Tien cent voor een fietsveer PZC PZC Neeltje Jans boekt succes Fractie bezorgd over veiligheid op Westerschelde Hulstenaar wil fiets-voetveer tussen Kruiningen en Perkpolder Beheer van Grevelingen ongewijzigd Nieuwe wijk Grijpskerke Ruimen asbeststof loods uitgesteld Man mishandeld in Kloosterzande LTC Dos wil eenmalige subsidie Vrouw valt van reling loopbrug Hardrijders raken rijbewijs kwijt Kaartjes Bellida langer goedkoop Volop baankansen in het nieuwe jaar? www.continu.nl zaterdag 3 januari 2004 ^IERIKZEE - Gedeputeerde M. Kramer verwacht de komende decennia geen noodzaak tot in grijpende verandering van het beheer voor het Grevelingen- meer. Pas wanneer een 'maat schappelijk probleem' dreigt te ontstaan, moet worden gedacht ban vergaande maatregelen als het terugbrengen van eb en Vloed in het gebied. Dat stelt hij niet alleen als gede buteerde, maar tevens in zijn functie als vice-voorzitter van de Raad van Bestuur van het Na- fuur- en Recreactieschap. Van een maatschappelijk pro bleem is sprake, aldus Kramer, wanneer door hogere zomertem- i>eraturen de waterkwaliteit door gebrek aan zuurstof verder achteruit blijft gaan. Dok het uitspoelen van land bouwgif van de rondom liggen de akkers ziet de gedeputeerde als een mogelijk gevaar. Derge lijke bedreigingen vallen vol gens hem nu nog goed te pare ren met een betere doorstro- jning, door de in onbruik geraak te hevel in de Grevelingendam Weer in werking te zetten. Die mogelijkheid wordt inmid dels door Rijkswaterstaat onder zocht. Kramer verwacht de re sultaten van die studie in de loop van dit jaar. De inlaat van de Noordzee in de Brouwersdam staat al sinds en kele jaren een groot deel van het jaar open. Kramer staat eveneens positief een flexibel peilbe heer. Nu blijft de waterhoogte nagenoeg'op één niveau gehand Het idee is daar op gezet te tijden een meter opkomend In afgaand verschil in aan te min of meer als een soort kunstmatig tij. wil hij op basis van de situatie niet gaan. „Het terugbrengen van eb en vloed be- Ichouw ik wel als één van de 'maatregelen waarvan je voor deel ziet, maar de noodzaak ont breekt nog. De waterkwaliteit is Acceptabel. Al kachelt die wel langzaam achteruit." JGRIJPSKERKE - In Grijpsker- kunnen op termijn 65 nieuwe woningen gebouwd worden. de Oostkapelseweg en de fteengrachtsweg wil het ge meentebestuur van Veere de leuwe wijk Nimmerdor ontwik kelen. Aan de rand van het buur tje komt een flink stuk groen met daarin een waterpartij. In het bestemmingsplan is ook re- jening gehouden met de bouw Ban bijvoorbeeld een peuter speelzaal in het groen. Öe oude gemeente Mariekerke ham al in 1996 het besluit om in Jrijpskerke nieuwe huizen te jouwen. De provincie hield dat 'ilan tegen, omdat er destijds on voldoende afstand was tussen le nieuwe wijk en een transport redactie bevelanden/tholen Stationspark 28 Postbus31 4460 AA goes Tel: 0113-315670 Fax:0113-315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Rolf Bosboom Ingrid Huibers - Mieke van der Jagt Freek Janssen Rob Paardekam Koen de Vries (sport) centrale redactie S Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA goes Tel: (0113)315500 jFax: (0113)315669 j E-mail: redactie@pzc.nl internet i www.pzc.nl I E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag ge- durende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur door Conny van Gremberqhe HULST - Een verhoging van het toltarief voor de Westerschelde- tunnel met tien eurocent levert voldoende middelen op om tus sen Perkpolder en Kruiningen