'iets/voetpad Meliskerke komt er
V2PRIJS
Zeeland overweegt intrekken
bezwaar tweede Maasvlakte
Politie controleert vuurwerkverkoop
eerse Meer went
ast aan toekomstig
loger zoutgehalte
GimCxère
Gent beklaagt zich
bij Terneuzen over
gebrek aan aandacht
Gehele
Kerncentrale buiten
bedrijf na storing
[l sinds 1995 vragen fietsers en voetgangers om beloofde doorsteek
11
Stroomstoring
Bossenburgh en
Lammerenburg
zeeuwse almanak
Kerstpakket
door Harmen van der Werf
MIDDELBURG - De provincie
Zeeland trekt het bezwaar te
gen de aanleg van de Tweede
Maasvlakte mogelijk in. Gede
puteerde M. Kramer heeft half
januari een beslissend overleg
met het ministerie van Verkeer
en Waterstaat.
Het bezwaar van de provincie
richt niet zich niet zozeer tegen
de komst van het nieuwe, bui
tendijkse havengebied voor
Rotterdam, maar tegen het zee
reservaat dat daaraan is gekop
peld. Het zeereservaat waarmee
het verlies aan zeenatuur door
de landaanwinning voor de
Tweede Maasvlakte moet wor
den gecompenseerd, strekte
zich - zo bleek onlangs - tot on
der de Zeeuwse kust uit.
„Maar", laat gedeputeerde Kra
merweten, „het schijntzo te zijn
dat de Tweede Maasvlakte klei
ner wordt. De lengte van de ka
des blijft gelijk. Er is echter
minder opslagterrein nodig. Het
geplande zeereservaat hoeft
dan ook niet zo groot te worden.
Wij willen half januari van het
ministerie horen welke gevol
gen dat voor Zeeland heeft, des
noods moeten de consequenties
van zo'n zeereservaat voor de
visserij en de recreatie worden
vergoed."
Druk vanuit Rotterdam, waar
mee Zeeland Seaports samen
werkt, speelt geen rol, verzekert
Kramer. „Rotterdam springt za
kelijk met deze kwestie om, wij
doen dat ook. Wij hebben met
het indienen van het bezwaar
bij de Raad van Staat vooral on
ze positie veilig willen stellen.
Als wij dat niet hadden gedaan,
hadden we geen onderhande
lingspositie meer gehad."
De gemeente Goedereede heeft
in een eerder stadium al com
pensatie gekregen. De vaargeul
naar de vissershaven van Stel
lendam wordt in het vervolg op
kosten van het Gemeentelijk
Havenbedrijf Rotterdam op
diepte gehouden en Goedereede
krijgt geld voor een aantal na
tuurprojecten die de recreatie
sector op de Kop van Goeree
moet versterken.
Advertentie
VOORDEEL
Vraag naar de voorwaarden.
Vrijdagavond koopavond.
Schguwersweg 7 (Ind.Jerr. Noordzak)
- Heinjcensjand www.binnenuit.nl
door Rob Paardekam
GOES - In samenwerking met
de politie en de brandweer
hebben alle dertien Zeeuwse
gemeenten gisteren controles
uitgevoerd bij verkooppunten
van vuurwerk. Er werden ver
schillende boetes uitgedeeld.
Gisteren was de eerste dag dat
verkopers hun vuurwerk aan
de man mochten brengen. Re
den voor de politie om samen
met gemeentelijke handha
vers op pad te gaan.
In Goes werd in een verkoop
ruimte meer dan de maximaal
toegestane hoeveelheid vuur
werk aangetroffen. In overleg
met het Openbaar Ministerie
werd besloten een boete van
750 euro op te leggen.
In Terneuzen werd aan één
persoon zeventien kilo vuur
werk verkocht, terwijl tien ki
lo het maximum is. De politie
n am het vuurwerk in beslag. In
dezelfde plaats kreeg een on
dernemer een boete, omdat hi]
zijn vuurwerk opsloeg buiten
de opslagruimte.
Verder bekeurde de politie een
persoon die vanuit zijn auto
een lawinepijl afvuurde en
kreeg een Thoolse ondernemer
een boete, omdat hij recht
streeks vanuit zijn opslag
ruimte verkocht.
