Tien cent voor een fietsveer
PZC
PZC
Neeltje Jans
boekt succes
Fractie bezorgd
over veiligheid
op Westerschelde
Hulstenaar wil fiets-voetveer tussen Kruiningen en Perkpolder
Beheer van
Grevelingen
ongewijzigd
Nieuwe wijk
Grijpskerke
Ruimen asbeststof loods uitgesteld
Man mishandeld in Kloosterzande
LTC Dos wil eenmalige subsidie
Vrouw valt van reling loopbrug
Hardrijders raken rijbewijs kwijt
Kaartjes Bellida
langer goedkoop
Volop baankansen in het nieuwe jaar?
www.continu.nl
zaterdag 3 januari 2004
^IERIKZEE - Gedeputeerde M.
Kramer verwacht de komende
decennia geen noodzaak tot in
grijpende verandering van het
beheer voor het Grevelingen-
meer. Pas wanneer een 'maat
schappelijk probleem' dreigt te
ontstaan, moet worden gedacht
ban vergaande maatregelen als
het terugbrengen van eb en
Vloed in het gebied.
Dat stelt hij niet alleen als gede
buteerde, maar tevens in zijn
functie als vice-voorzitter van
de Raad van Bestuur van het Na-
fuur- en Recreactieschap.
Van een maatschappelijk pro
bleem is sprake, aldus Kramer,
wanneer door hogere zomertem-
i>eraturen de waterkwaliteit
door gebrek aan zuurstof verder
achteruit blijft gaan.
Dok het uitspoelen van land
bouwgif van de rondom liggen
de akkers ziet de gedeputeerde
als een mogelijk gevaar. Derge
lijke bedreigingen vallen vol
gens hem nu nog goed te pare
ren met een betere doorstro-
jning, door de in onbruik geraak
te hevel in de Grevelingendam
Weer in werking te zetten.
Die mogelijkheid wordt inmid
dels door Rijkswaterstaat onder
zocht. Kramer verwacht de re
sultaten van die studie in de
loop van dit jaar.
De inlaat van de Noordzee in de
Brouwersdam staat al sinds en
kele jaren een groot deel van het
jaar open.
Kramer staat eveneens positief
een flexibel peilbe
heer. Nu blijft de waterhoogte
nagenoeg'op één niveau gehand
Het idee is daar op gezet
te tijden een meter opkomend
In afgaand verschil in aan te
min of meer als een
soort kunstmatig tij.
wil hij op basis van de
situatie niet gaan. „Het
terugbrengen van eb en vloed be-
Ichouw ik wel als één van de
'maatregelen waarvan je voor
deel ziet, maar de noodzaak ont
breekt nog. De waterkwaliteit is
Acceptabel. Al kachelt die wel
langzaam achteruit."
JGRIJPSKERKE - In Grijpsker-
kunnen op termijn 65 nieuwe
woningen gebouwd worden.
de Oostkapelseweg en de
fteengrachtsweg wil het ge
meentebestuur van Veere de
leuwe wijk Nimmerdor ontwik
kelen. Aan de rand van het buur
tje komt een flink stuk groen
met daarin een waterpartij. In
het bestemmingsplan is ook re-
jening gehouden met de bouw
Ban bijvoorbeeld een peuter
speelzaal in het groen.
Öe oude gemeente Mariekerke
ham al in 1996 het besluit om in
Jrijpskerke nieuwe huizen te
jouwen. De provincie hield dat
'ilan tegen, omdat er destijds on
voldoende afstand was tussen
le nieuwe wijk en een transport
redactie
bevelanden/tholen
Stationspark 28
Postbus31
4460 AA goes
Tel: 0113-315670
Fax:0113-315669
E-mail: redgoes@pzc.nl
Rolf Bosboom
Ingrid Huibers
- Mieke van der Jagt
Freek Janssen
Rob Paardekam
Koen de Vries (sport)
centrale redactie
S Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA goes
Tel: (0113)315500
jFax: (0113)315669
j E-mail: redactie@pzc.nl
internet
i www.pzc.nl
I E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag ge-
durende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur
door Conny van Gremberqhe
HULST - Een verhoging van het
toltarief voor de Westerschelde-
tunnel met tien eurocent levert
voldoende middelen op om tus
sen Perkpolder en Kruiningen
een fiets-voetveer te laten varen
waarvoor gebruikers hooguit
een euro per overtocht zouden
moeten betalen.
