Schiphol is omgetoverd tot fort
PZC
Jaap de Hoop Scheffer krijgt
een zwaar beladen agenda
Milieuramp dreigt
voor kust van Texel;
Sigarettensmokkel via
internet is omslachtig
Luchthaven houdt uit angst voor terrorisme extra controles
3 januari 1954
van onze
redactie binnenland
Als de containers met gif
voor de kust van Texel
niet snel worden geborgen, is
er kans op een milieuramp
die goed is voor de top 5 van
rampen op de Noordzee. Dat
stelt Wierd Koops, deskundi
ge van TNO Den Helder. Tij
dens de storm op 21 decem
ber is bovendien 5000 liter
zeer giftig arseenpentoxide
in de Noordzee gekomen, zo
is gebleken na inspectie van
het vrachtschip de Andinet
in de haven van Bremen.
Arseenpentoxide wordt ge
bruikt bij verduurzamen van
hout. In Nederland is het ge
bruik hiervan sinds kort ver
boden. Bij een inventarisatie
in Bremen bleek dat aan
boord vijftig leeggespoelde
vaten stonden. „Het milieu
gevaar hiervan is lokaal",
zegt woordvoerster A. An-
driessen van Rijkswater
staat. „Het gif verdunt in zee
snel tot normale waarden."
Directeur Jan Kuiper van
milieucentrum Eco Mare op
Texel is verontrust over de
berichten. „Ik vind het so
wieso al hartstikke gek dat
dit soort containers boven
deks staan op zo'n schip. En
het verwondert me dat die in
formatie nu pas los komt."
Bij het centrum zijn nog geen
meldingen binnengekomen
over dode dieren. Wierd
Koops van TNO-Den Helder
verwacht ook niet dat op gro
te schaal sterfte zal voorko
men in dat deel van de
Noordzee. Wanneer meer va
ten op een plek zouden open
barsten, is na 48 uur de situa
tie in dat gebied weer veilig
voor de meeste organismen.
„Maar als de zeshonderd va
ten die nu nog op de bodem
liggen open gaan, gaat wel
het nodige kapot. Het is wel
degelijk rotzooi wat daar
ligt." Volgens Koops moeten
de containers en losse vaten
snel worden geborgen. „In
potentie ligt daar een milieu
ramp die thuishoort in de top
5 van rampen in dit gebied."
z
Met de berging van de con-
tainers wordt waarschijnliji 0
dit weekeinde begonnen 1
Volgens Koops zal al ver-11
spreid gif door de strooit
worden meegenomén rich!
ting Denemarken.
John Huisman, coördinato:
incidentenzorg van Rijkswai
terstaat, verwacht geen ge-»-1
vaar. „Die containers ligge:
25 meter diep en liggen daa^
prima", zegt hij. De kritieM
van Stichting de Noordzei
dat het lokaliseren en bergeM
van de containers en vaten t>
lang op zich laat wachten
vindt hij niet terecht.
De inspectie van wat er alD
dan niet van boord was ge-
slagen heeft Rijkswaterstaat-
uitbesteed aan verzekeraa'1
Dutch P&I in Rotterdam^
Rijkswaterstaat meldt dasl
niet de indruk bestaat dat d n
kapitein informatie heef31
achtergehouden „We heb-'S
ben de informatie pas dins-3^
dag van de verzekeraar ge
kregen. Het schip moest iru
Bremen buitengaats eersf"
worden schoongemaakt voou'
er kon worden geïnventari®'
seerd. Dat heeft tijd gekost^
Toen bleek pas dat naast dr
drie containers ook losse va
ten waren verdwenen.m
De PvdA-fractie in de Twee-11
de Kamer vindt dat er geerë'
tijd meer mag worden verldr
ren met de berging. Ze is heaj
oneens met het uitstel door'
onderhandelingen tussiË'
verzekeraar en bergers. EuT
roparlementariër Vermeed1
(VVD) wil dat de inspectie er11
behandeling van chemisch:e
lading in havens wordt ver-S
beterd. Schepen moeten voir
gens hem zo worden gelade^
dat het onmogelijk is dat che-ë
mische lading overboon?
