ti Sterren staan ongunstig voor NS PZC 1 Nieuwe president Kenia maakt indruk met grote schoonmaak PZC Leerachterstand op platteland heeft meer aandacht nodig Proces Djindjic is teleurstelling van de eeuw Spoorwegbedrijf moet bezuinigen én investeren 20 december 1953 zaterdag 20 december 2003 Je zou zeggen: het is lekker rustig tussen, de rails. De treinen rijden redelijk op tijd, er komen steeds meer zitplaatsen in de treinen. Zelfs de hete zomer en de vallende blaadjes hebben dit jaar niet tot chaos ge leid. Wat wil een mens nog meer? Volgens Jos Steehou der is de rust bedrieglijk. De spoorwegsector staat aan de vooravond van gro te problemen. door Jos Steehouder NS willen het aantal conduc teurs met duizend man in krimpen. Bonden, personeel en reizigersorganisaties vrezen dat de veiligheid in de toekomst in het geding komt en laten zich ho ren. NS betogen dat de veilig heid onaangetast blijft door het invoeren van meer efficiency in dienstroosters, betere aanpak van ziekteverzuim en doelgerich ter inzet van conducteurs. Over de juistheid van die bewe ringen zijn bonden, NS-directie en organisaties het uiteraard niet eens. Misschien is dat niet eens zo be langrijk, want achter de discus sie over duizend arbeidsplaat sen gaat een veel groter dilem ma schuil over de financiering van het spoorvervoer. Nu al is er sprake van een nega tieve spiraal van stijgende kos ten en dalende inkomsten bij NS. Het totale bedrijf maakt nog een bescheiden winst, maar het reizigersonderdeel zit dik in de rode cijfers. Oorzaken: het aantal reizigers nam in de eerste helft van dit jaar af met 2,2 procent, en de kosten stijgen. Dat laatste is toe te schrijven aan investeringen in kwaliteit (veel extra materieel), hogere sa larissen en stijgende heffing voor het gebruik van de infra structuur. Resultaat: een verlies op het rei- zigersvervoer van twintig mil joen euro. Het bedrijf moet dat verlies grotendeels 'intern' ver dienen. Vandaar die efficiency operaties. Contractueel is het niet mogelijk dat NS de prijs van het treinkaartje verder la ten stijgen dan 2 procent plus de inflatie per jaar. Dat is zo vastgelegd in de con tracten tussen NS en de over heid. Hogere tarieven leiden trou wens tot afname van het aantal reizigers. Per procent tariefstij ging verliezen NS een half pro cent reizigers. Het valt op dat een groot deel van de kostenstijging wordt ver oorzaakt door de rijksoverheid. Die legt de NS een soort 'wegen belasting' op voor spoorlijnen, de infraheffing. De komende ja ren stijgt die van 59 miljoen eu ro dit jaar, tot 110 miljoen euro in 2005. Het is niet duidelijk hoe hoog de infraheffing daarna wordt, maar dat zou wel tot tweehon derd miljoen euro kunnen op lopen. Dergelijke bedragen kun nen de NS niet meer intern ver dienen. De tarieven zouden tientallen procenten omhoog moeten, met als gevolg dat de reizigers de trein massaal de rug toekeren. Waarom die infraheffing? Het ministerie van Verkeer en Water staat heeft geld nodig om hoge investeringen in de infrastruc tuur te kunnen betalen. Automo bilisten betalen ook belasting voor onderhoud van hun wegen. In de afgelopen jaren is boven dien het achterstallig onder houd van het spoorwegnet als een lijk uit de kast gekomen. Miljarden euro's zijn nodig om weer up-to-date te worden, nog meer miljarden om te voldoen aan de toekomstige groeidoel stellingen. Zonder die investe ringen wordt het moeilijk het aantal storingen terug te drin gen en wordt een gezonde be drijfsvoering voor NS wel heel moeilijk. Zie hier het dilemma. Het op knappen van het spoorwegnet leidt tot verhoging van infrahef fing, wat het treinkaartjes zó duur dreigt te maken dat reizi ger afhaakt. Zonder die moder nisering zakt de kwaliteit echter verder weg, en zullen ook steeds meer reizigers hun toevlucht tot de auto nemen. Waarom wil de overheid de spoorweginfrastructuur dan niet