Heilig, heilig, driemaal heilig het gezin Viering MIENT JAN T. eersstra: „De wens een eigen kind te hebben, die heb ik gewoon (b wel getwijfeld. Tot mijn dertigste vond ik kinderen gewoon i eerlijk gezegd schrok ik me te pletter toen ik ze toch leuk begon inden. Als je zo lang ergens van overtuigd geweest bent ij jezelf vast dat je van je geioof dreigt te vallen, dan is dat noga! wat. De twijfel heeft een paar maanden geduurd." woensdag 24 december 2003 Wat ze zo al naar het hoofd geslingerd krijgen: Dat ze egoïsten zijn. Dat anderen la ter, als de vergrijzing dit land echt in haar greep heeft gekre gen, voor hun pensioenkosten moeten opdraaien. Dat ze hun ouders het zo zeer begeerde grootouderschap onthouden. Vrijwillig kinderloos blijven lijkt door een groot deel van de maatschappij maar moeilijk of in het geheel niet te worden ge accepteerd. Het gezin, de hoek steen van de samenleving, is een te waarderen instituut. Le vensgezellen en gezellinnen die denken dat hun wereld er zon der kinderen goed en voltooid uitziet, kunnen die opvatting maar beter voor zich houden. Doen ze dat niet, dan worden ze benaderd alsof ze zich voor iets moeten verantwoorden. Daar hebben ze duidelijk weinig zin in. Een korte zoektocht naar mensen die ervoor kiezen zonder kinderen door het leven te gaan, le vert moeiteloos wat namen op. Men wil best over de keuze praten. Maar; wel anoniem. „Mijn moeder leeft nog. Als ze er niet meer zou zijn, zou ik er open over zijn waarom wij geen kinderen willen", zegt een man.,Nu dus niet." „Het is iets persoonlijks waar ik niet met naam en toenaam over in de publiciteit kom. Wel met een gefingeerde naam en omgeving. Anders niet." Heilig, heilig, driemaal heilig is het gezin en wie het niet wenst te stich ten is nalatig en moet kennelijk iets uitleggen. „Merkwaardig", zegt Margreet Feenstra. „Wie kinderen op de wereld zet, hoeft nooit iets te verklaren, hoe slecht ouders de op voeding ook doen. Maar wie er be wust van afziet kinderen te krijgen, die krijgt vragen te beantwoorden. Ik denk dat mensen die vragen zo sterk over hun persoonlijk leven vinden gaan, dat ze terughoudend zijn en liever niet maar buiten tre den." Margreet Feenstra (35)geboren en getogen in Vlissingen en nu met haar man neergestreken in Zeist, kan meepraten over het bewust kin derloos zijn. Ze heeft zelf de keuze gemaakt geen kinderen te krijgen en ze heeft onlangs een boek laten ver schijnen waarin ze zeventien men sen aan het woord laat die ook geen kinderen wensen. Daarom wil ik geen kinderenis de titel. In het voorwoord bij het boek ver klaart Feenstra wat haar heeft be wogen om mensen te benaderen die bewust kinderloos of, in een modern jargon dat haar niet zo bevalt, kin- dervrij zijn. Ze schrijft: „Rond mijn dertigste is het begonnen. Familie leden, kennissen en collega's raak ten zwanger. Ik ontving in korte tijd een flinke stapel geboortekaartjes. Twee jaar later was ik de laatste in mijn omgeving: de enige zonder ge zin. Ik begon een zekere druk te er varen vanuit mijn omgeving. Niet kinderen krijg. Er is een heel sterk mi lieu-argument; je kunt haast geen be tere bijdrage aan het behoud van het milieu bedenken dan geen kinderen te krijgen. Ik denk trouwens dat mensen besluiten links of rechts te gaan, ja of nee te zeggen en pas later onderbou wen waaróm ze dat hebben gedaan. Ik zal eens een filosofisch ballonnetje oplaten. Het zijn vaak hoger opgelei den die beslissen geen kinderen te krijgen. Zij vormen naar mijn gevoel een voorhoede. Misschien komt hun beslissing, extreem doorgeredeneerd, wel voort uit het feit dat de mens als soort aan hoger-opgeleiden die pro blemen analyseren, minder behoefte krijgt. Dat ligt in het corrigerend ver mogen van de natuur besloten. Van het type, dat ik aanduid als 'hoofd mensen', zijn er op een bepaald mo ment misschien wel voldoende." Spijt De mensen die Feenstra heeft geïnter viewd, hebben niet veel meer met el kaar gemeen dan