slaat. Vermeer gaat in d;e
commissie MARE van her1
Europees Parlement oola
voorstellen containers me15
een chemische lading tje
voorzien van zendertje1
waardoor ze makkelijke'^
zijn te traceren. Stichting df'
Noordzee pleit hier ook
lang voor. GPD a
pagina 17: Multraship visT
gifvaten ot\
Dl
zaterdag 3 januari 2004
Extra bagagescans, herhaaldelijke paspoortcontrole en dan zijn er
ook nog allerlei inspecties die zich aan het oog van de passagier ont
trekken. Luchthaven Schiphol verandert door de angst voor terro
ristische aanslagen en jacht op drugs meer en meer in een fort. De
passagier neemt de lange rijen voor de incheckbalie graag voor lief.
„Hoe meer ze controleren hoe beter."
door Angela de Jong
De kerstvakantie loopt op z'n
einde en dat is op Schiphol
duidelijk te merken. Voor de in-
checkbalies staan lange rijen
reizigers die na een kort verblijf
bij familie of vrienden weer te
rugkeren naar huis. Een Indiase
familie neemt met tranen in de
ogen afscheid van oma. Twee
jonge soldaten vertrekken naar
Bosnië. Een jochie zwaait vanaf
de schouders van zijn vader
naar een persoon in de verte.
„Dag opa."
Een groepje corpsstudenten
reageert verbaasd als hun baga
ge nog voor het inchecken al een
keer door een scan moet. „Moet
dat tegenwoordig?", vraagt een
van hen zich af als hij zijn tas op
de lopende band zet. Een bevei
ligingsbeambte controleert op
het scherm de inhoud van de tas.
Niets verdachts te zien, dus de
student kan hem twee tellen la-
tér weer op zijn bagagekar zet-
tèn.
„Tsja, die Amerikanen hè", is de
verklaring van een van zijn
vrienden als ze richting in
checkbalie lopen om hun baga
ge in te leveren.
Rob Stenacker van de Konink
lijke Marechaussee, verant
woordelijk voor de beveiliging
op Schiphol, haast zich echter
om dat laatste uit de wereld te
helpen. Het is absoluut niet de
laatste beveiligingsgril van de
Amerikanen om nieuwe terro
ristische aanslagen uit te slui
ten. Die extra controle wordt al
maanden uitgevoerd, als het al
geen jaar is en er werd al jaren
over nagedacht, verzekert hij.
Het zijn internationale regels
waar Schiphol zich aan moet
houden. Waar die extra controle
precies voor dient, daarover
blijft hij vaag. „Het is een uit
breiding van de veiligheid", is
het enige dat hij kwijt wil.
Voor de reiziger is de extra ba
gagescan de zoveelste nieuwe
maatregel waar hij mee wordt
geconfronteerd. Iedereen die al
jaren regelmatig in een vliegtuig
zit, zal bevestigen dat de bevei
ligingsmaatregelen fors zijn
toegenomen. Neem alleen al het
paspoort dat herhaaldelijk te
voorschijn moet worden getrok
ken, zelfs op korte vluchten
naar Brussel of Londen. Terwijl
jaren geleden juist het idee was
dat vliegen binnen Europa ge
makkelijker zou worden door
het Schengen-verdrag.
Stenacker ontkent dat de bevei
liging op Schiphol de laatste ja
ren veel strenger is geworden.
„Je zegt het eigenlijk niet van
jezelf, maar onze beveiliging
was altijd al goed. Dat bleek
keer op keer uit internationaal
onderzoek. Dus er was voor ons
geen aanleiding om extra maat
regelen te nemenOok niet na 11
september, de oorlog in Irak of
de recente bombrieven."
Explosievenhonden
Toch merken de passagiers wel
degelijk dat er in de loop der ja
ren veel veranderd is. „De rijen
zijn langer", signaleert Annelies
Parisi, die al 28 jaar regelmatig
heen en weer reist naar New
York. Ze wijt dat aan de inten
sievere controle. Vervelend
vindt ze het niet. „Veiligheid
gaat voor alles." Een hoogblon
de vrouw van middelbare leef
tijd, die ook terugvliegt naar
Amerika, is het daar helemaal
mee eens. „Laat ze maar contro
leren. Hoe meer, hoe beter",
vindt zij.
