r Een luxe Parisienne met rammeltjes wil jongeren vooral béter leren rijden Een wielslipjaagtje de stuipen op het lijf KCASION Vraag antwoord Foto Marc Bolsius Bjkens de verkie- ng van vier decen- ia Auto van het Jaar jn nogal wat Auto- zers jaloers op Nor- ;rt van Bladel. Vijf- itwintig jaar gele- ;n kocht hij zijn :rste Citroën CX en it was het begin van ;n 'liefde voor het ven'. Norbert van Bladel in zijn gestrekte Citroën: „Tot de dood ons scheidt". vrijdag 2 januari 2004 BMW laat remkracht zien BMW komt met een zogeheten tweefa sen remlicht dat goed gekeurd is voor de lan den van de Europese Gemeenschap. Door dit systeem kan de achter- opkomer zien hoe hard de auto vóór hem remt. Als die erg hard afremt treden namelijk aanvullende lampjes in werking, zodat de lichtintensiteit groter wordt. In de VS was het al lan ger standaard op BMW's. Mijn hond heeft veel last van wagenziekte. Wat kan ik daaraan doen? BMW komt nu ook in Europa met een tweefasen remlicht. Links ge woon remlicht, rechts wanneer er harder wordt geremd. >or Gert te Lintelo In 1978 maakte de Waal wijkse schoenenontwer per voor het eerst kennis met de Citroën CX. Hij reisde in die tijd voor zijn jrk door heel Europa. Hele gen zat hij achter het stuur, dat was erg vermoeiend, lijn broer had een nieuwe CX j ik was ook toe aan een nieu- auto. Hij probeerde mij ook een CX te krijgen en gaf me jn auto voor een paar dagen ee", vertelt Van Bladel. „Ik as meteen verkocht, wat een ttnfort! Kwam ik 's avonds uis nadat ik in één rule was ruggereden vanaf het Vier- audstedenmeer, ging ik nog en gras maaien, alsof ik een nmetje in de buurt had ge- O) Citroën CX 1974-1991 Totaal gebouwd: 1.170.645 st. Nog in Nederland: 2.098 (jan.'03) Huidige waarde: 3.000-11.000 euro Beroemde eigenaren: Jules Deelder, Jacques Chirac, Carlos Santana, Freek de Jonge, Anita Meijer en Harry Mulisch. Ontwerp: Robert Opron. Records: de Diesel Turbo II ('87- '89) was met zijn top van 195 km per uur jarenlang Europa's snelste diesel. Snelste CX is de 25 GTI Turbo: 223 km per uur. Handig: in de laagste veerstand kan er geen wielklem op een CX... Voor Comfort Ruimte Techniek (behalve D Turbo II) Tegen Onderhoud Elektrische installatie Kwaliteit interieur maakt." Een paar weken later had Van Bladel ook een CX, gloednieuw. En hij heeft nog geen dag spijt gehad van die keuze. „Mijn huidige CX, een 22 TRS uit 1988, is mijn vijfde. Ik heb hem nu ruim zes jaar. Ik kocht 'm met de bedoeling er in te rijden tot de dood ons scheidt en wilde zodoende het allerbeste exemplaar dat ik maar vinden kon. Er stond bij aankoop nog maar 70.000 kilo meter op de teller en ik dacht een lot uit de loterij te hebben gevonden. Maar de verkoper had er niet bij verteld dat de auto jaren stil had gestaan en dat in die tijd het motorblok van binnen flink gecorrodeerd was. In een mum van tijd werd ik geconfronteerd met een fik se nota vanwege een lekke kop- paklcing! "Dat leed is allang weer vergeten. Norbert heeft inmiddels ruim 100.000 kilo meter met zijn Franse schone afgelegd, zonder noemenswaar dige problemen. Nog steeds ge niet hij van de complimenten die de auto krijgt. Dat neemt niet weg dat de Citroën-liefheb- ber niet blind is voor de zwak ke plekken van deze auto's: „Het is een geweldig concept en de techniek voldoet prima, maar Citroën had wel veel meer aandacht moeten schen ken aan de bouwlcwaliteit. In het interieur bijvoorbeeld zit veel plastic en bij. de meeste CX-en heb je altijd gerammel en gekraak. In niijn auto hoor je daar bijna niks meer van. Ik heb grote delen van het interi eur bekleed met wortelnoten- fineer dat ik op een rubberen onderlaag heb geplakt. Het oogt niet alleen luxueus, maar dempt ook de irritante geluid jes. Ik besteed veel tijd aan de auto. Momenteel rij ik op win terhanden, maar de wielen die ik 's zomers gebruik, heb ik met de hand gepolijst. Dagen werk, maar móói..." Specialist Voor het technisch onderhoud gaat de auto naar een specialist, maar Van Bladel houdt alles wel voortdurend in het oog. „Als er ergens een roestplekje ontstaat, - rogs.t is dg „grootste vijand van de CX - moet je er meteen bij zijn om erger te vóorkomén.' Hét is Ï5cff een beetje een luxe Parisienne die je goed bij moet houden!" eginnende automobilisten