r
Een luxe Parisienne met rammeltjes
wil jongeren vooral béter leren rijden
Een wielslipjaagtje de stuipen op het lijf
KCASION
Vraag antwoord
Foto Marc Bolsius
Bjkens de verkie-
ng van vier decen-
ia Auto van het Jaar
jn nogal wat Auto-
zers jaloers op Nor-
;rt van Bladel. Vijf-
itwintig jaar gele-
;n kocht hij zijn
:rste Citroën CX en
it was het begin van
;n 'liefde voor het
ven'.
Norbert van Bladel in zijn gestrekte Citroën: „Tot de dood ons scheidt".
vrijdag 2 januari 2004
BMW laat
remkracht zien
BMW komt met een
zogeheten tweefa
sen remlicht dat goed
gekeurd is voor de lan
den van de Europese
Gemeenschap. Door dit
systeem kan de achter-
opkomer zien hoe hard
de auto vóór hem remt.
Als die erg hard afremt
treden namelijk aanvullende lampjes in werking, zodat
de lichtintensiteit groter wordt. In de VS was het al lan
ger standaard op BMW's.
Mijn hond heeft veel last van wagenziekte. Wat kan ik daaraan
doen?
BMW komt nu ook in Europa met
een tweefasen remlicht. Links ge
woon remlicht, rechts wanneer er
harder wordt geremd.
>or Gert te Lintelo
In 1978 maakte de Waal
wijkse schoenenontwer
per voor het eerst kennis
met de Citroën CX. Hij
reisde in die tijd voor zijn
jrk door heel Europa. Hele
gen zat hij achter het stuur,
dat was erg vermoeiend,
lijn broer had een nieuwe CX
j ik was ook toe aan een nieu-
auto. Hij probeerde mij ook
een CX te krijgen en gaf me
jn auto voor een paar dagen
ee", vertelt Van Bladel. „Ik
as meteen verkocht, wat een
ttnfort! Kwam ik 's avonds
uis nadat ik in één rule was
ruggereden vanaf het Vier-
audstedenmeer, ging ik nog
en gras maaien, alsof ik een
nmetje in de buurt had ge-
O) Citroën CX
1974-1991
Totaal gebouwd: 1.170.645 st.
Nog in Nederland: 2.098
(jan.'03)
Huidige waarde: 3.000-11.000
euro
Beroemde eigenaren: Jules
Deelder, Jacques Chirac, Carlos
Santana, Freek de Jonge, Anita
Meijer en Harry Mulisch.
Ontwerp: Robert Opron.
Records: de Diesel Turbo II ('87-
'89) was met zijn top van 195
km per uur jarenlang Europa's
snelste diesel. Snelste CX is de
25 GTI Turbo: 223 km per uur.
Handig: in de laagste veerstand
kan er geen wielklem op een
CX...
Voor
Comfort
Ruimte
Techniek (behalve D
Turbo II)
