Schiphol is omgetoverd tot fort PZC Jaap de Hoop Scheffer krijgt een zwaar beladen agenda Milieuramp dreigt voor kust van Texel; Sigarettensmokkel via internet is omslachtig Luchthaven houdt uit angst voor terrorisme extra controles 3 januari 1954 van onze redactie binnenland Als de containers met gif voor de kust van Texel niet snel worden geborgen, is er kans op een milieuramp die goed is voor de top 5 van rampen op de Noordzee. Dat stelt Wierd Koops, deskundi ge van TNO Den Helder. Tij dens de storm op 21 decem ber is bovendien 5000 liter zeer giftig arseenpentoxide in de Noordzee gekomen, zo is gebleken na inspectie van het vrachtschip de Andinet in de haven van Bremen. Arseenpentoxide wordt ge bruikt bij verduurzamen van hout. In Nederland is het ge bruik hiervan sinds kort ver boden. Bij een inventarisatie in Bremen bleek dat aan boord vijftig leeggespoelde vaten stonden. „Het milieu gevaar hiervan is lokaal", zegt woordvoerster A. An- driessen van Rijkswater staat. „Het gif verdunt in zee snel tot normale waarden." Directeur Jan Kuiper van milieucentrum Eco Mare op Texel is verontrust over de berichten. „Ik vind het so wieso al hartstikke gek dat dit soort containers boven deks staan op zo'n schip. En het verwondert me dat die in formatie nu pas los komt." Bij het centrum zijn nog geen meldingen binnengekomen over dode dieren. Wierd Koops van TNO-Den Helder verwacht ook niet dat op gro te schaal sterfte zal voorko men in dat deel van de Noordzee. Wanneer meer va ten op een plek zouden open barsten, is na 48 uur de situa tie in dat gebied weer veilig voor de meeste organismen. „Maar als de zeshonderd va ten die nu nog op de bodem liggen open gaan, gaat wel het nodige kapot. Het is wel degelijk rotzooi wat daar ligt." Volgens Koops moeten de containers en losse vaten snel worden geborgen. „In potentie ligt daar een milieu ramp die thuishoort in de top 5 van rampen in dit gebied." z Met de berging van de con- tainers wordt waarschijnliji 0 dit weekeinde begonnen 1 Volgens Koops zal al ver-11 spreid gif door de strooit worden meegenomén rich! ting Denemarken. John Huisman, coördinato: incidentenzorg van Rijkswai terstaat, verwacht geen ge-»-1 vaar. „Die containers ligge: 25 meter diep en liggen daa^ prima", zegt hij. De kritieM van Stichting de Noordzei dat het lokaliseren en bergeM van de containers en vaten t> lang op zich laat wachten vindt hij niet terecht. De inspectie van wat er alD dan niet van boord was ge- slagen heeft Rijkswaterstaat- uitbesteed aan verzekeraa'1 Dutch P&I in Rotterdam^ Rijkswaterstaat meldt dasl niet de indruk bestaat dat d n kapitein informatie heef31 achtergehouden „We heb-'S ben de informatie pas dins-3^ dag van de verzekeraar ge kregen. Het schip moest iru Bremen buitengaats eersf" worden schoongemaakt voou' er kon worden geïnventari®' seerd. Dat heeft tijd gekost^ Toen bleek pas dat naast dr drie containers ook losse va ten waren verdwenen.m De PvdA-fractie in de Twee-11 de Kamer vindt dat er geerë' tijd meer mag worden verldr ren met de berging. Ze is heaj oneens met het uitstel door' onderhandelingen tussiË' verzekeraar en bergers. EuT roparlementariër Vermeed1 (VVD) wil dat de inspectie er11 behandeling van chemisch:e lading in havens wordt ver-S beterd. Schepen moeten voir gens hem zo worden gelade^ dat het onmogelijk is dat che-ë mische lading overboon? slaat. Vermeer gaat in d;e commissie MARE van her1 Europees Parlement oola voorstellen containers me15 een chemische lading tje voorzien van zendertje1 waardoor ze makkelijke'^ zijn te