De Maybach: rijkdom krijgt wielen De ervaringsdeskundige in samenwerking met AutoTrack.nl KENNISMAKING Een woestijnrat van een oorlogsfilmset Spinnende en spannende Toyota Avensis 2.4 Lvw.pzc.nl/auto „aitredactie@pzc.nl stbus 314460 AA Goes. «rtentie-exploitatie: „j en Midden-Zeeland: 0113-315520; Ls-Vlaanderen: 0114-372770; jtionaal: 020-4562500. rijdag 19 december 2003 Extra pagina: de auto vreet euro's! Auto Foto's Mare Bolsius OoorRien van der Steen Terwijl andere fa brieken ten koste van veel geld roem ruchte merken overnemen, besloot Mercedes zijn eigen monu ment op wielen te bouwen. Op to platform van de vorige S- klisse creëerde Mercedes de meest luxe limousine die je je kunt denken. In plaats jun de ster op de voorplecht ijnjkt een statief]e met een dubbele M, van Maybach Ma- nufaktur. Het verwijst naar het exclusieve maar lang verschei den Duitse supermerk May- |cb. De auto wordt voor een groot deel met de hand ge maakt in Sindelfingen, en daar doen ze dan zestig werkdagen over. In Nederland zijn er sinds zeven aan de vermogen- deman (m/v) gebracht. jtuurversie Wie zich met chauffeur ver plaatst zal meestal de 6.20 me- age Maybach 62 verlcie- Ons leende Daimler- krysler voor een dagje de laybach 57, de vijftig centime- er kortere stuurversie. Als koper ieb je alle inspraak in de aan- Dat mag ook wel, -ant de korte Maybach kost al 507,000 euro, en de 62 moet flfs 589.000 euro opbrengen, te dat geld kun je oolc het pakhuis van Oom Dagobert op 'ielen laten zetten. Wil je er bepantsering bij, tegen de Zwa re Jongens, dan betaal je 150.000 euro extra. De geïnteresseerde klant mag met personal liaison manager Ro bert Scheerboom naar de fa briek, waar zijn toekomstige voertuig met witte hand schoentjes wordt geassem bleerd. Daar ziet hij hoe zijn fa miliewapen desgewenst in het Zuid-Beierse leer wordt ge drukt, en hoe het interieur met honderdentwee deeltjes amboi- na, een speciale houtsoort uit Sumatra, wordt veredeld. An der hout kan natuurlijk ook, net als sierlijsten, inlegmotie- ven, computeraansluiting en kleuren naar wens. Scheerboom: „De kopers zijn mensen met blauw bloed, men sen met oud geld. Maar ook de selfmade man, die met hard werken een vermogen opge bouwd heeft, gunt zichzelf zo'n auto. Hij stelt vooral prijs op comfort en veiligheid." Inderdaad zal zo'n koper dus vaak achterin zijn te vinden. Hij wordt daar verwend met kloeke beeldschermen voor dvd en tv. In het midden een knopje voor onverhoopte pan ne of calamiteiten: teleaid. De auto belt dan een sos-nummer, waarna in het servicecentre in Maastricht actie wordt onder nomen. Men kan daar bijvoor beeld zelfs de bandenspanning van de auto uitlezen. Rijkdom kan rijden: achter het stuur valt het gemak op waarmee de Motor/techniek: 5.5 liter V12 biturbo met drie kleppen per cilinder, achterwielaandrijving, luchtvering Vermogen: 550 pk, 900 Nm/2.300 toeren. Lxbxh: 5.73 x 1.98 x 1.75 m. Wielbasis: 3.39 m. Draaicirkel: 13.40 m. Bagageruim: 605 liter. Tankinhoud: 110 liter. Gewicht: 2.855 kg. Prijs: 507.000 euro Conclusie: Een fantastische auto, vooral voor wie achterin zit. Zijn Vorm geving is wat, eh... afstandelijk. Net als zijn prijs. Maybach 57 twaalf cilinders de loodzware wagen in krap vijfeneenhalve seconde naar de honderd km per uur sleuren. In bewonde renswaardige stilte, mede dankzij het thermopane glas in de portieren. Tegen de midden stijlen gloeien zilverkleurige lichtkelkjes, in Rococo en Ju gendstil. In de hemelbelcleding zitten drie klokken waarop mijnheer of mevrouw achterin onder andere kan aflezen hoe hard de auto rijdt. De achter bank is er eentje die menigeen thuis zou willen. In het midden een prachtig bekleed koelkast je, en wijnglaasjes in een han dig en zeldzaam technisch klemmetje. De Havana's blij ven op smaak in het humidor- lcastje. De auto heeft alleen achter al twee aparte airco's. Stuurverwarming, een cruise control die ook afstand houdt, geventileerde massagestoelen, sleutelloze start en ach, wat er zoal voor geld te koop is. Een goede stemgestuurde telefoon installatie valt daar kennelijk niet onder. Na vijf keer nul! roe pen kiest het toestel wéér ze ven. „Gisteren werkte het wel", verontschuldigt de Maybach- man zich. Zal best, maar wij bedenken dat we nog nooit met een goed werkend spraalc- besturingssysteem onderweg zijn