Chrysler Crossfire gegarandeerd met bekijks James Bond kan gaan carpoolen in 'n RX-8 Nissan 350 Z, een ruwe, eerlijke deugniet 27 Vraag antwoord iaj1 Wh!"\Br Bijdehand jÉjj is aantrekkelijk vrijdag 19 december 2003 Mocht een Maybach met chauffeur een tikkeltje te hoog gegrepen zijn, dan kunt u altijd nog sportief trio-test zijn en zelf sturen. In de jongste lichting sportwagens kan dat voor pakweg 50.000 euro. De Auto-redactie nam er drie op de korrel: Chrysler Crossfire, Mazda RX-8 en Nissan 350 Z 10m te zien, lekker jm te rijden maar hij «I wat ruimer mo- jea zijn. De Chrysler Crossfire: een Duitser jl net een cowboyhoed. Ooor Rien van der Steen krijgt er ongelooflijk veel be- mee. Iedereen vindt hem Idig mooi. Met zijn ldeine niitjes en 'grote dode hoek ach- ierkent hij zijn tekortkomin- i, En de brede dwarsbalk achterin maakt de stoelverstel- ling ook ingewikkeld. Het zijn foutjes in een Duitse sportwagen die voor de gele genheid op z'n Amerikaans is uitgedost. Want Chrysler heeft een naam opgebouwd met spraakmakende autostudies en retro-modellen, maar het merk verkeert bijna permanent in moeilijkheden. Het mag van geluk spreken deel te zijn van het sterke Daimlerconcern, want de Crossfird heeft tech nisch alles van de Mercedes SLK. Hij wordt gebouwd bij Karmann en daar weten ze over het algemeen verdraaid goed wat ze doen. De Crossfire heeft ruggengraat. En prachti ge designdetails als de profiel- lijnen in de motorkap en de kieuwen in de spatborden voor. Jammer dat de uitdossing van de console middenin nogal goedkoop uitgevallen is. Zilver kleurig plastic, niet mooi. De Crossfire is heel compact en als hij wat langer was geweest was het binnenin wat aangena mer toeven. Nu heb je last van zijn gedrongen vorm. Bij het instappen, maar ook bij het vinden van een goede zitposi- tie. Motorvermogen heeft hij meer dan voldoende en die pk's gaan lekker naar de ach terwielen, zodat de auto je bij nat weer soms verrast door een stukje uit te breken. Maar ver der is zijn wegligging uitste kend. Het sturen gaat iets min der precies. De vering is stevig, maar dat hoort zo bij een sportcoupé. Het uitlaatgeluid klinkt bestudeerd, een beetje huilend. De carrosserie is voorbeeldig stijf en dat komt voornamelijk door de brede balk achter de twee stoelen. Het kleine spoilertje achterop komt tegen de 100 km/u opzet ten en zakt bij 60 weer zoe mend vlak met de achterklep. Ach. Leuk. ij is niet de snelste ai evenmin de opval lendste van ons su pertrio. In de Mazda KW ligt maar een deiienhonderdje, en hij heeft poppenkast- deurtjes. Maar wat jöoor Joop van der Pol laten we niet te lang stilstaan [bij die rotatiemotor, want de meeste mensen weten het nu Het principe is een halve |w geleden bedacht door de :ser Felix Wankel, toege- in een paar NSU's en toen ragedaan aan het Japanse Mazda. In plaats van verticaal wegende zuigers heeft een roiatiemotor twee kamers met ronddraaiende, driekan tige schijven. In de vroege exemplaren had dat systeem wl last van olieverbruik. Ook aan boord van de nieuwe RX-8 ontdekken we een promi nente oliedrukmeter die daar vermoedelijk niet uitsluitend zit vanwege de nostalgie. Hoe dan ook, die rotatiekamers hebben in het geval van de RX- 8 aan een belachelijke inhoud van 1300 cc genoeg om, afhan kelijk van de uitvoering, 192 of 231 pk's te ontketenen. Rijden in zo'n Mazda is dan ook een sensatie. Via de zesversnel lingsbak zweep je de