbieden."
Advertentie
Bouwkundigen en civieltechnici opgelet!
Nieuwjaar... nieuwe carrière?
www.continu.nl
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De fractie van
de Terneuzense Onafhankelijke
Partij (TOP) maakt zich ernstig
zorgen over de veiligheid van de
scheepvaart op de Westerschel-
de en het Kanaal Gent-Terneu-
zen en daarmee ook over de om
wonenden van die vaarwegen.
TOP vindt dat B en W die zaak
moeten aanpakken.
In vragen aan het college van
Terneuzen stelt fractielid
G. van Boom de kwestie aan de
orde. Tijdens de jaarvergade
ringvan de plaatselij ke afdeling
van de schippersvereniging Ko
ninklijke Schuttevaer stelde hij
vast dat de nood hoog is.
Tijdens die bijeenkomst werd
uitgebreid gediscussieerd over
een recente zware aanvaring
van een binnenvaartschip met
de opendraaiende brug bij
Sluiskil en het ontbreken van
een direct radiocontact (per ma
rifoon) tussen brug en schip.
Rijkswaterstaat studeert nu, na
weer een botsing met de brug,
op een nieuw signaleringssys
teem.
OP vindt simpelweg dat er
voortaan direct marifoonver-
keer tussen schip en brug moge
lij k moet zijn. Bovendien dienen
er in de direct omgeving van de
brug waarschuwingsborden
moeten worden geplaatst, die
erop attenderen dat de brug bij
het open- of dichtdraaien meer
dan een halve meter zakt.
Tijdens de Schuttevaervergade-
ring kwam voor de zoveelste
keer de snelheid van de zeevaart
op de Westerschelde aan de or
de. Twee jaar geleden bood een
enquête onder de Zeeuwse
schippers weinig houvast, maar
in de praktijk blijkt nog steeds
dat de binnenvaart grote hinder
ondervindt van te snel varende
zeeschepen.
Het advies van Schuttevaer is
alle 'overtredingen' direct te
melden bij de bevoegde instan
ties. TOP gaat een stapje verder
en pleit voor invoering van een
maximumsnelheid. Van Boom:
„Dit is alleen een probleem op
de Westerschelde. Het speelt
niet op de Waterweg, het Noord
zeekanaal, de Elbe, Weser enzo
voort, want daar houden de
schepen zich keurig aan gelden
de vaarsnelheden." Dat op de
Westerschelde door het verdrag
met België geen vaarbeperkin-
gen kunnen worden opgelegd,
moet door het college op hoger
niveau worden aangekaart.
Tenslotte hamert TOP ook op
een snelle opknapbeurt van de
in verval geraakte ponton van
Rijkwaterstaat in de voormali
ge Veerhaven. Die fungeert als
een centraal opstappunt bij ca
lamiteiten en dient dus in goede
staat te verkeren. Waterstaat en
gemeente zijn overigens al ge
ruime tijd in overleg over een
eventuele overdracht van de
ponton.
Advertentie
Golden Tulip
WESTDUIN KOUDEKERKE/VUSSINGEN
op onze
gastronomische
brunches.
Uiteraard
ook op onze
valentijnsbrunch
(15 februari)
Bel gerust
voor uw
reservering
of informatie!
Westduin 1
Koudekerke (Vlissingen)
www.westduin.nl
0118-552510
|or Ron Maqnée
JJSSINGEN - De politie van
Eland bestrijdt berichten dat
livens in Zeeland meer en meer
pruikt worden door drugs
mokkelaars. Volgens een zegs-
Bn van de politie is het aantal
ugstransporten het afgelopen
Jir zelfs eerder af- dan toege-
imen.
Je hebben het idee dat het wat
-treft drugstransporten in
03 rustiger is geworden", zegt
ilitiewoordvoerder A. Don
Bgevraagd. „Maar het zijn er
kerniet meer geworden dan in
prafgaande jaren."
I politiewoordvoerder doet
'n uitspraken naar aanleiding
|i berichten in het dagblad
vOpmerkelijke drugsvang-
jsten in de Zeeuwse regio
j van de afgelopen jaren
;-Januari 1998: 57 kilo co-
-caïne aan boord van een
r schip in de Vlissingse ha
ven
December 1999: In de
issingse haven wordt
c5,5 kilo cocaïne aan boord
Ivan een schip gevonden.
