Van blauw van toen naar blauw van nu PZC Mix van soul, jazz en blues op album van The Kings of Cool Kottervisserij moet duurzamer worden kunst Zeeuws talent i Arsenaaltheate in Vlissingen woensdag 24 december 2003 advertentie kunst kring Dit is de vierde aflevering van een serie over de ten toonstellingsreeks van de Zeeuwse Kunstkring. door Esther Voesenek Het voelde zo goed met z'n twee tjes. Tot die ene decemberdag op Schiphol. Marcel komt niet terug, wist zijn vriendin Joy's van Lieshout (27). Ze had gelijk. Ze had hem wel vaker op Schiphol af gezet. „Nou schatje, veel plezier." Joy's vermaakte zich wel. „Reizen was zijn ding, ik was gewoon heel blij voor hem." December vorig jaar. Weer die luchthaven. Ineens is daar die brok in haar keel. Ze houdt zich sterk tegen over Marcel. Op weg naar huis komen de tranen. „Iets in m'n hoofd zei dat 'ie niet terug zou komen. Ik wist het." Ze dist nog een anekdote op, opnieuw zo'n onverklaarbare opwelling. 18 de cember, amper drie weken na Marcels vertrek, sneuvelt zijn sleutelhanger. Dus Joy's op zoek naar een nieuwe. Tussen al die hangertjes bij de Expo, moest en zou ze dat ene visje hebben. „Hij had niets met vissen, lustte ze niet eens." Een paar dagen later hoort ze dat hij die dag vermist raakte. Voor het laatst gezien in een bootje. Drij vend boven 'het ongedierte uit de zee', zoals hij de onderwaterwereld zelf noemde. Ze zouden die dag van Siquijor naar Apo gaan, Marcel en Jacco Wilderom (toen 33 en 30), afkomstig uit Wemel- dinge, al woonde Marcel inmiddels in Tilburg. Ze wilden nog veel meer Fili- pijnse eilanden zien, om na kerst vol verhalen huiswaarts te keren. Ze kwamen niet terug. De broers ver dwenen, in het niets, samen met een derde Nederlander en twee vissers mannen, met wie ze in een boot waren vertrokken richting Apo. Zitbank Drie hoog in de Tilburgse Koopvaar- dijstraat doet Joy's van Lieshout haar verhaal. The Doors-zanger Jim Mor rison kijkt toe vanaf de wand. In een lijst boven de tv bungelen Marcels voe ten op een Thais strand. Onder een groen doek gaat de zitbank schuil. Oh, wat verfoeiden ze dat onding. Zijn kamer, zijn spullen. Hier was ze toen ze over zijn vermissing hoorde, en is ze sindsdien nooit meer wegge gaan. „Dit is zijn plek. Ik voel me hier het prettigst. Van de zeven dagen in De houtsnede 'Die wat spaart die wat het' van J.C. van Schagen in galerie De Vier Gemeten, een van de exposities waarmee wordt te ruggekeken op 45 jaar Zeeuwse Kunstkring, foto Lex de Meester j door Ernst Jan Rozendaal ZIERIKZEE - In Zeeland, maar ook daarbuiten, bestaan nauwe lijks bands die te vergelijken zijn met The Kings of Cool. De op Schouwen gewortelde band presenteert zaterdag in Zierik- zee het eerste volwaardige al bum Cöol swing. „Die plaat moet ons. aan optredens in ten ten van ndd'm helpen." The Kings of Cool is vijf jaar ge leden voortgekomen uit de tL Zeeuws-Brabantse bluesrock- band Rodi Dean. „De muziek van Rodi Dean was blues tegen de hardrock aan", vertelt zanger/gitarist Gerrit Rentier van The Kings of Cool. „Muziek yoor motorrijders, zeg maar. Na ii_acht jaar hadden we dat wel ge zien. We wilden af van de sfeer van spijkergoed en motorolie. r.We wilden iets fris, iets -nieuws." Met zijn broer Marco Rentier (gi taar), Hammond-organist Jeroen van 't Leven, de broers Lennert Goemans (drums) en Hans Goemans (saxofoon) en Collin Clement (bas) vormde Gerrit Rentier de formatie The Kings of Cool. Marco Rentier is geëmigreerd naai' de Verenigde Staten. Zijn piek is ingenomen door Eric van Doorn. Rentier: „Na een ontdekkings tocht van vijf jaar zijn we een band geworden die verschillen de achtergronden tot een eigen mix heeft weten samen te smel ten. We putten uit soul, jazz en blues. Hans en Lennert Goe mans zijn echte jazzmuzikan ten. Het drumspel bijvoorbeeld is bij ons ritmisch veel ingewik kelder dan bij de doorsnee blues band. Jeroen van 't Leven is een grote fan van organist Jimmy Smith. Dat is goed te horen. Qua geluid komt