Stenacker begrijpt de vergelij
king van Schiphol met een fort
wel, maar vindt het te onvrien
delijk klinken. „Je krijgt de in
druk dat het een politiestaat is
waar mensen op ieder moment
hun paspoort moeten kunnen
trekken. Maar we blijven altijd
vriendelijk."
Naast alle zichtbare maatrege
len zijn er vanzelfsprekend ook
De vertrekhallen 1 en 2 op Schiphol werden dinsdagmiddag ontruimd wegens de vondst van een verdachte koffer. De luchthaven heeft
daarom extra veiligheidsmaatregelen genomen. foto Evert Elzinga/ANP
controles die achter de scher
men plaatsvinden en zich dus
volledig onttrekken aan het
zicht van de reiziger. Wat ge
beurt er bijvoorbeeld precies
met de koffers nadat je ze op de
lopende band naast de grond
stewardess hebt gezet? Maar
daar laat Stenacker niets over
los. „Dat soort dingen gebeurt
niet voor niets achter de scher
men. Dat gaat niemand iets
aan."
Opener is hij over het aantal
marechaussees dat op Schiphol
werkt. Nu zijn dat er nog 1500,
maar binnen afzienbare tijd
moeten het er 1700 worden.
„Dat is nodig, omdat de grens
bewaking het steeds drukker
krijgt, met name door de drugs
problematiek". legt hij uit.
Naast de paspoortcontrole is de
marechaussee ook verantwoor
delijk voor de basis politiezorg
en het recherchewerk op de
luchthaven: zakkenrollers,
winkeldiefstallen, aanrijdingen
en inbraken.
Een andere groep marechaus
sees is verantwoordelijk voor de
beveiliging van de burgerlucht
vaart. Zij houden onder meer
toezicht op de circa 1700 parti
culiere beveiligingsbeambten
die de handbagage controleren
en passagiers scannen op wa
pens en scherpe voorwerpen.
Ook doen die marechaussees de
(gewapende) beveiliging van de
vluchten met een hoog risico,
zoals die van de Israëlische
maatschappij El Al.
Onder hen vallen ten slotte ook
de honden die dinsdag nog in
actie moesten komen omdat er
een verdachte koffer was gevon
den in vertrekhal 1.
Het incident lijkt op de reizigers
nauwelijks indruk te hebben ge
maakt. Alleen de dochter van
Theo Ament uit Aalten die net
naar Californië is vertrokken,
was daardoor wat zenuwachtig,
verklapt haar vader. „Maar ze
had ook net wat verkeerde films
gekeken, over ontvoeringen en
zo."
Ament en zijn vrouw Annie, die
in het Panoramacafé over de
mierenhoop bij de incheck-
balies uitkijken, maken zich
niet zoveel zorgen. „Je moet een
beetje vertrouwen hebben",
vinden ze. Van de beveiliging
zijn ze niet echt onder de indruk.
„Je stapt zo over die hekjes
heen", wijst vader Ament naar
de afscheiding waar uitzwaai-
ers achter moeten blijven staan.
Ook de familie Stubbings die
net aankomt uit Londen is niet
erg onder de indruk van de be
veiliging. „Het is prima hoor, er
is niets gebeurd", haasten ze te
zeggen. „Maar de beveiliging
mag eigenlijk wel wat duidelij
ker aanwezig zijn. Dat zou een
nog geruster gevoel geven."
GPD
Op koopjesjacht via inter
net. Zelfs voor sigaretten,
zeker nu ze per 1 januari
alweer fors duurder zijn
geworden. Maar zo mak
kelijk als in menig tv-pro-
gramma werd gesugge
reerd. is het niet. De doua
ne zit niet stil.
door Vincent R onnes
Betrapt! Twee, hooguit drie
dagen zou het duren
voordat ik mijft bestelling van
acht pakjes sigaretten vanuit
een belastingvrij depot in Zwit
serland zou krijgen toege
stuurd.
Ruim twee weken nadat ik het
spul besteld had - en 15,56 euro
van mijn creditcard was afge
schreven - ontvang ik eindelijk
een reactie. Maar te roken is er
nog niks.
Het is een brief van de afdeling
Schiphol van TPG Post waarin
mij wordt gevraagd te beloven
dgt ik 16,79 euro aan BTW en
accijns zal betalen als de pakjes
bij mij thuis zullen worden afge
leverd.
