HELP,
de auto vreet euro's!
lemmen: goed om eens bij stil te staan
31
Autoverzekering kan
vaak stukken goedkoper
Op brandstofkosten
is fors te besparen
vrijdag 19 december 2003
Autokosten per maand
Een vergelijking van de autokosten per maand bij 16.000
km per jaar, op basis van het prijspeil 2002. Uiteraard kun
nen rijstijl, onderhoud en no claim-verzekeringskortingen
het bedrag beïnvloeden.
utobezitters moeten weer op bijles. Niet om
ieter te leren rijden, maar om in lcaart te
jigen wat de belastingmaatregelen voor
jtvolgen hebben. Soms valt het mee, soms
lit bet tegen. En soms is er een mouw aan
bassen.
loorJos van Rijsingen
Vge>
rai
le\
val
rgeleken met de
gemiddelde stijging
van de kosten van
levensonderhoud,
valt het nog wel
£j[iee wat er afgelopen jaren
met de auto is gebeurd. Maar
dierawieler voor de deur of
in de $rage blijft een lcosten-
poslvaiv,jewelste. Slechts wei
nig Mrlanders willen of
ie/1 zonder het gemak van
iiiofmeer auto's. De vraag is
2édat betaalbaar te houden is,
M alle fiscale veranderingen
&op stapel zijn.
ïrhvaardig is dat degenen
ie het gemak en de lage lcos-
01 van een 'auto van de baas'
lebben er in 2004 juist op
puit gaan. Althans, degenen
die geen rittenadministratie
en 25 procent van
dccataloguswaarde bij hun in-
fomen moesten tellen. Het
leek er even op dat ze een voor-
fel zouden krijgen van vijf
procent (nog maar 20 procent
ijtelling), maar daar heeft de
weede Kamer een stokje voor
ütoken. Het lijkt nu 22 pro
ffitte worden.
Wegenbelasting
lede auto's houden voorlopig
tea voordeel. Voor auto's ou-
fedan 15 jaar geldt niet 22
went van de cataloguswaar-
maar van de waarde in het
fonomisch verkeer. Wat de
andelaar er nog voor geeft
'is. Voor auto's die ouder zijn
In 25 jaar hoeft ook geen we
genbelasting te worden be
taald.
Degenen die hun eigen auto
gebruiken voor de baas zien de
onbelaste kilometervergoeding
minder aantrekkelijk worden.
Dat is geen 28 cent per kilome
ter meer, maar slechts 18 cent.
Als de baas 28 cent blijft geven
- dat mag gewoon - moet over
tien cent per kilometer belas
ting worden ingehouden. Af
hankelijk van de belasting
schijf waarin je zit, blijft er dan
24,7 tot 22,8 cent over. De
werkgever mag echter ook het
woonwerkverkeer met 18 cent
per kilometer belastingvrij on
dersteunen. Dat kan een aardi
ge compensatie zijn voor het
andere nadeel. In veel bedrij
ven zijn de regelingen nog niet
aangepast aan de nieuwe situa
tie. Via cao-overleg de onder
nemingsraad of individuele ge
sprekken moeten de werkne
mers druk op de ketel probe
ren te zetten om in ieder geval
de woonwerlcvergoeding opti
maal te krijgen.
Carpoolen kan zo nog lonend
worden, want met twee of
meer mensen in de auto kan
ook de woonwerlcvergoeding
twee of meer lceer worden
geïncasseerd. Met een volle au
to levert dat toch 72 eurocent
(4 x 18) op.
De trotse bezitter van een Mer
cedes Maybach, zoals op de
voorpagina van Auto bespro
ken, telt zijn autokosten niet
in dubbeltjes per kilometer,
maar in vele euro's. Voor een
sportwagen van 50.000 euro
wordt dat al wat overzichtelij
ker, maar de doorsnee automo
bilist, misschien wel even trots
op zijn bezit, moet plussen en
minnen om zijn eurovreter aan
de praat te houden. Hoe zijn
die kosten in de hand te hou
den? Uit alle onderzoeken en
inruillijsten blijkt steeds weer
dat om de twee of drie jaar een
nieuwe auto kopen het duurst
is. Degene die het zich kan en
wil veroorloven, moet dat voor
al doen. Maar iemand die er
het geld niet voor (over) heeft,
zal het anders moeten aanpak
ken.