Tegen
Onderhoud
Elektrische installatie
Kwaliteit interieur
maakt." Een paar weken later
had Van Bladel ook een CX,
gloednieuw. En hij heeft nog
geen dag spijt gehad van die
keuze. „Mijn huidige CX, een
22 TRS uit 1988, is mijn vijfde.
Ik heb hem nu ruim zes jaar. Ik
kocht 'm met de bedoeling er
in te rijden tot de dood ons
scheidt en wilde zodoende het
allerbeste exemplaar dat ik
maar vinden kon. Er stond bij
aankoop nog maar 70.000 kilo
meter op de teller en ik dacht
een lot uit de loterij te hebben
gevonden. Maar de verkoper
had er niet bij verteld dat de
auto jaren stil had gestaan en
dat in die tijd het motorblok
van binnen flink gecorrodeerd
was. In een mum van tijd werd
ik geconfronteerd met een fik
se nota vanwege een lekke kop-
paklcing! "Dat leed is allang
weer vergeten. Norbert heeft
inmiddels ruim 100.000 kilo
meter met zijn Franse schone
afgelegd, zonder noemenswaar
dige problemen. Nog steeds ge
niet hij van de complimenten
die de auto krijgt. Dat neemt
niet weg dat de Citroën-liefheb-
ber niet blind is voor de zwak
ke plekken van deze auto's:
„Het is een geweldig concept en
de techniek voldoet prima,
maar Citroën had wel veel
meer aandacht moeten schen
ken aan de bouwlcwaliteit. In
het interieur bijvoorbeeld zit
veel plastic en bij. de meeste
CX-en heb je altijd gerammel
en gekraak. In niijn auto hoor
je daar bijna niks meer van. Ik
heb grote delen van het interi
eur bekleed met wortelnoten-
fineer dat ik op een rubberen
onderlaag heb geplakt. Het
oogt niet alleen luxueus, maar
dempt ook de irritante geluid
jes. Ik besteed veel tijd aan de
auto. Momenteel rij ik op win
terhanden, maar de wielen die
ik 's zomers gebruik, heb ik
met de hand gepolijst. Dagen
werk, maar móói..."
Specialist
Voor het technisch onderhoud
gaat de auto naar een specialist,
maar Van Bladel houdt alles
wel voortdurend in het oog.
„Als er ergens een roestplekje
ontstaat, - rogs.t is dg „grootste
vijand van de CX - moet je er
meteen bij zijn om erger te
vóorkomén.' Hét is Ï5cff een
beetje een luxe Parisienne die
je goed bij moet houden!"
eginnende automobilisten zijn jaarlijks
3ed voor torenhoge schades. Jongeren beta
lt daarom extra hoge verzekeringspremies,
e Stichting Rijlesnet vindt dat je ze gewoon
ster moet leren rijden.
)or Bertjan Kers
ëggebruikers en verzeke-
agsmaatschappijen zijn het
erend eens: jeugdige, onerva-
n chauffeurs zijn de schrik
n de snelweg. Beginnelingen
nogal eens brokken. De
rzekeraars weten dat en la
hun jonge klanten een fors
premie betalen. Somnri-
maatschappijen hebben de
voor die extra
premie al opgerekt van
29 jaar.
ih voor de verzekeraars, maar
die premie zal aan het pro
bleem weinig veranderen,
meent Theo Smits. Zijn insteek
is dat je beter het niveau van
de rijopleiding kunt opkrikken
zodat jongeren beter voorbe
reid achter het stuur kruipen.
Als er minder ongelukken ge
beuren kan de premie vanzelf
omlaag.
Smits is voorzitter van de
Stichting Rijlesnet, een samen
werkingsverband van grote en
kleine rijscholen. Drie jaar ge
leden kwam Rijlesnet van de
grond in de CBR-kring Den
Bosch, en nu hebben zich daar
33 van de 270 rijscholen aange
sloten. De stichting is inmid
dels in meer regio's actief - in
Enschede, Alkmaar, Oss, Den
Haag, Eindhoven en Amster
dam. Andere leringen, waaron
der Tilburg, staan op stapel.
Rijlesnet treedt op als coach
van de aangesloten rijschool
houders. Die regelen gezamen
lijk theorie-onderwijs voor hun
leerlingen en melden centraal
de examens aan bij het CBR.
Nieuwe leerlingen krijgen na
een test een indicatie hoeveel
lessen ze ongeveer nodig zul
len hebben. Er is een rijsimula-
tor ontwikkeld waarin leerlin
gen vanaf deze maand veilig
kunnen oefenen op moeilijke
omstandigheden en verrichtin
gen. Vanaf volgende week gaan
ze standaard eerst naar de opti
cien voor een 'kijkbewijs'. Met
tussentijdse toetsen moeten ze
beter voorbereid aan het exa
men beginnen. De totale aan
pak is de Exacte Rijopleiding
genoemd.
