Meubelbranche over het dieptepunt heen Kaartjeslèzer gaat vooruit De Nationale Voorzichtig herstel in 2004 verwacht W5 Hypotheekbemsf zaterdag 3 januari 2004 Alles moet weg. De woonbranche maakt moeilijke dagen door. foto Roland de Bruin Advertentie nhb@zeelandnet.nl www.nationale-hypotheekbeurs.nl HOOFDVESTIGING: VLISSINGEN BADHUISSTRAAT 137 TELEFOON (0118) 41 39 00 ^owel de rente op de geldmarkt als op de kapitaalmarkt is deze week ge daald. Wij noteerden rentedalingen van 0.1 tot 0.2% voor bijna alle rente- - vaste perioden Bij de hypotheekverstrekkers in onderstaand overzicht de- Voor de woonbranche was er afgelopen jaar weinig reden voor champag ne. In vergelijking met 2002 daalde de omzet tot het der de kwartaal met zeven pro cent. Maar licht gloort aan de horizon. De Centrale Branchevereniging Wonen voorspelt een voorzichtig herstel in 2004. Eigenaren van woonwinkels en meubelproducenten heb ben het afgelopen jaar hard moeten knokken om het hoofd boven water te houden. Het gaat niet goed in de branche. De om zetten lopen terug en op de kos ten moet worden bespaard. En dat na een periode waarin de bomen tot in de hemel reikten. Ontwerper en producent Ge rard van den Berg blijft er nuch ter onder. Zijn bedrijf Label heeft weliswaar minder omzet gerealiseerd dan voorzien, maar de winst is in 2003 wel gestegen. „De hand is op de knip gegaan. Label heeft vooral bespaard op loonkosten en scherp onderhan deld met toeleveranciers. Door goedkoper in te kopen hebben we zo'n tien procent bespaard." Dat is pure noodzaak, want de cijfers van de Centrale Bran chevereniging Wonen (CBW) spreken voor zich. In vergelij king met de eerste negen maan den van 2002 daalde de omzet in de branche met zeven procent. Met name de producenten van slaapkamermeubilair en woon artikelen in het hogere prijsseg ment hadden het zwaar te verduren. De omzet van slaap kamerspeciaalzaken daalde met 9,5 procent en de omzet in de prijsklasse hoog/midden met 11,5 procent. Een verrassing was deze nega tieve ontwikkeling overigens niet. De cijfers lopen al langer terug. In het laatste kwartaal euro uitgegeven aan meubilair, stoffering, keukens en bedtex- tiel. In 2001 was dat nog 8129 miljoen. CBW verklaart die ontwikke ling uit de teruglopende econo mie, de dramatische daling van het consumentenvertrouwen, de stijging van het aantal werk lozen en een dalend aantal op geleverde nieuwbouwwoningen (dus minder verhuizingen). Medio 2003 resulteerde die ne gatieve spiraal in een aantal faillissementen, waarvan die van meubelproducent Gelder land en Hans Verkerk Keukens het meest in het oog sprongen. Gelderland heeft inmiddels een doorstart gemaakt onder de naam Dutch Gelderland Group. van 2002 werd met een omzet daling van zo'n tien procent een dieptepunt bereikt. In totaal werd in 2002 door de Neder landse consument 7619 miljoen Ondanks deze slechte tijdingen, levert navraag in de woonbran che een beduidend positiever beeld opDe eerste negen maan den van 2003 bleek bijvoorbeeld 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Doorloper HORIZONTAAL: 1Zoogdier, babysitter, sierheester; 2. deel v.d. vinger, ooievaar, teken, Eu ropeaan; 3. suikerpalm, vervoermiddel, vreemde munt; 4. sportvrouw, naar persoon, plezierig; 5. gebaar, ontwikkelingslijn, slagader; 6. plant, leerling, maal, zoogdier; 7. Afrikaans dier, klepper, reputatie; 8. torso, snoe ven, denkbeeld; 9. hatelijkheid, bloedstelpende stof, zuurdeeg; 10. afslag plaats bij