Citroën Ca Uw favoriet van 40 jaar m 4U jaar £"*%i AutoTrack.nl in samenwerking met Het spatbord plamuurde ik met kauwgum Moeder Subaru wordt 50 Bijdehandje 'recies vier decennia al wijzen Europese journalisten tun Auto van het Jaar (AvhJ) aan. Daarom vroegen we de lezers 'an Auto om daaruit weer hün favoriet te kiezen, in uw glorieuze winnaar is: de Citroen CX. Op de 40ste plek mngelt de Opel Omega, tot groot ongenoegen van AvhJ-jurylid Willem Leniger. Winnaar Citroen BX: Eerbetoon aan de durf toen van Citroën. Foto Mare Bolsius dactie: 0113-315680 ivw.pzc.nl/auto mail: redactie@pzc.nl stbus 314460 AA Goes. ivertentie-exploitatie: »ord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; euws-Vlaanderen: 0114-372770; itionaal: 020-4562500. ijdag 2 januari 2004 Auto Volgende pagina: Een Parisienne met rammeltjes )oor Corno van den Berg De Auto van het Jaar-ver kiezing werd veertig jaar geleden bedacht döorTred van der flugt, maar is inmiddels toon- angevend in minimaal 22 Eu- opese landen. Uitgegroeid tot lie meest prestigieuze prijs voor Uto-ontwerpers. De afgelopen even weken boden we lezers ia de internetsite van Auto de ;ans om een stem uit te bren- 'en op hun persoonlijke favo- iet van 1964 tot en met 2003. )aarvan maakten 3250 mensen ebruik. De meeste stemmen ;af u aan de Citroën CX, Auto an het Jaar 1975. Ik ben ietwat verbaasd over de iitslag", zegt Ad van Andel, voorzitter van de Citroën CX- club in Nederland. „Het is toch veertig jaar auto-traditie en als je daar als winnaar uitkomt met een auto uit 1975! Ik zie het als eerbetoon aan de durf bij CitroënT Het model hèeft" kenmerken die we nu nog te rug zien zoals extreem veel glas, goede demping en een bij zondere stroomlijn." Van Andel beschrijft de bezitters als een bijzondere groep. „Meestal iet wat ingetogen, stille genieters." Namens Nederland zit Willem Leniger al 21 jaar in de AvhJ-ju- ry. Hij is hoofdredacteur van het magazine van de Koninklij ke Nederlandsche Automobiel Club. „De lezers laten zien dat ze het principe van de verkie zing begrijpen. Wij kijken naar aspecten die .auto's beter, veili ger of mooier maken. De Fiat 127 (achtste plek, red.) zorgde begin jaren zeventig samen met de Renault 5 voor een nieu we aanzet naar kleine auto's. De Golf (derde) won pas in 1992, maar dat was een goëd- makertje voor het feit dat de eerste Golf de titel in 1975 mis liep. Hij eindigde toen achter de CX, dat zegt genoeg. Zelf zet ik de NSU Ro80 (nu tweede) op één. Ook al is het een zwaar be kritiseerde auto, omdat bleek dat je om de 5.000 kilometer een nieuwe motor nodig had. Dat kostte het bedrijf de kop." Revolutionair Ernst Phielix, voorzitter van de NSU-club in Nederland, is blij met de tweede plaats van de Ro80, ooit Auto van het Jaar 1968. „De Ro80 was revolutio nair vanwege de Wankelmotor, die roterende zuigers had, het vooruitstrevende design en technische snufjes. Maar NSU bracht de 'auto op de marlet ter- wijl de "motor nog in 'dé ont werpfase zat. In Nederland rij den er nog zo'n 300 rond met aangepaste motoren. Hij is wat mij betreft te vergelijken met Mercedessen en BMW's." Niet alleen de uitverkiezing van de NSU zorgde indertijd voor veel ophef, net als die van de Mercedes Benz 450 S in 1974 en de Porsche 928 in 1978. Leni ger, ietwat geïrriteerd: „Ik hoor nog steeds veel geklaag over de keuze van dit soort 'dure au to's'. Maar die hadden wel voor het eerst toepassingen die nu in elke auto zitten, zoals kreu- e. NSU Ro80: Vooruitstrevend design, snufjes en motorellende. 