Chrysler Crossfire gegarandeerd met bekijks
James Bond kan gaan carpoolen in 'n RX-8
Nissan 350 Z, een ruwe, eerlijke deugniet
27
Vraag antwoord
iaj1
Wh!"\Br
Bijdehand
jÉjj is aantrekkelijk
vrijdag 19 december 2003
Mocht een Maybach met chauffeur een tikkeltje te hoog gegrepen zijn, dan kunt u altijd nog sportief
trio-test zijn en zelf sturen. In de jongste lichting sportwagens kan dat voor pakweg 50.000 euro.
De Auto-redactie nam er drie op de korrel: Chrysler Crossfire, Mazda RX-8 en Nissan 350 Z
10m te zien, lekker
jm te rijden maar hij
«I wat ruimer mo-
jea zijn. De Chrysler
Crossfire: een Duitser
jl net een cowboyhoed.
Ooor Rien van der Steen
krijgt er ongelooflijk veel be-
mee. Iedereen vindt hem
Idig mooi. Met zijn ldeine
niitjes en 'grote dode hoek ach-
ierkent hij zijn tekortkomin-
i, En de brede dwarsbalk
achterin maakt de stoelverstel-
ling ook ingewikkeld.
Het zijn foutjes in een Duitse
sportwagen die voor de gele
genheid op z'n Amerikaans is
uitgedost. Want Chrysler heeft
een naam opgebouwd met
spraakmakende autostudies en
retro-modellen, maar het merk
verkeert bijna permanent in
moeilijkheden. Het mag van
geluk spreken deel te zijn van
het sterke Daimlerconcern,
want de Crossfird heeft tech
nisch alles van de Mercedes
SLK. Hij wordt gebouwd bij
Karmann en daar weten ze
over het algemeen verdraaid
goed wat ze doen. De Crossfire
heeft ruggengraat. En prachti
ge designdetails als de profiel-
lijnen in de motorkap en de
kieuwen in de spatborden voor.
Jammer dat de uitdossing van
de console middenin nogal
goedkoop uitgevallen is. Zilver
kleurig plastic, niet mooi.
De Crossfire is heel compact en
als hij wat langer was geweest
was het binnenin wat aangena
mer toeven. Nu heb je last van
zijn gedrongen vorm. Bij het
instappen, maar ook bij het
vinden van een goede zitposi-
tie. Motorvermogen heeft hij
meer dan voldoende en die
pk's gaan lekker naar de ach
terwielen, zodat de auto je bij
nat weer soms verrast door een
stukje uit te breken. Maar ver
der is zijn wegligging uitste
kend. Het sturen gaat iets min
der precies. De vering is stevig,
maar dat hoort zo bij een
sportcoupé. Het uitlaatgeluid
klinkt bestudeerd, een beetje
huilend.
De carrosserie is voorbeeldig
stijf en dat komt voornamelijk
door de brede balk achter de
twee stoelen.
Het kleine spoilertje achterop
komt tegen de 100 km/u opzet
ten en zakt bij 60 weer zoe
mend vlak met de achterklep.
Ach. Leuk.
ij is niet de snelste
ai evenmin de opval
lendste van ons su
pertrio. In de Mazda
KW ligt maar een
deiienhonderdje, en
hij heeft poppenkast-
deurtjes. Maar wat
jöoor Joop van der Pol
laten we niet te lang stilstaan
[bij die rotatiemotor, want de
meeste mensen weten het nu
Het principe is een halve
|w geleden bedacht door de
:ser Felix Wankel, toege-
in een paar NSU's en toen
ragedaan aan het Japanse
Mazda. In plaats van verticaal
wegende zuigers heeft een
roiatiemotor twee kamers met
ronddraaiende, driekan
tige schijven. In de vroege
exemplaren had dat systeem
wl last van olieverbruik.
Ook aan boord van de nieuwe
RX-8 ontdekken we een promi
nente oliedrukmeter die daar
vermoedelijk niet uitsluitend
zit vanwege de nostalgie. Hoe
dan ook, die rotatiekamers
hebben in het geval van de RX-
8 aan een belachelijke inhoud
van 1300 cc genoeg om, afhan
kelijk van de uitvoering, 192 of
231 pk's te ontketenen. Rijden
in zo'n Mazda is dan ook een
sensatie. Via de zesversnel
lingsbak zweep je de Renesis-
motor, zo heet-ie tegenwoor
dig, op tot toerentallen die nor
maal zijn weggelegd voor mo
torfietsen. Pas bij 9.500 toeren
hebben de Japanse ingenieurs
het rode verfpotje er bij ge
pakt.
