De gebruikers weten waarom PZC Combustion Band overrompelt Recordaantal z bedrijven failliet c Ernst Glerum verruilt bas voor piano Griepepidemie in Zeeland nog niet op hoogtepunt kunst Roken Afsluiting actie Zeeland voor Oeganda 0800 - 0231 231 (GRATIS) I vrijdag 2 januari 2004 door Edith Ramakers VLISSINGEN - De griepepide mie bereikt één dezer dagen in Zeeland haar hoogtepunt. Dat is de verwachting van J. Bergen, huisarts in Oost-Souburg. Hij heeft momenteel twee praktij ken onder zijn hoede en hij is vier dagen in touw geweest in de Huisartsenpost in Vlissin- gen. ,,Het aantal zieken met ver schijnselen die op influenza lij ken, is drie keer meer dan in de kerstperiode vorig jaar", zegt Bergen. Dat betekent dat hij per dag zo'n vijftien zieken ziet. De pa tiënten hebben spierpijn, ze zijn misselijk en hebben vaak diar ree. „Daar komt nog koorts bij en luchtwegenproblemen." Aan een stevige griep kunnen de artsen niet veel doen. Goed uit zieken en onder de wol, is het credo. Maar als de griep op nieuw de kop opsteekt en de klachten hardnekkig aanwezig blijven, dan moet de dokter op bezoek komen. Hij stuurde deze week nog een patiënt met de ambulance naar het ziekenhuis. „De zieke had te lang gewacht. Door griep kan het slijmvlies van de luchtwe gen kapot worden gemaakt. De natuurlijke afweer wordt dan teniet gedaan, waardoor de kans op longontsteking groot is." Longaandoeningen Bergen hoorde van de longarts dat er de laatste dagen vijf zie ken met longaandoeningen naar het ziekenhuis waren over gebracht. ..Ook dat is veel meer dan in andere periodes. Helaas heeft de griepprik, die patiënten met hart-, long- en nierkwalen jaarlijks kunnen krijgen, geen antwoord gehad op dit type in fluenza." Het aantal mensen met griep in Zeeland is verder uitgebreid. Volgens het Nationaal Influen za Centrum in Rotterdam heb ben negentien op de tiendui zend mensen griep. Dat is meer dan de norm voor een griepepi demie. Die ligt op vijftien op de tienduizend. Op stations worden rokers voor paal gezet. gen voor een goed deel vast en de toon varieert van zonnig tot verongelijkt. We i hebben het om te beginnen vaak over het weer: dat is goedmatig of slecht om te roken. Bij schoon weder verheugen 1 wij ons in ons foute gedrag en bij koude en regen richten we verwensingen aan het adres van de niet-rokers die ons i blootstellen aan ongerief; zo zien we i dat. Als de heersende temperatuur en foto Ruben Oreel de neerslag voldoende zijn doorgeno men, hebben we het nogal eens over dingen waar je ongelukken door krijgt en waarmee je dus de samenleving op kosten jaagt en die wij nooit zouden doen: skiën, wildwatervaren, bobslee- en, kickboksenIn onze hoofden zou het niet opkomen daar belerend over te spreken. Vrijheid, blijheid, zo redene ren wij onbekrompen. Als je mensen gaat aanspreken op activiteiten die de maatschappij financieel belasten, dan kun e wel aan de gang blijvenIedereen loopt wel eens uit de pas nietwaar. Vaak hebben we het ook over tabakmijdende collega's die op het werk over de minste of geringste rook sliert lopen te emmeren, maar die wel hele avonden in rokerige cafés rond hangen. Dat vinden we hypocriete lui met wie het niet goed toeven is. Hetgeen ook blijkt als ze zich eens bij ons op het dakterras voegen. Ze zijn arrogant en ongezellig en begrijpen niets van onze verlangens en gesprekken. We hebben het over grootvaders die een eind in de negentig zijn geworden ter wijl ze toch vanaf hun twaalfde stug hadden gerookt. Daar kennen we er heel veel van. Meestal wisten de betrok ken bejaarden ook een glaasje jonge of oude klare wel te waarderen. Ze bleven daar gezond bij en hadden tot het eind hunner dagen een goed gevoel voor hu