April 2000: Aan boord
van een schip in de Vlis-
Jsingse haven wordt 45 kilo
•cocaïne gevonden.
- April 2000: Een beman-
ningslid van een Colombi
aanse bananenboot gooit
'ter hoogte van Terneuzen
ijbalen met cocaïne over-
i boord om later op te laten
^pikken. De man wordt
voor de smokkel van ten
jfminste honderd kilo ver-
loordeeld.
- Februari 2001: 33 kilo
fcocaïne en 291 kilo mari
huana in de haven van
[Vlissingen
- April 2002: Aan boord
ivan een zeiljacht in de ha-
:ven van Zierikzee wordt
een partij van 1,2 miljoen
iXtc-pillen gevonden.
- Juli 2003: Acht ton mari-
jhuana en 470 kilo hasj aan
(boord van een schip in de
jhaven van Antwerpen
- Augustus 2003: De
jdouane vindt 4050 kilo
j cocaïne in de Panamese
[zeesleper Otton, de groot
ste cocaïnevondst ooit in
[Nederland.
door Conny van Gremberqhe
HULST - Een verhoging van het
toltarief voor de Westerschelde-
tunnel met tien eurocent levert
voldoende middelen op om tus
sen Perkpolder en Kruiningen
een fiets-voetveer te laten varen
waarvoor gebruikers hooguit
een euro per overtocht zouden
moeten betalen.
Dit stelt de Hulster actievoerder
A. Broekmans in een schrijven
aan burgemeester en wethou
ders van de gemeente Hulst. In
de brief aan het dagelijks be
stuur van de Oost-Zeeuws-
Vlaamse gemeente vraagt
Broekmans, gesteund door ou
ders van in Goes naar school
gaande kinderen, nogmaals de
kwestie van het fiets-voetveer
Perkpolder-Kruiningen op de
politieke agenda te plaatsen.
Nogmaals, omdat in de optiek
van de Hulster actievoerder tal
van punten die met zo'n veer te
maken hebben in het recente
verleden door de bevoegde in
stantie (provincie, gemeenten)
genegeerd zijn, dan wel onder
belicht zijn gebleven.
Telling
Zo vindt Broekmans dat de pro
vincie het besluit om geen fiets-
voetveer te handhaven - geba
seerd op een passagierstelling
uit 1987- onverantwoordelijk is
geweest. Ook had het rapport
uit 1988 waarin het besluit om
het veer te schrappen gemeld
werd aan de gemeentebesturen
van Hulst, Hontenisse en Rei-
merswaal voorgelegd moeten
worden. Iets wat niet is gebeurd.
Broekmans is verder van me
ning dat de tellingen Lüt februa
ri 2003 onbruikbaar moesten
worden geacht om daarop een
besluit voor het eventueel hand
haven van een kleinschalig
fiets-voetveer te baseren. Ook
al, omdat in deze tellingen reac
ties van automobilisten zijn
meegenomen.
De Hulster ijveraar voor een
klein veer vindt het bovendien
vreemd dat het fiets-voetveer in
relatie wordt gebracht met het
project Kloosterzande aan Zee.
Steun voor dat project zou di
rect tot gevolg hebben dat men
zich tegen een fiets-voetveer
zou keren. Daaruit zou volgens
Broekmans de lauwe respons
van politiek Hulst op de fiets-
voetveer-campagne verklaard
kunnen worden.
Omrijschade
Broekmans en de zijnen vinden
dat er tot nu toe veel te weinig
aandacht is besteed door de po
litiek aan de gevolgen van het
verdwijnen van het oude veer.
Aan de omrijschade voor men
sen uit Oost-Zeeuws-Vlaande-
ren en de lange reistijden voor
scholieren die in Goes onderwijs
volgens wordt hoegenaamd niet
gesproken.
Broekmans vindt dat bestuur
ders in de regio op zeer korte ter
mijn een inhoudelijke discussie
moeten gaan voeren over de
voordelen van een £ietsvoetveer.
