Taal is een levend fenomeen
PZC
PAAUWE
Zeeuwse jongeren in
debat met politici
erkoop van
ïoncertzaal pure
ultuurvernietiging
Momo: feestelijk en kleurrijk
pleidooi voor onthaasting
17
rijs voor
uisomroep
ilta Oostburg
iitbuiken op
ocknacht
FQEUCHT
Nederlands
Expositie van
tekeningen uit
Keersluismoord
unst
Metalband Badly Preserved grote
kanshebber Zeeuwse popprijzen
Heel zuinig het nieuwe jaar beginnen
U B E L E NES®
zaterdag 27 december 2003
6TBURG - De stichting
somrocp Delta in Oostburg
[1 de Scoop-aaiunoedigings-
s 2003, goed voor 100 euro,
nonnen.
stichting kreeg het prijsje,
jat ze zich had aangemeld
vrijwilligersorganisatie bij
jServicebureau Vrijwilligers
dand.
(bureau werkt als provincia-
raagbaak voor het vrijwilli-
stverk en houdt er tevens een
aturebank op na. Vorig jaar
teerde het bureau een actie
meer vrijwilligersvacatures
;diebank te krijgen. In totaal
ridden zich het voorbije jaar
organisaties aan. Uit dat
ctal werd door loting een
jjswinnaar gehaald.
jOostburgse huisomroep voor
ziekenhuis en De Stelle was
[gelukkige winnaar.
- Het is 'efïe uit-
liken met de haren los'. Van-
vindt in het Arsenaalthe-
erin Vlissingen de eerste Af-
iX-mas Rocknight plaats, een
il met Highway Chile,
lis en Wastelands op het
iefnemer Andy Spaan is
met de optredende bands.
iy Chile is een gevestigde
De groep speelt jaren
hardrock in de stijl van
Saxon en Yesterday
Spaan: ,,De non-com-
variant van Golden
is een groep die uit-
nummers speelt van
Osbourne (uiteraard ook
(diens Black Sabbath-tijd).
fezv is tegenwoordig veel ge-
bgd", verklaart Spaan. „Dit
Bus onze commerciële zet."
jlde regio Rotterdam komt
fetelands, een progressieve
jagroep die volgens Spaan
Kuitblinkt in 'decibellen en
maar 'speelt alsof
cd hebt opstaan'.
voldoende belangstelling
van de After X-mas
toiight een jaarlijks terug
ei evenement maken,
vanavond: 2-1.00 uur.
door A.J. Snel
Volgens de wetten van de psycholo
gie zou Huib Boogert des nachts
vaak kermend moeten ontwaken uit
een gruwelijke droom over de Neder
landse taal. Als aankomend journalist
bij een te Dordrecht verschijnende
krant heeft hij namelijk onder ernstige
geestelijke mishandeling moeten lij
den. Zijn chef daar liet hem soms tot
wel tien keer een stukje overschrijven.
Omdat het niet goed was.
De boven hem geplaatste kwelgeest
had de rottige gewoonte geen aanwij
zingen te geven. Het stukje moest ge
woon anders en verder moest Huib het
maar zelf uitzoeken. Met lichte verba
zing stelt hij, op tientallen jaren af
stand in de tijd, vast dat zijn belangstel
ling voor de taal met haat is begonnen.
Mijns ondanks voel ik me bij de taal en
de ontwikkeling daarvan betrokken. Ik
kom er niet van los.
Onlangs verscheen van de hand van de
Goesenaar Boogert het boekje TaalAr-
senaal, een verzameling columns die hij
iedere twee weken onder de titel Voer
taal in het dagblad de Telegraaf publi
ceert. Hij jongleert daar behendig met
het Nederlands en zijn optredens blij
ken, gezien het ruime aantal reacties en
de welwillende inhoud daarvan, te
worden gewaardeerd.
Het Nederlands is in nood en Huib Boo
gert raakt daardoor vervuld van erbar
men. In zijn boekje stoeit en stunt hij
met de taal als een jongetje dat door het
hoog houden van de bal aan zijn omge
ving wil laten zien hoe mooi het edele
voetbalspel toch is, ondanks verruwing
en vêrvuiling.