zijn jaarlijks 3ed voor torenhoge schades. Jongeren beta lt daarom extra hoge verzekeringspremies, e Stichting Rijlesnet vindt dat je ze gewoon ster moet leren rijden. )or Bertjan Kers ëggebruikers en verzeke- agsmaatschappijen zijn het erend eens: jeugdige, onerva- n chauffeurs zijn de schrik n de snelweg. Beginnelingen nogal eens brokken. De rzekeraars weten dat en la hun jonge klanten een fors premie betalen. Somnri- maatschappijen hebben de voor die extra premie al opgerekt van 29 jaar. ih voor de verzekeraars, maar die premie zal aan het pro bleem weinig veranderen, meent Theo Smits. Zijn insteek is dat je beter het niveau van de rijopleiding kunt opkrikken zodat jongeren beter voorbe reid achter het stuur kruipen. Als er minder ongelukken ge beuren kan de premie vanzelf omlaag. Smits is voorzitter van de Stichting Rijlesnet, een samen werkingsverband van grote en kleine rijscholen. Drie jaar ge leden kwam Rijlesnet van de grond in de CBR-kring Den Bosch, en nu hebben zich daar 33 van de 270 rijscholen aange sloten. De stichting is inmid dels in meer regio's actief - in Enschede, Alkmaar, Oss, Den Haag, Eindhoven en Amster dam. Andere leringen, waaron der Tilburg, staan op stapel. Rijlesnet treedt op als coach van de aangesloten rijschool houders. Die regelen gezamen lijk theorie-onderwijs voor hun leerlingen en melden centraal de examens aan bij het CBR. Nieuwe leerlingen krijgen na een test een indicatie hoeveel lessen ze ongeveer nodig zul len hebben. Er is een rijsimula- tor ontwikkeld waarin leerlin gen vanaf deze maand veilig kunnen oefenen op moeilijke omstandigheden en verrichtin gen. Vanaf volgende week gaan ze standaard eerst naar de opti cien voor een 'kijkbewijs'. Met tussentijdse toetsen moeten ze beter voorbereid aan het exa men beginnen. De totale aan pak is de Exacte Rijopleiding genoemd. „De rijopleiding moet op een hoger plan," vindt Smits, „want het is gigantisch druk gewor den op de weg. Waar de oudere generatie langzaam heeft kun nen wennen aan de toenemen de drukte, worden beginnende automobilisten meteen in het diepe gegooid. We willen de jongeren met de risico's con fronteren. Bijvoorbeeld leren dat een auto met vijf mensen erin anders reageert, helemaal als het slecht weer is. Ze moe ten de stem van hun instruc teur nog horen als ze achter het stuur van hun eigen autoo tje kruipen." Kwaliteitseisen De scholen die zich bij Rijles net aansluiten, moeten aan kwaliteitseisen voldoen. Naast een slagingspercentage dat ten- Rijlesnet-kandidaten kunnen zich bekwamen in een rijsimulator, zoals hier bij verkeersschool Brunen in Enschede. Foto Wouter Borre minste aan het kringgemiddel de voldoet, gaat het om simpe le zaken: gaat iemand goed met klanten om en is de lesau to goed verzekerd. Smits is ervan overtuigd dat de nieuwe aanpak tot minder schade en slachtoffers leidt. Mensen die bij Rijlesnet-scho- len hun rijbewijs halen kun nen zich verzekeren tegen een gunstiger premie bij Bovemij, de verzekeraar van Bovag. www.rijlesnet.nl Bij verscheidene instituten in Neder land die vroeger 'slipscholen' heet ten, leun je veiligheidstrainingen vol gen. En dat is zo gek nog niet. Het is ver makelijk en bovendien leerzaam. Je leert aanvoelen wat er gebeurt als de auto insta biel wordt of in een slip raalct.Tijdens een training leer je het gevaar onderkennen, vermijden en beheersen. Hoe eerder je een dreiging herkent, hoe beter. En als je ver volgens je voertuig beheerst, leun je zelf de kans op een ongeluk tot een minimum be perken. Een moderne opleiding maakt gebruik van een rijsimulator, die in een handom draai verschillende verkeerssituaties voor je opdient. Een noodstop, een sliptest, kij ken of je voldoende afstand houdt, en de invloed van alcohol en medicijnen op het rijgedrag komen voorbij. Zo'n simulator kan een deel van de dure praktijklessen vervangen. Bovendien kun je achter zo'n apparaat al voor je 18e verjaardag aan de slag. Als de banden er de brui aan geven, is het aan de bestuurder om de boel in het sneeuw-, modder- of regenspoor te houden. Door Rien van der Steen Veiligheid speelt een steeds grotere rol bij het bouwen van auto's. Maar er is één factor die de fabrikant niet onder controle heeft: de mens. Een serie in vier delen. Aflevering 