De truc is dus mislukt. Op de
website van yesmoke.ch is van
alles te bestellen, vooral spul
waar veel accijns op zit. Het des
betreffende bedrij f is gehuisvest
in een pand in een belastingvrije
zone in Zwitserland. Volkomen
legaal, niets aan de hand. Maar
verzending van deze goederen
per post is een ander verhaal, zo
zégt Roel van Koperen van de
douane.
De zogeheten reizigersvrijstel
ling is er alleen voor hen die lij
felijk de grens overgaan.
Yèsmoke (www.yesmoke.ch)
weet dat kennelijk ook. Daar
om, zo wordt ook openlijk op de
eigen website gesteld, worden
de pakjes apart verzonden om
de kans om betrapt te worden zo
klein mogelijk te maken. Mocht
de bestelling toch worden on
derschept, dan kan de besteller
alsnog weigeren en wordt het
spul teruggestuurd.
Proefkonijn
Maar hoe zit het met mijn 15,56
euro die zo accuraat van mijn
creditcard werd afgeschreven?
Vooralsnog laat ik deze pakjes,
bedoeld voor verslaafde colle
ga's die als proefkonijn wilden
fungeren, toch maar komen. Al
met al komt de prijs van deze
pakjes enkele dubbeltjes hoger
uit dan wanneer mijn collega's
ze uit de Nederlandse automaat
hadden getrokken.
Dat mijn digitale handelsmissie
op zo'n fiasco is uitgedraaid is
heus geen extreem geval van
domme pech, zo verzekert de
douanemedewerker. Maar hoe
kunnen ze dan al die pakjes con
troleren? „Daar hebben wij onze
methoden voor", zegt douane-
woordvoerder Roel van Kope
ren geheimzinnig. Meer wil hij
er niet over kwijt.
Maar niet getreurd, want er zijn
nog meer smokkelpaadjes in het
moderne Europa. Dennis de
Groot van Cigarom.com zegt
een veel betere methode te heb
ben gevonden. Cigarom (www-
.cigarom.com) zegt een Roe
meens bedrijf te zijn, maar is net
zo Roemeens als de ,Hollandse
tulp. Er zit een viertal slimme en
snelle Nederlandse jongens
achter, met een kantoor in
Spanje. Zij hebben ook voor het
per internet bestellen van cd's al
slinkse digitale wegen gevon
den.
„Die constructie vanuit Zwit
serland klopt niet helemaal",
legt Dennis de Groot vanuit zijn
Spaanse kantoor uit. „Daar is
geen BTW en accijns betaald.
Bij ons wel."
Zijn verhaal is dat het bij hem
bestelde pakje sigaretten feite
lijk gewoon in een Roemeense
winkel is gekocht. Daar zijn si
garetten, net als in veel andere
Oost-Europese landen, nog
goedkoop. „Wij verzorgen al
léén de verzending en de admi
nistratie", zegt De Groot. Inclu
sief verzendkosten kost een
pakje sigaretten bij Cigarom
2,25 euro. Bij de Nederlandse si-
garenboer is dat sinds twee da
gen 3,80.
Proefproces
„Dat is gewoon smokkel", zegt
Van Koperen van de douane. De
reizigersvrijstelling geldt im
mers alleen voor iemand die zelf
daadwerkelijk de grens over
gaat. „Nee hoor", zegt De Groot.
„Dan moet je de wet er nog maar
eens op nalezen." Zijn site is al
enkele weken in de lucht en van
af 5 januari wordt er daadwer
kelijk geleverd. „Ik ben klaar
voor een proefproces", zegt hij.
Zolang de waarde (in Roemenië)
van de verzending onder de 22
euro ligt is er volgens hem niets
aan de hand.
Bovendien heeft hij nog een tip
voor wie een bedrijf heeft: de
verzendkosten (11,50 euro) zijn
onder de noemer 'geschenk' op
te voeren als onkostenpost.
GPD
ATOOMENERGIE - De
Verenigde Staten en de Sovjet
unie proberen tot informele
besprekingen te komen om een
wereldbank te stichten voor
het vreedzame gebruik van
atoomenergie. De Amrikaanse
ambassadeur in Moskou heeft
daarvoor de eerste voorzichti
ge gesprekken gevoerd.