Hij heeft een scherp oog voor de verloe
dering. In één van zijn columns noteert
Boogert: „De belangstelling voor een
zorgvuldige omgang met onze eigen
taal is tot een triest dieptepunt gedaald.
Het Nederlands is meelijwekkend ge
worden, als iemand die met zijn broek
op zijn hielen over straat loopt." En:
„Het proces van zelfhaat en zelfver
minking lijkt niet te stoppen."
Worm
Boogert zegt: De taal is als een worm
die aan de voorkant blijft aangroeien en
waar aan de achterkant steeds iets af
gaat. Daar is niets tegen. Taal is een le
vend fenomeen; je moet daar vrij mee
kunnen omgaan. Ik heb er bijvoorbeeld
geen probleem mee dat in het Neder
lands het woord 'kids' wordt opgeno
men. Dat is een zinvolle toevoeging.
'Kinderen', dat zijn we allemaal. Ieder-
Huib Boogert: „Mijns ondanks voel ik me bij de taal en de ontwikkeling daarvan betrokken. Ik kom er niet van los."
foto Roeland Vis
een heeft of had immers een vader en
moeder. Met het woord 'kids'voer je een
nieuw begrip in. De 'kids' zijn aan het
sporten. Geen enkel bezwaar wat mij
betreft. Maar echt vreselijk is het ge
bruik van Anglo-Amerikaans binnen
de Nederlandse taal zonder dat het eni
ge zin heeft. Het wordt gesproken door
mensen die willen laten blijken dat ze
ooit een keer in Amerika zijn geweest of
gewoon uit gewichtigdoenerij. Ze den
ken zich te onderscheiden, maar dat
doen ze dan wel op een armoedige ma
nier. Wij kennen door de geschiedenis
heen de invloed van andere talen op het
Nederlands: Frans in de Napoleonti
sche tijd, Duits in de jaren twintig en
dertig van de vorige eeuw. Dat waren
natuurlijke ontwikkelingen. Maar het
gebruik van Engels is geforceerd en
vaak verhullend. Wat nou 'manage
ment buy out' als je het gewoon over een
bedrijfsovername hebt. Of 'benchmar-
ken' als je bedoelt te zeggen datje crite
ria wilt vaststellen en vervolgens han
teren. Het zijn termen waarvan nie
mand pi'ecies weet wat ze betekenen.
'Synergie', ook zo'n vreselijk woord dat
te pas en vooral te onpas wordt ge
bruikt."
In zijn boekje TaalArsenaal geeft Huib
Boogert niet alleen eigen opvattingen,
hij komt ook met aardige wetenswaar
digheden. In het Nederlands wordt, zo
maakt hij in een column duidelijk, niet
alleen geleend, er wordt vanuit onze
taal ook uitgeleend. Het Engelse 'boss'
komt van ons woord 'baas' en 'to belea-
ger' is afgeleid van het Nederlandse
'belegeren'. Duitsers namen van ons de
woorden 'Matrose', 'Staatsmann' en
'Trauerspiel' over en pasten die iets
aan, zoals de Fransen woorden als 'ker-
messe' en 'bière' uit het Nedelands op
pikten. Huib Boogert is blijkbaar geen
viseter of hij komt zelden bij een trai
teur in Frankrijk. Deed hij dat wel, dan
zou hij hebben gezien hoe die vervaar
diger en verkoper van lekkernijen de
'rolmops' verhandelt: met een mooie
Franse 'r' en de klemtoon op 'mops'.
Aardig van Boogert is, dat hij zijn wer
ken vrijwaart van een belerend toontje.
Hij deelt tikken uit en geeft zo nu en dan
een schop, maar schoolmeesterachtig
wordt hij niet. Sterker, hij heeft in de
verzameling columns reacties van le
zers opgenomen, die hém de maat ne
men. Bijvoorbeeld als hij het woord
'keeper' gebruikt terwijl we de beschik
king hebben over de aanduiding 'doel-
verdediger' of als hij 'het meest opmer
kelijk' schrijft in plaats van 'opmerke
lijkst'. Nee, die Boogert zal de pot niets
verwijten terwijl hij zelf scheel ziet.
TaalArsenaal. Uitgeverij BZZTH Den Haag.