traceren. Stichting df' Noordzee pleit hier ook lang voor. GPD a pagina 17: Multraship visT gifvaten ot\ Dl zaterdag 3 januari 2004 Extra bagagescans, herhaaldelijke paspoortcontrole en dan zijn er ook nog allerlei inspecties die zich aan het oog van de passagier ont trekken. Luchthaven Schiphol verandert door de angst voor terro ristische aanslagen en jacht op drugs meer en meer in een fort. De passagier neemt de lange rijen voor de incheckbalie graag voor lief. „Hoe meer ze controleren hoe beter." door Angela de Jong De kerstvakantie loopt op z'n einde en dat is op Schiphol duidelijk te merken. Voor de in- checkbalies staan lange rijen reizigers die na een kort verblijf bij familie of vrienden weer te rugkeren naar huis. Een Indiase familie neemt met tranen in de ogen afscheid van oma. Twee jonge soldaten vertrekken naar Bosnië. Een jochie zwaait vanaf de schouders van zijn vader naar een persoon in de verte. „Dag opa." Een groepje corpsstudenten reageert verbaasd als hun baga ge nog voor het inchecken al een keer door een scan moet. „Moet dat tegenwoordig?", vraagt een van hen zich af als hij zijn tas op de lopende band zet. Een bevei ligingsbeambte controleert op het scherm de inhoud van de tas. Niets verdachts te zien, dus de student kan hem twee tellen la- tér weer op zijn bagagekar zet- tèn. „Tsja, die Amerikanen hè", is de verklaring van een van zijn vrienden als ze richting in checkbalie lopen om hun baga ge in te leveren. Rob Stenacker van de Konink lijke Marechaussee, verant woordelijk voor de beveiliging op Schiphol, haast zich echter om dat laatste uit de wereld te helpen. Het is absoluut niet de laatste beveiligingsgril van de Amerikanen om nieuwe terro ristische aanslagen uit te slui ten. Die extra controle wordt al maanden uitgevoerd, als het al geen jaar is en er werd al jaren over nagedacht, verzekert hij. Het zijn internationale regels waar Schiphol zich aan moet houden. Waar die extra controle precies voor dient, daarover blijft hij vaag. „Het is een uit breiding van de veiligheid", is het enige dat hij kwijt wil. Voor de reiziger is de extra ba gagescan de zoveelste nieuwe maatregel waar hij mee wordt geconfronteerd. Iedereen die al jaren regelmatig in een vliegtuig zit, zal bevestigen dat de bevei ligingsmaatregelen fors zijn toegenomen. Neem alleen al het paspoort dat herhaaldelijk te voorschijn moet worden getrok ken, zelfs op korte vluchten naar Brussel of Londen. Terwijl jaren geleden juist het idee was dat vliegen binnen Europa ge makkelijker zou worden door het Schengen-verdrag. Stenacker ontkent dat de bevei liging op Schiphol de laatste ja ren veel strenger is geworden. „Je zegt het eigenlijk niet van jezelf, maar onze beveiliging was altijd al goed. Dat bleek keer op keer uit internationaal onderzoek. Dus er was voor ons geen aanleiding om extra maat regelen te nemenOok niet na 11 september, de oorlog in Irak of de recente bombrieven." Explosievenhonden Toch merken de passagiers wel degelijk dat er in de loop der ja ren veel veranderd is. „De rijen zijn langer", signaleert Annelies Parisi, die al 28 jaar regelmatig heen en weer reist naar New York. Ze wijt dat aan de inten sievere controle. Vervelend vindt ze het niet. „Veiligheid gaat voor alles." Een hoogblon de vrouw van middelbare leef tijd, die ook terugvliegt naar Amerika, is het daar helemaal mee eens. „Laat ze maar contro leren. Hoe meer, hoe beter", vindt zij. Stenacker begrijpt de vergelij king van Schiphol met een fort wel, maar vindt het te onvrien delijk klinken. „Je krijgt de in druk dat het