Een keer faliekant misschake-
len op hoge snelheid - hele
maal trefzeker mikt het pookje
niet - komt je te staan op een
zwieperd van de toerennaald
en een subtiel gewijzigde toon
hoogte van het aggregaat. In
plaats van beschaamd de juiste
versnelling op te zoeken, geef
je in zo'n RX-8 dan gewoon nog
een peut gas bij. Je wordt be
loond met een adembenemend
snerpen van die twee rondtol
lende big mac's onder de kap.
Wat 'n motor!
Vijftig journalisten in 22 lan
den riepen hem afgelopen zo
mer uit tot internationale Engi
ne of the Year. Bijna hadden we
de telefoon gepakt om ons als
nr. 51 te melden, maar na het
tanken was de lust tot bellen
ons vergaan. Die rotatiemotor
mag dan een feestje zijn, een
verbruik van een liter loodvrij
op schraal 6,5 kilometers is op
z'n Oudhollands gezegd tame
lijk gortig. Je kunt wel zien dat
die autojournalisten het benzi
nebonnetje kunnen declareren.
De enige onvoldoende hebben
we daarmee wel gehad, want
deze RX-8 is een heel appetijte
lijke auto. Hij heeft ouderwets
achterwielaandrijving, stuurt
messcherp, ziet er katachtig
uit, heeft een comfortabel en
sporty interieur, en zou in de
nieuwste James Bondfilm geen
slecht figuur slaan. Behalve
een Russische spionne kan Ja
mes daarin ook carpoolen met
Q. en miss Moneypenny want de
Mazda heeft vier - bijna - vol
waardige zitplaatsen. Het extra
bankstelletje is te bereiken via
twee achterwaarts openende
poppenkastdeurtjes. Gesloten
doen de uitlclappertjes dienst
als deurstijl voor de voorportie
ren. Die constructie voelt soli
de aan, en dat is fijn voor Bond
als Volga's met boeven erin
hem van de weg willen beu
ken. De Mazda heeft een be
hoorlijke kofferbak en een ski
luik waar je als niet-007 na
tuurlijk ook gewoon een gras-
hark doorheen mag prikken.
Om het een gezinsauto te noe
men gaat wat ver, maar een
sportwagen met gebruiksmoge
lijkheden is het beslist.
Rumoerig is de RX-8 wel, reden
waarom wij de Bridgestone-
banden er bij de dealer onder
uit zouden onderhandelen. Die
kan dan meteen iets doen aan
het irritante boordcarillonnetje
voor de vergeten gordel. Als dit
zo doorgaat jengelen auto's
straks nog een keer het In Para-
disum wanneer je per ongeluk
even je riem vergeet.
Waar de Crossfire
van Chrysler vooral
bewondering oogst
zijn design en de
Mazda RX-8 pocht
met techniek is de
Nissan 350 Z met af
stand de krachtigste
van dit trio.
Hoor Rien van der Steen
He Nissan wordt net als de
Crossfire en de RX-8 aangedre
ven via de achterwielen en veel
xutopuristen vinden dat het
toste. Al zijn er die zweren bij
[Jlles achterin' zoals in een
Maar dat merk heeft
to ook een unieke technische
historie. Als. je het niet hele
maal hebt mét Ferrari's, Lam-
borghini's en Maserati's moet
je zeker eens bij Nissan gaan
kijken. Want de 350 Z is de
jongste in een rij van vijf pri
ma sportauto's die de Japanse
fabrikant sinds het eind van de
jaren zestig in elkaar zet. In
1969 was de 240 Z (wereldwij
de verkopen 15 miljoen!) het
logische vervolg op de fraaie
Fairlady 2000 uit 1967, de eer
ste sportwagen van het toen
malige Datsun. Hij heeft een
hoop pluspunten, deze gestrek
te sport-Nissan. Zoals een beer
van een motor, een lekker, net
niet te agressief uiterlijk en
wat technische accenten die
hem hoogst modern maken.
