Taal is een levend fenomeen PZC PAAUWE Zeeuwse jongeren in debat met politici erkoop van ïoncertzaal pure ultuurvernietiging Momo: feestelijk en kleurrijk pleidooi voor onthaasting 17 rijs voor uisomroep ilta Oostburg iitbuiken op ocknacht FQEUCHT Nederlands Expositie van tekeningen uit Keersluismoord unst Metalband Badly Preserved grote kanshebber Zeeuwse popprijzen Heel zuinig het nieuwe jaar beginnen U B E L E NES® zaterdag 27 december 2003 6TBURG - De stichting somrocp Delta in Oostburg [1 de Scoop-aaiunoedigings- s 2003, goed voor 100 euro, nonnen. stichting kreeg het prijsje, jat ze zich had aangemeld vrijwilligersorganisatie bij jServicebureau Vrijwilligers dand. (bureau werkt als provincia- raagbaak voor het vrijwilli- stverk en houdt er tevens een aturebank op na. Vorig jaar teerde het bureau een actie meer vrijwilligersvacatures ;diebank te krijgen. In totaal ridden zich het voorbije jaar organisaties aan. Uit dat ctal werd door loting een jjswinnaar gehaald. jOostburgse huisomroep voor ziekenhuis en De Stelle was [gelukkige winnaar. - Het is 'efïe uit- liken met de haren los'. Van- vindt in het Arsenaalthe- erin Vlissingen de eerste Af- iX-mas Rocknight plaats, een il met Highway Chile, lis en Wastelands op het iefnemer Andy Spaan is met de optredende bands. iy Chile is een gevestigde De groep speelt jaren hardrock in de stijl van Saxon en Yesterday Spaan: ,,De non-com- variant van Golden is een groep die uit- nummers speelt van Osbourne (uiteraard ook (diens Black Sabbath-tijd). fezv is tegenwoordig veel ge- bgd", verklaart Spaan. „Dit Bus onze commerciële zet." jlde regio Rotterdam komt fetelands, een progressieve jagroep die volgens Spaan Kuitblinkt in 'decibellen en maar 'speelt alsof cd hebt opstaan'. voldoende belangstelling van de After X-mas toiight een jaarlijks terug ei evenement maken, vanavond: 2-1.00 uur. door A.J. Snel Volgens de wetten van de psycholo gie zou Huib Boogert des nachts vaak kermend moeten ontwaken uit een gruwelijke droom over de Neder landse taal. Als aankomend journalist bij een te Dordrecht verschijnende krant heeft hij namelijk onder ernstige geestelijke mishandeling moeten lij den. Zijn chef daar liet hem soms tot wel tien keer een stukje overschrijven. Omdat het niet goed was. De boven hem geplaatste kwelgeest had de rottige gewoonte geen aanwij zingen te geven. Het stukje moest ge woon anders en verder moest Huib het maar zelf uitzoeken. Met lichte verba zing stelt hij, op tientallen jaren af stand in de tijd, vast dat zijn belangstel ling voor de taal met haat is begonnen. Mijns ondanks voel ik me bij de taal en de ontwikkeling daarvan betrokken. Ik kom er niet van los. Onlangs verscheen van de hand van de Goesenaar Boogert het boekje TaalAr- senaal, een verzameling columns die hij iedere twee weken onder de titel Voer taal in het dagblad de Telegraaf publi ceert. Hij jongleert daar behendig met het Nederlands en zijn optredens blij ken, gezien het ruime aantal reacties en de welwillende inhoud daarvan, te worden gewaardeerd. Het Nederlands is in nood en Huib Boo gert raakt daardoor vervuld van erbar men. In zijn boekje stoeit en stunt hij met de taal als een jongetje dat door het hoog houden van de bal aan zijn omge ving wil laten zien hoe mooi het edele voetbalspel toch is, ondanks verruwing en vêrvuiling. Hij heeft een scherp oog voor de verloe dering. In één van zijn columns noteert Boogert: „De