Burger
In heel Zeeland controleert de
politie ook op het voortijdig
afsteken van vuurwerk door
In de hele provincie werden verkopers en kopers van vuurwerk gecontroleerd op naleving van de
regels.' foto Marijke Folkertsma
jongeren. In veel gevallen ge
beurt dat in burger. Gisteren
was het rustig. In de hele pro
vincie werden slechts drie jon
geren betrapt. Ook de komen
de dagen vinden nog controles
plaats.
Jongeren die gepakt worden,
krijgen een 'uitnodiging' om
zich begin volgend jaar te mel
den bij bureau Halt. Daar
wacht de inmiddels bekende
straf. „In Tholen, Zierikzee en
Goes moeten de jongeren stra
ten schoonvegen en verder
worden in verschillende plaat
sen brandweerkazernes
schoongemaakt", zegt S. de
Koeijer van het Haltbureau
Oosterschelderegio. „Boven
dien krijgen ze een voorlich
tingsvideo te zien."
Jongeren die zich niet melden
bij Halt, krijgen een boete,
maar dat gebeurt over het al
gemeen zelden.
Vuurwerk mag worden afge
stoken tussen woensdag 31 de
cember 10.00 uur en donder
dag 1 januari 2.00 uur.
WALCHEREN
dinsdag 30 december 2003
nrRon Magnée
'USKERKE - Al sinds 1995
ordl er gesteggeld over een
liskerks fiets/voetpaadje
inoggeen vijftig meter. Maar
js er eindelijk schot in de
ak gekomen en wordt het
dje tussen de Torenstraat en
[an Vaderstraat volgend jaar
igelegd.
wachtte. Hij spande enkele
rechtszaken aan, maar haalde
in 1997 bakzeil bij de Raad van
State.
Door overleg met omwonenden
en discussies over het al dan niet
toelaten van verkeer duurde het
nog jaren voordat de kogel door
de kerk ging. Van der Meer trok
vaak tijdens raadsvergaderin
gen aan de bel. „Gezeurd? Ja,
naar mijn eigen gevoel heb ik er
wel altijd om gezeurd, ja." Zo
zeer, dat volgens sommigen de
verbinding het Van der Meer-
pad mag gaan heten. Het raads
lidlachend: „Ach, ik kan nu ten
minste weer door het dorp lopen
zonder dat er steeds naar het
pad wordt gevraagd."
In september trachtte Roelse
nog een stokje voor de aanleg
van het paadje te steken door
een bezwaarschrift in te dienen
bij de gemeente Veere. De com
missie verklaarde het bezwaar
echter niet-ontvankelijk. Uiter
lijk 1 februari volgend jaar gaat
de eerste spade de grond in voor
de aanleg van het pad.
.of Ben Jansen
(DDELBURG - Het Veerse
ter is deze winter zouter dan
tooit is geweest. Rijkswater-
lat probeert het zoutgehalte
og te houden. Dat gebeurt
it het oog op de ingebruikna-
van het doorlaatmiddel in de
ndkreekdam, mei 2004. Dan
rdt het meer vrijwel net zo
ut als de Oosterschelde.
or nu af en toe zout Ooster-
ddewater via de Zand-
wksluis in te laten, wil Rijks-
iterstaat voorkomen dat door
ingebruikname van het door-
itmiddel problemen ont-
►aiu Zout water is zwaarder
a zoet. Wanneer die lagen
raldoende worden ge-
tngd, kan zuurstofloosheid
tstaan.
