Als je heel hard je ogen dichtknijpt Heilige Huisj es woensdag 24 december 2003 KI Vlamingen zeggen kapelleke. Dan bedoelen ze een gebouwtje, waar je op elk tijdstip van de dag met Maria of een andere heilige in gesprek kunt. Als de deur niet op slot zit tenminste. Aan onze kant van de grens hebben we ook heilige huisjes. Die ruiken niet naar kaarsen, maar je kunt er wel tegenaan schoppen. In deze kerstbijiage: een rondgang door een land vol heilige huisjes. Kapel in de omgeving van Sint Pauwels, Vlaanderen foto Ruden Riemens ourdesgrot. Dat was de populaire benaming. Links achterin de kerk in een die door een handvaardige geestelijke ingehuurde ambachtsman een- tochtig voorkomen had gekregen. De wand was en bleef van plastic, maar üing om het idee. Maria oogde stereoty pen wit en hemelsblauw gewaad, de den devoot tegen elkaar, de blik om- g. dgerender en voor mij daardoor ontrege- :cr waren de dankbetuigingen aan de 'Dank voor genezing' was de stan- Tdtekst op de kartonnen kaartjes. Waar naar gezegd was dat Maria er bepaald 'onledigstond te zijn. Sommige herstel- 'nadden attributen achtergelaten. Min- ®twee houten krukken lagen er quasi ™'gop de grond. Niemand wist van wie geweest waren. geval niet van Ko. Misschien dat fa- snoten zijn achternaam hebben ge en, maar voor ieder ander was het Ko der meer. Ko pruimde, rookte pijp, had f een pet op en had een klompvoet, •tomliep hij met een stok of een kruk. Sr had elk dorp minstens éénzo'n fi- mhet Zeeuws-Vlaamse dorpje waar nuover gaat was dat Ko. Voor de school- 'nde jeugd was hij afwijkend genoeg om teschelden. Op afstand, uiteraard. Ko Pe was één van de scheldnamen, Ko ®pedeed het ook goed in een yell. Waar namen op rijmden weet ik niet meer. Se zal wel iets met pompe hebben ge- 'Hetdm-r-1- lis ais j blik mee heb geroepen in het koor. Het schaamtegevoel was er toen, is er nu. Toch heb ik me in die tijd wel eens afgevraagd: waarom wordt Ko niet geholpen door Maria in de Lourdesgrot? Dan kan hij ook zijn kruk aan de voet van het beeld achterlaten. De pastoor had een even logisch als niets ontziend antwoord op die vraag: Ko was niet van de goede kerk. Ko heeft de 21 ste eeuw niet gehaald. Hij zou vandaag de dag ook niet meer in een onbe waakt ogenblik het godshuis binnen kun nen hompelen om een godsdienst-overstij gende vraag te stellen. Tegenwoordig gaat de kerkdeur alleen van het slot als er een dienst is. Aangezien dat hooguit één keer in de week is, met een van elders geleende priester, kun je de Lourdesgrot niet meer bereiken op het moment dat je daar behoef te aan mocht hebben. Hoopgevende stilte met een vage kaarsengeur moet je op door deweekse dagen elders zoeken. Het land van Reintje de Vos. onder Hulst net over de nder grote tref- ailing. De plaatsen hebben er meteen uiterst Vlaamse namen als Kemzeke, Sinaai, Puivelde en Sint Pau wels. Vaak lopen de dorpen onmerkbaar in elkaar over, het gezegde dat elke Vlaming met een steen in zijn maag wordt geboren is nog niet achterhaald. Zoals je langs de uit valswegen van de dorpen in Zeeland dik wijls karakteristieke elektriciteitshuisjes treft, kun je bij het uitgaan van die Vlaamse dorpen kapelletjes tegenkomen. Kroonjuweel De heilige huisjes op het Vlaamse platte land hebben de ontkerkelijking van de afge lopen decennia op het eerste oog glansrijk doorstaan. Wie zich even de tijd gunt om te verdwalen, komt mooie exemplaren tegen, Puivelde beschikt met de kapel van Maria Moeder van Smarten over een kroonjuweel. Het Mariabeeld