3e. VW Golf III: Goedmakertje voor het mislopen van de titel in 1975. Beste Auto van het Jaar 1964-2003 keizones en abs. De lezers laten zien dit wel degelijk te waarde ren met respectievelijk een 5e en 22e plaats op de lijst." Bagger „Wat anders ïs "het in de staart" van de ranglijst. Het hele zootje daar is redelijk bagger. Alleen de laatste plaats van de Opel Omega is niet terecht. Deze au to was extreem zuinig en dus vernieuwend. Maar. als je het over een boerenlullenauto hebt - ik had onderaan beide Simca's verwacht die ooit de titel kre gen. Die mogen zich eigenlijk geen auto noemen, maar in die jaren was het aanbod om te huilen. Tegenwoordig heb je tientallen modellen per jaar." Volgende pagina: CX als occasion 1. Citroën CX ('75) 2. NSU Ro 80 ('68) 3. VW Golf ('92) 4. Citroën GS ('71) 5. Mercedes 450S ('74) 6. Toyota Yaris ('00) 7. Peugeot 307 ('02) 8. Fiat 127 ('72) 9. Renault 16 ('66) 10. Citroën XM ('90) 11. Renault Mégane ('03) 12. Alfa Romeo 156 ('98) 13. Alfa Romeo 147 ('01) 14. Ford Focus ('99) 15. Audi 100 ('83) 16. Renault Scénic ('97) 17. Peugeot 504 ('69) 18. Opel Kadett ('85) 19. Ford Escort ('81) 20. Simca 1307/1308 ('76) 21. Fiat Punto ('95) 22. Porsche 928 ('78) 23. Rover 2000 ('64) 24. Lancia Delta ('80) 25. Rover 3500 ('77) Ford Mondeo ('94) 27. Fiat 128 ('70) 28. Fiat 124 ('67) Audi 80 ('73) Nissan Micra ('93) 31. Fiat Uno ('84) 32. Renault Clio ('91) 33. Fiat Tipo ('89) 34. Peugeot 405 ('88) 35. Simca Horizon ('79) Fiat Bravo/va ('96) 37. Austin 1800 ('65) Renault 9 ('82) 39. Ford Scorpio ('86) 40. Opel Omega ('87) 8.40 7.26 6.83 5.78 4.55 4.52 4.22 4.06 3.94 3.78 3.78 3.57 3.54 ,2.68..% 2.46 2.40 2.22 1.82 1.69 1.60 1.51 1.45 1.26 1.2 1.17 1.17 1.11 1.08 1.08 1.08 1.02 0.98 0.95 0.89 0.86 0.86 0.83 0.83 0.80 0.77 (uitgebracht: 3250 stemmen) r "jre schrijven 1983. Sinds een jaar m /I of twee gebruikte ik, tot grote \l i/ zorg van Pa> de auto van mijn w T ouders. Maar ik kreeg verke- ing met een blonde schone uit een andere laats, en er moest toch echt een auto ko len. Maar zoals velen van mijn leeftijd had c niet veel geld: 2500 gulden (1150 euro) 'as het budget. ta een koite speurtocht vond ik een Audi 0. Mijn pa ging mee kijken en hij zei, voor- ichtig als hij is: „Doe maar niet jongen". Maar c, ik had mijn keus al gemaakt op het mo- ïent dat ik de advertentie had gezien... Ik ig mezelf al rijden over de highway met lijn vriendin. at gat in het spatbord? Daar zet ik wel een ader op, bedacht ik. Het vervaarlijk 'dui- en' wanneer je een wat scherpere bocht in- ing? Och, met een paar nieuwe schokdem- ers kom je een eind. nkele dagen later reed ik trots rond en een issetterecorder, gekregen van vriend Ge- u d, lag los in het handschoenenvakje en )rgde voor de muzikale omlijsting. Status uo galmde uit de speakers. Maar de verke- ng duurde niet lang en al gauw zou blij- en dat de relatie met mijn karretje ook ïen lang leven was beschoren. -n vervelende eigenschap was dat af en toe gaskabel uit het pedaal schoot. Ilc maakte Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. dus een touwtje aan de kabel waar ik zelf of een meerijdende kameraad vanaf de achter bank aan trok om gas te geven. De schok- brekers, daar moest ilc ook nog