PZC Wacht maar, ik pakje nog wel een keer Wie maakt een eind aan de exorbitante topsalarissen? Molotov cocktails voor de leerkracht zaterdag 27 december 2003 Geweld tegen leraren: scholen praten er liever niet over. Uit angst om hun goede naam te ver liezen, schuiven directies inciden ten onder het tapijt. De leraren voelen zich aan hun lot overgela ten. „Niemand vroeg hoe ik me voelde. Had ik soms eerst zes we ken ziek moeten worden?" De baksteen vliegt om tien over ze ven 's ochtends door het keuken raam naar binnen. Misschien is het ie mand van school, denkt lerares Ria Vermeer als ze van de schrik is beko men, maar ze heeft met niemand ru zie. Op aandringen van haar man laat ze beveiligd glas in het keukenraam zetten. Een dikke maand later schrikt ze vroeg wakker van een bons. Haar bovenburen zien een jongen wegren nen. Vermeer loopt naar buiten en ziet voor haar keukenraam een stoeptegel liggen en in de goot een brandende molotovcocktail. „Die heb ik opge pakt en uitgeblazen, heel kalm." Ver meer zit in haar woonkamer, voor het eerst sinds weken met haar rug naar het bewuste raam. De krassen van de stoeptegel zijn nog zichtbaar op de ruit. Na het uitblazen van de molotovcock tail belt Vermeer de politie. Ze vraagt om extra beveiliging, maar die kan de politie vanwege capaciteitsgebrek niet geven: dezelfde avond is er een belangrijke voetbalwedstrijd. Na de kalmte komt de angst. Ze beseft dat ze aan een moordaanslag is ontsnapt. Die nacht slaapt ze slecht. Van elk ge luid schrikt ze wakker. Als ze de vol gende ochtend naar buiten kij kt, staat haar auto er vreemd bijTwee banden zijn lek gestoken. Nu is ze volkomen over haar toeren. Ze voelt zich mach teloos en bedreigd. „Ik weet niet wat ik over me afroep." Er moet iets gebeuren. Ze belt school en zegt zeker te weten dat het een leer ling is. „Ik en mijn man kennen nie mand anders die zoiets kan doen." School is niet overtuigd. Het is nog nooit eerder gebeurd en leerlingen doen zoiets toch niet? Die week sneu velt er een schoolruit en de glaszetter vindt een molotovcocktail in de strui ken. Nu is school wél overtuigd, hele maal als diezelfde week de auto van een andere vrouwelijke lerares in vlammen opgaat. „Het klinkt mis schien vreemd, maar ik was een beetje opgelucht. De aanslagen waren ten minste niet alleen voor mij bedoeld", zegt Vermeer. Twee daders worden ge pakt; allebei veertien jaar. Het zijn spijbelaars die eerder proefwerken uit een lokaal hebben gestolen. De direc tie drukt Vermeer op het hart het voorval niet naar buiten te brengen. Geweld tegen leraren: scholen praten er liever niet over. Laat staan dat zij de 'incidenten' aan de grote klok hangen. Directies zijn bang voor een slechte naam. Een school die als gewelddadig te boek staat, krijgt misschien minder nieuwe leerlingen en dus minder in komsten. Nergens wordt centraal ge registreerd hoe vaak leraren het slachtoffer zijn van geweld en bedrei gingen. Alleen de onderwijsbond CNV weet te melden dat het aantal meldingen de afgelopen vijf jaar is toegenomen. De Algemene Onder wijsbond (AOB) kan dat niet bevesti gen, maar vindt wel dat scholen veel te weinig doen om geweld te voorkomen. De meeste scholen hebben geen beleid voor het geval een leerling een leraar bedreigt, bevestigt Nico van Kessel, van het Instituut voor Toegepaste So ciologie (ITS), die vorig jaar onder zoek deed naar agressie op scholen. „Als je beleid maakt, geef je toe dat een probleem hebt, en dat doen scho len liever niet." Het gevolg: bedreigde leraren worden