'at risico willen we verkleinen
»r het zoutgehalte in het
frse Meer in de aanloop naar
I moment waarop we het
orlaatmiddel gaan gebruiken
■hoog te brengen", zegt E.
emen van Rijkswaterstaat,
üs de winter niet al te nat
►rdt, clan gaat dat zeker luk-
itschieters
twater in het Veerse Meer be-
Itetot nu toe 9 tot 12 promille
at, met uitschieters naar be
den in natte winters, waarin
ei water uit de omliggende
'ders op het meer werd ge-
usd. De Oosterschelde heeft
zoutgehalte van 15 tot 16
Mnille. Met het beheer dat
ptswaterstaat nu toepast om
Veerse Meer flink zout te
aden, schommelt het zoutge-
►Iterond 12 promille. De ver
achting is dat het water na de
[ebruikname van het door-
►tmiddel 14 tot 15 promille
at zal bevatten.
temen gaat ervan uit dat het
►gere zoutgehalte vóór eind
W in alle hoeken van het
crse Meer zal zijn doorge
togen. Dat moet een eind ma-
II aan de al jaren bestaande
labiele situatie in het brakke
ter. In grote delen komt zuur-
afloosheid voor en er is een on-
breidelde groei van zeesla, die
fcnneer dit wier afsterft - tot
tokhinder leidt. In de diepere
e'to van het Veerse Meer kan
j-rigens ook in de toekomst
wek aan zuurstof ontstaan,
temen: „Maar dat is een na-
fürlijk verschijnsel in stil-
Advertentie
Vrijdag 2 januari
zijn onze kantoren te
Goes, Middelburg en
Serooskerke gesloten.
Accountants-en
Adviesgroep Rijkse
R. van der Meer is blij dat het pad er nu eindelijk komt: „Gezeurd? Ja, naar mijn eigen gevoel heb ik er wel altijd om gezeurd, ja.Maar ik kan nu tenminste weer door het dorp
lopen zonder dat er steeds naar wordt gevraagd." foto Ruben Oreel
staand water van meer dan 20
meter diep. Als je dat zou willen
voorkomen, moet je onnatuur
lijke maatregelen nemen."
Wens
Met de ingebruikname van het
doorlaatmiddel komt een lang
gekoesterde wens in vervulling.
Rijkswaterstaat maakt zich
sinds eind jaren '80 al zorgen
over de waterkwaliteit van het
Veerse Meer. Een onnatuurlijk
peilbeheer (ongeveer NAP in de
zomer en NAP -70 cm in de win
ter), een laag zoutgehalte en een
overvloed aan nitraten en fosfa
ten die via het polderwater in
het meer terechtkomen zijn er
de oorzaak van. Het doorlaat
middel moet de ergste proble
men verhelpen.
Rijkswaterstaat Zeeland heeft
er jaren voor geijverd, maar
steeds wanneer het er naar uit
zag dat de doorlaat in de Zand-
kreekdam zou kunnen worden
aangelegd, bleken er andere,
dringender zaken te zijn waar
aan het geld moet worden be
steed.
In 2002 kon de aanleg van de
twee betonnen kokers in de
Zandkreekdam eindelijk begin
nen. Aanvankelijk werd veron
dersteld dat het doorlaatmiddel
de waterkwaliteit slechts in be
perkte mate zou verbeteren. Er
werd rekening mee gehouden
dat bij de Veersegatdam nog
zo'n verversingssysteem zou
moeten worden aangebracht.
Het bleek evenwel mogelijk de
capaciteit van de doorlaat in de
Zandkreekdam tegen beperkte
meerkosten te verdubbelen tot
40.000 liter per seconde. Daar
mee is het Veerse Meer, zo
hebben berekeningen te zien ge
geven, goeddeels gezond te krij
gen.
Noodzakelijk
Blijft alleen nog het probleem
van de lozing van zoet, voedsel
rijk polderwater op het Veerse
Meer. Om daar een eind aan te
maken zou een ingrijpende en
kostbare aanpassing van het af
wateringssysteem van de om
liggende polders noodzakelijk
zijn. Besloten is eerst maar eens
te ervaren wat de resultaten van
het doorlaatmiddel zijn. Dae-
men: „In perioden van hoge pol
derwaterafvoeren kunnen we
het zoete water, dat bovenop het
zoute water drijft, makkelijk
via de doorlaat op de Ooster
schelde spuien."
nand die de geschiedenis van
paadje vanaf het begin heeft
egemaakt, is het Meliskerkse
dslid R. van der Meer (DTV).
weet nog goed hoe jaren ge
en de discussie speelde over
ldeine paadje. „Er werden in
tijd huizen gebouwd in Me-
erke. In het bestemmings
in was het paadje al opgeno-
in. Het was de mensen dus
loofd. Bovendien was er al
d voor vrijgemaakt.
t lijkt een futiliteit, een paad-
van enkele tientallen meters,
iar voor de omwonenden is
terg belangrijk, weet Van der
er. „Niet voor de auto's, die
jen wel om. Maar voor voet-
igers die even snel een bood-
iap willen doen, zeker in de
nter, is het een uitkomst als
ipad er ligt."