eens wat aan doen, ontdekte ilc toen ik met een paar vrienden over een landweggetje reed. In een scherpe bocht gaf ik weliswaar een ruk aan het stuur, maai- mijn Audi reageerde niet en doolc met veel geraas een lcnollenveld in. En met dezelfde vaart er ook weer uit. Het werd tijd om te gaan restaureren. Het gat in het spatbord plamuurde ik eerst zorgvuldig dicht met kauwgum. Een vader van een vriend kwam nog wel eens op de sloop, en die bracht een gebruikt stel 'veerpoteri voor me mee. Met die vriend, want die wist veel van auto's, begon ik aan de klus. Het monte ren van de vervangende onderdelen was nog niet gemakkelijk, want de boutjes waren net iets te kort. Geen probleem: even naar de ijzerboer op de hoek voor een paar lange re. De nieuwe bouten pasten niet helemaal in de daarvoor bedoelde gaten, maar ook dat vonden we geen probleem. Gewoon over de lengte iets afvijlen en kijk, het paste! Twee maanden later onderweg naar huis be gon de Audi plotseling veel lawaai te ma ken. Linksvoor, en het was overduidelijk geen standaard geluid. Daarna begon de au to vervaarlijk over te hellen. Met veel ge kraak en gesteun haalde ik de laatste hon derd meter naar huis, en toen was het ge daan. De bouten die wij hadden gekocht bij de ijzerboer op de hoek blelcen dus van du bieuze kwaliteit, stelde ik vast. Later hebben anderen me tot de overtuiging gebracht dat niet de ijzerwaren, maar wellicht de mon teurs van doorslaggevender betekenis waren geweest. Voor 400 gulden haalde een sloper de Audi de volgende dag op. Ik kon weer gaan fietsen, en mijn hoofdschuddende va der kreeg gelijk. Het moederbedrijf van Subaru, Fuji Heavy Industries Ltd. in Ja pan, viert zijn 50-jarig bestaan. Het automerk is de grootste di visie van het concern. Op de thuismarkt is Fuji toonaange vend in transporttechnologie, en verder bouwt het onder meer landbouwmachines, wa terpompen en generatoren. De vliegtuigdivisie levert onderde len aan Boeing en McDonnell Douglas. In 1957 liep de Su baru 360 van de band. Nog net geen drie meter lang en 385 ki lo schoon aan de haak. De naam stond symbool voor de zes bedrijven binnen het con cern. Want Subaru is in het Ja pans de naam van de zes zicht bare sterren van de Pleiaden. In 1972 kwam Subaru met de eerste vierwielaangedreven (awd) personenauto ter wereld, de Leone. Sindsdien bouwde Subaru meer dan 7,5 miljoen auto's met awd en werd het merle zes keer eerste in het We- reldrallykampioenschap WRC. Fuji Heavy Industries, voor een derde eigendom van General Motors, telt meer dan honderd vestigingen in 22 landen en meer dan 15.000 werknemers. Subaru maakt 540.000 auto's per jaar. De Peilstok Volgens Nieuw-Zeelandse en Australi- sche wetenschappers raken zilverkleuri ge auto's veel minder vaak betrokken bij ernstige ongelukken dan auto's met een an dere kleur. Voor u reden om bij de aanschaf eens te kiezen voor 'veilig' zilver in plaats van dat eeuwige donkerblauw of zwart? Wat is eigenlijk uw favoriete autolak? