'iets/voetpad Meliskerke komt er V2PRIJS Zeeland overweegt intrekken bezwaar tweede Maasvlakte Politie controleert vuurwerkverkoop eerse Meer went ast aan toekomstig loger zoutgehalte GimCxère Gent beklaagt zich bij Terneuzen over gebrek aan aandacht Gehele Kerncentrale buiten bedrijf na storing [l sinds 1995 vragen fietsers en voetgangers om beloofde doorsteek 11 Stroomstoring Bossenburgh en Lammerenburg zeeuwse almanak Kerstpakket door Harmen van der Werf MIDDELBURG - De provincie Zeeland trekt het bezwaar te gen de aanleg van de Tweede Maasvlakte mogelijk in. Gede puteerde M. Kramer heeft half januari een beslissend overleg met het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het bezwaar van de provincie richt niet zich niet zozeer tegen de komst van het nieuwe, bui tendijkse havengebied voor Rotterdam, maar tegen het zee reservaat dat daaraan is gekop peld. Het zeereservaat waarmee het verlies aan zeenatuur door de landaanwinning voor de Tweede Maasvlakte moet wor den gecompenseerd, strekte zich - zo bleek onlangs - tot on der de Zeeuwse kust uit. „Maar", laat gedeputeerde Kra merweten, „het schijntzo te zijn dat de Tweede Maasvlakte klei ner wordt. De lengte van de ka des blijft gelijk. Er is echter minder opslagterrein nodig. Het geplande zeereservaat hoeft dan ook niet zo groot te worden. Wij willen half januari van het ministerie horen welke gevol gen dat voor Zeeland heeft, des noods moeten de consequenties van zo'n zeereservaat voor de visserij en de recreatie worden vergoed." Druk vanuit Rotterdam, waar mee Zeeland Seaports samen werkt, speelt geen rol, verzekert Kramer. „Rotterdam springt za kelijk met deze kwestie om, wij doen dat ook. Wij hebben met het indienen van het bezwaar bij de Raad van Staat vooral on ze positie veilig willen stellen. Als wij dat niet hadden gedaan, hadden we geen onderhande lingspositie meer gehad." De gemeente Goedereede heeft in een eerder stadium al com pensatie gekregen. De vaargeul naar de vissershaven van Stel lendam wordt in het vervolg op kosten van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam op diepte gehouden en Goedereede krijgt geld voor een aantal na tuurprojecten die de recreatie sector op de Kop van Goeree moet versterken. Advertentie VOORDEEL Vraag naar de voorwaarden. Vrijdagavond koopavond. Schguwersweg 7 (Ind.Jerr. Noordzak) - Heinjcensjand www.binnenuit.nl door Rob Paardekam GOES - In samenwerking met de politie en de brandweer hebben alle dertien Zeeuwse gemeenten gisteren controles uitgevoerd bij verkooppunten van vuurwerk. Er werden ver schillende boetes uitgedeeld. Gisteren was de eerste dag dat verkopers hun vuurwerk aan de man mochten brengen. Re den voor de politie om samen met gemeentelijke handha vers op pad te gaan. In Goes werd in een verkoop ruimte meer dan de maximaal toegestane hoeveelheid vuur werk aangetroffen. In overleg met het Openbaar Ministerie werd besloten een boete van 750 euro op te leggen. In Terneuzen werd aan één persoon zeventien kilo vuur werk verkocht, terwijl tien ki lo het maximum is. De politie n am het vuurwerk in beslag. In dezelfde plaats kreeg een on dernemer een boete, omdat hi] zijn vuurwerk opsloeg buiten de opslagruimte. Verder bekeurde de politie een persoon die vanuit zijn auto een lawinepijl afvuurde en kreeg een Thoolse ondernemer een boete, omdat hij recht streeks vanuit zijn opslag ruimte verkocht. Burger In heel Zeeland controleert de politie ook op het voortijdig afsteken van vuurwerk door In de hele provincie werden verkopers en kopers van vuurwerk gecontroleerd op naleving van de regels.' foto Marijke Folkertsma jongeren. In veel gevallen ge beurt dat in burger. Gisteren was het rustig. In de hele pro vincie werden slechts drie jon geren betrapt. Ook de komen de dagen vinden nog controles plaats. Jongeren die gepakt worden, krijgen een 'uitnodiging' om zich begin volgend jaar te mel den bij bureau Halt. Daar wacht de inmiddels bekende straf. „In Tholen, Zierikzee en Goes moeten de jongeren stra ten schoonvegen en verder worden in verschillende plaat sen brandweerkazernes schoongemaakt", zegt S. de Koeijer van het Haltbureau Oosterschelderegio. „Boven dien krijgen