in de steek gelaten. Veel leraren die slachtoffer worden van geweld zijn ontevreden over de manier waarop de school ermee om gaat. Zo vindt Vermeer bijvoorbeeld dat de directie haar niet serieus heeft genomen. „School hield de boot af, en ik zat met mijn angst alleen thuis." Hersenschudding Henk Visser, een 53-jarige leraar handvaardigheid uit Nijmegen, werd ook met een kluitje in het riet gestuurd toen hij zijn directie vertelde dat hij telefonisch was bedreigd door de pooier van zijn leerling. De pooier vond dat de Visser zich niet met de leerling moest bemoeien en dreigde in het weekend 'even langs te komen'. De schooldirectie vond dat Visser zich 'niet druk' moest maken, dat het 'loze dreigementen' waren en dat die 'heus niet worden uitgevoerd'. Peter van der Zon, leraar grafische techniek op een school in Amsterdam, werd drie jaar geleden door een leer ling het ziekenhuis ingeslagen en hield daar een hersenschudding en een liesbreuk aan over. Niemand van de schoolleiding kwam hem opzoe ken. Toen hij was hersteld en weer les ging geven, ontdekte hij dat de leer ling op een andere locatie van dezelf de school weer was aangenomen. Een 'managementbeslissing', kreeg Van der Zon te horen. Ook voor lerares Hetty Lodewijks toonde de schoolleiding nauwelijks belangstelling, nadat zij door een leerling was aangevallen. In de sta tionsrestauratie van haar woonplaats vertelt zij haar verhaal. Ze dacht dat ze het voorval van vier jaar geleden had verwerkt, maar als ze erover ver telt, wordt ze toch weer bang dat de leerling wraak neemt. Eigenlijk wil ze de gebeurtenis op school niet opnieuw oprakelen. Daarom wil ze anoniem blijven. Schaar Haar verhaal begint bij Paula, een leerling uit de tweede klas van het vmbo. Ongemotiveerd en lusteloos zit het meisje in de klas. Ze haalt de ene onvoldoende na de andere. Ze kan erg lastig zijn, hoort Hetty Lodewijks van andere leraren.,Ik zet een schaar in je rug"had ze al tegen een van de docen ten geroepen. Lodewijks probeert het haar niet al te lastig te maken. Daardoor heeft ze weinig problemen met Paula. Tijdens de rapportvergadering hoort ze dat het meisje ademhalingsmoeilijkhe den heeft. Op een vrijdagmiddag, als Lodewijks al met de les is begonnen, komt Paula de klas binnenstormen. Ze kon het lokaal niet vinden, zegt ze. Met haar jas nog aan gaat ze zitten. rares Engels uit Lelystad. Toen zij in februari 1999 's ochtends met haar au to naar school wilde rijdenweigerden de remmen. Gelukkig was ze nog niet op de snelweg aangekomen. De rem leidingen waren doorgesneden, ver telde de garagehouder haar later. De dag nadat ze haar auto uit de garage had opgehaald, gebeurde het op nieuw. Weer 's ochtends vroeg. Ze ver moedde dat het een leerling met een krantenwijk was. Vijf keer in totaal werden haar remmen vernield en elke keer op hetzelfde tijdstip. De politie slaagde er niet in de dader te pakken. Pas toen een lid van de schoolleiding met een collega in alle vroegte bij de auto gingen posten, konden zij de vijf tienjarige leerling in de kraag grijpen. De leerling bleek in haar mentorklas te zitten. „Zo'n sukkeltje met een bril letje, altijd heel stil in de klas." Hij was de laatste van wie zij verwachtte dat hij tot zoiets in staat was. Sinds dien vraagt zij zich geregeld af wie ze eigenlijk voor zich heeft zitten in de klas. Een gevoel dat Ria Vermeer en Hetty Lodewijks herkennen. Ook hun daders waren tamelijk kalm en nooit extreem vervelend in de les. „Maar blijkbaar moet het eerst esca leren voordat de school