het golfspel, kunstenaarsclub, vetstof, Griekse letter; 11oliehou dend gewas, muziekinstrument, voorspoed; 12, strijdperk, vrouw van Zeus, verzinsel; 13. loofboom, toestaan, muziekinstrument; 14. lof, Ierland, voertuig, ondergevel; 15. familielid, gedeelte v.e. golfbaan, toneel, VERTICAAL: 1Bezoeking, roofvogelnest, ontvangkamer; 2. houding, mijt, schande, bid (Latijn); 3. stand der edelen, Aziaat, loven; 4. soort appel, moesplant, groot feestmaal; 5. zekere afmeting, biljartterm, toverkunst; 6. Japanse gordel band, gast, Amerikaanse veefokkerij, hevig; 7. specerij, mesthoop, elk; 8. fier, trek, wijnsoort; 9. lijkvaas, tapijtweefsel, Amerikaanse goudmunt; 10. filmdecor, man van adel, bladader, lidwoord; 11Spaanse wijn uit het Ebro- dal, slot, daar; 12. overdekt, insect, mislukking; 13. grootspraak, puzzel, plakband; 14. vroeger, verdieping, koker, stormloop; 15. damessjaal, roof dier, uniformpet. Uw oplossing moet uiterlijk woens dagmorgen in ons bezit zijn op het volgende adres: Puzzelredactie PZC Postbus 31 4460 AA Goes of per e-mail naar: redactie@pzc.nl Vermeld uw naam, adres en woon plaats. De PZC stelt de volgende prijzen be schikbaar: eerste prijs een Iris-che-» que van 25,-. Tweede, derde en vierde prijs een Iris-cheque van 12,50. De oplossing en de namen van de prijswinnaars vindt u in de PZC-bij- lage Wonen van volgende week. OPLOSSING WOORDZOEKER Het sleutelwoord van de woordzoe ker van vorige week is: LAPPENMAND De Iris-cheque van 25,- gaat naar: A. Weber-v. Verseveld, Parkweg 16 te Westkapelle. De Iris-cheques van 12,50 gaan naar: J. v. Zetten, Duinweg 50a te Oostkapelle; C.S.E. De Bokx-de Vroe, Steenenwei 12 te Goes en M. v. Dijk, Waterhoenlaan 6a te Kamperland. De prijzen zullen binnenkort wor den toegezonden. dat woonwinkels op de meubel boulevards minder klappen kregen (min 2,9 procent) dan overige woonwinkels (min 8,9 procent). Dat is voor Frodo Korff van woonmall Alexandrium in Rot terdam reden voor een positief geluid. „Net als de omzet is het aantal bezoekers afgenomen. Maar wij scoren beter dan de rest van de markt. Van de 55 winkels zijn er slechts twee van eigenaar veranderd. Er staat geen winkel leeg en er komen geregeld aanvragen van nieuwe huurders." Robert van der Weerd, voorzit ter van de CBW, ziet 2004 met vertrouwen tegemoet. In het Woonjournaal sprak hij de ver wachting uit dat de meubel branche over het dieptepunt heen is nu de Amerikaanse en Duitse economie weer aantrek ken. Ook Korff denkt dat ko mend jaar het tij zal keren. Maar voorzichtigheid is evengoed ge boden. Woonmall Alexandrium bespaart op de kosten en pro beert tegelijkertijd het woon- centrum schoon, veilig en aan trekkelijk voor bezoekers te houden. Meubelproducent Artifort merkt dat het minder goed gaat met opvallend design. Daarom lanceert het bedrij f komend jaar een aantal minder uitbundige ontwerpen die meer appelleren aan de smaak van het grote pu bliek. Paul van den Berg, directeur van meubelproducent Montis, heeft dezelfde ervaring. „Als het economisch gezien slechter gaat, worden mensen conserva tiever en gaan ze voor zeker heid. Ze kiezen dan voor rustige ontwerpen.De winst van Mon tis is afgelopen jaar weliswaar afgenomen, maar de omzet is gestabiliseerd. „We hebben investeringen ge daan om economischer te kun nen werken: een inpakstraat, een leersnijmachine, een lasro bot. Ik vind dit wel een interes sante periode. In 2000 kon iede re slager een stoel verkopen. Nu moet je doelgerichter