Dit stelt de Hulster actievoerder
A. Broekmans in een schrijven
aan Burgemeester en Wethou
ders van de gemeente Hulst. In
de brief aan het dagelijks be
stuur van de Oost-Zeeuws-
NEELTJE JANS - Attractie
park Waterland Neeltje Jans
gaat zich meer toeleggen op the
matische arrangementen. De
'try-out' in de vorm van het zo
geheten familiekerstfeest is vol
gens directeur A. van de Hoef,
met goed vijfhonderd belangstel
lenden tot dusver, geslaagd en
krijgt een vervolg met soortgelij
ke activiteiten rond Pasen, Pink
steren, in de zomervakantie en
de herfst.
Met de speciale arrangementen
mikt Waterland zowel op de
jaarkaarthouders als op vakan
tiegangers die in de regio zijn
neergestreken. „We doen iets
extra's voor volwassenen én kin
deren en maken er een beetjeWa-
terland-Plus van", aldus Van de
Vlaamse gemeente vraagt Broek
mans, gesteund door ouders van
in Goes naar school gaande kin
deren, nogmaals de kwestie van
het fiets-voetveer Perkpolder-
Kruiningen op de politieke agen
da te plaatsen. Nogmaals, om
dat in de optiek van de Hulster
actievoerder tal van punten die
met zo'n veer te maken hebben
in het recente verleden door de
bevoegde instantie (provincie,
gemeenten) genegeerd zijn, dan
wel onderbelicht zijn gebleven.
Zo vindt Broekmans dat de pro
vincie het besluit om geen fiets-
voetveer te laten varen - geba
seerd op een passagierstelling
Hoef. De behoefte aan speciale
activiteiten is volgens de direc
teur boven komen drijven in het
klantenonderzoek dat Water
land in de herfstvakantie heeft
gehouden.
Medewerkers van het Neder
lands Research Instituut Toeris
me (NRIT) peilden bij vijfhon
derd bezoekers hun opvattingen
over het themapark op het voor
malige werkeiland. „De resulta
ten van die meting druppelen
nu langzaam binnen en daar
gaan we stapsgewijs ons voor
deel mee doen", zegt Van de
Hoef. Waterland trok in de feest
maand zevenduizend bezoekers,
twintig procent meer dan in
2002. Daarmee is het mindere re
sultaat over het hele seizoen
2003 meer dan goed gemaakt.
uit 1987- onverantwoordelijk is
geweest. Ook had het rapport
uit 1988, waarin het besluit om
het veer te schrappen gemeld
werd aan de gemeentebesturen
van Hulst, Hontenisse en Rei-
merswaal voorgelegd moeten
worden. Iets wat niet is ge
beurd. Broekmans is verder van
mening dat de tellingen uit fe
bruari 2003 onbruikbaar moes
ten worden geacht om daarop
een besluit voor het al dan niet
handhaven van een kleinschalig
fiets-voetveer te baseren. Ook
al, omdat in deze tellingen reac
ties van automobilisten zijn mee
genomen.
De Hulster ijveraar voor een
klein veer vindt het bovendien
vreemd dat het fietsvoetveer in
relatie wordt gebracht met het
project Kloosterzande aan Zee.
Steun voor dat project zou di
rect tot gevolg hebben dat men
zich tegen een fietsvoetveer zou
keren. Daaruit zou volgens
Broekmans de lauwe respons
van politiek Hulst op de fiets-
voetveer-campagne verklaard
kunnen worden.
Broekmans en de zijnen vinden
dat er tot nu toe veel te weinig
aandacht is besteed door de poli
tiek aan de gevolgen van het ver
dwijnen van het oude veer. Aan
de omrijschade voor mensen uit
Oost-Zeeuws-Vlaanderen en de
lange reistijden voor scholieren
die in Goes onderwijs volgen
wordt hoegenaamd niet gespro
ken. Broekmans vindt dat be
stuurders in de regio op zeer kor
te termijn een inhoudelijke dis
cussie moeten gaan voeren over
de voordelen van een fietsvoet
veer. Een verbinding die in de
optiek van de Hulster activist
de regio veel positiefs kan ople
veren. Te weten: betere verbin
dingen, beter openbaar vervoer,
meer toeristisch-recreatief ver
keer en een simpelweg een nieu
we attractie.