betalen van de belastingcen ten van alle Nederlanders? In dat geval is de hele verzelfstan diging van de spoorwegsector van de afgelopen tien jaar ver geefs geweest. De bedoeling was immers om de staatskas te ver lossen van de financiële molen steen die de oude Nederland- sche Spoorwegen nog was. In de euforie rond de verzelf standiging was zelfs sprake van een lucratieve beursgang van de NS. Na het doorprikken van die zeepbel blijft Europese regelge ving over. Als NS 'gratis' mogen rijden, mogen andere - buitenlandse - vervoerders dat ook. Zwalkend Ondertussen verkeren NS in per manente onzekerheid door de zwalkende opstelling van het mi nisterie van Verkeer en Water staat en de Tweede Kamer. Voorbeelden genoeg. Van de Spooiwegwet waarin de verhou ding tussen overheid, infrabe- heerder en reizigersbedrijf moet worden vastgelegd, liggen in middels vele oude concepten op de plank, maar een wet is nog niet in werking. De totale spoor wegsector mist daarmee hou vast voor de toekomst. Over veiligheid gesproken: NS wacht nog altijd op tweehon derd man spoorwegpolitie die minister Netelenbos twee jaar geleden beloofde. Infrastruc tuur komt te laat (hsl-zuid), niet (hsl-oost) of met sint juttemis (Randstadspoor). Binnen NS is irritatie over die houding van 'Den Haag', maar het bedrijf kan niet hoog van toren blazen vanwege haar afhankelijkheid. Het ziet er somber uit voor het spoor. Slechte infrastructuur, duurdere treinkaartjes, een reizi gersbedrijf in financiële proble men. Het is om die reden onbegrijpe lijk dat het ministerie van Ver keer en Waterstaat nog altijd vasthoudt aan nieuwe megapro jecten zoals de Zuiderzeelijn waarvan de onderbouwing flin terdun is. Profijt Die miljarden zijn beter op hun plek in het bestaande spoorweg net. Een miljoen NS-klanten kunnen daar dagelijks profijt van hebben. De erfenis van tien jaar spoor- wegpolitiek is nu als een lijk uit de kast gekomen. De kans is groot dat de treinreiziger straks de rekening mag betalen. GPD Volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau gaat hetti, goed met de achterstandsleerlingen in Nederland. Maar opi,.- platteland wordt jaloers gekeken naar de mogelijkheden i 'f de scholen in de steden krijgen. door Maarten Molenaar Schoolleider Hans Christi- aanse werd als directeur van de Haagse 'zwarte' basis school Koningin Beatrix bijna bedolven onder subsi dies en projecten voor de be strijding van achterstanden bij leerlingen. In zijn huidige functie als leider van een Frie se dorpsschool zit hij met lege handen en vraagt hij zich ver twijfeld af hoe hij achterstan den op het gebied van taal en rekenen te lijf kan gaan. Christiaanse vindt het con trast onaanvaardbaar en pleit in een brief aan de Besturen- raad (de koepelorganisatie van het protestants-christe lijk onderwijs) voor een even wichtige verdeling van het geld voor de achterstandsbe- strijding en meer aandacht voor de situatie op het platte land. De raad heeft de brief onder de aandacht van minister Van der Hoeven van Onderwijs ge bracht. Uit een onderzoek van het So ciaal en Cultureel Planbu reau blijkt dat het niet goed gaat met de Nederlandse ach terstandsleerlingen. Ze raken steeds verder achterop. De leerlingen op het platteland krijgen vaak geen extra onder steuning, doordat veel scho len niet voldoen aan de voor waarden voor het krijgen van meer personeel. Basisscholen kunnen pas aan spraak op extra personeel ma ken als bijna 40 procent van de leerlingen een achterstand heeft. Christiaanse: „Die norm wordt op het platteland bijna nergens gehaald, omdat die kinderen daar sterk de scholen zijn verspreid." jf. Christiaanse werkte tot jj \t 2002 als directeur van g igi buurtschool in de Schilde as wijk. Hij had in zijn Haag k tijd niet te klagen over aas dacht voor zijn school bijna alleen allochtone leerlhs! gen. Het was soms zelfs nicei;; lijk om alle subsidies