een politiestaat is waar mensen op ieder moment hun paspoort moeten kunnen trekken. Maar we blijven altijd vriendelijk." Naast alle zichtbare maatrege len zijn er vanzelfsprekend ook De vertrekhallen 1 en 2 op Schiphol werden dinsdagmiddag ontruimd wegens de vondst van een verdachte koffer. De luchthaven heeft daarom extra veiligheidsmaatregelen genomen. foto Evert Elzinga/ANP controles die achter de scher men plaatsvinden en zich dus volledig onttrekken aan het zicht van de reiziger. Wat ge beurt er bijvoorbeeld precies met de koffers nadat je ze op de lopende band naast de grond stewardess hebt gezet? Maar daar laat Stenacker niets over los. „Dat soort dingen gebeurt niet voor niets achter de scher men. Dat gaat niemand iets aan." Opener is hij over het aantal marechaussees dat op Schiphol werkt. Nu zijn dat er nog 1500, maar binnen afzienbare tijd moeten het er 1700 worden. „Dat is nodig, omdat de grens bewaking het steeds drukker krijgt, met name door de drugs problematiek". legt hij uit. Naast de paspoortcontrole is de marechaussee ook verantwoor delijk voor de basis politiezorg en het recherchewerk op de luchthaven: zakkenrollers, winkeldiefstallen, aanrijdingen en inbraken. Een andere groep marechaus sees is verantwoordelijk voor de beveiliging van de burgerlucht vaart. Zij houden onder meer toezicht op de circa 1700 parti culiere beveiligingsbeambten die de handbagage controleren en passagiers scannen op wa pens en scherpe voorwerpen. Ook doen die marechaussees de (gewapende) beveiliging van de vluchten met een hoog risico, zoals die van de Israëlische maatschappij El Al. Onder hen vallen ten slotte ook de honden die dinsdag nog in actie moesten komen omdat er een verdachte koffer was gevon den in vertrekhal 1. Het incident lijkt op de reizigers nauwelijks indruk te hebben ge maakt. Alleen de dochter van Theo Ament uit Aalten die net naar Californië is vertrokken, was daardoor wat zenuwachtig, verklapt haar vader. „Maar ze had ook net wat verkeerde films gekeken, over ontvoeringen en zo." Ament en zijn vrouw Annie, die in het Panoramacafé over de mierenhoop bij de incheck- balies uitkijken, maken zich niet zoveel zorgen. „Je moet een beetje vertrouwen hebben", vinden ze. Van de beveiliging zijn ze niet echt onder de indruk. „Je stapt zo over die hekjes heen", wijst vader Ament naar de afscheiding waar uitzwaai- ers achter moeten blijven staan. Ook de familie Stubbings die net aankomt uit Londen is niet erg onder de indruk van de be veiliging. „Het is prima hoor, er is niets gebeurd", haasten ze te zeggen. „Maar de beveiliging mag eigenlijk wel wat duidelij ker aanwezig zijn. Dat zou een nog geruster gevoel geven." GPD Op koopjesjacht via inter net. Zelfs voor sigaretten, zeker nu ze per 1 januari alweer fors duurder zijn geworden. Maar zo mak kelijk als in menig tv-pro- gramma werd gesugge reerd. is het niet. De doua ne zit niet stil. door Vincent R onnes Betrapt! Twee, hooguit drie dagen zou het duren voordat ik mijft bestelling van acht pakjes sigaretten vanuit een belastingvrij depot in Zwit serland zou krijgen toege stuurd. Ruim twee weken nadat ik het spul besteld had - en 15,56 euro van mijn creditcard was afge schreven - ontvang ik eindelijk een reactie. Maar te roken is er nog niks. Het is een brief van de afdeling Schiphol van TPG Post waarin mij wordt gevraagd te beloven dgt ik 16,79 euro aan BTW en accijns zal betalen als de pakjes bij mij thuis zullen worden afge leverd. De truc is dus mislukt. Op de website van yesmoke.ch is van alles te bestellen, vooral spul