ze een voorlich tingsvideo te zien." Jongeren die zich niet melden bij Halt, krijgen een boete, maar dat gebeurt over het al gemeen zelden. Vuurwerk mag worden afge stoken tussen woensdag 31 de cember 10.00 uur en donder dag 1 januari 2.00 uur. WALCHEREN dinsdag 30 december 2003 nrRon Magnée 'USKERKE - Al sinds 1995 ordl er gesteggeld over een liskerks fiets/voetpaadje inoggeen vijftig meter. Maar js er eindelijk schot in de ak gekomen en wordt het dje tussen de Torenstraat en [an Vaderstraat volgend jaar igelegd. wachtte. Hij spande enkele rechtszaken aan, maar haalde in 1997 bakzeil bij de Raad van State. Door overleg met omwonenden en discussies over het al dan niet toelaten van verkeer duurde het nog jaren voordat de kogel door de kerk ging. Van der Meer trok vaak tijdens raadsvergaderin gen aan de bel. „Gezeurd? Ja, naar mijn eigen gevoel heb ik er wel altijd om gezeurd, ja." Zo zeer, dat volgens sommigen de verbinding het Van der Meer- pad mag gaan heten. Het raads lidlachend: „Ach, ik kan nu ten minste weer door het dorp lopen zonder dat er steeds naar het pad wordt gevraagd." In september trachtte Roelse nog een stokje voor de aanleg van het paadje te steken door een bezwaarschrift in te dienen bij de gemeente Veere. De com missie verklaarde het bezwaar echter niet-ontvankelijk. Uiter lijk 1 februari volgend jaar gaat de eerste spade de grond in voor de aanleg van het pad. .of Ben Jansen (DDELBURG - Het Veerse ter is deze winter zouter dan tooit is geweest. Rijkswater- lat probeert het zoutgehalte og te houden. Dat gebeurt it het oog op de ingebruikna- van het doorlaatmiddel in de ndkreekdam, mei 2004. Dan rdt het meer vrijwel net zo ut als de Oosterschelde. or nu af en toe zout Ooster- ddewater via de Zand- wksluis in te laten, wil Rijks- iterstaat voorkomen dat door ingebruikname van het door- itmiddel problemen ont- ►aiu Zout water is zwaarder a zoet. Wanneer die lagen raldoende worden ge- tngd, kan zuurstofloosheid tstaan. 'at risico willen we verkleinen »r het zoutgehalte in het frse Meer in de aanloop naar I moment waarop we het orlaatmiddel gaan gebruiken ■hoog te brengen", zegt E. emen van Rijkswaterstaat, üs de winter niet al te nat ►rdt, clan gaat dat zeker luk- itschieters twater in het Veerse Meer be- Itetot nu toe 9 tot 12 promille at, met uitschieters naar be den in natte winters, waarin ei water uit de omliggende 'ders op het meer werd ge- usd. De Oosterschelde heeft zoutgehalte van 15 tot 16 Mnille. Met het beheer dat ptswaterstaat nu toepast om Veerse Meer flink zout te aden, schommelt het zoutge- ►Iterond 12 promille. De ver achting is dat het water na de [ebruikname van het door- ►tmiddel 14 tot 15 promille at zal bevatten. temen gaat ervan uit dat het ►gere zoutgehalte vóór eind W in alle hoeken van het crse Meer zal zijn doorge togen. Dat moet een eind ma- II aan de al jaren bestaande labiele situatie in het brakke ter. In grote delen komt zuur- afloosheid voor en er is een on- breidelde groei van zeesla, die fcnneer dit wier afsterft - tot tokhinder leidt. In de diepere e'to van het Veerse Meer kan j-rigens ook in de toekomst wek aan zuurstof ontstaan, temen: „Maar dat is een na- fürlijk verschijnsel in stil- Advertentie Vrijdag 2 januari zijn onze kantoren te Goes, Middelburg en Serooskerke gesloten. Accountants-en Adviesgroep Rijkse R. van der Meer is blij dat het pad er nu eindelijk komt: „Gezeurd? Ja, naar mijn eigen gevoel heb ik er wel altijd om gezeurd, ja.Maar ik kan nu tenminste weer door het dorp lopen zonder dat er steeds naar wordt gevraagd." foto Ruben Oreel staand water van meer dan 20 meter diep. Als je dat zou willen voorkomen, moet je onnatuur lijke maatregelen nemen." Wens Met de ingebruikname van het doorlaatmiddel komt een lang gekoesterde wens in vervulling. Rijkswaterstaat maakt zich sinds eind jaren '80 al zorgen over de waterkwaliteit van het Veerse Meer. Een onnatuurlijk peilbeheer (ongeveer NAP in de zomer en NAP -70 cm in de win ter), een laag zoutgehalte en een overvloed aan nitraten en fosfa ten die via het polderwater in het meer terechtkomen zijn er de oorzaak van. Het doorlaat middel moet de ergste proble men verhelpen. Rijkswaterstaat