Op de stookplaats achter het Busmess Isle laaien de vlammen hoog op.
foto Dirk-Jan Gjeltema
door Piet Kleemans
ZIERIKZEE - Kerstboomverbrandingen.
Een paar jaar geleden leek het er nog op
dat milieuregels een einde zouden maken
aan deze" traditionele vreugdevuren,
maar de soep werd uiteindelijk niet zo
heet gegeten als ze werd opgediend. Wat
ooit begon als een met allerlei rituelen
omgeven Koningsoffer, is een bij jong en
oud populaire nieuwjaarsfik geworden.
Vrijdagmiddag, tegen de klok van vieren.
Op het stookterrein achter het Business
Isle, net buiten de stadswallen van Zie-
rikzee, wordt hard gewerkt aan de op
bouw van de brandstapel. Met allerlei
voertuigen zijn afgedankte bomen aange
voerd. „We hebben hier al van alles ge
zien. Bolderwagens, skelters, boerenkar
ren, noem maar op", doet vrijwilligster
Astrid van Sorge verslag.
Het stookterrein is de centrale verzamel
plaats. Verspreid over Zierikzee kunnen
de bomen op nog vier plaatsen worden in
geleverd. De ploeg in buitenwijk Malta
heeft het rustig. De oogst is schraal. Een
heel ander beeld aan de Vondelingen
plaat. Daar is net een ladinkje van zo'n
100 bomen weggebracht en er ligt alweer
een forse stapel.
Brandweerman Rudie Ravia: „Er kwam
er zelfs één met een kar vol. Die hebben
we doorgestuurd naar de stookplaats."
Ook aan de Oosterscheldestraat en op
het terrein bij de brandweerkazerne aan
de Regenboogstraat ligt een flinke stapel
kerstbomen. Voor ieder exemplaar is 20
eurocent 'statiegeld' uitgekeerd.
Werkt goed, weet brandmeester van
dienst Ino van Sorge. „Al kun je nooit he
lemaal voorkomen dat er in de nacht van
oud op nieuw vreugdevuren gestookt
worden. Ik had dienst met oud en nieuw
en toen zijn er toch ook al heel wat kerst
bomen verbrand."
Vrijdagavond, tegen de klok van zeve
nen. Op de stookplaats laait het vuur
hoog op als de vlammen eenmaal vat heb
ben gekregen op de afgedankte bomen.
De brandweer houdt scherp in de gaten
of er geen gevaarlijke situaties ontstaan.
Want, zo weet men uit ervaring, sommi
gen jongeren bewaren wat rotjes of an
der knalvuurwerk om in het kerstbomen-
vuur te gooien en zo het spektakel nog
wat te verlevendigen, maar dat is niet
zonder gevaar.
Rode gloed
Het vuur fascineert. Een rode gloed ver
licht de - vanwege de gure wind dik inge
pakte - omstanders. „Mam, waar is nou
onze boom", vraagt een meisje aan haar
moeder. Die antwoordt, met een blik op
de vuurmassa van zo'n 600 branden
kerstbomen, dat dat niet meer is te ach
terhalen.
Germanen
Ouders houden hun kroost, dat onweer
staanbaar naar de dansende vlammen
wordt getrokken, scherp in de gaten.
„Niet te dichtbij", waarschuwt een be
zorgde moeder haar nieuwsgierige zoon
tje. De vlammen knetteren, vonken spat
ten omhoog. Mensen wensen elkaar het
beste voor het nog piepjonge nieuwe
jaar. Voor de meesten is het vreugdevuur
het staartje van de feestelijkheden rond
de jaarwisseling.
In lang vervlogen tijden was dat anders.
De oude Germanen deden er twaalf da
gen en nachten over om afscheid te ne
men van het oude jaar en het nieuwe wel
kom te heten. De Germaanse oud- en
nieuwviering heette 'Joelfeest'. Dat feest
begon op 25 december en duurde tot 6 ja
nuari, het huidige Driekoningen.