:tiedereen is het eens met de
mst van het paadje. Zoteken-
C Roelse, die aan het geplan-
pad woont, protest aan tegen
aanleg. In die tijd was er nog
iplan om gemotoriseerd ver-
irtoe te laten op het pad, iets
ar Roelse overlast van ver-
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De samenwer
king tussen de Kanaalzonege
meenten Gent en Terneuzen was
nog nooit zo intensief als nu. De
afgelopen maanden waren er
verschillende kennismakings
bijeenkomsten tussen de ge
meenteraden en de colleges en
ook was er veelvuldig informeel
contact. Bovendien zijn op tal
van punten beleidsafspraken
gemaakt.
Burgemeester J. Lonink van
Terneuzen reageerde gisteren
dan ook verbijsterd óp de kri
tiek van de Gentse havensche
pen D. Termont dat de Zeeuwen
de laatste tijd te veel naar het
noorden (Rotterdam) kijken en
nauwelijks nog naar het zuiden.
Hij doelde daarmee vooral op
het beleid van het havenschap
Zeeland Seaports, dat met het
oog op de aanleg van de Wester-
schelcle Container Terminal in
de Exploitatiemaatschappij
Schelde Maas (ESM) nauw sa
menwerkt met het Rotterdams
Havenbedrijf.
Maar in de marge stipte hij ook
aan dat met name Lonink zijn
blik meer op Gent moet richten.
Wat Termont vooral dwars zit is
dat de acquisitie voor de Axelse
Vlakte/Autrichepolder, het 400
hectare braakliggende 'natte'
industrieterrein aan het kanaal
Gent-Terneuzen, stilletjes ook
is ingebracht in ESM. En juist
die Axelse Vlakte is voor de toe
komstige uitbreiding van de ha
ven van Gent van belang.
Glad ijs
Lonink: „Vooropgesteld dat die
hele ESM, inclusief de inbreng
van de Axelse Vlakte, al gere
geld was voor mijn komst, vind
ik dat Termont de plank volle
dig misslaat. Terneuzen en Gent
hebben een betere verhouding
dan ooit. We plegen op alle mo
gelijke manieren overleg. Ik
heb, nadat ik de kritiek van Ter
mont had gelezen, direct m'n
collega Beke van Gent gebeld en
ook die was boos. Ik heb aange
kondigd dat Gent hierover van
mij een brief krijgt en ik zal ook
mijn eigen gemeenteraad infor
meren over de achtergronden."
Volgens Lonink begeeft schepen
Termont zich op glad ijs. Hoe
wel hij geen deel uitmaakt van
het bestuur van Zeeland Sea
ports heeft Lonink de afgelopen
maanden in havenkringen
groeiende irritatie vastgesteld
over de herhaalde kritische uit
latingen van Termont. „Zowel
de havenschapsvoorzitter als
anderen binnen het schap raken
steeds meer getergd. Als Ter
mont bijvoorbeeld teleurge
steld constateert dat het samen
werkingsprotocol, dat in maart
tussen Zeeland Seaports en
Gent is getekend, nog helemaal
niets heeft opgeleverd, denk ik
dat zoiets een kwestie van ge
duld is."
Havenbaron
Lonink begrijpt overigens wel
dat Termont gefrustreerd is
door het feit dat, als Gent grens
overschrijdend iets wil met de
Axelse Vlakte, hij om de tafel
moet met het Havenbedrijf Rot
terdam.
Zoiets is aan de Gentse haven
baronnen moeilijk te verkopen.
Havenschapsvoorzitter en ge
deputeerde G. de Kok was giste
ren vanwege vakantie niet be-
reikbaar voor commentaar.