iets doet", zegt Lodewijks. Soms vragen leraren zich af of zij wel zijn opgewassen tegen de psychische en sociale problematiek van leerlingen. Wat er met die kinde ren allemaal niet aan de hand is, ver zuchten ze. De één is hyperactief, de ander gebruikt drugs, de volgende wordt thuis verwaarloosd of is met de politie in aanraking geweest. Door de onderwijsvernieuwingen van de laatste jaren bevolken steeds meer kinderen met gedrags- en leerproble men de gewone scholen. Van docenten wordt verwacht dat ze daarmee kun nen omgaan. Leraar Henk Visser: „Ik ben opgeleid voor tekenen en hand vaardigheid, maar ik voel me soms net een maatschappelijk werker." On langs werd hij voor het ogen van de leerlingen bedreigd door een 'moeilij ke' leerling. Na herhaalde waarschu wingen en een portie strafwerk stuur de hij de leerling de klas uit. Die weigerde te vertrekken. Zittend ach ter zijn bureau zag Visser de jongen op zich af komen. Hij boog zich over hem heen, zette zijn handen op het bureau en zei: „Wie denk je wel dat je bent? Wacht jij maar, ik pak je nog wel.Vis ser stond resoluut op en werkte de jon gen de klas uit. Afgestompt Wie geweld wil aanpakken, moet ook laten zien dat dreigen, schelden en spijbelen niet kan, zegt Adri Bleeker, oud-directeur van het Calvijn College in Amsterdam-West. Aan geweld te gen leraren gaat een scala van inci denten vooraf. Toen hij begon op het Calvijn merkte hij dat docenten on derling wel spraken over scheldpar tijen en geweld, maar het door een ge brek aan vertrouwen niet aan de directie vertelden. Docenten hadden het gevoel dat er toch niets met hun klachten gedaan werd en raakten af gestompt. Tegen één docent zeiden de leerlingen iedere morgen: 'hee boe renlul, ben je daar weer', maar die do cent deed dat af als een grap. Bleeker, tevens oud- directeur van een jeugdgevangenis, liet bij zijn aantre den alle docenten inclusief het onder steund personeel een training doen 'omgaan met agressie'. Hij stelde zero tolerance in op school en drukte het personeel op het hart iedere opmer king die niet door de beugel kon te melden bij de directie. Die ondernam onmiddellijk actie. „Als een leerling een Surinaamse leraar voor 'baviaan' uitmaakte, liet ik de ouders op school komen, en vervolgens moest die leer ling in hun bijzijn herhalen wat hij had gezegd. Toen was het snel afgelo pen." Als een leerling geweld had ge bruikt tegen een leraar, werd de poli tie direct naar school gehaald om hem te arresteren. Dat hielp ook. Scholen moeten niet bang zijn dat openheid over geweld hun reputatie aantast, vindt Bleeker, inmiddels di recteur van een grafische school in Utrecht. „Gooi het op straat en laat zien wat je doet om het geweld aan te pakken." Mayke Calis De namen van Ria Vermeer, Paula, Hetty Lodewijks en Henk Visser zijn om privacyredenen veranderd Lodewijks zegt niks en gaat door met de les. „Mag het raam open", gilt ze. „Trek eerst je jas maar uit", zegt Lode wijks beslist. „Ik heb hyperventilatie en het is hier benauwd." Ze loopt de klas uit en smijt de deur achter zich dicht. Lodewijks heeft nog maar net de les hervat of Paula staat al weer in de klas. Door het dolle heen. „Niet ik moet weg, maar jij moet weg", schreeuwt ze met opgeheven vinger. Ze is klein en draagt grote plateauzo len. Lodewijks lacht, eerst van verba zing daarna van de zenuwen. „Doe niet zo gek, meid, ga gewoon zitten", probeert ze. Paula loopt op haar af en begint haar te schoppen en te stom pen. Lodewijks weert zich af met haar armen. Ze probeert Paula te