waar veel accijns op zit. Het des betreffende bedrij f is gehuisvest in een pand in een belastingvrije zone in Zwitserland. Volkomen legaal, niets aan de hand. Maar verzending van deze goederen per post is een ander verhaal, zo zégt Roel van Koperen van de douane. De zogeheten reizigersvrijstel ling is er alleen voor hen die lij felijk de grens overgaan. Yèsmoke (www.yesmoke.ch) weet dat kennelijk ook. Daar om, zo wordt ook openlijk op de eigen website gesteld, worden de pakjes apart verzonden om de kans om betrapt te worden zo klein mogelijk te maken. Mocht de bestelling toch worden on derschept, dan kan de besteller alsnog weigeren en wordt het spul teruggestuurd. Proefkonijn Maar hoe zit het met mijn 15,56 euro die zo accuraat van mijn creditcard werd afgeschreven? Vooralsnog laat ik deze pakjes, bedoeld voor verslaafde colle ga's die als proefkonijn wilden fungeren, toch maar komen. Al met al komt de prijs van deze pakjes enkele dubbeltjes hoger uit dan wanneer mijn collega's ze uit de Nederlandse automaat hadden getrokken. Dat mijn digitale handelsmissie op zo'n fiasco is uitgedraaid is heus geen extreem geval van domme pech, zo verzekert de douanemedewerker. Maar hoe kunnen ze dan al die pakjes con troleren? „Daar hebben wij onze methoden voor", zegt douane- woordvoerder Roel van Kope ren geheimzinnig. Meer wil hij er niet over kwijt. Maar niet getreurd, want er zijn nog meer smokkelpaadjes in het moderne Europa. Dennis de Groot van Cigarom.com zegt een veel betere methode te heb ben gevonden. Cigarom (www- .cigarom.com) zegt een Roe meens bedrijf te zijn, maar is net zo Roemeens als de ,Hollandse tulp. Er zit een viertal slimme en snelle Nederlandse jongens achter, met een kantoor in Spanje. Zij hebben ook voor het per internet bestellen van cd's al slinkse digitale wegen gevon den. „Die constructie vanuit Zwit serland klopt niet helemaal", legt Dennis de Groot vanuit zijn Spaanse kantoor uit. „Daar is geen BTW en accijns betaald. Bij ons wel." Zijn verhaal is dat het bij hem bestelde pakje sigaretten feite lijk gewoon in een Roemeense winkel is gekocht. Daar zijn si garetten, net als in veel andere Oost-Europese landen, nog goedkoop. „Wij verzorgen al léén de verzending en de admi nistratie", zegt De Groot. Inclu sief verzendkosten kost een pakje sigaretten bij Cigarom 2,25 euro. Bij de Nederlandse si- garenboer is dat sinds twee da gen 3,80. Proefproces „Dat is gewoon smokkel", zegt Van Koperen van de douane. De reizigersvrijstelling geldt im mers alleen voor iemand die zelf daadwerkelijk de grens over gaat. „Nee hoor", zegt De Groot. „Dan moet je de wet er nog maar eens op nalezen." Zijn site is al enkele weken in de lucht en van af 5 januari wordt er daadwer kelijk geleverd. „Ik ben klaar voor een proefproces", zegt hij. Zolang de waarde (in Roemenië) van de verzending onder de 22 euro ligt is er volgens hem niets aan de hand. Bovendien heeft hij nog een tip voor wie een bedrijf heeft: de verzendkosten (11,50 euro) zijn onder de noemer 'geschenk' op te voeren als onkostenpost. GPD ATOOMENERGIE - De Verenigde Staten en de Sovjet unie proberen tot informele besprekingen te komen om een wereldbank te stichten voor het vreedzame gebruik van atoomenergie. De Amrikaanse ambassadeur in Moskou heeft daarvoor de eerste voorzichti ge gesprekken gevoerd. PLESMAN - Albert Plesman, oprichter en president-direc teur van de KLM, is op oude jaarsavond op 64-jarige leef tijd in het Bronovo-ziekenhuis in Den Haag overleden. Het was Plesman die tegen het eind van de Eerste Wereldoorlog