„De rijopleiding moet op een
hoger plan," vindt Smits, „want
het is gigantisch druk gewor
den op de weg. Waar de oudere
generatie langzaam heeft kun
nen wennen aan de toenemen
de drukte, worden beginnende
automobilisten meteen in het
diepe gegooid. We willen de
jongeren met de risico's con
fronteren. Bijvoorbeeld leren
dat een auto met vijf mensen
erin anders reageert, helemaal
als het slecht weer is. Ze moe
ten de stem van hun instruc
teur nog horen als ze achter
het stuur van hun eigen autoo
tje kruipen."
Kwaliteitseisen
De scholen die zich bij Rijles
net aansluiten, moeten aan
kwaliteitseisen voldoen. Naast
een slagingspercentage dat ten-
Rijlesnet-kandidaten kunnen zich bekwamen in een rijsimulator, zoals hier
bij verkeersschool Brunen in Enschede. Foto Wouter Borre
minste aan het kringgemiddel
de voldoet, gaat het om simpe
le zaken: gaat iemand goed
met klanten om en is de lesau
to goed verzekerd.
Smits is ervan overtuigd dat de
nieuwe aanpak tot minder
schade en slachtoffers leidt.
Mensen die bij Rijlesnet-scho-
len hun rijbewijs halen kun
nen zich verzekeren tegen een
gunstiger premie bij Bovemij,
de verzekeraar van Bovag.
www.rijlesnet.nl
Bij verscheidene instituten in Neder
land die vroeger 'slipscholen' heet
ten, leun je veiligheidstrainingen vol
gen. En dat is zo gek nog niet. Het is ver
makelijk en bovendien leerzaam. Je leert
aanvoelen wat er gebeurt als de auto insta
biel wordt of in een slip raalct.Tijdens een
training leer je het gevaar onderkennen,
vermijden en beheersen. Hoe eerder je een
dreiging herkent, hoe beter. En als je ver
volgens je voertuig beheerst, leun je zelf de
kans op een ongeluk tot een minimum be
perken.
Een moderne opleiding maakt gebruik
van een rijsimulator, die in een handom
draai verschillende verkeerssituaties voor
je opdient. Een noodstop, een sliptest, kij
ken of je voldoende afstand houdt, en de
invloed van alcohol en medicijnen op het
rijgedrag komen voorbij. Zo'n simulator
kan een deel van de dure praktijklessen
vervangen. Bovendien kun je achter zo'n
apparaat al voor je 18e verjaardag aan de
slag.
Als de banden er de brui aan geven, is het aan de
bestuurder om de boel in het sneeuw-, modder- of
regenspoor te houden.
Door Rien van der Steen
Veiligheid speelt een steeds grotere rol bij
het bouwen van auto's. Maar er is één factor
die de fabrikant niet onder controle heeft: de
mens. Een serie in vier delen.
Aflevering 3: slippen
Het Nieuwe Rijden, een soort rijstijl voor
de 21ste eeuw, is ook een onderwerp waar
aan de moderne slipschool aandacht be
steedt. Het komt vooral neer op milieube
wust rijden. Op modder, sneeuw en ijs is
de bandengrip veel minder dan op een
droge rijbaan. Vooral bij vertragen, ver
snellen of van richting veranderen kan de
auto dan gemakkelijk zijn greep op de
weg verliezen.
Ingrijpen bij zo'n wielslip jaagt de meeste
mensen de stuipen op het lijf. Paniek slaat
toe, het gas gaat eraf en het rempedaal
wordt als het even kan tot aan de vooras
ingeduwd. En juist dat laatste is faliekant
verkeerd.
Rij in zulke omstandigheden bij voorkeur
in een hogere versnelling dan normaal, zo
dat de trekkracht van de motor vermin
dert. Probeer plotse stuurbewegingen en
remmanoeuvres te vermijden. Als de auto
toch gaat glijden: niet remmen, maar gas
los, motor en aandrijving ontkoppelen en
in de gewenste rijrichting sturen.