een fiets-voetveer te laten varen waarvoor gebruikers hooguit een euro per overtocht zouden moeten betalen. Dit stelt de Hulster actievoerder A. Broekmans in een schrijven aan Burgemeester en Wethou ders van de gemeente Hulst. In de brief aan het dagelijks be stuur van de Oost-Zeeuws- NEELTJE JANS - Attractie park Waterland Neeltje Jans gaat zich meer toeleggen op the matische arrangementen. De 'try-out' in de vorm van het zo geheten familiekerstfeest is vol gens directeur A. van de Hoef, met goed vijfhonderd belangstel lenden tot dusver, geslaagd en krijgt een vervolg met soortgelij ke activiteiten rond Pasen, Pink steren, in de zomervakantie en de herfst. Met de speciale arrangementen mikt Waterland zowel op de jaarkaarthouders als op vakan tiegangers die in de regio zijn neergestreken. „We doen iets extra's voor volwassenen én kin deren en maken er een beetjeWa- terland-Plus van", aldus Van de Vlaamse gemeente vraagt Broek mans, gesteund door ouders van in Goes naar school gaande kin deren, nogmaals de kwestie van het fiets-voetveer Perkpolder- Kruiningen op de politieke agen da te plaatsen. Nogmaals, om dat in de optiek van de Hulster actievoerder tal van punten die met zo'n veer te maken hebben in het recente verleden door de bevoegde instantie (provincie, gemeenten) genegeerd zijn, dan wel onderbelicht zijn gebleven. Zo vindt Broekmans dat de pro vincie het besluit om geen fiets- voetveer te laten varen - geba seerd op een passagierstelling Hoef. De behoefte aan speciale activiteiten is volgens de direc teur boven komen drijven in het klantenonderzoek dat Water land in de herfstvakantie heeft gehouden. Medewerkers van het Neder lands Research Instituut Toeris me (NRIT) peilden bij vijfhon derd bezoekers hun opvattingen over het themapark op het voor malige werkeiland. „De resulta ten van die meting druppelen nu langzaam binnen en daar gaan we stapsgewijs ons voor deel mee doen", zegt Van de Hoef. Waterland trok in de feest maand zevenduizend bezoekers, twintig procent meer dan in 2002. Daarmee is het mindere re sultaat over het hele seizoen 2003 meer dan goed gemaakt. uit 1987- onverantwoordelijk is geweest. Ook had het rapport uit 1988, waarin het besluit om het veer te schrappen gemeld werd aan de gemeentebesturen van Hulst, Hontenisse en Rei- merswaal voorgelegd moeten worden. Iets wat niet is ge beurd. Broekmans is verder van mening dat de tellingen uit fe bruari 2003 onbruikbaar moes ten worden geacht om daarop een besluit voor het al dan niet handhaven van een kleinschalig fiets-voetveer te baseren. Ook al, omdat in deze tellingen reac ties van automobilisten zijn mee genomen. De Hulster ijveraar voor een klein veer vindt het bovendien vreemd dat het fietsvoetveer in relatie wordt gebracht met het project Kloosterzande aan Zee. Steun voor dat project zou di rect tot gevolg hebben dat men zich tegen een fietsvoetveer zou keren. Daaruit zou volgens Broekmans de lauwe respons van politiek Hulst op de fiets- voetveer-campagne verklaard kunnen worden. Broekmans en de zijnen vinden dat er tot nu toe veel te weinig aandacht is besteed door de poli tiek aan de gevolgen van het ver dwijnen van het oude veer. Aan de omrijschade voor mensen uit Oost-Zeeuws-Vlaanderen en de lange reistijden voor scholieren die in Goes onderwijs volgen wordt hoegenaamd niet gespro ken. Broekmans vindt dat be stuurders in de regio op zeer kor te termijn een inhoudelijke dis cussie moeten gaan voeren over de voordelen van een fietsvoet veer. Een verbinding die in de