Citroën Ca
Uw favoriet van 40 jaar
m 4U jaar £"*%i
AutoTrack.nl
in samenwerking met
Het spatbord plamuurde ik met kauwgum
Moeder Subaru wordt 50
Bijdehandje
'recies vier decennia al wijzen Europese journalisten
tun Auto van het Jaar (AvhJ) aan. Daarom vroegen we de lezers
'an Auto om daaruit weer hün favoriet te kiezen,
in uw glorieuze winnaar is: de Citroen CX. Op de 40ste plek
mngelt de Opel Omega, tot groot ongenoegen van AvhJ-jurylid Willem Leniger.
Winnaar Citroen BX: Eerbetoon aan
de durf toen van Citroën.
Foto Mare Bolsius
dactie: 0113-315680
ivw.pzc.nl/auto
mail: redactie@pzc.nl
stbus 314460 AA Goes.
ivertentie-exploitatie:
»ord- en Midden-Zeeland: 0113-315520;
euws-Vlaanderen: 0114-372770;
itionaal: 020-4562500.
ijdag 2 januari 2004
Auto
Volgende pagina: Een Parisienne met rammeltjes
)oor Corno van den Berg
De Auto van het
Jaar-ver kiezing
werd veertig jaar
geleden bedacht
döorTred van der
flugt, maar is inmiddels toon-
angevend in minimaal 22 Eu-
opese landen. Uitgegroeid tot
lie meest prestigieuze prijs voor
Uto-ontwerpers. De afgelopen
even weken boden we lezers
ia de internetsite van Auto de
;ans om een stem uit te bren-
'en op hun persoonlijke favo-
iet van 1964 tot en met 2003.
)aarvan maakten 3250 mensen
ebruik. De meeste stemmen
;af u aan de Citroën CX, Auto
an het Jaar 1975.
Ik ben ietwat verbaasd over de
iitslag", zegt Ad van Andel,
voorzitter van de Citroën CX-
club in Nederland. „Het is toch
veertig jaar auto-traditie en als
je daar als winnaar uitkomt
met een auto uit 1975! Ik zie
het als eerbetoon aan de durf
bij CitroënT Het model hèeft"
kenmerken die we nu nog te
rug zien zoals extreem veel
glas, goede demping en een bij
zondere stroomlijn." Van Andel
beschrijft de bezitters als een
bijzondere groep. „Meestal iet
wat ingetogen, stille genieters."
Namens Nederland zit Willem
Leniger al 21 jaar in de AvhJ-ju-
ry. Hij is hoofdredacteur van
het magazine van de Koninklij
ke Nederlandsche Automobiel
Club. „De lezers laten zien dat
ze het principe van de verkie
zing begrijpen. Wij kijken naar
aspecten die .auto's beter, veili
ger of mooier maken. De Fiat
127 (achtste plek, red.) zorgde
begin jaren zeventig samen
met de Renault 5 voor een nieu
we aanzet naar kleine auto's.
De Golf (derde) won pas in
1992, maar dat was een goëd-
makertje voor het feit dat de
eerste Golf de titel in 1975 mis
liep. Hij eindigde toen achter
de CX, dat zegt genoeg. Zelf zet
ik de NSU Ro80 (nu tweede) op
één. Ook al is het een zwaar be
kritiseerde auto, omdat bleek
dat je om de 5.000 kilometer
een nieuwe motor nodig had.
Dat kostte het bedrijf de kop."
Revolutionair
Ernst Phielix, voorzitter van de
NSU-club in Nederland, is blij
met de tweede plaats van de
Ro80, ooit Auto van het Jaar
1968. „De Ro80 was revolutio
nair vanwege de Wankelmotor,
die roterende zuigers had, het
vooruitstrevende design en
technische snufjes. Maar NSU
bracht de 'auto op de marlet ter-
wijl de "motor nog in 'dé ont
werpfase zat. In Nederland rij
den er nog zo'n 300 rond met
aangepaste motoren. Hij is wat
mij betreft te vergelijken met
Mercedessen en BMW's."