en ex? geldstromen op een ver woorde manier te besteden. „Regelmatig deden diverse:; stanties een beroep op oie - school om nieuwe projects 1 en activiteiten uit te ren. Niet zelden gaven zij at eerst te moeten scoren a scholen met meer dan 70 pn! cent allochtonen voordat subsidie konden krijgen. Christiaanse heeft soms as geboden budgetten te laten';; pen, omdat het maken va plannen te veel tijd zou gen en de uitvoering errc een te grote belasting zou wc: den voor het personeel. Onzeker Hoe anders is de situatie: Friesland, waar hij naaria trok om op het platteland y kunnen wonen. „Afgezie van een bescheiden gemeente lijke subsidie, waarvan bezuinigingen het voortbe staan onzeker is, krijgen niets." Volgens Christiaanse is de si tuatie in Friesland exte schrijnend, omdat veelkinde ren met een taalachterstand op school komen. „Bijvrijwei alle leerlingen is de t' het Fries. Voor meer dan de helft van de leerlingen die op jarige leeftijd de school bin nenkomen is het Nedeèiè 'een nieuwe taal'." GPD 1 door Cees van Zweeden Het had het proces van de eeuw moeten worden. Niet na elk misdrijf worden elfdui zend verdachten gearresteerd, zoals in Servië gebeurde na de moord op premier Djindjic in maart. Niemand leek de dans te ont springen. Legergeneraals, maf fiabazen, -politici, popsterren - het halve la/id verdween achter de tralies. Maar als maandag de deuren van het Speciale Ge rechtshof té Belgrado eindelijk openzwaaien, staan er maar en kele tientallen gedaagden voor de rechters. Zoran Djindjic, de pro-westerse premier, werd geveld toen hij de luttele meters van zijn kogel vrije auto naar zijn kantoor in Belgrado liep. Zwaar gewond werd hij weer in zijn BMW ge trokken, en naar een ziekenhuis gereden. Daar stierf hij op 12 maart. Vrijwel onmiddellijk begon de jacht op de mogelijke daders. Mensen die als onaantastbaar werden beschouwd, verdwenen plotseling in kerkers. Nebojsa Pavkovic was een van hen, de opperbevelhebber van het leger onder Milosevic. Maar de meest opzienbarende arrestatie was die van Franko Simatovic, bijgenaamd 'Frenki', een figuur die leek te zijn wegge lopen uit een boek van John Le Carré: rijzig, goed gekleed, pro fessioneel, meertalig. Tijdens de Koude Oorlog bespioneerde hij Amerikaanse diplomaten in Bel grado. Toen de oorlog in Kroatië begon in 1991, werd Simatovic hoofd van een paramilitaire eenheid. De Rode Baretten waren voor malige politiemannen en misda digers. Ze waren ook de meest gevreesde eenheid op de Balkan. Simatovic was de enige voor wie een man als Karadzic, de Bosnisch- Servische leider, ont zag had. Toen de oppositieleiders in sep tember 2000 hun voorbereidin gen troffen voor de massabeto ging die Milosevic van zijn sok kel moest stoten, waren zij maar voor één ding bang: de Rode Ba retten. Djindjic, destijds de be langrijkste opposant, bezocht enkele dagen voor de betoging de commandant van 'Frenki's Boys'. Zijn naam was Milorad 'Legija' Lukovic, de rechter hand van Simatovic. Wat Djindjic aan Legija beloofde, is een geheim dat hij meenam in zijn graf. Maar vaststaat dat de Rode Baretten zich op die histo rische 5de oktober afzijdig hiel den. Dezelfde Legija is nu de hoofd verdachte van de moord op Dj indjic, hoewel hij volgende week niet van de partij is. Hij werd nooit gepakt, en houdt zich waarschijnlijk op in Bulga rije. Simatovic, zijn baas, is evenmin aanwezig. Hij werd vreemd genoeg op transport ge steld naar Den Haag, waar het oorlogstribunaal een appeltje met hem te schillen had. Vele vragen dringen zich op. Had Simatovic iets met de moord te maken? Handelde Le gija in opdracht van een hogere god? Zaten hooggeplaatste figu ren binnen de regering in het complot? De antwoorden zullen waarschijnlijk nooit worden ge geven. Simatovic is in Den Haag, Legija op zijn onderduika dres. Maffia Twee andere topverdachten wa ren Dusan 'Siptar' Spasojevic