hun keuze bewust kinderloos te blijven. De ene geeft als belangrijkste reden dat er nog nooit vrede is geweest op de wereld, een tweede refereert aan de rottige jeugd, een derde ziet de groei van de wereld bevolking als een van de grootste be dreigingen voor het ecologische even wicht en een vierde heeft simpelweg voorrang willen geven aan de eigen carrière. Margreet Feenstra heeft met de serie persoonlijke verhalen niet al leen een bijdrage willen leveren aan de maatschappelijke discussie over kinderen krijgen en kinderloos blij ven, ze is ook op zoek geweest naar een soort garantie voor zichzelf. „Ik wilde weten of mensen er spijt van hadden gekregen dat ze ooit beslisten om kin derloos te blijven. Die spijt was er niet, ook niet bij de mensen voor wie het eerder genomen besluit op grond van hun leeftijd onomkeerbaar was geworden." De vraag of een belangrijk deel van de samenleving bewuste kinderloosheid eigenlijk maar vreemd vindt en of er sprake is van een van de laatste ta boes, heeft in de interviews van Feen stra geen sterk accent gekregen. Ze heeft haar ondervraagden de bescher ming van de anonimiteit gegeven door ze alleen met de voornaam te noemen of door gefingeerde namen te gebrui ken omdat die persoonlijke en diep gaande verhalen vertelden en niet pri mair om negatieve reacties uit de omgeving te voorkomen. De schrijf ster van het boek Daarom wil ik geen kinderen heeft namelijk niet de erva ring dat vaak vijandig gereageerd wordt. Hoewel, ze kent het verwijt over ego isme en de neiging van derden om haar terug te laten komen op haar keuze. „Als het om egoïsme gaat; wat is er nou egoïstischer dan het kopiëren van jezelf? Je neemt kinderen toch alleen maar voor jezelf.,En; ik word nog steeds lichtelijk gemanipuleerd door mijn familie. Zodra ik ook maar iets van twijfel laat blijken, wordt dat als positief gezien. Nou ja, daar kan ik wel tegen. Ik kom uit een fijn gezin en dan kun je tegen een stootje." A.J. Snel Margreet Feenstra: Daarom wil ik geen kinderen'. - Uitgeverij MOM/Uniekboek BV. Houten. ISDN 90 269 2862 9, €13,50. dat iemand letterlijk tegen mij zei dat ik een kind moest nemen, maar de jonge ouders vroegen me of ik het niet geweldig vond, zo'n pasgebo ren baby. Nou, nee dus. In ieder ge val niet zó geweldig dat ik er zelf ook eentje wilde." Zorgbehoefte Ze zegt: „Ik denk dat er bij vrouwen geen aangeboren behoefte bestaat om kinderen te krijgen. Het wordt als ge bruikelijk en leuk gezien, maar dat is sociaal bepaald. Als een vrouw zwan ger is, gaan er, denk ik, wel toeters en alarmbellen af en ontstaat er een zorgbehoefte. Ik ken dat wel uit eigen ervaring. Wij zijn negen jaar ge trouwd en destijds nam mijn man uit zijn eerste huwelijk een zoontje van' zes mee. Die is een tijdlang week om week bij zijn moeder en bij ons ge weest. Ik ken heel goed het gevoel van zorg en ongerustheid als hij ziek is en ik heb het altijd fijn gevonden om sa men te zijn. Zoals ik hem trouw en met tranen in mijn ogen heb staan uit zwaaien als hij met de bus op school reis ging. De behoefte om te zorgen ken ik dus wel. Maar die heeft niets te maken met de wens een eigen kind te hebben. Ik heb die wens gewoon niet. „Ik heb wel getwijfeld. In mijn werk heb ik veel te maken gehad met moe ders en kinderen. Ik heb voor het maandblad Kinderen geschreven en dan kom je vanzelf veel in aanraking met onderwerpen als zwangerschap, bevalling en opvoeding. Tot mijn der tigste vond ik kinderen gewoon niet leuk; ze interesseerden me niet. En eerlijk gezegd schrok ik me te pletter toen ik ze toch leuk begon te vinden. Als je zo lang ergens van overtuigd ge weest bent en je stelt bij jezelf vast dat je van je geloof dreigt te vallen, dan is dat nogal wat. De twijfel heeft een paar maanden geduurd en verdween daarna ver naar de achtergrond. Ik ben nu 35 en honderd procent zeker kun je dan misschien nog niet zijn. Laat ik het er maar op houden dat ik voor 99 procent weet dat ik