optiek van de Hulster activist de regio veel positiefs kan ople veren. Te weten: betere verbin dingen, beter openbaar vervoer, meer toeristisch-recreatief ver keer en een simpelweg een nieu we attractie. Op de stookplaats achter het Busmess Isle laaien de vlammen hoog op. foto Dirk-Jan Gjeltema door Piet Kleemans ZIERIKZEE - Kerstboomverbrandingen. Een paar jaar geleden leek het er nog op dat milieuregels een einde zouden maken aan deze" traditionele vreugdevuren, maar de soep werd uiteindelijk niet zo heet gegeten als ze werd opgediend. Wat ooit begon als een met allerlei rituelen omgeven Koningsoffer, is een bij jong en oud populaire nieuwjaarsfik geworden. Vrijdagmiddag, tegen de klok van vieren. Op het stookterrein achter het Business Isle, net buiten de stadswallen van Zie- rikzee, wordt hard gewerkt aan de op bouw van de brandstapel. Met allerlei voertuigen zijn afgedankte bomen aange voerd. „We hebben hier al van alles ge zien. Bolderwagens, skelters, boerenkar ren, noem maar op", doet vrijwilligster Astrid van Sorge verslag. Het stookterrein is de centrale verzamel plaats. Verspreid over Zierikzee kunnen de bomen op nog vier plaatsen worden in geleverd. De ploeg in buitenwijk Malta heeft het rustig. De oogst is schraal. Een heel ander beeld aan de Vondelingen plaat. Daar is net een ladinkje van zo'n 100 bomen weggebracht en er ligt alweer een forse stapel. Brandweerman Rudie Ravia: „Er kwam er zelfs één met een kar vol. Die hebben we doorgestuurd naar de stookplaats." Ook aan de Oosterscheldestraat en op het terrein bij de brandweerkazerne aan de Regenboogstraat ligt een flinke stapel kerstbomen. Voor ieder exemplaar is 20 eurocent 'statiegeld' uitgekeerd. Werkt goed, weet brandmeester van dienst Ino van Sorge. „Al kun je nooit he lemaal voorkomen dat er in de nacht van oud op nieuw vreugdevuren gestookt worden. Ik had dienst met oud en nieuw en toen zijn er toch ook al heel wat kerst bomen verbrand." Vrijdagavond, tegen de klok van zeve nen. Op de stookplaats laait het vuur hoog op als de vlammen eenmaal vat heb ben gekregen op de afgedankte bomen. De brandweer houdt scherp in de gaten of er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Want, zo weet men uit ervaring, sommi gen jongeren bewaren wat rotjes of an der knalvuurwerk om in het kerstbomen- vuur te gooien en zo het spektakel nog wat te verlevendigen, maar dat is niet zonder gevaar. Rode gloed Het vuur fascineert. Een rode gloed ver licht de - vanwege de gure wind dik inge pakte - omstanders. „Mam, waar is nou onze boom", vraagt een meisje aan haar moeder. Die antwoordt, met een blik op de vuurmassa van zo'n 600 branden kerstbomen, dat dat niet meer is te ach terhalen. Germanen Ouders houden hun kroost, dat onweer staanbaar naar de dansende vlammen wordt getrokken, scherp in de gaten. „Niet te dichtbij", waarschuwt een be zorgde moeder haar nieuwsgierige zoon tje. De vlammen knetteren, vonken spat ten omhoog. Mensen wensen elkaar het beste voor het nog piepjonge nieuwe jaar. Voor de meesten is het vreugdevuur het staartje van de feestelijkheden rond de jaarwisseling. In lang vervlogen tijden was dat anders. De oude Germanen deden er twaalf da gen en nachten over om afscheid te ne men van het oude jaar en het nieuwe wel kom te heten. De Germaanse oud- en nieuwviering heette 'Joelfeest'. Dat feest begon op 25 december en duurde tot 6 ja nuari, het huidige Driekoningen. Rond de achtste dag bereikten de feeste lijkheden hun hoogtepunt. Een climax met veel eten en drinken, dierenoffers