Renesis- motor, zo heet-ie tegenwoor dig, op tot toerentallen die nor maal zijn weggelegd voor mo torfietsen. Pas bij 9.500 toeren hebben de Japanse ingenieurs het rode verfpotje er bij ge pakt. Een keer faliekant misschake- len op hoge snelheid - hele maal trefzeker mikt het pookje niet - komt je te staan op een zwieperd van de toerennaald en een subtiel gewijzigde toon hoogte van het aggregaat. In plaats van beschaamd de juiste versnelling op te zoeken, geef je in zo'n RX-8 dan gewoon nog een peut gas bij. Je wordt be loond met een adembenemend snerpen van die twee rondtol lende big mac's onder de kap. Wat 'n motor! Vijftig journalisten in 22 lan den riepen hem afgelopen zo mer uit tot internationale Engi ne of the Year. Bijna hadden we de telefoon gepakt om ons als nr. 51 te melden, maar na het tanken was de lust tot bellen ons vergaan. Die rotatiemotor mag dan een feestje zijn, een verbruik van een liter loodvrij op schraal 6,5 kilometers is op z'n Oudhollands gezegd tame lijk gortig. Je kunt wel zien dat die autojournalisten het benzi nebonnetje kunnen declareren. De enige onvoldoende hebben we daarmee wel gehad, want deze RX-8 is een heel appetijte lijke auto. Hij heeft ouderwets achterwielaandrijving, stuurt messcherp, ziet er katachtig uit, heeft een comfortabel en sporty interieur, en zou in de nieuwste James Bondfilm geen slecht figuur slaan. Behalve een Russische spionne kan Ja mes daarin ook carpoolen met Q. en miss Moneypenny want de Mazda heeft vier - bijna - vol waardige zitplaatsen. Het extra bankstelletje is te bereiken via twee achterwaarts openende poppenkastdeurtjes. Gesloten doen de uitlclappertjes dienst als deurstijl voor de voorportie ren. Die constructie voelt soli de aan, en dat is fijn voor Bond als Volga's met boeven erin hem van de weg willen beu ken. De Mazda heeft een be hoorlijke kofferbak en een ski luik waar je als niet-007 na tuurlijk ook gewoon een gras- hark doorheen mag prikken. Om het een gezinsauto te noe men gaat wat ver, maar een sportwagen met gebruiksmoge lijkheden is het beslist. Rumoerig is de RX-8 wel, reden waarom wij de Bridgestone- banden er bij de dealer onder uit zouden onderhandelen. Die kan dan meteen iets doen aan het irritante boordcarillonnetje voor de vergeten gordel. Als dit zo doorgaat jengelen auto's straks nog een keer het In Para- disum wanneer je per ongeluk even je riem vergeet. Waar de Crossfire van Chrysler vooral bewondering oogst zijn design en de Mazda RX-8 pocht met techniek is de Nissan 350 Z met af stand de krachtigste van dit trio. Hoor Rien van der Steen He Nissan wordt net als de Crossfire en de RX-8 aangedre ven via de achterwielen en veel xutopuristen vinden dat het toste. Al zijn er die zweren bij [Jlles achterin' zoals in een Maar dat merk heeft to ook een unieke technische historie. Als. je het niet hele maal hebt mét Ferrari's, Lam- borghini's en Maserati's moet je zeker eens bij Nissan gaan kijken. Want de 350 Z is de jongste in een rij van vijf pri ma sportauto's die de Japanse fabrikant sinds het eind van de jaren zestig in elkaar zet. In 1969 was de 240 Z (wereldwij de verkopen 15 miljoen!) het logische vervolg op de fraaie Fairlady 2000 uit 1967, de eer ste sportwagen van het toen malige Datsun. Hij heeft een hoop pluspunten, deze gestrek te sport-Nissan. Zoals een beer van een motor, een lekker, net niet te agressief uiterlijk en wat technische accenten die hem hoogst modern