Gemeenten helpen armen weinig Russische ikonen in galerie Terneuzen Ezel ontbreekt in de kerststal Paviljoen van Zeeuwse Kunstkring licht op in Middelburgse Vleeshal Onduidelijkheid over reorganisatie regionale brandwee Kerstmarkt in Euregiotuinen 0800 - 0231 231 (GRATISj Vlissingen doet het meest aan ontwikkelingssamenwerking kunst door René Schrier GOES - De Regionale Brand weer Zeeland staat aan de voor avond van een reorganisatie, maar hoe die reorganisatie er precies uit gaat zien is voor veel direct betrokkenen nog vol strekt onduidelijk. Pas maandag kregen de Zeeuw se brandweercommandanten officieel informatie over deze reorganisatie. Gistermorgen nam het algemeen bestuur (dat zijn de Zeeuwse burgemeesters) van de Regionale Brandweer Zeeland kennis van de opzet van de reorganisatie. Daarbij bleek onder meer dat de extra kosten die met deze operatie gemoeid zijn jaarlijks minstens 350.000 Euro bedragen. In januari ko men er drie regionale voorlich tingsbijeenkomsten voor gemeenteraden en andere geïn teresseerden. Voorzitter A. van Doklichttetoe dat de onbekendheid met de materie mede voortkomt uit het feit dat de informatie vooral een informeel karakter had. Daar komt op korte termijn verande ring in. Doorlichten Als voorbereiding op de veran deringen heeft een organisatie bureau de regionale brandweer doorgelicht. Daarbij is gebleken dat de organisatie voldoende opgewassen is tegen allerlei nieuwe taken en ontwikkelin gen. Verder zijn problemen ge signaleerd op het gebied van aansturing van het personeel en met de interne-en extent) m| municatie. Onderdeel van de nieuwen, *»o is de vorming van drie jj L punten. Daar komt matefe; a|1j, staan en dat is weer nodii nZj verband met de specified m grafische kenmerken ,ml provincie Zeeland. Die st? ,0( punten worden ondergeb bij de grotere Zeeuwse kom L omdat dat materieel ook 1 mand moet worden. Een va L voorbereiders van de reora |ani satie, de Reimerswaalse bio meester T. Verbree, voegds de aan toe dat het denkbaar ij Li drie nieuw aan te stellen va heidconsulenten eveneens J die steunpunten worden oa 6 gebracht. Maar, zo werd klemtoond, ze vallen directi der de verantwoordelijk J van de regionale brand* want dat aspect was ietss ^1 de brandweercommanda n<n een punt van hebben gemaai n OOSTBURG - In de Euregio; nen in Oostburg wordt moij joel en zondag een kerstmarkt! y houden. Verschillende Zeeuws-VlaaT, ondernemers stallen hun? Dil uit in het bezoekerscentrum; dl, het tuinencomplex. Ook ws er live Nederlandstalige mui gespeeld. Beide dagen is ,at markt vanaf 10.00 uur te ba: ken. ff: bij Advertentie Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen 0 vrijdag 19 december 2003 door Maurits Sep GOES - Zeeuwse gemeenten doen bitter weinig aan interna tionale samenwerking. Alleen Vlissingen doorstaat de toets der kritiek van het centrum voor internationale samenwerking, COS Zeeland. Kapelle, Terneu- zen en Hulst doen het minst Middelburg en Noord-Beveland draaien volgend jaar de geld kraan dicht. COS Zeeland heeft voor de vijf de keer in tien jaar onderzocht wat de gemeenten doen aan ont wikkelingshulp. Dat is, net als bij de laatste meting in 1999, 'wel erg beperkt'. Samen geven ze iets meer dan 100.000 euro uit. Dat is 28 cent per inwoner, terwijl de overkoepelende Ver eniging van Nederlandse Ge meenten haar leden de vuistre gel van 50 cent per inwoner (als een minimumbedrag) voor schrijft. Geen tijd, geen geld, niet be langrijk, niet onze taak. Zo lui den de verklaringen van de gemeenten voor hun beperkte bijdragen aan internationale samenwerking. En Reimers- waal verlangt bijvoorbeeld dat een investering in ontwikke lingshulp ook belang heeft voor de gemeente zelf. Vlissingen, Goes en Sluis komen het beste uit de test. Als enige gemeenten hebben zij een beleid voor ontwikkelingssamenwer king, geven zij er geld aan uit, geven ze ook nog losse subsidies ,- hebben ze contacten met en een budget voor Oost-Europa. En