werd gegrepen door het idee dat vliegtuigen, die tot dantf voornamelijk voor militain doeleinden waren gebruilf voor het vervoer van vracht ij passagiers konden worden br nut. Doorzijn toedoen werdi^ KLM op 7 oktober 1919 opgy, richt. Na zijn overlijden we„ den zijn verdiensten landelrf en internationaal geroemd. STAKING - De Belgische ze{ loodsen in Vlissingen hebb.g na een staking van zes wekf, het werk op Nieuwjaars^ hervat. De loodsen hadden fy werk neergelegd uit protest gen de benoeming van et,, waarnemend chef-loods i Vlissingen. Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A L Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel (0113) 315500 Fax (0113)315669 E-mail. redactie@pzc nl Vlissingen: Oostsouburgseweg 10 Postbus 264 4380 AG Vlissingen Tel (0118)493000 Fax. (0118) 493009 E-maii. redwalch@pzc nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail. redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel (0114)372776 Fax. (0114) 372771 E-mail redhulst@pzc nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel (0111)454647 Fax (0111)454657 E-mail redzzee@pzc nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8 00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8 30-17.00 uur Auteursrechten voorbehouden rij Provinciale Zeeuwse ^verstrekte gegevens hebben wij opgenomen m een bestand dat wordt gebruikt vt ze Ubonnementenjadmimstratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten!^ producten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselej leerde derden. Als u op deze informatie geen pnjs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bt' PZC. afdeling lezersservice. Postbus 3229,4800 MB Breda j Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden, zaterdags tot 12.00 uur Abonnementen 0800-0231231 (bij acceptgïrobetaling geldt een toeslag) per maand: 19.45 per kwartaal: 56,60 per jaar 217,00 Voor toezending per post geldt een toeslag E-mail lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk. 1 maand voor het emde van de betaalperiode Losse nummers per stuk maandag t/m vrijdag:€ 1,20 zaterdag 1,70 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47 70.65.597 Postbank 35.93 00 Advertenties Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertenliewezen. - Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantoon; zondag: van 16 00 tot 18 00 ul Tel. (0113) 315555 Fax(0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel. (0113) 315540 Fax(0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintje Tel. (0113) 315550 Fax (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel: (0113)315520 Fax (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114) 372770 Fax (0114)372771 lnternetwww.pzc.nl/adverteren Behoort tot UJGQGnGr doorTon van Lierop De grote plooien binnen de Navo lijken wel weer glad te zijn gestreken. De rivalen binnen het bondgenootschap praten weer met elkaar. De Franse president Chirac en de Duitse bondskanselier Schro der feliciteerden George Bush immers met de arrestatie van Saddam Hoessein. Toch blijft er op de achtergrond veel werk aan de winkel voor de nieuwe secre taris-generaal van de Navo Jaap de Hoop Scheffer. De nieuwe Navo-voorman krijgt de komende vier jaar een zwaar programma af te werken. Zowel de entree van zeven nieu we Navo-lidstaten als het ver der verwerken van de breuk na het Irak-conflict betekenen dat De Hoop Scheffer veel onder weg zal zijn. De opvolger van de Brit Lord Geoi'ge Robertson dient toch nog brokken te lijmen tussen de VS en de dissidente Navo-leden Duitsland, Frankrijk