Niet alleen de uitverkiezing van
de NSU zorgde indertijd voor
veel ophef, net als die van de
Mercedes Benz 450 S in 1974 en
de Porsche 928 in 1978. Leni
ger, ietwat geïrriteerd: „Ik hoor
nog steeds veel geklaag over de
keuze van dit soort 'dure au
to's'. Maar die hadden wel voor
het eerst toepassingen die nu
in elke auto zitten, zoals kreu-
e. NSU Ro80: Vooruitstrevend design, snufjes en motorellende.
3e. VW Golf III: Goedmakertje voor het
mislopen van de titel in 1975.
Beste Auto van het
Jaar 1964-2003
keizones en abs. De lezers laten
zien dit wel degelijk te waarde
ren met respectievelijk een 5e
en 22e plaats op de lijst."
Bagger
„Wat anders ïs "het in de staart"
van de ranglijst. Het hele zootje
daar is redelijk bagger. Alleen
de laatste plaats van de Opel
Omega is niet terecht. Deze au
to was extreem zuinig en dus
vernieuwend. Maar. als je het
over een boerenlullenauto hebt
- ik had onderaan beide Simca's
verwacht die ooit de titel kre
gen. Die mogen zich eigenlijk
geen auto noemen, maar in die
jaren was het aanbod om te
huilen. Tegenwoordig heb je
tientallen modellen per jaar."
Volgende pagina: CX als occasion
1. Citroën CX ('75)
2. NSU Ro 80 ('68)
3. VW Golf ('92)
4. Citroën GS ('71)
5. Mercedes 450S ('74)
6. Toyota Yaris ('00)
7. Peugeot 307 ('02)
8. Fiat 127 ('72)
9. Renault 16 ('66)
10. Citroën XM ('90)
11. Renault Mégane ('03)
12. Alfa Romeo 156 ('98)
13. Alfa Romeo 147 ('01)
14. Ford Focus ('99)
15. Audi 100 ('83)
16. Renault Scénic ('97)
17. Peugeot 504 ('69)
18. Opel Kadett ('85)
19. Ford Escort ('81)
20. Simca 1307/1308 ('76)
21. Fiat Punto ('95)
22. Porsche 928 ('78)
23. Rover 2000 ('64)
24. Lancia Delta ('80)
25. Rover 3500 ('77)
Ford Mondeo ('94)
27. Fiat 128 ('70)
28. Fiat 124 ('67)
Audi 80 ('73)
Nissan Micra ('93)
31. Fiat Uno ('84)
32. Renault Clio ('91)
33. Fiat Tipo ('89)
34. Peugeot 405 ('88)
35. Simca Horizon ('79)
Fiat Bravo/va ('96)
37. Austin 1800 ('65)
Renault 9 ('82)
39. Ford Scorpio ('86)
40. Opel Omega ('87)
8.40
7.26
6.83
5.78
4.55
4.52
4.22
4.06
3.94
3.78
3.78
3.57
3.54
,2.68..%
2.46
2.40
2.22
1.82
1.69
1.60
1.51
1.45
1.26
1.2
1.17
1.17
1.11
1.08
1.08
1.08
1.02
0.98
0.95
0.89
0.86
0.86
0.83
0.83
0.80
0.77
(uitgebracht: 3250 stemmen)
r "jre schrijven 1983. Sinds een jaar
m /I of twee gebruikte ik, tot grote
\l i/ zorg van Pa> de auto van mijn
w T ouders. Maar ik kreeg verke-
ing met een blonde schone uit een andere
laats, en er moest toch echt een auto ko
len. Maar zoals velen van mijn leeftijd had
c niet veel geld: 2500 gulden (1150 euro)
'as het budget.
ta een koite speurtocht vond ik een Audi
0. Mijn pa ging mee kijken en hij zei, voor-
ichtig als hij is: „Doe maar niet jongen". Maar
c, ik had mijn keus al gemaakt op het mo-
ïent dat ik de advertentie had gezien... Ik
ig mezelf al rijden over de highway met
lijn vriendin.
at gat in het spatbord? Daar zet ik wel een
ader op, bedacht ik. Het vervaarlijk 'dui-
en' wanneer je een wat scherpere bocht in-
ing? Och, met een paar nieuwe schokdem-
ers kom je een eind.
nkele dagen later reed ik trots rond en een
issetterecorder, gekregen van vriend Ge-
u d, lag los in het handschoenenvakje en
)rgde voor de muzikale omlijsting. Status
uo galmde uit de speakers. Maar de verke-
ng duurde niet lang en al gauw zou blij-
en dat de relatie met mijn karretje ook
ïen lang leven was beschoren.