Zeeland heeft er jaren voor geijverd, maar steeds wanneer het er naar uit zag dat de doorlaat in de Zand- kreekdam zou kunnen worden aangelegd, bleken er andere, dringender zaken te zijn waar aan het geld moet worden be steed. In 2002 kon de aanleg van de twee betonnen kokers in de Zandkreekdam eindelijk begin nen. Aanvankelijk werd veron dersteld dat het doorlaatmiddel de waterkwaliteit slechts in be perkte mate zou verbeteren. Er werd rekening mee gehouden dat bij de Veersegatdam nog zo'n verversingssysteem zou moeten worden aangebracht. Het bleek evenwel mogelijk de capaciteit van de doorlaat in de Zandkreekdam tegen beperkte meerkosten te verdubbelen tot 40.000 liter per seconde. Daar mee is het Veerse Meer, zo hebben berekeningen te zien ge geven, goeddeels gezond te krij gen. Noodzakelijk Blijft alleen nog het probleem van de lozing van zoet, voedsel rijk polderwater op het Veerse Meer. Om daar een eind aan te maken zou een ingrijpende en kostbare aanpassing van het af wateringssysteem van de om liggende polders noodzakelijk zijn. Besloten is eerst maar eens te ervaren wat de resultaten van het doorlaatmiddel zijn. Dae- men: „In perioden van hoge pol derwaterafvoeren kunnen we het zoete water, dat bovenop het zoute water drijft, makkelijk via de doorlaat op de Ooster schelde spuien." nand die de geschiedenis van paadje vanaf het begin heeft egemaakt, is het Meliskerkse dslid R. van der Meer (DTV). weet nog goed hoe jaren ge en de discussie speelde over ldeine paadje. „Er werden in tijd huizen gebouwd in Me- erke. In het bestemmings in was het paadje al opgeno- in. Het was de mensen dus loofd. Bovendien was er al d voor vrijgemaakt. t lijkt een futiliteit, een paad- van enkele tientallen meters, iar voor de omwonenden is terg belangrijk, weet Van der er. „Niet voor de auto's, die jen wel om. Maar voor voet- igers die even snel een bood- iap willen doen, zeker in de nter, is het een uitkomst als ipad er ligt." :tiedereen is het eens met de mst van het paadje. Zoteken- C Roelse, die aan het geplan- pad woont, protest aan tegen aanleg. In die tijd was er nog iplan om gemotoriseerd ver- irtoe te laten op het pad, iets ar Roelse overlast van ver- door Wout Bareman TERNEUZEN - De samenwer king tussen de Kanaalzonege meenten Gent en Terneuzen was nog nooit zo intensief als nu. De afgelopen maanden waren er verschillende kennismakings bijeenkomsten tussen de ge meenteraden en de colleges en ook was er veelvuldig informeel contact. Bovendien zijn op tal van punten beleidsafspraken gemaakt. Burgemeester J. Lonink van Terneuzen reageerde gisteren dan ook verbijsterd óp de kri tiek van de Gentse havensche pen D. Termont dat de Zeeuwen de laatste tijd te veel naar het noorden (Rotterdam) kijken en nauwelijks nog naar het zuiden. Hij doelde daarmee vooral op het beleid van het havenschap Zeeland Seaports, dat met het oog op de aanleg van de Wester- schelcle Container Terminal in de Exploitatiemaatschappij Schelde Maas (ESM) nauw sa menwerkt met het Rotterdams Havenbedrijf. Maar in de marge stipte hij ook aan dat met name Lonink zijn blik meer op Gent moet richten. Wat Termont vooral dwars zit is dat de acquisitie voor de Axelse Vlakte/Autrichepolder, het 400 hectare braakliggende 'natte' industrieterrein aan het kanaal Gent-Terneuzen, stilletjes ook is ingebracht in ESM. En juist die Axelse Vlakte is voor de toe komstige uitbreiding van de ha ven van Gent van belang. Glad ijs Lonink: „Vooropgesteld dat die hele ESM, inclusief de inbreng van de Axelse Vlakte, al gere geld was voor mijn komst, vind ik dat Termont de plank volle dig misslaat. Terneuzen en Gent hebben een betere verhouding dan ooit. We plegen op alle mo gelijke manieren overleg. Ik heb, nadat ik de kritiek van Ter mont had gelezen, direct m'n collega Beke van Gent gebeld en ook die was boos. Ik heb aange kondigd dat Gent hierover van mij een brief krijgt en ik zal ook mijn eigen gemeenteraad infor meren over de achtergronden." Volgens Lonink begeeft schepen Termont zich op glad ijs. Hoe wel hij geen deel uitmaakt van het bestuur van Zeeland Sea ports heeft Lonink de afgelopen maanden in havenkringen groeiende irritatie vastgesteld