en Mile 'Kum' Lukovic, die even als Legija de afgelopen jaren tot de beruchte Zemun-maffia be hoorden. Maar Siptar en Kum overleefden hun arrestatiepo ging niet. Zij werden doodge schoten. Volgens Marko Ni- covic, een ex-politiebaas, was er ook geen sprake van een arresta tiepoging. „De politie wist waar zij zaten. Ze had hun huis kun nen omsingelen tot ze naar bui ten kwamen. Maar Siptar en Kum moesten dood." De politie beweert dat er maar één scherpschutter was. Maar Veniovic, Djindjic' lijfwacht, zei dat er uit twee richtingen werd geschoten. Hij verklaarde ook dat de deur van het rege ringskantoor gesloten was, toen Djindjic de trap opliep. Dat was vreemd, zoals het ook vreemd was dat die dag de veiligheidsca mera's van het gebouw waren verwijderd. De echte opdracht gevers van de 43 frontsoldaten die vanaf maandag terecht staan, zullen wewaarschijnlijk nooit kennen. GPD door Eelco van der Linden Precies een jaar geleden nam Kenia afscheid van een tijdperk. Daniel arap Moi trad terug na het Oost-Afri kaanse land 24 jaar te hebben geleid. Een voor Afrikaanse be grippen bijzondere daad, die de nu 79-jarige alom lof ople verde. Moi kon niet bevroeden dat zijn opvolger hem bijna per omgaande ter verantwoor ding zou roepen voor 'giganti sche plunderingen van de staatskas' en zelfs een moord van dertien jaar geleden. De Kenianen geloven het zelf nog niet. Ademloos volgen ze de op televisie uitgezonden zittingen van de 'Golden- berg-commissie'. Goldenberg International was een in 1990 opgericht bedrijf dat officieel de financiering van de export van goud en dia manten moest verzorgen. Op zichzelf curieus voor een land dat nauwelijks goud en diamanten bezit. Het bedrijf was dan ook een dekmantel voor de meest uiteenlopende (fake-)deals, die uitsluitend dienden om overheidsgeld het land uit te sluizen. Duizelig worden de Kenianen van de verdwenen bedragen. Al aangetoond is dat het zeker om een miljard dollar gaat, maar waarschijnlijk gaat het om vier of zelfs meer. Een nieuwe sport is uitrekenen wat men met dat geld had kun nen doen. Bijvoorbeeld tien jaar lang het basisonderwijs voor het hele land betalen. Of meer dan de helft van Kenia's buitenlandse schuld aflossen, die als een mo lensteen om het in de laatste ja ren zo verarmde land hangt. Corruptie President Mwai Kibaki had campagne gevoerd onder het motto 'dit nooit meer' en be loofde bij zijn aantreden om de corruptie - het belangrijks te kenmerk van het Moi-tijdperk - uit te roeien. Het was ook een heilig moeten, want donoren en geldschieters als het IMF hadden zich van Kenia afge keerd en alle kranen dichtge draaid. De Keniaanse president Mwai Kibaki (r.) kijkt naar zijn Rwandese collega Paul Kagame tijdens de festiviteiten rond Onafhankelijksdag vorige week in Niarobi. foto Radu Sigheti/RTR Dat het IMF onlangs Kenia weer een lening verstrekte, is het bewijs dat het werk van de 72-jarige econoom ook over de grens wordt gewaardeerd. Maar de echte held heet John Githongo. Deze ex-journalist en activist van een anti-corrup tieorganisatie, Tansparency In ternational, werd door Kibaki belast met de coördinatie van het onderzoek naar al het ver dwenen geld. Hij schakelde meteen de Britse firma Kroll in, die ook bezig is met het opsporen van de ver dwenen miljoenen van de Filip pijnse Marcos-familie en de Ni- geriaanse dictator Abacha. Deze week werden de eerste miljoenen getraceerd in Euro pese en Amerikaanse banken en verzoeken tot bevriezing in gediend. De onderzoekers zijn optimis tisch, omdat bevriende landen helpen druk uit te oefenen en er net in VN-verband een an ti-corruptieverdrag is gete kend (door tot nu 43 landen), dat onderzoeken als deze mak kelijker moeten maken. Githongo is ambitieus, want hij zegt niet alleen te mikken op de 'grote man', maar ook op al die kleinere potentaten die fi nancieel konden binnenlopen dankzij hun