Afschrijving
Wie het genot wil smaken toch
af en toe met een splinternieu
we auto te kunnen voorrijden,
zou hem in ieder geval langer
kunnen aanhouden. Uit hiet
jongste autopanel van de Con
sumentenbond blijkt hoeveel
dat scheelt, voornamelijk van
wege de lagere afschrijvings
kosten, Bij een kleine midden
klasse auto scheelt langer door
rijden al ruim honderd euro
per maand, over alle vijf jaren
gerekend! (zie informatiegra
fiek rechts op de pagina).
Goedkoper is het om elke paar
jaar een jonge tweedehands au
to te kopen en die tweeënhalf
jaar te rijden. En als u besluit
dat 'tweedehandsje' vijf jaar af
te rijden, scheelt dat vooral
vanaf de kleine middenklasse
honderden euro's per maand.
Auto
Cijfers zijn echter nooit wat ze
lijken en dat is ook bij deze be
rekeningen het geval. Je leunt
ook zeggen dat, wanneer je een
nieuwe kleine middenklasse
auto koopt, die de eerste
tweeënhalf jaar 571 euro per
maand kost. Als je hem daarna
tweeënhalf jaar doorrijdt kost
ie vanaf dat moment nog maar
365 euro. Dat is toch iets om
bij stil te staan. Het verhaal dat
de onderhoudskosten dan zo
veel stijgen, is onzin, blijkt uit
de resultaten van het autopa
nel. De meerkosten zijn te be
cijferen op vijf tot tien euro
per maand.
Uit recent onderzoek van de fi
nanciële vergelijkingssite Inde-
pender.nl blijkt dat veel Nederlan
ders tot honderden euro's per jaar
te veel betalen voor hun autoverze
kering. Vergelijking kan dus lonen.
Dat zegt ook de Consumentenbond.
Bij allebei komt ZLM als goed en
goedkoop uit de bus. Sterpolis en
Interpolis staan bij Independer op
de 2e en 3e plaats. De Consumen
tenbond adviseert offertes op te
vragen bij onder meer Proteq, Uni-
vé en internetverzekeraar Verzeker-
uzelf.nl en Orion Direct. FBTO,
ANWB en Bruns ten Brink worden
ook getipt. Vaak bieden bedrijven
en instellingen ook de mogelijkheid
van collectieve verzekeringen. Als
een bedrijf dat niet geregeld heeft
voor zijn personeel, is het zaak daar
op aan te dringen, bijvoorbeeld via
de ondernemingsraad. Gepensio
neerden vissen daarbij buiten de
boot, maar de Unie KBO biedt leden
(vanaf 50/55-plus) bij FBTO een kor
ting van 15 procent. Al te lang
doorrijden met een volledige casco
(allrisk)verzekering is ook duur. Al
ternatief is een hoger eigen risico te
nemen of beperkt casco (wel tegen
diefstal en brand). Als de auto een
jaar of acht is, volstaat een kale
WA-verzekering. Jongeren tot 24
jaar betalen meestal meer premie.
Sommige maatschappijen 'verge
ten' de premie op de 24ste verjaar
dag te verlagen. Zonodig dus aan
de bel trekken.
www.independer.nl
Met je eigen rechtervoet kun je
als automobilist veel bespa
ren. Het is een techniek waar je
even op moet oefenen, maar vooral
door tijdig op te schakelen, afstand
te houden, in te spelen op verder
weggelegen verkeerssituaties en de
maximum snelheid niet te over
schrijden valt zonder veel moeite
tien procent benzine of diesel uit te
sparen. Het werkt alleen als deze
manier van rijden (net als schake
len) een automatisme wordt. Ban
den op spanning houden helpt ook.
Daarenboven is het ook geen moei
te meer goedkope benzinestations
te vinden. Zonder veel moeite is op
die manier minstens zes eurocent
per liter te besparen. De automobi
list staat voor de keuze van voor
deel per tankbeurt van bijvoorbeeld
tweeënhalve euro, of enkele keren
per jaar een groter bedrag. Dat laat
ste is mogelijk via United Consu
mers
Via internet is een pasje te bestel
len. Bij ruim 300 stations in Neder
land kan getankt worden. Men be
taalt contant of met de eigen bank
pas en via het speciale pasje wor
den de getankte liters bijgehouden
(te volgen op internet). Twee keer
per jaar een groter bedrag zet, psy
chologisch gezien, meer zoden aan
de dijk dan steeds een paar euro bij
de wekelijkse tankbeurt.