PLESMAN - Albert Plesman,
oprichter en president-direc
teur van de KLM, is op oude
jaarsavond op 64-jarige leef
tijd in het Bronovo-ziekenhuis
in Den Haag overleden. Het
was Plesman die tegen het eind
van de Eerste Wereldoorlog
werd gegrepen door het idee
dat vliegtuigen, die tot dantf
voornamelijk voor militain
doeleinden waren gebruilf
voor het vervoer van vracht ij
passagiers konden worden br
nut. Doorzijn toedoen werdi^
KLM op 7 oktober 1919 opgy,
richt. Na zijn overlijden we„
den zijn verdiensten landelrf
en internationaal geroemd.
STAKING - De Belgische ze{
loodsen in Vlissingen hebb.g
na een staking van zes wekf,
het werk op Nieuwjaars^
hervat. De loodsen hadden fy
werk neergelegd uit protest
gen de benoeming van et,,
waarnemend chef-loods i
Vlissingen.
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
D. Bosscher (adjunct)
A L Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel (0113) 315500
Fax (0113)315669
E-mail. redactie@pzc nl
Vlissingen:
Oostsouburgseweg 10
Postbus 264
4380 AG Vlissingen
Tel (0118)493000
Fax. (0118) 493009
E-maii. redwalch@pzc nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc nl
Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel (0115)645769
Fax. (0115)645742
E-mail. redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel (0114)372776
Fax. (0114) 372771
E-mail redhulst@pzc nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel (0111)454647
Fax (0111)454657
E-mail redzzee@pzc nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8 00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst:
8 30-17.00 uur
Auteursrechten voorbehouden
rij Provinciale Zeeuwse
^verstrekte gegevens hebben wij opgenomen m een bestand dat wordt gebruikt vt
ze Ubonnementenjadmimstratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten!^
producten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselej
leerde derden. Als u op deze informatie geen pnjs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bt'
PZC. afdeling lezersservice. Postbus 3229,4800 MB Breda j
Internet: www.pzc.nl
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden,
zaterdags tot 12.00 uur
Abonnementen
0800-0231231
(bij acceptgïrobetaling geldt een
toeslag)
per maand: 19.45
per kwartaal: 56,60
per jaar 217,00
Voor toezending per post geldt
een toeslag
E-mail lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk. 1 maand voor
het emde van de betaalperiode
Losse nummers per stuk
maandag t/m vrijdag:€ 1,20
zaterdag 1,70
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties
ABN AMRO 47 70.65.597
Postbank 35.93 00
Advertenties
Alle advertentie-orders worden
uitgevoerd overeenkomstig
de Algemene Voorwaarden van
Wegener NV en volgens de
Regelen voor het Advertenliewezen. -
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag: tijdens kantoon;
zondag: van 16 00 tot 18 00 ul
Tel. (0113) 315555
Fax(0113)315549
Personeelsadvertenties:
Tel. (0113) 315540
Fax(0113)315549
Rubrieksadvertenties (kleintje
Tel. (0113) 315550
Fax (0113)315549
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel: (0113)315520
Fax (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114) 372770
Fax (0114)372771
lnternetwww.pzc.nl/adverteren
Behoort tot UJGQGnGr
doorTon van Lierop
De grote plooien binnen de
Navo lijken wel weer glad
te zijn gestreken. De rivalen
binnen het bondgenootschap
praten weer met elkaar. De
Franse president Chirac en de
Duitse bondskanselier Schro
der feliciteerden George Bush
immers met de arrestatie van
Saddam Hoessein. Toch blijft er
op de achtergrond veel werk aan
de winkel voor de nieuwe secre
taris-generaal van de Navo
Jaap de Hoop Scheffer.
De nieuwe Navo-voorman
krijgt de komende vier jaar een
zwaar programma af te werken.
Zowel de entree van zeven nieu
we Navo-lidstaten als het ver
der verwerken van de breuk na
het Irak-conflict betekenen dat
De Hoop Scheffer veel onder
weg zal zijn.