belangstelling voor een zorgvuldige omgang met onze eigen taal is tot een triest dieptepunt gedaald. Het Nederlands is meelijwekkend ge worden, als iemand die met zijn broek op zijn hielen over straat loopt." En: „Het proces van zelfhaat en zelfver minking lijkt niet te stoppen." Worm Boogert zegt: De taal is als een worm die aan de voorkant blijft aangroeien en waar aan de achterkant steeds iets af gaat. Daar is niets tegen. Taal is een le vend fenomeen; je moet daar vrij mee kunnen omgaan. Ik heb er bijvoorbeeld geen probleem mee dat in het Neder lands het woord 'kids' wordt opgeno men. Dat is een zinvolle toevoeging. 'Kinderen', dat zijn we allemaal. Ieder- Huib Boogert: „Mijns ondanks voel ik me bij de taal en de ontwikkeling daarvan betrokken. Ik kom er niet van los." foto Roeland Vis een heeft of had immers een vader en moeder. Met het woord 'kids'voer je een nieuw begrip in. De 'kids' zijn aan het sporten. Geen enkel bezwaar wat mij betreft. Maar echt vreselijk is het ge bruik van Anglo-Amerikaans binnen de Nederlandse taal zonder dat het eni ge zin heeft. Het wordt gesproken door mensen die willen laten blijken dat ze ooit een keer in Amerika zijn geweest of gewoon uit gewichtigdoenerij. Ze den ken zich te onderscheiden, maar dat doen ze dan wel op een armoedige ma nier. Wij kennen door de geschiedenis heen de invloed van andere talen op het Nederlands: Frans in de Napoleonti sche tijd, Duits in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. Dat waren natuurlijke ontwikkelingen. Maar het gebruik van Engels is geforceerd en vaak verhullend. Wat nou 'manage ment buy out' als je het gewoon over een bedrijfsovername hebt. Of 'benchmar- ken' als je bedoelt te zeggen datje crite ria wilt vaststellen en vervolgens han teren. Het zijn termen waarvan nie mand pi'ecies weet wat ze betekenen. 'Synergie', ook zo'n vreselijk woord dat te pas en vooral te onpas wordt ge bruikt." In zijn boekje TaalArsenaal geeft Huib Boogert niet alleen eigen opvattingen, hij komt ook met aardige wetenswaar digheden. In het Nederlands wordt, zo maakt hij in een column duidelijk, niet alleen geleend, er wordt vanuit onze taal ook uitgeleend. Het Engelse 'boss' komt van ons woord 'baas' en 'to belea- ger' is afgeleid van het Nederlandse 'belegeren'. Duitsers namen van ons de woorden 'Matrose', 'Staatsmann' en 'Trauerspiel' over en pasten die iets aan, zoals de Fransen woorden als 'ker- messe' en 'bière' uit het Nedelands op pikten. Huib Boogert is blijkbaar geen viseter of hij komt zelden bij een trai teur in Frankrijk. Deed hij dat wel, dan zou hij hebben gezien hoe die vervaar diger en verkoper van lekkernijen de 'rolmops' verhandelt: met een mooie Franse 'r' en de klemtoon op 'mops'. Aardig van Boogert is, dat hij zijn wer ken vrijwaart van een belerend toontje. Hij deelt tikken uit en geeft zo nu en dan een schop, maar schoolmeesterachtig wordt hij niet. Sterker, hij heeft in de verzameling columns reacties van le zers opgenomen, die hém de maat ne men. Bijvoorbeeld als hij het woord 'keeper' gebruikt terwijl we de beschik king hebben over de aanduiding 'doel- verdediger' of als hij 'het meest opmer kelijk' schrijft in plaats van 'opmerke lijkst'. Nee, die Boogert zal de pot niets verwijten terwijl hij zelf scheel ziet. TaalArsenaal. Uitgeverij BZZTH Den Haag. ISBN 90 453 064 0. Prijs 12,50. door Ab van derSluis MIDDELBURG - Jongeren tus sen de twaalf en achttien