www.unitedconsumers.nl
Een overweging voor veel men
sen om niet lang door te rijden
is dat je een fortuin moet bij
leggen op een nieuwe of jonge
tweedehands auto. Je bent in
de tussentijd dan wel veel min
der kwijt geweest aan de auto,
maar die besparing is tussen de
vingers weggelopen. Dat pro
bleem moet je dus met een
slim financieel beleid opvan
gen. Wie geheel uit eigen mid
delen een nieuwe auto heeft
gekocht, zou dus meteen daar
na weer een aparte spaarreke
ning moeten openen. Via inter
net kan dat tegenwoordig heel
gemakkelijk. Als hij dan na
tweeënhalf jaar weer een nieu
we wil kopen, zal hij aanzien
lijk meer per maand (bij die
kleine middenklasse zo'n hon
derd euro) moeten sparen dan
wanneer hij van plan is vijf
jaar te rijden.
APK-keuring
Veel mensen zullen de auto
voor een groter of kleiner deel
financieren. In dat geval moet
eerst de lening worden afge
lost. Zodra dat is gebeurd, staat
de automobilist voor de keuze:
weer een andere auto (met fi
nanciering) of gewoon lekker
doorrijden. In dat laatste geval
zou vanaf dat moment maan
delijks gespaard kunnen wor
den. In principe zou een lager
bedrag dan de eerdere maande
lijkse aflossing voldoende moe
ten zijn. Zolang de auto goed
rijdt, is er geen enkele nood
zaak hem in te ruilen.
Zoals de Opel Vectra van de
schrijver van dit artikel be
wijst. De Opel is bijna tien jaar
oud en heeft 355.000 km op de
teller. Een kale en dus goedko
pe wa-verzekering volstaat. On
geacht het aantal kilometers
krijgt de auto nog één keer per
jaar een grote beurt, tegelijk
met de aplc. Afspraak is dat
eerst de keuring wordt gedaan,
pas daarna wordt beslist of het
zin heeft geld aan de grote
beurt uit te geven.
edereen heeft verstand van autorij
den. Zo zijn verjaardagsfeestjes tien
tallen jaren beheerst door verhitte
'discussies over de vraag of pompend
Mimen een verstandige actie is. Over
%eg 'n jaar of tien zijn we van die
langende vraag af: alle nieuwe auto's
Men vanaf januari 2004 abs aan boord
jK «bben.
weger diende je het rempedaal pompend
(bewegen om niet in een slip te raken,
timen. Want als de wielen blokkeren
'je niet meer sturen. Klopt. Maar niet
dilen bracht dat gepomp de auto zodanig
Onbalans dat het alsnog fout ging. En
"et zo zuinig ook.
"ngleve dus de elektronica: een abs-sys-
tem voorkomt dat de wielen blokkeren
"datje leunt blijven sturen. Kijk maar
aar die filebotser, die met vol naar rechts
"links uitgedraaide wielen boven op het
toffer van een voorligger geldapt is. Die
tmde en begon - zonder abs - te sturen.
Ptimaal remmen is nét niet blokkeren,
"dat is verdraaid moeilijk. Mercedes
I Ongevalsfactor mens
wam
een paar jaar geleden met de rem-
Veiligheid speelt een steeds grotere rol
bij het bouwen van auto's. Maar er is nog
steeds één factor die de fabrikant niet
onder controle heeft: de mens.
Een serie in vier delen.
Aflevering 2: Remmen
leen goede banden zullen die kracht op
het wegdek over kunnen brengen. Bij rem
men wordt bewegings-energie omgezet in
wrijvingswarmte. En het beste om dat te
doen is nog altijd de schijfrem, die de
trommelrem al jaren overvleugelt.
Het remsysteem van de toekomst zal elelc-
tro-hydraulisch zijn: het pedaal zit dan
aan niks anders vast dan een sensor, die
een pomp in werking zet. Dat kan vele
fracties van seconden schelen. De intelli
gente cruise control vindt langzaam maar
zeker ingang: die remt de auto automa
tisch als je je voorligger te dicht nadert.
Als automobilisten vragen we om zo'n
voorziening. Op de autosnelweg lijkt ie
dereen per se onder de kentekenplaat van
zijn voorligger te willen lezen welke gara
ge de auto heeft geleverd. Als die voorlig
ger dan plotseling remt is een lcop-staart-
botsing niet te vermijden, abs en alle an
dere elektronische tierelantijnen ten spijt.
Die twee seconden afstand waar we voort
durend op worden geattendeerd zijn dus
echt zo gek niet.
Draai wanneer je een achterligger op je af
ziet stormen het stuur naar de veilige
kant. Soms is dat genoeg om een voorlig
ger en daarmee extra schade of letsel te
vermijden. En zorg dat die hoofdsteun ge
lijk staat met de bovenkant van je kruin.