Een verbinding die in de optiek
van de Hulster activist de regio
veel positiefs kan opleveren. Te
weten: betere verbindingen, be
ter openbaar vervoer, meer toe-
ristisch-recreatief verkeer en
een simpelweg een nieuwe at
tractie.
Het was een geslaagde mid
dag, in het Scheldetheater in
Terneuzen. 't Was zondag,
dus iets speciaals. Voor men
sen met een tikje meer... Een
concertgekoppeld aan een
high-tea.
En dat is niet zomaar een
kopje thee. Er was ook een
stukje taart. De dames van
stand, die hun nutteloze, ver
veelde uurtjes tussen sherry
en een kopje thee meesten
tijds doden met een puzzel
tje, hadden het helemaal niet
door en kwekten voort. Maar
lag in die middag niet een ju
weel van een cryptogram
verborgenIn muziek ver
pakte taart met thee. De da
mes van de garderobe namen
de overgebleven stukjes gie
belend mee naar huis. Stuk
jes notentaart.
ZEEUWS-VLAANDEREN
zaterdag 3 januari 2004
^or Raymond de Frel
lïRNEUZEN - In de havens
»n Terneuzen en Borsele is gis-
ren een begin gemaakt met het
ssen van de vijftien schepen
,et cacao-afval. De brandweer
at met regelmaat het gehalte
jolmonoxide in het afval. Het
ateriaal is afkomstig uit het
oord-Hollandse Wormer,
aar twee weken geleden een
•ote cacaoloods uitbrandde.
Trouw van gisteren. Hierin
werd commissaris E. in 't Veld
van de Zeehavenpolitie van
Rotterdam geïnterviewd. Vol
gens die commissaris wijken
drugssmokkelaars steeds meer
uit naar havens als Vlissingen-
Oost, Antwerpen en Le Havre.
Intensievere en verbeterde con
troles in Rotterdam zijn er vol
gens In 't Veld de oorzaak van
dat steeds meer criminelen 's
werelds grootste haven mijden
en naar kleinere havens in de
omgeving uitwijken. Daarnaast
zetten de criminelen vaak al op
volle zee de lading over in klei
nere schepen. Deze kleine boten
varen vervolgens naar jachtha
vens, waar de controle gering is,
aldus In 't Veld.
De commissaris noemt een aan
tal kleine jachthavens met na
me, waaronder jachthaven De
Roompot in de buurt van Kam
perland. Havenmeester J. Oos-
dijk van deze jachthaven be
strijdt de uitlatingen van In 't
Veld. „Ik heb iets dergelijks hier
nog nooit meegemaakt. Boven
dien, mocht het verhaal al klop
pen dat er in deze buurt drugs
wordenafgezet, dan bedoelt In 't
Veld niet de jachthaven, maar
de Roompotsluizen. De jacht
haven is immers vanaf open zee
niet direct te bereiken. En een
drugssmokkelaar vaart niet
eerst door het sluizencomplex
om vervolgens aan te leggen in
de jachthaven", zo denkt Oos-
dijk.
Otton
Woordvoerder A. Don van de
politie Zeeland bestrijdt het
verhaal volledig. „,Wij herken
nen ons niet in de berichten.
Volgens ons is het aantal vang
sten zelfs eerder afgenomen dan
toegenomen, terwijl het aantal
controles hetzelfde is gebleven
volgens dezelfde standaardpro
cedure." Don vermoedt dat het
verhaal te maken heeft met de
vangst van de ruim vierduizend
kilo cocaïne in de Panamese
zeesleper Otton in de haven van
Vlissingen.
De mega vangst, in augustus van
het vorige jaar, was een van de
grootste cocaïnevondsten ooit
in Nederland. „Maar dit schip
was niet eens op weg naar Vlis
singen, maar naar Antwerpen.