Door het gas los te laten laat je het ge
wicht van de auto aan de voorkant harder
op het wegdek drukken.
Een cursus rijvaardigheid maakt van u
geen Pablo Montoya, ook al gaat u elk jaar
twee keer. Het grootste nut van zo'n cur
sus is dat je leert niet meteen in paniek te
raken. En al kost het dan een paar hon
derd euro, het kan u onbetaalbaar leed be
sparen.
Claudia Bloos, dierenartsassistente bij Dierenzieken-
huis Rotterdam:
„Bij drogist en apotheek zijn zogenoemde Primatour-ta-
bletten verkrijgbaar die goed werken. Beter is de hond
geleidelijk te laten wennen aan het rijden in een auto.
Laat een jong dier een stilstaande auto in- en uitstappen
en speel met hem. Maak daarna korte ritjes naar iets
leuks, bijvoorbeeld naar het bos of een plas. De hond
gaat zich dan langzaamaan verheugen in autoritten en
zal niet snel meer ziek worden."
Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenant-
woord@wegener.nl
Eerdere vragen en antwoorden vindt u op de website
van de krant, rubriek Auto
Keverfestijn in Rosmalen
In Autotron in Rosmalen wordt zaterdag en zondag het
elfde Keverfestijn gehouden. Rond de Volkswagen Ke
ver wordt een markt opgebouwd, er is een veiling van
luchtgekoelde VW's, er wordt een Kever verloot en er is
een onderdelenmarkt. De Kevershow is voor 10 euro per
dag toegankelijk tussen 10.00 en 17.00 uur.
Koude wind en warm rubber
Vlak voor het einde van het jaar had in cle zandbak
van Beelcse Bergen de zevende rallydag van Auto
plaats. In de kou streden achttien deelnemers om drie
stoeltjes voor de finaledag.
De uitslag:
M. de Willegen 1.06,12
J. van Duynhoven 1.06,62
A. Bennit 1.07,37
Ook meedoen? Kijk op de website van de krant en
klik op Auto
Jaguar met achterdeur
De nieuwe Jaguar X-type Estate die in maart zijn op
wachting maakt met een 2.0/130 pk common rail
turbodiesel, zal 37.600 euro kosten. Hij komt oolc met
een V6 van 2.0, 2.5 of 3.0 liter, waarvan de laatste met -
permanente vierwielaandrijving. De achterklep heeft
een apart te openen achterruit. Het is de eerste station
wagon van Jaguar. Eigenaar Ford heeft het roer bij de
vroegere Engelse bouwer
van limousines flink om
gegooid. Jaguar had tot
voor kort geen diesel, en
al helemaal geen station-
wagon.
Lotus: neem de boot 'ns
Lotus-importeur Willem van der Kooi heeft een twee
de vestiging in gebruik genomen in Amsterdam. Het
hoofdbedrijf staat in Lochem, waar Van der Kooi Cater-
hams en Lotussen importeert. Bijzonderheid in Amster
dam: terwijl zijn auto onderhouden wordt, kan de klant
in de zomer per motorboot de Amsterdamse grachten
verkennen. Nederland kent ongeveer 600 Lotusrijders.
PT Cruiser wordt toch hotrod
Chrysler breidt de PT Cruiser-serie uit met een turbo
versie: de GT Turbo. Hij heeft een 2.4 liter benzine
motor met turbocompressor en daarmee kan hij iets
gaan doen aan zijn tot dusver twijfelachtige reputatie
als hotrod. Want de Turbo heeft 220 pk en een enigszins
aangepast onderstel. Grote, lichtmetalen wielen en een
audio-navigatiesysteem zijn standaard. De PT Cruiser
turbo kost 30.995 euro. In de loop van dit jaar komt er
een Cruiser cabriolet.
De snelle PT Cruiser met turbocompressor.
Volgende week in Auto:
Het nieuws uit Detroit
Test: Fiat Idea, goed idee?
Ongevalsfactor Mens: Elektronica
Ongevalsfactor mens
i