mor. Het zijn onze helden, onze schuts patronen, die vitale rokers en drinkers. We juichen de opa's toe vanaf ons dak terras, want zij hebben volbracht wat wij zo graag zouden willen. Ze hebben slecht geleefd en zijn tot op hoge leef tijd gezond gebleven om als lichtend voorbeeld te bewijzen dat de angsten die de kille onheilsprofeten van Stivoro ons proberen aan te praten ongefun deerd zijn. Pijnlijk Daar hebben we het allemaal over daarboven. Natuurlijk hebben de ge heelonthouders gelijk, maar alleen de gebruikers weten, naar het woord van Carmiggelt, waarom. En dat nu maakt het allemaal zo pijnlijk. De niet-rokers hoesten minder bij het ontwaken en daarna, ze ruiken als regel een stuk lek kerder en ze smaken ook beter. Ze hoe ven niet op stations voor paal te gaan staan en ze kunnen zich zonder bijge dachten compleet wijden aan het volle leven, terwijl de rokers altijd uitzien naar de volgende mogelijkheid er een tje op te steken. Hoe zouden de niet-ro kers ongelijk kunnen hebben. Wij behoren tot een groep van 4,4 mil joen Nederlanders. Die zouden we wel allemaal willen ontvangen op het dak terras, om fijn bijeen te zijn in lotsver bondenheid en om van gedachten te wisselen over de niet-rokers die, zelfs nu ze steeds meer hun zin krijgen, nog altijd furieus tegen ons tekeergaan, kennelijk gedreven door onbehagen. Wij weten daar wel raad mee, met onbe hagen. door A.J. Snel D-day is verstreken voor de verwor penen der aarde. Niet iedereen zal er tussen de donderslagen en de appel beignets zo bij stilgestaan hebben, maar sinds gisteren heeft, wie arbeid verricht, recht op een rookvrije plek. Hetgeen betekent dat de stakkers die zich met behulp van teer en nicotine een weg door het leven banen een kwaad heenkomen moeten zoeken. Aangena me plekken om in de verslaving te voor zien, worden namelijk in geringe mate geboden. Wij hebben, vooruitlopend op de nieu we wettelijke regels die sinds gisteren van kracht zijn geworden, ruime erva ring kunnen opdoen. Dat komt; sinds een half jaar werken wi] in een nieuw gebouw. De eigenaar daarvan heeft ooit vernomen en goed onthouden dat rege ren vooruitzien is en hij besloot de nieu we wetgeving in zijn pand aanstonds te doen vigeren. Binnen is geen asbak meer te bekennen: chagrijn bij de ro kers en triomfantelijke blikken van de niet-rokers die jarenlang onderworpen zijn geweest aan onze smerige gewoon te. De stemming op de werkvloer veran derde niet wezenlijk. De rollen waren alleen maar omgedraaid. Waarbij dient te worden opgemerkt dat niet-rokers iets venijniger met de macht omgaan dan rokers, hetgeen wellicht valt te ver klaren uit de decennia van onderdruk king die de abstinenten ten deel viel vóór die nieuwe wet ging gelden. Ons kantoor is, de architect zij gepre zen, uitgevoerd met een dakterras. En met een rijwielstalling maar daar staan onprettige, stuurse fietsen in. Als regel begeven wij ons dus, op het moment dat we echt gaan tandakken naar tabaks waren, naar dat terras. Daar staan haast altijd heel aimabele collega's hun humeur op te vijzelen en daar praten we dan mee. De gespreksonderwerpen lig- door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - Het aantal faillissementen in Zeeland is de afgelopen vijf jaar niet zo hoog geweest als in 2003. Er gingen 76 ondernemingen op de fles, een stijging van 33 procent ten opzichte van 2002. In dat jaar gingen 57 bedrijven failliet, zo blijkt uit cijfers van de Kamer voor Koophandel Zeeland. De Kamer weet niet exact hoeveel arbeidsplaatsen daarmee verloren zijn gegaan, GOES - Met een groots opgezet benefietconcert op 30 januari in theater De Mythe in Goes wordt aan het eind van deze maand de actie Zeeland voor Oeganda be ëindigd. Om