De sleper kreeg motorpech en
ging daarom naar Vlissingen
toe. De douane vertrouwde het
vervolgens niet en ging op on
derzoek uit."
meetwaarden van het kool-
bnoxidegehalte op de schepen
bbiliseerden zich gisteren,
aardoor niet langer hoeft te
orden gevreesd voor explosie-
jvaar. Desondanks blijven in
kneuzen, waar schepen liggen
'gemeerd in de Autrichehaven
|de Axelse Sassing, een aantal
katregelen van kracht. Zo be-
aken een particulier beveili-
ngsbedrijf en de politie de
hepen, is de directe omgeving
■gezet en worden temperatuur
I koolmonoxidegehalte fre-
aent gemeten.
fe binnenvaartschippers wordt
itraden om op hun boten te
rernachten. Wel mogen zij in
»t kader van vorstpreventie
|n boord de verwarming aan
een.
et beleidsteam van de
imeente Terneuzen kwam gis-
rochtend opnieuw bijeen,
poralsnog was dat de laatste
jjeenkomst. „Alleen als er ca-
miteiten voordoen, komen we
eer samen", vertelt burge-
ëester J. Lonink van Terneu-
*n. Hij verwacht dat de sche-
;n in Terneuzen volgende
eek donderdag zijn gelost. „Er
ggen nu zeven schepen in Ter-
juzen, acht in de haven van
Drsele, vijf in Wormer en zes
Jiepen zijn onderweg. In prin-
pe hebben wij in de Kanaalzo-
geen ruimte voor nog meer
liepen. Als er een leeg is, kan
'een nieuwe komen. In Vlissin-
in is iets meer plaats", aldus
pnink.
loverleg met Delta Milieu, dat
opdracht van het bedrijf
]oole Sloopwerken uit Vijf hui-
Burgemeester J. Lonink van Terneuzen verwacht dat de schepen in Terneuzen volgende week donderdag zijn gelost.
zen het materiaal verwerkt,
wordt vanaf maandag het los
sen versneld uitgevoerd. „Ik
verwacht dat we nog een hele
week bezig zijn. Wij zetten een
dubbel aantal mankrachten in
aldus A. Kaijser van Delta Mi
lieu. Lonink pleitte eerder deze
week al voor een versnelde los
sing, omdat na storting het ge
halte koolmonoxide aanzienlijk
afneemt.
Vandaag worden op de stort
plaats in de Koegorspolder
voorbereidingen getroffen om
het afval met zorg te kunnen
dumpen. Het brandweerkorps
van Axel voerde gisteren nog
metingen uit, maar vanaf van
daag vallen die werkzaamhe
den onder verantwoordelijk
heid van het sloopbedrijf.
Broeigevaar
„Wij hebben natuurlijk liever
dat zij voor de kosten opdraai
en. Aanvankelijk was het de beJ
doeling dat het materiaal tien
kilometer van de cacaoloods
zou worden verwerkt, maar het
afval mocht niet over de weg
worden vervoerd. Dit omdat het
een vettige substantie betreft.
Waarom het naar Zeeland is ge
transporteerd is mij nog steeds
niet helemaal duidelijk, maar
wellicht was dit de goedkoopste
optie", aldus Lonink.
Kaijser weet dat de metingen
worden uitbesteed aan een des
kundig bedrijf. Delta Milieu be
schikt overigens over de nood
zakelijke vergunningen om het
cacao-afval te verwerken. De
lading van de schepen werd
door Delta ook aangemeld bij de
provincie. „In het contract met
Koole staat explicieit dat broei
gevaar uitgesloten moet zijn.
Daarvan is tot nu ook helemaal
geen sprake geweest. Of er spra
ke is van een storm in een glas
water? Ik neig ernaar om dat te
bevestigen. Maar aan de andere
kant: er is begin deze week op
één van deze schepen vuur ge-
foto Wim Kooyman
zien en dus was zorgvuldigheid
geboden. In dat licht neem ik
mijn petje af voor de betrokken
gemeenten." Zeeuws Belang, de
Partij voor Zeeland en de Loka
le Partij Zeeland hebben aan
Gedeputeerde Staten vragen
gesteld over het transport en op
slag van de resten van de cacao-
brand in Zeeland. Ze vragen of
de provincie van tevoren wist
van het transport en willen we
ten of de opslag in de Koegors
polder wel verantwoord is.
mÊÊÊ
foto Peter Nicolai
Lekker fikkie stoken.