en grote vuren. Vuren waarmee het oude jaar werd vernietigd, de boze geesten ver jaagd en de komst van het licht van het nieuwe jaar onderstreept. De Babyloniërs brachten eeuwen gele den rond nieuwjaar een Koningsoffer. Zij waren ervan overtuigd dat op nieuw jaarsdag hun koning het mikpunt van de goden zou zijn en om hun vorst te be schermen, werd deze tijdelijk vervangen door een slaaf of een terdoodveroordeel- de. Deze onfortuinlijke man werd geof ferd om het kwaad af te wenden. Om de demonen te verjagen werden in de oudheid niet alleen grote vuren gestookt, maar ook veel lawaai maken hoorde er bij. Dat werd het vuurwerk. Eeuwen gele den probeerde men de goden gunstig te stemmen met offeranden in de vorm van spijs en drank. Offers die na een aantal ri tuelen overigens door de offerbrengers zelf werden genuttigd. Dat werd de olie bol, het oveiwloedige maal en de luxe champagne. Afvalbak Het feestmaal is achter de rug, de restjes in de afvalbak. De lege flessen staan klaar voor een bezoekje aan de glasbak. De kerstboom is een prooi van de vlam men geworden. Voor de brandweervrijwilligers rest nog een laatste klus als de vlammen eenmaal gedoofd zijn. Opruimen. Want het land van boer Rokus 't Hart moet wel schoon weer opgeleverd. De zeehonden-kerstshow bij Waterland Neeltje Jans geniet doorgaans grote belangstelling. foto Dirk-Jan Gjeltema VOGELWAARDE - Het opruimen van de restanten van champignonkwekerij Agrichamp in Vogelwaarde, die in de laatste nacht van 2003 in vlammen opging, laat nog even op zich wachten. Medewerkers van de milieudienst van de gemeente Hulst, de plaatselijke brandweer en de verzekeraar van de familie Geensen, eigenaar van de kwe kerij, hebben inmiddels een ruimingsplan opgesteld en af spraken gemaakt over de financiële afhandeling. Burgemeester J.F. Mulder van Hulst: „Door de sneeuwval kunnen we echter nog niet beginnen met het opruimen. Wel hebben onze diensten precies gelokaliseerd waar as besthoudende dakdelen en andere restanten van de loods terecht zijn gekomen. Het merendeel is feitelijk binnen de buitenmuren van de loods terechtgekomen, een klein deel op een belendend weiland. Als de sneeuw weg is zullen we onmiddellijk be ginnen met opruimen." Over de oorzaak van de brand wist Mulder nog niets te vertellen. KLOOSTERZANDE - In de nieuwjaarsnacht is een 32-ja- rige man uit de gemeente Terneuzen mishandeld in de Cloosterstraat in Kloosterzande door enkele, hem onbe kende personen. De man werd tussen half vier en vier uur zonder aanleiding geslagen en geschopt. Hij liep diverse verwondingen op in zijn gezicht. Ook had hij last van zijn ribben. VLISSINGEN - Tennisvereniging LTC Dos heeft bij de ge meente Vlissingen een aanvraag ingediend voor een een malige financiële ondersteuning. Een aantal van de ten nisbanen is hard aan renovatie toe. „De tennisbond heeft al aangegeven dat ze een aantal banen gaat afkeuren. Ze liggen er al tientallen jaren en zijn nog nooit echt ver nieuwd", vertelt voorzitter M. Stijnman van de vereni ging. Omdat de vereniging altijd financieel zelfstandig is geweest, vindt ze het redelijk als de vereniging een eenma lige subsidie krijgt van de gemeente. WEMELDINGE - een 32-jarige vrouw uit Antwerpen is gistermiddag gewond geraakt toen ze van de reling van de loopbrug op het sluisplateau in Wemeldinge viel. Zij was op de reling gaan zitten en naar beneden gevallen, op de onderliggende basaltblokken. De vrouw is met heuplet sel naar het ziekenhuis in Goes overgebracht. HOEK - Van een 33-jarige