geld in te zamelen voor be ter onderwijs in het Afrikaanse land, hebben vijf studenten aan de Hogeschool Zeeland het af gelopen jaar diverse acties op touw gezet. Zo kwam een deel van de opbrengst van een con cert van Blof ten goede aan het project, was er de basisschool actie 'draag je steentje bij' en vond in Rotterdam een bene fietconcert van de Apostolische gemeenschap plaats. De vijf studenten zijn deze zomer zelf in Oeganda geweest om kennis te maken met het onderwijs. Het benefietconcert Drums for Uganda wordt het slotspektakel van de actie. Zo'n honderd ar tiesten maken hun opwachting, onder wie de percussiegroep Drums for Nature. Zij vormen de hoofdact. Verder is er Djem- bé, Afrikaanse dans, theater en a capella zang. Het geheel wordt aan elkaar gepraat door Jan Douwe Kroeske. Na de voorstel ling zorgt de coverband Dexter voor muziek tijdens de after party. Kaarten zijn vooraf te be stellen bij theater De mythe in Goes. De opbrengst komt geheel ten goede aan de actie. Klassieke muziek, hedendaagse gecompo neerde en geïmproviseerde muziek, pop; hij is van alle markten thuis. „Mijn muzikale smaak is altijd breed geweest. Ik ben opge groeid met The Beatles en The Rolling Sto nes. Toen ik voor het eerst wat op gitaar pro beerde, zat ik de boogie woogie van Rob Hoeke uit te pluizen. Die was toen populair. Daarna ontdekte ik de jazz. Van jongsaf aan heb ik ook veel klassieke muziek gehoord, maar pas toen ik het zelf ging spelen, merkte ik wat voor verrassende dingen daarin zit ten. Dat hakte er behoorlijk in." De verschillende genres hebben zijn stijl van musiceren mede bepaald, betoogt Gle rum. „Maar het meest opvallende is dat ik graag de strijkstok hanteer. Dat is het resul taat van mijn klassieke opleiding. In de ge- improviseerde muziek wordt de strijkstok te weinig op waarde geschat. Improviseren wordt er makkelijker door, want het ver groot je mogelij kheden. Maar het vraagt wel aandacht en het lijkt niet altijd even swin gend. Dat is iets wat mij juist uitdaagt. Hoe kun je met de strijkstok toch dat swingge- voel oproepen? Sinds twee jaar treedt Gle rum op met een eigen pianotrio. Aanvanke lijk met drummer Owen Hart en cellist Ernst Reijsiger, maar tegenwoordig met drummer Klaas van Donkersloot en bassist Sean Fasciani. Hij kent ze beiden van het Amsterdams conservatorium. Laatstge noemde is zelfs een student van hem. Glerum: „Ik heb nooit aan hem gemerkt dat hij daarmee zit. Het is zelfs handig, want ik kan hem af en toe een tip geven. Als ik zelf achter de piano zit, bekijk ik het bas spelen trouwens vanuit een totaal andere hoek. Dingen die ik als bassist mooi en opvallend vind om te spelen, daarvan denk ik wanneer ik ze als pianist door een ander hoor spelen vaak: 'Laat die snelle en hoge dingen maar weg.Dat is merkwaardig om mee te maken. Het leert me als bassist dat ik minder kan spelen." Minder spelen, dat is iets wat Gle rum als pianist ook voorstaat. „Ik heb altijd veel geluisterd naar pianisten als Theloni- ous Monk, Horace Silver, Hank Jones, en Bill Evans natuurlijk. Dat zijn grote invloe den. Maar mijn kracht zit met in de virtuosi teit. Ik zoek het in de feel en in het wegla ten." „In Middelburg spelen we voorname lijk eigen composities en wat standards, zo als 'Pentuphouse' van Sonny Rollins, de ballad 'I surrender dear' van Harry Barris en een blues van Duke Ellington die over gaat in een blues van Charlie Parker. Voorop staat het gevoel waarmee dat gespeeld wordt en de dynamiek tussen hard en zacht en tussen veel en weinig." Academisme „Ik heb het idee dat het swingende gevoel bij de huidige Nederlandse pianisten nogal eens ontbreekt. Er zijn veel conservatoria waar je jazz kunt studeren, wat