De opvolger van de Brit Lord
Geoi'ge Robertson dient toch
nog brokken te lijmen tussen de
VS en de dissidente Navo-leden
Duitsland, Frankrijk en België,
die zich in de Irak-crisis open
lijk tegen Amerika keerden. Her
en der wringt het nog steeds tus
sen de VS en de 'continentalen'.
De discussie over een Europese
defensiemacht en het veto van
de VS tegen een eigen militair
hoofdkwartier daarvoor zorg
den namelijk voor verdere rim
pelingen.
Aan De Hoop Scheffer de taak
om als relatief neutrale voor
man van het bondgenootschap
de organisatie weer soepel te la
ten draaien. Een organisatie
waar bovendien zeven nieuwe
en militair niet al te vooruitstre
vende leden bij aansluiten. Het
feit dat Nederland niet echt par
tij was in de Irak-oorlog, gekop
peld aan De Hoop Scheffers ver
leden als diplomaat en zijn
talenkennis maken van hem de
beste compromiskandidaat om
de Navo te leiden.
Navo
De zeven nieuwe Oost-Europe-
se leden (waaronder Roemenië
en Bulgarije) kwamen vooral de
Navo in op initiatief van Ro
bertson.
Hij gaf de Navo verder weer ge
zicht door de strijd tegen terro
risme naar zich toe te trekken en
daar tal van Navo-taken, zoals
mobiele noodhulp, bij te beden
ken. Aan De Hoop Scheffer de
taak om die grotere organisatie,
Jaap de Hoop Scheffer wordt op 5 januari secretaris-generaal van de Navo in Brussel.
foto Toussaint Kluiters/ANP
met nieuwe taken als terroris
mebestrijding, echt op gang te
brengen.
Verder ontstond onder Robert
son een opmerkelijke toenade
ring tot Rusland. De Russische
president Poetin zocht al langer
contact en erkenning in het
Westen. Na de aanslagen van 11
september 2001 kreeg Rusland
dat ook, omdat ook zij wilden
afrekenen met terrorisme.
Daardoor kreeg Poetin vaste
voet aan de grond in Brussel,
wat werd bekroond met de op
richting van een Navo-Rus-
land-Raad, die eens per maand
op diplomatiek niveau overlegt.
Vorig jaar klopte ook China al in
Brussel aan, om te kijken welke
contacten Peking kan leggen
met de Navo. Na de val van de
Berlijnse muur is de Navo een
nog globaler opererende orga
nisatie. De vele speciale part
nerschappen met tal van voor
malige sovjetrepublieken
illustreren eens te meer dat de
Navo zich niet meer kan blind
staren op de strijd Oost-West,
maar een wereldwijde rol moet
spelen.
De geleidelijke oprichting van
een Europese defensiepoot, met
een 'paraat' reserveleger van
60.000 militairen uit EU-lan-
den, is dan tegelijkertijd weer
een bedreiging voor het bondge
nootschap. De Hoop Scheffer
krijgt dus ook de moeilijke op
dracht zijn organisatie niet de
kaas van het brood te laten eten
door de EU-landen en tegelij
kertijd Navo-sceptische Ameri
kaanse politici van het lijf te
houden. Zeker na de interne
Navo-crisis rondom Irak, staan
meer en meer Amerikanen afke
rig tegenover het bondgenoot
schap.
Behalve het schaken op deze ve
le borden, moet De Hoop Schef
fer ook leiding geven aan een
politiek-militaire organisatie
van ruim 2500 diplomaten en
ambtenaren in Brussel. De
woensdag is daarbij traditio
neel gereserveerd voor overleg
met ambassadeurs van alle lid
staten. De dag daarvoor is er een
voorbereidende en soms tijdro
vende lunch.
Bodyguards
Met alle andere lijm-, blus- en
opbouwwerkzaamheden zal er
daarom weinig rek zitten in de
agenda van de nieuwe secreta
ris-generaal, die bovendien per
manent bodyguards aan zijn
zijde moet dulden. Even rustig
erop uit gaan in Brussel zal er
niet bij zijn. Nogal wat 'kwali
teit van het leven' gaat verloren
voor De Hoop Scheffer, die in
een gepantserde limousine mag
pendelen tussen het Navo-
hoofdkwartier, de luchthaven
en de ambtswoning aan de pres
tigieuze Brusselse Louizalaan.
ANP