kalmeren door rustig tegen haar te praten. In een flits vraagt ze zich af waarom nie mand iets doet. Met het trappende kind achter zich aan, ziet ze kans het lokaal te verlaten. Op de gang schui felt ze op de tast, zich met één hand af werend, naar het lokaal van een colle ga. Die ziet haar worsteling, pakt het meisje vast en brengt haar naar de af delingscoördinator. Lodewijks gaat terug naar haar lokaal. De leerlingen zijn volkomen overstuur. Ze be spreekt het voorval met de klas. Som migen vinden dat Lodewijks haar een dreun had moeten geven. Dan staat de afdelingscoördinator voor de deur. Hij vraagt of het meisje terug in de les mag. Nee, absoluut niet, antwoordt Lodewijks verbijsterd. Later biedt de man zijn excuses aan. Hij had het even niet in de gaten. De directie besluit het meisje te schorsen en de politie in te schakelen. Lodewijks wil geen aangifte doen, omdat ze vindt dat Paula hulp in plaats van een strafblad nodig heeft. De maandag erop verschijnt Lode wijks weer op school. Die zaak wordt afgehandeld en daarmee is de kous af. Eén collega vraagt rechtstreeks hoe het met haar gaat, daarna niemand foto Frank Jansen/GPD meer. Ook de directie niet. „Dat heeft me nog het meest aangrepen", zegt Lodewijks..Had ik soms eerst zes we ken ziek moeten worden?" „Soms legt de directie zelfs de schuld bij de leraren", zegt ITS-onderzoeker Van Kessel. „Ze hebben het er zelf naar gemaakt, vinden ze. Andere do centen hebben er immers geen last van." Remleidingen Dat directies geen maatregelen tref fen is zeer ernstig, vindt Van Kessel. Docenten die het overkomt, vinden vaak zelf al dat ze hebben gefaald. Zo'n reactie van de directie bevestigt dat alleen maar. „Je wordt geacht orde te houden", zegt een leraar. „Aan een docent die door een leerling wordt ge slagen, kleeft het beeld dat hij zijn werk niet aankan. Hoe onterecht dat ook is." Dat de directie het ook wel eens goed doet, blijkt uit het verhaal van een le Anders Moberg van Ahold en Ad Scheepbouwer van KPN leverden dit jaar een deel van hun sala ris in. Maar de topsalarissen kwamen alleen in bewe ging door extreme omstandigheden. Vrijwillig een einde maken aan een riante beloning is nog altijd erg moeilijk. Albert Heijn maakte dit jaar een unieke consumen tenboycot mee. Klanten bleven weg uit protest tegen het hoge salaris, gegarandeerde bonus en gouden handdruk van topman Moberg. De omzet van de su permarktketen die altijd op de kleintjes let daalde en aan de stroom negatieve berichten kwam geen einde. Het duurde niet lang of Moberg leverde onder de druk een deel van zijn beloning in. Maar er was meer verontwaardiging over royale belo ningspakketten van topbestuurders. Ook Scheep bouwer van KPN moest het ontgelden, evenals de weggestuurde Ahold-bestuurders Van der Hoeven en Meurs die 'speelgeld' meekregen. De opgestapte top van Getronics lag eveneens onder vuur vanwege de riante gouden handdrukken die ze meekregen. Toch leidde niet alle commotie tot andere regelingen. Politici en vakbonden hameren al jaren op inkomens matiging voor de bedrijfselite, maar de groeiende pu blieke verontwaardiging heeft geen effect. Ook de aandeelhouders, klein en groot, hebben in de praktijk geen invloed op riante beloningspakkelten. De com missie Tabaksblat, die een code voor beloningsvoor- stellen presenteerde, maakte evenmin indruk. Ster ker nog: de code riep veel averechtse reacties op van het 'old-boys' netwerk. Moederbedrijf Ahold kwam pas tot inkeer toen klan ten Albert Heijn gingen boycotten vanwege de enor me