Advertentie
WINTERCOLLECTIE
(m.u.v. mantels jacks)
LANGE DELFT 16 MIDDELBURG
HMHHHHHHHiiHHUHIHHHHHHHHHIHI
door Ben Jansen
BORSSELE - De kerncentrale
Borssele is gisteren stilgelegd na
een storing in een klep in het nu-
claire gedeelte van de centrale.
De reparatie neemt waarschijn
lijk enkele dagen in beslag.
De klep is bedoeld om een te ho
ge druk in het primaire water
systeem van de kerncentrale te
ontlasten. Volgens R. Miessen
van kerncentrale-exploitant
EPZ is zo'n klep te vergelijken
met een drukbeveiliging in een
boiler. Er zijn drie van dat soort
kleppen die onafhankelijk van
elkaar functioneren. Door de
storing kwam de veiligheid dan
ook niet in gevaar.
De afgelopen dagen gaven tem
peratuurmeters in de klep te
zien dat er iets niet in orde was.
Gistermorgen vroeg is besloten
de kerncentrale uit bedrijf te
nemen. Dat gebeurde op dezelf
de geleidelijke manier als bij
een regelmatige onderhouds-
stop.
Miessen zei dat de oorzaak van
het probleem waarschijnlijk
schuilt in een kogel die een pijp
je niet goed afsluit. De zoge
naamde drukontlastkleppen
worden bij elke onderhouds
beurt van de centrale getest.
„Maar," aldus Miessen, „ze
worden niet elke keer uit elkaar
gehaald."
De bedrijfsleiding van de kern
centrale heeft vijftien EPZ-me-
dewerkers teruggeroepen van
eindejaarsverlof in verband met
de storing. Onder hen zijn be
halve specialisten die de klep re
pareren ook medewerkers die
zich met stralingscontrole be
zighouden.
EPZ is erop gebrand de kern
centrale zo snel mogelijk weer
in bedrijf te krijgen. Liefst voor
1 januari. Volgens Miessen heeft
dat niets te maken met het feit
dat de kerncentrale Borssele
volgens een in 1994 genomen -
en door EPZ met succes bestre
den - besluit de kerncentrale per
1 januari 2004 stil had moeten
worden gelegd. Miessen: „Nee
hoor, ons streven om de centrale
nog dit jaar weer te laten draai
en, heeft niets symbolisch. We
willen gewoon zo snel mogelijk
weer stroom produceren.
VLISSINGEN - De Vlissingse
wijken Bossenburgh en Lam
merenburg hebben gisteroch
tend enkele uren te kampen ge
had met een stroomstoring. Iets
na vijf uur begon de storing. Een
deel van de gebruikers was een
uur later alweer uit de proble
men. Rond kwart voor zeven
was het euvel verholpen.
Volgens Delta NV was een breuk
in een kabel de oorzaak van de
storing. Het vermoeden bestaat
dat de kabelbreuk door weers-
of verkeersinvloeden is veroor
zaakt. Een andere mogelijkheid
is dat een kabel is beschadigd
door graafwerkzaamheden in
de Zuidbeekseweg. Daar wordt
momenteel een fietstunnel aan-
gelegd.
Door het vroege uur van de sto
ring hebben niet veel mensen er
direct last van gehad. Een van
de gevolgen ervan was wel dat er
een piek op het elektriciteitsnet
is geweest. Daardoor kunnen
sommige apparaten te veel
spanning hebben gekregen. Ge
voelige apparatuur, zoals mag
netrons of computers, heeft
daardoor mogelijk schade opge
lopen. Delta adviseert om appa
raten die kuren vertonen, op
nieuw aan te zetten.
De Goesenaar had van zijn
baas een kerstpakket gekre
gen.
Blij verrast door deze onver
wachte geste pakte de man
de doos uit. Daar kwamen de
gebruikelijke zaken uit: een
potje luxe jam, blikjes vis...
maar ook een tas, speciaal
ontworpen om een laptop in
te vervoeren. Alleen, de tas
was leeg! Teleurgesteld ging
de man toch maar even langs
zijn baas: of die misschien
vergeten had iets in te pak
ken?