en België, die zich in de Irak-crisis open lijk tegen Amerika keerden. Her en der wringt het nog steeds tus sen de VS en de 'continentalen'. De discussie over een Europese defensiemacht en het veto van de VS tegen een eigen militair hoofdkwartier daarvoor zorg den namelijk voor verdere rim pelingen. Aan De Hoop Scheffer de taak om als relatief neutrale voor man van het bondgenootschap de organisatie weer soepel te la ten draaien. Een organisatie waar bovendien zeven nieuwe en militair niet al te vooruitstre vende leden bij aansluiten. Het feit dat Nederland niet echt par tij was in de Irak-oorlog, gekop peld aan De Hoop Scheffers ver leden als diplomaat en zijn talenkennis maken van hem de beste compromiskandidaat om de Navo te leiden. Navo De zeven nieuwe Oost-Europe- se leden (waaronder Roemenië en Bulgarije) kwamen vooral de Navo in op initiatief van Ro bertson. Hij gaf de Navo verder weer ge zicht door de strijd tegen terro risme naar zich toe te trekken en daar tal van Navo-taken, zoals mobiele noodhulp, bij te beden ken. Aan De Hoop Scheffer de taak om die grotere organisatie, Jaap de Hoop Scheffer wordt op 5 januari secretaris-generaal van de Navo in Brussel. foto Toussaint Kluiters/ANP met nieuwe taken als terroris mebestrijding, echt op gang te brengen. Verder ontstond onder Robert son een opmerkelijke toenade ring tot Rusland. De Russische president Poetin zocht al langer contact en erkenning in het Westen. Na de aanslagen van 11 september 2001 kreeg Rusland dat ook, omdat ook zij wilden afrekenen met terrorisme. Daardoor kreeg Poetin vaste voet aan de grond in Brussel, wat werd bekroond met de op richting van een Navo-Rus- land-Raad, die eens per maand op diplomatiek niveau overlegt. Vorig jaar klopte ook China al in Brussel aan, om te kijken welke contacten Peking kan leggen met de Navo. Na de val van de Berlijnse muur is de Navo een nog globaler opererende orga nisatie. De vele speciale part nerschappen met tal van voor malige sovjetrepublieken illustreren eens te meer dat de Navo zich niet meer kan blind staren op de strijd Oost-West, maar een wereldwijde rol moet spelen. De geleidelijke oprichting van een Europese defensiepoot, met een 'paraat' reserveleger van 60.000 militairen uit EU-lan- den, is dan tegelijkertijd weer een bedreiging voor het bondge nootschap. De Hoop Scheffer krijgt dus ook de moeilijke op dracht zijn organisatie niet de kaas van het brood te laten eten door de EU-landen en tegelij kertijd Navo-sceptische Ameri kaanse politici van het lijf te houden. Zeker na de interne Navo-crisis rondom Irak, staan meer en meer Amerikanen afke rig tegenover het bondgenoot schap. Behalve het schaken op deze ve le borden, moet De Hoop Schef fer ook leiding geven aan een politiek-militaire organisatie van ruim 2500 diplomaten en ambtenaren in Brussel. De woensdag is daarbij traditio neel gereserveerd voor overleg met ambassadeurs van alle lid staten. De dag daarvoor is er een voorbereidende en soms tijdro vende lunch. Bodyguards Met alle andere lijm-, blus- en opbouwwerkzaamheden zal er daarom weinig rek zitten in de agenda van de nieuwe secreta ris-generaal, die bovendien per manent bodyguards aan zijn zijde moet dulden. Even rustig erop uit gaan in Brussel zal er niet bij zijn. Nogal wat 'kwali teit van het leven' gaat verloren voor De Hoop Scheffer, die in een gepantserde limousine mag pendelen tussen het Navo- hoofdkwartier, de luchthaven en de ambtswoning aan de pres tigieuze Brusselse Louizalaan. ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 4