vertrekregeling van Moberg. De opvolger van Cees van der Hoeven, die het concern door boekhoud schandalen aan de rand van de afgrond bracht, zou in totaal tien miljoen euro kunnen gaan verdienen. Bij vroegtijdig ontslag zou hij een miljoenenhanddruk meekrijgen. De mededeling van Ahold dat over de hoogte van het bedrag niet meer te praten viel, leidde tot veel tumult op de aandeelhoudersvergadering. De commotie werd vergroot toen de pensioenfondsen ABP en PGGM eisten dat de beloning verlaagd zou worden. Nooit eerder mengden pensioengiganten zich publiekelijk in de discussie over het salaiis van een topman. Ahold had duidelijk grenzen overschre den, maar gaf nog steeds geen krimp. De vorstelijke beloning" werd pas aangepast toen Ahold het zélf voelde in zijn portemonnee. De tweede 'overwinning' in de strijd tegen hoge belo ningen werd behaald door AbvaKabo FNV. In okto ber leverde KPN-topman Scheepbouwer miljoenen salaris en zijn vaste bonus in onder dreiging van een proces wegens wanbeleid bij de Ondernemingska mer. Ronald Paping van Abvakabo FNV onderhan delde met de raad van commissarissen van KPN over een andere beloning voor Scheepbouwer. „Dat zijn pittige gesprekken geweest, waarin we zware druk hebben moeten uitoefenen", blikt Paping terug. „KPN vroeg ons wat er moest gebeuren, wilden wij de procedure bij de Ondernemingskamer intrekken. Wij wilden dat Scheepbouwer salaris zou inleveren en dat is ook gebeurd." Paping spreekt van een unieke situatie, maar heeft er een hard hoofd in dat dit voorbeeld in de toekomst au tomatisch leidt tot zelfregulering aan de top, „Ik ver wacht dat we vaker een procedure in gang moeten zetten om dit voor elkaar te krijgen," „Als aandeel houders geen vuist kunnen maken en kopers een be drijf niet kunnen boycotten dan wordt het moeilijk om iets te doen aan excessen in de beloning", zegt Rick van der Ploeg, hoogleraar economie aan het Eu ropean University Institute in Florence. Van der Ploeg vindt dat de huidige eenzijdig samengestelde commissarissen-club op de schop moet om de belo ningscultuur aan de top te doorbreken. „Er zijn bui tenstaanders nodig die zeggen dat de keizer geen kle ren aan heeft." Niet alleen vakbonden, politici en aandeelhouders lopen te hoop tegen (vermeende) misstanden rond bestuurdersbeloningen. Directeur Jeroen Kirch van beloningsspecialist Hay Group schreef eind november in een brief aan de commissie- Tabaksblat dat het pij n doet om te zien hoe de staf van een bedrijf marktdata en adviezen van Hay Group kneden in hun presentatie aan hun commissarissen. Kirch concludeert dat 'fatsoen hulp nodig heeft'. „De buitenwacht ziet ons als een adviseur die met directie en toezichthouders smoest", schrijft hij. „Tot over maat van ramp wijzen bestuurders of commissaris sen die in het nauw komen te zitten graag' naar ons ter legitimering van gemaakte keuzen. Daar kunnen wij ons moeilijk tegen verdedigen, helemaal als een op drachtgever ons geen ruimte tot publiekelijk reage ren biedt." In welke mate de bedrijfstop werkelijk be scheiden is geweest met salarissen, pensioenkosten, bonussen en opties, wordt duidelijk als begin volgend jaar de jaarverslagen over 2003 uitkomen. Daaruit valt af te leiden of er sprake is van exorbitante belo ningen of dat er redelijke grenzen zijn aangehouden. Miranda Megens AH-topman Anders Moberg deed een stapje terug: zijn jaarsalaris bedraagt 1,5 miljoen euro, zijnbofflj oplopen tot 2,5 milojoen euro. foto Phil NijhOT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 28