-n vervelende eigenschap was dat af en toe
gaskabel uit het pedaal schoot. Ilc maakte
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
dus een touwtje aan de kabel waar ik zelf of
een meerijdende kameraad vanaf de achter
bank aan trok om gas te geven. De schok-
brekers, daar moest ilc ook nog eens wat aan
doen, ontdekte ilc toen ik met een paar
vrienden over een landweggetje reed. In een
scherpe bocht gaf ik weliswaar een ruk aan
het stuur, maai- mijn Audi reageerde niet en
doolc met veel geraas een lcnollenveld in. En
met dezelfde vaart er ook weer uit. Het werd
tijd om te gaan restaureren. Het gat in het
spatbord plamuurde ik eerst zorgvuldig
dicht met kauwgum. Een vader van een
vriend kwam nog wel eens op de sloop, en
die bracht een gebruikt stel 'veerpoteri voor
me mee. Met die vriend, want die wist veel
van auto's, begon ik aan de klus. Het monte
ren van de vervangende onderdelen was nog
niet gemakkelijk, want de boutjes waren
net iets te kort. Geen probleem: even naar
de ijzerboer op de hoek voor een paar lange
re. De nieuwe bouten pasten niet helemaal
in de daarvoor bedoelde gaten, maar ook
dat vonden we geen probleem. Gewoon over
de lengte iets afvijlen en kijk, het paste!
Twee maanden later onderweg naar huis be
gon de Audi plotseling veel lawaai te ma
ken. Linksvoor, en het was overduidelijk
geen standaard geluid. Daarna begon de au
to vervaarlijk over te hellen. Met veel ge
kraak en gesteun haalde ik de laatste hon
derd meter naar huis, en toen was het ge
daan. De bouten die wij hadden gekocht bij
de ijzerboer op de hoek blelcen dus van du
bieuze kwaliteit, stelde ik vast. Later hebben
anderen me tot de overtuiging gebracht dat
niet de ijzerwaren, maar wellicht de mon
teurs van doorslaggevender betekenis waren
geweest. Voor 400 gulden haalde een sloper
de Audi de volgende dag op. Ik kon weer
gaan fietsen, en mijn hoofdschuddende va
der kreeg gelijk.
Het moederbedrijf van Subaru,
Fuji Heavy Industries Ltd. in Ja
pan, viert zijn 50-jarig bestaan.
Het automerk is de grootste di
visie van het concern. Op de
thuismarkt is Fuji toonaange
vend in transporttechnologie,
en verder bouwt het onder
meer landbouwmachines, wa
terpompen en generatoren. De
vliegtuigdivisie levert onderde
len aan Boeing en McDonnell
Douglas. In 1957 liep de Su
baru 360 van de band. Nog net
geen drie meter lang en 385 ki
lo schoon aan de haak. De
naam stond symbool voor de
zes bedrijven binnen het con
cern. Want Subaru is in het Ja
pans de naam van de zes zicht
bare sterren van de Pleiaden.
In 1972 kwam Subaru met de
eerste vierwielaangedreven
(awd) personenauto ter wereld,
de Leone. Sindsdien bouwde
Subaru meer dan 7,5 miljoen
auto's met awd en werd het
merle zes keer eerste in het We-
reldrallykampioenschap WRC.
Fuji Heavy Industries, voor een
derde eigendom van General
Motors, telt meer dan honderd
vestigingen in 22 landen en
meer dan 15.000 werknemers.
Subaru maakt 540.000 auto's
per jaar.
De Peilstok
Volgens Nieuw-Zeelandse en Australi-
sche wetenschappers raken zilverkleuri
ge auto's veel minder vaak betrokken bij
ernstige ongelukken dan auto's met een an
dere kleur. Voor u reden om bij de aanschaf
eens te kiezen voor 'veilig' zilver in plaats
van dat eeuwige donkerblauw of zwart?
Wat is eigenlijk uw favoriete autolak? Stem
mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Flits!
