HELP, de auto vreet euro's! lemmen: goed om eens bij stil te staan 31 Autoverzekering kan vaak stukken goedkoper Op brandstofkosten is fors te besparen vrijdag 19 december 2003 Autokosten per maand Een vergelijking van de autokosten per maand bij 16.000 km per jaar, op basis van het prijspeil 2002. Uiteraard kun nen rijstijl, onderhoud en no claim-verzekeringskortingen het bedrag beïnvloeden. utobezitters moeten weer op bijles. Niet om ieter te leren rijden, maar om in lcaart te jigen wat de belastingmaatregelen voor jtvolgen hebben. Soms valt het mee, soms lit bet tegen. En soms is er een mouw aan bassen. loorJos van Rijsingen Vge> rai le\ val rgeleken met de gemiddelde stijging van de kosten van levensonderhoud, valt het nog wel £j[iee wat er afgelopen jaren met de auto is gebeurd. Maar dierawieler voor de deur of in de $rage blijft een lcosten- poslvaiv,jewelste. Slechts wei nig Mrlanders willen of ie/1 zonder het gemak van iiiofmeer auto's. De vraag is 2édat betaalbaar te houden is, M alle fiscale veranderingen &op stapel zijn. ïrhvaardig is dat degenen ie het gemak en de lage lcos- 01 van een 'auto van de baas' lebben er in 2004 juist op puit gaan. Althans, degenen die geen rittenadministratie en 25 procent van dccataloguswaarde bij hun in- fomen moesten tellen. Het leek er even op dat ze een voor- fel zouden krijgen van vijf procent (nog maar 20 procent ijtelling), maar daar heeft de weede Kamer een stokje voor ütoken. Het lijkt nu 22 pro ffitte worden. Wegenbelasting lede auto's houden voorlopig tea voordeel. Voor auto's ou- fedan 15 jaar geldt niet 22 went van de cataloguswaar- maar van de waarde in het fonomisch verkeer. Wat de andelaar er nog voor geeft 'is. Voor auto's die ouder zijn In 25 jaar hoeft ook geen we genbelasting te worden be taald. Degenen die hun eigen auto gebruiken voor de baas zien de onbelaste kilometervergoeding minder aantrekkelijk worden. Dat is geen 28 cent per kilome ter meer, maar slechts 18 cent. Als de baas 28 cent blijft geven - dat mag gewoon - moet over tien cent per kilometer belas ting worden ingehouden. Af hankelijk van de belasting schijf waarin je zit, blijft er dan 24,7 tot 22,8 cent over. De werkgever mag echter ook het woonwerkverkeer met 18 cent per kilometer belastingvrij on dersteunen. Dat kan een aardi ge compensatie zijn voor het andere nadeel. In veel bedrij ven zijn de regelingen nog niet aangepast aan de nieuwe situa tie. Via cao-overleg de onder nemingsraad of individuele ge sprekken moeten de werkne mers druk op de ketel probe ren te zetten om in ieder geval de woonwerlcvergoeding opti maal te krijgen. Carpoolen kan zo nog lonend worden, want met twee of meer mensen in de auto kan ook de woonwerlcvergoeding twee of meer lceer worden geïncasseerd. Met een volle au to levert dat toch 72 eurocent (4 x 18) op. De trotse bezitter van een Mer cedes Maybach, zoals op de voorpagina van Auto bespro ken, telt zijn autokosten niet in dubbeltjes per kilometer, maar in vele euro's. Voor een sportwagen van 50.000 euro wordt dat al wat overzichtelij ker, maar de doorsnee automo bilist, misschien wel even trots op zijn bezit, moet plussen en minnen om zijn eurovreter aan de praat te houden. Hoe zijn die kosten in de hand te hou den? Uit alle onderzoeken en inruillijsten blijkt steeds weer dat om de twee of drie jaar een nieuwe auto kopen het duurst is. Degene die het zich kan en wil veroorloven, moet dat voor al doen. Maar iemand die er het geld niet voor (over) heeft, zal het anders moeten aanpak ken. Afschrijving Wie het genot wil smaken toch af en toe met een splinternieu we auto te kunnen voorrijden, zou