jaar oud kunnen woensdag 14 janu ari in debat gaan met politici van provinciale politieke partij en. Op die dag vindt het Provin ciaal Jeugddebat plaats. Jonge ren kunnen hun mening geven over onderwerpen die zij be langrijk vinden en waarop ze hun invloed willen uitoefenen. Het jeugddebat dient ook als voorbereiding op het komende Nationaal Jeugddebat een acti viteit van de Nationale Jeugd raad. In 2004 gaan dan voor de negende keer ruim honderd jon geren in debat met ministers, staatssecretarissen en Kamerle den. 'Kansen voor jongeren' en 'openbaar vervoer' waren vorig jaar een paar van de onderwer pen bij het Provinciaal Jeugd debat. De onderwerpen van dit jaar worden in januari 2004 be kendgemaakt. Jongeren tussen 12 en 18 jaar kunnen zich daar nog voor inschrijven. Per pro vincie worden twaalf deelne mers geselecteerd om mee te doen aan het Nationaal Jeugd debat. Om 9.30 uur beginnen de jonge ren met de voorbereiding voor het Jeugddebat in het Provin ciehuis aan Abdij 6 te Middel burg. Het debat begint om 13.30 uur in de Statenzaal. Van de provinciale politieke partijen zijn de volgende politici aanwe zig: F. Babijn (CDA), H. Smits (LPF) en P. van der Wal (PvdA). De Nationale Jeugdraad orga niseert niet alleen dit Provinci aal Jeugddebat, maar ook lokale jeugddebatten, Beide de batten dienen als voorbereiding en selectie voor het Nationaal Jeugddebat. In totaal kunnen ongeveer 120 jongeren daaraan deelnemen. Het Nationaal Jeugddebat vindt plaats in de Tweede Kamer in Den Haag. De exacte datum van het Jeugdde bat 2004 wordt nader bekend gemaakt. Na afloop van het Provinciaal Jeugddebat zijn er enkele voor bereidingsdagen voor het Na tionaal Jeugddebat. De geselec teerde deelnemers krijgen dan een training. Tijdens een trai ningsweekend worden de agen- daonderwerpen voorbereid, oefenen de jongeren met debat teren, worden de 'fracties' ge vormd en verdeeld en wordt ge werkt aan teambuilding. Inschrijving kan tot een paar dagen voor het Provinciaal Jeugddebat op woensdag 14 ja nuari 2004, via of door een in schrijfformulier op te vragen bij de Nationale Jeugdraad, tel. 030-2303575. VLISSINGEN - In café Soif aan het Bellamypark in Vlissingen zijn tot eind februari de origine le tekeningen te zien, die Femke Gerestein maakte voor het on langs verschenen boek De Keer sluismoord. Femke Gerestein (Middelburg, 1982) ging na haar gymnasium opleiding naar de kunstacade mie Sint Joost in Breda. Daar studeert ze komend voorjaar af in de richting illustratie. De il lustraties voor De Keersluis- moord maakte ze als onderdeel van haar stage. Gerestein liet zich in haar illu straties leiden door het verhaal en de sfeer uit de jaren, waarin de moorden werden gepleegd. De illustraties zijn tot stand ge komen door een vrije techniek van scheuren, plakken, tekenen, kopiëren, schilderen, opnieuw kopiëren, in wisselende volgor de. Zo is een reeks eigenzinnige beelden ontstaan die, ook bui ten de context van het boek ge plaatst, hun verhaal vertellen. In het boek De Keersluismoord vertelt Gerard van der Hoeven over de nooit opgeloste moord uit 1937 op de kastelein en zijn echtgenote van café Keersluis^ recht tegenover de gelijknamige brug over het Kanaal door Wal cheren. Het boek verscheen eind vorige maand. De auteur heeft inmiddels een aantal nieuwe tips gekregen. Ze zullen dé moordzaak weliswaar niet hel pen oplossen, maar Van der Hoeven is wel bezig met het na