ze schenken ook nog Max Have- laarkoffie, waarvoor de koffie boeren in de Derde Wereld een eerlijk loon krijgen. Van die drie kan alleen Vlissin gen zich meten met wat lande lijk door gemeenten aan ont wikkel ingssamen werking wordt gedaan. Dat heeft te ma ken met de stedenbanden met Ambon en Govan Mbeke in Zuid-Afrika. Bovendien is het redelijk beleid onderbouwd. Een ambtenaar is speciaal aan gewezen voor dit werk en hij be schikt ook over een duidelijke werkomschrij ving Wethouder L. Poppe-de Looff is trots op de pluim die haar ge meente krijgt. Zij vindt ontwik kelingssamenwerking, bijvoor beeld met Zuid-Afrika, 'een verrijking'. Voor haarzelf, voor de ambtenaren en daarmee voor de stad. ,,Het is cle mondiale ge dachte: niet alleen bezig willen zijn met je eigen gemeente. Het geeft mij heel veel input als ik in Zuid-Afrika ben. Kapelle, Terneuzen en Hulst doen het minst aan ontwikke lingssamenwerking. Terneuzen doet helemaal niks. Tot aan de herindeling met Axel en Sas van Gent werd ten minste in Axel nog Max Havelaarkoffie ge schonken, maar dat is nu ook voorbij. Hulst presenteert wel eerlijke koffie, maar dat is dan ook het enige plusje. Kapelle heeft alleen twee stedenbanden, met Skoczów in Polen en met Melton Mowbray in Engeland. Kapelle vindt ontwikkelingssa menwerking 'gewoon niet be langrijk', stelt COS Zeeland. Maar de gemeente ontkent dat. ,,Wel belangrijk, maar niet be langrijk genoeg voor ons als kleine gemeente. Wij hebben andere prioriteiten", zegt woordvoerster L. Hermsen. Middelburg neemt een opval lende positie in. Nu geeft die ge meente nog veruit het meeste geld uit aan ontwikkelingshulp: bijna 20.000 euro, maar vanaf 1 januari helemaal niks meer. „En dat is zonder discussie door de raad aangenomen", zegt de be trokken ambtenaar, W. van Kooten. „Wij vinden het inder daad niet belangrijk. Althans, niet belangrijk genoeg. We stel len andere prioriteiten." Overi gens verdwijnt daardoor ook de subsidie van Middelburg aan COS Zeeland. Van Kooten kent de VNG-norm van 50 cent per inwoner. „Mid delburg was de eerste gemeen ten in Zeeland die zich daaraan hield. Maar halverwege de jaren negentig hebben we al bezui nigd, en nu nog een keer." Misschien, zegt hij, zal nog wel eenmalig voor een project geld worden uitgetrokken. Overi gens blijft Middelburg wel Max Havelaarkoffie schenken. Jozef en Maria en de herders zingen en spelen in de kerststal in Zierikzee. foto Marijke Folkertsma door Inge Heuff ZIERIKZEE - Uit de nieuwe stallen van kinderboerderij de Punt in Zierikzee kwa men gisteren hele nieuwe geluiden. In plaats van het gemekker van de schapen en geiten klonken er een fluit, belletjes, ge trommel en vrolijk kerstgezang. In een van de stallen hadden de medewerkers van de kinderboerderij een levende kerststal inge richt. Een klein meisje kijkt met grote ogen naar de verklede muzikanten. Jozef, Maria en de herders zitten in een kring in het stro rond de kribbe met een pop die het kindje Jezus voorstelt. Allemaal spelen en zingen zij vol overgave de kerstliedjes. Een schaapje en een geit lopen nieuwsgierig heen en weer door de stal. „Er is geen ezel meer", zegt Ad die voor Jozef speelt. „Die is doodgegaan van ouderdom." De andere, jonge, ezel is niet helemaal té vertrouwen weet herder Arjan. Hij werkt regelmatig bij biologische kwekerij Zuid- bos in Noordgouwe, waar de ezel onderdak heeft gevonden. Er wordt een nieuw liedje ingezet. Koos, die Maria is, en Jaap (van de paardenkax1), zingen vrolijk mee. De muzi kanten hebben maar een beetje kunnen oe fenen en toch klinkt het mooi. Kees plukt aan een snaarinstrument en Saskia trom melt er op los. „Ik heb thuis geoefend maar niet hier", vertelt Lizet. Zij speelt op de blokfluit. De levende kerststal zit er warmpjes bij in het nieuwe onderkomen. Dat was vroeger wel anders, een kacheltje moest de ergste kou verdrijven. Morgen staat de levende kerststal van 110 0 tot 15.00 uur weer op de kinderboerderij. 