ISBN 90 453 064 0. Prijs 12,50.
door Ab van derSluis
MIDDELBURG - Jongeren tus
sen de twaalf en achttien jaar
oud kunnen woensdag 14 janu
ari in debat gaan met politici
van provinciale politieke partij
en. Op die dag vindt het Provin
ciaal Jeugddebat plaats. Jonge
ren kunnen hun mening geven
over onderwerpen die zij be
langrijk vinden en waarop ze
hun invloed willen uitoefenen.
Het jeugddebat dient ook als
voorbereiding op het komende
Nationaal Jeugddebat een acti
viteit van de Nationale Jeugd
raad. In 2004 gaan dan voor de
negende keer ruim honderd jon
geren in debat met ministers,
staatssecretarissen en Kamerle
den.
'Kansen voor jongeren' en
'openbaar vervoer' waren vorig
jaar een paar van de onderwer
pen bij het Provinciaal Jeugd
debat. De onderwerpen van dit
jaar worden in januari 2004 be
kendgemaakt. Jongeren tussen
12 en 18 jaar kunnen zich daar
nog voor inschrijven. Per pro
vincie worden twaalf deelne
mers geselecteerd om mee te
doen aan het Nationaal Jeugd
debat.
Om 9.30 uur beginnen de jonge
ren met de voorbereiding voor
het Jeugddebat in het Provin
ciehuis aan Abdij 6 te Middel
burg. Het debat begint om 13.30
uur in de Statenzaal. Van de
provinciale politieke partijen
zijn de volgende politici aanwe
zig: F. Babijn (CDA), H. Smits
(LPF) en P. van der Wal (PvdA).
De Nationale Jeugdraad orga
niseert niet alleen dit Provinci
aal Jeugddebat, maar ook
lokale jeugddebatten, Beide de
batten dienen als voorbereiding
en selectie voor het Nationaal
Jeugddebat. In totaal kunnen
ongeveer 120 jongeren daaraan
deelnemen. Het Nationaal
Jeugddebat vindt plaats in de
Tweede Kamer in Den Haag. De
exacte datum van het Jeugdde
bat 2004 wordt nader bekend
gemaakt.
Na afloop van het Provinciaal
Jeugddebat zijn er enkele voor
bereidingsdagen voor het Na
tionaal Jeugddebat. De geselec
teerde deelnemers krijgen dan
een training. Tijdens een trai
ningsweekend worden de agen-
daonderwerpen voorbereid,
oefenen de jongeren met debat
teren, worden de 'fracties' ge
vormd en verdeeld en wordt ge
werkt aan teambuilding.
Inschrijving kan tot een paar
dagen voor het Provinciaal
Jeugddebat op woensdag 14 ja
nuari 2004, via of door een in
schrijfformulier op te vragen bij
de Nationale Jeugdraad, tel.
030-2303575.
VLISSINGEN - In café Soif aan
het Bellamypark in Vlissingen
zijn tot eind februari de origine
le tekeningen te zien, die Femke
Gerestein maakte voor het on
langs verschenen boek De Keer
sluismoord.
Femke Gerestein (Middelburg,
1982) ging na haar gymnasium
opleiding naar de kunstacade
mie Sint Joost in Breda. Daar
studeert ze komend voorjaar af
in de richting illustratie. De il
lustraties voor De Keersluis-
moord maakte ze als onderdeel
van haar stage.
Gerestein liet zich in haar illu
straties leiden door het verhaal
en de sfeer uit de jaren, waarin
de moorden werden gepleegd.
De illustraties zijn tot stand ge
komen door een vrije techniek
van scheuren, plakken, tekenen,
kopiëren, schilderen, opnieuw
kopiëren, in wisselende volgor
de. Zo is een reeks eigenzinnige
beelden ontstaan die, ook bui
ten de context van het boek ge
plaatst, hun verhaal vertellen.
In het boek De Keersluismoord
vertelt Gerard van der Hoeven
over de nooit opgeloste moord
uit 1937 op de kastelein en zijn
echtgenote van café Keersluis^
recht tegenover de gelijknamige
brug over het Kanaal door Wal
cheren. Het boek verscheen eind
vorige maand. De auteur heeft
inmiddels een aantal nieuwe
tips gekregen. Ze zullen dé
moordzaak weliswaar niet hel
pen oplossen, maar Van der
Hoeven is wel bezig met het na
pluizen van de tips.