pluizen van de tips. Jan Rozendaal - De Concert- I in Middelburg staat in de vijf van zalen met de beste estiek in Nederland. De zaal jdan ook niet verloren gaan, it violist en dirigent Jaap Zweden. „Dat zou pure cul- ivernietigingzijn." iZweden dirigeerde onlangs Nederlands Kamerorkest in Middelburgse Concertzaal, afloop van de uitvoering, publiekelijk stil bij de perikelen rond de zaal. gemeente twijfelt tussen aanbevelingen die een in- heeft gedaan in onderzoeksrapport: de Con- zaal voor 2,4 miljoen euro louwen of anders verkopen, laatste optie noemde Van tden na zijn concert 'een inde'. nde voormalig eerste violist van en te- topdirigent wil stellingname graag toelich- verkocht wordt, is ongetwijfeld aan iemand die eldinziet, bijvoorbeeld door fappartementen te bouwen. gaan de bulldozers erin. iseeuwig zonde. Dat moet je niet willen als stad. Ik heb over al gespeeld. Ik weet hoe moeilijk het is een zaal te bouwen met een goede akoestiek voor klas sieke muziek. Middelburg heeft er één. Denk in godsnaam na over wat je daarmee doet." Onder musici in Nederland heeft de Concertzaal een uitste kende reputatie, aldus Van Zweden. Alleen in Amstei'dam, Nijmegen, Rotterdam en En schede zijn zalen te vinden met een vergelijkbaar goede akoes tiek. „In zijn soort is deze zaal uniek in Nederland. Hij is niet al te gi'oot en klinkt uitstekend. Als ik er met collega's over praat, hebben ze het altijd over die opmerkelijk goede akoes tiek." Van Zweden moet er niet aan denken dat hij straks in een nieuw theater in Middelburg moet optreden in plaats van in de Concertzaal. „Een theater is geen concertzaal. De nieuwe theaters vliegen als pad denstoelen uit de grond. Ik kom er vaak, want ik ben ook een theaterliefhebber. Als er een nieuwe schouwburg wordt ge bouwd, is er over van alles nage dacht. Is er gelegenheid om lek ker te eten? Kun je er gezellig iets dxrinken? Ziet het er mooi uit? Maar veel te laat of liele- maal niet wordt er gedacht aan de akoestiek. Het is echt de om gekeerde wei'eld. Ik weet nu wat ik in Middelburg heb. Als die zaal behouden blijft, wil ik graag één keer per jaar komen. Ik wil er zelfs dingen voor opzij schuiven." Van Zweden kan zich niet voor stellen dat de Concertzaal niet x-endabel kan worden geëxploi- teerd. Aantrekkelijk „Ik denk dat je hem voor het pu bliek iets aantrekkelijker moet maken. Als je goed program meert, weet ik zeker dat je vol doende mensen trekt. Rondom die zaal kun je een bnxisend con certleven op poten zetten. De artiesten komen graag en de zaal heeft een functie tot in de verre omtrek van Middelburg. De gemeente moet absoluut goed nadenken wat ze doet. Nedextand is toch al niet geze gend met topzalen. Stel je voor dat deze dan verdwijnt. Echt, daar krijgt men eeuwig spijt van." Monro en de tijdspaarders vertelt over het meisje Momo, dat zonder vader of moeder als een klein zwerf - stertje in een oude ruïne woont. foto Roeland Vis GOES, DE MYTHE 'Momo en de tijdspaarders', kerst productie naar het gelijknamige boek van Michael Ende, door stich ting 'Het Ei'met onder andere Es- cha Tanïhatu, Ron van der Schelde, Larissa de Keijzer, Ronald Dinge- manse, Koen Mijnheer en vele ande ren. MuzïekvanDouwe Eisinga, uit gevoerd door orkest onder leiding van Christian Blaha. Decor van Bob Goedhart, kostuums van Sylvia van Dam en Merrett van Lyn- den. Regie:Katinka van den Dool. doorWillem Nijssen De Duitse schrijver Michael Ende (1929-1995) was een maatschappelijk bewogen man, die zich zorgen maakte om be paalde moderne ontwikkelin gen. De een kiest dan voor poli tiek, de ander voor verhalen. Waarschuwende verhalen wel licht, in handen van minder be gaafde schrijvers. Prachtverha- len - waarvan je de boodschap als honing in je opneemt - in handen van een schrijver als Mi chael Eixde. 