Scheelt een whiplash.
Veilig remmen blijft een zaak van de be
stuurder, niet van de techniek alleen. Dat
betekent vooruit kijken, snelheid aanpas
sen en vooral: afstand houden.
Veilig remmen blijft een zaak van de
bestuurder, ondanks alle elektronica.
Foto Mare Bolsius
Kilometervergoeding
Navigatie met fiscale hulp
De combinatie belasting, computer en auto kan inte
ressante mogelijkheden bieden. Dat zegt de Compu
ter Society die zich gespecialiseerd heeft in pc-privépro-
jecten op het werk. Zo wordt een flexibel navigatiesys
teem voor dg auto extra betaalbaar dankzij de support
van de fiscus. Wat wil een mens nog meer.
Een werkgever mag het
mogelijk maken dat de
werknemer één keer in de
drie jaar uit zijn brutoloon
- of winstdeling, of door
het inleveren van adv-da-
gen - een computer koopt.
Een apart autonavigatie
systeem valt daar niet on
der. Maar als zo'n naviga
tor, bijvoorbeeld een Tom-
Tom Navigator 2 (foto),
kant en klaar op een ultralichte handheldcomputer, bij
voorbeeld de HP iPaq h2210, is geïnstalleerd, is het een
ander verhaal.
De pc-privéregeling wordt komend jaar versoberd: in
plaats van 2.269 euro is nog maar een afschaf tot 1.415
euro toegestaan. Met bovengenoemde combinatie is daar
royaal onder te blijven.
De volgende bijlage Auto verschijnt op 2 januari. Dan
met onder meer:
Uitslag: de beste van 40 Auto's van het Jaar
De Peilstok: het treurigste autonieuws van 2003
En natuurlijk: Oude liefde roest niet
Q) Opel Corsa 1.4i 16v 3d
Nieuw 0-2,5 jr. 475 euro
•Nieuw 0-5jr. 410euro
2e hands 2,5-5 jr. 406 euro
ICieisie klasse
0 Renault Twingo 1,2 injectie
(in deze versie leverbaar tot eind 2000)
Nieuw gekocht 0 - 2,5 jr,
Nieuw gekocht 0 - 5 jr.
2e hands gekocht 2,5 - 5 jr.
369 euro
317 euro
306 euro
Kleine middenklasse
Q) VW Golf l .4 3d
•Nieuw 0-2,5jr. 561
Nieuw 0-5jr. 460
2e hands 2,5-5 jr. 428
Nieuw
Nieuw
2e hands
0 - 2,5 jr.
0 - 5 jr.
2,5 - 5 jr.
Q) Peugeot 306 1.6 XR
(in deze versie leverbaar tot eind 2000)
606
485
423
iVfiilcleaikSasse
0 Renault Scénic 1,6 16 v
Nieuw 0-2,5 jr. 663 euro
Nieuw 0- 5 jr. 548 euro
2e hands 2,5 - 5 jr. 523 euro
Q) VW Passat 1.8 20V4d
(in deze versie
leverbaar tot eind 2000)
Nieuw 0 - 2,5 jr. 883
Nieuw 0 - 5 jr. 644
2e hands 2,5-5 jr. 551
Kosten gemiddeld
in euro's
Q) Kleime klasse
Q) Compacte klasse
Q) Kleine middenkla:
Q) Middenklasse
Nieuw gekocht j 2e hands gekocht
O
\3\
V3\
T
l
347
299
286
263
460
377
338
330
571
468
416
372
791
620
518
445
Bron autopanel Consumenlenbond 1999-2003
0 Mitsubishi Carisma 1.8 4d
•Nieuw 0-2,5jr. 766
Nieuw 0-5jr. 587
•2e hands 2,5-5 jr. 486
9>
Q)
Belastbaar
inkomen
•Tot 15.883 euro I 32,9%
Tot 28.850 euro 38,4%
Tot 49.464 euro 42,0%
Boven 49.464 euro 52,0%
D© fiscus heft Blijft over van
over 10 cent 't
28 eurocent
24.7 eurocent
24,2 eurocent
23.8 eurocent
22,8 eurocent
De fiscus gaat vanaf 1 januari 2004 de onbelaste kilometer
vergoeding terugbrengen van 28 naar 18 eurocent per kilo
meter. Bij een vergoeding van de werkgever van 28 eurocent
wordt van elke gereden kilometer 10 eurocent fiscaal belast.
Door Rien van der Steen