Rond de achtste dag bereikten de feeste
lijkheden hun hoogtepunt. Een climax
met veel eten en drinken, dierenoffers en
grote vuren. Vuren waarmee het oude
jaar werd vernietigd, de boze geesten ver
jaagd en de komst van het licht van het
nieuwe jaar onderstreept.
De Babyloniërs brachten eeuwen gele
den rond nieuwjaar een Koningsoffer.
Zij waren ervan overtuigd dat op nieuw
jaarsdag hun koning het mikpunt van de
goden zou zijn en om hun vorst te be
schermen, werd deze tijdelijk vervangen
door een slaaf of een terdoodveroordeel-
de. Deze onfortuinlijke man werd geof
ferd om het kwaad af te wenden.
Om de demonen te verjagen werden in de
oudheid niet alleen grote vuren gestookt,
maar ook veel lawaai maken hoorde er
bij. Dat werd het vuurwerk. Eeuwen gele
den probeerde men de goden gunstig te
stemmen met offeranden in de vorm van
spijs en drank. Offers die na een aantal ri
tuelen overigens door de offerbrengers
zelf werden genuttigd. Dat werd de olie
bol, het oveiwloedige maal en de luxe
champagne.
Afvalbak
Het feestmaal is achter de rug, de restjes
in de afvalbak. De lege flessen staan
klaar voor een bezoekje aan de glasbak.
De kerstboom is een prooi van de vlam
men geworden.
Voor de brandweervrijwilligers rest nog
een laatste klus als de vlammen eenmaal
gedoofd zijn. Opruimen. Want het land
van boer Rokus 't Hart moet wel schoon
weer opgeleverd.
De zeehonden-kerstshow bij Waterland Neeltje Jans geniet doorgaans grote belangstelling.
foto Dirk-Jan Gjeltema
VOGELWAARDE - Het opruimen van de restanten van
champignonkwekerij Agrichamp in Vogelwaarde, die in
de laatste nacht van 2003 in vlammen opging, laat nog
even op zich wachten. Medewerkers van de milieudienst
van de gemeente Hulst, de plaatselijke brandweer en de
verzekeraar van de familie Geensen, eigenaar van de kwe
kerij, hebben inmiddels een ruimingsplan opgesteld en af
spraken gemaakt over de financiële afhandeling.
Burgemeester J.F. Mulder van Hulst: „Door de sneeuwval
kunnen we echter nog niet beginnen met het opruimen.
Wel hebben onze diensten precies gelokaliseerd waar as
besthoudende dakdelen en andere restanten van de loods
terecht zijn gekomen. Het
merendeel is feitelijk binnen de buitenmuren van de
loods terechtgekomen, een klein deel op een belendend
weiland. Als de sneeuw weg is zullen we onmiddellijk be
ginnen met opruimen." Over de oorzaak van de brand
wist Mulder nog niets te vertellen.
KLOOSTERZANDE - In de nieuwjaarsnacht is een 32-ja-
rige man uit de gemeente Terneuzen mishandeld in de
Cloosterstraat in Kloosterzande door enkele, hem onbe
kende personen. De man werd tussen half vier en vier uur
zonder aanleiding geslagen en geschopt. Hij liep diverse
verwondingen op in zijn gezicht. Ook had hij last van zijn
ribben.
VLISSINGEN - Tennisvereniging LTC Dos heeft bij de ge
meente Vlissingen een aanvraag ingediend voor een een
malige financiële ondersteuning. Een aantal van de ten
nisbanen is hard aan renovatie toe. „De tennisbond heeft
al aangegeven dat ze een aantal banen gaat afkeuren. Ze
liggen er al tientallen jaren en zijn nog nooit echt ver
nieuwd", vertelt voorzitter M. Stijnman van de vereni
ging. Omdat de vereniging altijd financieel zelfstandig is
geweest, vindt ze het redelijk als de vereniging een eenma
lige subsidie krijgt van de gemeente.
WEMELDINGE - een 32-jarige vrouw uit Antwerpen is
gistermiddag gewond geraakt toen ze van de reling van
de loopbrug op het sluisplateau in Wemeldinge viel. Zij
was op de reling gaan zitten en naar beneden gevallen, op
de onderliggende basaltblokken. De vrouw is met heuplet
sel naar het ziekenhuis in Goes overgebracht.