QHet is wel duidelijk wat u het treurigste
autonieuws van het afgelopen jaar
vindt: het verbod op radardetectors, gisteren
ingegaan, blijkt ruim een kwart van de stem
mers tegen de borst te stuiten. En dan, tja,
die files weer. Maar dat we veel minder gin
gen carpoolen stoort weer bijna niemand.
Wat een wonderlijk volkje zijn we toch.
Wat was het treurigste
autonieuws van 2003?
Op sokken door de sneeuw
Duur, duurder, duurst
De prijzen van nieuwe auto's zijn in ons land het af
gelopen jaar met 6,7 procent gestegen. Volgens ana
listen is dat 2,2 procent meer dan in de rest van Europa.
In Nederland ligt de prijs van een nieuwe auto 16 pro
cent boven het Europese gemiddelde. In Polen steeg de
prijs in 2003 het meest (12 procent), terwijl de prijs voor
een nieuwe auto in Finland met 1,8 procent terugliep.
Neo-klassieke Amerikaan
Chrysler heeft zo'n 900 miljoen euro gepompt in de
Brampton-fabriek bij het Canadese Toronto. Daar
moeten de nieuwe 300C en 300C Touring worden ge
maakt. De achterwielaangedreven Chrysler 300C stond
vorig jaar als studiemodel op de show van New York. De
Touring is een stationversie voor Europa. De 300C gaat
de 300M opvolgen, die nu nog met de Chrysler Concorde
en Dodge Intrepid in Brampton wordt gebouwd.
Chrysler ziet hem als een eigentijdse interpretatie van
'de klassieke Amerikaan'.
Opel zoekt testpiloten
Opel biedt 150 Nederlanders de kans om kennis te
maken met de komende, derde generatie Astra.
Nog voordat de nieuwkomer bij de dealer staat, krijgen
deze 150 als eersten de kans met de Astra te rijden. Op
een speciale website (www.trustyoureyes.nl) kan ieder
een die wil zich aanmelden. Opel Nederland selecteert
daaruit 75 koppels. De testdag is in en rondom de Gene-
ral-Motorsfabriek in Antwerpen.
Daewoo wint in China
In China zijn twee GM Daewoo modellen onderschei
den. De ginds door Daewoo gedistribueerde Chevrolet
Spark Mini (een variant van de Matiz) kreeg een hoogste
onderscheiding voor zijn prestaties, terwijl de Buick Ex-
celle, de Chinese Daewoo Nubira, het hoogst aangeslagen
werd in de categorie prijs-kwaliteit. Op de Chinese auto
markt zijn in de eerste negen maanden van 2003 1,34
miljoen nieuwe auto's verkocht, 69% meer dan in 2002.
China heeft nu een auto op elke honderd inwoners.
De eerste Subaru: de 360.
35e. Simca Horizon: In die jaren was het aanbod om te huilen.
Verbod radardetectors
0 Toename files
O Hogere brandstofprijzei
Duurdere auto's
0 Parkeerleed in steden
Q Lagere km-vergoeding
Terugloop carpoolen
O Martin Snel, marketingmanager bij radardetector
importeur Wexler Europe: "Dat het zo leeft onder
de lezers vind ik niet verrassend. Zeker een half miljoen
automobilisten in Nederland rijden rond met een detec
tor. Begin ook maar eens over een verkeersboete op een
verjaardag en velen vallen je bij. We hebben in kort ge
ding tegen de Nederlandse Staat geprobeerd om het ver
bod op detectors per 1 januari niet rechtsgeldig te laten
verklaren. Helaas hebben we dat verloren. Niettemin
houden we moed, want het verbod kan dit jaar ook weer
teruggedraaid worden, zoals in Engeland is gebeurd."
Wmtéfspoftgarigêfs gruwen bij het omleggen van
sneeuwkettingen. Het is een complex en vies kar
weitje. Maar er is een alternatief: een soepele hoes van
ijzersterk garen, de AutoSock. In enkele seconden trekje
de sok om de band heen. Het product heeft testen van
onder meer Volkswagen en Mercedes met goed gevolg
doorstaan. Je kunt er ook op droge stukken asfalt en
grind mee rijden. De AutoSock is in Oostenrijk en Zwit-
AutoSock, onder meer bij Halfords, semi-universele
89,95 euro per set van twee. maten.
Door Arjan Pannekoek
Oude liefde roest niet