'Het oneindige ver haal' is zijn bekendste, en waar schijnlijk ook zijn beste werk. Maar 'Momo en de tijdspaar ders' heeft ook altijd zijn be wonderaars gehad. Het verhaal vertelt over het meisje Momo, dat zonder vader of moeder als een klein zwerf- stexdje in een oude ruïne woont. Omdat ze zo goed kan luisteren, is ze een verademing voor ieder een. Met haar in de buurt valt blij te leven, maar ongemerkt wordt het leven toch steeds le ger en killer. En voller en druk ker en onmenselijker. En daar zitten de Tijdspaaxxlers achter, kille grijze personages die alles wat overbodig is - een praatje, een kopje thee na school, een pai'kiet - als verspilde tijd be schouwen. Ze moedigen de mensen aan om hun tijd te spa ren. Wat niemand weet, is dat ze die opgespaarde tijd zelf ge bruiken om er goed van te leven en er hun macht mee te vestigen Maar met hulp van meester Ho ra weet Momo het tij nog juist op tijd te keren. 'Momo en de tijd spaarders' is een schitterend verhaal, dat vooral laat zien hoe treurig het eigenlijk is dat men sen geen tijd meer hebben, geen tijd meer maken, voor niets, en zeker niet voor elkaar. En dat ze dat zomaar laten gebeuren. Juist dat aspect komt in deze kerstproductie niet zo helder uit de verf. Want deze familie-mu sical wil natuurlijk vooral span nend en vrolijk zijn. En pracht vol. Een kleurrijk en feestelijk pleidooi voor de onthaasting, als het ware. Nu, dat laatste is zeker wel gelukt. Om te begin nen dankzij de kostumering, die in de Tijdspaarders wel zijn hoogtepunt vindt. En natuur lijk dankzij de muziek, niet overdreven sterk aanwezig - er worden maar enkele liederen gezongen - maar wel zeer ge slaagd. In een bedaard tempo ontrolt zich het verhaal. Zonder overbodig spektakel, maar met mooie effecten op de juiste momenten. Zoals bij het elimineren van die akelige Tijd spaarders... een lichtflits, een rookwolk, en wég zijn ze. Als je eenmaal weet hoe gemakkelijk ze te bestrijden zijn, is het in een wip gebeurd. De premièx*e in het Goese thea ter De Mythe had nog wel te lij den onder een paar technische mankementen, maar die zullen ongetwijfeld opgelost raken. Of het immense gezelschap, met tal van jeugdige spelers en ook nog eens een hele stoet volwassenen, er goed de vaalt in zal krijgen, valt daa rnaast ook wel te hopen Want bedaard is misschien goed en past ook wel in de geest van Michael Ende, diekennelijkniet veel moest hebben van al die moderne haast. Maar ti'aag, dat is wat anders. Daar wordt je als toeschouwer kriebelig van. Of is dat ook al een symptoom van die moderne ziekte? Hoe dan ook, de mooie momenten zijn er ook en leveren alvast een prachtig lied op, 'Leef je leven', een po tentiële hit. Fi'aai gezongen door Ron van der Schelde, die schitteixle in zijn i-ol als Gigi, potsenmaker, nar, verhalenver- teller. En hij was de enige niet. Let maar eens op die schildpad, die zo vexTukkelijk aan zijn sla blaadjes kan knabbelen. En die zo heex'lijk rustig een half uxxr vooruitleeft. 