positie in Kanu, een halve eeuw de regerings partij van Kenia. Dit heeft tot heel wat onrust ge leid, ook in de nieuwe rege ringscoalitie, want die telt be halve oppositiepartijen ook nogal wat bekeerde Kanu-le- den. Een eerste poging om Git hongo te wippen, is door Kiba ki verijdeld, maar er zullen er ongetwijfeld nog vele volgen. President Kibaki lijkt niet on der de indruk. Donderdag be noemde hij nieuwe directies van 30 staatsbedrijven en -or ganisaties, opdat, zo zei Kiba ki, 'deze leren hun financiën te beheren en stoppen met het leeg melken van de schatkist'. De ingreep betekent nieuwe po pulariteit, maar vooral ook veel nieuwe vijanden. Arap Moi De in theorie grootste is Daniel arap Moi. De ex-president heeft tot nu gezegd dat hij geen problemen heeft met het corruptieonderzoek en zal mee werken. Minder enthousiast is hij over het even eclatante, par lementaire onderzoek naar de moord op een voormalige mi nister van buitenlandse zaken. Op 5 januari is Moi gevraagd te getuigen, maar zijn advo caat heeft resoluut 'nee' ge zegd en het initiatief afgedaan als 'moedwillig de naam van de president door het slijk ha len'. Ook in het nieuwe Kenia zijn er dus grenzen. GPD CARNAVAL - Vanmiddag wordt in "Versailles de negende stemming gehouden voor de verkiezing van een nieuwe Franse president. Bij de acht ste stemming van gisteravond waren er nog twee officiële kandidaten: Laniel en Naege- len. Ook deze achtste ronde bracht geen beslissing. Een krant noemde de stemming het Carnaval van Versailles. GOLFBAAN - De golfbaan in Domburg wordt opnieuw aan gelegd. Het was voor de oorlog een van de waardevolle attrac ties. Er bestaat een kans dat de baan aan het einde van de zomer van 1954 heropend wordt. PZC VIERT KERST - Rak teuren en medewerkers vasz PZC maken tijdens dekeié- gen geen verslagen van re deringen en bijeenkomstenii kunnen zij het kerstfeest is huiselijke kring vieren. ffij verzoeken het secretariaat® verenigingen die toch een vet slag in de krant willen zia een beknopt verslag te zenfe voor plaatsing in ons blad MAZELEN - De kleutersch* in Heikant is gesloten. Vb kleuters hebben de mazelen, Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationpark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax:(0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Vlissingen: Oostsouburgseweg 10 Postbus 264 4380 AG Vlissingen Tel: (0118)460116 Fax: (0118)472404 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax:(0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (0111)454647 Fax: (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8,30 tot 17.00 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van 2,00) per maand: 20,50 per kwartaal: 55,10 per jaar: €209.90 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maandva het einde van de betaalperiode. Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1,20 zaterdag: 1,70 Alle bedragen zijn inclusief 6%BI» Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regele voor het Advertentiewezen. Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0113)315540 Fax. (0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintje! Tel. (0113)315550 Fax. (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax: (0114)372771 Internet: www.pzc.nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern. LKW aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt vow (abonnementen)administraiie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten) 'e werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig go-" ling derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij. PZC. Postbus 3229.4800 MB Breda Behóórt tot ujeqener Het ziet er somber uit voor het spoor met een slechte infrastructuur, duurdere treinkaartjes en een reizigersbedrijf in financiële moeilijkhe den. foto Juan Vrijdag/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 4