geen kin deren wil. Ik vind het leuk om met kin deren om te gaan. Mijn drie zussen hebben allemaal kinderen en bij één van mijn zussen heb ik zelfs ge kraamd. Met veel plezier. Zonder dat het me tot andere gedachten heeft ge bracht." Margreet Feenstra heeft een assorti ment aan argumenten voor haar be wuste kinderloosheid en ze put daar uit naar believen. „Hoe persoonlijker het contact met mensen is, des te ge compliceerder wordt het antwoord. Bij oppervlakkige contacten zeg ik al leen dat ik geen behoefte heb aan kin deren. Gaat het dieper, dan kom ik met meer argumenten. Een zwanger schap en een bevalling, daar zit ik niet op te wachten. Met zes miljard men sen zijn er wel genoeg op deze wereld, dus voor het voortbestaan van de soort is het niet nodig dat ik ook nog foto Ruden Riemens Vredesweek, bestaat die nog? Midden jaren zeventig in elk geval wel, in mijn tijd op de Christelijke Scholenge meenschap Walcheren (CWS) aan de Elzenlaan in Mid delburg. Geen al te vooruitstrevende school, maar de Vredesweek, die werd er 'gevierd' door een klein, hecht clubje van het atheneum. Havo'ers zaten er niet bij voorzover ik me kan herinneren. Waarom niet Waarom eigenlijk wel. Gezellig was het vooral, die Vredesweek. Eén of andere mannetje van een kerkelijk bureau uit de Sint-Pieters- straat kwam op school, vertelde wat hem dreef en wist dat groepje uit de bovenbouw van het atheneum voor zich te winnen. Verder bemoeide hij zich er nauwelijks mee. Het ging vanzelf. Zonder echt diepgaand na te denken over wat 'goed' en 'kwaad' was, ging het radi caal voor de vrede. Actie voeren was er eigenlijk niet bijEen tafel met spul len van het Interkerkelijk Vredesberaad - gekregen van dat mannetje uit de Sint-Pietersstraat - bemannen én bevrouwen tijdens de pauzes in de aula. En zelf een Vre- desweek-krant maken. Niet met de krakkemikkige stencilmachine van de CSW, maar ergens anders, pro fessioneler. Die Vredesweek-krant was de trots van ons clubje, al werd die - achteraf gezien - alleen door gelijkgezinden meegenomen en wellicht gelezen. Het maken van die krant was het leukst. Met z'n allen de onderwerpen ver delen, stukjes schrijven, grappige tekeningen verzame len én thuis bij iemand in elkaar zetten. Het betere plak- en knip-werk. Vooral meisjes zaten in het groepje. Waarom Waarom eigenlijk niet. Het kwam zo uit en het was goed, on der het motto 'love and peace'. Niet dat er veel ge beurde, althans niet dat ik weet. Later hoor je wel de verhalen. 'Hij was mijn eerste verkering, die van dat groepje'. Ook bij mij groeide iets, voor een Vlissingse die in de vierde pas op de CSW was gekomen. Zij was van de har dere actie, handtekeningen ophalen tegen de Neutro nenbom bijvoorbeeld, die bom die alle gebouwen laat staan en mensen vernietigt. Supereng, vonden wij, en Amerikaans. Uit communistische hoek - hoe kon het anders in die jaren - stond een landelijk anti-Neutro nenbom-comité op. In een voormalig schoolgebouwtje aan de Nassaulaan in Middelburg moesten we ons vei-- zamelen om vervolgens de wijk in te trekken. Hoewel het al avond en donker was, deed iedereen de deur open. En vrijwel niemand weigerde een handtekening te zet ten Soms haalde een vrouw haar man erbij om te vragen wat die ervan vond. Tekende hij dan deed zij dat ook. Al snel haakte de Vlissingse af. Ze ging terug naar het schoolgebouwtje aan de Nassaulaan. Na een paar uur zat mijn rondje erop. Trots en verbaasd over het goede resultaat stapte ik onze uitvalsbasis binnen. De wel zijnswerker die de actie 'leidde' - zo'n klassieke wel zijnswerker met wild haar, een baard, spijkerbroek en waarschijnlijk geitenwollensokken - kwam tevoor schijn uit een achterafzaaltje. Ietwat rood aangelopen. De Vlissinge liep achter hem. Wat zij hadden gedaan Ik vroeg het niet, kom nou. Ze hadden zeker op hun manier de Vredesweek 'gevierd'. Harmen van der Werf Illustratie Cor de Jonge

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 39