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Flits! QHet is wel duidelijk wat u het treurigste autonieuws van het afgelopen jaar vindt: het verbod op radardetectors, gisteren ingegaan, blijkt ruim een kwart van de stem mers tegen de borst te stuiten. En dan, tja, die files weer. Maar dat we veel minder gin gen carpoolen stoort weer bijna niemand. Wat een wonderlijk volkje zijn we toch. Wat was het treurigste autonieuws van 2003? Op sokken door de sneeuw Duur, duurder, duurst De prijzen van nieuwe auto's zijn in ons land het af gelopen jaar met 6,7 procent gestegen. Volgens ana listen is dat 2,2 procent meer dan in de rest van Europa. In Nederland ligt de prijs van een nieuwe auto 16 pro cent boven het Europese gemiddelde. In Polen steeg de prijs in 2003 het meest (12 procent), terwijl de prijs voor een nieuwe auto in Finland met 1,8 procent terugliep. Neo-klassieke Amerikaan Chrysler heeft zo'n 900 miljoen euro gepompt in de Brampton-fabriek bij het Canadese Toronto. Daar moeten de nieuwe 300C en 300C Touring worden ge maakt. De achterwielaangedreven Chrysler 300C stond vorig jaar als studiemodel op de show van New York. De Touring is een stationversie voor Europa. De 300C gaat de 300M opvolgen, die nu nog met de Chrysler Concorde en Dodge Intrepid in Brampton wordt gebouwd. Chrysler ziet hem als een eigentijdse interpretatie van 'de klassieke Amerikaan'. Opel zoekt testpiloten Opel biedt 150 Nederlanders de kans om kennis te maken met de komende, derde generatie Astra. Nog voordat de nieuwkomer bij de dealer staat, krijgen deze 150 als eersten de kans met de Astra te rijden. Op een speciale website (www.trustyoureyes.nl) kan ieder een die wil zich aanmelden. Opel Nederland selecteert daaruit 75 koppels. De testdag is in en rondom de Gene- ral-Motorsfabriek in Antwerpen. Daewoo wint in China In China zijn twee GM Daewoo modellen onderschei den. De ginds door Daewoo gedistribueerde Chevrolet Spark Mini (een variant van de Matiz) kreeg een hoogste onderscheiding voor zijn prestaties, terwijl de Buick Ex- celle, de Chinese Daewoo Nubira, het hoogst aangeslagen werd in de categorie prijs-kwaliteit. Op de Chinese auto markt zijn in de eerste negen maanden van 2003 1,34 miljoen nieuwe auto's verkocht, 69% meer dan in 2002. China heeft nu een auto op elke honderd inwoners. De eerste Subaru: de 360. 35e. Simca Horizon: In die jaren was het aanbod om te huilen. Verbod radardetectors 0 Toename files O Hogere brandstofprijzei Duurdere auto's 0 Parkeerleed in steden Q Lagere km-vergoeding Terugloop carpoolen O Martin Snel, marketingmanager bij radardetector importeur Wexler Europe: "Dat het zo leeft onder de lezers vind ik niet verrassend. Zeker een half miljoen automobilisten in Nederland rijden rond met een detec tor. Begin ook maar eens over een verkeersboete op een verjaardag en velen vallen je bij. We hebben in kort ge ding tegen de Nederlandse Staat geprobeerd om het ver bod op detectors per 1 januari niet rechtsgeldig te laten verklaren. Helaas hebben we dat verloren. Niettemin houden we moed, want het verbod kan dit jaar ook weer teruggedraaid worden, zoals in Engeland is gebeurd." Wmtéfspoftgarigêfs gruwen bij het omleggen van sneeuwkettingen. Het is een complex en vies kar weitje. Maar er is een alternatief: een soepele hoes van ijzersterk garen, de AutoSock. In enkele seconden trekje de sok om de band heen. Het product heeft testen van onder meer Volkswagen en Mercedes met goed gevolg doorstaan. Je kunt er ook op droge stukken asfalt en grind mee rijden. De AutoSock is in Oostenrijk en Zwit- AutoSock, onder meer bij Halfords, semi-universele 89,95 euro per set van twee. maten. Door Arjan Pannekoek Oude liefde roest niet

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 23