hem in ieder geval langer kunnen aanhouden. Uit hiet jongste autopanel van de Con sumentenbond blijkt hoeveel dat scheelt, voornamelijk van wege de lagere afschrijvings kosten, Bij een kleine midden klasse auto scheelt langer door rijden al ruim honderd euro per maand, over alle vijf jaren gerekend! (zie informatiegra fiek rechts op de pagina). Goedkoper is het om elke paar jaar een jonge tweedehands au to te kopen en die tweeënhalf jaar te rijden. En als u besluit dat 'tweedehandsje' vijf jaar af te rijden, scheelt dat vooral vanaf de kleine middenklasse honderden euro's per maand. Auto Cijfers zijn echter nooit wat ze lijken en dat is ook bij deze be rekeningen het geval. Je leunt ook zeggen dat, wanneer je een nieuwe kleine middenklasse auto koopt, die de eerste tweeënhalf jaar 571 euro per maand kost. Als je hem daarna tweeënhalf jaar doorrijdt kost ie vanaf dat moment nog maar 365 euro. Dat is toch iets om bij stil te staan. Het verhaal dat de onderhoudskosten dan zo veel stijgen, is onzin, blijkt uit de resultaten van het autopa nel. De meerkosten zijn te be cijferen op vijf tot tien euro per maand. Uit recent onderzoek van de fi nanciële vergelijkingssite Inde- pender.nl blijkt dat veel Nederlan ders tot honderden euro's per jaar te veel betalen voor hun autoverze kering. Vergelijking kan dus lonen. Dat zegt ook de Consumentenbond. Bij allebei komt ZLM als goed en goedkoop uit de bus. Sterpolis en Interpolis staan bij Independer op de 2e en 3e plaats. De Consumen tenbond adviseert offertes op te vragen bij onder meer Proteq, Uni- vé en internetverzekeraar Verzeker- uzelf.nl en Orion Direct. FBTO, ANWB en Bruns ten Brink worden ook getipt. Vaak bieden bedrijven en instellingen ook de mogelijkheid van collectieve verzekeringen. Als een bedrijf dat niet geregeld heeft voor zijn personeel, is het zaak daar op aan te dringen, bijvoorbeeld via de ondernemingsraad. Gepensio neerden vissen daarbij buiten de boot, maar de Unie KBO biedt leden (vanaf 50/55-plus) bij FBTO een kor ting van 15 procent. Al te lang doorrijden met een volledige casco (allrisk)verzekering is ook duur. Al ternatief is een hoger eigen risico te nemen of beperkt casco (wel tegen diefstal en brand). Als de auto een jaar of acht is, volstaat een kale WA-verzekering. Jongeren tot 24 jaar betalen meestal meer premie. Sommige maatschappijen 'verge ten' de premie op de 24ste verjaar dag te verlagen. Zonodig dus aan de bel trekken. www.independer.nl Met je eigen rechtervoet kun je als automobilist veel bespa ren. Het is een techniek waar je even op moet oefenen, maar vooral door tijdig op te schakelen, afstand te houden, in te spelen op verder weggelegen verkeerssituaties en de maximum snelheid niet te over schrijden valt zonder veel moeite tien procent benzine of diesel uit te sparen. Het werkt alleen als deze manier van rijden (net als schake len) een automatisme wordt. Ban den op spanning houden helpt ook. Daarenboven is het ook geen moei te meer goedkope benzinestations te vinden. Zonder veel moeite is op die manier minstens zes eurocent per liter te besparen. De automobi list staat voor de keuze van voor deel per tankbeurt van bijvoorbeeld tweeënhalve euro, of enkele keren per jaar een groter bedrag. Dat laat ste is mogelijk via United Consu mers Via internet is een pasje te bestel len. Bij ruim 300 stations in Neder land kan getankt worden. Men be taalt contant of met de eigen bank pas en via het speciale pasje wor den de getankte liters bijgehouden (te volgen op internet). Twee keer per jaar een groter bedrag zet, psy chologisch gezien, meer zoden aan de dijk dan steeds een