Jan Rozendaal
- De Concert-
I in Middelburg staat in de
vijf van zalen met de beste
estiek in Nederland. De zaal
jdan ook niet verloren gaan,
it violist en dirigent Jaap
Zweden. „Dat zou pure cul-
ivernietigingzijn."
iZweden dirigeerde onlangs
Nederlands Kamerorkest in
Middelburgse Concertzaal,
afloop van de uitvoering,
publiekelijk stil bij de
perikelen rond de zaal.
gemeente twijfelt tussen
aanbevelingen die een in-
heeft gedaan in
onderzoeksrapport: de Con-
zaal voor 2,4 miljoen euro
louwen of anders verkopen,
laatste optie noemde Van
tden na zijn concert 'een
inde'.
nde
voormalig eerste violist van
en te-
topdirigent wil
stellingname graag toelich-
verkocht wordt, is
ongetwijfeld aan iemand die
eldinziet, bijvoorbeeld door
fappartementen te bouwen.
gaan de bulldozers erin.
iseeuwig zonde. Dat moet je
niet willen als stad. Ik heb over
al gespeeld. Ik weet hoe moeilijk
het is een zaal te bouwen met
een goede akoestiek voor klas
sieke muziek. Middelburg heeft
er één. Denk in godsnaam na
over wat je daarmee doet."
Onder musici in Nederland
heeft de Concertzaal een uitste
kende reputatie, aldus Van
Zweden. Alleen in Amstei'dam,
Nijmegen, Rotterdam en En
schede zijn zalen te vinden met
een vergelijkbaar goede akoes
tiek. „In zijn soort is deze zaal
uniek in Nederland. Hij is niet al
te gi'oot en klinkt uitstekend.
Als ik er met collega's over
praat, hebben ze het altijd over
die opmerkelijk goede akoes
tiek."
Van Zweden moet er niet aan
denken dat hij straks in een
nieuw theater in Middelburg
moet optreden in plaats van in
de Concertzaal. „Een theater is
geen concertzaal. De nieuwe
theaters vliegen als pad
denstoelen uit de grond. Ik kom
er vaak, want ik ben ook een
theaterliefhebber. Als er een
nieuwe schouwburg wordt ge
bouwd, is er over van alles nage
dacht. Is er gelegenheid om lek
ker te eten? Kun je er gezellig
iets dxrinken? Ziet het er mooi
uit? Maar veel te laat of liele-
maal niet wordt er gedacht aan
de akoestiek. Het is echt de om
gekeerde wei'eld. Ik weet nu wat
ik in Middelburg heb. Als die
zaal behouden blijft, wil ik
graag één keer per jaar komen.
Ik wil er zelfs dingen voor opzij
schuiven."
Van Zweden kan zich niet voor
stellen dat de Concertzaal niet
x-endabel kan worden geëxploi-
teerd.
Aantrekkelijk
„Ik denk dat je hem voor het pu
bliek iets aantrekkelijker moet
maken. Als je goed program
meert, weet ik zeker dat je vol
doende mensen trekt. Rondom
die zaal kun je een bnxisend con
certleven op poten zetten. De
artiesten komen graag en de
zaal heeft een functie tot in de
verre omtrek van Middelburg.
De gemeente moet absoluut
goed nadenken wat ze doet.
Nedextand is toch al niet geze
gend met topzalen. Stel je voor
dat deze dan verdwijnt. Echt,
daar krijgt men eeuwig spijt
van."
Monro en de tijdspaarders vertelt over het meisje Momo, dat zonder vader of moeder als een klein zwerf -
stertje in een oude ruïne woont. foto Roeland Vis
GOES, DE MYTHE
'Momo en de tijdspaarders', kerst
productie naar het gelijknamige
boek van Michael Ende, door stich
ting 'Het Ei'met onder andere Es-
cha Tanïhatu, Ron van der Schelde,
Larissa de Keijzer, Ronald Dinge-
manse, Koen Mijnheer en vele ande
ren. MuzïekvanDouwe Eisinga, uit
gevoerd door orkest onder
leiding van Christian Blaha. Decor
van Bob Goedhart, kostuums van
Sylvia van Dam en Merrett van Lyn-
den. Regie:Katinka van den Dool.
doorWillem Nijssen
De Duitse schrijver Michael
Ende (1929-1995) was een
maatschappelijk bewogen man,
die zich zorgen maakte om be
paalde moderne ontwikkelin
gen. De een kiest dan voor poli
tiek, de ander voor verhalen.