met de markt bezig zijn, je moet je risi co's goed inschatten en je eigen profiel goed kennen." Plezier Crisis of niet, Gerard van den Berg ontwerpt er niet met min der plezier om. Tijdens de Inter nationale Meubelbeurs in Keulen zal hij met 'slimme ont werpen komen die tegen bedui dend minder kosten geprodu ceerd kunnen worden'. „Je ziet aan de supermarktoorlog dat de consument prijskritischer wordt, dus daar moet je als ont werper rekening mee houden. De consument is de lachende derde, dus eigenlijk is zo'n crisis wel een keer goed." Maar uit angst regeren is vol gens Paul van den Berg geen verstandige keuze. „Niet alleen winkels, maar ook producenten brengen het meubilair tegen dumpprijzen op de markt. Als de fabriek maar doordraait, denken ze danDa t is een slechte keus. De consument went aan de lage prijzen. Uiteindelijk ben je daardoor nog verder van huis." Paul Geerts en Anja Sparidaans den zich geen wijzigingen voor. Hypotheekrente per rente afsluit opgave rente bij fiscale 29 december 2003 vast provi bank bespar ing van gedu- sie in constant rende 38% 42% ABN/AMRO meegroeihyp. 5 jr. 1,00 4,7 2,32 2,03 meegroeihyp 10 jr. 1,00 5,6 2,85 2,52 meegroeihyp. 15 jr. 1,00 6,0 3,10 2,75 ann. hyp. variab. 1,00 3,5 2,40 2,26 ann.hyp. 5 jr. 1,00 4,5 3,02 2,85 Bouwfonds spaarv.hyp. 5 jr. 1,00 5,1 2,52 2,21 Combinatie spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 5,6 2,81 2,48 Centraal spaargar.hyp. 5 jr. 0,50 4,35 2,08 1,82 Beheer spaargar.hyp 15 jr 0,50 5,65 2,83 2,50 CVB ann.hyp. 2 jr. 1,00 3,7 2,52 2,38 ann. hyp 5 jr 1,00 4,7 3,14 2,96 spaarhyp. 10 jr. 1,00 5,6 2,82 2,49 Delta Lloyd/ hyp.tot.plan 5 jr. 1,00 4,9 2,47 2,17 Leven hyp.tot.plan 15 jr. 1,00 5,8 3,00 2,66 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1,00 5,1 2,52 2,21 Fortis Bank ann.hyp. 5 jr. 1,00 4,7 3,14 2,96 ann. hyp. 10 jr. 1,00 5,25 3,49 3,29 ann. hyp. 15 jr. 1,00 5,45 3,61 3,41 spaarhyp. 5 jr. 1,00 4,9 2,47 2,18 spaarhyp. 10 jr. 1,00 5,45 2,79 2,47 spaarhyp. 15 jr. 1,00 5,65 2,91 2,58 HoogHuys/C hyp.spaarpl. 5 jr. 1,00 5.2 2,58 2,27 ING-bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 5,2 2,65 2,34 spaarhyp. 10 jr. 1,00 5,8 3,00 2,67 ann. hyp. 0/1 jr. 1,00 3,8 2,58 2,44 ann. hyp. 5 jr. 1,00 5,0 3,33 3,14 Nationale spaarhyp. 5 jr. 1,00 5,0 2,53 2,23 Nederlanden spaarhyp. 15 jr. 1,00 6,2 3,24 2,89 Obvion Hyp. ann. hyp. 5 jr. 1,00 4,5 3,02 2,85 ann. hyp. 10 jr. 1,00 5,1 3,39 3,20 spaarhyp. 5 jr. 1,00 4,7 2,27 1,98 spaarhyp. 10 jr. 1,00 5,3 2,61 2,29 spaarhyp. 15 jr. 1,00 5,6 2,79 2,46 Postbank spaarhyp. 5 jr. 1,00 5,1 2,57 2,26 spaarhyp. 5/7 jr. 1,00 5,6 2,86 2,53 spaarhyp. 10/12 jr. 1,00 5,9 3,04 2,70 ann. hyp. 2 jr. 1,00 4,1 2,65 2,50 ann. hyp. 5 jr. 1,00 4,9 3,15 2,97 PVF Achmea spaarhyp. 5 jr. 1,00 4,7 2,29 2,01 Hyp. spaarhyp. 15 jr. 1,00 5.8 2,93 2,59 ann. hyp. 5 jr. 1,00 4,5 3,02 2,85 ann hyp 10 jr 1,00 5,2 3,46 3,26 ann. hyp. 15 jr. 1,00 5,6 3,71 3,49 Rabo. (advies) spaarzeker 1 jr. 1,00 3,3 1,54 1,32 spaarzeker 3 jr. 1,00 4,2 2,02 1,75 spaarzeker 5 jr. 1,00 4,7 2,29 2,00 spaarzeker 10 jr. 1,00 5,3 2,62 2,31 SNS bank spaarhyp. ideaal 1,00 4.9 2,42 2,12 spaarhyp. 5 jr. 1,00 4,9 2,42 2,12 ann, hyp. 1 jr. 1,00 3,5 2,40 2,26 ann.hyp. 5 jr 1,00 4,9 3,27 3,08 De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met nationa le hypotheekgarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gr ibaseerc i op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 75.000 euro. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gelden. Bij andere hypo theekbedragen wijkt de nwr soms enigszins af. Advertentie Doe de Gratis hypotheekcheck en bespaar ook u langs! De rente is nu historisch laag. Profiteer hiervan en zet uw dure hoge rente om naar bv. 2,3%. U wilt lagere maandlasten! Evt. lopende dure leningen inlossen en geld in handen? Wij regelen ALLES voor u. De door DGA berekende rentes liggen veel lager dan in boven staand overzicht. Bel Gratis DGA Middelburg 0800-0221415 en ook u bespaart honderden euro's. DGA is lid van de NVF. Het scannen van visitekaart jes is technisch een moeilij ke taak. Iris heeft er al eerder de tanden op stukgebeten en pro beert het nu nog eens. Al te crea tieve ontwerpen blijven een probleem. De meeste handcomputers kun nen de gegevens van hun eige naar door het infrarood-oogje naar een soortgenoot oversei nen. Dat was indertijd een leuk idee, maar in de praktijk kom je zelfs in de computerindustrie niemand tegen die het gebruikt. Het ouderwetse papieren visite kaartje houdt stand als de beste manier om je naam, adres, tele foonnummers en e-mail aan een ander te geven. Wie een beetje actief is in zaken, heeft al gauw stapels van die kaartjesHet zou mooi zijn als je al die gegevens niet zelf hoefde overtypen in een of ander adres- senprogramma Het Belgische Iris kwam enkele jaren geleden met een pakket (software en scannertje) dat vi sitekaartjes kon lezen. Dat werkte maar matig en is nu op gevolgd door een compactere en iets betere versie: de Business Card Reader II. Het apparaatje is klein en ro buust. Het wordt met een usb- snoertje op de pc aangesloten. Het enige dat je hoeft te doen is een visitekaartje in de gleuf te stoppen, dat vervolgens in een paar seconden weer tevoor schijn komt en is 'gelezen'. Alles bij elkaar doet de Business Card Reader II het beter dan zijn voorganger, die er in veel gevallen helemaal niets van bakte. Toen wij die destijds test ten, vroegen we ons af of zo'n ding werkelijk tijd bespaarde ten opzichte van het zelf intik ken van visitekaartjes en moes ten daar nee op zeggen. Diezelf de vraag krijgt nu een iets genuanceerder antwoord en dat komt vooral doordat de Cardi- ris-software beter rekening houdt met de feilbaarheid van het hele systeem. Behalve de po gingen om de gegevens goed te plaatsen, laat het programma nu ook de ruwe tekst zien die je heel simpel met de muis op de juiste plaats kunt zetten. Mits de letters goed herkend zijn, is het daardoor wel degelijk tijd besparend om kaartjes te scan nen in plaats van ze over te ty pen. Voor het overige doet de soft ware netjes wat hij doen moet. kaartjes bewaren, in drie cate gorieën (ruw, geverifieerd en geïndexeerd) en op verschillen de manieren laten zien. Zoeken gaat snel en makkelijk met Car- diris, maar de meeste gebrui kers zullen de gegevens toch liever naar hun eigen relatie programma willen exporteren. Ook dat werkt goed, zeker als je Outlook gebruikt. Eén opmerking nog, waarmee voor de volgende versie mis schien rekening kan worden ge houden: het zou niet nodig moe ten zijn om het scanformaat van tevoren met de hand in te stel len, Een systeem dat zo veel in telligentie gebruikt, moet toch ook kunnen zien hoe groot een kaartje is. Rob Vermeulen Iris Business Card Reader. Sys teemeisen: minimaal Windows98 op Pentium, 64MB RAM, 85MB schijfruimte. Prijs: 199. Cardiris-software zonder scanner: 59. Website: www.irislink.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 35