het gitaarspel van Eric van Doorn in de buurt van dat van BB King. Als je die elementen combineert, krijg je onze sound." Op het in de Amsterdamse Yland Studio opgenomen album Cool Swing is die vette, swingen de sound uitstekend vastgelegd. Naast covers als 'Ain't nobody's Bizness', 'Barefootin', 'Dance with me', 'Shake that boogie' en Benjamin Hermans 'Slow sixteen' bevat de cd vijf num mers van Gerrit Rentier. „We be oordelen elk nummer hetzelfde. De band moet er iets mee kun nen. Of BB King het nu heeft ge schreven of ik, dat maakt niet uit. Er zijn covers waarvan we zeggen: 'Nee, toch maar niet', en er zijn ook nummers van mij die afvallen." Rentier hoopt vooral dat het al bum de deuren van gerenom meerde jazzclubs opent. „We willen graag optreden, maar we zullen nooit mikken op kwantiteit. We willen kwalita tief leuke optredens in tenten met naam. Dat zal nog niet zo makkelijk zijn. Door die mix die wij spelen, weten mensen vaak niet of ze ons moeten boeken. We vallen buiten het ruige cir cuit van zalen waar ze muziek in de stijl van Gary Moore, Wal ter Trout en Stevie Ray Vaug- han willen horen. We passen wat beter in jazzcafés. Dat cir cuit is kleiner dan dat van de Ondanks een lange zoektocht, waarin Jos de Bruijn (voor) en André Hannewijk een Zeeuws steunpunt vormden, bleven de broers Marcel en Jacco Wilderom vermist in de Filippijnen. foto Dirk-Jan Gjeltema de week, zaten we vijf dagen hier." In januari zegt ze de huur van haar eigen flat in Tilburg op. Trekt ze voorgoed bij hem in. „Ik ga in m'n eentje samenwonen", omschrijft ze de stap waar ze zo ver schrikkelijk tegenop ziet. „Ik moet keuzes gaan maken, die ik helemaal niet wil maken. Hij is er zelf niet bij. Wie ben ik dan om te bepalen wat er met zijn spullen gebeurt." Samenwo nen, natuurlijk zou het er ooit van ge komen zijn. Het voelde zo goed met z'n tweetjes. In haar omgeving ziet ze continu spiegels. Generatiegenoten die wél samen gelukkig mogen zijn. Die trouwen, kindjes krijgen. „Je bent snel geneigd dat op jezelf te projecteren. Dat is heel erg moeilijk", verbijt Joy's zich. „Je wilt zo ontzet tend blij voor ze zijn. Dat probeer je ook, maar..." Ze gluurt door een minie- op onze leeftijd wat meer op de essen tiële dingen van het leven aankomt. Kinderen, huis kopen, carrière. Daar wil ik ook naartoe." Ze moet door. Ze wil door. Gelukkig worden, het gaat haar lukken. Ze merkt aan kleine dingen dat ze goed op weg is. Een wandeling, concert, avondje doorzakken in de kroeg, of ge woon lekker luieren op die rotbank. Schuldig Genieten, het lukt haar zowaar weer eens. „De eerste keer dat ik mezelf be trapte dat ik hardop zat te lachen, ik voelde me ontzettend schuldig. Zo van: 'shit, je hebt een leuke avond ge had'. Dat schuldgevoel heb ik nog steeds bij vlagen." Want stel dat Mar cel ooit, ooit haar/zijn kamer weer bin nen wandelt. En ziet dat het leven is doorgegaan. „Dan heb ik hem iets uit Joy's van Lieshout weet dat ze haar vriend Marcel nooit meer terug zal zien: „De eerste keer dal ik mezelf be trapte dat ik hardop zat te lachen, voelde ik me ontzettend schuldig." foto John Schouten te leggen. Dat is niet zo, maar dat ge voel zit wel in mezelf." Ze zal het altijd met zich meedragen. Zolang ze niet weet wat zich vorig jaar december in de Suluzee heeft af gespeeld. „Hadden ze maar een lichaam. Bij een auto-ongeluk bijvoorbeeld, heb je een auto, een lijk, een begrafenis. Dan kun je iets afsluiten. Ik weet niet wat er is gebeurd, waar 'ie is. Dat maakt het zó ontzettend moeilijk. Het boek blijft al tijd open liggen op de laatste bladzij de." Confrontatie Ze staat aan de vooravond van een reis naar de Filipijnen. Voor het eerst gaat ze de confrontatie met de plek des onheils aan. „Ik wil lopen waar hij gelopen heeft, zien wat hij gezien heeft, voelen wat hij gevoeld heeft, in de bedden slapen waar hij geslapen heeft. Wat ik daar hoop te vinden? Ik weet het niet. In elk geval een stukje rust in m'n kop." Ze zal varen op haar