laat niets aan de verbeel ding over: in haar linkerborst is een mes gestoken. Voor de zijramen prijkt een giet ijzeren versiering, waarin een hart is te her- kenr"— Hoe uitnodigend de gebedshuisjes er ook staan, die gastvrijheid is slechts schijn. De Moeder van Smarten houdt de deuren ge sloten. Evenals O.L.V. Onbevlekt Ontvan gen, tussen Puivelde en Sint Pauwels. Het is een kapel met een torentje, een heus kerkge bouw in het klein. Binnen staan de kniel- stoelen klaar, maar ze zijn onbereikbaar. Aan de muur hangen kaartjes 'Voor beko men gunst'. Die moeten dus uit vroeger tij den stammen, nu is er geen gelegenheid meer om een gunst te vragen. Gelukkig worden er in Vlaanderen veel straten schoongeveegd. Dat vergemakke lijkt de mogelijkheid om inlichtingen in te winnen. Maar echt veel verder kunnen de informanten me ook niet op weg helpen. Misschien dat de buurvrouw bij het kapelle- tjepen sleutel heeft, misschien de pastoor op het dorp, misschien is het gebedshuisje al leen op zondag open. Eén van de wegwijzers brengt me aan het eind van de Grauwe- steenstraat waar - volgens ziin zeggen - pen doet, staan twee gebedshuisjes op pakweg twee meter van elkaar. Niet van die semi- kerkjes, waar je echt in kunt, maar meer het formaat kerststal voor. in de huiskamer. Ze staan, als je dat zo kunt zeggen, met het ge zicht naar elkaar toe. Volgens mijn straat- vegende zegsman loopt de gemeentegrens precies tussen de beide bedehuisjes door: de één staat in Sint Pauwels, de ander in Kem zeke. Kerstmannen In de kersttijd hebben de streekbewoners vermoedelijk weinig behoefte aan een aan de kerk gelieerd toevluchtsoord. Afgaande op de kerstversieringen kiezen ze ervoor van hun eigen huis een nepkaarsverlichte kapel te maken. Ook Uncle Sam laat zich in die uitbundige versierlust duidelijk her kennen. Als kerstmannen aangeklede pop pen, die tegen de buitengevel lijken op te klimmen, zijn kennelijk 'in'. Voor zover mi-ir. roiK-t is die rage nog niet Op de terugweg richting Hulst, langs de hoofdweg tussen Sint Pauwels en Kemzeke, stuit ik op een huisje van de Heilige Antoni- us. Wonder boven wonder: de deur is deze keer niet op slot. De direqte omgeving met alleen steen en asfalt en een furieus blaffen de dobermannpincher verwijst - zoals zo vaak in België - naar het einde der tijden. In de kapel branden drie kaarsen, die hooguit een uur eerder zij n aangestoken. Veel kunst stof bloemen. Zelfs het beeld van de in een bruine pij gehulde Antonius heeft een ex emplaar in één van zijn handen gedrukt ge kregen. Nee, hier zal de liefde niet verwel ken. De raamvlakken in de deuren van het kapel letje zijn voorzien van gietijzeren construc ties, zonder glas. Met het geraas van het pas serend verkeer even hard buiten als binnen, biedt ook Antonius weinig kans op verstil ling. Misschien, als je heel hard je ogen dichtknijpt en in gesprek gaat met de Zalige Broeder Isodoor de Loor, Passionist 1881- 1916. Zijn afbeelding staat op een bord, dat een plekje heeft gekregen op de grond voor het Antoniusbeeld. Er liggen gebedskaart- jes met een - naar ik aanneem - natuurge trouwe weergave van de man. Op de achter kant staat in tekst hoe je om Isodoors voorspraak kunt bidden. Wie door de Broe der bijzondere gunsten heeft ontvangen, wordt gevraagd dat door te geven aan het Sekretariaat Br. Isodoor in Kortrijk. Ook al zijn ze vaak op slot: de wonderen van de Heilige Huisjes moeten wel geadmini- Jan van Danime

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 31