HOEK - Van een 33-jarige automobilist uit Terneuzen en
een 22-jarige automobilist uit de gemeente Tholen is giste
ren het rijbewijs ingenomen omdat ze veel te hard reden.
De Terneuzenaar jakkerde met 179 kilometer per uur
door de Westerscheldetunnel, terwijl 100 het maximum
is. De inwoner van de gemeente Tholen reed met 135 kilo
meter per uur over de Provincialeweg bij Sint Maartens
dijk. Hier is de maximumsnelheid 80 kilometer per uur.
reet te melden bij de bevoegde
instanties.
TOP gaat een stapje verder en
pleit voor invoering van een
maximumsnelheid. Van Boom:
„Dit is alleen een probleem op
de Westerschelde. Het speelt
niet op de Waterweg, het Noord
zeekanaal, de Elbe, Weser enzo
voort, want daar houden de
schepen zich keurig aan gelden
de vaarsnelheden." Dat op de
Westerschelde door het verdrag
met België geen vaarbeperkin-
gen kunnen worden opgelegd,
moet door het college op hoger
niveau worden aangekaart.
Tenslotte hamert TOP ook op
een snelle opknapbeurt van de
in verval geraakte ponton van
Rijkwaterstaat in de voormalige
Veerhaven. Die fungeert als een
centraal opstappunt bij calami
teiten en dient dus in goede
staat te verkeren.
Waterstaat em gemeente zijn
overigens al geruime tijd in over
leg over een eventuele over
dracht van de ponton.
BRESKENS - Peter de Lijser
uit Breskens verlengt de voorver
kooptermijn voor de uitvoering
van de opera Bellida op zondag
18 januari in het Ledeltheater
in Oostburg.
De Lijser nam het initiatief om
de door de Oostburger Gustaaf
Francies de Pauw geschreven
opera naar de Eenhoornstad te
halen, omdat hij het uitblijven
van een uitvoering in Zeeland
door de Roemeense Staatsopera
van Timosoara als een culturele
miskleun beschouwde. Aanvan
kelijk kregen belangstellenden
in de voorverkoop tot 4 januari
een korting van drie euro. Ech
ter, het Ledeltheater is in de af
gelopen weken nauwelijks open
geweest.
Advertentie
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De fractie van
de Terneuzense Onafhankelijke
Partij (TOP) maakt zich ernstig
zorgen over de veiligheid van de
scheepvaart op de Westerschel
de en het Kanaal Gent-Terneu-
zen en daarmee ook over de om
wonenden van die vaarwegen.
TOP vindt dat B en W die zaak
moeten aanpakken.
In vragen aan het college van
Terneuzen stelt fractielid G. van
Boom de kwestie aan de orde.
Tijdens de jaarvergadering van
de plaatselijke afdeling van
schippersvereniging Koninklij
ke Schuttevaer stelde hij vast
dat de nood hoog is.
Tijdens die bijeenkomst werd
uitgebreid gediscussieerd over
een recente, zware aanvaring
van een binnenvaartschip met
de opendraaiende brug bij Sluis
kil en het ontbreken van een di
rect radiocontact (per marifoon)
tussen brug en schip. Rijkswa
terstaat studeert nu, na weer
een botsing met de brug, op een
nieuw signaleringssysteem.
Marifoonverkeer
TOP vindt simpelweg dat er
voortaan direct marifoonver
keer tussen schip en brug moge
lijk moet zijn. Bovendien moe
ten er in de direct omgeving van
de brug waarschuwingsborden
worden geplaatst, die erop wij
zen dat de brug bij het open- of
dichtdraaien meer dan een hal
ve meter zakt.
Tijdens de Schuttevaervergade-
ring kwam voor de zoveelste
keer de snelheid van de zeevaart
op de Westerschelde aan de or
de. Twee jaar geleden bood een
enquête onder de Zeeuwse schip
pers weinig houvast, maar in de
praktijk blijkt nog steeds dat de
binnenvaart grote hinder onder
vindt van te snel varende zee
schepen. Het advies van Schutte
vaer is alle 'overtredingen' di-
Bouwkundigen en civieltechnici opgelet!