gevoel, dat is iets wat zeker is. Op de Filippijnen, maar ook als ze na een maand haar Tilburg se leventje weer oppakt. „Ik zal nooit, nóóit meer m'n gevoel verloochenen. Anders had ik 'm toen op Schiphol toch nooit laten gaan?" www.marcel-jacco.com door Harmen van der Werf DEN HAAG - Twee werkgroe pen gaan de komende tijd aan de slag om de zeevisserij milieu vriendelijker, duurzamer, te ma ken. Zij moeten onder meer voorstellen formuleren om de na leving van regels voor het motor vermogen en de netvoorzienin- gen te verbeteren. Ook externe deskundigen worden erbij be trokken. len te doen om de king tussen de Noordzee-W te versterken en controlesbs door Ne op elkaar af te stemmen D-: ropese Commissie wil in )IIDDE stelpian voor Noordzee-ta s|ll^e jauw en het nog op te steil® j i,ur§ stelpian voor schol een a> ^0P' stappen in dezelfde richting wnsten ten. Brussel wil er onder; <!ernem op toezien dat controles v? lidstaten aan de eisen voldn> - lenmar. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Onder het motto 'Voorbij de dag' blikt de Zeeuwse Kunstkring dezer da gen door middel van een aantal exposities onder meer terug op het eigen, vijfenveertigjarige, be staan. Een van de tentoonstellin gen vindt plaats in de Middel burgse galerie De Vier Gemeten. Eigenaar Joost Bakker heeft het werk van hedendaagse Kunst kringleden gecombineerd met dat van een van de oprichters, J.C. van Schagen (1891-1985). Hij heeft van blijdschap een 'klein sprongetje' gemaakt toen de Zeeuwse Kunstkring aan klopte met de vraag of hij wilde meedoen aan de jubileumten toonstelling. „Ik liep al geruime tijd met het idee rond iets te doen met het werk van Van Schagen", verklaart Bakker. „Bij was mede-oprichter en eer ste secretaris van de Zeeuwse Kunstenaars Kring. Daaruit is de Zeeuwse Kunstkring voortge komen." Bakker heeft de afgelopen tien jaar flink wat werk van Van Schagen verzameld. In De Vier Gemeten toont hij vooral gra fiek. Ook ligt er een aantal bun dels met literair werk. Bakker: „Als mensen Van Schagen nog kennen, dan is het vanwege zijn literaire werk. Als beeldend kun stenaar is hij de laatste decen nia een beetje in de vergetelheid geraakt. Ik kom wel eens men sen tegen die zeggen: 'Goh, deed hij dat ook?' Misschien moet je hem zelfs een driedubbeltalent noemen, want hij was ook zeer muzikaal. Het schijnt dat hij enorm goed piano kon spelen." In de titels van Van Schagens beeldende werk komt zijn lite raire talent tot uiting, vindt Bak ker. De kunstenaar gebruikte graag woordspelingen. Op de achterkant van zijn prenten maakte hij vaak aantekeningen. Het mooiste werk in de tentoon stelling is volgens de galeriehou der de houtsnede 'Die wat spaart die wat het'gemaakt op cadeaupapier. In zwart-wit is een regelmatig patroon van eek hoorntjes te zien. Katoenbollen Herhaling en regelmaat zijn ook trefwoorden om het werk te ka rakteriseren van Marijke Gus- senhoven, een van de huidige Kunstkringleden die in De Vier Gemeten exposeert. Op drie schilderijen in acryl op papier speelt zij met de uitbeelding van Vermist me opening tussen wijsvinger en duim. „Ik was er zó dichtbij." Maar ze put ook hoop uit de spiegels om haar heen. Ziet daarin een toekomst, een wereld die doordraait. „Dat geeft mij de motivatie om ook door te gaan. Want zó móet het als je 27 bent. Kijk, als je zestien bent en zoiets meemaakt, kun je intens verdrietig zijn. Je ver liest misschien een jaar op de middel bare school. Boeien! Ik denk dat het De installatie van de twee werk groepen volgt op het voorlopige advies dat een stuurgroep onder leiding van de Friese commissa ris van de koningin E. Nijpels eerder dit jaar uitbracht. De stuurgroep onderzoekt of het zelfbeheer door vissers kan wor den uitgebreid. Sinds het begin van de jaren negentig hebben be heergroepen van vissers al een grote verantwoordelijkheid voor het beheer van de visquota. Nijpels signaleerde bij de pre sentatie van zijn tussenrapport dat er in de zeevisserij twee pro blemen