een zeker academisme in de hand werkt. De skills ne men toe, maar de ideeën niet per se. Je hoort veel virtuoze, horizontale pianoriedels, maar men komt minder ter zake. In alle be scheidenheid die mij als pianist past, durf ik te zeggen dat de groep waarmee ik naar Middelburg kom dat wel probeert." Ernst Glerum Pianotrio, zaterdag in de Klo veniersdoelen in Middelburg om 22.00 uur. door Ernstjan Rozendaal MIDDELBURG - Elk jaar sluit het Willem Breuker Kollektief het Nieuwjaarsconcert van Nieuwe Muziek Zeeland af met een wervelend en feestelijk con cert. Zo ook gisteravond. De verrassing zit 'm altijd in de op tredens die daar in de Middel burgse Kloveniersdoelen aan voorafgaan. De twaalfkoppige Combustion Band zorgde ditmaal voor een overrompelende ouverture, ter wijl in een container in de tuin intieme bijconcertjes werden verzorgd. De Combustion Band speelt werk van hedendaagse componisten die hun neus be paald niet ophalen voor de pop muziek. De bezetting is daarop afgestemd. Er is een prominente rol weggelegd voor drummer Hans van der Meer, gitarist Wiek Hijmans (als oud-Middel burger speelde hij een thuis wedstrijd), bassist Florian Friedrich en pianiste Pauline Post. Maar de Combustion Band is geen met blazers (zes in totaal percussie en viool aangeklede popgroep. Het is bovenal een hecht ensem ble, waarin niemand op de voor grond treedt. Het door Rutger van Ley den gedirigeerde orkest blinkt uit in precies en virtuoos samenspel. Vijf stukken lang speelde geen enkele muzikant een echte solo, pas bij het span nende en dynamische sluitstuk 'Cruel yet fair' van John Kors- rud viel het ensemble bij herha ling stil om ruimte te bieden aan achtereenvolgens de sopraan sax van Maarten van Norden, de trompet van Frank Anepool, de trombone van Jeroen Drenth en de gierende gitaar van Hijmans. Toch zaten ook deze solo's in een strak gecomponeerd keurslijf. Het zijn juist de dwingende composities die de Combustion Band zo sterk maken Vier van de zes stukken die gisteren wer den gespeeld, zijn speciaal voor de groep geschreven, de overige twee voor de vergelijkbare bands van de componisten, de genoemde Korsrud en Steve Martland. De laatste is auteur van 'Horses of Instruction', waarmee het concert werd ge opend. Een repetetief stuk, beurtelings bezwerend en ge jaagd. Voor popliefhebber: denk aan Godley Creme (vooral door het geluid van de marimba) maar dan op zijn extreemst. „Martland wordt wel een punk componist genoemd", zei Van Leyden. „Maar wat is John de Simone dan9" En inderdaad, diens 'Hero Fantasy' klonk wel erg buitenissig. Als er geen diri gent voor had gestaanzou je bij het intro het idee kunnen heb ben dat de blazers hun instru ment nog stonden warm te spe len. Maar het bleek een sterk staaltje georkestreerde chaos, een kloppende kakafonie die dwingender en dwingender werd. Met de cyclische compositie 'gROND' van Renske Vrolijk (zelf aanwezig), het melodisch meeslepende 'Dreams of the ca terpillar' van Toek Numan en het grillige 'Prospulsion' van Frank Crijns bewees de Com bustion Band uiterst veelzijdig te zijn, met telkens die precisie en heftigheid. Tuin Wie het gecomponeerde geweld misschien toch iets te veel werd, kon de tuin van de Kloveniers doelen inlopen. Door de nog maar gedeeltelijk weggesmol ten sneeuw leidde een blauw wandelpad naar een container met daarin een minipodium en elf stoelen. Nadat violiste ne Tsuji er werk van Bach,] man en Xenakis had gesp was de beurt aan het duo Te f Akiyama (gitaar) en Jozef) Wissem (luit). Waren alles len bezet, dan ging het straal cheltje uit, evenals de Itf F schoenen van Van WissenH werd tien minuten geïmpn seerd. Niet van de wijs gebn door het geluid van langsrijl f de