paar euro bij de wekelijkse tankbeurt. www.unitedconsumers.nl Een overweging voor veel men sen om niet lang door te rijden is dat je een fortuin moet bij leggen op een nieuwe of jonge tweedehands auto. Je bent in de tussentijd dan wel veel min der kwijt geweest aan de auto, maar die besparing is tussen de vingers weggelopen. Dat pro bleem moet je dus met een slim financieel beleid opvan gen. Wie geheel uit eigen mid delen een nieuwe auto heeft gekocht, zou dus meteen daar na weer een aparte spaarreke ning moeten openen. Via inter net kan dat tegenwoordig heel gemakkelijk. Als hij dan na tweeënhalf jaar weer een nieu we wil kopen, zal hij aanzien lijk meer per maand (bij die kleine middenklasse zo'n hon derd euro) moeten sparen dan wanneer hij van plan is vijf jaar te rijden. APK-keuring Veel mensen zullen de auto voor een groter of kleiner deel financieren. In dat geval moet eerst de lening worden afge lost. Zodra dat is gebeurd, staat de automobilist voor de keuze: weer een andere auto (met fi nanciering) of gewoon lekker doorrijden. In dat laatste geval zou vanaf dat moment maan delijks gespaard kunnen wor den. In principe zou een lager bedrag dan de eerdere maande lijkse aflossing voldoende moe ten zijn. Zolang de auto goed rijdt, is er geen enkele nood zaak hem in te ruilen. Zoals de Opel Vectra van de schrijver van dit artikel be wijst. De Opel is bijna tien jaar oud en heeft 355.000 km op de teller. Een kale en dus goedko pe wa-verzekering volstaat. On geacht het aantal kilometers krijgt de auto nog één keer per jaar een grote beurt, tegelijk met de aplc. Afspraak is dat eerst de keuring wordt gedaan, pas daarna wordt beslist of het zin heeft geld aan de grote beurt uit te geven. edereen heeft verstand van autorij den. Zo zijn verjaardagsfeestjes tien tallen jaren beheerst door verhitte 'discussies over de vraag of pompend Mimen een verstandige actie is. Over %eg 'n jaar of tien zijn we van die langende vraag af: alle nieuwe auto's Men vanaf januari 2004 abs aan boord jK «bben. weger diende je het rempedaal pompend (bewegen om niet in een slip te raken, timen. Want als de wielen blokkeren 'je niet meer sturen. Klopt. Maar niet dilen bracht dat gepomp de auto zodanig Onbalans dat het alsnog fout ging. En "et zo zuinig ook. "ngleve dus de elektronica: een abs-sys- tem voorkomt dat de wielen blokkeren "datje leunt blijven sturen. Kijk maar aar die filebotser, die met vol naar rechts "links uitgedraaide wielen boven op het toffer van een voorligger geldapt is. Die tmde en begon - zonder abs - te sturen. Ptimaal remmen is nét niet blokkeren, "dat is verdraaid moeilijk. Mercedes I Ongevalsfactor mens wam een paar jaar geleden met de rem- Veiligheid speelt een steeds grotere rol bij het bouwen van auto's. Maar er is nog steeds één factor die de fabrikant niet onder controle heeft: de mens. Een serie in vier delen. Aflevering 2: Remmen leen goede banden zullen die kracht op het wegdek over kunnen brengen. Bij rem men wordt bewegings-energie omgezet in wrijvingswarmte. En het beste om dat te doen is nog altijd de schijfrem, die de trommelrem al jaren overvleugelt. Het remsysteem van de toekomst zal elelc- tro-hydraulisch zijn: het pedaal zit dan aan niks anders vast dan een sensor, die een pomp in werking zet. Dat kan vele fracties van seconden schelen. De intelli gente cruise control vindt langzaam maar zeker ingang: die remt de auto automa tisch als je je voorligger te dicht nadert. Als automobilisten vragen we om zo'n voorziening. Op de autosnelweg lijkt ie dereen per se onder de kentekenplaat van zijn voorligger te willen lezen welke gara ge de auto