'Momo en de tijdspaardei's' is nog te zien in De Mythe te Goes op zaterdag 27 (15 en 19 uur) en zondag 28 december (19 uur) en in de Stadsschouwbui'g te Mid- delbui'g op maandag 29 (19 uur) en dinsdag 30 december (15 en 19 uur). door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Badly Preser ved heeft dit jaar de meeste nominaties in de wacht ge sleept voor de Zeeuwse Pop- prijzen. De Zeeuws-Vlaamse metalband is in alle vier de categorieën genomineerd. De Stichting Popmuziek Zeeland (SPZ) reikt de popprijzen zaterdag 17 januari uit in het Arsenaaltheater in Vlissin gen. De popprijzen worden jaar lijks toegekend aan Zeeuwse amateui'bands. Artiesten kunnen in vier categorieën worden genomineerd: beste cd, beste liveband, beste art work en beste website. Daar- naast woi'dt jaarlijks het beste popfestival aangewezen en wordt een speciale prijs van vex'dienste voor de Zeeuwse popmuziek uitgereikt. Het publiek beslist tijdens de finaleavond van de Zeeuwse Poppi'ijzen wat de beste live band van Zeeland is. De geno mineerde popgi'oepen treden allemaal op, waarna de aan wezigen kunnen stemmen. Naast Badly Preserved doen Flavour, 111 Productionz en Tapharheejl een gooi naar de ze titel. Dat betekent dus een keüze tussen vier volstrekt verschillende stijlen: metal, pop, hiphop en ska. Met de tweede cd Decades of denial heeft Badly Preseived dit jaar in de roos geschoten. Het album is namelijk geno mineerd voor beste cd en beste artwork. In de eerste catego rie krijgt de Zeeuwse-Vlaam- se band concui'rentie van Voidd (met het album Main frame Progi'essivity), Odette Sorber (Essentials), No Fron tiers (Whisper of the trees) en Floffgirl (Hard as Nails). Art work De juxy van de SPZ was behal ve van het cd-hoesje van Badly Px'eserved onder de in druk van het art work van An ep for morons van For the Al liance, Foi'ward van Roast'er, Temper the wind to the shorn lamb van This beautiful mess en Nocodetuelle van No Code. De SPZ heeft ook de websites van de Zeeuwse popartiesten vergeleken. In die categorie zijn Antidote, Backlash, Bad ly Preserved, For the Alliance en Pillars genomineerd. De vijf beste popfestivals van het afgelopen jaar zijn Mos selrock, Sunburn, Rock around the Bridge, Weitjerock en Graauwrock. De onder scheiding voor de verdienste voor de Zeeuwse popmuziek wordt bekend gemaakt zon der dat daar een nominatie aan voorafgaat. Tijdens de popprijzenavond treden niet alleen de genomi- neei'den in de categorie beste liveband op. De avond woi'dt geopend door Cosmic Slop. De organisatoi'en omschrij ven deze formatie als 'de red ders van de Zeeuwse funk'. De drum 'n' bassband Airsculp- tors treedt op nadat de strijd tussen de beste livebands is gestreden. Uiteindelijk zal de groep Ses sion Blast de avond afsluiten. Dit is een gelegenheidsforma tie met prominenten uit de Zeeuwse pop, die voor deze gelegenheid hits uit de jaren tachtig spelen. Aanvang: 20.00 uur. Advertentie uitverkoopweken Dan mef njeuwe SasPaaUWe meubelen gaan veel meubelen en itJaap van Zweden. lagere prijzen de deur uit en kan de koper ze met mooie kortingen zijn eigen deur binnenslepen. Met die meubelen is natuurlijk niks mis, maar een nieuw jaar vraagt nu eenmaal om een vernieuwing van de collectie. Dat is de reden. Waarom zou je geen gebruik maken van zo'n gelegenheid om tijdloze schoonheid voor de inrichting van eigen huis juist nu voordelig aan te schaffen? Marconistraat 15B Goes, 0113 - 226962 I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 17