maken. Zoals een motorkap van alumi nium en een cardanas van koolstofvezel. Opvallend is dat de hele klokkenwinlcel voor je mee beweegt als het stuur iets hoger of lager gezet wordt. Hij biedt een prima zit in twee goed ontworpen stoelen. Net als de Crossfire heeft hij achter die lcuipstoelen een dwarsbalk liggen die de stijfheid van de carrosserie verhoogt. Dat is, mede door aanvullende maat regelen, erg goed gelukt. Mooi meegenomen, want als je deze noeste Nissan even mee uit neemt, is het wel zo gezond dat de omstandigheden zo goed mogelijk zijn. Hij nodigt je nogal uit tot deugnieterig ge drag. Dat heeft veel te maken met het ietwat wild inkomen de vermogen, het motorgeluid en de fantastische kwaliteiten van het onderstel. Hij lean moeiteloos mee met een Audi TT of een Porsche Boxster, overtreft die auto's zelfs in technisch opzicht. Hij kraait het uit bij fel accele reren en de handmatig te scha kelen zesversnellingsbak vraagt een zachte hand. Niet omdat hij zo fragiel is, integen deel. Maar als er een passagier naast u zit zal die vast en zeker om een spuugzakje vragen als u ruw met schakeling, koppe ling en gaspedaal jongleert. Chrysler Crossfire voor Mazda RX-8 HP Blikvanaer Motor/techniek: 3.2/215 pk V6 Lxbxh: 4.05 x 1.76 x 1.30 m. Bagageruim: 215 liter. Gewicht: 1.355 kg. 0-100: 6,5 s Topsnelheid: 240 km/u Verbruik: 1:8 Prijs: 50.850 euro Conclusie: Compact, stevig, vlug, maar met duidelijke tekortkomingen. Blikvanger Weggedrag Techniek Tegen Plastic console Krap interieur Dode hoek Score: 7,5 Motor/techniek: 1.3/230 pk rotatiemotor Lxbxh: 4.43x 1.78x 1.33 m. Bagageruim: 290 liter. Gewicht: 1.345 kg. 0-100: 6,4 s Topsnelheid: 235 km/u Verbruik: 1:6,5 Prijs: Renesis HP (231pk) 49.995 euro Conclusie: Eindelijk weer 'ns een bruikbare sportwagen. Jammer van die benzineconsumptie. Voor Wat 'n motor! Vier zitplaatsen Comfort Nissan 350 Z Tegen Wat'n verbruik! Schakelzuiverheid Rumoer Score: 8 j Motor/techniek: 3,5/280 pk V6 Lxbxh: 4.31 x 1.81 x1.32m. Bagageruim: 235 liter. Gewicht: 1.550 kg. 0-100: 5,9 s Topsnelheid: 250 km/u (begrensd) Verbruik: 1:7,5 Sc Prijs: 48.695 euro Conclusie: Watervlug, stoer en voor hetgeen hij heeft te bieden niet te duur. Voor Weggedrag Lekker uiterlijk Waar voor je geld ■y Tegen Ruw in de omgang Zicht naar achteren Ik had laatst een kapotte koplampmaar die kon alleen in de garage worden vervangen. Ben ik strafbaar? John Bennink van het Korps Landelijke Politiedien sten: „Bij sommige auto's kunnen de lampen alleen ver wisseld worden door de garage. Zorg in elk geval dat je de juiste reservelampjes bij je hebt, dat bewijst dat je er serieus mee bezig bent. Het ligt dan aan de politie en de houding van de automobilist of een proces-verbaal uit blijft. Vanzelfsprekend moet het euvel wel zo snel moge lijk verholpen worden. Als je met een kapotte lamp rijdt ben je in overtreding, ongeacht of je die zelf leunt ver wisselen of niet." Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenant- woord@.wegener.nl Eerdere vragen en antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto Puberale uitgave Quote Junto's die er toe doen in 2004', zo prijst het blad JTTLQuote zijn 'jaarboek voor de ware autoliefhebber' aan. Het zijn drie pretenties op rij. Meent Quote werke lijk de ware autoliefhebber te kennen? Zie het als jon genshumor, zoals ook de titel Quoto die het jaarboek heeft meegekregen. De snelste, stoerste, sterkste auto's en vooral duurste au to's staan erin, zoals je van Quote leunt verwachten. De auteurs hebben zich vermaakt met de 66 hun ter be schikking gestelde auto's en ze maken dat duidelijk in het puberale taalgebruik dat de doorsnee schoolkrant onderscheidt van behoorlijke journalistiek. Wie Quoto koopt is 14,95 euro kwijt voor een kritiekloze en gênan te advertentiefuik. Meer auto's van de zaak Van de 6,85 miljoen personenauto's in Nederland staat tien procent op naam van een bedrijf. Van alle particuliere auto's rijdt 85 procent op benzine, de zalcen- auto's rijden vooral op diesel en soms lpg. Volgens gege vens van het CBS worden met name de jonge auto's tot twee jaar oud zakelijk ingezet. dakraSrïg. airbag-module IrOè- '-V' puocia lignr exibele rugleuning Opel heeft het flexibele interieur in de Signum gepatenteerd. Opel grossiert in patenten Opel gaat er prat op tachtig innovatieve patenten te hebben ondergebracht in de onlangs geïntroduceer de Signum, Vectra stationwagon en Meriva. De patenten gelden enkele dieselmotoren, het flexibele interieur van de Meriva en de Signum en een mechanisch controlesys teem voor airbags. Het puddle light- is een buitenverlich ting die automatisch aangaat als je de achterklep opent. Oprichter Adam Opel liet in 1880 zijn verstelbare stiksel lengte-regelaar voor naaimachines patenteren. Tien jaar later kreeg hij een patent op zijn fietsen. Het fabriekje van toen is nu een autogigant met 31.000 werknemers. De zesde dag In de snijdende kou werd de zesde rallydag van Auto gehouden. Decor was opnieuw het zanderige terrein bij de Beekse Bergen. De drie snelsten kwalificeerden zich voor de finaledag begin volgend jaar. De uitslag: 1. Edwin Koper 43,87 2. Hans van Velthuijèen 43,89 3. Wilco Bokma 43,9^ Meedoen? Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Pajero's tegen fileleed Mitsubishi heeft een aantal Pajero's 4x4 geleverd aan de politie, die de auto's gaat inzetten bij filebestrij- ding. Ze worden onder meer gebruikt om in de Rand stad, Brabant en Limburg obstakels en gestrande auto's op de vluchtstrook of bij ongelukken weg te slepen. Op het landelijk onderwijscentrum van de politie zijn Mitsubishi's Spacestar in gebruik genomen als politie- lesauto. Europa schakelt langzaam over In de Europese autofabrieken werden vorig jaar 2,7 miljoen personenauto's gemaakt met een automati sche versnellingsbak. Dat wil zeggen dat ruim 18 pro cent van de nieuwe auto's nu met een automaat van de band rolt en dat is ruim vier procent meer dan vijf jaar geleden. Vooral in Duitsland en Nederland groeit het aandeel van de automatische transmissie. In de VS en Ja pan is het leeuwendeel van de auto's uitgerust met een automaat. Helm als dashboard Wie ooit in een F16 heeft gezeten kent het al, maar voor de meeste mensen is het nog erg futuristisch: geprojecteerde informatie. Na piloten en gefortuneerde BMW-bestuurders kunnen ook motor rijders er nu mee kennismaken. Op een helm, net boven ooghoogte, wordt een apparaatje geplaatst dat via een lens en spiegeltje informatie weergeeft als snelheid en toerental, maar ook fi le- en route-informatie. Hierdoor hoeft de berijder zijn ogen niet van het weg dek te halen. De head-mounted displayszoals ontwikke laar Dominic Dobson van Motion Research de scherm pjes noemt, kunnen ook voor fietsers en skiërs uitkomst- bieden. www.motionresearch.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 27