heeft geleverd. Als die voorlig ger dan plotseling remt is een lcop-staart- botsing niet te vermijden, abs en alle an dere elektronische tierelantijnen ten spijt. Die twee seconden afstand waar we voort durend op worden geattendeerd zijn dus echt zo gek niet. Draai wanneer je een achterligger op je af ziet stormen het stuur naar de veilige kant. Soms is dat genoeg om een voorlig ger en daarmee extra schade of letsel te vermijden. En zorg dat die hoofdsteun ge lijk staat met de bovenkant van je kruin. Scheelt een whiplash. Veilig remmen blijft een zaak van de be stuurder, niet van de techniek alleen. Dat betekent vooruit kijken, snelheid aanpas sen en vooral: afstand houden. Veilig remmen blijft een zaak van de bestuurder, ondanks alle elektronica. Foto Mare Bolsius Kilometervergoeding Navigatie met fiscale hulp De combinatie belasting, computer en auto kan inte ressante mogelijkheden bieden. Dat zegt de Compu ter Society die zich gespecialiseerd heeft in pc-privépro- jecten op het werk. Zo wordt een flexibel navigatiesys teem voor dg auto extra betaalbaar dankzij de support van de fiscus. Wat wil een mens nog meer. Een werkgever mag het mogelijk maken dat de werknemer één keer in de drie jaar uit zijn brutoloon - of winstdeling, of door het inleveren van adv-da- gen - een computer koopt. Een apart autonavigatie systeem valt daar niet on der. Maar als zo'n naviga tor, bijvoorbeeld een Tom- Tom Navigator 2 (foto), kant en klaar op een ultralichte handheldcomputer, bij voorbeeld de HP iPaq h2210, is geïnstalleerd, is het een ander verhaal. De pc-privéregeling wordt komend jaar versoberd: in plaats van 2.269 euro is nog maar een afschaf tot 1.415 euro toegestaan. Met bovengenoemde combinatie is daar royaal onder te blijven. De volgende bijlage Auto verschijnt op 2 januari. Dan met onder meer: Uitslag: de beste van 40 Auto's van het Jaar De Peilstok: het treurigste autonieuws van 2003 En natuurlijk: Oude liefde roest niet Q) Opel Corsa 1.4i 16v 3d Nieuw 0-2,5 jr. 475 euro •Nieuw 0-5jr. 410euro 2e hands 2,5-5 jr. 406 euro ICieisie klasse 0 Renault Twingo 1,2 injectie (in deze versie leverbaar tot eind 2000) Nieuw gekocht 0 - 2,5 jr, Nieuw gekocht 0 - 5 jr. 2e hands gekocht 2,5 - 5 jr. 369 euro 317 euro 306 euro Kleine middenklasse Q) VW Golf l .4 3d •Nieuw 0-2,5jr. 561 Nieuw 0-5jr. 460 2e hands 2,5-5 jr. 428 Nieuw Nieuw 2e hands 0 - 2,5 jr. 0 - 5 jr. 2,5 - 5 jr. Q) Peugeot 306 1.6 XR (in deze versie leverbaar tot eind 2000) 606 485 423 iVfiilcleaikSasse 0 Renault Scénic 1,6 16 v Nieuw 0-2,5 jr. 663 euro Nieuw 0- 5 jr. 548 euro 2e hands 2,5 - 5 jr. 523 euro Q) VW Passat 1.8 20V4d (in deze versie leverbaar tot eind 2000) Nieuw 0 - 2,5 jr. 883 Nieuw 0 - 5 jr. 644 2e hands 2,5-5 jr. 551 Kosten gemiddeld in euro's Q) Kleime klasse Q) Compacte klasse Q) Kleine middenkla: Q) Middenklasse Nieuw gekocht j 2e hands gekocht O \3\ V3\ T l 347 299 286 263 460 377 338 330 571 468 416 372 791 620 518 445 Bron autopanel Consumenlenbond 1999-2003 0 Mitsubishi Carisma 1.8 4d •Nieuw 0-2,5jr. 766 Nieuw 0-5jr. 587 •2e hands 2,5-5 jr. 486 9> Q) Belastbaar inkomen •Tot 15.883 euro I 32,9% Tot 28.850 euro 38,4% Tot 49.464 euro 42,0% Boven 49.464 euro 52,0% D© fiscus heft Blijft over van over 10 cent 't 28 eurocent 24.7 eurocent 24,2 eurocent 23.8 eurocent 22,8 eurocent De fiscus gaat vanaf 1 januari 2004 de onbelaste kilometer vergoeding terugbrengen van 28 naar 18 eurocent per kilo meter. Bij een vergoeding van de werkgever van 28 eurocent wordt van elke gereden kilometer 10 eurocent fiscaal belast. Door Rien van der Steen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 31