geweest. Ook in een May bach dus niet. Morris Tijdens een pauze bij het defti ge kasteel Mauriclc in Vught komen twee dames op leeftijd parmantig de bossen uit stap pen. Een van hen kijkt geïnte resseerd naar het embleem op de lange motorkap. „Meneer, is dit een Morris?", vraagt ze. Nee mevrouw, een Maybach. „Nooit van gehoord", erkent ze. Scheerboom: „Daar hebben we nog last van, inderdaad. Maar binnen een jaar weet iedereen wat een Maybach is." Wim Dik (64), oud-topman van KPN en tegenwoordig hoogleraar aan de Technische Universiteit van Delft, is zoals zijn vrouw zegt 'niet uit zijn Jaguar te slaan'. Hij is ervaringsdes kundige in autorijden, maar ook in gereden wórden. „Ik wil een auto die sportief is als je zelf rijdt en waarin je niet moe wordt door die slappe banken waar je in wegzakt. Je moet natuurlijk je benen goed kwijt kunnen en in mijn eigen verlengde Daimler XJ is dat geen probleem. Nou ben ik een klein manneke. Als je groot en breed bent moet je in elk geval geen Jaguar of Daimler aanschaf fen." „In zo'n grote auto moet het stil zijn, en ook de chauffeur moet stil zijn. Ik hoor graag dat zijn derde kleinkind geboren is, maar verder wil ik lezen achterin en zo weinig mogelijk merken van de rit. Ik neem aan dat dat in zo'n Maybach ook wel kan, al heb ik er nooit in geze ten." Dik houdt niet van BMW - die is achterin veel te stug vindt hij. Mer cedes heeft moeite gedaan hem in een S-klasse te krijgen. „Ik vind Mercedes goed, maar een beetje plompig. Een Lexus heeft het voor mij ook niet. Prima auto, maar geen weglig- ging. Ach, ik heb in al die grote auto's wel eens proef gereden, ook in een Audi en een Lincoln Towncar. Maar ze halen het allemaal niet bij mijn Jaguar. Dat is, naast mijn vrouw, mijn enige hartstocht." Het was 1960 toen ik mijn eerste auto kocht voor 500 gulden, een Fiat uit 1947. Een bijzonde re wagen - zo een die de Italia an in oorlogsfilms als stafwagen gebruik te en in de woestijnoorlog in Egypte. De "ito rook naar militairen en prikkelde de antasie. Hij had een lange neus, en lcop- tepen op de voorspatborden. De rich- "ngaanwijzers waren net handjes, en als K het niet deden dan stak je gewoon je ei- Wiand uit het raam. Onder de motor- rap huisde een redelijk lopende motor, ^gebruikte veel olie en het handgas was ^bonden met een streng paperclips voor Je bediening. Het luchtfilter was wonder- U'<: gevuld met honderden luchtbukslco- %s. Maar rijden deed de auto. te avontuurlijk vervoermiddel was het. II ten stevige regenbui moest je de rui- tewissers met de hand bedienen. Tijdens tej dag stappen in Den Haag trapte de fa- e d°0r de bodem en kreeg natte voe- 'te-Een stevige plaat erop en het euvel tes verholpen. Bij een demonstratie voor teenden hoe hard de auto kon, sloeg de door de bodem doordat op een e ling de versleten vering het liet afwe- een kogellager het had begeven auto een lamme poot, na mijn ■Oude liefde roest niet Door Sytze Ferwerda Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. Schipholdienst als marechaussee. Als een eend waggelde hij het lcazemeterrein op. Tot ergernis van de commandant stond mijn woestijnrat daar maandenlang te wachten op een nieuw lager. Tegen dat de reparatie begon waren de emoties rond het voertuig al hoog opgelopen. Boven dien deed zich een probleem voor: er bleef enige onwenselijke ruimte tussen de as en het kogellager. De oplossing vonden we door dit gaatje op te vullen met papier- maché. Het was zaterdagmorgen toen een collega en ik in de gerepareerde auto vro lijk op weg gingen - het was een prachtige dag. Terwijl de auto tevreden snorde, fantaseer den we met elkaar wat deze auto al niet allemaal had meegemaakt. Bij het oprij den van een viaducthelling ontsnapte in eens een rookpluim uit de motorkap. Of eigenlijk meer een vlam, bij nadere be schouwing. Spoedig brandde de Fiat als een fakkel en het besef drong tot ons door dat het gedaan was. Een passerende be stuurder bood ons een lift naar een nabije autosloper. De sloopbaas bracht ons in een enorme oude Bently met 200 1cm per uur terug naar mijn stervende liefde. Terwijl de Bentley schudde en kraakte vroeg de man: „Wil je deze niet kopen, het is een stijlvol le wagen en hij loopt goed toch?" Ilc sloeg zijn aanbod af. Op de plek des onheils bood hij eerst vijf tig gulden voor de smeulende Fiat, maar