3: slippen Het Nieuwe Rijden, een soort rijstijl voor de 21ste eeuw, is ook een onderwerp waar aan de moderne slipschool aandacht be steedt. Het komt vooral neer op milieube wust rijden. Op modder, sneeuw en ijs is de bandengrip veel minder dan op een droge rijbaan. Vooral bij vertragen, ver snellen of van richting veranderen kan de auto dan gemakkelijk zijn greep op de weg verliezen. Ingrijpen bij zo'n wielslip jaagt de meeste mensen de stuipen op het lijf. Paniek slaat toe, het gas gaat eraf en het rempedaal wordt als het even kan tot aan de vooras ingeduwd. En juist dat laatste is faliekant verkeerd. Rij in zulke omstandigheden bij voorkeur in een hogere versnelling dan normaal, zo dat de trekkracht van de motor vermin dert. Probeer plotse stuurbewegingen en remmanoeuvres te vermijden. Als de auto toch gaat glijden: niet remmen, maar gas los, motor en aandrijving ontkoppelen en in de gewenste rijrichting sturen. Door het gas los te laten laat je het ge wicht van de auto aan de voorkant harder op het wegdek drukken. Een cursus rijvaardigheid maakt van u geen Pablo Montoya, ook al gaat u elk jaar twee keer. Het grootste nut van zo'n cur sus is dat je leert niet meteen in paniek te raken. En al kost het dan een paar hon derd euro, het kan u onbetaalbaar leed be sparen. Claudia Bloos, dierenartsassistente bij Dierenzieken- huis Rotterdam: „Bij drogist en apotheek zijn zogenoemde Primatour-ta- bletten verkrijgbaar die goed werken. Beter is de hond geleidelijk te laten wennen aan het rijden in een auto. Laat een jong dier een stilstaande auto in- en uitstappen en speel met hem. Maak daarna korte ritjes naar iets leuks, bijvoorbeeld naar het bos of een plas. De hond gaat zich dan langzaamaan verheugen in autoritten en zal niet snel meer ziek worden." Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenant- woord@wegener.nl Eerdere vragen en antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto Keverfestijn in Rosmalen In Autotron in Rosmalen wordt zaterdag en zondag het elfde Keverfestijn gehouden. Rond de Volkswagen Ke ver wordt een markt opgebouwd, er is een veiling van luchtgekoelde VW's, er wordt een Kever verloot en er is een onderdelenmarkt. De Kevershow is voor 10 euro per dag toegankelijk tussen 10.00 en 17.00 uur. Koude wind en warm rubber Vlak voor het einde van het jaar had in cle zandbak van Beelcse Bergen de zevende rallydag van Auto plaats. In de kou streden achttien deelnemers om drie stoeltjes voor de finaledag. De uitslag: M. de Willegen 1.06,12 J. van Duynhoven 1.06,62 A. Bennit 1.07,37 Ook meedoen? Kijk op de website van de krant en klik op Auto Jaguar met achterdeur De nieuwe Jaguar X-type Estate die in maart zijn op wachting maakt met een 2.0/130 pk common rail turbodiesel, zal 37.600 euro kosten. Hij komt oolc met een V6 van 2.0, 2.5 of 3.0 liter, waarvan de laatste met - permanente vierwielaandrijving. De achterklep heeft een apart te openen achterruit. Het is de eerste station wagon van Jaguar. Eigenaar Ford heeft het roer bij de vroegere Engelse bouwer van limousines flink om gegooid. Jaguar had tot voor kort geen diesel, en al helemaal geen station- wagon. Lotus: neem de boot 'ns Lotus-importeur Willem van der Kooi heeft een twee de vestiging in gebruik genomen in Amsterdam. Het hoofdbedrijf staat in Lochem, waar Van der Kooi Cater- hams en Lotussen importeert. Bijzonderheid in Amster dam: terwijl zijn auto onderhouden wordt, kan de klant in de zomer per motorboot de Amsterdamse grachten verkennen. Nederland kent ongeveer 600 Lotusrijders. PT Cruiser wordt toch hotrod Chrysler breidt de PT Cruiser-serie uit met een turbo versie: de GT Turbo. Hij heeft een 2.4 liter benzine motor met turbocompressor en daarmee kan hij iets gaan doen aan zijn tot dusver twijfelachtige reputatie als hotrod. Want de Turbo heeft 220 pk en een enigszins aangepast onderstel. Grote, lichtmetalen wielen en een audio-navigatiesysteem zijn standaard. De PT Cruiser turbo kost 30.995 euro. In de loop van dit jaar komt er een Cruiser cabriolet. De snelle PT Cruiser met turbocompressor. Volgende week in Auto: Het nieuws uit Detroit Test: Fiat Idea, goed idee? Ongevalsfactor Mens: Elektronica Ongevalsfactor mens i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25