over de herhaalde kritische uit latingen van Termont. „Zowel de havenschapsvoorzitter als anderen binnen het schap raken steeds meer getergd. Als Ter mont bijvoorbeeld teleurge steld constateert dat het samen werkingsprotocol, dat in maart tussen Zeeland Seaports en Gent is getekend, nog helemaal niets heeft opgeleverd, denk ik dat zoiets een kwestie van ge duld is." Havenbaron Lonink begrijpt overigens wel dat Termont gefrustreerd is door het feit dat, als Gent grens overschrijdend iets wil met de Axelse Vlakte, hij om de tafel moet met het Havenbedrijf Rot terdam. Zoiets is aan de Gentse haven baronnen moeilijk te verkopen. Havenschapsvoorzitter en ge deputeerde G. de Kok was giste ren vanwege vakantie niet be- reikbaar voor commentaar. Advertentie WINTERCOLLECTIE (m.u.v. mantels jacks) LANGE DELFT 16 MIDDELBURG HMHHHHHHHiiHHUHIHHHHHHHHHIHI door Ben Jansen BORSSELE - De kerncentrale Borssele is gisteren stilgelegd na een storing in een klep in het nu- claire gedeelte van de centrale. De reparatie neemt waarschijn lijk enkele dagen in beslag. De klep is bedoeld om een te ho ge druk in het primaire water systeem van de kerncentrale te ontlasten. Volgens R. Miessen van kerncentrale-exploitant EPZ is zo'n klep te vergelijken met een drukbeveiliging in een boiler. Er zijn drie van dat soort kleppen die onafhankelijk van elkaar functioneren. Door de storing kwam de veiligheid dan ook niet in gevaar. De afgelopen dagen gaven tem peratuurmeters in de klep te zien dat er iets niet in orde was. Gistermorgen vroeg is besloten de kerncentrale uit bedrijf te nemen. Dat gebeurde op dezelf de geleidelijke manier als bij een regelmatige onderhouds- stop. Miessen zei dat de oorzaak van het probleem waarschijnlijk schuilt in een kogel die een pijp je niet goed afsluit. De zoge naamde drukontlastkleppen worden bij elke onderhouds beurt van de centrale getest. „Maar," aldus Miessen, „ze worden niet elke keer uit elkaar gehaald." De bedrijfsleiding van de kern centrale heeft vijftien EPZ-me- dewerkers teruggeroepen van eindejaarsverlof in verband met de storing. Onder hen zijn be halve specialisten die de klep re pareren ook medewerkers die zich met stralingscontrole be zighouden. EPZ is erop gebrand de kern centrale zo snel mogelijk weer in bedrijf te krijgen. Liefst voor 1 januari. Volgens Miessen heeft dat niets te maken met het feit dat de kerncentrale Borssele volgens een in 1994 genomen - en door EPZ met succes bestre den - besluit de kerncentrale per 1 januari 2004 stil had moeten worden gelegd. Miessen: „Nee hoor, ons streven om de centrale nog dit jaar weer te laten draai en, heeft niets symbolisch. We willen gewoon zo snel mogelijk weer stroom produceren. VLISSINGEN - De Vlissingse wijken Bossenburgh en Lam merenburg hebben gisteroch tend enkele uren te kampen ge had met een stroomstoring. Iets na vijf uur begon de storing. Een deel van de gebruikers was een uur later alweer uit de proble men. Rond kwart voor zeven was het euvel verholpen. Volgens Delta NV was een breuk in een kabel de oorzaak van de storing. Het vermoeden bestaat dat de kabelbreuk door weers- of verkeersinvloeden is veroor zaakt. Een andere mogelijkheid is dat een kabel is beschadigd door graafwerkzaamheden in de Zuidbeekseweg. Daar wordt momenteel een fietstunnel aan- gelegd. Door het vroege uur van de sto ring hebben niet veel mensen er direct last van gehad. Een van de gevolgen ervan was wel dat er een piek op het elektriciteitsnet is geweest. Daardoor kunnen sommige apparaten te veel spanning hebben gekregen. Ge voelige apparatuur, zoals mag netrons of computers, heeft daardoor mogelijk schade opge lopen. Delta adviseert om appa raten die kuren vertonen, op nieuw aan te zetten. De Goesenaar had van zijn baas een kerstpakket gekre gen. Blij verrast door deze onver wachte geste pakte de man de doos uit. Daar kwamen de gebruikelijke zaken uit: een potje luxe jam, blikjes vis... maar ook een tas, speciaal ontworpen om een laptop in te vervoeren. Alleen, de tas was leeg! Teleurgesteld ging de man toch maar even langs zijn baas: of die misschien vergeten had iets in te pak ken?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 11