auto's en het inspelen, ij f catacomben van de prad uitgelichte Kloveniersdo? van het Willem Breuker Kol p tief. Vanavond wordt I nieuwjaarsconcert vervj1 met optredens van het Xenl F Ensemble en het David Lip Diederik Wissels Quartet f morgen met pianist Ralph! Raat en het Ernst Glerum! notrio. Vanaf 19.30 uur. Advertentie Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnement! j door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Ernst Glerum (1955) is een van de beste bassisten van Nederland. Maar in het trio dat zaterdag optreedt in de Middelburgse Kloveniersdoelen beroert Sean Fasciani de bassnaren. Glerum neemt plaats achter de piano. „Dat is mijn eerste grote muzikale liefde." De combinatie komt vaker voor. De door Glerum zeer bewonderde bassist Charles Mingus speelde prachtig piano. „Ik vind zijn basspel géweldig", zegt Glerum. „Min gus' geluid verschilt zo van dat van andere bassisten en zijn solo's hebben een enorme zeggingskracht. Hij is ook altijd trouw ge bleven aan zijn darmsnaren. Maar voor zijn composities ga ik echt compleet door de knieën. Van enkele favoriete composities heb ik pas later ontdekt hoe Mingus daartoe is gekomen. Achter de piano. Daar ontdekte hij andere harmonieën." Veel jazzmuzikanten spelen piano als twee de instrument, omdat daarop makkelijker kan worden gecomponeerd. „Op een piano heb je meer overzicht", legt Glerum uit. „Op een bas kun je onmogelijk alle akkoorden spelen. Zeker wanneer het gaat om de wat traditionelere jazz, waarin alles draait om akkoorden, is de piano een ideaal instru ment om te componeren. Ik speelde eerder piano dan bas en ik ben het altijd blijven doen. Op feestjes, in restaurants en om te componeren." Toch is de bas zijn hoofdinstrument gewor den. Glerum studeerde bas aan het conser vatorium in Amsterdam waar hij het vak nu zelf onderwijst.,Toen ik daar werd toegela ten kon je alleen klassieke muziek studeren. Ik heb veel Bachcantates gespeeld, m jeugd orkesten meegedaan. Er was altijd een schreeuwende behoefte aan bassisten." Glerum speelt nu in gerenommeerde groe pen als het Amsterdam String Trio, de In stant Composers Pool, het Guus Janssen Trio, het trio Bennink/Borstlap/Glerum en Available Jelly. Ernst Glerum: „Mijn kracht zit niet in de virtuositeit. Ik zoek het in de feel en in het wegla ten." foto Stef Glerum De Combustion Band tijdens het nieuwjaarsconcert van Nieuwe Muziek Zeeland. \v> I df ml maar schat dat aantal op di 250. st „Maar bij een faillissement! ven niet alle banen verlor* gaan", aldus M. Volleman- de Kamer voor Kooph^L Zeeland. „Als een bedrijf yJ i overgenomen bijvoorbeeld,] het is moeilijk in te sch; hoeveel arbeidsplaatsen wt lijk verloren gaan. De meeste faillissementen! den geteld in de bouw en d nanciële dienstverlening! oorzaak voor het recordas is de recessie waar ook de ec)or mie in Zeeland mee te kan; heeft. „Overheden investER minder, waardoor must] wordt gebouwd", zegt V»K man. „Dat heeft ook zijn or slag op bedrijven die zich iter houden met de afbouw.ïrt Gestegen Daarentegen is het aantal ?id tende ondernemers dit ist weer gestegen. Het aantal; ters bleef vorig jaar stekegrc 1047. Dit jaar telde het 361 delsregister van de Ka merit 1 Koophandel meer dan >n( mensen die voor zichzelfl.O begonnen. ijk „Niet verbazingwekkend .tui geert Volleman. „In een tijdn economische recessie en onlht gen, zie je dat veel menseèn voor kiezen om voor zichzarl beginnen. Dat wil niet zefliz dat die dan ook direct ktfin baar zijn. Want het zijn vaar gevestigde bedrijven die af^lp pen jaar failliet zijn gegaanpc ;ei ld Advertentie n nieuwjaarsconce; Kloveniersdoelen Middeltfht Y, ■r

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 32