automobilist uit Terneuzen en een 22-jarige automobilist uit de gemeente Tholen is giste ren het rijbewijs ingenomen omdat ze veel te hard reden. De Terneuzenaar jakkerde met 179 kilometer per uur door de Westerscheldetunnel, terwijl 100 het maximum is. De inwoner van de gemeente Tholen reed met 135 kilo meter per uur over de Provincialeweg bij Sint Maartens dijk. Hier is de maximumsnelheid 80 kilometer per uur. reet te melden bij de bevoegde instanties. TOP gaat een stapje verder en pleit voor invoering van een maximumsnelheid. Van Boom: „Dit is alleen een probleem op de Westerschelde. Het speelt niet op de Waterweg, het Noord zeekanaal, de Elbe, Weser enzo voort, want daar houden de schepen zich keurig aan gelden de vaarsnelheden." Dat op de Westerschelde door het verdrag met België geen vaarbeperkin- gen kunnen worden opgelegd, moet door het college op hoger niveau worden aangekaart. Tenslotte hamert TOP ook op een snelle opknapbeurt van de in verval geraakte ponton van Rijkwaterstaat in de voormalige Veerhaven. Die fungeert als een centraal opstappunt bij calami teiten en dient dus in goede staat te verkeren. Waterstaat em gemeente zijn overigens al geruime tijd in over leg over een eventuele over dracht van de ponton. BRESKENS - Peter de Lijser uit Breskens verlengt de voorver kooptermijn voor de uitvoering van de opera Bellida op zondag 18 januari in het Ledeltheater in Oostburg. De Lijser nam het initiatief om de door de Oostburger Gustaaf Francies de Pauw geschreven opera naar de Eenhoornstad te halen, omdat hij het uitblijven van een uitvoering in Zeeland door de Roemeense Staatsopera van Timosoara als een culturele miskleun beschouwde. Aanvan kelijk kregen belangstellenden in de voorverkoop tot 4 januari een korting van drie euro. Ech ter, het Ledeltheater is in de af gelopen weken nauwelijks open geweest. Advertentie door Wout Bareman TERNEUZEN - De fractie van de Terneuzense Onafhankelijke Partij (TOP) maakt zich ernstig zorgen over de veiligheid van de scheepvaart op de Westerschel de en het Kanaal Gent-Terneu- zen en daarmee ook over de om wonenden van die vaarwegen. TOP vindt dat B en W die zaak moeten aanpakken. In vragen aan het college van Terneuzen stelt fractielid G. van Boom de kwestie aan de orde. Tijdens de jaarvergadering van de plaatselijke afdeling van schippersvereniging Koninklij ke Schuttevaer stelde hij vast dat de nood hoog is. Tijdens die bijeenkomst werd uitgebreid gediscussieerd over een recente, zware aanvaring van een binnenvaartschip met de opendraaiende brug bij Sluis kil en het ontbreken van een di rect radiocontact (per marifoon) tussen brug en schip. Rijkswa terstaat studeert nu, na weer een botsing met de brug, op een nieuw signaleringssysteem. Marifoonverkeer TOP vindt simpelweg dat er voortaan direct marifoonver keer tussen schip en brug moge lijk moet zijn. Bovendien moe ten er in de direct omgeving van de brug waarschuwingsborden worden geplaatst, die erop wij zen dat de brug bij het open- of dichtdraaien meer dan een hal ve meter zakt. Tijdens de Schuttevaervergade- ring kwam voor de zoveelste keer de snelheid van de zeevaart op de Westerschelde aan de or de. Twee jaar geleden bood een enquête onder de Zeeuwse schip pers weinig houvast, maar in de praktijk blijkt nog steeds dat de binnenvaart grote hinder onder vindt van te snel varende zee schepen. Het advies van Schutte vaer is alle 'overtredingen' di- Bouwkundigen en civieltechnici opgelet!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 51