Zoals een motorkap van alumi
nium en een cardanas van
koolstofvezel. Opvallend is dat
de hele klokkenwinlcel voor je
mee beweegt als het stuur iets
hoger of lager gezet wordt.
Hij biedt een prima zit in twee
goed ontworpen stoelen. Net
als de Crossfire heeft hij achter
die lcuipstoelen een dwarsbalk
liggen die de stijfheid van de
carrosserie verhoogt. Dat is,
mede door aanvullende maat
regelen, erg goed gelukt. Mooi
meegenomen, want als je deze
noeste Nissan even mee uit
neemt, is het wel zo gezond
dat de omstandigheden zo
goed mogelijk zijn. Hij nodigt
je nogal uit tot deugnieterig ge
drag. Dat heeft veel te maken
met het ietwat wild inkomen
de vermogen, het motorgeluid
en de fantastische kwaliteiten
van het onderstel. Hij lean
moeiteloos mee met een Audi
TT of een Porsche Boxster,
overtreft die auto's zelfs in
technisch opzicht.
Hij kraait het uit bij fel accele
reren en de handmatig te scha
kelen zesversnellingsbak
vraagt een zachte hand. Niet
omdat hij zo fragiel is, integen
deel. Maar als er een passagier
naast u zit zal die vast en zeker
om een spuugzakje vragen als
u ruw met schakeling, koppe
ling en gaspedaal jongleert.
Chrysler Crossfire voor Mazda RX-8 HP
Blikvanaer
Motor/techniek: 3.2/215 pk V6
Lxbxh: 4.05 x 1.76 x 1.30 m.
Bagageruim: 215 liter.
Gewicht: 1.355 kg.
0-100: 6,5 s
Topsnelheid: 240 km/u
Verbruik: 1:8
Prijs: 50.850 euro
Conclusie: Compact, stevig, vlug,
maar met duidelijke tekortkomingen.
Blikvanger
Weggedrag
Techniek
Tegen
Plastic console
Krap interieur
Dode hoek
Score: 7,5
Motor/techniek: 1.3/230 pk rotatiemotor
Lxbxh: 4.43x 1.78x 1.33 m.
Bagageruim: 290 liter.
Gewicht: 1.345 kg.
0-100: 6,4 s
Topsnelheid: 235 km/u
Verbruik: 1:6,5
Prijs: Renesis HP (231pk) 49.995 euro
Conclusie: Eindelijk weer 'ns een bruikbare
sportwagen. Jammer van die benzineconsumptie.
Voor
Wat 'n motor!
Vier zitplaatsen
Comfort
Nissan 350 Z
Tegen
Wat'n verbruik!
Schakelzuiverheid
Rumoer
Score: 8 j
Motor/techniek: 3,5/280 pk V6
Lxbxh: 4.31 x 1.81 x1.32m.
Bagageruim: 235 liter.
Gewicht: 1.550 kg.
0-100: 5,9 s
Topsnelheid: 250 km/u (begrensd)
Verbruik: 1:7,5 Sc
Prijs: 48.695 euro
Conclusie: Watervlug, stoer en voor
hetgeen hij heeft te bieden niet te duur.
Voor
Weggedrag
Lekker uiterlijk
Waar voor je geld
■y Tegen
Ruw in de omgang
Zicht naar achteren
Ik had laatst een kapotte koplampmaar die kon alleen in de
garage worden vervangen. Ben ik strafbaar?
John Bennink van het Korps Landelijke Politiedien
sten: „Bij sommige auto's kunnen de lampen alleen ver
wisseld worden door de garage. Zorg in elk geval dat je
de juiste reservelampjes bij je hebt, dat bewijst dat je er
serieus mee bezig bent. Het ligt dan aan de politie en de
houding van de automobilist of een proces-verbaal uit
blijft. Vanzelfsprekend moet het euvel wel zo snel moge
lijk verholpen worden. Als je met een kapotte lamp rijdt
ben je in overtreding, ongeacht of je die zelf leunt ver
wisselen of niet."
Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenant-
woord@.wegener.nl
Eerdere vragen en antwoorden vindt u op de website
van de krant, rubriek Auto
Puberale uitgave Quote
Junto's die er toe doen in 2004', zo prijst het blad
JTTLQuote zijn 'jaarboek voor de ware autoliefhebber'
aan. Het zijn drie pretenties op rij. Meent Quote werke
lijk de ware autoliefhebber te kennen? Zie het als jon
genshumor, zoals ook de titel Quoto die het jaarboek
heeft meegekregen.
De snelste, stoerste, sterkste auto's en vooral duurste au
to's staan erin, zoals je van Quote leunt verwachten. De
auteurs hebben zich vermaakt met de 66 hun ter be
schikking gestelde auto's en ze maken dat duidelijk in
het puberale taalgebruik dat de doorsnee schoolkrant
onderscheidt van behoorlijke journalistiek. Wie Quoto
koopt is 14,95 euro kwijt voor een kritiekloze en gênan
te advertentiefuik.
Meer auto's van de zaak
Van de 6,85 miljoen personenauto's in Nederland
staat tien procent op naam van een bedrijf. Van alle
particuliere auto's rijdt 85 procent op benzine, de zalcen-
auto's rijden vooral op diesel en soms lpg. Volgens gege
vens van het CBS worden met name de jonge auto's tot
twee jaar oud zakelijk ingezet.
dakraSrïg.
airbag-module
IrOè- '-V'
puocia lignr
exibele rugleuning
Opel heeft het flexibele interieur in de Signum gepatenteerd.
Opel grossiert in patenten
Opel gaat er prat op tachtig innovatieve patenten te
hebben ondergebracht in de onlangs geïntroduceer
de Signum, Vectra stationwagon en Meriva. De patenten
gelden enkele dieselmotoren, het flexibele interieur van
de Meriva en de Signum en een mechanisch controlesys
teem voor airbags. Het puddle light- is een buitenverlich
ting die automatisch aangaat als je de achterklep opent.
Oprichter Adam Opel liet in 1880 zijn verstelbare stiksel
lengte-regelaar voor naaimachines patenteren. Tien jaar
later kreeg hij een patent op zijn fietsen. Het fabriekje
van toen is nu een autogigant met 31.000 werknemers.
De zesde dag
In de snijdende kou werd de zesde rallydag van Auto
gehouden. Decor was opnieuw het zanderige terrein
bij de Beekse Bergen. De drie snelsten kwalificeerden
zich voor de finaledag begin volgend jaar.
De uitslag:
1. Edwin Koper 43,87
2. Hans van Velthuijèen 43,89
3. Wilco Bokma 43,9^
Meedoen? Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek
Auto.
Pajero's tegen fileleed
Mitsubishi heeft een aantal Pajero's 4x4 geleverd aan
de politie, die de auto's gaat inzetten bij filebestrij-
ding. Ze worden onder meer gebruikt om in de Rand
stad, Brabant en Limburg obstakels en gestrande auto's
op de vluchtstrook of bij ongelukken weg te slepen.
Op het landelijk onderwijscentrum van de politie zijn
Mitsubishi's Spacestar in gebruik genomen als politie-
lesauto.
Europa schakelt langzaam over
In de Europese autofabrieken werden vorig jaar 2,7
miljoen personenauto's gemaakt met een automati
sche versnellingsbak. Dat wil zeggen dat ruim 18 pro
cent van de nieuwe auto's nu met een automaat van de
band rolt en dat is ruim vier procent meer dan vijf jaar
geleden. Vooral in Duitsland en Nederland groeit het
aandeel van de automatische transmissie. In de VS en Ja
pan is het leeuwendeel van de auto's uitgerust met een
automaat.
Helm als dashboard
Wie ooit in een F16 heeft gezeten kent het al, maar
voor de meeste mensen is het nog erg futuristisch:
geprojecteerde informatie. Na piloten en gefortuneerde
BMW-bestuurders kunnen ook motor
rijders er nu mee kennismaken. Op
een helm, net boven ooghoogte, wordt
een apparaatje geplaatst dat via een
lens en spiegeltje informatie weergeeft
als snelheid en toerental, maar ook fi
le- en route-informatie. Hierdoor hoeft
de berijder zijn ogen niet van het weg
dek te halen. De head-mounted displayszoals ontwikke
laar Dominic Dobson van Motion Research de scherm
pjes noemt, kunnen ook voor fietsers en skiërs uitkomst-
bieden.
www.motionresearch.com