bestaan: de controle op de motorvermogens en het ge bruik van verboden netvoorzie- ningen, zoals binnenzakken. Ook milieuorganisaties als Stichting De Noordzee en Green peace wijzen daarop. Het minis terie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) heeft na het advies van Nijpels in over leg met onder meer het Product schap Vis besloten de twee werk groepen in het leven te roepen. Het is de bedoeling dat de stuur groep Nijpels halverwege 2004 verslag uitbrengt van de vorde ringen van de werkgroepen. In de tussentijd wil het ministerie ook de concurrentieverhoudin gen tussen alle vissers op de Noordzee onder de loep nemen. De controle op vissers in andere Europese Noordzee-lidstaten zou veel minder streng zijn dan in Nederland. Het ministerie van LNV wil hier een beter beeld van te krijgen. Begin vol gend jaar wordt als eerste stap een bijeenkomst belegd met con troledeskundigen. Zij zullen ook worden gevraagd voorstel- bluesrock. Anderzijds denk ik dat het publiek dat voor onze muziek valt wat gemeleerder is. Wie ooit de film van The Blues- brothers heeft gezien, snapt wat wij doen. En de agressie van de bluesrock mag dan uit onze mu ziek zijn verdwenen, dat wil niet zeggen dat we de zaak niet op zijn kop kunnen zetten. Er zijn genoeg concerten waarbij Jeroen van 't Leven uiteindelijk op zijn Hammond staat in plaats van dat hij erachter zit." Vlugzout Voor The Kings of Cool zou een droom uitkomen als zij, zoals eerder de Feen Brothers, Cham pagne Charlie en The Juke Joints, als Zeeuwse band door het North Sea Jazz Festival wor den uitgenodigd. Rentier: „Als dat ooit gebeurt dan moet ik meteen vlugzout halen voor de gebroeders Goemans." Cd-presentatie The Kings of Cool: zaterdag 27 december om 20.30 uur in Café De Biet in Zierikzee en zondag 11 januari om 16 uur in Ca fé The Duke in Middelburg. The Kings of Cool heeft zijn eerste volwaardige album voltooid: Cool swing. katoenbollen. Het werk sluit pri ma aan bij dat van Van Scha gen. Zo zijn meerdere lijnen te trek ken. Bakker heeft zelf bijdragen gevraagd van Marie-Louise Kommers en Giel Louws, Kunst kringleden die hij goed kent. Kommers woont tegenover de galerie, die dan ook permanent werk van haar toont. Daar zijn nu beelden bij gekomen die niet misstaan naast de Afrikaanse kunst in De Vier Genieten. Kom mers heeft ook het hoofd van Giel Louws geboetseerd. In de serie 'The death of Saint Narcissus' (naar T.S. Eliot) is Lous door zichzelf geportret teerd. Op de kleurige prenten lo pen meerdere afbeeldingen door elkaar. Verder is werk te zien van Miems van Citters, Gerda Rutters en Leen van Duiven- dijk. Een mooi lijntje loopt van een bronzen paard van Van Cit ters naar een prent met paarden van Van Schagen. Het blauw daaruit komt weer terug int grote schilderijen van VanD vendijk, uit zijn serie 'Explw the blue in search of you. kleurovereenkomst mag 8 één keer als link wordenp tussen verleden en heden vu Zeeuwse Kunstkring. Van 2 blauw van de eerste secrw naar het blauw van de huï voorzitter. De expositie in de Vier G>-- duurt t/m 17 jan, open do t'fi van 12.00 tot 18.00 uur. advertentie VLISSINGEN-In het Ars® theater in Vlissingen wordt; dagavond een cd gepresen:; van Zeeuws muziektalent, De cd is het resultaat van® lentenjacht van de Stichtin» sela en de Stichting Surant m talentenjacht werd gehoude ,oensdl het kader van Walcheren) kgeki zaiek, een multiculturele t ICO-12.C In het Arsenaal zijn vrijdag «Jj'gy tredens te zien van FayaC 01184, Crisuz, V2, Ultirrs aJPSI' DT, Madness, Sweat Sugr Scwar. De optredens beg: ktenb om 20.00 uur. BOEL Hetple: jter ïnjgen reste dergroi iet ter Laatste kans om alle 100 portelx bij elkaar te zien voor ze naar hm definitieve bestemming verhuizen in de 10 deelnemende verzorging» tehuizen. Stichting KunstuitleenZeebt Balans 17 Middelburg 22 december '03 -15 janiaiW ma. t/m vrij. 13.00-17li 1e kerstdag en 1 januari g&te 2e kerstdag geopend

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 14