Waarschuwende verhalen wel
licht, in handen van minder be
gaafde schrijvers. Prachtverha-
len - waarvan je de boodschap
als honing in je opneemt - in
handen van een schrijver als Mi
chael Eixde. 'Het oneindige ver
haal' is zijn bekendste, en waar
schijnlijk ook zijn beste werk.
Maar 'Momo en de tijdspaar
ders' heeft ook altijd zijn be
wonderaars gehad.
Het verhaal vertelt over het
meisje Momo, dat zonder vader
of moeder als een klein zwerf-
stexdje in een oude ruïne woont.
Omdat ze zo goed kan luisteren,
is ze een verademing voor ieder
een. Met haar in de buurt valt
blij te leven, maar ongemerkt
wordt het leven toch steeds le
ger en killer. En voller en druk
ker en onmenselijker. En daar
zitten de Tijdspaaxxlers achter,
kille grijze personages die alles
wat overbodig is - een praatje,
een kopje thee na school, een
pai'kiet - als verspilde tijd be
schouwen. Ze moedigen de
mensen aan om hun tijd te spa
ren. Wat niemand weet, is dat ze
die opgespaarde tijd zelf ge
bruiken om er goed van te leven
en er hun macht mee te vestigen
Maar met hulp van meester Ho
ra weet Momo het tij nog juist op
tijd te keren. 'Momo en de tijd
spaarders' is een schitterend
verhaal, dat vooral laat zien hoe
treurig het eigenlijk is dat men
sen geen tijd meer hebben, geen
tijd meer maken, voor niets, en
zeker niet voor elkaar. En dat ze
dat zomaar laten gebeuren.
Juist dat aspect komt in deze
kerstproductie niet zo helder uit
de verf. Want deze familie-mu
sical wil natuurlijk vooral span
nend en vrolijk zijn. En pracht
vol. Een kleurrijk en feestelijk
pleidooi voor de onthaasting,
als het ware. Nu, dat laatste is
zeker wel gelukt. Om te begin
nen dankzij de kostumering, die
in de Tijdspaarders wel zijn
hoogtepunt vindt. En natuur
lijk dankzij de muziek, niet
overdreven sterk aanwezig - er
worden maar enkele liederen
gezongen - maar wel zeer ge
slaagd. In een bedaard tempo
ontrolt zich het verhaal.
Zonder overbodig spektakel,
maar met mooie effecten op de
juiste momenten. Zoals bij het
elimineren van die akelige Tijd
spaarders... een lichtflits, een
rookwolk, en wég zijn ze. Als je
eenmaal weet hoe gemakkelijk
ze te bestrijden zijn, is het in een
wip gebeurd.
De premièx*e in het Goese thea
ter De Mythe had nog wel te lij
den onder een paar technische
mankementen, maar die zullen
ongetwijfeld opgelost raken. Of
het immense gezelschap, met tal
van jeugdige spelers en ook nog
eens een hele stoet volwassenen,
er goed de vaalt in zal krijgen,
valt daa rnaast ook wel te hopen
Want bedaard is misschien goed
en past ook wel in de geest van
Michael Ende, diekennelijkniet
veel moest hebben van al die
moderne haast. Maar ti'aag, dat
is wat anders. Daar wordt je als
toeschouwer kriebelig van. Of is
dat ook al een symptoom van die
moderne ziekte? Hoe dan ook,
de mooie momenten zijn er ook
en leveren alvast een prachtig
lied op, 'Leef je leven', een po
tentiële hit. Fi'aai gezongen
door Ron van der Schelde, die
schitteixle in zijn i-ol als Gigi,
potsenmaker, nar, verhalenver-
teller. En hij was de enige niet.
Let maar eens op die schildpad,
die zo vexTukkelijk aan zijn sla
blaadjes kan knabbelen. En die
zo heex'lijk rustig een half uxxr
vooruitleeft.