uiteindelijk maakte hij er 150 van, vanwe ge de goede banden. Toen bond de sloper mijn uitgeputte stafwagen achter de Bent ly en sleurde die met 150 1cm per uur naar het autokerkhof. Zo hard had hij nog nooit gereden! Met een kusje op de carros serie heb ilc afscheid genomen. De Toyota Avensis Wagon Eerder reden we met de Toyota Avensis Wagon 1.8 en die bleek heel zuinig. Een snelle rit naar Frankfurt kostte ons een liter benzine per twaalf kilometer. We moesten wel flink poken om de gang er een beetje in te houden. Die Wagon is een heel plezieri ge en vooral ruime auto, met een voortreffelijk, goed ge veerd onderstel. Toyota heeft hem nu ook met een direct in gespoten 2.4 VVT-I D4. Een he le mond vol en bovendien zo'n 6,5 mille duurder, maar die motor maakt de Avensis wel een stukje spannender. Alles wat de 1.8 mist, maakt de 2.4 in één klap goed. De motor brengt 163 pk en een koppel van 270 Nm naar de voorwie len, en het is geen kunst om die wielen bij het optrekken flink te laten spinnen, of schoon de motor standaard aan een - overigens voortreffelijke - vijftraps automaat is gekop peld. Het benzineverbruik van 1:8,5 is pittig, maar een heel fijne auto is het wel. Toyota Avensis 2.4 sedan 31.935 euro; liftback 32.435, wagon 32.935 euro. De Peilstok De laatste weken van 2003 lenen zich uitstekend om terug te kijken op het af gelopen autojaar. Het kabinet verlaagde de kilometervergoeding drastisch, het fileleed nam wéér toe en per 1 januari is het gedaan met de radardetectors. Welk autonieuws maakte u droevig? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Vechtstier wordt prijsstier /PS Vorige week vroegen we welke exclusie ve ve auto van de afgelopen miljonairs- beurs u het water in de mond doet lopen. De razendsnelle Lamborghini Gallardo kwam als overtuigend winnaar over de streep, met eenderde van alle honderden stemmen. De Britse oudgedienden deden het maar ma tig, met als dieptepunt de Jaguar XJ* Wat is uw favoriete miljonairsauto? Lamborghini Gallardo 0 Spyker C8T 0 BMW 645Ci Coupé O Maserati Quattroporte (0} Maybach 62 Cadillac CTS O Rolls Royce Phantoi Bentley Continental VW Phaeton long Jaguar XJ O Paul van den Brul, salesmanager bij Hessing, officieel importeur van Lamborghini: „Ik sta te kijken van de uitslag omdat vooral de Maserati Quattroporte bijzonder populair was op de MiljonairFair. Niettemin is de Lamborghini Gallardo een fenomenale auto. Hij is vernoemd naar een beroemd vechtstierenras. Er zijn inmiddels elf exemplaren verkocht. De Gallardo kost 195.000 euro, maar dan heb je ook een perfecte, wonder schone auto met een top van 318 km per uur." Navigatie aan het stuur VDO Dayton heeft een afstandsbediening voor naviga tiesystemen die je aan het stuurwiel kunt bevesti gen. De afstandsbediening gaat om het stuur als een hor loge om een pols. Het apparaatje, RCS 5100 genaamd, kost 65 eu ro. Luxe auto's zijn vaak van multifunc tionele sturen voor zien, waarbij het stuurwiel vol met knoppen zit voor be diening van radio, te lefoon, cruise control en bijvoorbeeld navi gatie. De RCS5100 kan ook bijna alle VDO radio's en cd- spelers bedienen. De afstandsbediening past om het stuur als een horloge om een pols. Astra gaat sporten op commando In de Opel Astra die in het voorjaar verschijnt leun je een regelbaar ondeüstelsysteem bestellen. Het interacti ve dmnng system IDSPlus moet de derde generatie Astra een goede balans verschaffen tussen rijcomfort en actie ve veiligheid. Behalve met abs en een elektronisch stabi liteitsprogramma is het onderstelnetwerk uitgerust met een systeem dat vering en demping regelt. Met een druk op de knop kan de bestuurder de sportstand inschake len, waardoor het gedrag van de schokdempers, de be denktijd van het gaspedaal en het stuurkaralcter worden aangepast. De Astra heeft ook een torsieas achter waar soortgelijke auto's gewoonlijk draagarmen per wiel heb ben. Opel vindt zo'n as beter voor de stabiliteit. Ferrariboek zonder Formule 1 Bij Mondial Media in Naarden is weer eens een nieuw boek over Ferrari verschenen. Met de lange titel Fer rari Sportwagens/prototypen&productieauto's. Het boek heeft het vooral over alles wat juist niet met de Formule I te maken heeft. Het 275 pagina's tellende, kleurige boek kost 14,95 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 25