's Avonds, tijdens koopavond, is de stal te vinden onder de Beuze. Dan wordt het eventjes kou kleumen, net als vroeger. In de Vleeshal wordt de tentoonstelling van de Zeeuwse Kunstkring ingericht. foto Lex de Meester bepaald waar het werk van Tes sa Braat, Jorien Brugmans, Miems van Citters, Saskia Eg- gink, Marijke Gussenhoven, Andre Kappert, Jan Kettelerij, Marie Louise Kommers, Marja de Lange, Giel Louws, Renee Mink, Gerda Rutters, Rijnhard Schregardus, Van Duivendijk en haarzelf staat of hangt. „Het werk zelf bepaalt wat waar zijn plekje krijgt", aldus Boone. „Op grond van kleur, vorm en materiaal kijk is wat bij elkaar past en wat zeker niet. Dat gaat gevoelsmatig." Als leden van de voorbereiden de werkgroep hebben Van Dui vendijk en Boone een mandaat gekregen om het werk van de Kunstkringleden te presenteren kunst kring Dit is de eerste aflevering van een serie over de tentoonstellingenreeks van de Zeeuwse Kunst kring. zoals zij willen. Van Duivendijk: „In het verleden werd daarover altijd oorlog gevoerd. Er is wel eens iemand op de dag van de opening met het eigen werk on der de arm de Vleeshal uitgelo pen om vervolgens het lidmaat schap op te zeggen. Nu onder handelen we er niet meer over. Ieder j aar richt een andere groep kunstenaars de tentoonstelling in. Natuurlijk proberen we ie dereen zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen. Daarvoor is het soms nodig een ingeleverd werk niet te tonen. Wat op zich altijd jammer is, want de wer ken zijn naar een thema ge maakt." De expositie Mx5 beperkt zich niet tot de Vleeshal. Voor het eerst is een directe link gelegd naar andere tentoonstelling- plekken in Middelburg. Werk van de vijftien deelnemende kunstenaars is ook verdeeld over de galeries De Vier Geme ten, Galerie T, In Depot, 't Haentje te Paart en media win kel De Drukkerij. In boerderij- galerie De Osseberg is al enige tijd te werk te zien dat twintig leden van de Kunstkring heb ben gemaakt naar aanleiding van het thema 'Landschappe lijk'. „In die galeries word je geatten deerd op de expositie in de Vleeshal en h ier verwij zen we de mensen naar de galeries", aldus Boone. „Zo bevruchten we el kaar." Expositie Zeeuwse Kunstkring, van 20 dec t/m 4 januari in de Vleeshal Middelburg, dagelijks van 11 tot 17 uur, tijdens feestdagen vanaf 12 uur. door Anita Tournois TERNEUZEN - In galerie Contrast& zijn tot eind janua ri negentiende eeuwse Russi sche ikonen te bezichtigen. Een bijzondere tentoonstel ling van fraai beschilderde houten panelen met religieuze voorstellingen. „Ik vind het fantastisch dat me de mogelijkheid werd ge boden deze ikonen te mogen tentoonstellen. Bovendien sluit deze tentoonstelling mooi aan bij deze tijd van het j aar"deelt Frits Jansen, gale riehouder van Contrast&, mee. Jansen kreeg te horen dat ikoon geschreven moet wor den met een k. Ikoon is af komstig uit het Grieks, van het woord 'eikoon' en moet daarom dus gewoon met een 'k' worden geschreven. De Dikke van Dale schrijft icoon met een 'c'. Volgens van Dale komt het uit het Latijn en dat is dus fout." Hoe het ook zij, deze taalkun dige 'misstap' doet geen enke le afbreuk aan het wonder van deze bijzonder fraaie kunst zinnige afbeeldingen. Stee vast met een religieuze thematiek, vervaardigd in de negentiende eeuw, waarna de productie vrijwel stil kwam te liggen; tijdens het communis me mochten namelijk geen christelijke voorstellingen worden geschilderd. Ook de ikonen die tentoongesteld worden bij Contrast& zijn af komstig uit deze periode. Het formaat van het werk is meestal klein, bijna vierkant of rechthoekig. Binnen dit formaat ziet men één of ver schillende taferelen. Levensloop Vaak worden een levensloop van een heilige of de kruisweg van Jezus uitgebeeld. Bij de ikonen met slechts één tafe reel vormt Jezus de hoofdfi guur, maar er zijn ook opval lend veel voorstellingen van Maria, de moeder en het kind, Jezus. Andere afbeeldingen worden ingenomen door heili gen of voorstellingen met en gelen. Al deze ikonen zijn vervaar digd op authentieke wijze. Ze Ikoon van Jezus omhuld door koper. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De 45 jaar ou de Zeeuwse Kunstkring blijft zich vernieuwen. In het zoeken naar nieuwe presentatievormen is een voorlopig hoogtepunt be reikt met de expositie die van daag wordt geopend in de Vlees hal in Middelburg. Vijf jaar geleden kregen de jaar lijkse tentoonstellingen van de Zeeuwse Kunstkring een nieu we naam mee. De titel Mx ver wees naar een andere presenta tievorm, waarbij vooi'al een vermenging van kunstdiscipli nes centraal staat. Tegelijker tijd moest de afkorting het gevoel overbrengen dat de Kunstkling met de tijd mee gaat. •r-' Inmiddels is de jubilerende ver eniging van Zeeuwse kunste naars toe aan Mx5. Alle reden dus voor een bijzonders aanpak. „We zijn dit jaar vijfenveei-tig geworden", legt voorzitter Leen van Duivendijk uit. „Dat is een leeftijd waarop je achter-uitgaat kijken. Dus wilden we iets doen met thema's als tijd en reflec tie." Dichter Theo Raats, redacteur van het Zeeuwse literaire tijd— schiift Ballustrada, wei'd bena- derd met de vraag een gedicht te schrijven dat de kunstenaars zou kunnen inspireren. Hij dichtte: Voorbij de dag volg ik het licht dat met de tijd ver dwijnt en nieuw weerbarstig materiaal wacht hunkerend op de eeuwigheid. Deze regels waren niet alleen leidraad voor de vijftien kun stenaars die aan Mx5 meedoen. Ook architect Johan de Koning heeft ze als uitgangspunt geno men voor het paviljoen in de, Vleeshal dat hij speciaal voor deze expositie heeft ontworpen. Goed contact „We hebben goed contact met dixscteurRutger Wolf son van de Vleeshal", vertelt Van Duiven dijk. „Zijn voorganger Lex ter Braak keek op ons neer. Die wil de onze jaarlijke tentoonstel ling eruit hebben. Wolfson is niet zo fundamentalistisch. Wij maken niet het soort kunst dat hij hier laat zien, maar hij vindt het wel goed dat wij ons hier px-esenteren. Hij wees ons op Jo han de Koning. Die zag het me teen zitten om iets ruimtelijks in de Vleeshal te creëren." Het resultaat is een dertig meter lang, ti'ansparant paviljoen met kamers waarvan de omvang overeenstemt met de bogen- structuur in de Vleeshal. De mo numentale ruimte is verduis terd, zodat het licht vanuit het paviljoen naar buiten straalt. Kunstenaxss Coby Boone heeft zijn gemaakt op een houten paneel, soms met een onder grond van zilver of bladgoud, waarop de figuren werden ge schilderd. Ze werden afge beeld tegen een architectui-ale of landschappelijke achter grond. De ikonen zijn meestal ragfijn en uitzonderlijk gede tailleerd weergegeven. Het craqueléeffect, inherent aan deze techniek, draagt bij aan de sfeei*volle uitstx-aling. Kleur Frappant is evenwel het ver schil in kleur van de diverse ikonen. Veelal geschilderd in diepbruin, rood en ox-anje tin ten, maar soms ook met zeer felle tinten, in een ruime kleurschakering. Jansen: „De felgekleurde voorstellingen zijn afkomstig uit de Oekra- ine." Naast de geschilderde ikonen zijn er ook werken waarin de aura's van de hoofdfiguur om vat zijn door een koperen om lijsting. Er zijn ikonen waar bij deze koperen omlijstingof in enkele gevallen zelfs om hulsels de hoofdtechniek be draagt. Fraai bewerkt, uitge sneden en gestanst wordt he! schilderwerk naar de achter kant teruggedrongen. Achter deze omhulling blijven alleen de hoofden onbedekt van de uitgebeelde figuren. Afhan kelijk van welk werk men ooi aanschouwt kan men slecht; constateren dat de devote van zowel het Griekse als he Russische volk tot bijzonder? staaltjes van kunst en am bacht heeft geleid. De ten toonstelling van ikonen wordt gecompleteerd met toepasse lijke schilderijen, onder ande re kerkinterieurs van de Ant werpenaar Leo Engels. Tentoonstelling tot eind janw in Galerie Contrast&, De Blokte 3-4, Terneuzen. Openingstijden: dag-, donderdag-.en dag van 14.00-17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 42