'Momo en de tijdspaardei's' is
nog te zien in De Mythe te Goes
op zaterdag 27 (15 en 19 uur) en
zondag 28 december (19 uur) en
in de Stadsschouwbui'g te Mid-
delbui'g op maandag 29 (19 uur)
en dinsdag 30 december (15 en
19 uur).
door Ernst Jan Rozendaal
VLISSINGEN - Badly Preser
ved heeft dit jaar de meeste
nominaties in de wacht ge
sleept voor de Zeeuwse Pop-
prijzen. De Zeeuws-Vlaamse
metalband is in alle vier de
categorieën genomineerd. De
Stichting Popmuziek Zeeland
(SPZ) reikt de popprijzen
zaterdag 17 januari uit in het
Arsenaaltheater in Vlissin
gen.
De popprijzen worden jaar
lijks toegekend aan Zeeuwse
amateui'bands. Artiesten
kunnen in vier categorieën
worden genomineerd: beste
cd, beste liveband, beste art
work en beste website. Daar-
naast woi'dt jaarlijks het beste
popfestival aangewezen en
wordt een speciale prijs van
vex'dienste voor de Zeeuwse
popmuziek uitgereikt.
Het publiek beslist tijdens de
finaleavond van de Zeeuwse
Poppi'ijzen wat de beste live
band van Zeeland is. De geno
mineerde popgi'oepen treden
allemaal op, waarna de aan
wezigen kunnen stemmen.
Naast Badly Preserved doen
Flavour, 111 Productionz en
Tapharheejl een gooi naar de
ze titel. Dat betekent dus een
keüze tussen vier volstrekt
verschillende stijlen: metal,
pop, hiphop en ska.
Met de tweede cd Decades of
denial heeft Badly Preseived
dit jaar in de roos geschoten.
Het album is namelijk geno
mineerd voor beste cd en beste
artwork. In de eerste catego
rie krijgt de Zeeuwse-Vlaam-
se band concui'rentie van
Voidd (met het album Main
frame Progi'essivity), Odette
Sorber (Essentials), No Fron
tiers (Whisper of the trees) en
Floffgirl (Hard as Nails).
Art work
De juxy van de SPZ was behal
ve van het cd-hoesje van
Badly Px'eserved onder de in
druk van het art work van An
ep for morons van For the Al
liance, Foi'ward van Roast'er,
Temper the wind to the
shorn lamb van This beautiful
mess en Nocodetuelle van No
Code.
De SPZ heeft ook de websites
van de Zeeuwse popartiesten
vergeleken. In die categorie
zijn Antidote, Backlash, Bad
ly Preserved, For the Alliance
en Pillars genomineerd.
De vijf beste popfestivals van
het afgelopen jaar zijn Mos
selrock, Sunburn, Rock
around the Bridge, Weitjerock
en Graauwrock. De onder
scheiding voor de verdienste
voor de Zeeuwse popmuziek
wordt bekend gemaakt zon
der dat daar een nominatie
aan voorafgaat.
Tijdens de popprijzenavond
treden niet alleen de genomi-
neei'den in de categorie beste
liveband op. De avond woi'dt
geopend door Cosmic Slop.
De organisatoi'en omschrij
ven deze formatie als 'de red
ders van de Zeeuwse funk'. De
drum 'n' bassband Airsculp-
tors treedt op nadat de strijd
tussen de beste livebands is
gestreden.
Uiteindelijk zal de groep Ses
sion Blast de avond afsluiten.
Dit is een gelegenheidsforma
tie met prominenten uit de
Zeeuwse pop, die voor deze
gelegenheid hits uit de jaren
tachtig spelen.
Aanvang: 20.00 uur.
Advertentie
uitverkoopweken Dan mef njeuwe SasPaaUWe meubelen
gaan veel meubelen en
itJaap van Zweden.
lagere prijzen de deur
uit en kan de koper ze
met mooie kortingen zijn
eigen deur binnenslepen.
Met die meubelen is
natuurlijk niks mis,
maar een nieuw jaar
vraagt nu eenmaal om
een vernieuwing van
de collectie. Dat is de
reden. Waarom zou je
geen gebruik maken van
zo'n gelegenheid om
tijdloze schoonheid voor
de inrichting van eigen huis
juist nu voordelig aan te
schaffen?
Marconistraat 15B Goes, 0113 - 226962 I